دیدنی های بندرعباس

راهنمای جامع سفر به جزیره هرمز + اقامتگاه ارزان

راهنمای جامع سفر به جزیره هرمز + اقامتگاه ارزان

فهرست مطالب مخفی کردن
1 راهنمای جامع سفر به جزیره هرمز + اقامتگاه ارزان

راهنمای جامع سفر به جزیره هرمز + اقامتگاه ارزان

امروز با سپنجا می‌خواهیم به جزیره هرمز سفر کنیم، جزیره ای که به عنوان یکی از زیبا‌ترین جزایر جنوب کشور در کنار کیش و قشم شناخته شده‌است. به دیدنی‌های جزیره هرمز می‌پردازیم و از دلایل سفر گردشگران به جزیره برایتان می‌گوییم.

در هنگام مطالعه این مقاله می‌توانید عکس‌های جزیره هرمز را ببینید و برای سفر بعدی خود و رفتن به جزیره هرمز برنامه ریزی کنید؛ بنابراین اگر شما هم می خواهید جزو آن دسته از گردشگرانی باشید که از این جزیره دیدن می کنند، سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا را تا انتهای این مطلب همراهی کنید:

چرا باید از هرمز بازدید کنیم؟

گردشگران بسیار زیادی هستند که سفر به جنوب کشور را به سایر مناطق دیدن ترجیح می‌دهند، آن‌ها می‌توانند به رفتن به جزیره هرمز از خاک سرخ خوراکی بازدید کنند و ۷۰ نوع کانی رنگارنگ را ببینند.

همان طور که در عکس‌های جزیره هرمز می‌بینید، این جزیره چشم انداز‌های بسیار بی نظیری دارد و می‌توان برای ساعت‌های نشست و از تماشای این منطقه زیبا لذت برد. متفاوت‌ترین ویژگی جزیره هرمز، سفر به این جزیره در فصل زمستان است.

اقامت در خانه سنتی در هرمز

فصل زمستان آب و هوای بسیار معتدلی دارد و کاهش دما در آب و هوای آن خیلی کم اتفاق می‌افتد.

یکی دیگر از دلایل سفر به گردشگران به منطقه سوغات جزیره هرمز می‌باشد، شما می‌توانید در سفر خود به این جزیره بعد از تماشای سواحل نیلگون و زیبای خلیج فارس برای خرید سوغات جزیره هرمز به بازار‌های این شهر سر بزنید و از سوغات خوراکی و صنایع دستی آن تهیه کنید. با رفتن به جزیره هرمز می‌توانید با فرهنگ و آداب و رسوم اهالی جنوب آشنا شوید.

نمایی از جاهای دیدنی جزیره هرمز

جزیره هرمز کجاست؟

جزیره هرمز در نزدیکی تنگه مشهور و بین المللی هرمز قرار گرفته است. این جزیره حدود ۴۲ کیلومتر مربع مساحت داشته و نوعی گنبد نمکی و بیضی شکل به شمار می رود. جزیره هرمز به بندرعباس نیز نزدیک بوده و حدود ۸ کیلومتر با آن فاصله دارد. همان گونه که بیان کردیم هرمز یک گنبد نمکی است. این شکل پدیده‌های زمین شناسی به طور معمول مخازن نفتی زیادی دارند و انواع و اقسام فلزات مثل آهن نیز در این پدیده ها دیده می‌شود. البته این موارد تنها چیزهایی نیست که هرمز دارد.

جزیره هرمز که از جزایر استان هرمزگان است در کنار جاذبه های زیست محیطی و فرهنگی دارای خاکی قابل خوردن است. شاید باور این موضوع سخت باشد اما بعضی از افراد خاک این جزیره را به مسافران می فروشند. دوست داران طبیعت سعی کرده اند مانع از انجام این کار شوند. زیرا خاک این جزیره از منابع مهم طبیعی آن به شمار می رود و خوردن آن یا همراه خود بردن آن به عنوان سوغات سبب آسیب به محیط زیست و اکو سیستم می گردد.

جزیره هرمز از نگاهی دیگر

این جزیره ۵۸۹۱ نفر جمعیت دارد و مردم آن با زبان فارسی و گویش‌های بندری و مینابی صحبت می‌کنند. اقتصاد جزیره هرمز بر پایه دو صنعت بسیار مهم این شهر است. صیادی و ماهیگیری و تولید و فروش صنایع دستی و گردشگری از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که اقتصاد این منطقه را بهبود می‌بخشد.

اقامت در خانه ویلایی در هرمز

وجود دریای خلیج فارس در کنار جزیره هرمز شرایط را برای بسیاری از افراد فراهم کرده‌است تا برای ماهیگیری و کسب درآمد به این کار روی بیاورند. همان طور که گفتیم صنایع دستی و تولید آن در جزیره هرمز یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در جنوب کشور است. مردم این جزیره از طریق ارائه امکانات به گردشگران درآمد بسیار خوبی بدست می‌آورند. شغل‌های زیادی به واسطه حضور گردشگران در این شهر ایجاد شده‌است.

حقایق جزیره هرمز

خاک سرخ جزیره هرمز برای گردشگران بسیار جذاب است و شهرت خاصی دارد. در بسیاری از منابع آمده که این جزیره مانند یک گنبدی از جنس نمک بوده‌است که شکل‌گیری آن به ۶۰۰ میلیون سال قبل بازمی‌گردد و ۵۰ هزار سال قبل این گنبد از خلیج فارس بیرون آمده بوده است. جزیره هرمز به کلید خلیج فارس شهرت دارد این لقب به خاطر وجود موقعیت‌های جغرافیایی قرار گرفتن در کنار تنگه هرمز می‌باشد. گردشگران با رفتن به جزیره هرمز می‌توانند از دیدن شن‌های طلایی، نقره ای، قرمز و نارنجی لذت ببرند.

اگر به عکس‌های جزیره هرمز به ویژه نقشه آن دقت کنید، خواهید دید که شکل ظاهری این جزیره شباهت زیادی با صدف دارد. از خاک سرخ کوه‌های این جزیره می‌توان ادویه ای به نام گلک تولید کرد. وسعت جزیره هرمز به اندازه ۴۲ کیلومتر مربع است و این مساحت برابری می‌کند با منطقه یک شهر تهران.

این مطلب را هم بخوانید
روستای خورگو بندرعباس را بهتر بشناسید!

جالب است بدانید با وجود دریاهای فراوان در اطراف این جزیره آب آشامیدنی خوبی در این منطقه وجود ندارد و این شهر از داشتن چشمه و یا قنات محروم است، آب آشامیدنی و تصفیه شده جزیره هرمز توسط شهر بندرعباس تامین می‌شود. مهم تر از همه این‌ها، معادن خاک سرخ جزیره هرمز است که بیشترین خلوص کانی‌ها را در جهان بعد از کشور اسپانیا دارد.

شکم گردی با خوشمزه‌ترین غذاهای جزیره هرمز

با رفتن به جزیره هرمز می‌توانید طعم بهترین غذاهای جنوبی کشور را بچشید. متفاوت‌ترین غذاهای دریایی ایران در جزیره هرمز دیده می‌شوند. قطعاً این گونه غذاها با این رنگ و عطر را نمی‌توانید در رستوران‌های شهر‌های دیگر پیدا کنید. زیرا تمامی مواد اولیه آن از بهترین مواد غذایی محلی تشکیل شده‌است. یکی از این مواد، ادویه ای به نام گلک می‌باشد که از خاک‌های جزیره هرمز تهیه می‌شود. این ادویه را با پودر ماهی کیلکا ترکیب می‌کنند و در غذاهای خود از آن استفاده می‌کنند.

نان‌های تموشی، خورش قلیه ماهی و میگو، انواع ماهی‌ها، هواری، کلمبا، خرچنگ و صدف، پودینی و محیاوه از مهم‌ترین و بهترین غذاهای جزیره هرمز هستند. توجه داشته باشید که هنگام خوردن غذا سفارش کباب ندهید، زیرا به دلیل شرایطی که جزیره هرمز دارد، گوشت تازه در این منطقه به ندرت پیدا می‌شود.

جزیره هرمز عروس سرخ پوش

صنایع دستی و سوغات جزیره هرمز

مهم‌ترین سوغاتی‌های خوراکی در جزیره هرمز نان‌های تمشی و انواع ادویه جات هستند. در بازار جزیره هرمز می‌توانید انواع صنایع دستی و لباس‌های سنتی، زیورآلاتی که از سنگ‌ها و صدف‌های دریا ساخته شده و پارچه‌هایی که با هنر سوزن دوزی زیبایی خاصی به خود گرفته‌است. اگر در عکس‌های جزیره هرمز دقت کرده باشید، خاک‌های رنگی جزیره را خواهید دید. خاک‌های رنگی مورد توجه بسیاری از گردشگران این جزیره قرار می‌گیرد.

نمایی از سوغات جزیره هرمز

دیدنی‌های جزیره هرمز

گردشگران با رفتن به جزیره هرمز می‌توانند، از بهترین جاهای دیدنی این شهر بازدید کنند. ما در ادامه این بخش از مقاله سپنجا به مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری جزیره هرمز اشاره کرده‌ایم.

قلعه پرتغالی‌ها، یادگار استعمار پرتغال

در نقطه شمالی جزیره هرمز می‌توانید از قلعه پرتغالی که در قرن ۱۶ میلادی در این شهر ساخته شده بازدید کنید. در گذشته اشغالگران بعد از ورود به جزیره هرمز این قلعه را برای سکونت در این شهر ساختند.

دره رنگین کمان، معروف‌ترین جاذبه گردشگری در هرمز

با رفتن به جزیره هرمز می‌توانید، معروف‌ترین دره این شهر را که در آن طیف بی نظیری از تنوع سنگ‌ها و کانی‌های یافت می‌شود را ببینید. تنوع رنگ‌ها و زیبایی‌های این منطقه را می‌توانید در عکس‌های جزیره هرمز ببینید.

دره مجسمه‌ها یا دره تندیس‌ها

خود را برای سفر به دوره دایناسور‌ها آماده کنید. یک نمونه کامل از پارک ژوراسیک را می‌توانید در جزیره هرمز ببینید. تندیس‌های بسیار بزرگ و سنگواره‌های عظیمی در این منطقه وجود دارد. پرتگاه انتهایی این دره ۴۰ متر تا دریا ارتفاع دارد. شاید تا به الان بسیاری از تصاویر حیوانات مختلف آن در اثر فرسایش از بین رفته باشد.

نمایی از دره تندیس ها از بهترین جاهای دیدنی جزیره هرمز

موزه دکتر احمد نادعلیان، متفاوت‌ترین موزه

یکی از مشهور‌ترین افراد فعال در حوزه بین المللی هنر محیطی یا هنر زمین، دکتر احمد نادعلیان می‌باشد که اقدامات بسیاری را برای بهبود شرایط محیطی منطقه انجام داده‌است. در یکی از کوچک‌ترین محله‌های هرمز می‌توانید این موزه را ببینید. آثاری چون هنر سوزن دوزی بر لباس، سازه‌های ساخته شده و مهر‌هایی که از بازیافت‌های جزیره ساخته شده را می‌توانید در موزه دکتر احمد نادعلیان ببینید.

دره سکوت، ترکیبی از بلور‌ها و نمک‌ها

به این دره، دره انرژی یا دره نمک تبرزن هم می‌گویند. این دره در بین جاذبه‌های گردشگری جزیره هرمز محبوبیت بسیار بالایی دارد. یکی از ویژگی‌های مهم این دره، جریان رودخانه ای فصلی است که رنگ‌های طلایی و نارنجی را برای ما به نمایش می‌گذارد. همچنین یک گنبد فیروزه ای رنگ در این منطقه وجود دارد که جزو بهترین و مهم‌ترین بخش‌های دره سکوت می‌باشد.

نمایی از دره سکوت از بهترین جاهای دیدنی جزیره هرمز

سواحل هرمز، یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های جزیره هرمز

سواحل در بسیاری از جزیره‌ها از مهم‌ترین و زیبا‌ترین بخش‌های شهر هستند. سواحل مختلفی در جزیره هرمز وجود دارد؛ که با رفتن به جزیره هرمز می‌توانید انواع سواحل مفنق، تک درخت، لاک پشت‌ها و … را ببینید. این زیبایی خاک‌های رنگین‌های عکس‌های جزیره هرمز هم دیده می‌شود. مسافران با رفتن به این جاذبه گردشگری می‌توانند بهترین تجربه را از سفر به جزیره هرمز بدست آورند.

اقامت در بومگردی سنتی در هرمز

ساحل سرخ، ساحل خوراکی هرمز

خوارکی بودن خاک هرمز، همان طور که پیش تر گفتیم از جمله جاذبه های گردشگری این جزیره است. البته به دلیل موارد مربوط به محیط زیست به هیچ عنوان توصیه نمی شود که خاک ساحل سرخ را همراه خود بردارید یا آن را میل کنید. اما دیدن این ساحل مشکلی ندارد و می توانید در سفر به هرمز به ساحل خوراکی ایران سری بزنید. رنگ این ساحل قرمز است و پژوهشگران دلیل آن را عنصر اکسید آهن می دانند که حدود ۷۰ درصد خاک این جزیره را شکل داده است. بنابراین زمانی که به جزیره هرمز سفر کردید به ساحل خوراکی سرخ که در بخش جنوبی جزیره واقع شده است، سری بزنید و به تماشای خک سرخ و جلوه بی نظیر آن در آب بپردازید.

جزیره هرمز

ساحل لاک پشت

برخی از افراد در کنار علاقه به پدیده های زمین شناسی به حیوانات و جانوران نیز علاقمند هستند. به همین دلیل به این افراد توصیه می کنیم حتما به ساحل لاک پشت ها سری بزنند. در این ساحل می توانید گونه های مختلفی مانند لاک پشت پوزه عقابی را ببینید. البته ماه های خاصی تنها شاهد حضور لاک پشت ها برای تخم گذاری خواهید بود که این ماه ها اوسط اسفند تا اواسط اردیبهشت هستند. لاک پشت های دریایی سبز نیز از دیگر گونه هایی هستند که برای تخمگذاری به سواحل هرمز می آید. اواخر زمستان و اوایل بهار نیز می توانید این نوع لاک پشت را ببینید.

ساحل سنگ مرغان و سومین فرش خاکی هرمز

اگر سواحلی که تاکنون به شما معرفی کرده‌ایم از مکان اقامت شما در جزیره هرمز فاصله دارد می توانید به ساحل سنگ مرغان مراجعه کنید که در شمال شرقی جزیره هرمز قرار گرفته است.  ساحل سنگ مرغان به دلیل داشتن فرش خاکی بی نظیر خود معروف است که سومین فرش خاکی هرمز به شمار می رود.

این مطلب را هم بخوانید
روستای خورگو بندرعباس + چشمه آبگرم خورگو 🌋 (آدرس و عکس)

ساحل مفنق، از دیدنی های هرمز در شب

دیدن این ساحل در شب شما را شگفت زده می کند. بهتر است برای لذت بردن بیشتر از مانند دیگر طبیعت گردها شما نیز در گوشه ای چادر یا کمپ بزنید و از زیبایی های مسحور کننده و خیر کننده ساحل مفتق که در منطقه جنوب غربی جزیره هرمز قرار گرفته است، لذت ببرید.

در ساحل مفنق منظره ای شبیه به برخورد شفق های قطبی به آب دریا را مشاهده خواهید کرد که توصیف آن به هیچ عنوان نمی تواند زیبایی آن را بیان کند. ساحل مفنق میزبان فیتوپلانکتون ها که موجودات بسیار ریزی هستند که بقیه جانداران از آن تغذیه می کنند این موجودات در طی شب با صخره برخورده کرده و روشنایی خاصی به وجود می آورند.

جزیره هرمز

ساحل تک درخت

از نام این ساحل مشخص است که در آن تنها یک تک درخت وجود دارد که چندی قبل به دلیل طوفان شدید از ریشه جدا شده و با خاک افتاد بود. ولی مسئولین و دوستداران طبیعت آن را دوباره احیا کردند.

تفریحات جزیره هرمز

بسیاری از افراد در زمان سفر به جزیره هرمز چند روزی را نیز به سفر و بازدید از جزیره قشم و جاذبه های گردشگری آن اختصاص می دهند. اما دیدنی های جزیره هرمز که مواردی که گفتیم ختم نمی شود. شما می توانید انواع تفریحات و ورزش های هیجان انگیز را نیز در جزیره هرمز انجام دهید.

غواصی در دل آب‌های خلیج فارس

در کنار رزرو تورهای غواصی در جزیره هرمز می توانید در مدرسه غواصی در سطح مبتدی یا پیشرفته نیز ثبت نام کنید. در هرمز کلاس های متنوع غواصی برگزار می شود و با استفاده از غواصی می توانید دنیای زیبا و بی نظیر زیر آب را مشاهده کنید.

دوچرخه سواری

در اطراف قلعه پرتغالی ها در جزیره هرمز می توانید دوچرخه ای اجاره کنید و با آن دور تا دور جزیره را ببنید و از دیدن آن لذت ببرید.

قایق سواری

از دیگر تفریحات جزیره هرمز، قایق سواری است که می توانید با یکی از قایق هایی که در اسکله وجود دارد توافق کنید تا کل جزیره را به شما نشان بدهد و بتوانید جای جای جزیره را ببینید.

نقش حنای جنوبی

یکی از جذاب ترین کارهایی که می توانید در جنوب کشور و در جزیره هرمز انجام دهید، انجام نقش حنای جنوبی است. این نقش حنا به وسیله زنان هنرمند جزیره هرمز به شکل بداهه انجام می شود و اگر به این نقوش رسیدگی کنید حدود ۲ تا ۳ هفته روی پوستتان ماندگار خواهند بود.

نکاتی که باید در مورد جزیره هرمز بدانید

  • جزیره هرمز به علت خاک سرخی که دارد در کل دنیا مشهور است و گردشگران زیادی هر ساله از آن دیدن می کنند.
  • یافته های باستان شناسان نشان دهنده این است که جزیره هرمز در حقیقت یک گنبد ۶۰۰ میلیون ساله است که ۵۰ هزار سال قبل از دل خلیج فارس بیرون آمده است.
  • جزیره هرمز به دلیل نزدیکی با تنگه هرمز یک موقعیت حساس و مهم برای ایران است.
  • جزیره هرمز روی نقشه مانند یک صدف کوچک و زیباست.
  • همان طور که گفتیم خاک برخی از نقاط جزیره خوردنی است و مردم با استفاده از آن، ادویه ای درست می کنند که به گِلَک معروف است و طعمی لذیذ و عطری فوق العاده به غذاهای دریایی می دهد.
  • جزیره هرمز به جزیره خوارکی ایران معروف است
  • در این جزیره چشمه یا قنات وجود ندارد و آب شیرین تصفیه شده از بندر عباس به هرمز آورده می شود.

نمایی از سواحل زیبای جزیره هرمز در شب

بهترین زمان رفتن به جزیره هرمز

بگذارید قبل از این که شرایط آب و هوایی فصل‌های مختلف را در جزیره هرمز بررسی کنیم، بگوییم سفر خود را به اوایل زمستان تا بهار موکول کنید. آب و هوای جزیره هرمز در بهار بسیار مطبوع و تازه است. بسیاری از گردشگران فصل بهار را برای سفر به این جزیره انتخاب می‌کنند. گرمای هوا در تابستان به شدت افزایش می‌یابد و تحمل شرایط سفر در این گرما بسیار سخت خواهد شد. اما پاییز و زمستان هوا خنک تر خواهد شد و بهترین زمان سفر را برای گردشگران به جزیره هرمز فراهم می‌کند

اقامتگاه در جزیره هرمز کجاست؟

همان طور که در عکس‌های جزیره هرمز می‌بینید، تصویر از هتل‌های لوکس و چند ستاره نیست. اگر می‌خواهید شب را در جزیره بمانید، بهتر است با امکانات کمپینگ به این منطقه سفر کنید. اما اگر به جزیره قشم یا شهر بندرعباس برگردید می‌توانید شب را در اقامتگاه دلخواه بمانید. اقامتگاه‌های مختلفی در هرمز وجود دارد. خانه‌های محلی، اقامتگاه‌های بوم گردی از گزینه‌هایی است که می‌توانید انتخاب کنید. برای این که با مشکلات اقامتی در سفر به جزیره هرمز مواجه نشوید. می‌توانید با ارتباط از طریق سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا برای اجاره سوئیت در جزیره هرمز یا اجاره سوئیت در قشم و اجاره سوئیت در بندر عباس اقدام کنید.

نمایی از سواحل قرمز رنگ جزیره هرمز

سخن آخر …

به نظر شما کدام از دیدنی‌های جزیره هرمز جذاب تر است؟ شما چه تجربه ای از سفر به جزیره هرمز دارید؟ بخش نظرات سایت برای بارگذاری نظرات و پیشنهادات شما درباره رفتن به جزیره هرمز و تجربه سفر به این منطقه است. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید واقع شود.

درباره “راهنمای جامع سفر به جزیره هرمز + اقامتگاه ارزان” بیشتر بخوانید:

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا