دیدنی های کیش

جزیره کیش (دلایلی که باید به این شهر تاریخی سفر کنید!)

جزیره کیش (دلایلی که باید به این شهر تاریخی سفر کنید!)

جزیره کیش (دلایلی که باید به این شهر تاریخی سفر کنید!)

معمولا افرادی که اسم جزیره کیش را می شوند، در ابتدا تصویر ساحل های آن و شب نشینی های زیبا در ساحل می افتند!

شاید هم تصور کنند که چقدر بازارهای لوکس و زیبایی در این جزیره وجود دارد، اما به هیچ وجه یادشان هم نمی افتد که در کنار تمام امکانات تفریحی و لوکس این جزیره جاهای زیبا و تاریخی هم در این مکان وجود دارد که باید به آن ها سر بزنند.

اقامت در سوئیت مبله در کیش

حریره کیش یکی از این مکان های زیبا و تاریخی است که به هیچ وجه نباید آن را از دست بدهید.

اگر دوست دارید که سفر شما به جزیره کیش شما جذاب و رویایی باشد، باید در کنار استفاده از خلیج همیشه فارس، امکانات تفریحی، جاذبه های گردشگری کیش را هم در دستور کار خود قرار دهید.

در واقع این مکان ها همان جاهایی هستند که باید به آن ها سر بزنید. امروز با سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا همراه باشید تا در این زمینه بیشتر صحبت کنیم و بگوییم که در این مکان چه می گذرد.

شهر جریره کیش را بشناسید 

اگر به کیش سفر کرده باشید به طور قطع اسم منطقه دامون و بازار معروف آن را شنیدید و یا به آن سر زده اید. در نزدیکی این مرکز خرید مجموعه ای ورزشی مجهزی به نام المپیک وجود دارد که اگر آن عبور کنید، بناهای قدیمی دیگری را در این مکان مشاهده خواهید کرد.

این بناهای قدیمی در دو طرف خیابان وجود دارند که مانند دیگر ساختمان های جزیره نیستند!

در جزیره کیش اکثر خانه هایی که شما مشاهده می کنید، لوکس و نو هستند ولی این ساختمان ها بسیار قدیمی هستند و خیلی زرق و برق ساختمان های نو را ندارند! بله درست حدس زدید! اینجا همان شهر باستانی و قدیمی است که می خواهیم بصورت کامل آن را به شما معرفی کنیم. آیا تابحال این شهر را از نزدیک دیده اید؟ چه احساسی در این زمینه داشته اید؟

معرفی حریره کیش
معرفی حریره کیش

این شهر از قرن ۴ ام هجری ساخته شده است و دلیل آن هم این بوده است که بندر سیراف در این زمان بصورت کامل بر اثر حمله ها از بین رفته بود و مکانی برای تجارت دریایی وجود نداشته است! افرادی که در آن زمان زندگی می کردند با هدف توسعه تجارت تجار و صیادان دریایی اقدام به ساخت این شهر و راه اندازی آن کردند! به نظر شما این موضوع تا چه حد می تواند صحیح باشد؟

آیا شک دارید که جریره کیش را ببینید؟ (این دلایل را بخوانید و آماده سفر شوید!)

شاید در نگاه اول تصور کنید که فاصله ی زیادی بین این شهر باستانی و محل سکونت یا اقامت شما در کیش وجود دارد، اما باید در نظر بگیرید که با کرایه تاکسی به راحتی بتوانید به این شهر باستانی بروید و آن را از نزدیک ببینید! این شهر ۱۲۰ هکتاری دیگر مانند گذشته ابهت خود را ندارد و صدای سکه های طلایی که در آن مبادله می شد، دیگر به گوش نمی رسد!

این مطلب را هم بخوانید
فهرست بهترین مکان های کیش

از تمام قسمت های این شهر شما تنها چند آثار تاریخی و باستانی زیبا را می بینید که عبارت است از:

  • مجموعه ساحلی شهر حریره کیش
  • حمام قدیمی و سنتی حریره
  • مسجد باستانی حریره
  • کارگاه شیشه گری با امکانات قدیمی حریره
  • قنات حریره
  • عمارت اعیانی جزیره کیش

این ها تنها آثاری هستند که می توانید آن ها را در این جزیره ببینید! اگر به این شهر بروید شاید از تعجب دهانتان باز بماند که جنس دیوارهایی که این بناها را ساخته اند، چیست؟ نکته این جاست که این دیوارها و بناها با استفاده از گل و خشت مانند دیگر خانه های قدیمی ایرانی ساخته نشده اند، بلکه با استفاده از آهک و گچ ساخته شده اند.

ساحل مرجان کیش

دیدنی های حریره کیش
دیدنی های حریره کیش

جمعیت شهرجریره کیش چه قدر است؟

در گذشته نه چندان دور در این شهر حدود ۱۰ هزار نفر در این شهر قدیمی زندگی می کردند که شغل اکثر آن ها تجارت بود! تجارت مروارید و دیگر جواهرات دریایی جزو اصلی ترین معاملاتی بوده است که در این جزیره اتفاق می افتاد. البته فروش شیره خرما به افراد خارجی و کسانی که از راه دریا به جزیره کیش هم می آمدند، رونق داشته است!

شهر حریره به قدری معروف بوده است که ردپای آن را می توانید در کتاب گلستان شاعر پارسی زبان یعنی سعدی پیدا کنید. در این داستان سعدی تاجری وجود داشته است که از حریره به چین رفته است و برگشته است! این داستان در مورد قناعت است که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

اقامت در خانه مبله در کیش

حمام شهر جریره کیش کجاست و چرا باید آن را بشناسید؟

یکی از مکان های باقی مانده در این قسمت از شهر، حمام حریره است که طبق نظریه باستان شناسان قدیمی ترین قسمت این شهر است که باید آن را از نزدیک ببینید! در این حمام بخش های مختلف یک حمام خوب از جمله موارد زیر وجود داشته است:

  • گرمخانه
  • سربینه یا همان رختکن امروزی
  • کوره حمام
  • راهروهای سرپوشیده جدا کننده
  • و …

خانه اعیانی های جریره کیش

از گذشته تا کنون همیشه محل زندگی ثروتمندان و دیگر افراد جامعه با یکدیگر متفاوت بوده است! در این شهر هم مکان هایی وجود داشته اند که محل زندگی ثروتمندان بوده است. اگر نظریه تاریخ شناسان و معماران را مطالعه کنید، متوجه می شوید که سبک این خانه ها مانند سبک خانه های یزد و کاشان بوده است.

خانه های حریره کیش
خانه های حریره کیش

کارگاه صدف سازی یا تولید شیره خرما جریره کیش

یکی دیگر از مکان های قدیمی و تاریخی که در این شهر وجود دارد و می توانید آن را از نزدیک ببینید، کارگاه شهر است که در مورد کاربری آن نظریات مختلفی وجود داشته است! برخی از کارشناسان در این رابطه می گویند که افراد بومی در این کارگاه صدف های صید شده را درست می کردند و برخی دیگر معتقدند که در این مکان شیره خرمایی که افراد جزیره می فروختند، درست می شده است.

البته شواهد تاریخی که در این مکان وجود دارد، اثبات می کند که در این مکان صدف وجود داشته است به همین علت احتمال اینکه در این کارگاه از صدف های صید شده استفاده می شده است، بیشتر است. آیا تا بحال این کارگاه را از نزدیک دیده اید و یا عکس های آن را مشاهده کرده اید؟

این مطلب را هم بخوانید
جنگل های هیرکانی ، الماس سبز شمال کشور را بشناسید
جاذبه های حریره کیش
جاذبه های حریره کیش

معماری خاص جریره کیش را هیچ جای دیگر نمی توانید پیدا کنید!

اگر کمی با دقت بیشتر به درون خانه های این شهر دقت کنید، متوجه می شوید که اتاق های خانه های این شهر دارای یک شیب خاص بودند که با استفاده از مرجان و آهک درست شده اند! این خانه ها و معماری جالب شیب های آن ها تنها مختص شهر حریره بوده است و می توان با جرات گفت که نمی توان نمونه ی آن را در هیچ جای جهان پیدا کرد! آیا تابحال به معماری این شهر توجه کرده اید؟

تجارت جهانی در شهر باستانی جریره کیش

شاید برای شما هم جالب باشد که این شهر شهرت جهانی داشته است و افراد زیادی برای دیدن آن و تجارت با تجار آن از سراسر جهان به حریره می رفتند! طبق آخرین یافته های باستان شناسان در این شهر سکه های هندی و ظروف چینی هم پیدا شده است که نشان دهنده تجارت گسترده در این شهر بوده است!

اقامت در آپارتمان مبله در کیش

در واقع تجار این شهر با افراد هندی و چینی هم مبادله می کردند که یعنی مبادله جهانی چرا که فاصله این کشورها با این جزیره برای آن دوران از زمان بسیار زیاد بوده است.

سفر به حریره کیش
سفر به حریره کیش

از بین رفتن شهر جریره جزیره کیش

این شهر تا مدت زمان زیادی جزو شهرهای بورس برای تجار بود تا آن زمان  که یک زلزله شدید آن را از بین برد و تنها آثاری از آن باقی ماند! بعد از این زلزله افرادی که در این شهر حضور داشتند، تصمیم به مهاجرت گرفتند و به مناطق مختلف رفتند. یعنی در واقع زلزله در آن زمان توانست حریره کیش را به طور کلی نابود کند. آیا شما هم شهرهایی را می شناسید که زلزله توانسته باشد، آن ها را نابود کند؟

سخن آخر

شهر قدیمی و باستانی حریره با قدمت ۸۰۰ ساله یکی از شهرهایی است که دیدن آن می تواند در شما احساس خوبی بوجود بیاورد و لذت شما از سفر به این جزیره زیبا و دیدنی را چند برابر کند. افراد زیادی هستند که به کیش رفته اند، اما نمی دانستند که این شهر قدیمی هم وجود دارد و می توانند برای رفتن به آن هم اقدام کنند.

کلبه هور کیش

این بار که به کیش رفتید و یک اقامت خوب را در آن تجربه کردید به فکر این هم باشید که به شهر حریره سر بزنید و مکان های دیدنی آن را که به شما معرفی کردیم از نزدیک ببینید! اگر تا بحال این شهر قدیمی و باستانی و جاذبه های آن را از نزدیک دیده باشید، می توانید تجربیات خود را با دیگر خوانندگان ما در این بخش به اشتراک بگذارید.

همچنین اگر علاقه مند باشید، می توانید برای اقامت راحت و ارزان خود در جزیره کیش از سیستم و سایت سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا کمک بگیرید. شما می توانید تنها با چند کلیک ساده اقدام به اجاره سوئیت و ویلا در کیش فرق کنید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا