دیدنی های شیراز

زیباترین جاذبه های گردشگری استان فارس

استان فارس یکی از استان‌های جنوبی کشور است. این استان در طول تاریخ همواره یکی از مراکز گسترش تمدن ایرانی بوده است که در نقاط مختلف جهان گسترش یافته و شناخته شده است. فارس در بین بسیاری از سلسله‌ها دست به دست شده است، بنابراین تعداد زیادی آثار باستانی و تاریخی از دوره‌های مختلف در جای جای آن باقی مانده است که هر یک ارزش خود را به عنوان میراث جهانی حفظ کرده‌اند و تاریخ استان و غرب آسیا را بیان می‌کنند. ما در این مقاله به معرفی بهترین جاذبه های گردشگری استان فارس پرداخته‌ایم.

آثار تاریخی ارزشمندی مانند پاسارگاد، تخت جمشید، بیشاپور، شهر گور، کاخ اردشیر بابکان و… در این استان نمایانگر فرهنگ و تمدن درخشان تاریخ ایران است. شهرت باغ‌های ایرانی بیشتر از استان فارس می‌آید که میزبان بیش از ۶۰ مورد از بهترین‌هاست. چندین طرح درخت سرو که در راه پله‌های تخت جمشید حک شده‌ است نشان می‌دهد که کاخ‌های مذکور قبلاً در محوطه باغ‌ها و جنگل‌های وسیع قرار داشته‌اند. حتی در حال حاضر برخی از باغ‌های این استان مانند باغ ارم از شهرت جهانی برخوردار هستند و توسط یونسکو به ثبت رسیده‌اند. استان فارس یکی از استان‌هایی است که دارای بیشترین جمعیت عشایر کشور است. اگر قصد دارید به این استان زیبا سفر کنید، فهرست بهترین جاهای دیدنی آن را در این مقاله از سپنجا بخوانید تا فرصت دیدنشان را از دست ندهید. برای اجاره سوئیت در شیراز روی لینک کلیک کنید.

فهرست بهترین جاذبه های گردشگری استان فارس

در ادامه به معرفی این ۱۳ جاذبه مهم گردشگری استان فارس خواهیم پرداخت.

۱- تخت جمشید

تخت جمشید زمانی پایتخت امپراتوری‌ هخامنشی بود. این یکی از شگفتی‌های جهان باستان است. پادشاهان هخامنشی با ساختن قصرها، تراس‌ها و بناهای باشکوه دیگر تلاش کردند تا قدرت خود را جاودانه کنند. امروزه در ویرانه‌های بکر و دست نخورده تخت جمشید، عظمت شهر باستانی پرسپولیس کاملاً مشهود است. تخت جمشید که یکی از بهترین جاذبه های گردشگری استان فارس محسوب می‌شود در ۱۰ کیلومتری شمال مرودشت و ۶۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز واقع شده است.

زیباترین جاذبه های گردشگری استان فارس

۲- باغ ارم

باغ ارم یک باغ تاریخی به سبک ایرانی و میراث جهانی است و متعلق به قرن سیزدهم است و دارای یک غرفه معروف است که با کاشی‌های رنگارنگ، استخر زینتی و نخل‌های خرما تزئین شده است. با قدم زدن در کنار درختان سرو و چمنزارهای آراسته با انواع گل‌های رنگارنگ، آن را به یک پس زمینه زیبا برای گرفتن عکس‌های به یاد ماندنی تبدیل کنید. این باغ که یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی در شیراز است در لیست ۹ باغ ایرانی که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند قرار دارد. پشت معماری و طراحی این باغ دنیایی از نبوغ وجود دارد.

۳- آرامگاه حافظ

حافظ یکی از مشهورترین عرفان و شاعران ایران است که در سال ۷۲۶ هجری قمری در شیراز متولد شد و ۶۵ سال بعد درگذشت. آرامگاه حافظ معروف به حافظیه در شمال شیراز واقع شده و شامل دو باغ است. این بنا یکی از بهترین جاذبه های گردشگری استان فارس است و هنوز بسیاری از مردم برای ادای احترام به این استاد گرانقدر از آن بازدید می‌کنند.

اطلاعات بیشتر درباره حافظیه

۴- باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد نمونه‌ای کامل از هنر و معماری برجسته ایرانیان است. در این مجموعه پادشاهی، موزه و باغی جذاب در انتظار شما هستند. عفیف آباد را می‌توان در میان زیباترین و قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز قرار داد. در این مجموعه، ویژگی‌های معماری سلسله‌هایی نظیر: هخامنشی، ساسانی و قاجار به نمایش گذاشته شده است.

این باغ که یکی از باغ‌های زیبا و قدیمی شیراز است در حدود ۱۲۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و مساحت بنای آن بیش از ۱۷۰۰ متر مربع است. عفیف آباد در دوران صفویه اهمیت زیادی داشت و محل تفریح ​​پادشاه بود. عفیف آباد در آن زمان باغ گلشن نامیده می‌شد. ساختمان عمارت دارای دو طبقه است که نزدیک به ۳۰ سالن مجلسی در آن وجود دارد. این مجموعه از قهوه خانه سنتی، حمام سنتی و موزه تشکیل شده است.

باغ عفیف آباد

۵- آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی یا سعدیه یکی دیگر از بهترین جاذبه های گردشگری استان فارس است. این بنا، آرامگاه و مقبره‌ای است که به شاعر پارسی سعدی در شهر شیراز ایران اختصاص داده شده است. سعدی در پایان عمر در خانقاه در محل کنونی به خاک سپرده شد. در قرن سیزدهم آرامگاهی توسط شمس الدین جوینی، برای سعدی ساخته شد. در قرن ۱۷ این مقبره تخریب شد. در زمان فرمانروایی کریم خان، مقبره‌ای دو طبقه از آجر و گچ ساخته شد که دو اتاق آن را احاطه کرده بود.

این مطلب را هم بخوانید
زیباترین جاذبه های فراموش شده شیراز

ساختمان فعلی بین سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۲ با طراحی معمار محسن فروغی ساخته شده است و با الهام از چهل ستون با تلفیقی از عناصر معماری قدیمی و جدید ساخته شده است. در اطراف بقعه روی دیوارها هفت بیت از اشعار سعدی قرار دارد. محیط آرامگاه به گونه‌ای ساخته شده است که فضای خاصی را برای شما ایجاد می‌کند. برای بازدید از این مقبره باید به شیراز سفر کنید. در شیراز می‌توانید مجموعه‌ای از برترین جاذبه های گردشگری استان فارس را پیدا کنید و از آنها دیدن کنید.

سعدیه

۶- باغ دلگشا

باغ دلگشا یکی دیگر از باغ‌های تاریخی شیراز در ایران است که در نزدیکی آرامگاه سعدی قرار دارد و متعلق به دوران قبل از اسلام و زمان امپراتوری ساسانی است. در دوران صفویه، باغ دلگشا یکی از مشهورترین باغ‌های شیراز بود. برخی از بناهای این باغ در دوره قاجار ساخته شده است. بیشتر درختان این باغ ۷.۵ هکتاری درخت مرکباتی مانند پرتقال هستند. بنای اصلی که دارای سه طبقه با دو ورودی در دو طرف و ایوانی در طبقه وسط با نمای استخر است، نشانه روزهای باشکوهی است. کانال آرامگاه سعدی از این باغ می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با زیباترین باغ های شیراز

۷- شهر باستانی بیشاپور

شهر باستانی بیشاپور در فاصله ۱۴۰ کیلومتری شیراز در اطراف شهر کازرون قرار دارد. این شهر تاریخی و شگفت انگیز، زمانی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای ایران در دوران باستان بوده است و اگرچه به اندازه تخت جمشید مشهور نیست، اما یکی از شگفت انگیزترین و بهترین جاذبه های گردشگری استان فارس و ایران محسوب می‌شود که واقعاً ارزش دیدن را دارد. بیشاپور ۲۰۰ هکتار شهر بود که توسط کوه‌ها و تپه‌های بلند محاصره شده بود و در زمان سلسله ساسانی ساخته شد. این یکی از معدود شهرهایی است که در کتیبه‌های باستانی به آن اشاره شده است.

این شهر بزرگ به شاپور اول، دومین پادشاه ساسانی ایران که بر این امپراتوری حکومت می‌کرد، اختصاص داده شده است. این شهر در حدود ۲۴۱ تا ۲۷۲ بعد از میلاد توسط معماری به نام «آپاسای» ساخته شده است. پس از نبرد بین ایران و امپراتوری روم و پیروزی شاپور بزرگ بر والرین امپراتور روم، به سربازان رومی دستور داد این شهر بزرگ را در جاده‌ای که تخت جمشید و تیسفون را به هم متصل می‌کند بسازند و نام آن را بیشاپور بگذارند.

مهمترین بنای تاریخی بیشاپور که خود به تنهایی یکی از جاذبه های گردشگری استان فارس به حساب می‌آید، معبد آناهیتا است که مکانی مقدس برای ستایش آناهیتا الهه آب بود، زیرا آب در ایران باستان اقدامی مقدس بود. دیوارها، راهروهای اسرارآمیز، طاق‌ها و پله‌های این بنای تاریخی همه با سنگ‌ها و قلوه سنگ بزرگ ساخته شده‌اند و نیمی از بناها در زمین کنده شده‌اند.

معبد آناهیتا

۸- آبشار مارگون

آبشار مارگون در استان فارس ایران و در نزدیکی شهر سپیدان واقع شده است. نام آن در فارسی به معنی «مانند مار» است. ارتفاع آبشار ۷۰ متر و عرض آن ۱۰۰ متر است. این آبشار در روستای مارگون، در ۴۸ کیلومتری شهر اردکان در استان فارس واقع شده است. مارگون یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین آبشارهای ایران است. منطقه مارگون کوهستانی است و ارتفاع آن از سطح دریا به بیش از ۲۲۰۰ متر می‌رسد. در فصل زمستان که هوا به شدت سرد است، این آبشار کاملاً یخ می‌زند. فاصله این آبشار تا یاسوج ۶۵ کیلومتر و فاصله آن تا اردکان فارس ۴۸ کیلومتر است.

۹- ارگ کریم خان

ارگ کریم خان یا ارگ کریم خان زند، واقع در مرکز شهر شیراز، یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان فارس و ایران است. این شهر به نام کریم خان نامگذاری شده و محل زندگی او بوده است. شکل آن مستطیل شکل است و شبیه یک قلعه قرون وسطایی است. در گذشته، گاهی از ارگ کریم خان بعنوان زندان استفاده می‌شد. اما امروزه موزه‌ای است که توسط سازمان میراث فرهنگی ایران اداره می‌شود. یک پارک عمومی اطراف آن را احاطه کرده است.

مطالعه کنید: آشنایی با بهترین مکان های گردشگری شیراز

ارگ کریم خان

۱۰- مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک یکی از قدیمی‌ترین مساجد شیراز و بی‌شک یکی از زیباترین اماکن تاریخی ایران است. مسجد نصیرالملک، که به مسجد صورتی یا مسجد رنگین کمان نیز معروف است، در نگاه اول شبیه یک مسجد معمولی اسلامی به نظر می‌رسد، اما همینکه خورشید طلوع می‌کند، هنر معماری آن به یک کالیدوسکوپ(لوله اشکال نما) بزرگ تبدیل می‌شود. نور خورشید با عبور از پنجره‌ها موزاییک، دیوارها و فرش‌های کف را با صدها رنگ خیره کننده رنگ آمیزی می‌کند. از آنجا که این جادوی بزرگ ظرف چند ساعت از بین می‌رود، سعی کنید برای بازدید صبح زود برنامه ریزی کنید.

این مطلب را هم بخوانید
باغ نظر شیراز یا موزه پارس

۱۱- کاخ اردشیر بابکان

قصر اردشیر بابکان معروف به کاخ اردشیر، یکی دیگر از بهترین جاذبه های گردشگری استان فارس است. این کاخ که قدمت آن به ۱۸۰۰ سال پیش برمی‌گرد، اولین نمونه گنبد سازی در معماری ساسانی و یکی از معماری‌های ایران قبل از اسلام است. یونسکو این بنای تاریخی را در سال ۲۰۱۸ به عنوان میراث جهانی به ثبت رسانده است. این یکی از شگفت انگیزترین آثار دوران ساسانی است.

در ضلع شمالی کاخ، چشمه‌ای طبیعی ایجاد شده است که به عنوان استخر مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر این، رودخانه‌ای که از دیوار شرقی کاخ می‌گذرد، عامل اصلی سرسبزی و توسعه شهر باستانی گور و کاخ ساسانی بوده است. همچنین یک آتشکده خصوصی کوچک نزدیک کاخ وجود دارد که در مراسمات خاص مورد استفاده قرار می‌گرفت. در واقع، وجود چهار عنصر اولیه(آب، باد، خاک و آتش) از ویژگی‌های بارز این منطقه تاریخی است. اردشیر بابکان، بنیانگذار امپراتوری ساسانی، دستور ساخت این بنای تاریخی را در قرن سوم صادر کرد و بعدها با نام‌های مختلفی مانند کاخ اردشیر، آتشکده فیروزآباد، آتشکده بزرگ و بارین شناخته شد.

زیباترین جاذبه های گردشگری استان فارس

۱۲- بازار وکیل

بازار وکیل یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استان فارس است که بدون شک از دیدن آن لذت خواهید برد. نکته‌ای بسیار مهم در مورد بازار وکیل این است که ممکن است چیزهای زیادی از اینجا بخرید زیرا کالاهای با کیفیت بالا اما قیمت پایین در این بازار عرضه می‌شوند. ساختار شگفت انگیز آن که از معماری صفوی الهام گرفته است ، واقعاً نفسگیر است.

 این بازار در قلب شهر شیراز، شهر باغ‌ها واقع شده است. به این ترتیب اگر دوست دارید در سفرتان به استان فارس از این بازار دیدن کنید، چیزی مانع‌تان نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به میدان شهدا بروید و از بازار وکیل و همچنین مسجد وکیل، حمام وکیل، ارگ کریم خان، موزه پارس و مسجد جامع عتیق دیدن کنید.

بازار وکیل در حدود ۲۱۸۴۰ متر مربع وسعت دارد و این اولین عاملیست که در بدو ورود شما را خیره می‌کند. برای ساخت ان بازار از مصالحی چون آجر، گچ و آهک استفاده شده است که همین دلیل مقاومت ساختمان در طول این چند دهه و مقاومت در برابر زلزله‌ها بوده است. این بازار که یکی از بهترین جاذبه های گردشگری استان فارس است، مانند هر بازار تاریخی دیگر از بخشهای مختلف و خاصی تشکیل شده است. بازار شیشه‌ای، بازار شمشیر سازی، بازار خیاطی و موارد دیگر از مهم‌ترین بخش‌های بازار وکیل هستند.

۱۳- دریاچه مهارلو

فقط تصور کنید در کنار جاده‌ای قدم می‌زنید که دارای دریاچه‌ای با آب‌های صورتی در سمت راست و دامنه‌ای زیبا در سمت چپ آن است. مهارلو دریاچه نمکی فصلی است که حدود یک ساعت با شیراز فاصله دارد . این دریاچه که به دریاچه صورتی نیز معروف است، مکانی عالی برای جوانان، شاعران و عکاسان است تا از مکان‌های دیدنی لذت می‌برند. این دریاچه غنی از پتاسیم و سایر نمک هاست و به دلیل درصد بالای جلبک‌های صورتی رنگش صورتی می‌شود.

در قسمت جنوب شرقی شهر شیراز، در مسیر شیراز به فسا، دریاچه مهارلو قرار دارد که به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری استان فارس همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. برخی از پرندگان مختلف مانند فلامینگوها در نزدیکی دریاچه مهارلو زندگی می‌کنند. در نزدیکی این دریاچه، روستایی وجود دارد که مربوط به دوران صفویه است و نام آن از نام دریاچه(روستای مهارلو) گرفته شده است.

مطالعه بیشتر: دریاچه مهارلو ، دریاچه قرمز رنگی که شگفت انگیز است!

دریاچه مهارلو

سخن آخر…

استان فارس به طور کلی مکان‌های تفریحی، تاریخی و طبیعی متعددی برای علاقه مندان به طبیعت و تاریخ ارائه داده است! جاذبه‌های گردشگری این استان از بین جاذبه‌های گردشگری استان‌های دیگر ایران حرف اول را برای گردشگری می‌زنند. زیباترین کاخ‌ها و باغ‌های ایرانی، بنای شگفت انگیز و خیره کننده تخت جمشید، دریاچه صورتی مهارلو، آرامگاه حافظ، سعدیه و ده‌ها جای دیگر در همین استان قرار دارند. کافیست شما بخواهید به این استان سفر کنید تا با دیدنی‌های رنگارنگ، شگفت زده‌تان کند!

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا