دیدنی های بندرعباس

معرفی تنگه بوچیر هرمزگان، دیدنی به یاد ماندنی و خاطره انگیز

وقتی صحبت از دیدنی های جنوب کشور می شود، بسیاری تنها به یاد قشم و کیش می افتند. درست است که این دو جزیره از نظر گردشگری در جایگاه بسیار خوبی هستند، اما نمی توان ادعا کرد که تنها زیبایی های جنوب کشور، توسط این دو ایجاد شده است. در جنوب، مناظر تماشایی زیادی وجود دارد و ممکن است حتی اسم برخی از آن ها را نشنیده باشید. اما این گمنامی و معروف نبودن، از زیبایی و بکر بودن آن ها چیزی کم نخواهد کرد. یکی از استان های جنوبی کشور که با داشتن مناطق و مناظر مختلف و زیبا در نوع خود کم نظیر است، استان هرمزگان است. برای کشف این استان کافی است یکی از عاشقان بلا منازع سفر کردن و اکتشاف جاهای جدید باشید و کوله ای جمع کنید و دل به راهی که تا به حال نرفته اید بسپارید. کافی است یک بار به هرمزگان سفر کنید، آنجاست که می توانید خود دست به کشف این بهشت گمشده بزنید و از هر آنچه که این شهر در دل خود پنهان کرده رو نمایی کنید. یکی از جاذبه های دیدنی و پر هیجانی که در این استان قرار دارد، تنگه بوچیر است که رفتن به آن برای برخی افراد با لذت فراوانی همراه است.

تنگه بوچیر در استان هرمزگان قرار دارد و به دلیل ویژگی های خاصی که از آن برخوردار است، برای شما تجربه ای تکرار نشدنی و به یادماندنی از خود به یادگار خواهد گذاشت. پس این متن را تا انتها مطالعه کنید تا شما نیز با ما این تنگه زیبا و دوست داشتنی را کشف کنید. با سپنجا همراه باشید.

معرفی استان هرمزگان

استان هرمزگان یکی از استان های جنوبی کشور و در ضلع شمالی تنگه هرمز قرار گرفته است. این منطقه هم از نظر گردشگری قابل توجه است و هم از نظر اقتصادی حرف های زیادی برای گفتن دارد.

استان هرمزگان به دلیل موقعیت جغرافیایی اش، آب و هوایی بسیار گرم و خشک دارد و خصوصا در فصل تابستان این گرمی بیشتر نمود پیدا می کند و هر کسی تاب و توان زندگی در آن را نخواهد داشت.

اگر دوست دارید از این استان دیدن کنید و طاقت گرمایش را ندارید، می توانید در ماه آذر تا اسفند به این استان سفر کنید. در این سه ماه، هوا بسیار لطیف و دلپذیر است و شما را به یاد بهار در شهری که در آن ساکن هستید می اندازد.

جاذبه های دیدنی بسیار زیادی در این استان وجود دارد و وقت کافی و یک دل پر شور تنها لوازمی هستند که شما به آن ها برای شروع سفر نیاز دارید.

معرفی شهرستان پارسیان

تنگه ای که در این متن قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم، در شهرستان پارسیان قرار دارد. این شهرستان قبلا یکی از بخش های بندر لنگه بود، اما بعدها توانست به یکی از شهرستان استان هرمزگان تبدیل شود.

شهرستان پارسیان در غرب استان هرمزگان واقع است و شما می توانید به دلیل هم جواری با کوه و دشت، مناظر بسیار بکر و کم نظیری در این منطقه مشاهده کنید.

فاصله این شهرستان از بندر لنگه حدود ۲۲۰ کیلومتر و اقلیم حاکم بر این شهرستان در مقایسه با بقیه نقاط استان هرمزگان کمی معتدل تر است. پارسیان با شهرستان های لامرد و عسلویه همسایه است و زبانی که مردم این منطقه با آن صحبت می کنند، فارسی است.

معرفی-تنگه-بوچیر-هرمزگان

به دلیل اقلیم معتدل این منطقه، مردم در شهر پارسیان به کشاورزی مشغول هستند و شما می توانید در آن باغ های مختلف و باغستان های زیادی را مشاهده کنید.

معرفی تنگه بوچیر

همان طوری که بالاتر نیز به آن اشاره شد، تنگه بوچیر یکی از جاذبه های دیدنی استان هرمزگان است. این تنگه در شهرستان پارسیان قرار دارد که در قسمت قبل به صورت خلاصه در مورد آن جملاتی بیان شد.

علت انتخاب نام بوچیر برای این تنگه، به روستایی باز می گردد که در نزدیکی آن قرار دارد و نام آن بوچیر است. به دلیل همین نزدیکی این تنگه را به این نام می خوانند.

این مطلب را هم بخوانید
0 تا 100 بندرعباس | همه آنچه پیش از سفر باید بدانید+اقامتگاه

روستای بوچیر، قدمت و تاریخچه طولانی دارد و مورخان دوران تاسیس آن را دوران قبل از اسلام می دانند. اولین کسانی که در این روستا ساکن شدند زرتشتیان بودند.

به دیدن تنگه بوچیر که می روید، از دیدن این همه زیبایی و خلاقیتی که طبیعیت در ایجاد آن به کار گرفته است، تعجب خواهید کرد و به پروردگاری که این همه زیبایی را در کنار هم قرار داده است، آفرین خواهید گرفت.

تنگه بوچیر، شکافی است که در دل کوه ایجاد شده و برای آنکه بتوانید از آن دیدن کنید، حتما باید وارد آب شوید. اگر فوبیای آب دارید، بهتر است به دیدن این تنگه نروید؛ زیرا ممکن است اصلا نظر مساعد شما را به خود جلب نکند.

آبی که در بوچیر جریان دارد از چشمه ای منشا می گیرد که در انتهای تنگه واقع شده است و عمق آن نیز حدود ۳۵ متر است.

موقعیت جغرافیایی تنگه بوچیر

تنگه بوچیر از روستای بوچیر حدود ۵ کیلومتر فاصله دارد. روستای بوچیر با روستای حمیران حدود ۷ کیلومتر و با روستای هشنیز هم حدود شش کیلومتر فاصله دارد و پشت کوهی به نام کوه سنجول قرار گرفته است. تنگه بوچیر در ۳۴۳ کیلومتر غرب شهر بندرعباس و ۶۳ کیلومتری شهر پارسیان واقع است.

موقعیت جغرافیایی این تنگه N2708، E5334است و در واقع در خطی که پارسیان و بندرمقام را به هم وصل می کند، قرار گرفته و بهترین محل برای شنا و تجربه ساعاتی پر هیجان را فراهم کرده است.

تنگه بوچیر یا دره بوچیر از شهرستان پارسیان حدود یک ساعت فاصله دارد. زیبایی بی حد و حصر این تنگه به حدی هست که ارزش چندین ساعت وقت گذاشتن را داشته باشد.

خصوصیات تنگه بوچیر

شاید برایتان تعجب آور باشد که در دل زمینی که هوایش بسیار گرم و طاقت فرساست، محلی وجود دارد که باعث می شود از شدت سرما به خود بلرزید. این منطقه عجیب و باورنکردنی، تنگه بوچیر است.

بوچیر عمقی در حدود ۵۰ متر دارد و همین عمق زیاد باعث شده که هوای جاری در تنگه بسیار خنک باشد. اگر در فصل تابستان به دیدن این تنگه رفته اید، حتما این بازدید می تواند برای شما بسیار دلچسب و گوارا باشد و کار به جایی برسد که دوست نداشته باشید از این تنگه دل بکنید.

از دیگر ویژگی های این تنگه، صاف و هموار نبودن آن است. به دلیل وجود صخره ها، شما مجبور هستید از آن ها بالا و پایین بروید و این تنوع می تواند برای شما بسیار شیرین و هیجان انگیز باشد.

دمای هوا در تنگه گاهی ممکن است به زیر صفر هم برسد. پس سعی کنید حتما لباس گرم با خود به همراه بردارید تا هیجان دیدن این تنگه با سرمای هوا فروکش نکند.

این دره حدود هزار متر طول دارد و هر چه شما به سمت جلو پیشروی کنید، عمق آن بیشتر می شود؛ برخی جاها ممکن است شما با عمق۸۰۰ متری آب هم مواجه شوید.

محیط زیست در تنگه بوچیر

در این تنگه جانوران و گیاهان مختلف در حال زندگی هستند. از جمله جانوران می توان به نوعی ماهی به نام گاررا روفا یا دکتر ماهی اشاره کرد که به آن ماهی ذره خوار هم می گویند.

این ماهی در آب های گرم زندگی می کند و می تواند به عنوان یکی از روش های کاهش علائم برای کسانی که به بیماری پسوریازیس که یک بیماری خود ایمنی است، استفاده شود.

این ماهی ها خاصیت لایه برداری داشته و می توانند با هدف جوان سازی پوست مورد استفاده قرار گیرند. این ماهی بسیار کوچک است و طول آن بین ۳ تا ۵ سانتی متر است و به خانواده کپور تعلق دارد.

علاوه بر این نوع ماهی، گیاه سیاوش که نوعی خزه است نیز در این تنگه می روید.

جاهای دیدنی تنگه بوچیر

تنگه بوچیر به دو قسمت چله بالا و چله پایین تقسیم می شود. چله در واقع به معنای درز و شکاف است و چون این تنگه شکافی به دل زمین باز کرده است، به همین دلیل از کلمه چله نیز در وصف این تنگه زیاد استفاده می کنند.

آبشار و چله پایین تنگه بوچیر

وقتی با ماشین به محدوده تنگه بوچیر رسیدید و ماشین خود را پارک کردید، باید راه رفتن بر روی زمین صاف و تحمل هوای گرم را فراموش کنید.

در ابتدای تنگه یک شکاف وجود دارد که در واقع ورودی تنگه نیز از همین راه است. از ابتدای مسیر تا جایی که شما به آبشار برخورد می کنید، چله پایین است و بیشتر مسیر پر از آب است و شما باید تجهیرات مرتبط را با خود به همراه داشته باشید.

این مطلب را هم بخوانید
همه چیز درباره موسیقی سنتی هرمزگان را بدانید

به دره که وارد شوید، در مقابل خود آب را مشاهده می کنید. برای عبور از این آب یا باید شنا کنید و یا می توانید از قایق و تیوب استفاده کرده و خود را به جاهای کم عمق برسانید.

بعد از طی یک مسیر ۳۰۰ یا ۴۰۰ متری، به یک آبشار زیبا خواهید رسید. می توانید بر روی صخره هایی که فراز و فرود زیادی ندارند، نشسته و این آبشار زیبا و منحصر به فرد را تماشا کنید.

تمام این مسیری که طی کردید، چله پایین تنگه بوچیر است و شما می توانید ساعاتی بسیار لذت بخش توام با هیجان را تجربه کنید.

چله بالا

این چله طول بیشتری دارد و برای رسیدن به آن شما باید صخره نوردی انجام دهید. بعد از آنکه آبشار را پشت سر گذاشتید می توانید به سمت چله بالا حرکت کنید.

اگر بتوانید خود را به انتهای تنگه برسانید، یک گودال به عمق ۳۵ متر مشاهده می کنید. این گودال اصلا مانند گودال ها و چاله هایی که تا به حال دیده اید نیست.

شکل آن از بالا مانند یک قلب است و این شکل، باعث می شود که این گودال تفاوت بسیار زیبایی با بقیه گودال ها داشته باشد.

بعد از رسیدن به این محل، حتما شما هم اذعان خواهید کرد که این مناظر و صحنه ها ارزش تحمل این همه سختی را دارد.

تماشای قندیل ها و پرندگانی که در حال پرواز اطراف این تنگه هستند، از دیگر جذابیت هایی است که تنها با رفتن به بوچیر می توان از آن ها دیدن کرد.

بهترین زمان برای سفر به تنگه بوچیر

تنگه بوچیر در یک منطقه با آب و هوای گرم و خشک واقع است، اما به دلیل خصوصیاتی که دارد هوای داخل تنگه بسیار خنک است و می بایست به هنگام انتخاب یک زمان برای رفتن به این منطقه، این نکته را مد نظر داشته باشید.

بهترین زمانی که می توان برای سفر به این منطقه توصیه کرد، فصل تابستان است. زیرا همان طوری که گفتیم داخل تنگه بوچیر ممکن است با هوای زیر صفر درجه مواجه شوید. پس بهتر است فصلی را برای بازدید از این تنگه انتخاب کنید که هوای بیرون گرم بوده و هوای تنگه هم خیلی سرد و خنک نباشد.

راه های دسترسی به تنگه بوچیر

برای رفتن به تنگه بوچیر شما باید خود را به شهرستان پارسیان برسانید. برای این کار می توانید به بندرعباس رفته و سپس مسیر خود را به سمت پارسیان ادامه دهید.

معرفی-تنگه-بوچیر-هرمزگان،-دیدنی

بعد از رسیدن به پارسیان، تابلوهایی که در مسیر قرار دارند را در پیش بگیرید و به روستای بوچیر بروید. سپس از این روستا شما باید یک مسیر ۵ کیلومتری را طی کنید تا بتوانید ورودی تنگه را مشاهده کنید.

نکات مورد نیاز برای بازدید از بوچیر

بازدید از تنگه بوچیر نیازمند آن است که شما به مهارت هایی مانند صخره نوردی و شنا آشنا باشید. البته این در شرایطی است که شما تمایل دارید از درون تنگه دیدن کنید.

اگر شنا کردن بلد نیستید و مهارت های صخره نوردی را نیز نمی دانید، می توانید این تنگه را از بالا مشاهده کنید و زیبایی هایی که در آن وجود دارد را بدین طریق ببینید.

از دیگر نکاتی که هنگام بازدید از این تنگه باید مد نظر داشته باشید، استفاده از فردی است که به خوبی به مختصات این منطقه آشنایی داشته باشد.

به تنهایی و بدون استفاده از کمک راهنما، قدم در بازدید از این تنگه نگذارید. حتما قبل از آنکه هوا تاریک شود از تنگه خارج شوید تا با مشکلی مواجه نشوید.

وسایل صخره نوردی مانند طناب، جلیقه نجات، کوله های ضدآب، کفش های مخصوص صخره نوردی، کلاه ایمنی و بقیه ابزار مورد نیاز را به همراه خود بردارید تا بتوانید بازدیدی بدون خطر و امن در نهایت هیجان را داشته باشید. شما می توانید برای اجاره سوئیت در کیش و اجاره سوئیت در قشم بر روی خدمات سپنجا حساب کنید.

درباره “معرفی تنگه بوچیر هرمزگان، دیدنی به یاد ماندنی و خاطره انگیز” بیشتر بخوانید:

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا