جاهای دیدنی ایراندیدنی های شیراز

آشنایی با بهترین مکان های گردشگری شیراز

15 جاذبه گردشگری شیراز که نباید از دست بدهید

جستجوی بهترین مکان های گردشگری شیراز توسط شما در این لحظه نشان می‌دهد که شما هم یکی از میلیون‌ها گردشگر ایرانی تباری هستید که تمایل دارند به شیراز سفر کنند. طبق آمار گردشگری، شیراز یکی از آن دسته مناطق توریستی ایران است که در اولویت گزینه‌های سفر هر ایرانی قرار می‌گیرد. دلیل شما برای سفر به این شهر چیست؟ چه چیز آنقدر شما را مجاب به انتخاب این مقصد کرده است؟

اجازه دهید ما حدس بزنیم، از جاذبه‌های تاریخی فراوان گرفته تا فرهنگ و تمدن غنی، مردم خونگرم و مهمان نواز، غذاهای محلی متنوع و حتماً فالوده مخصوص شیراز می‌توانند انگیزه سفر شما یا هر ایرانی دیگر به شیراز باشند. درست است؟ نام این شهر با شاعران مشهوری چون حافظ و سعدی آمیخته است، اما چون شاعران متعدد دیگری در آن زندگی کرده‌اند، لقب شهر شعر به آن تعلق گرفته است. همینطور لازم است بدانید، تعداد زیادی از مشهورترین و زیباترین باغ‌های تاریخی ایران در همین شهر قرار دارند، به همین دلیل به شهر باغ و گل نیز معروف است.

اگر می‌خواهید با بهترین مکان های گردشگری شیراز آشنا شوید، باید کمی از وقت خود را صرف خواندن این مقاله کنید. قرار است در ادامه با معرفی بهترین جاهای گردشگری این شهر حسابی غافلگیرتان کنیم. همراه سپنجا باشید.

معرفی بهترین مکان های گردشگری شیراز

۱- حافظیه

حافظیه یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های شیراز است که همیشه اسمش قبل از هر مکان دیگر این شهر آورده می‌شود. در این مکان، آرامگاه حضرت حافظ قرار دارد به همین دلیل به آن حافظیه می‌گویند. اگر از عاشقان حضرت حافظ هستید و همیشه شعرهای آن را مرور می‌کنید، وقتش رسیده که شما هم سری به میعادگاه عاشقان این شاعر بزرگ بزنید. حافظیه در یکی از قبرستان‌های معروف شهر شیراز به نام خاک مصلی قرار دارد. این قبرستان را در جنوب دروازه معروف شهر یعنی دروازه قرآن می‌توان پیدا کرد.

حافظیه

۲- سعدیه

سعدیه یا همان آرامگاه سعدی در نزدیکی باغ زیبای دلگشا و در خیابانی به اسم بوستان واقع شده است. جالب است بدانید سعدیه امروز، محل زندگی سعدی بزرگ بوده است که پس از مرگ به مقبره او تبدیل می‌شود. این آرامگاه یکی از بهترین مکان های گردشگری شیراز به حساب می‌آید و برای اهالی شعر و ادب همیشه مهم بوده و هست. البته حال و هوای خاص این جاذبه به ویژه معماری منحصربه فرد آن که تلفیقی از معماری قدیم و مدرن است دل هر ببیننده‌ای را تسخیر می‌کند.

۳- آرامگاه شاهچراغ

شاهچراغ از بهترین مکان‌های زیارتی شهر شیراز است که در آن یکی از برادران امام رضا(ع) به نام میر سید احمد آرمیده است. قدمت این آرامگاه به سده ششم هجری قمری و دوران اتابکان فارس باز می‌گردد. این آرامگاه برای مردم شیراز بسیار ارزشمند است به حدی که بعد از ویران شدن آرامگاه در زلزله شیراز، دوباره دست به بازسازی و مرمت آن زدند و آن را از نو بنا کردند.

درون این حرم با آینه‌کاری و کاشی‌کاری‌های بسیار زیبا و هنرمندانه تزئین شده است و خطوط زیبای عربی و فارسی به زیبایی بر بدنه گنبد و بارگاه آن نقش بسته‌اند. اگر می‌خواهید به این مکان زیبا و آرامبخش که یکی از بهترین مکان های گردشگری شیراز است سر بزنید باید خودتان را به نزدیکی میدان احمدی شیراز برسانید. بعد از آن از هر کس که بپرسید، شما را به سمت بارگاه راهنمایی خواهد کرد.

شاهچراغ

۴- دروازه قرآن

حتی اگر به شیراز هم سفر نکرده باشید، به احتمال زیاد نام دروازه قرآن را شنیده‌اید. این دروازه یکی از بهترین جاذبه‌ها و نماد‌های مهم شهر شیراز است که در شمال شرقی شهر، در فاصله بین دو کوه معروف به نام‌های چهل مقام و باباکوهی قرار گرفته است. دروازه در زمان عضدالدوله دیلمی بنا شد و بر بلندترین نقطه آن قرآنی نهادند تا مسافرانی که از دروازه شهر عبور می‌کنند از زیر قرآن رد شده باشند.

 در نزدیکی همین دروازه که خود یکی از مهم‎‎ترین جاذبه‌های شیراز است، جاذبه‌های دیگری مثل باغ جهان نما، حافظیه، و مقبره خواجوی کرمانی قرار دارد. بازدید از این بنا در تمام شبانه روز امکان پذیر است و جالب است که در روشنایی روز و تاریکی شب، جلوه‌ای متفاوت به خود می‌گیرد.

این مطلب را هم بخوانید
مسجد نصیرالملک شیراز، متفاوت‌ترین مسجد ایران

برای آشنایی بیشتر با دروازه قرآن مقاله “همه چیز در مورد دروازه قرآن شیراز” را بخوانید.

۵- آرامگاه خواجوی کرمانی

یکی دیگر از بهترین مکان های گردشگری شیراز که بهتر است حتماً سری به آن بزنید، آرامگاه خواجوی کرمانی شاعر و عارف بزرگ ایرانی است. این شاعر در قرن هشتم می‌زیست و به خلاق ‌المعانی و ملک الفظلا نیز شهرت دارد. مکان این آرامگاه در شمال شیراز در دامنه کوه صبوی قرار دارد به همین دلیل بسیار خوش آب و هوا و تمیز است. ضمناً در آنجا می‌توانید چشم اندازه فوق‌العاده زیبای دروازه قرآن را ببینید و از جلوه زیبای رودی که از کنار مقبره عبور می‌کند حداکثر لذت را ببرید. آب این رود از چشمه رکن آباد می‌آید و به زیبایی از کنار مقبره میگذرد.

آرامگاه خواجه کرمانی

۶- باغ نارنجستان قوام

باغ گردی، یکی از بهترین تفریحات لذت بخش جهان است. آن هم اگر پای باغ‌های شیراز در میان باشد. باغ نارنجستان قوام یا باغ قوام یکی از شناخته شده‌ترین باغ‌های ایرانی در شیراز است که قدمت آن به زمان ناصرالدین شاه می‌رسد. باغ قوام مساحتی بالغ بر ۳۵۰۰ متر مربع دارد و یک عمارت با زیر بنایی حول وحوش ۹۴۰ متر مربع در آن ساخته شده است.

 این باغ به دستور علی محمد خان بنا شده است و امروز یکی از پربازدیدترین و بهترین مکان های گردشگری شیراز است. سنگ تراشی، شیشه‌کاری، گچ‌کاری، مقرنس‌کاری و آینه‌کاری از بارزترین ویژگی‌های معماری این بناست. سقف‌های کنده‌کاری و آینه‌کاری شده این عمارت به قدری زیبا هستند که شما را برای ساعت‌ها مشغول و سرگرم می‌کنند.

مقاله “نارنجستان قوام، شاهکار معماری در قلب شیراز” شما را با جذابیت‌های این باغ غافلگیر می‌کند.

۷- باغ ارم از بهترین مکان های گردشگری شیراز

یکی دیگر از ده‌ها باغ زیبای شیراز، باغ ارم است. این باغ با ترکیبی از هنر طراحی باغ ایرانی و همینطور معماری تاریخی به حدی زیبا و چشم نواز شده است که سالانه گردشگران زیادی از اقصی‌نقاط دنیا تنها با هدف دیدن آن پای به شیراز می‌گذارند. هر کس که تاکنون شاهد زیبایی‌های این باغ بوده است، آن را به تکه‌ای جامانده از بهشت در پیش دیگران توصیف می‌کند. جالب است بدانید تا امروز ۹ مورد از باغ‌های شیراز در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده‌اند که باغ ارم، یکی از آنها شمرده می‌شود.

باغ ارم، بغ بهار نارنج‌ها با درختان صف کشیده و گل‌های منحصربه فرد نه تنها یکی از زیباترین و بهترین مکان های گردشگری شیراز است بلکه یکی از پر رمز و رازترین جاذبه‌های این شهر نیز محسوب می‌شود. پررمز و راز از این جهت که تاریخ ساخت مشخص و معلومی ندارد و فقط چون نامش در برخی سفرنامه‌ها آورده شده است، ممکن است قدمتی نزدیک به قرن دهم و یازدهم داشته باشد. جالب است بدانید برخی اسناد تاریخی، به وجود آن در زمان سلجوقیان، آل اینجو، و آل مظفر نیز مهر تایید زده‌اند.

 در این باغ رویایی دو عمارت مجلل وجود دارد که یکی را قشقایی‌ها و دیگری را قاجاریان بنا نهاده‌اند. امروز در محوطه باغ به قدری گل و گیاه متنوع از نقاط مختلف جهان کاشته شده است که بیشتر شبیه یک نمایشگاه بسیار وسیع گل و گیاه به چشم می‌آید. برای اقامت در شیراز کافیست از طریق سایت سپنجا اجاره سوئیت در شیراز را انجام دهید.

۸- باغ دلگشا

باغ دلگشا یکی دیگر از باغ‌های قدیمی و منحصربه فرد شهر شیراز است که در نزدیکی سعدیه واقع شده است. تاریخ‌دانان اظهار دارند که قدمت باغ دلگشا به زمان ساسانیان باز می‌گردد و عمارت‌هایی که امروز در آن به جای مانده است مربوط به دوران قاجار است. اما اینها تمام آن خصوصیاتی نیستند که باغ دلگشا را به یکی از بهترین مکان های گردشگری شیراز تبدیل کرده‌اند. نارنجستان یکی از شاخصه‌های مهم این باغ است که در اردیبهشت هر سال، تمام محوطه را با عطر بهارنارنج پر می‌کند. اگرمی‌خواهید باغ دلگشا را در زیباترین حالت خود ببینید، فصل بهار را برای سفر به شیراز انتخاب کنید زیرا باغ‌های آن به شدت زیبا و سرسبز می‌شوند.

بهترین مکان های گردشگری شیراز

۹- باغ جهان نما

یکی دیگر از مهم‌ترین و زیباترین باغ‌های شیراز، باغ جهان نما است که بازدید از آن برای همه یک باید است. این باغ در محل دروازه قرآن و بالاتر از میدان حافظیه واقع شده است. قدمت باغ جهان نما به دوران آل مظفر و آل اینجو می‌رسد. گفته می‌شود که حضرت حافظ در اشعار خود به زیبایی‌های منحصر به فرد و مثال زدنی این باغ اشاره داشته است.

شکوه و عظمت این باغ تا قبل از سرنگون شدن حکومت صفویان به خوبی برقرار بود اما همینکه صفویان سرنگون شدند، باغ نیز به علت ناامنی کشور آسیب‌های زیادی دید. بعد از صفویان، حکومت زندیه روی کار آمد و کریم خان زند با مرمت و بازسازی بخش‌های آسیب دیده و احداث عمارتی در مرکز آن، به باغ جانی دوباره بخشید. این باغ در حال حاضر یکی از بهترین مکان های گردشگری شیراز است و در اختیار صدا و سیما قرار دارد.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به کلیبر

۱۱- باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد یا باغ گلشن یکی دیگر از باغ‌های مثال زدنی شیراز است که در غرب شیراز واقع شده است. این باغ دو عمارت فوق‌العاده زیبا را در دل خود جای داده است که دستور ساخت آنها را محمدخان قوام‌الملک در سال ۱۲۸۴ صادر کرده است. اینجا می‌توانید شاهد یکی از بزرگ‌ترین موزهای سلاح خاورمیانه، کاخ سلطنتی، باغ ایرانی و همینطور گل‌کاری‌های بسیار زیبا در سراسر باغ باشید. همواره می‌توانید ساعت‌ها در محوطه باغ عفیف آباد قدم بزنید و سرگرم شوید.

۱۲- ارگ کریم خان

نمی‌شود بحث داغ جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز در میان باشد اما از ارگ کریم خان نام نبرد. این قلعه که یکی از مهم‌ترین آثار برجای مانده از دوران زندیه است در سال‌های ۱۷۶۷ و ۱۷۶۶ به منظور محل زندگی کریم خان زند ساخته شد و دلیل نامگذاری آن هم همین بوده است.

 ارگ کریم خانی به قدری زیبا و جذاب است که امروز به عنوان یکی از بهترین مکان های گردشگری شیراز از اقصی‌نقاط ایران و حتی دنیا، بازدید کننده دارد. جالب است بدانید کریم خان زند برای ساخت این قلعه از برترین معمارهای آن دوره و همینطور بهترین مصالح استفاده کرده است که دلیل استقامت و زیبایی بی‌بدیل این ارگ هم به همین موضوع باز می‌گردد.

بهترین مکان های گردشگری شیراز

۱۳- حمام وکیل

حمام وکیل یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز است که نام و هویت آن بر کسی پوشیده نیست. این حمام نیز از یادگاری‌های دوران زندیه است و کریم خان زند برای ساخت آن، برترین معمارها و مصالح آن دوران را به کار گرفته است. از این حمام تاریخی در شیراز دیدن کنید تا شاهد یکی از پیشرفته‌ترین نمونه‌های معماری ایران در دوران زندیه باشید. ضمناً مسجد و بازار وکیل نیز در نزدیکی همین جاذبه قرار دارند. از نزدیکی حمام وکیل می‌توانید سری هم به دو مورد از بهترین مکان های گردشگری شیراز یعنی مسجد و بازار وکیل بزنید.

۱۴- مجموعه تخت جمشید

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شیراز که به احتمال زیاد، انتخاب اول هر گردشگری قرار می‌گیرد، بنای تخت جمشید است. این بنای تاریخی در ۵۵ کیلومتری شیراز قرار دارد و شامل مجموعه‌ای بی‌نظیر از کاخ‌های هخامنشیان می‌شود. قدمت این بنا به حدود دو هزار و پانصد سال پیش بر می‌گردد و گفته می‌شود که دستور ساخت آن را داریوش بزرگ داده است.

اگر می‌خواهید شاهد این میراث جهانی و شگفتی‌های بی‌پایانش باشید، باید ابتدا شال و کلاه کنید و به سمت استان فارس حرکت کنید و سپس در مسیر مرودشت به راه خود ادامه دهید. این شهرستان تنها ۵۷ کیلومتر از شیراز فاصله دارد و شهر باستانی تخت جمشید در دامنه یکی از کوه‌های آن به نام کوه رحمت واقع شده است. شهر تاریخی تخت جمشید شامل پلکان ورودی و دروازه ملل، کاخ بزرگ آپادانا، کاخ صد ستون، کاخ تچر، کاخ اچ، کاخ هدیش، کاخ ملکه، تالار شورا، کاخ جی، خزانه شاهی، آرامگاه اردشیر دوم و سوم، آب روهای زیرزمینی، موزه تخت جمشید و… می‌شود.

بهترین مکان های گردشگری شیراز

۱۵- آرامگاه کوروش از بهترین مکان های گردشگری شیراز

بدون شک یکی دیگر از بهترین مکان های گردشگری شیراز آرامگاه کوروش کبیر است که یکی از مهم‌ترین آثار مجموعه پاسارگاد در ۳۰ کیلومتری شهر شیراز است. این مقبره به همراه دیگر آثار این مجموعه که شامل مسجد پاسارگاد، کاخ دروازه، آرامگاه کمبوجیه و… می‌شود برای مردم ایران و علاقه‌مندان به تاریخ هخامنشی بسیار حائز اهمیت است.

سخن آخر…

با نوشتن این مقاله از سپنجا سعی کردیم بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز را به شما معرفی کنیم و باهم دیدیم که شیراز چقدر جاهای دیدنی مهم دارد. از باغ‌های ایرانی گرفته تا مساجد و بناهای تاریخی که هر کدام یادگار دورانی از تاریخ این مرز و بوم هستند. علاوه برتمام جاهای دیدنی این شهر، مردمان خونگرم و مهمان نواز نیز یکی از عوامل مهم منحصربه فرد بودن شیراز است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا