دیدنی اصفهان

معرفی ۱۰ تا از بهترین مکان های گردشگری اصفهان

اگر قصد سفر به یکی از شگفت‌انگیزترین شهرهای ایران را دارید، اصفهان را به شما پیشنهاد می‌دهیم. مکان های گردشگری اصفهان بسیار زیاد هستند. این شهر به دلیل زیبایی بی‌نظیر و شکوه مکان‌های دیدنی آن به نصف جهان معروف است. جذابیت‌ها و زیبایی‌های اصفهان آنقدر زیاد است که با دیدن این همه هنر و ذوق ایرانی سیراب نخواهید شد. اگر شما هم می‌خواهید که با این زیبایی‌های بیکران آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم که خواندن این مقاله از سپنجا را از دست ندهید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را به یک سفر خاطره‌انگیز ببریم. برای اجاره سوئیت در اصفهان روی لینک کلیک کنید.

مکان های گردشگری اصفهان

جاذبه‌های گردشگری اصفهان در هر فصلی دیدنی است. به طوری که دیدن این همه جلال و شکوه هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برد. اصفهان شهری است که از دیدن جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و طبیعت آن سیر نخواهید شد. این شهر زیبا و دیدنی در مرکز ایران قرار گرفته است؛ بنابراین شما می‌توانید به هر صورتی از جمله ماشین شخصی، اتوبوس، قطار و … خودتان را به این شهر زیبا برسانید.

شهر تاریخی اصفهان، بعد از تهران و مشهد، جزو پرجمعیت‌ترین شهر ایران است و هر ساله میزبان گردشگران خارجی و ایرانی زیادی است که برای دیدن جاهای دیدنی این شهر به اصفهان سفر می‌کنند. تعداد بالای هتل‌های اصفهان و مکان‌های اقامتی این شهر از جمله ویژگی‌هایی است که باعث شده است تا در صورت سفر به این شهر، اوقات خوب و راحتی را در آن داشته باشید.

جاذبه‌های دیدنی اصفهان مطابق با هر سلیقه‌ای است. از جمله مکان های گردشگری اصفهان می‌توان به مکان‌های زیر اشاره کرد:

۱- میدان نقش جهان، زیباترین مکان دیدنی اصفهان

همه‌ی گردشگران، اصفهان را با میدان نقش جهان آن می‌شناسند. در واقع این میدان حیرت‌انگیز تبدیل به نماد اصفهان شده است. همین ویژگی باعث شده است تا از میان جاهای دیدنی اصفهان، میدان نقش جهان از همه معروف‌تر و دیدنی‌تر باشد.

جای جای این میدان، بیان‌گر روایت‌های تاریخی بسیاری است که در طول تاریخ اتفاق افتاده است. این میدان حیرت‌انگیز در زمان تیموریان در مرکز شهر اصفهان بنا شده است. بعد از آن در روزگار حکمرانی شاه عباس اول بناهای آن گسترش پیدا کرد و کم کم در طول پادشاهی سلسله‌ها به عظمت و شکوه خود رسید.

قدم زدن در این میدان تاریخی، نشستن در کنار حوض زلال این میدان، دیدن رنگ‌ها و صداهای مختلف، لذت بردن از آفتاب ملایم فصل پاییز آن از جمله خاطراتی است که تا همیشه در ذهن شما باقی خواهد ماند.

اگر قصد رفتن به این میدان تاریخی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از ماشین شخصی خود استفاده نکنید. چرا که ممکن است برای پارک کردن ماشین خود دچار مشکل شوید.

یکی از جاذبه‌های زیبای این میدان، کاخ پادشاهی آن یعنی همان عالی قاپو است. در روبروی این مکان، مسجد بی‌نظیر و شکوهمند شیخ فضل الله و در سمت راست آن مسجد شاه با معماری خیره‌کننده خود قرار گرفته است. در صورت رفتن به این میدان متوجه خواهید شد که برای بخش‌های مختلف از جمله اقتصادی، مذهبی، مسکونی و … قسمت‌های مختلفی وجود دارد.

اگر می‌خواهید که آسایش و راحتی را در یکی از مکان های گردشگری اصفهان خود تجربه کنید، گشت و گذار در این میراث تاریخی اصفهان را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

میدان نقش جهان

۲- مسجد شیخ لطف الله

در صورت سفر به اصفهان، دیدن مسجد شگفت‌انگیز شیخ لطف الله را از دست ندهید. دیدن شگفتی‌ها و عجایب این مسجد تا مدت‌ها شما را متعجب خواهد کرد. این مسجد دیدنی، برخلاف سایر مساجد بدون مناره و صحن ساخته شده است. یکی از شگفتی‌های این مسجد، تفاوت رنگ در ساعات مختلف روز است. از جمله این رنگ‌ها می‌توان به خاکی، صورتی و خاکستری  اشاره کرد.

طرح و رنگ کاشی‌ها و تزئینات داخلی مسجد نمایشگر معماری اصیل ایرانی اسلامی است. گنبد زیبای این مسجد نسبت به سایر مساجد مدور ساخته شده است. به طوری که در میان مساجد جهان بی‌نظیر است. این مسجد تاریخی، در ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ به ثبت آثار ملی ایران رسید و بعد از آن تمبر این بنا نیز در چین منتشر شد. اکنون این بنای تاریخی در میدان نقش جهان، شهرت جهانی پیدا کرده است.

این مطلب را هم بخوانید
جاذبه های دیدنی دهکده توریستی و گردشگری چادگان

مسجد شیخ لطف الله

۳- پل خواجو

یکی دیگر از مکان های گردشگری اصفهان با معماری شگفت‌انگیز خود مربوط به پل خواجو است. این اثر زیبا و تاریخی قدمتی چند صد ساله دارد و به حکومت شاه عباس دوم برمی‌گردد. یکی از زیبایی این پل، طرح متقارن آن است که بر روی رودخانه زاینده‌رود سوار شده است. تنظیم جریان آب و استفاده به عنوان سد از جمله عملکردهای مثبت این بنای تاریخی است و باعث شده است تا علاوه بر یک مکان تفریحی، مزایای زیادی برای شهر اصفهان داشته باشد.

در قسمت میانی این پل، ساختمانی کوچک با تزئیناتی زیبا به چشم می‌خورد. این بنای کوچک جهت رفاه حال خاندان سلطنتی بنا شده بود تا خانواده شاه بتوانند اوقاتی از روز را در آن به خوشی بگذرانند. منظره زیبای زاینده رود و عبور آب از زیر این پل، حال خوش و لحظاتی آرامبخش را برای شما به ارمغان می‌آورد.

زیبایی این پل در زمان غروب دو چندان خواهد بود. چرا که انعکاس تصویر آسمان در آب زلال زاینده رود و هوای مطبوع آن حس خوبی را به شما منتقل می‌کند. این پل استوار و زنده جهت حفظ ارزش تاریخی آن، در سال ۱۳۱۰ به ثبت ملی در آمد تا همیشه زیبایی این مکان رویایی اصفهان در پیش روی شما قرار داشته باشد.

۴- سی و سه پل

یکی دیگر از مکان های گردشگری اصفهان سی و سه پل آن است که به عنوان نماد اصلی شهر است. اگرچه این پل زیبا و شگفت‌انگیز پایه‌هاش در حال تخریب است، اما هنوز می‌توان هزاران قصه را از دل آن خواند. ساخت این پل توسط الله وردی خان در زمان حکومت شاه عباس بوده است و در طول تاریخ جشن‌ها و حوادث مختلفی مانند جشن نوروز، جشن آب پاشان و … در آن اتفاق افتاده است و مردم بسیاری را با شادی گرد هم آورده است.

سی و سه پل با معماری شگفت‌انگیز خود در تاریخ ۱۳۱۰ به ثبت ملی درآمد. از آنجایی که این پل دارای ۳۳ دهانه است، به سی و سه پل معروف شده است. پیشنهاد می‌کنیم که تماشای این پل در شب با نورپردازی‌های زیبای آن را از دست ندهید. دیدن این شکوه و زیبایی قطعا خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

سی و سه پل

۵- کاخ چهل ستون

کاخ چهل ستون، به بهشتی در قلب اصفهان معروف است. این اثر تاریخی بی‌نظیر، قدرت و جلال حکومت عباسی را به رخ می‌کشد. بی شک کاخ چهل ستون اصفهان جزو یکی از دیدنی‌ترین مکان های گردشگری اصفهان است که کاشی‌کاری‎ها، نقاشی‌ها، آینه کاری‌ها و … آن در این باغ بی‌نظیر، خودنمایی می‌کند.

 یکی از جذابیت‌های این کاخ وجود ۲۰ ستون زیبا و حیرت‌انگیز است که به دلیل انعکاس آن در آب به چهل ستون شناخته می‌شود. این کاخ شکوهمند و بزرگ در سال ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسید تا برای همیشه در تاریخ ایران ماندگار بماند.

هر قسمت از این کاخ و باغ زیبا، شگفتی‌های بسیاری برای شما دارد و زیبایی را به چشم‌های شما هدیه می‌دهد. در حال حاضر این کاخ تبدیل به موزه شده است و آثار مختلف آن در معرض دید گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفته است. از جمله این آثار می‌توانید به موارد زیر اشاره کرد:

  • اولین نمونه کاشی ساخت اصفهان
  • قدیمی‌ترین سکه‌های ماقبل تاریخ
  • مجموعه‌ای بی‌نظیر از آثار دوران اسلامی
  • مجموعه‌ای از فرش‌های نفیس، نسخ خطی کوفی قرآن و آبگینه
  • مجموعه‌ای از سنگ نوشته‌های تاریخی
  • مجموعه‌ای از فرش‌های قدیمی با قدمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ ساله، وجود فرشی مزین به آیات الهی
  • مجموعه آثار دوره صفویه مانند قباله‌های ازدواج مربوط به قرن نهم و بعد از آن

۶- مدرسه چهار باغ

یکی از حیرت‌انگیزترین مکان‌ های گردشگری اصفهان مدرسه چهار باغ است که در عصر حکومت صفوی ساخته شده است. این مدرسه که مربوط به علوم دینی است، شاگردان بسیاری را تربیت کرده است. زیبایی‌های چشم‌گیر و شکوه و کمال این بنا، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. کاشی‌کاری‌ها، گره‌های چینی، طرح و نقش تزئینات بیرونی و داخلی ساختمان و … از جمله ویژگی‌هایی است که تصاویری ماندگار را برای شما به ارمغان می‌آورد.

مکان های گردشگری اصفهان

۷- عمارت هشت بهشت

یکی از حیرت‌انگیزترین عمارت‌ها و مکان های گردشگری اصفهان، عمارت هشت بهشت است که شگفتی‌های آن قطعا شما را حیرت‌زده خواهد کرد. قدم زدن در این باغ زیبا و وسیع و نفسی تازه کردن در آن، یک روز رویایی را برای شما به ارمغان می‌آورد. این باغ زیبا و اشرافی در ۲۲ آذر ۱۳۱۳ ثبت ملی شد.

این مطلب را هم بخوانید
هر آنچه باید درباره کویر مصر پر طرفدار بدانید!

معرفی کهن ترین بناهای اصفهان

۸- منارجنبان اصفهان

یکی از عجایب دیدنی اصفهان، بنای شگفت‌انگیز منارجنبان است که دیدن سادگی این بنا قطعا شما را انگشت به دهان می‌کند. یکی از ویژگی‌های خارق العاده این بنا، تکان خوردن آن در جای خود است. پهنای دو مناره این بنا، نه متر و ارتفاع آن هفده متر است. کاشی‌کاری‌های کوچک فیروزه‌ای و لاجوردی بنای این ساختمان، زیبای آن را دوچندان کرده است.

برای دیدن این بنای تاریخی باید ۶ کیلومتر از اصفهان دور شوید. در مسیر جاده‌ی نجف‌آباد این اثر شگفت‌انگیز وجود دارد. در این مکان تاریخی عارفی به نام عمو عبدالله کارلادانی دفن شده است که مریدان آن هر ساله به این مکان سر می‌زنند. منارجنبان اصفهان از جمله مکان های گردشگری اصفهان است که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. در صورت سفر به اصفهان دیدن این مکان تاریخی را از دست ندهید.

۹- عالی قاپو و تالار موسیقی افسانه‌ای اش

در میدان نقش جهان و درست در مقابل مسجد شیخ لطف الله جاذبه‌ای دیدنی و افسانه‌ای از مکان های گردشگری اصفهان به نام عالی قاپو وجود دارد. زیبایی چشم‌گیر آن نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. این بنا در شش طبقه بنا شده است و زیبایی آن از همان ابتدای طبقه اول آغاز می‌شود. این کاخ پادشاهی در طول تاریخ دستخوش آسیب‌های فراوانی قرار گرفته است اما این موضوع چیزی از جلال و شکوه آن کم نکرده است.

مراحل ساخت عالی قاپو

ساخت و تکمیل این بنا در پنج مرحله مختلف اتفاق افتاده است.

  • مرحله اول: در مرحله نخست این بنا تنها به عنوان ورودی سایر بناها ساخته شده بود و از آن به عنوان مجموعه کاخه‌ای سلطنتی استفاده می‌شد.
  • مرحله دوم: با گسترش پایتخت و افزایش جمعیت شهری این نیاز به وجود آمد تا این بنا گسترش پیدا کند. در نتیجه طبقات فوقانی آن ساخته شد. گسترش این بنا به نوعی باعث جلوه بیشتر مقر حکومتی شده بود. در این مرحله طبقات سوم، چهارم و نیمی از طبقه پنجم ساخته شد.
  • مرحله سوم: در این مرحله سالن موسیقی افسانه‌ای و حیرت‌انگیز این بنا در آخرین طبقه ساخته شد. همچنین نمای برجی شکل این عمارت در این مرحله تکمیل گردید.
  • مرحله چهارم: در این مرحله یک ایوان با چشم‌اندازی زیبا به سمت میدان نقش جهان ساخته شد. در واقع در این مرحله طول کاخ را افزایش دادند.
  • مرحله پنجم: ایجاد پله‌های شاهی، اضافه کردن ۱۸ ستون، ساخت و تکمیل سیستم آبرسانی جهت انتقال آب به سایر طبقات و … از جمله مواردی است که در این مرحله تکمیل گردید.

۱۰- کلیسای وانک

یکی از مکان های گردشگری اصفهان که آوازه آن در اصفهان پیچیده است، کلیسای وانک است که در زمان شاه عباس دوم و در زمان استقرار ارامنه در شهر ساخته شد. این کلیسای زیبا که شاهکار معماری ارمنی اسلامی است، در محله جلفا قرار دارد و قلب تپنده این منطقه است.  این کلیسا پر از زیبایی‌هایی است که از دیدن آن چشم‌هایتان برق خواهد زد. پشت هر نقاشی‌ کشیده شده بر روی دیوار آن داستانی شگفت‌انگیز وجود دارد که از شنیدن آن سیراب نخواهید شد.

این کلیسای زیبا هم اکنون نیز فعال است و بسیاری از ارامنه، عبادت و اعمال مذهبی خود را در این مکان باشکوه انجام می‌دهند. موزه کلیسای وانک اصفهان در دل خود آثار ارزشمندی را نگهداری می‌کند که هر کدام از این آثار قصه‌ای طولانی دارند. یکی از معروف‌ترین این آثار، تار مویی که به کمک میکروسکوپ می‌توانید جملات تورات را بر روی آن بخوانید.

بیشتر بخوانید: عجایب کلیسای وانک اصفهان چیست؟

مکان های گردشگری اصفهان

سخن نهایی

در این مقاله از سپنجا در رابطه با مکان‌ های گردشگری اصفهان صحبت کردیم. البته جاذبه‌های گردشگری اصفهان بیشتر از آن چیزی است که در این مقاله با هم مرور کردیم.

در صورت داشتن تجربه گشت و گذار در یکی از این مکان‌ها می‌توانید نظرات خود را زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر تجربه دیگری از سایر جاذبه‌های گردشگری اصفهان دارید می‌توانید از تجربیات ارزشمند خود با ما در میان بگذارید.

منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا