جاهای دیدنی تهران

بهترین مکان های تفریحی نزدیک تهران

اسم تهران اغلب با آلودگی هوا و سروصدا همراه است، برای همین بسیاری فکر می‌کنند این کلانشهر نمی‌تواند برای تفریح و سپری کردن تعطیلات مناسب باشد. با این وجود ما امروز اینجا هستیم تا با معرفی بهترین مکان های تفریحی نزدیک تهران ، به کسانی که به این باور غلط پایبند هستند، ثابت کنیم که تهران یکی از بهترین مقاصد گردشگری جهان است. این کلانشهر تنها به جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی درون خود برای شگفت زده کردن گردشگران اکتفا نکرده است، بلکه از تمام جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی که در اطرافش حضور دارند نیز استفاده می‌کند. جاذبه‌هایی که اغلب در بکرترین و خوش آب و هواترین مناطق واقع شده‌اند.

باور کنید پایتخت بزرگ کشورمان در کنار تمام شلوغی‌هایش، زیبایی‌هایی نیز برای نمایش دارد. دیدنی‌هایی که می‌توانند اوقات فراغت شما را پر کنند و خاطرات خوشی در ذهنتان حک کنند. از آنجا که بخشی از دیدنی‌های تهران در داخل شهر قرار ندارند و در حومه و اطراف آن جا خوش کرده‌اند، ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به معرفی آنها بپردازیم، چون این جاذبه‌ها از هرگونه آلودگی و شلوغی شهر به درو هستند و اکثراً در دامان طبیعت واقع شده‌اند. با حضور گرمتان ما را در این مطلب از سپنجا همراهی کنید. برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

بهترین مکان های تفریحی نزدیک تهران را بشناسید

اگر از آلودگی هوای تهران فراری هستید و این شهر را به دلیل داشتن چنین هوایی پس می‌زنید، به اطراف آن بروید. در اطراف این شهر پرهیاهو، مناطق بکر و مکان‌های تماشایی فراوانی وجود دارد که برای سپری کردن روزهای تعطیل و آخر هفته همه بسیار عالی هستند. برخی از این مکان‌ها را بشناسید:

مطالب بیشتر:لوکیشن پیست اسکی توچال در گوگل مپ

دشت لار

پارک ملی لار یکی ازبهترین مکان‌های تفریحی نزدیک تهران است که دارای اکوسیستم مرتفع و کوهستانی و رودخانه‌ای است. این دشت لاله پوش در البرز مرکزی در نزدیکی دامنه جنوب غربی کوه دماوند و در مرز استان‌های تهران و مازندران واقع شده است. پارک ملی لار بین ۶ تا ۷ کیلومتر عرض و ۶۰ کیلومتر طول دارد. رودخانه لار از ارتفاعات البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به دریاچه سد لار می‌ریزد. این رودخانه پس از سد لار به رود هراز می‌پیوندد تا به دریای خزر بریزد. دشت لار، که در دره‌ای بسیار وسیع، سرسبز و زیبا واقع شده است، یکی از بهترین مکان های تفریحی نزدیک تهران است که جون یک منطقه حفاظت شده است و پارک ملی اعلام شده است و همچنین دسترسی به آن دشوار است، به ویژه در قسمتهای شمالی رودخانه لار. قطعه‌ای از بهشت ​​است که خوشبختانه هنوز بکر مانده است.

محدوده پارک ملی لار مناطق مسکونی، شهری و روستایی در حومه آن وجود ندارد، اما یکی از زیستگاه‌های مهم عشایری است که عشایر دوره تابستانی خود را در آن سپری می‌کنند. ورودی دشت لار از شهر پلور در وسط جاده هراز است. یکی دیگر از مسیرهای ورود به دشت لار از روستای گرمابدار در شمال منطقه اوشون فشم تهران است که سپس از طریق گردنه خاتون بارگاه و گذرگاه یونزا به مناطق شمالی دشت لار قابل دسترسی است. دشت لار دارای زیبایی شگفت انگیزی است که می‌توانید از آن به خصوص در فصل بهار لذت ببرید، زمانی که واقعاً یک دشت گل با شکوه است.

دشت لار

روستای افجه

روستای افجه که یکی دیگر از بهترین مکان‌های تفریحی نزدیک تهران است در نزدیکی لواسان، در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی تهران، واقع شده است. در سرشماری سال ۲۰۰۶، جمعیت آن ۶۸۵ نفر، در ۱۸۶ خانواده بود. افجه یا افچه روستایی در دهستان لواسان کوچک، منطقه لواسانات، شهرستان شمیرانات است.

اگر به روستاگردی و طبیعت‌گردی علاقه دارید، روستای افجه یکی از بهترین مقاصد برای داشتن یک روستاگردی و طبیعت‌گردی به‌یادماندنی به ویژه در فصل بهار است. این روستای سرسبز و دوست داشتنی که یکی از مکان‌های دیدنی اطراف تهران است، از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی نیز برخوردار است. دشتی زیبا و بکر به نام دشت هویچ از معروف‌ترین جاذبه‌های این روستا است. قله‌هایی به نام آتشکده، ساکا، یخچال و مهرچال در حومه آن، باعث شده‌اند تا به یکی از پاتوق‌های کوهنوردان و علاقه‌مندان به کوهنوردی تبدیل شود. درخت چنار ۴۰۰ ساله، قلعه ساله، سقاخانه، باغ‌های میوه، حمام تاریخی و ده‌ها جاذبه‌ دیگر از جمله جاهای دیدنی این روستا هستند.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی پارک قیطریه ؛ زیباترین پارک تهران

روستای افجه

سد لتیان

سد لتیان یکی ازبهترین مکان‌های تفریحی نزدیک تهران است . این سد به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی به یکی از برترین تفرجگاه‌ها و مکان‌های تفریحی ایران تبدیل شده است. همچنین به جهت اینکه فاصله چندان زیادی از تهران ندارد، برای گردش‌های یک روزه پایتخت نشینان بسیار مناسب است. این سد در سال ۱۳۴۶ به دلیل تأمین آب شرب ساکنین تهران احداث شد و تا قبل از انقلاب اسلامی فرحناز نام داشت. تفریحات مربوط به سد لتیان شامل: ماهیگیری، قایق‌سواری، اسکی روی اب و هینطور پیک نیک در طبیعت بکر آن می‌شود.

دریاچه شورمست

دریاچه شور مست یکی ازبهترین مکان‌های تفریحی نزدیک تهران است با مساحتی حدود ۱۵ هزار متر مربع تنها دریاچه طبیعی در بخش سوادکوه است و عمق آن بین پنج تا هفت متر در حال تغییر است. چشم انداز دریاچه با جنگل اطراف آن که پر از درختان کهنسال و بلند در استان مازندران است، آن را به یکی از زیباترین مقاصد گردشگری در کل استان تبدیل کرده است.

این دریاچه همچنین یکی از بهترین مکان های تفریحی نزدیک تهران است که گردشگران زیادی را از جای جای کشور به سمت خود فرا می‌خواند. اگرچه شنا در این دریاچه به دلیل وجود گیاهان در بستر آن ممنوع است، اما فعالیت‌های سرگرم کننده زیادی برای گردشگران این منطقه وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به قایقرانی، دوچرخه سواری، ماهیگیری، تاب خوردن، اسب سواری و پیاده روی اشاره کرد.

مطالب بیشتر:بازدید از ناب‌ترین دریاچه های اطراف تهران

دشت آزو

آزو که به عنوان عروس دشت‌های البرز شناخته می‌شود،یکی ازبهترین مکان‌های تفریحی نزدیک تهران است که در روستایی به نام نوا قرار دارد. این روستا از توابع استان مازندران است و در یک موقعیت کوهستانی قرار دارد. از آنجا که دشت آزو چندان از تهران دور نیست، به عنوان یکی از بهترین جاهای تفریحی اطراف تهران نیز شناخته می‌شود. آب‌وهوای خنک و فرح‌بخش، چشمه‌ها و چشمه‌سارهای زلال از مهم‌ترین ویژگی‌های توریستی بودن این دشت زیبا هستند. فصل بهار نیز به عنوان بهترین زمان بازدید از آن گزارش شده  است زیرا گل‌های وحشی و رنگارنگ زیبایی آن را دوچندان می‌کنند.

این دشت زیبا که یکی از بهترین مکان های تفریحی نزدیک تهران است چشم‌انداز خیره کننده‌ای از کوه سفید پوش دماوند دارد و می‌توانید نظاره‌گر زیباترین مناظر این قله آتشفشانی از همینجا باشد. جالب است بدانید بیشتر کوهنوردان برای رفتن به قله پاشوره که یکی از محبوب‌ترین مکان‌های کوهنوردی است از آزو عبور می‌کنند و مناظر بسیار زیبایی از این قله را ارائه می‌دهد.

مطالعه بیشتر:سفر یک روزه اطراف تهران

دشت آرزو

برغان

اگر از طرفدران روستاگردی هستید، یک روستای پیشنهادی دیگر برایتان داریم که یکی ازبهترین مکان‌های تفریحی نزدیک تهران است آب و هوای بسیار خنکی دارد. این روستا که برغان نام دارد به تهران نزدیک است و مقصد مناسبی برای گردش‌های یک روزه است. فصل بهار بهترین زمان رفتن به برغان است، چون در این فصل چشم اندازها و مناظر آن بسیار دیدنی‌تر و جذاب‌تر می‌شوند. دو رودخانه پرآب به نام‌های شاهرود و سنج از میان این روستا می‌گذرند، برای همین جلوه و زیبایی خاصی در نمای کلی آن دیده می‌شود.

برغان که یکی از بهترین مکان‌های تفریحی نزدیک تهران است در کنار طبیعت و مناظر بکرش، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی از جمله مسجد و حسینیه تاریخی، درخت چنار کهنسال، تپه‌ای تاریخی به نام کش کلا، بازار قدیمی، پل تاریخی، حمام باستانی و… نیز دارد. همچنین خوراکی‌های خوشمزه‌ای چون آلوچه، توت، گردو، عسل، گوجه برغانی، لبنیات و غیره دارد که گردشگران آنها را به عنوان سوغات به شهر خود می‌برند.

آبشار هریجان

آبشار خیره کننده هریجان در ۷۰ کیلومتری جنوب چالوس و در جاده تهران واقع شده است. این آبشار در نزدیکی روستای هاریجان واقع شده و ۹ متر ارتفاع دارد. چمنزارهای سرسبز اطراف هریجان، آن را به یکی از زیباترین آبشارهای رشته کوه البرز و مقصدی محبوب برای دوستداران طبیعت تبدیل کرده است.

این آبشار زیبا در یک منطقه بکر و دست‌نخورده قرار دارد و  برای بازدید از آن باید حتماً از سازمان محیط‌ زیست چالوس مجوز بگیرید. روستایی که این آبشار در آن پدید آمده است، خود از بهترین مکان‌های تفریحی نزدیک تهران محسوب می‌شود و به قدری زیباست که اگر ساعاتی را به گشت و گذار در آن نپردازید، تفریح کاملی نخواهید داشت. روستایی که از طبیعت زیبا و چشم‌اندازهای تماشایی برخوردار است و علاوه بر اینها، امامزاده‌ای به نام شاهزاده محمود دارد که در همان بدو ورود گنبدش را خواهید دید.

این مطلب را هم بخوانید
فاصله تهران تا تنگه واشی چقدر است؟

 مکان های تفریحی نزدیک تهران

رودخانه چالوس

رودخانه‌‌ی زیبای چالوس که از کوه‌های کندوان سرچشمه می‌گیرد،  ازبهترین مکان‌های تفریحی نزدیک تهران است. این رود پس از همجواری با رودخانه زنوسی و چشمه‌ها و آبشارهای متعدد دیگر و عبور از چند روستا، به دریای خزر می‌ریزد. بنابراین مسیر بسیار زیبایی را طی می‌کند، درست از سرچشمه خود تا رسیدن به دریا. قله کندوان، قله علم کوه، دره هزار چم و چشمه‌ها، جنگل‌ها و مزارع سرسبز برنج همگی نقاشی باشکوهی از طبیعت را در این منطقه ایجاد می‌کنند.

فیلبند

فیلبند نام یکی از رویایی‌ترین روستاهای ایران است. این روستا همچنین  از بهترین مکان های تفریحی نزدیک تهران برای گردشگران داخلی و خارجی است. فیلبند حدود ۲,۳۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد، به همین دلیل اقیانوسی از ابرها را در ارتفاعات خود تشکیل داده است. چنین ویژگی منحصربه فردی، فیلبند را به بام شرقی مازندران تبدیل کرده است و عده زیادی آن را به همین نام می‌شناسند. جالب است بدانید که این روستا در هر فصلی جلوه و زیبایی خاصی از خود نشان می‌دهد و همیشه میزبان گردشگران زیادی از جای جای جهان است.

آنچه فیلبند را خاص و پرطرفدار کرده است این است که از فراز اقیانوس ابری آن می‌توان چشم‌انداز‌های بی‌نظیر تماشا کرد. چشم اندازی که زیر پرتوهای زرین خورشید در طلوع و غروب آفتاب به مانند تابلویی سحرانگیز همه را به شوک فرو می‌برد. اما فیلبند تنها محدود به مناظر زیبا نیست، این روستا قله‌هایی در اطراف خود دارد که تجربه تکرارنشدنی از صعود را به کوهنوردان هدیه می‌دهد.

 مکان های تفریحی نزدیک تهران

طالقان

یکی دیگر از بهترین مکان های تفریحی نزدیک تهران ، طالقان است. این روستا در واقع یکی از بکرترین نقاط ایران است که تاکنون توسط گردشگران بسیار مورد تحسین قرار گرفته است. طالقان  از ییلاقات تهران به حساب می‌آید و دارای آب‌وهوایی بسیار مطلوب است. این منطقه در کنار هوای پاک و خنکش، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دارد که به راحتی از دیدنشان سیر نخواهید شد. به عنوان آثار تاریخی آن می‌توان از قلعه‌هایی یاد کرد که گفته می‌شود متعلق به اسماعیلیان هستند. چشمه‎‌ها، آبشارها، غارها، قلل و ارتفاعات، سد و دریاچه طالقان نیز از جاهای طبیعی آن هستند.

آبشار شاهان دشت

در اطراف پایتخت کشورمان، آبشارهای شگفت انگیز فراوانی پدید آمده است .یکی ازبهترین مکان‌های تفریحی نزدیک تهران است، آبشار شاهان دشت از ارتفاع زیادی برخوردار است و از لحاظ ارتفاع در جایگاه دومین آبشار بلند ایران قرار گرفته است. درست است که ما از این آبشار در مقاله خود به عنوان یکی از بهترین مکان های تفریحی نزدیک تهران نام بردیم اما این آبشار تماشایی و خیره کننده به عنوان بزرگ‌ترین آبشار مازندارن و یکی از جاهای دیدنی این استان نیز شناخته می‌شود.

بدنیست بدانید، درواقع سه آبشار بلند با مجموع ارتفاع ۱۸۰ متر، آبشار شاهان دشت را تشکیل داده‌اند که ارتفاع آبشار اصلی به حدود ۵۱ متر می‌رسد. شاهان دشت از آبشارهای دائمی محسوب می‌شود و آب‌های جاری آن از بالای کوهی هرمی شکل مشرف به روستای شاهان دشت به پایین سرازیر می‌شوند. صحنه برخورد آب‌های شاهان دشت با سنگ‌ها وصخره‌ها واقعاً دیدنی و بی‌نظیر است. در کنار این آبشار، قلعه‌ای تاریخی به نام قلعه ملک بهمن یا قلعه ملکه قلاع  وجود دارد که قدمتی بسیار طولانی دارد و در گذشته به نام قلعه فرشته شهره بوده است.

سخن آخر…

اگر یکی از ساکنین تهران هستید و امکان سفر به شهرهای دوردست ایران را ندارید،  دراین مقاله از سپنجا به جاهای زیبایی که در اطراف تهران واقع شده‌اند سفر کنید. ما در این مقاله سعی کردیم تعدادی از بهترین مکان های تفریحی نزدیک تهران را به شما معرفی کنیم تا در مواقعی که شرایط سفر به جاهای دیگر را ندارید و فقط می‌خواهید برای چند ساعت یا یک روز از شلوغی شهر دور شوید به آنها سر بزنید. البته ناگفته نماند در حومه تهران خیلی بیشتر از مواردی که ما نام بردیم، مکان تفریحی وجود دارد. شما می‌توانید از جاهای خوش آب و هوای دیگر مثل اوشان و فشم، کن سولقان، تنگه واشی و کردان نیز دید کنید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 1]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا