جاهای دیدنی ایران

آشنایی با بهترین مراکز تفریحی همدان

همدان یکی از شهرهای غربی کشور با طبیعتی بکر است که سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. سالهاست که همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران شناخته شده و تاریخی بسیار غنی و ستودنی دارد. آنچه که یک شهر را به منطقه‌ای گردشگری تبدیل می‌کند، ترکیبی از تاریخ و طبیعت است که شهر همدان به لحظ تاریخی و طبیعی دارای ظرفیت بسیار بالایی در گردشگری است. شما می‌توانید برای بازدید از مراکز تفریحی همدان ، در هر فصلی از سال راهی این شهر شوید و  از  طبیعت بکر آن و مناطق تاریخی و گردشگری جذابی که دارد بازدید و تجربه‌های بسیار متفاوتی کسب کنید.

همدان از شهرهای مرتفع ایران است و در  دامنه کوه‌های الوند قرار گرفته، به همین جهت آب و هوایی بسیار مطلوب دارد؛ البته که جز مناطق سردسیر در ایران به حساب می‌آید. آب و هوای این شهر در فصل تابستان بسیار خنک و دل انگیز است و بازدید از جاذبه‌هایی همچون آبشار  گنجنامه و غار علیصدر  در فصل تابستان با حس و حال متفاوتی همراه است. از طریق سایت سپنجا می توانید اقامتگاه دلخواه خود را در این شهر بیابید و آن را رزرو کنید. برای اجاره سوئیت در همدان روی لینک کلیک کنید.

در ادامه مطلب همراه سپنجا باشید تا با بهترین مناطق گردشگری و تفریحی شهر همدان آشنا شوید.

مطالعه بیشتر:شهرهای توریستی ایران را بشناسید!

 معرفی مراکز تفریحی همدان

۱-غار علیصدر همدان

طولانی‌ترین غار آبیِ جهان، یکی از مراکزتفریحی همدان غار علیصدر همدان است؛ این غار از جذاب‌ترین نقاط گردشگری همدان است که توریست‌ها بازدید از آن‌را حتما در برنامه‌شان قرار می‌دهند. این غار که ارتفاعش از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است، دارای محوطه‌‌ای پر از دالان‌های پیچ در پیچ است که برای گردشگران هیجان بسیاری دارد. بازدید از دالان‌های پیچ در پیچ این غار نیازمند استفاده از قایق است. این غار با دمایی ثابت که همواره ۲۰ درجه‌ی سانتی گراد است، بیست و سومین اثر طبیعی‌ای است که در دیماه سال ۱۳۸۷ به ثبت ملی سازمان میراث فرهنگی رسیده است.

اگر تصمیم داشتید از این مکان گردشگری دیدن کنید، می‌توانید در ۶ ماه اول سال از ساعت ۸ تا ۱۷، و در ۶ ماه دوم سال از ساعت ۸ تا ۱۵ برای بازدید وقت صرف کنید.

غار علیصدر

۲-دریاچه و سد اکباتان

نام تنها دریاچه‌ی شهر همدان که در شرق این استان قرار دارد،یکی از مراکز تفریحی همدان دریاچه‌ی اکباتان است؛ برای بازدید از این دریاچه باید ۱۱ کیلومتر به سمت شرق همدان بروید تا بتوایند از آن بازدید کنید. در اطراف این دریاچه مکان‌های گردشگری و تفریحی بسیاری در کنار فضای سبز فوق‌العاده‌ی آن ساخته شده است که این مکان را به یک نقطه‌ی گردشگری مناسب برای بازدید کنندگان تبدیل کرده است. اسکی روی آب و قایقرانی دو نمونه از ورزش‌های آبیِ پرطرفداری هستند که امکان انجام آنها در این دریاچه وجود دارد. علاوه بر این امکانات که گردشگران بسیاری را به این نقطه جذب کرده است، وجود مهمانسراها و رستوران‌ها نیز از دیگر فاکتورهای این مکان گردشگری است.

مطالعه بیشتر:راهنمای سفر به همدان | آنچه که نیاز است برای سفر به همدان بدانید!

۳-گنجنامه‌ی همدان

دهکده گنجنامه یکی از مراکز تفریحی همدان و یک مجموعه‌ی تفریحی و گردشگری بی‌نظیر است که در ۵ کیلومتری غرب همدان واقع شده است. دشت میشان، دره‌ی الوند و کوهستان با آب و هوای بسیار مطبوع، روح فوق‌العاده‌ای به این منطقه بخشیده است. گردشگران و توریست‌های بسیاری به این منطقه سفر می‌کنند؛ آنها می‌توانند در این مجموعه علاوه بر لذت بردن از این طبیعت بکر و زیبا، از کتیبه‌ها و سنگ‌نبشته‌های گنجنامه، آبشار گنجنامه، پیست اسکیِ تاریک دره، تله اسکی، تله سیژ، تیرول، تله کابین و بسیاری از نقاط دیدنی و گردشگری این منطقه استفاده کنند.

مطالعه بیشتر:بازدید از مجموعه گنجنامه همدان

گنجنامه همدان

۴-آرامگاه بوعلی سینا

یکی دیگر از مراکز تفریحی همدان آرامگاه ابوعلی سینا طبیب مشهور ایرانی است؛ بوعلی سینا علاوه بر شهرتش به عنوان یک پزشک مشهور، در حوزه‌ی شعر و عرفان هم شهرتی پرآوازه دارد. آرامگاه این شخصیت برجسته در میدانی با همین عنوان قرار گرفته است. بازدید از آرامگاه این شخصیت برای افراد از جذابیت زیادی برخوردار است؛ این آرامگاه در میدانی بیضوی شکل، در کنار آبنماها و درخت‌های چنار قدیمی قرار گرفته است. تالار جنوبیِ این بنا مکان نگهداریِ سفال‌ها، سکه‌ها و اشیائی است که از دوران قبل از میلاد به جا مانده و کشف شده‌اند. و تالار شمالی آن شامل مجموعه‌ای از آثار و کتب خطیِ بوعلی سینا است.

این مطلب را هم بخوانید
تجربه ای خاطره انگیز در سفر به بندر گناوه

۵-گنبد علویان

گنبد علویان بنایی است که از دوره‌ی معماری‌های اسلامی به جا مانده است؛ این بنا در چهارباغ علویان در مجاورت میدان امامزاده عبدالله واقع است. این اثر از قسمت شمالی در خیابانی قرار دارد که میدان امامزاده عبدالله به میدان عین‌القضات وصل می‌شود؛ و از قسمت جنوبی توسط خیابان باباطاهر و از سمت شرق توسط خیابان اکباتان در انحصار قرار گرفته است. گنبد علویان در تاریخ دیماه سال ۱۳۱۰ به عنوان ییک شاهکار گچبری و معماری به ثبت آثار ملی رسید.

۶-امامزاده حسین

شاهزاده حسین در بخش ابتداییِ خیابان شهدای همدان قرار دارد و از بهترین مراکز تفریحی همدان است؛ این امامزاده مقبره‌ی امامزاده حسین، نوادگان امام حسن مجتبی یا امام حسن عسگری علیهم‌السلام است. گنبد آجری این امامزاده جزو آثار معماری فوق‌العاده‌ی استان همدان است که طبق شواهد به دوران صفویه برمی‌گردد.

مراکز تفریحی همدان

۷-بازار سنتیِ همدان

یکی دیگر از مناطقی که برای گردشگران جذابیت زیادی دارد، بازار سنتی همدان است. این مجموعه‌ی تاریخی در خیابان‌های اکباتان، باباطاهر و شهدا قرار گرفته است. عمده‌ی بنای این مجموعه به دوره‌ی قاجار برمی‌گردد اما برخی از معماری‌ها به گفته‌ی مورخان به دوران سامانیان نسبت داده شده‌اند. این بنا مانند سایر بازارهای سنتی ایران، مسقف است و در برخی از بخش‌ها معماری‌ای با حالت گنبد دارد.

۸-حمام تاریخیِ قلعه

حمام قلعه‌ی همدان، یک حمام سنتی است که در منطقه‌ی قاشق‌تراشان که یک محله‌ی قدیمیِ اصیل در همدان است واقع است.  ویکی از مراکز تفریحی همدان به مساحت این حمام ۱۵۰۰ متر مربع است و معماری آن به دوره‌ی قاجار برمی‌گردد. حمام قلعه دارای دو بخش سرد و گرم و همچنین دو بخش زنانه و مردانه است. پس از اینکه این حمام در سال ۱۳۸۷ مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت، به موزه‌ی مردم شناسی تغییر کاربری پیدا کرد و تبدیل به یک محل مناسب برای گردشگران شد. یکی از امکاناتی که به این حمام اضافه شد، سفره‌ی خانه‌ی سنتی‌ای بود که محل مناسبی برای اجرای گروه‌های موسیقی شد.

۹-موزه‌ی تاریخ طبیعیِ همدان از بهترین مراکز تفریحی همدان

موزه‌ی تاریخ طبیعیِ همدان با حدود ۲۰۰۰ متر مربع زیر بنا در قسمت انتهایی چهارباغِ آزادگان همدان قرار گرفته است. تاسیس این موزه به همت جعفر محمد علیزاده انجام شد؛ به این صورت که جمع‌آوری تمامی نمونه‌های موزه، توسط جناب علیزاده و دانشجوهایش به انجام رسید. دانشگاه کشاورزی همدان میزبان این موزه‌‌ی هیجان‌انگیز است. در این موزه می‌توانید از انواع گونه‌های گیاهی و طبیعی و حیوانی به صورت تاکسی‌درمی شده بازدید کرد.

۱۰-شیر سنگی

شیر سنگی در میدانی در شرق همدان در انتهای خیابان ۱۲ متری واقع شده است.‌ و یکی از مراکز تفریحی همدان قسمتی از محوطه ی شیر سنگی زیر منازل مسکونی واقع شده است و بخشی از آن به عنوان یک میدان در معرض دید قرار دارد. قدمت این بنا به دوره‌های مختلفی نسبت داده شده است و بسیاری از قسمت‌های آن که شامل تابوت و گورستان بوده است در زیر خاک مدفون شده است؛ با پیدا شدن تعدادی تابوت سفالی و حالت‌های خاص تابوت‌های دوره‌ی اشکانی، این بنا را به سلسله‌ی اشکانیان نسبت می‌دهند. محوطه‌ی شیر سنگی در سال ۱۳۱۰ خورشیدی به ثبت آثار ملی رسید.

مراکز تفریحی همدان

۱۱-تپه عباس‌آباد همدان

تپه‌ی عباس آباد یا تپه‌ی نقاره خانه بر بالای بلندی‌های شهر همدان و یکی از مراکز تفریحی همدان است. در بالای این تپه می‌توان نمای زیبایی از شهر همدان را در یک طرف، و نماد سرسبز و چشم‌نواز عباس آباد را در طرفی دیگر مشاهده کرد. امکانات گردشگری و رفاهی بسیاری در بام همدان یا همان تپه‌ی عباس آباد راه‌اندازی شده است؛ رستوران، استخر و آبشار نمونه‌ای از امکانات رفاهی گردشگری این منطقه هستند. زمان بازدید از این منطقه‌ی توریستی همه‌ی روزها در طول ۲۴ ساعت است و نیازی نیست برای رفتن به آنجا بلیط خاصی را رزرو کنید.

۱۲-پارک مینی ورلد

پارک مینی ورلد یکی از برجسته‌ترین مراکز تفریحی همدان است که در ملایر قرار دارد و از جذابیت بسیاری برخوردار است. طراحی‌های خلاقانه‌ی این پارک به این صورت است که جهانی کوچک را در آنجا احساس خواهید کرد؛ زیرا بناهایی که در آنجا وجود دارند، ماکت بناهای خاص و معروف جهان هستند.  این پارک چهارمین پارک مینی ورلد جهان است و از محبوبیت خاصی بین گردشگران داخلی و خارجی برخوردار است. از جمله ماکت‌های مطرحی که در این پارک وجود دارند عبارت‌اند از: ماکت سربازان هخامنشی، تخت جمشید، حافظیه، معبد الهه آتنا، پل ورسک مازندران، سی و سه پل اصفهان، مقبره‌ی خیام، برج پیزا و برج ایفل.

پارک مینی ورلد ۱

۱۳-برج قربان همدان

برج قربان همدان بین خیابان طالقانی و چهارباغِ شهید مدنی در مجاورت دبیرستان ابن سینا واقع است. این برج که به سده‌ی ششم تا هشتم هجری مرتبط است، باقی مانده‌ی یک مجموعه‌ی بزرگ است که شامل مدرسه، کتابخانه، مسجد، خانقاه و… بوده است. ساختمانی ۶ ضلعی و گنبدی مخروطی شکل مدل معماری غالب آن زمان از تاریخ را ارائه می‌کند. گردشگرانی که با دیدن معماری‌های خاص به وجد می‌آیند، می‌توانند با آمدن به این منطقه، نمای ساده و آجری، پنجره‌های مشبک کوچک، سرداب ساختمان و قسمت‌های دیگر برج را مشاهده کنند و غرق ماجراجویی و لذت شوند.

این مطلب را هم بخوانید
سفر به فیلبند ، اقیانوس ابرها

۱۴-مقبره‌ی مردخای و استر زیارتگاه یهودیان

مقبره‌ی استر و مردخای در داخل شهر همدان ویکی از مراکز تفریحی همدان  با نمایی سنگی و آجری شما را به دل تاریخ و تفکر راجع‌به آن زمان می‌برد. این زیارتگاه تاریخی مورد احترام ویژه‌ی یهودیان است و قدمتش به قرن سوم هجری برمی‌گردد. مقبره‌ی این دو شخصیت یهودی در قسمت میانیِ ساختمان در درون صندوقی چوبی و منبت‌کاری شده قرار گرفته است. در قسمت بالاییِ این مقبره می‌توانید کتیبه‌ای به زبان عبری را مشاهده کنید که با گچبری‌های خاص به صورت برجسته نوشته شده است. قسمت‌های مختلف این زیارتگاه شامل ایوان، دهلیز، شاه‌نشین و مدخل ورودی است که طراحی و نمای آن از زیبایی بسیاری برخوردار است.

مردخای

۱۵- کلیسای گریگوری همدان

یکی از محبوب‌ترین نقاط گردشگری همدان کلیسای گریگوریِ است که در شرق تپه‌ی هگمتانه در محله‌ی قدیمیِ ارامنه قرار گرفته است. این کلیسا به دستور شاه سلیمان صفوی توسط گروهی از ارامنه‌ی اصفهان و تجار و مهاجران ارمنیِ روسی که در همدان ساکن بودند ساخته شد. معماری چشمگیر و کم‌نظیر این کلیسا، آن‌را به یکی از زیباترین کلیساهای استان همدان تبدیل کرده است. بازدید از این کلیسا تجربه‌ای متفاوت و ارزنده است؛ در این کلیسا می‌توانید حیاط اصلی، حیاط خلوت، برج ناقوس خانه، پنجره‌های باریک نورگیر، تابلوهای جذاب حضرت مریم و حضرت عیسی و… را مشاهده کنید و یک تجربه‌ی منحصر به فرد داشته باشید.

مراکز تفریحی همدان

۱۶-روستای سیمین ابرو از مراکز تفریحی همدان

روستای سیمین ابرو در ۱۶ کیلومتریِ جنوب شرق همدان یکی از روستاهای مناسب گردشگری است؛ و یکی از مراکز تفریحی همدان روستای سیمین ابرو با معماری خاصش در یک نقطه‌ی کوهپایه‌ای قرار گرفته است. پلکانی بودن و کوچه‌های تنگ و باریک از ویژگی‌های مورد توجه این روستا است. این روستا علاوه بر جذابیتش در معماری‌های خاص، دارای آب و هوای فوق‌العاده‌ای است که آن‌را به یک نقطه‌ی بکر گردشگری تبدیل کرده است.

۱۷-روستای ورکانه همدان

روستای ورکانه با قدمتی ۴۰۰ ساله در ۲۰ کیلومتری شهر همدان واقع است یکی از مراکز تفریحی همدان و بسیار تماشایی است. نام دیگر این روستا، روستای سنگی است و این نام‌گذاری به علت وجود بناهای سنگی بسیار در این روستا است. اصلی‌ترین مصالحی که در ساخت خانه‌ها و بناهای این روستا به کار رفته است سنگ است؛ برخی این روستا را رنسانس ایران می‌دانند، زیرا بناها و خانه‌های سنگی روستای ورکانه شباهت بسیار یبه خانه‌های رنسانس اروپا دارد.

“نگین گردشگری همدان” عبارتی است که به این روستا اختصاص داده شده است و گردشگران خارجی و داخلی توجه ویژه‌ای به آن نشان می‌دهند. کوچه‌های پر پیچ و خم و باریک، خانه‌های سنگیِ قهوه‌ای، معماری‌های منحصر به فرد و خاص، باغ‌های انبوه، درختان گردو و میوه، چشمه‌های چشمگیر و مردمان خونگرم و مهربان این روستا را بسیار دلنشین و محبوب کرده است.

 

مراکز تفریحی همدان

18-حمام دوقلوی حاج آقا تراب

حمام حاج آقا تراب یکی از مراکز تفریحی همدان که مساحتش ۶۷۰ متر مربع است در محله‌ی علی آبادِ نهاوند در کوچه‌ی آقا تراب ساخته شده است و قدمتش به دوران قاجار برمی‌گردد. این حمام بخش زنانه و مردانه دارد و طبق معماری‌های دوران صفویه بنا شده است. این حمام را با عنوان حمام دوقلو می‌شناسند؛ زیرا این بنا را از دو بخش برای عموم و اشراف ساخته‌اند.

و در آخر…

شهر تاریخی همدان که در گذشته هگمتانه نام داشته، امروزه به یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری در غرب  کشور تبدیل شده است. به علاوه بازدید از مراکز تفریحی همدان که بسیار جذاب و شگفت انگیز هستند، می‌توانید در سفر به همدان با فرهنگ غذایی، آداب و رسوم و صنایع دستی آن نیز آشنا شوید.

فصل بهار و تابستان بهترین فصل‌هایی هستند که میتوانید برای سفر به شهر همدان انتخاب کنید، چرا که در این دو فصل آب و هوا بسیار مطلوب است و شما با خیالی راحت می‌توانید از تمامی جاذبه‌های گردشگری همدان دیدن کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا