جاهای دیدنی ایران

معرفی بهترین قلعه های ایران

آیا تا به حال بهترین قلعه های ایران را از نزدیک دیده اید؟ یا با معماری و هنر دست ایرانیان باستان روبه رو شدید؟ شاید جواب شما بله باشد. چرا این قلعه‌های تاریخی امروزه میزان زیادی از گردشگران و بازدیدکنندگان اماکن تاریخی کشور را به خود اختصاص داده اند و جزء لیست بهترین قلعه‌ های ایران قرار گرفته اند؟ با این مقاله از سپنجا همراه باشید تا جواب سوالات بالا را متوجه شوید.

دانستنی هایی در مورد بهترین قلعه های ایران

ایران کشوری با شکوه با تاریخچه ای با ارزش و پرپیچ و خم است که در طول تاریخ فراز و نشیب های زیادی را به چشم دیده اما هوش و ذکاوت و مهم تر از همه هنر معماری توانسته بخش زیادی از مشکلات را حل کند.

حملات پیاپی دشمنان، در امان بودن افراد با ارزش و اشیای گرانبها همه و همه به کمک قلعه های های تاریخ ساز کشور ایران محافظت می‌شدند. بسیاری از آنها به دلیل طراحی و ساخت بی‌نظیرشان توانسته در تاریخ ها و دوره های مختلفی از ایران باستان نقش خود را ایفا کنند و تاکنون که برای گردشگران و بازدیدکنندگان عاشق تاریخ خودنمایی می‌کنند. هم اکنون در بسیاری از این قلعه ها نمایشگاها و موزه های تاریخی کم نظیری وجود دارد که می‌توانید همراه با دیدن آنها از بافت تاریخی و باستانی خود قلعه ها که زمانی به دست معماران ، طراحان و بنا های ایران ساخته شده اند دیدن کنید.

بهترین قلعه های ایران، تاریخی گرانبها داشته و در دوره های مختلفی از حکومت پادشاهان نقش بسیار مهمی را ایفا کرده اند. این قلعه‌ها امروزه به نمادی از استحکامات کشور تبدیل شده اند. آنها نقش بسیار مهمی در جلوگیری از حملات بی رحمانه دشمنان برای از بین بردن پادشاه کشور و یا آثار با ارزشی مثل کتاب های باستانی داشته اند.

همان طور که در متن‌های قبل نیز اشاره کردیم این بازماندگان از تاریخ پر پیچ و خم کشور هر کدام به نوبه خود نقش‌های مهمی را برای کشور ایفا کرده اند. می‌‌توان گفت که بهترین قلعه های ایران اگر انسان بودند به پاس این همه مقاومت و استقامت باید به آنها مدال افتخار داد. در واقع فرقی هم ندارد چون به دست معماران ایرانی ساخته و طراحی شدند و به همین خاطر تا کنون مقاومت داشته اند. معمولا تا جای ممکن برای دور بودن از دسترس هر دشمنی آنها را در بالای تپه های بلند یا کو ها می‌ساختند.

در این مقاله و ادامه مطلب تعدادی از بهترین قلعه های ایران را به شما معرفی می‌کنیم چرا که اماکن تاریخی بیشماری دارند. در ادامه شما را بیشتر با این جاذبه های زیبای و تاریخی آشنا خواهیم کرد. همراه سپنجا باشید.

۱- قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک یکی از آن دژهای تاریخ ساز و در صدر بهترین قلعه های ایران است که در محافظت از آثار باستانی بدون نقش نبوده. این قلعه در مرکز شهر خرم آباد استان لرستان واقع شده، در گذشته ها و قبل از اینکه نام آن به فلک الافلاک تغییر کند. نامش دژشاپور خواست بوده ، در واقع به دلیل اینکه در دوره های حکومت پادشاهان مختلفی ایفای نقش داشته نام های بسیار را نیز به خود دیده،بنای آن حدود چهل متری از زمین فاصله دارد و بر بالای تپه ای قرار گرفته، ۵۳۰۰ متر مربع مساحت دارد و ۲۳ متر ارتفاع بلند ترین دیوار آن است.

قلعه فلک الافلاک

قدمت بنای آن به دوره ساسانیان باز می‌گردد و طبق تحقیقات صورت گرفته توسط، باستان شناسان، و معماران قهار بخش هایی از آن نیز در دوره حکومت قاجار ساخته و به آن اضافه شده است.

 در این قلعه سربلند و پیروز موزه مردم شناسی، آزمایشگاه مرمت اشیا، مرکز فروش محصولات فرهنگی، موزه باستان‌شناسی و چایخانه سنتی قرار گرفته که بازدید از آنها نیز خالی از لطف نیست و می‌تواند اطلاعات بیشتری از این جاذبه تاریخی را به شما هدیه کند.

فلک الافلاک یکی از زیبا ترین و بهترین قلعه های ایران در سال ۴۸ شمسی نیز در آثار ملی کشور به ثبت رسید، جنس بدنه آن از آجر، ملات ، سنگ و خشت است، حیاط اول و دوم، یک حمام قدیمی و چاهی اسرار آمیز را نیز در خود جای داده که بازدید از آنها نیز برای عموم مردم باز است.

 از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب بازدید از این جاذبه برای تمام بازدیدکنندگان قابل مشاهده است، شما می‌توانید برای به دست آوردن اطلاعات بیشتری از این جاذبه با این شماره ۰۶۶۳۳۳۱۲۵۱۱ تماس بگیرید. یادتان باشد که زیبایی های استان لرستان تنها به قلعه فلک الافلاک ختم نمی‌شود و با چرخی در لیست دیدنی های این استان متوجه زیبایی های آن خواهید شد.

برای اجاره سوئیت در خرم آباد روی لینک کلیک کنید.

۲- قلعه الموت

قلعه الموت یکی دیگر از موارد موجود در لیست بهترین قلعه های ایران و از شاهکارهای برجای مانده در تاریخ است که در جنوب استان گیلان قرار دارد. این قلعه امروزه بخش زیادی از آن تخریب شده اما هنوز هم قابل بازدید است و گردشگران، باستان شناسان و تاریخ دانان بسیاری را به خود از جای جای جهان جذب می‌کند.

در زمان های گذشته این قلعه زیبا و پر ماجرا به گونه ای ساخته شده بود که همم محلی برای رفت و آمد دانشمندان و افراد مهم آن منطقه و هم برای جلوگیری از حملات دشمنان، کاربرد بسیاری داشته است، در واقع کتابخانه معروف و مشهور قلعه الموت، در بین دانشمندان و فیلسوفان از ارزش بالایی برخوردار بوده که در دل این قلعه واقع شده است.

اسم قلعه به معنای آشیان عقاب بوده و بر روی صخره ایی به عظمت ۲۱۶۴ متر با فاصله از سطح دریا ساخته شده ، هر آنچه که از قلعه بر جای مانده در آثار ملی کشور به ثبت رسیده، این قلعه زیبا در منطقه الموت روستای گازرخان و در شهر قزوین قرار دارد، ارتفاع خود قلعه به ۲۰۰ متر و مساحت آن به ۲۰ هزار مترمی‌رسد.

قلعه الموت

الموت یکی از زیباترین و بهترین قلعه های ایران است؛ که دور از از دسترس قرار گرفته اما اگر قصد رفتن به این جاذبه را دارید باید مسیری طولانی و پر پیچ و خم را طی کنید، اگر اهل کوهنوردی و طبیعت گردی هستید بازدید از قلعه الموت در سفر به استان گیلان بهترین گزینه است.

این منطقه آب و هوایی سرد دارد بهتر است برای تابستان یا اواخر بهار برنامه گردش خود را بچینید، یادتان باشد که درسفرخود و عبور از مسیر هیجانی و لذت بخش قلعه حتما نکات ایمنی رعایت کنید، کرم ضدآفتاب، کفش مناسب کوهنوردی، عینک آفتابی، لباس مناسب طبیعت و.. از جمله نکاتی هستند که در سفر خود حتما باید به یاد داشته و رعایت کنید ساعت بازدید از ۹ صبح تا هشت شب است.

۳- قلعه دختر

این قلعه تاریخی به معنای واقعی برازنده نام آن است، که دخترانه و زیبایی های بی‌نظیری دارد. این جاذبه زیبا در استان فارس واقع شده، سال ساخت آن به دوره حکومت اشکانیان در ایران بازمی‌گردد یعنی حدودا در سال های ۲۰۹ میلادی. دستور ساخت آن را اردشیر بابکان صادر کرده، این قلعه یکی از کهن ترین جاذبه های تاریخی و بهترین قلعه های ایران است.

قلعه دختر به عنوان هدیه ایی به آناهیتا که دختر الهه ای ایران باستان بوده هنگام ساخته شدنش تقدیم شده است، این بنا از قدیمی ترین قلعه های جهان و از بهترین قلعه های ایران به شمار می‌رود که در شهر فیروز آباد است، برای دیدن آن می‌توانید به جاده فیروزآباد به شیراز بروید که در ۶ کیلومتری این جاده قرار دارد.

برج دختر

این قلعه زیبا با ساروج و سنگ ساخته شده، که بر خلاف دیگر قلعه های ایران برای ساختن آن از خشت و آجر استفاده نکرده اند، در سال ۱۳۱۵ شمسی نیز تمام آثار و اجزای آن در آثار ملی کشور به ثبت رسید، مساحت کل زمین آن ۲۳۰۰ متر مربع است که از سه طبقه تشکیل شده،موقعیت قرار گیری این سازه محکم و استوار به گونه ایی بوده که برای یک دژ نظامی بسیار مناسب بوده.

 این آثار تاریخی در میراث فرهنگی یونسکو نیز به ثبت رسیده و شهرتی جهانی دارد، یکی از نکات جالب این قلعه مخزن سنگی آن است که برای نگهداری آب برای مدتی طولانی استفاده می‌شده، این قلعه تاریخی از نظر قدمت و زیبایی برای استان فارس و کشور ایران از اهمیت بالایی برخوردار است، چشم انداز های بی‌نظیری دارد و شاید این دلایل باعث شده تا این قلعه جزء لیست بهترین قلعه های ایران قرار گیرد.

بازدید از قلعه دختر برای عموم مردم و گردشگران باز است و از ساعت ۹ صبح تا ۷ شب در خدمت بازدیدکنندگان و علاقه مندان به کاخ زیبا است، جاذبه های بسیاری نیز در اطراف آن قرار دارد توصیه می‌کنیم حتما از آنها نیز دیدن کنید.

این مطلب را هم بخوانید
فاصله تهران تا مرداب هسل

مطالعه بیشتر:

جاهای دیدنی ایران در زمستان را بشناسید

۴- قلعه ارگ بم

و اما یکی دیگر از جاذبه های تاریخی و بهترین قلعه های ایران که در بین گردشگران و علاقه مندان به جاذبه های تاریخی از معروفیت بالایی برخوردار است ، ارگ بم یا همان قلعه بم بزرگترین سازه خشتی جهان و ایران شناخته شده، متاسفانه در زلزله بم و در سال ۲۰۰۳ این آثار تاریخی گرانبها و ارزشمند به طرز غیر قابل باوری تخریب شد.

از موقعیت خاصی برخوردار است چرا که در مسیر جاده ابریشم ساخته و در زمان حکومت هخامنشیان به مساحت ۱۸۰ هزار متر مربعی بنا شده، این قلعه تاریخی در استان کرمان و شهر بم قرار دارد و در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت و ضبط رسیده است.

بهترین قلعه های ایران

ارگ بم یکی از باشکوه ترین و بهترین قلعه های ایران باستان بوده، در واقع تا به حال و به دلیل زلزله بم شوربختانه تقریبا ۸۰ درصد از شکوه و عظمت آن تخریب شده، کل قلعه ۶۷ برج دارد ، ارتفاع دیوار هایش به ۶تا۷ متری می‌رسد.

این قلعه از دوبخش تشکیل شده یکی حکومتی و دیگری رعیت نشین، شاید تعجب برانگیز باشد اما تا همین یک قرن پیش از این قلعه شگفت انگیز استفاده می شده و کاربرد های بسیاری داشته است.

پس از وقوع زلزله و تخریب قلعه نام ارگ بم در فهرست در معرض خطر یونسکو قرار گرفت، به همین خاطر کشور های مختلفی از جمله فرانسه، ایتالیا، ژاپن و خود یونسکو دست به طراحی نقشه سه بعدی برای ترمیم و بازسازی ارگ بم زدند، خوشبختانه با کمک ها و تلاش های  صورت گرفته در سال ۱۳۹۲ نام این قلعه از آثار در معرض خطر یونسکو در آمد

این بنا در خیابان بهمن قرار دارد ، و بازدید از آن از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۷ شب برایم تمام مردم و گردشگران با از است برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر  درباره این جاذبه می‌توانید با ۰۳۴۴۴۳۱۴۵۲۰تماس بگیرید.

۵- نارین قلعه

نارین زیبا و حیرت انگیز در استان یزد قرار دارد، این قلعه زیبا یکی از بهترین قلعه های ایران بوده و ناز تاریخ بالایی برخوردار است. ساخت بنای آن به دوره ساسانیان و هخامنشیان بازمی‌گردد. جنس بدنه آن از سنگ های آهکی بوده و ارتفاع دیوار های آن به ۴۰ متر هم می‌رسد.

نکته جالب توجه اینکه از بالای بلندترین نقطه این قلعه میتوان تا مساحت ۷۰ کیلومتر، جهت های مختلفی از مسافت اطراف بنا را با چشم دید،  زیرزمین نارین قلعه یک اتاق بزرگ است که به احتمال زیاد در گذشته ها زندان آن محسوب می‌شده، نارین یکی از بزرگ ترین بناهای خشتی و گلی جهان و جزو قدیمی ترین و بهترین قلعه های ایران به شمار می‌رود.

نارین قلعه

قدمتی ۵ هزار ساله دارد و  مساحت آن نیز به ۳ هزار هکتار می‌رسد، بنای آن در بالای کوهی قرار گرفته، در بازدید از آن متوجه می‌شوید که بخش هایی از آن در دوره های متفاوت از هم ساخته و به آن اضافه شده است، این سازه از طبقه های مختلفی ساخته شده که به دو بخش بالایی و پایینی تقسیم می‌شود.

این قلعه که یکی از ارگ‌های حکومتی و قدیمی در جهان است. برای ایران جاذبه ایی بسیار با ارزش محسوب می‌شود که در سال ۱۳۵۴ شمسی در آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده، بخش بالایی شاه نشین و پایینی شامل بخش های مردم نشین، گذرگاه، مسجد و حمام می‌شود، یکی دیگر از ویژگی های شگفت انگیز قلعه راه های زیرزمینی آن برای رد و بدل کردن مایحتاج افراد داخل قلعه بوده ، بازدید نارین از ساعت ۷ونیم صبح تا ۷ شب است، این قلعه با تهران حدود ۵۷۵ کیلومتر فاصله دارد و هر ساله بازدید کنندگان زیادی از اقصی نقاط جهان را به طرف خود می‌کشاند.

۶- قلعه شوش

شوش از شهرهای استان خوزستان است که از لحاظ تاریخی، قدمت بالایی دارد. این شهر کهن جاذبه های بسیاری را در خود جای داده که از آنها می‌توان به قلعه شوش اشاره کرد. یکی از بهترین قلعه های ایران که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. ساخت این قلعه به دوران حکومت قاجار حدودا ۱۲۰ سال پیش بازمی‌گردد، گفته شده سازه اولیه قلعه را بر روی آجر های به جا مانده از کاخ داریوش ساخته اند. بسیاری از افراد دلیل استواری و محکم بودن این قلعه را وجود و به کار رفتن  مساله مرغوب کاخ داریوش در این سازه می‌دانند.

بنای قلعه در بلندای تپه‌‌‌ای به نام آکروپل قرار دارد و به صورت پلکانی ساخته شده که به همین خاطر به قلعه فرانسوی هم معروف است. این سبک از معماری به قلعه های اروپایی شبیه بوده و به خاطر پلکانی بودن قلعه به آن لقب زندان باستیل در فرانسه را دادند. قلعه سه ورودی دارد، اگر به  بلند‌ترین نقطه این سازه مراجعه کنیم کل شهر شوش با یک نگاه  قابل مشاهده است. در دو ارتفاع متفاوت دارای دو حیاط بزرگ بوده و دورتا دور قلعه از طریق راهرو به هم وصل می‌شود.

بیشتر قلعه‌های تاریخی در بلند‌ترین نقته شهر و برای محافظت و دیدبانی ساخته شده‌اند. هدف اصلی از ساخت قلعه شوش نگهداری و محافظت از آثار باستانی به دست آمده توسط گروهی ازباستان شناسان فرانسوی بوده که چند برج دیدبانی و داستان زندگی این گروه محقق در ایران باستان به خوبی این موضوع را شرح می‌دهد. در طی جنگ ایران و عراق صدمات بسیاری بر سازه وارد شد که در حدود اوایل دهه هفتاد مرمت و بازسازی شد  و در مهر ماه سال ۱۳۸۰ در آثار ملی ایران با شماره ۳۹۸۳ به ثبت رسید.

این قلعه تا مرکز شهر شوش تنها دو کیلومتر فاصله دارد، با شهر دزفول ۳۵ کیلومتر و تا اهواز ۱۱۸ کیلومتری فاصله دارد. همچنین این قلعه به جاذبه های شهر شوش از جمله  آرامگاه دانبال نبی، کاخ آپادانا و موزه شوش نزدیک است.

بیشتر بخوانید:

قلعه شوش یادگار کتیبه داریوش

۷- قلعه بابک

قلعه بابک در منطقه ارسباران شهر کلیبر استان آذربایجان شرقی قرار گرفته که یکی از بهترین قلعه های ایران به شمار می‌رود.  کوهنوردی یکی از جنبه های مثبت سفر به قلعه بابک است، بسیاری از افراد نخست راه بلند و آب و هوای خوب این منطقه را قبل از خود جاذبه تایید می‌کنند. کوله بار سفر خود را ببندید و با این سفر مجازی همراه ما باشید تا در مسیر رسیدن به قلعه بابک شما را بیشتر با این جاذبه تاریخی آشنا کنیم.

این مکان حدود سه ساعت با شهر تبریز فاصله دارد، در مسیر کلیبر به قلعه گردشگران هر کجا که بخواهند مدت کوتاهی برای استراحت اقامت می‌کنند و دباره به راه خود ادامه می‌دهند در بین مسیر آب خنک یافت می‌شود.

تابستان ایل های شاهسون برای اقامت چند ماهه در مسیر رسیدن به قلعه بابک سیاه چادر می‌زنند، بسیاری از گردشگران از آنها محصولات لبنی محلی و صنایع دستی خریداری می‌کنند.

این قلعه تاریخی از دوران ساسانیان بر جای مانده که متعلق به بابک خرمدین مبارزی نام دار بودده است.گفته شده زمان تولد این مبارز حدودا به ۱۲۰۰ سال پیش باز می‌گردد. در آن زمان خرمدینان کسانی بودند که علیه دولت عباسی شورش کردند و از آنجایی که بابک خرمدین فردی میهن دوست بوده در ین جوانی به این گروه ملحق می‌شود و سال ها با دولت عباسی می‌جنگد.

با توجه به زیرکی این مبازه و ساخت قلعه بابک در بلندای کوهی به ارتفاع ۲۳۰۰هزار متری، پیروزی لشگر دشمن بر خرمدین ها دشوار بوده وجنگ آنها به مدت بیست سال به طول می‌انجامد و سر انجام در سال ۲۱۶ سردار افشین که  ایرانی تباربود روح خود را به خلیفه عباسی فرخته و بابک خرمدین را به قتل می‌رساند. بابک خرمدین هنگامی که در جنگ دست راست خود را از دست می‌دهد ، خون بدنش را بر روی صورت می‌زند، وقتی از او دلیل کارش را می‌پرسند ، می‌گوید با خونم صورتم را سرخ کردم تا دشمن فکر نکند زردی رنگ پوستم به خاطر ترس از مرگ است.

هر سال در ۱۵ تیر ماه دوستداران این سردار بزرگ ایرانی درقلعه به یاد ایشان جشنگ می‌گیرند.

۸- قلعه رودخان

قلعه یا دژ نظامی رودخان استان گیلان در جنگلی سرسبز و خوش آب و هوا قرار دارد و یکی از بهترین قلعه های ایران است. شاید در گذشته فتح این قلعه برای دشمنان آرزویی دست نیافتنی بوده اما امروزه به یک مکان تفریحی برای تبدیل شده است که هر ساله خیل عظیمی از گردشگران را از اقسا نقاط کشور به طرف خود جذب می‌کند. فاصله قلعه تا تهران حدودا پنج ساعت و تا رشت یک ساعت است . در ۲۰ کیلومتر جنوب غربی فومن قرار دارد که از آنجا تا قلعه تنها ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

در کنار این قلعه رودخانه‌ای به نام رودخون قرار دارد که نام قلعه بر گرفته از آن است، در گذشته به این جاذبه ، دژ جنگی رودگان هم گفته شده که به معنای قلعه ای در کنار رودخانه است.

این دژ حدود ۱۶۰۰ پله دارد که ۹۳۵ تا از پله ها طی کاوش محققان و باستان شناسان کشف شدند و بقیه برای عبور راحت‌تر گردشگران ساخته شدند به خاطر همین به قلعه هزار پله معروف است.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین رستوران های شمال با خوشمزه ترین غذاها

زمین قلعه حدود ۶/۲ هکتار بوده و ۵۰۰ متر طول دارد. در بخش های مختلف قلعه ارتفاع دیواره های آن که از سنگ، آجر  و چوب درست شده اند، متفاوت است اما برخی نقاط  مانتد برج و باروهای آن که حدودا ۵۶ دژ نظامی هستند ارتفاعی بالغ بر ۱۵۰۰ متر دارند.  قلعه به سه بخش، غربی، شرقی و میانی تقسیم می‌شود ، ارگ بخش غربی و قورخانه در بخش شرقی و قسمت میانی شامل در اصلی است، بخش غربی محلی شاه نشین بوده و افراد مهم در آن ساکن بودند و بخش شرقی در اختیار سربازان نظامی و انجام امورات روزانه قلعه رودخان در آن صورت گرفته است.

این قلعه در چهار فصل سال سرسبز و خوش آب و هوا است در بخش اول مسیر صعود به قلعه بازاری رنگارنگ و شگفت‌انگیز قرار دارد که تمام امکانات رفاهی در آن بافت می‌شود و شما می‌توانید صنایع دستی گیلان را در آنجا خریداری کنید و به عنوان یک استراحتگاه چند ساعتی را در آنجا  وقت بگذرانید .

زیبایی و شگفتی های این قلعه هر بیننده ای را به وجد می‌آورد. مرحوم دکتر ستوده یکی از باستان شناس معروف ایرانی در مورد این جاذبه گردشگری تحقیق کرده و آن را  به شهری آباد تشبیه کرده است. قلعه رودخان در سال ۱۳۵۴ به ثبت ملی رسید.

۹- قلعه راین

این قلعه در استان کرمان قرار دارد و دومین بنای خشتی جهان به شمار می‌رود. قلعه راین جزو بیشمار بهترین قلعه های ایران بوده که در بخش جنوب غربی  شهر زیبای راین قرار دارد و در عصر حکومت ساسانیان ساخته شده است. این قلعه روی تپه‌ای به ارتفاع ۲۵۰۰ متری  و زمینی به مساحت ۲۲هزار مترمربع واقع شده که به عنوان خواهر کوچک‌تر ارگ بم شناخته ‌میشود.

دورتا دور قلعه خندقی به طول۱۵۴ متر کنده شده که هم برای محافظت بیشتر از سازه و هم جلوگیری از سیلاب شدن آب باران مفید است. حدود ۱۶ برج در گوشه و کنار و جاهای مختلف ارگ وجود دارد. یکی از آنها که برج مادر و برج اصلی نامیده شده برای اطلاع رسانی به کل قلعه کاربر داشته و دیگر برج ها کارشان تنها محافظت از بیرون و درون ارگ بوده است.

برج مادر در بخش حکومتی قلعه راین قرار داشته که از ۱۵ برج اطراف به صورت شگرفتی تمام اطلاعات و خبر های موجود در کل این شهر کوچک را جمع آوری و دریافت می‌کرد. در این قلعه اختلاف طبقاتی حتی از نظر مسالح به کار رفته در ساخت خانه ها  برای افراد بالا دست و کسانی که جزو مردم عادی بوده به چشم می‌خورد، جالب ‌ترین بخش آن وجود خانه های دو تا سه طبقه است.

قسمتی در بخش ورودی قلعه به نام قرنطینه وجود داشته که قبل از ورود مردم به قلعه راین، افراد را کاملا برسی می‌کردند و در صورت سالم بودن و نداشتن هیچ گونه مریضی، افراد را به داخل راه می‌دادند.

میدان سخنرانی درست بعد از بازار قلعه قرار دارد که در گذشته خبر های مهمی که از قلعه حکومتی سادر می‌شد را در آنجا به گوش مردم می‌رساندند. شگفتی های این مکان تاریخی و باشکوه تنها به این مطالب ختم نمی‌شود بلکه باید از نزدیک شاهد زحمت و دسترنج نیاکانمان باشید.

۱۰- قلعه پرتقالی ها

استان هرمزگان همواره از شهر های پر جاذبه ی کشور به شمار می‌رود که یکی از بهترین قلعه های ایران را به خود اختصاص داده و سالانه گردشگران زیادی برای دیدن قلعه پرتقالی ها به هرمزگان و جزیره قشم سفر می‌کنند. همان طور که از نام این قلعه پیدا است مربوط به دوران حکومت پرتقالی های در ایران بوده و مربوط به قرن شانزدهم هجری قمری می‌شود.

آلفونسو آلبرکرک حاکم  پرتقالی ها بوده که از سال ۱۵۱۴ تا سال ۱۶۲۳ بر جنوب ایران حکومت کرد، یعنی ۱۱۰ سال حضور خود را در تاریخ کشور ایران قطعی کردند و آثار تاریخی بسیاری را از خود بر جای نهادند‌. سر انجام گروهی از رشیدان ایرانی به رهبری امام قلی خان قلقه پرتقالی ها که مهم ترین جایگاه و سنگر آنان بود فتح کردند و پرچم آنها را پایین کشیدند.

مصالح به کار رفته در ساخت قلعه ، گچ، سنگ های اهکی و ملات است. در چهار گوشه ۴ برج و بارو ساختند  به ارتفاع ۱۲ متر، برای دیدبانی و نظارت بیشتر واز بالای برج ها به تمام نقاط اطراف دید وجود دارد. داخل قلعه بخش های مختلفی وجود دارد ازجمله کلیسا، زندان، سرباز خانه، مقر فرماندهی و انبار سلاح که هر کدام بخشی ازتاریخچه کشورمان را بازگو می‌کنند.

این جاذبه در آثار ملی ایران به ثبت رسیده و جزو مهم ترین جاذبه های قشم به شمار می‌رود. از آنجایی که جزیره قشم آب و هوایی مرطوب و شرجی دارد، فصل تابستان موقعیت خوبی برای سفر به هرمزگان نیست ، بهتر است در فصل پاییز و اوایل بهار را برای بازدید از این جاذبه دیدنی انتخاب کنید. بازدید از این قلعه تاریخی از ساعت هشت صبح تا ۶ عصر برای همگان باز است و از بازدید کنندگان ورودی گرفته می‌شود.

۱۱- ارگ کریمخان

شیراز شهری کهن و نامدار بوده و هست. بیشتر جاذبه های تاریخی کشور را به خود اختصاص داده و از ارزش بالایی در میان گردشگران برخوردار است . ارگ کریمخان مربوط به دوره حکومت کریمخان زند بوده و یکی از بهترین قلعه های ایران است که در سال ۱۱۸۰ هجری قمری دستور ساخت آن صادر شد. در ساخت این عمارت بهترین مصالح موجود به کار رفته و طبق نظارت چند تن از معماران غیور و نامدار ایرانی به پایان رسیده است. قسمت بیرونی ارگ بسیار ساده به نظر می‌رسد اما داخل آن با گچ بری و هنر معماران آن زمان بسیار ظریف و دلنشین تزئین شده و تاریخچه عمارت را نشان می‌دهند.

روزها می‌گذشتند و همچنان شکوه و اهمیت سازه‌های زندیه در تمام نقاط کشور بیشتر و بیشتر می‌شد تا زمانی که آقامحمد خان  قاجار به شیراز حمله کرد و این شهر و قلعه را فتح نمود به خاطر خصومتی که با کریم خان داشت دستور به تخریب تمام سازه های دوران زندیه داد. خوشبختانه ارگ کریمخان از این قضیه جان سالم به در برد و خود فرمانروایان قاجار استفاده های بسیاری از این سازه کردند. البته هرچند که تخریب های بسیاری در داخل ارگ صورت پذیرفت و آنها بیشتر گچ بری های داخل عمارت را با تیشه کنده و به سبک خودشان گچ بری می‌کردند.

هرچند که در دوران حکومت پهلوی استفاده های دیگری از این عمارت می‌شد وبه عنوان زندان از آن بهره می‌بردند‌.همین باعث تخریب بیشتری در ارگ  کریمخان شد. سال ۱۳۵۰ اداره فرهنگ و هنراز این عمارت به عنوان تحویل دفتر فنی حفاظت آثار باستانی استفاده کرد و امروزه ارگ کریمخان تحت نظارت میراث فرهنگی کشور قرار دارد.

در سال ۱۳۵۱ در ۱۴ خرداد این جاذبه تاریخی به ثبت ملی رسید.

مطالعه بیشتر:

ارگ کریمخان شیراز، یادگار دوره زندیه

ارگ کریمخانی

۱۲- قلعه سر یزد

قلعه سر یزد جزو بهترین قلعه های ایران است. در سال های پیش از اسلام و در دوران حکومت ساسانیان ساخته شده وبیشترین کاربرد آن برای نگهداری غلات و مواد غذایی روستاییان از آن استفاده کردند. علاوه بر این به عنوان یکی از کهن ترین صندوق امانات کشور ایران به شمار می‌رود چرا که مردم آن زمان تمام پول، زیورالات و اشکال قیمتی و مهمشان را در این قلعه ذخیره می‌کردند.

مساحت قلعه بالای هشت هزار متر مربع بوده و آن را با مصالحی چون خشت، گل، گچ وآجرساختند. بخش های مختلف این سازه شامل اتاق ها، انبار ها، حجره ها و خانه بوده و درب ورودی به هنگام شب با برداشتن پل متحرک کاملا بسته شده و ارتباط بین داخل و خارج قلعه کاملا قطع می‌شد. قلعه سر یزد از اماکن تاریخی و کهن کشور است. با رفتن به این شهر قدیمی با تاریخچه نیاکانمان آشنا می‌شویم.

کلام آخر…

کشور ایران با توجه به تاریخ با ارزشش جاذبه های تاریخی بسیاری را در خود پرورش داده ، به همین خاطر توجه تمام تاریخ دانان، فیلسوفان و افراد علاقه مند به جاذبه های تاریخی را به خود جذب کرده است. هر ساله سیل عظیم گردشگران از اقصی نقاط جهان به کشور ایران برای دیدن اماکن تاریخی آن سفر می‌کنند. قلعه های تاریخ ساز کشور نیز بخش مهمی از پیشینه ایران محسوب می‌شوند. در این مقاله از سپنجا ۱۲ مورد از بهترین قلعه های ایران را به شما معرفی کردیم ، امیدواریم توانسته باشید اطلاعات مورد نظر را دریافت کنید و جواب سوالتان را گرفته باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 2]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا