دیدنی های قزوین

بهترین جاهای قزوین را بشناسید

بی‌شک شناخت بهترین جاهای قزوین از مهم‌ترین اقداماتی است که نیاز است قبل از سفر به این استان زیبا انجام دهید. اگر صبور باشید و به خواندن مقاله ما ادامه دهید، ما فهرست مهم‌ترین جاهای دیدنی این استان را در اختیارتان قرار می‌دهیم. استان قزوین در ۱۵۰ کیلومتری تهران واقع شده است و این یک استان تاریخی در شمال غرب ایران است و پایتخت این استان، شهری به نام قزوین است.

این استان دارای تاریخ و تمدن غنی است و مورخان به ما می‌گویند که قبل از سلسله ساسانیان تأسیس شده است. در دوره صفویه، قزوین قریب به ۶۰ سال پایتخت ایران بود، بنابراین مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری زیادی در این منطقه وجود دارد. بد نیست بدانید در عصر صفویه، اولین خیابان ایران یعنی خیابان سپه در قزوین ساخته شد. بهترین زمان برای سفر به قزوین تابستان است زیرا در آن زمان هوای مطبوع و خنکی دارد. برای اجاره سوئیت در قزوین کافیست روی لینک کلیک کنید. در سپنجا همراه ما باشید تا بیشتر شگفت زده شوید!

فهرست بهترین جاهای قزوین

همانطور که در مقدمه گفته شد، استان قزوین در زمان حکومت صفوی پایتخت کشور عزیزمان ایران بوده است. به همین دلیل این استان امروز میزبان برخی از برترین آثار تاریخی ایران از جمله قلعه‌ها، کلیساها، بازارهای قدیمی، بناها و… است و با وجود طبیعتی بکر به قدری زیباست که به عنوان یکی از جاهای دیدنی ایران شناخته می‌شود. اگر دوست دارید این دیدنی‌های منحصر به فرد را بشناسید به خواندن ادامه دهید.

الموت

استان قزوین دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری است که مهم‌ترین آنها «الموت» نام دارد. الموت منطقه‌ای معروف در شمال شرقی این استان، در میان رشته البرز است. دریاچه واقعاً زیبای اوان در میان کوه‌ها و قلعه تاریخی الموت در بالای کوهی در این منطقه واقع شده است. از بالای این کوه می‌توان چشم انداز خیره کننده‌ای را مشاهده کرد. این منطقه از لحاظ تاریخی و طبیعی جذاب است و همچنین مکان مناسبی برای کوهنوردی و افراد ماجراجوست.

الموت قزوین

کاروانسرای سعدالسلطنه

کاروانسرای سعدالسلطنه که به عنوان بزرگ‌ترین کاروانسرای سرپوشیده دنیا شناخته می‌شود یکی از مهم‌ترین و بهترین جاهای قزوین است. این کاروانسرا در دوران قاجار ساخته شده است و بزرگ‌ترین کاروانسرای شهری ایران نیز است. کاروانسرای سعدالسلطنه به القابی دیگری نظیر سرای سعدالسلطنه، سرای سعدیه، سرای سعادت و بازارچه سعدالسلطنه نیز شهره است و در قلب شهر قزوین در خیابان امام خمینی واقع شده است. معماری این بنای تاریخی به قدری جذاب است که وقتی در محوطه آن قدم می‌زنید احساس می‌کنید به گذشته سفر کرده‌اید. امروزه این بنا به عنوان بازاری فوق‌العاده دیدنی عمل می‌کند و در آن کافه‌ها و گالری‌های زیبایی نیز وجود دارد.

کاخ موزه چهل ستون قزوین

بنای زیبای چهل ستون که در باغی بزرگ واقع شده است، بخشی از کاخ اولیه صفوی بود که در سال ۱۵۱۰، زمانی که قزوین پایتخت ایران بود، ساخته شد. این عمارت حیرت انگیز دارای پنجره‌های شیشه‌ای رنگی زیبا و ساختار هشت ضلعی است زیرا هشت در معماری اسلامی و ایرانی یک عدد مقدس است. همچنین دارای نقاشی‌های دیواری جالب از دوران صفویه و قاجار است. امروزه در این مکان موزه قزوین برپا شده است و در جایگاه یکی از بهترین جاهای قزوین ، صدها بازدید کننده دارد.

حسینیه امینی‌ها

حسینیه امینی‌ها یک خانه تاریخی زیبا در شهر قزوین است که در دوره قاجار ساخته شده و متعلق به یک تاجر ثروتمند است. این خانه بزرگ شامل سه سالن باشکوه، دو حیاط، زیرزمین و برخی قسمت‌های دیگر است. فضاهای داخلی آن با نقاشی‌های جذاب، آینه‌کاری و گچ کاری بسیار زیبا تزئین شده است.

حسینیه امینی ها

مسجد جامع قزوین

مسجد جامع قزوین یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مساجد ایران است. این بنا بر پایه آتشکده‌ای از سلسله ساسانیان ساخته شده است و مجموعه‌ای از دوره‌های مختلف معماری اسلامی ایرانی است. این مسجد به زیبایی با کاشی کاری‌های رنگارنگ تزئین شده است و در آن موزه سفال و سنگ نیز وجود دارد.

این مطلب را هم بخوانید
روستای زرگر کجاست؟

حمام قجر قزوین

یکی دیگر از مکان‌های تاریخی قزوین، حمام قجر است که حمام عمومی مربوط به دوره صفویه (بیش از ۴۰۰ سال پیش) بوده است. این حمام که یکی از بهترین جاهای قزوین است مانند دیگر حمام‌های سنتی ایرانی دارای قسمت‌های مختلف و همچنین قسمت‌های جداگانه برای مردان و زنان است. اکنون، این حمام به موزه مردم شناسی با ۳ بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل تبدیل شده است.

بهترین جاهای قزوین

کلیسای کانتور

کلیسای کانتور یکی از کوچک‌ترین کلیساهای جهان است که در جنگ جهانی دوم توسط روس‌ها در قزوین، زمانی که ایران توسط روسیه اشغال شد، ساخته شد. این بنایی متفاوت با سایر اماکن تاریخی قزوین است و قبر یک خلبان روس که در جنگ جهانی دوم کشته شده بود نیز در این مکان قرار دارد.

امامزاده شاهزاده حسین

«شاهزاده حسین» پسر دو ساله امام رضا(هشتمین امام شیعه) بود. مقبره وی در سلسله صفویه در شهر قزوین ساخته شد. این ساختمان دارای معماری جذاب و نفیس بوده و یکی از جاذبه‌های تاریخی قزوین است.

آرامگاه حمدالله مستوفی

کسانی که به تاریخ و زمین شناسی علاقه دارند، مطمئناً نام حمدالله مستوفی را شنیده‌اند. او نویسنده و مورخ دوران ایلخانان بود که آثار گرانبهای او شهرت او را در بین طرفداران علوم مختلف حفظ کرده است و امروز مقبره او در فهرست بهترین جاهای قزوین قرار دارد. مقبره وی در سردابی واقع شده است، جایی که بنایی به شکل مربع روی آن ساخته شده و بیشتر به شکل هشت ضلعی به نظر می‌آید تا گنبد، و اطراف این بنا با مقرنس تزئین شده است.

گنبد مخروطی، آجرهای زیبای ایلخانی و کتیبه‌های قدیمی که با خط نستعلیق نوشته شده‌اند، اجداد مستوفی و ​​آثار او را معرفی می‌کند. این بنا به دلیل تزئینات زیبای دوران مغول در هر نقطه، از آثار تاریخی دیگر شهر متمایز شده است و با نام «گنبد بلند» نیز شناخته می‌شود. این یادگار در ۹ فوریه ۱۹۴۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

آرامگاهخ حمد الله

ایوان سنگی نیاق

در روستای نیاق( یکی از مناطق قزوین) صخره‌ای نسبتاً بلند وجود دارد که حفره‌های بزرگی در آن توسط عوامل طبیعی ایجاد شده است. در داخل برخی از این حفره‌ها، حوضچه‌های مستطیلی وجود دارد که توسط ساکنان احتمالی حک شده است. جالب است بدانید که با بارش باران این حوضچه‌ها پر از آب می‌شوند. ساکنان محلی معتقدند که محمد حنیفه قصری بر روی این ایوان بنا کرده است، اما امروزه چیزی جز قطعات سفالگری از آن باقی نمانده است. روستای نیاق که یکی از بهترین جاهای قزوین است در فاصله ۱۷ کیلومتری شمال قزوین و یکی از مراکز مهم کشت انگور استان واقع شده است.

خیابان سپه

قزوین شهری تاریخی است که سابقه سکونت این شهر به دوران ساسانیان برمی‌گردد. این شهر راه ارتباطی کسانی بود که به شهرهای بزرگ ایران سفر می‌کردند. با توجه به این عوامل، قزوین به عنوان پایتخت در زمان صفویه انتخاب شد. قزوین در زمان شاه طهماسپ هنگامی که اولین خیابان برنامه ریزی و ساخته شد، دوباره مشهور شد. نام این خیابان خیابان سپه بود. خیابان سپه قزوین درست در مرکز شهر واقع شده است.

این خیابان واقعاً نقطه عطفی در معماری ایرانی محسوب می‌شود و نمونه دیگری از این خیابان بعدها در اصفهان ساخته شد و خیابان چهار باغ نامگذاری شد. این خیابان همچنین به خیابان علی قاپو یا دولتی معروف بود و جاذبه‌های بسیار دیگری در اطراف خود مانند دروازه علی قاپو و مسجد جامع عتیق دارد. در زمان پادشاهی پهلوی، خیابان سپه به طور کامل با سنگ شکوفا شد و امروزه یکی بهترین جاهای قزوین است. پیاده روی در خیابان سپه را هنگام سفر به قزوین از دست ندهید. این کار تجربه سفر را برایتان لذتبخش‌تر خواهد کرد.

خیابان سپه

زیارتگاه پیغمبریه

قدمت پیغمبریه از نظر جغرافیایی در شهری به نام قزوین به دوران صفویه برمی‌گردد. این مسجد در کنار مسجد و مدرسه‌ای با همین نام قرار دارد و می‌توانید بدون چند بار رفت و آمد از دیدن همه آنها لذت ببرید. اعتقاد بر این است که زیارتگاه پیغمبریه قبرستان چهار پیامبر یهودی است، بنابراین به «چهار انبیا» به معنی چهار پیامبر نیز مشهور است. آنها می‌گویند که این چهار پیامبر از اورشلیم به شرق آمده‎‌اند تا خبر تولد مسیح را بگویند. بنای فعلی حرم پیغمبریه دارای چهار شاه نشین، کاخی برای پادشاه، در چهار طرف است. در اطراف حرم، کتیبه‌ای زیبا با رنگ طلایی روی زمینه‌ای فوق‌العاده زیبا نصب شده است. تماشای این خطوط نستعلیق و رنگ‌های دوست داشتنی آن واقعاً جالب است.

بازار قزوین(بازار سرپوشیده)

اگر دوست دارید یکی از جذاب‌ترین و بهترین  جاهای قزوین را مشاهده کنید، سری به بازار تاریخی آن بزنید. قزوین همانند سایر شهرهای بزرگ ایران، دارای بازار سنتی است که سال‌ها مرکز تجارت شهر بوده است. بازار قزوین در عصر صفویه گسترش یافت و ساختار فعلی آن به دوره قاجار و صفویه برمی‌گردد. با این حال؛ خود بازار نزدیک به ۱۰۰۰ سال است که وجود دارد. این بازار در دوران قاجار بسیار مهم شد زیرا دروازه تجارت با روسیه بود. این ساختار آجری چشمگیر برای خرید سوغاتی و چشیدن غذاهای محلی بهترین است.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به شهر قزوین، خلاصه، کامل + عکس و اقامتگاه

بازار قزوین

قلعه الموت

الموت یکی از قدیمی‌ترین و مرموزترین قلعه‌های ایران است. منشأ این قلعه مشخص نیست. این قلعه به نام قلعه حسن صباح، بنیانگذار قوم اسماعیلی نزاری شناخته می‌شود. قلعه الموت محل اقامت رسمی حسن و گروهش بود و هرگز به دلیل ساختار دفاعی و موقعیت استراتژیک‌اش توسط متجاوزان تصرف نشد. نام الموت به معنی لانه عقاب به موقعیت بالای قلعه بر روی کوه اشاره دارد. متأسفانه بخش عمده‌ای از قلعه الموت تخریب شده است. اما با وجود آن هنوز هم یکی از  بهترین جاهای قزوین و آثار تاریخی ایران است که باید دید.

پارک جنگلی باراجین؛ بام قزوین

از بناها و اماکن تاریخی قزوین که بگذریم، نوبت به طبیعت و مکان‌های سرسبز می‌رسد. یکی از جاهای سرسبز و پر نشاط قزوین، پارک ملی باراجین است که اغلب آن را بام شهر قزوین می‌دانند. معنای این نام را وقتی خودتان به این پارک بزرگ و زیبا بروید می‌فهمید، زیرا از آنجا می‌توان کل شهر را مشاهده کنید. باراجین نه تنها یکی از بهترین مکان‌های تفریحی قزوین است بلکه یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی کشور است. گردشگران و مردم محلی سالهاست که از باراجین به عنوان یکی از بهترین جاها برای تفریح و خوش گذرانی استفاده می‌کنند زیرا علاوه بر امکاناتی که در آن برای گردشگران تعبیه شده است، آب‌و‌هوای خنک و مطبوعی دارد که حتی فصل تابستان را برایتان لذتبخش می‌کند.

تله اسکی کامان؛ خاطره یک روز برفی

به عنوان یکی دیگر از بهترین جاهای قزوین می‌توان به تله اسکی کامان اشاره داشت. اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید هرساله ورزش‌های برفی فصل زمستان را انجام دهید، حتماً سری به این مکان در استان قزوین بزنید. این تله اسکی، هرساله میزبان بسیاری از علاقه‌مندان به تفریحات زمستانی به ویژه برف بازی است. شما می‌توانید در این مکان، در کنار برف بازی با دوستان وخانواده خود، به اسکی کردن نیز بپردازید و لذت وافری از یکروز سرد زمستانی ببرید. همچنین می‌توانند با سوار شدن بر تله‌کابین و تله‌سی‌یژهای این منطقه، زیبایی‌های این ناحیه را از بالا تماشا کنید.

خبر خوب درباره تله اسکی کامان این است که، این منطقه در فصول بهار و تابستان نیز به دلیل طبیعت بکر و زیبایی‌های خود، گردشگر جذب می‌کند. از ویژگی‌های منحصربه فرد این مرکز تفریحی، دسترسی راحت و آسان است. تلکه اسکی کامان یکی از بهترین جاهای قزوین است و هرکسی آرزوی دیدن آن را دارد.

اگر شما هم دوست دارید در فصل دلخواه خود به آنجا بروید باید ابتدا به قزوین و سپس به سمت باراجین حرکت کنید. در این مسیر باید وارد مسیر الموت غربی شوید و جاده بهرام آباد را طی کنید. با طی این مسیر و حدود ۲۰ دقیقه رانندگی به تله اسکی کامان می‌رسید. لازم است بدانید، افرادی که از ماشین شخصی برخوردار نیستند، از تاکسی‌های موجود در انتهای خیابان دانشگاه قزوین استفاده می‌کنند تا به این منطقه زیبا و پرهیجان برسند.

بهترین جاهای قزوین

سخن پایانی…

قزوین از دیرباز یکی از شهرهای مهم ایران بوده و در حال حاضر یکی از شهرهای صنعتی و توریستی کشور است. این شهر به دلیل هوای پاکش در بین دیگر شهرهای بزرگ ایران نیز مشهور است و مردمانی مهربان و مهمان نواز دارد که فارسی را با لهجه شیرین قزوینی صحبت می‌کنند. قزوین هر ساله به دلیل جاذبه‌های تاریخی متعدد تاریخی و طبیعی، پذیرای بازدیدکنندگان زیادی است و به دلیل نزدیک بودن به پایتخت، مقصدی محبوب در بین شهروندان تهرانی است. در این مقاله فهرست بهترین جاهای قزوین تقدیم حضورتان شد. امیدواریم از خواندن دست نوشته‌های ما در این زمینه لذت کافی را برده باشید.

درباره “بهترین جاهای قزوین را بشناسید” بیشتر بخوانید:

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا