دیدنی های قزوین

راهنمای سفر به قزوین | اطلاعات مهمی که باید پیش از سفر به قزوین بدانید.

قزوین یکی از کهن ترین شهر های کشورمان است که سالانه با جاذبه های گردشگری زیبایی که در دل خود جای داده بسیاری از مردم ایران را به سمت خود می کشاند. این شهر نه تنها از لحاظ تاریخی غنی می باشد بلکه از نظر جاذبه های طبیعی و سرسبزی بسیار بی نقص و خیره کننده است.  ما در این کادر به شرح کامل این قطب گردشگری خواهیم پرداخت. شما علاقه مندان به سفر بهتر است پیش از انتخاب مقصد راهنمای سفر هر شهری را مطالعه کنید تا با خاطری آسوده و آگاهی کامل از شرایط، برای سفر خود برنامه ریزی کنید. حال اگر قصد مطالعه راهنمای سفر به قزوین را دارید با گروه و سامانه رزرو سپنجا همراه باشید.

فهرست مطالب مخفی کردن

راهنمای سفر به قزوین از نظر موقغیت جغرافیایی

قزوین با موقعیت مکانی ایده آل برروی نقشه و قرار گرفتن در مجاورت رشته کوه البرز، یکی از نزدیک ترین شهر ها به کلان شهر تهران است. بطور دقیق این شهر در دامنه جنوبی رشته کوه البرز قرار دارد. در این بخش از راهنمای سفر به قزوین در خواهیم یافت که این شهر از نظر موقعیت جغرافیایی، از شمال با استان زیبای گیلان، از غرب در مجاورت با استان های همدان و زنجان، از شرق در نزدیکی استان البرز و در انتها از جنوب، استان قزوین به استان مرکزی ختم می شود.

همین امر سبب شده تا شهر قزوین مسیر ارتباطی بسیاری از شهر ها بوده و سالانه تعداد زیادی از مسافران از سایر نقاط ایران به شهر قزوین سفر یا از این شهر پس از یک روز عبور کنند.

راهنمای سفر به قزوین از نظر بررسی آب و هوا

این شهر به دلیل قرارگیری در دامنه کوه های البرز آب و هوای کوهستانی را دارا است. شهر قزوین از لحاظ بررسی میزان بارندگی، در شرایطی متوسط قرار دارد به همین دلیل آب و هوای این شهر برخی اوقات، در برخی از مناطق معتدل و در دیگر مناطق همچون تاکستان خنک می باشد. این قطب گردشگری به دلیل داشتن ارتفاعاتی متعدد عموما سرد و خشک است که در تیر و مرداد ماه به گرم ترین حالت خود خواهد رسید، همچنین دی و بهمن نیز سردترین بازه زمانی قزوین به شمار می رود.

در شهر قزوین دو جریان هوایی فعال داریم که توده جریانی اول با عنوان باد مه از شمال غرب به سمت شرق می وزد، همجنین جریان دوم که باد شره نام دارد نیز از جنوب به سمت شمال غربی شروع به وزیدن می کند.

به طور کلی در این بخش راهنمای سفر به قزوین در یافتیم، این شهر دیدنی  به کمک تنوع اقلیمی اش به چهار فصل معروف است و شما می توانید با سفر به هر بخش از این شهر اب و هوایی خاص را تجربه و محصولات متنوعی را از نظر کشاورزی بیابید.

راهنمای سفر به قزوین و بررسی راه های دسترسی به این قطب گردشگری ایران

راهنمای سفر به قزوین و بررسی راه های دسترسی به این قطب گردشگری ایران

برای سفر به این شهر زیبا و تاریخی را ه های ارتباطی بسیاری وجود دارد و شما می توانید از راه های ارتباطی بسیاری برای سفر به قزوین استفاده کنید.

البته لازم به ذکر است که امروزه به دلیل نبود فرودگاه در این شهر و نزدیک بودن به کلان شهر تهران امکان سفر هوایی به این شهر میسر نمی باشد. اما در صورت نیاز به سفر هوایی می توانید از فرودگاه تهران استفاده کنید و در انتها از تهران تا قزوین را با استفاده ازاتوبوس، تاکسی یا حتی قطار خود را به مقصد برسانید.

در این بخش از راهنمای سفر به قزوین در می یابیم که ایستگاه راه آهن و ترمینال شهر قزوین دقیقا در کجا قرار دارد. ایستگاه اتوبوس و راه آهن قزوین در جنوب شهر قرار دارند. این موقعیت مکانی به گونه ای است که ترمینال قزوین در تهران قرار گرفته است. طبق روال تمامی شهر های ایران بیرون از ترمینال تعداد زیادی ایستگاه تاکسی قرار دارد، همچنین در نزدیکی ترمینال تعداد بسیاری از اتوبوس های شرکت واحد برای جا به جایی و رساندن مسافران به مقصد آماده هستند.

در بخش دیگری از شهر ایستگاه راه آهن قزوین را مشاهده خواهیم کرد که در محله راه آهن قزوین قرار گرفته است.

اگر عزم رفتن به شهر گردشگری قزوین با ماشین خود را دارید باید بگویم که از جاده شمال و سمت گیلان بدون شک یکی از بهترین سفر های جاده ای را برای شما رقم خواهد زد. همچنین برای رساندن خود به قزوین با خودر شخصی می توانید از آزاد راه تهران به کرج و سپس قزوین به این شهر بروید. در این بخش از راهنمای سفر به قزوین لازم به ذکر است که فاصله تهان تا شهرقزوین حدودا ۱۵۲ کیلو متر بوده و بسیار نزدیک است. بنابراین بدون در نظر گرفتن ترافیک احتمالی شهر کرج می توانید در بازه زمانی ۲ ساعته خود را به این شهر تاریخی برسانید.

راهنمای سفر به قزوین از نظر مهرفی جاهای دیدنی این شهر

بازار قزوین

از هر چه بگذریم سخن بازار و بازارگردی در سفر خوش تر است. البته این بازار دارای سبکی متفاوت از مراکز خرید لوکس و مدرن دارد، پس اگر علاقه مند به بازار های کهن و قدیمی و از طرفداران علم و هنر معماری می باشید، این بازار کهن را از دست ندهید.

طول عمر این بازار قدیمی و زیبا که به بازار قزوین معروف است به یک هزار سال می رسد. به طور کلی معماری و طراحی این بازار مربوط به ایام صفوی می باشد، زمانی که قزوین به عنوان پایتخت ایران برگزیده شد. در طول ۹ قرن، این بازار یک جا به جایی داشته که مسجد جامع را از بافت این بازار کاملا جدا کرده اند، که امروزه ارتباطی میان بازار و مسجد جامع مشاهده نمی شود.

این مطلب را هم بخوانید
قلعه الموت کجاست؟

بر اثر گذر زمان این بازار وسعت یافته و هر بخش از محیط آن در اختیار صنف خاصی از مشاغل قرار گرفت.

در راهنمای سفر به قزوین در خواهیم یافت که ای بازار دارای چهار درب اصلی است که هر کدام نامی خاص بسته به موقعیت مکانی از آن خود کرده اند. در شرقی به سرای وزیر، در غربی به چهار طوقی کوچک،  در شمالی به تیمچه سرباز و در جنوبی به تیمچه سر پوشیده معروف است.  شما می توانید با قدم زدن در این بازار از جلوه گاهی قدیمی از بازار، مسجد، حمام، سرا ها، تیمچه ها و … دیدن کنید. همچنین هنر معماری اصیل و ایرانی این بازار با تاق های اجری و ارتفاع بالا می تواند چشم هر بیننده ای را به خود جذب کند.

ادرس دقیق این بازار در خیابان امام خمینی مشهد می باشد.

مسجد النبی قزوین

اگر پا به خیابان امام خمینی گذاشته اید و عزم دیدن بازار قزوین را کرده اید، مسجد النبی را از یاد نیرید. زیرا حضور در این هنر معماری  قاجای خالی از لطف نیست.

در این بخش از راهنمای سفر به قزوین با با مسجد النبی قزوین کاملا آشنا خواهیم شد. این مسجد در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی در نزدیکی بازار قزوین قرار گرفته است.  دستور ساخت این شاهکار معماری توسط فتحعلی شاه در زمان قاجار انجام گرفت. این مسجد با زیر بنایی حدود ۱۴ هزار متر مربع توانسته شبستان های وسیع و مسجدی با شکوه و عظمت را قلب خود جای دهد.

مسجد النبی دارای سه درب وردوی با شکوه است که در اضلاع متفاوت قرار گرفته است. زیباترین این درب ها در شمالی مسجد است که با کاشی هایی مینا کاری شده و کتبه هایی کهن و لاجوردی رنگ که به خط نستعلیق مزین شده است می باشد. شما علاقه مندان به تاریخ و هنر معماری می توانید با حضور در این مسجد و بازار روزی به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید.

کاخ موزه چهل ستون قزوین

با توجه به این موضوع که شهر قزوین در دوران حکومت صفویان به مدت ۵۷ سال پایتخت این کشور بوده است، در این بخش از راهنمای سفر در خواهیم یافت که شهر قزوین غنی از بنا های تاریخی و موزه هایی سرشار از فرهنگ و هنر ایرانی می باشد.

عمارت کلاه فرنگی شاه طهماسب، یکی از معروف ترین جاذبه های شهر قزوین است که باید الویت لیست بازدید آثار تاریخی این شهر قرار دهید. همانطو ر که گفتیم در زمانی که قزوین پایتخت ایران بود، در کاخ موزه چهل ستون نقاشی های مربوط به دوران صفوی را نگهداری می کردند.

بدون شک شما با بازدید از این کاخ نادر، به تونل زمان وارد شده و به ایام دور ایران سفر خواهید کرد، بدون شک این مکان حسی را به شما القا می کند که گویی به چند قرن پیش باز گشته اید.

به محض ورود به کاخ موزه چهل ستون قزوین، با باغی بزرگ رو به رو خواهید شد که با درختانی قطور و کهن پرشده است، سپس بنایی دو طبقه به شکل هشت ضلعی را مشاهده می کنید. اما علاوه بر معماری خیره کننده فضا بیرونی این کاخ شما جلوه های بصری دیگری را نیز در داخل چهل ستون می توانید مشاهده کنید. این آثار شامل شاهکار های خطاطی و نقاشی های جذاب و بی بدیل می باشد. همچنین لازم به ذکر است که چیزی که جذابیت فضا درونی و جلوگاه بیرونی عمارت کلاه فرنگی را دو چندان کرده است شیشه های رنگی به کار گرفته شده در پنجره های چوبی این کاخ می باشد که حس و حالی بی نظیر را به بازدید کنندگان هدیه خواهد کرد.

در راهنمای سفر به قزوین در می یابیم که گل سر سبد بنا های تاریخی قزوین یعنی کاخ چهل ستون، در مرکز شهر قزوین یعنی میدان ازادی این شهر که به سبزه میدان نیز معروف است، قرار گرفته است.

حمام قجر قزوین

 در این بخش از راهنمای سفر به قزوین شما با سایر دیدنی های شهر قزوین آشنا خواهید شد، حمام قجر قزوین یکی از قدیمی ترین و بزرگترین گرمابه های قزوین می باشد که امروزه با استقبال بسیاری ازمسافران این شهر رو به رو شده است.

این گرمابه مانند سایر گرمخانه ها از سه بخش اصلی میاندر، گرمخانه و سربینه تشکیل شده است. یکی از جالب ترین ویژگی های گرمابه ها در گذشته مجزا بودن درب ورودی بانوام و اقایان است تا با یکدیگر رو به رو نشوند. در حمام قجر قزوین در قسمت سربینه گرمابه با حوضی بسیار زیبا و خیره کننده مواجه خواهید شد. همچنین وجود شش شاه نشین در این فضا جلوه ای بی نظیر را به این حمام بخشیده است.

البته امروزه حمام قجر قزوین با مدیریت سازمان نوسازی و بهسازی میراث فرهنگی و گردشگری مرمت و ترمیم گشت و تبدیل به موزه مرم شناسس با سه بخش آداب و رسوم، اقوام و مشاغل گشت.

عمارت و باغ سپهدار مشهد

این عمارت قدیمی و زیبا یکی دیگر از جاذبه های شهر قزوین است که در خیابان فلسطین غربی شهر قزوین قرار گرفته و یکی از معروف ترین خانه های تاریخی دوران قاجا محسوب می شود.

در این بخش از راهنمای سفر به قزوین در خواهیم یافت که طراحی، معماری و نحوه ساخت این بنا از عمارت کلاه فرنگی شاه طهماسب بر گرفته شده است.

سرای سعد السلطنه قزوین

در این قسمت از راهنمای سفر به قزوین با  بزرگترین کاروان سرای سرپوشیده نه تنها قزوین بلکه ایران اشنا خواهیم شد.

در صورت حضور در کاروان سرا زیبا که تداعی کننده ایران قدیم برای شماست، به هیچ وجه چهار سوق را فراموش نکنید و به آن سر بزنید. این بخش از این کاروانسرا ارزشمند ترین قسمت است که بر روی تقاطع دو راسته گنبد بسیار بزرگی که مزین به هنر کاشی کاری شده است، خود نمایی می کند.

راهنمای سفر به قزوین از نظر بهترین زمان برای سفر به قزوین

راهنمای سفر به قزوین از نظر مهرفی جاهای دیدنی این شهر

همانطور که توصیف آب و هوای شهر قزوین برای تان شرح دادیم، با توجه به موقعیت مکانی این شهر و قرار گیری آن در دامنه رشته کوه البرز، آب و هوای این شهر کاملا سر و برفی است همین امر باعث شده تا در تابستان دارای هوایی معتدل  دلچسب باشد که برای مسافران بسیار خوشایند خواهد بود. همچنین در بهار و اوایل تابستان کوه های این استان آنقدر سبز و بکر خواهد بود که چشم هر بیننده ای را خیره خواهد کرد. پس اگر علاقه مند به طبیعت گردی در میان تپه هایی سرسبز و جذاب با هوایی خنک مطبوع هستید، فصل بهار و تابستان قزوین را از دست ندهید.

راهنمای سفر به قزوین و شناخت غذاهای سنتی این شهر

در این بخش از راهنمای سفر به قزوین شما را با انواع غذاهای مخصوص و سنتی این شهر آشنا خواهیم کرد و در بیانی ساده باید به خدمت شما برسانم که اگر علاقه مند به غذاهای شیرین و ملس دارید حتما به قزوین سفر کنید و غذایی لذیذ و بی نظیر را تجربه و لذت ببرید.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به شهر قزوین، خلاصه، کامل + عکس و اقامتگاه

اکثر غذاهای این شهر طعمی شیرین و ملس دارند که با حبوبات، گوشت و سایر مغز و خلال های خوش طعم عطر سرو خواهد شد. همچنین از دیگر هنر آشپزان این شهر باید به هنر شیرینی پزی آن ها اشاره کرد. به جرعت می توان گفت که شیرینی پزان قزوین در زمینه طبخ شیرینی حرف اول را می زنند و شیرینی هایی بی نظیر با عطر طعمی خاص از جمله نان برنجی، باقلوا پیچ، نان نخودی، شیرینی اتابکی، نان قندی، شیرینی ولیعهدی، پا درازی و … را نوش جان کنید و چندین جعبه به عنوان سوغات نیز تهیه کنید.

قیمه نثار

 یکی از پر  طرفدار ترین غذاهای مشهور و محلی شهر قزوین قیمه نثار می باشد که با در این بخش از راهنمای سفر به قزوین با آن اشنا خواهیم شد. مواد اولیه این غذا لذیذ از تکه گوشت های گوسفندی که با پیاز داغ تفت خورده و با خلال بادام، پسته، پوست پرتقال و زرشک ترکیب شده، تشکیل شده است. قیمه نثار را به جرئت می توان به عنوان یکی از بهترین غذاهای ایرانی معرفی کرد که با رنگ و لعابی خارق العاده و مواد اولیه ای مقوی در شهر قزوین متولد شد.

شیرین پلو قزوینی

همانطور که در قسمت با لا متن ذکر کردیم، طبع و ذائقه مردم قزوین به غذا های شیرین می باشد. در این قسمت از راهنما سفر به قزوین به شما یکی از لذیذ ترین و مجلسی ترین پلو های شهر قزوین را معرفی خواهیم کرد. شیرین پلو ترکیبی لذیذ و مقوی از برنج با خلال پرتقال شیرین، زرشک، گلاب، خلال بادام و خلال پسته است. عموما این برنج خوش رنگ  لعاب برای مقوی تر سرو شدن عموما با مرغ یا گوشت قرمز طبخ می شود.

آش آلو یا آش رشته

یکی از معروف ترین اش های سنتی قزوین، آش آلو است که برای علاقه مندان غذا های شیرینبسیار دلچسب خواهد بود. آش آلو یا رشته پر از آلو خشک، سبزی های معطر، پیاز داغ، لپه و رشته سوپی است. قزوینی ها با توجه به علاقه شدید به غذا های شیرین به این آش شکر و آبلیمو نیز اضافه می کنند تا طعمی ملس بگیرد.

راهنمای سفر به قزوین برای معرفی رستوران های این شهر

راهنمای سفر به قزوین برای معرفی رستوران های این شهر

یکی از بهترین تفریح های سفر رستوران گردی و امتحان غذا های آن شهر می باشد. قزوین، قطب گردشگری ایران دارای رستوران های سنتی بسیاری می باشد که توسط هنرمند ترین آشپز ها اداره می شود و می توانید انواع غذاهای سنتی و خاص این شهر را نوش جان کنید.

رستوران نمونه

همتنطور که در بخش قبلی متن راهنمای سفر به قزوین بیان کردیم، قزوین مهد رستوران های سنتی ایران است. یکی از بهترین رستوران های سنتی این شهر، رستوران نمونه می باشد. این مجموعه با مشتری مداری و ارائه لذیذ ترین غذا های ایرانی با بهترین کیفیت بعنوان محبوب ترین رسستوران این شه معروف شده است.

قیمه نثار یکی از پر طرفدار ترین غذاهای منو این رستوران است که بسیاری از مردم را از سراسر ایران به سمت خود می کشاند و به راستی که رستوران نمونه با خوش طعم ترین غذا های سنتی و ایرانی از مهمانان خود پذیرایی می کند.

به دلیل شلوغی این رستوران و پر طرفدار بودن قیمه نثار این محجموعه، بهتر است قبل از حضور در این رستوران رزرو و هماهنگی کنید تا با خاطری آسوده ناهار خود را میل کنید و لذت ببرید.

آدرس شعبه شماره یک این مجموعه: قزوین خیابان بوعلی، چهار راه فردوسی، روبه رو ساختمان پزشکان

تلفن تماس: ۰۲۸۳۳۳۳۶۵۵۶

آدرس شعبه شماره دو این مجموعه: قزوین، فردوسی شمالی، مقابل پمپ بنزین، مرکز خرید نارون، طبقه اول

تلفن تماس: ۰۸۳۳۳۵۸۹۸۲

آدرس وبسایت این مجموعه: www.res-nemoneh.com

رستوران اقبالی

 در این بخش از راهنمای سفر به قزوین با یکی ازدیگر رستوران های این شهر آشنا خواهیم شد. رستوران اقبالی قزوین یکی از با سایقه ترین رستوران های این شهر است که مشتری های ثابت فراوانی را دارا است. محبوب ترین غذا های این مجموعه شامل قیمه نثار و کباب هندی است.

آدرس رستوران اقبالی: قزوین، خیابان طالقانی، نرسیده به سه راه خیام

تلفن تماس: ۰۲۸۳۳۲۲۳۳۴۷

رستوران مدیترانه

 دراین بخش از راهنمای سفر به قزوین می خواهیم رستوانی لبنانی را به شما معرفی کنیم. اگر از خودن غذاهای سنتی قزوین خسته شده اید و به تنوع احتیاج دارید گزینه انتخابی شما رستوران مدیترانه قزوین است. این رستوران با منویی متفاوت و متنوع شما را به وجد می آورد. این رستوران بر خلاف کیفیت بالا غذاهای سرو شده اش، مبلغ پایینی را برای میزانی از مشترین خود دریافت می کند.

آدرس رستوران مدیترانه: قزوین، خیابان دهخدا، رو به رو پمپ بنزین،مرکز خرید نارون، طبقه سوم

راهنمای سفر به قزوین و آشنایی با سوغات این شهر

به محض جستجو در رابطه با سوغات این شهر، اولین پاسخ، انواع و اقسام شیرینیجات می باشد. این شهر به دلیل طبع شیرین مردمانش قنادی های بنظیری دارد که برای هر نوع سلیقه ای گزینه نهایی است.

انواع شیرینی های این شهر که برای سوغات نیز بسیار مناسب است شامل شیرینی اتابکی، باقلوا، نان قندی قزوینی، نان چرخی، کیک شربتی، نان چایی، نان برنجی قزوین، نان نازک قزوین و … می شود. شمامی توانید با تست از هر کدام از این شیرینی های متنوع بسته به سلیقه تان سوغاتی ببرید و مزه ای از بهشت را به اطرافیان تان هدیه دهید.

در این بخش از راهنمای سفر به قزوین در می یابیم علاوه بر شیرینی که معروف ترین سوغات این شهر است موارد دیگری همچون پنیر کوزه ای، فرش، گلیم بافی و جاجیم بافی نیز از ذیگر سوغات قزوین است.

ما در این کادر از سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا توصیف و شرح حال کاملی از شهر قزوین تقدیم حضورتان کردیم و شما عزیزان می توانید با استفاده از این راهنمای سفر به قزوین، صفر تا صد این شهر را شناخته و با آگاهی کامل به آن سفر کنید. امید است که با مرور بر این متن شناختی کامل و جامع از این قطب گردشگری ایران پیدا کنید تا با برنامه ریزی ایده آل به قزوین سفر کنید. برای اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی در قزوین، می توانید بر روی کمک ما حساب کنید!

درباره “راهنمای سفر به قزوین | اطلاعات مهمی که باید پیش از سفر به قزوین بدانید.” بیشتر بخوانید:

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا