دیدنی های قزوین

هر آنچه که پیش از رفتن به دریاچه اوان باید بدانید!

در ۷۵ کیلومتری قزوین و در مسیر سرسبز و زیبای جاده الموت، یکی از زیباترین دریاچه های ایران یعنی دریاچه اوان قرار گرفته است. زیبایی این دریاچه به اندازه‌ای است که گویی یک نقاشی زنده در طبیعت را می‌بیند. این دریاچه با زیبایی مسحورکننده خود در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است. ما در این مقاله از سپنجا قصد داریم تا شما را با این شگفتی طبیعت آشنا کنیم تا در سفر به شهر قزوین بتوانید از این دریاچه دیدن کنید.

برای اجاره سوئیت در قزوین روی لینک کلیک کنید.

معرفی دریاچه اوان به عنوان زیباترین دریاچه ایران

اگر شما هم جزو کسانی هستید که علاقه بسیاری به مناطق بکر و طبیعی ایران دارید، بازدید از زیباترین و شگفت‌انگیزترین تابلوی نقاشی طبیعت قزوین یعنی اوان را به شما پیشنهاد می‌دهیم. زیبایی و آرامش این دریاچه به اندازه‌ای است که یک احساس وصف‌نشدنی را برای شما به ارمغان می‌آورد. این دریاچه در فاصله ۷۵ متری و در شمال شرقی قزوین واقع شده است.

معرفی دریاچه اوان

اوان الموت به عنوان یکی از دریاچه‌های طبیعی ایران، از چشم‌انداز بسیار زیبایی برخوردار است. به طوری که از این منطقه به عنوان اصلی‌ترین جاذبه طبیعی قزوین یاد می‌شود. طبیعت اطراف دریاچه اوان و آب و هوای فرح‌بخش آن باعث شده است تا این منطقه به یکی از بهترین گزینه‌ها برای سپری کردن اوقات فراغت تبدیل شود.

طبیعت بکر این منطقه یک روز آرام و به دور از شلوغی‌های زندگی شهری را برای شما به ارمغان می‌آورد. مخصوصا این منطقه در فصل تابستان به دلیل قرارگیری در یک منطقه کوهستانی، از آب و هوای بسیار خنکی برخوردار است. در نتیجه شما می‌توانید علاوه بر لذت بردن از چشم‌انداز زیبا و مناظر بکر این منطقه از آب و هوای خنک آن نیز نهایت استفاده را ببرید.

اوان در لغت به معنی محل گرد آمدن آب است. برخی بر این باورند که این دریاچه در حدود ۵۰۰ سال پیش، در اثر رانش زمین به وجود آمده‌ است. اما برخی دیگر معتقد هستند که این دریاچه بازمانده دریاچه کاسپین است که امروزه تنها بخش کوچکی از آن باقی مانده است. وسعت دریاچه اوان در حدود ۷۰۰۰۰ متر مربع و عمق آن در حدود ۶.۸ متر است. یکی از ویژگی‌های مثبت این دریاچه شیرین بودن آب آن است.

تفریحات دریاچه شگفت‌انگیز اوان

دریاچه منحصر به فرد اوان الموت به دلیل دارا بودن شرایط تفریح، گردشگران خارجی و داخلی بسیاری را به سمت خود جذب کرده است. از جمله این تفریحات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تفریحات اوان

  • پرنده نگری: فصل پاییز بهترین فرصت برای تماشای پرندگان مهاجر به این دریاچه است. از جمله پرندگان مهاجر به این منطقه می‌توان به قو، غاز، مرغابی و غیره اشاره کرد.
  • عکاسی: این دریاچه به دلیل زیبایی مسحورکننده خود، بهترین گزینه برای عکاسان است. شما می‌توانید در ارتفاعات اطراف این دریاچه زیباترین عکس‌ها را به عنوان یادگاری بگیرید.
  • ماهیگیری: اگرچه ماهیگیری در این دریاچه ممنوع است، اما بسیاری از گردشگران توجهی به این موضوع ندارند. البته باید بگوییم که ماهیگیری در دریاچه اوان می‌تواند صدمات بسیاری به اکوسیستم این منطقه وارد کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که حتی در صورت داشتن علاقه به این کار، از صید ماهی در این دریاچه جدا خودداری کنید.
  • شنا: همانند صید ماهی، شنا در این منطقه ممنوع است. اگرچه برخی توجهی به این موضوع ندارند، اما رسوبات و گیاهان موجود در کف این دریاچه می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به سلامت شما وارد کند.
  • کوهنوردی: بالا رفتن از کوه‌های اطراف این منطقه کار بسیار سختی نیست. به این دلیل که در اطراف این دریاچه موقعیت‌های بسیار مناسبی برای کوهنوردی وجود دارد. در نتیجه شما می‌توانید با بالا رفتن از ارتفاعات آن، منظره دیدنی دریاچه را از بالا به تماشا بنشینید.
  • اسکیت روی یخ: یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات این منطقه، اسکیت بازی در زمستان اوان است. برودت هوا در زمستان اوان به اندازه‌ای است که تمام دریاچه با قطر بسیار زیادی یخ می‌بندد. در نتیجه دریاچه اوان یک پیست مناسب را برای گردشگران و اسکیت‌بازها است.
  • قایق‌سواری: قایق‌های پدالی که در اطراف این دریاچه وجود دارد، جزو یکی از تفریحات هیچ‌انگیز این دریاچه به شمار می‌رود.

گونه‌های گیاهی و جانوری دریاچه رویایی اوان

اگر از فراز کوه‌های اطراف، این دریاچه زیبا را تماشا کنید، اوان الموت را در آغوش گیاهان زیبا خواهید یافت. پوشش گیاهی این منطقه به اندازه‌ای است که تمام کوه‌های اطراف محصور در پوشش گیاهی هستند. در اطراف این منطقه سرسبز و باصفا  انواع گونه‌های درختی از جمله بید، چنار، آلبالو، گیلاس، گردو، فندق، تبریز، سیب، سنجد و غیره وجود دارد.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به شهر قزوین، خلاصه، کامل + عکس و اقامتگاه

همچنین گونه‌های گیاهی این منطقه شامل گیاهان علفی مانند گون، کنگر، شیرین بیان و غیره است. علاوه بر این گونه‌های گیاهی دیگری نظیر خانواده گرامینه و لگومینویزه نیز در قسمت‌های آبخیز اوان مشاهده شده است. در داخل این دریاچه نیز گیاهانی از جمله چنگال آبی، گیاهان غوطه ور خوشاب و نی بن در آب نیز وجود دارند.

گونه های گیاهی و جانوری اطراف دریاچه اوان

ممکن است در زمان گردش در دریاچه اوان و یا کوهنوردی در اطراف ارتفاعات آن با حیواناتی نظیر پلنگ، گرگ، خرس قهوه‌ای، روباه، شنگ، شغال، گراز، بز کوهی، سیاه گوش یا گربه وحشی و غیره نیز روبرو شوید. البته به دلیل شکار بی‌رویه برخی از حیوانات این منطقه مانند بز و تخریب زیستگاه آنها از تعداد آنها کاسته شده است.

از جمله پرندگان این منطقه انواع عقاب‌ها، فاخته، دارکوب، شاهین، کبک، سبز قبا، زاغی، انواع گنجشک سانان، جغد، دلیچه است. همچنین در داخل دریاچه نیز جانورانی مانند قورباغه، لاک‌پشت، خرچنگ، اردک ماهی و انواع ماهی از جمله قزل‌آلای رنگین، کپور و غیره زندگی می‌کنند.

بهترین زمان برای سفر به دریاچه شگفت‌انگیز اوان

بهترین فصل برای سفر به دریاچه رویایی اوان، فصل بهار و تابستان است. این دریاچه در این دو فصل بسیار دیدنی و فرح‌بخش است و زیبایی آن نسبت به سایر فصول دوچندان است. به این دلیل که این دریاچه در یک منطقه کوهستانی خوش آب و هوا با پوشش گیاهی بی‌نظیر قرار گرفته است. در نتیجه چشم‌انداز زیبا در کنار هوای مطبوع دریاچه اوان باعث شده است تا این منطقه به یک تفرجگاه بسیار مفرح برای گردشگران تبدیل شود.

طلایی‌ترین زمان سفر به این منطقه ماه اردیبهشت تا اوایل مهر است. چرا که در فصل پاییز و زمستان، به دلیل آب و هوای بسیار سرد و کوهستانی این منطقه و ارتفاع بالای دریاچه باعث می‌شود تا گشت و گذار و ماندن در آن کمی سخت به نظر برسد. البته برخی از گردشگران ترجیح می‌دهند که اوان را در پاییز هزار رنگ و سفیدی زمستان ببیند. اما در هر فصلی خاطرات سفر به اوان از ذهن شما پاک نخواهد شد.

بهترین زمان سفر

مسیر دسترسی به اوان الموت

اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که چگونه خودتان را به اوان الموت برسانید، باید بگوییم که این دریاچه در ۷۵ کیلومتری شهر زیبا و تاریخی قزوین واقع شده است. برای این منظور کافی است تا در مسیر اتوبان تهران به قزوین قرار بگیرید. در ورودی شهر قزوین، میدانی با نام میدان غریب کش وجود دارد. زمانی که به این میدان رسیدید، در سمت راست آن یک تابلویی خواهید دید.

این تابلو مسیر دریاچه اوان و الموت را به شما نشان می‌دهد. با دیدن این تابلو تنها ۴۰ کیلومتر با قلعه الموت فاصله دارید. مسیر قزوین به قلعه الموت یک مسیر بسیار تماشایی و سرسبز است. البته توجه به این نکته ضروری است که برخی از قسمت‌های این مسیر صعب‌العبور بوده و گردنه‌های بسیار خطرناکی دارد. اما زیبایی این مسیر به اندازه‌ای است که سختی آن را برای شما کمتر می‌کند.

در طی مسیر و بعد از رجایی دشت، یک دوراهی در سر راه شما قرار می‌گیرد. سمت راست این دوراهی به قلعه الموت و سمت چپ آن به دریاچه خاص و زیبای اوان ختم می‌شود. بعد از طی هشت کیلومتر به یک روستای سرسبز و زیبا به نام زرآباد می‌رسید. بعد از عبور از این روستا و رد شدن از آخرین گردنه مسیر، دریاچه زیبا و رویایی اوان در مقابل چشمان شما ظاهر خواهد شد.

به صورت کلی فاصله این دریاچه ازقزوین ۷۵ کیلومتر است. اما اگر از تهران قصد رفتن به این دریاچه را دارید، باید در حدود ۲۱۵ کیلومتر رانندگی کنید. همچنین فاصله کرج تا دریاچه اوان از مسیر آزادراه کرج قزوین در حدود ۱۷۵ کیلومتر است.

آدرس : استان قزوین، ۷۵ کیلومتری شمال شرق شهر قزوین، منطقه الموت

مطالعه کنید: بهترین جاهای قزوین را بشناسید

مسیر دسترسی به دریاچه

شرایط اقامت در دریاچه اوان

اگر شما هم جزو کسانی هستید که علاقه به خوابیدن در طبعیت و کمپ زدن دارید، این دریاچه می‌تواند یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب برای شما باشد. اما برای شب ماندن در این منطقه حتما باید وسایل و تجهیزات کافی به همراه داشته باشد. همچنین بهتر است به صورت گروهی در کنار این دریاچه بمانید. چرا که فاصله شما از شهر بسیار دور است و در صورت بروز هرگونه حادثه می‌توانید از هم‌گروهی‌های خود کمک بگیرید.

بهترین زمان برای اقامت در این منطقه فصل بهار و پاییز است. چرا که در فصل پاییز و زمستان دما در شب به -۱۲ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. ضلع جنوبی دریاچه اوان بهترین مکان برای اقامت یک شبه در این منطقه است. در اطراف این منطقه و کوهستان‌های اطراف آن کمپ‌زن‌های حرفه‌ای خواهید دید که یک شب خاطره‌انگیز را در طبیعت این منطقه می‌گذرانند.

این مطلب را هم بخوانید
روستای زرگر کجاست؟

البته اگر شما هم می‌خواهید که یک سفر خاطره‌انگیزی داشته باشید، علاوه بر همراه داشتن وسایل کمپینگ و لباس گرم، هیزم برای آتش کردن نیز به همراه داشته باشید. چرا که اکثر هیزم‌های این منطقه نم‌دار هستند و به سختی می‌توان آتشی روشن کرد.

اگر هم علاقه زیادی به چادرخوابی ندارید و دوست دارید که فقط از زیبایی این دریاچه دیدن کنید، می‌توانید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه‌های روستایی قلعه الموت استفاده کنید. در روستاهای نزدیک به این دریاچه مانند زرآباد و وربن اقامتگاه‌های بسیاری وجود دارند که امکان یک شب خوابیدن را برای شما فراهم می‌کنند.

بنابراین شما می‌توانید با یک شب ماندن در این منطقه، وقت بیشتری برای بازدید از منطقه داشته باشد و از طبیعت زیبای دریاچه اوان لذت ببرید.

شرایط اقامت

امکانات دریاچه منحصر به فرد اوان

اگرچه این دریاچه بسیار پر رفت و آمد است، اما امکانات گردشگری بسیار زیادی در اطراف آن وجود ندارد. تنها چند سکو و تخت در کنار این دریاچه قرار دارد که شما می‌توانید برای نشستن، چادر زدن و یا کمپ شبانه از آنها استفاده کنید. از دیگر امکانات این منطقه می‌توان به سرویس بهداشتی و محلی برای پارک اتومبیل گردشگران اشاره کرد.

در نزدیکی این دریاچه رستوران و یا بوفه وجود ندارد؛ بنابراین اگر قصد ماندن برای ناهار و یا شام را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که وسایل مورد نیاز حتما همراه داشته باشید. البته در مسیر جاده رجایی دشت و معلم کلایه کافه‌ها و رستوران‌های زیادی وجود دارند که شما می‌توانید وعده‌های غذایی خود از جمله صبحانه را در این رستوران‌ها صرف کنید.

اگرچه مسیر قزوین به دریاچه کمی طولانی است، اما نگرانی بابت تمام شدن بنزین خود نخواهید داشت. چرا که در مسیر جاده رجایی دشت و معلم کلایه به دریاچه اوان دو جایگاه پمپ بنزین وجود دارد. در نتیجه بنزین خودروی شما برای رفتن به دریاچه تامین خواهد بود.

تهدیدات زیست محیطی دریاچه

دریاچه زیبای اوان علاوه بر جنبه تفریحی، از نظر اقتصادی و اقلیمی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ بنابراین هر نوع تغییر در اکوسیستم این دریاچه می‌تواند زندگی مردم منطقه را تحت تاثیر خود قرار دهد. به طوری که اگر این دریاچه وجود نداشت، محصولات کشاورزی روستاهای اطراف و همچنین اقلیم قلعه الموت با چالش روبرو می‌شد. از جمله عوامل تاثیرگذار بر روی اکوسیستم این دریاچه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آب دریاچه اوان شیرین است. در نتیجه برای بقای زندگی، این دریاچه نیاز به منابع آب‌های زیرزمینی دارد. اما خشکسالی‌های چند دهه اخیر و برداشت بی‌رویه باغداران و کشاورزان از آب آن باعث شده است تا از مقدار آب این دریاچه کاسته شود.
  • صید و شکار بی‌رویه پرندگان بومی و مهاجر در این دریاچه باعث شده است تا از تعداد این گونه‌های جانوری کاسته شود.
  • از بین بردن چمن‌زارها و مرغزارهای اطراف دریاچه اوان باعث شده است تا هنگام بارش باران، خاک و شن وارد آب این دریاچه شود. در نتیجه منافذ مربوط به چشمه‌های زیرزمینی که در کف دریاچه قرار دارند، بسته شده‌اند. این ویژگی باعث شده است تا میزان سطح آب دریاچه نسبت به سال‌های قبل کاهش چشمگیری پیدا کند.
  • شنا در آب این دریاچه و حضور بیش از اندازه گردشگران، باعث نابودی جانوارن این منطقه شده است. همچنین این موضوع باعث شده است تا دیگر پرندگان مهاجر به این منطقه سفر نکنند.
  • وارد شدن فاضلاب انسانی و کشاورزی روستاهای اطراف به آب این دریاچه باعث آلوده شدن آب آن شده است. این موضوع باعث افزایش نیتروژن و فسفر و در نتیجه رشد بیش از اندازه گیاهان آبزی شده است. در نتیجه کسانی که وارد این منطقه می‌شوند، بوی گندیدگی و تعفن بسیار زیادی را احساس خواهند کرد.

علاوه بر این افزایش گیاهان باعث می‌شود تا اکسیژن موجود در آب کاهش پیدا کند و ماهیان در شب دچار خفگی شوند. در نتیجه در سال‌های اخیر دریاچه اوان با پیری زودرس روبرو شده است.

سخن نهایی

در این مقاله از سپنجا در رابطه با دریاچه دوست‌داشتنی اوان قزوین صحبت کردیم.  طبیعت زیبای این منطقه به قدری است که همیشه گردشگران را غافلگیر می‌کند. چه در فصل بهار و تابستان و چه در فصل سرد سال این دریاچه بسیار چشم‌نواز است. شما نیز می‌توانید با خودروی شخصی و یا همراه با تورهای یک روزه از این جاذبه‌ی گردشگری طبیعت زیبای الموت قزوین دیدن کنید.

اگر تجربه رفتن به این منطقه بکر و زیبا در الموت قزوین را دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا