دیدنی های بوشهر

اطلاعات مورد نیاز برای بازدید از آب انبار قوام بوشهر

یکی از دیدنی‌های شهر بوشهر آب انبار قوام بوشهر است که با قدمت ۱۵۰ ساله خود، کمبود آب شرب مردم بوشهر را برطرف ساخته است. این آب انبار در قسمت غربی شهر بوشهر و در خیابان خلیج فارس واقع شده است. در حال حاضر این آب انبار تغییر کاربری داده است و به یکی از بهترین رستوران‌های شهر بوشهر تبدیل شده است. ما در این مقاله از سپنجا قصد داریم تا شما را با آب انبار تاریخی قوام آشنا کنیم.

برای اجاره سوئیت در بوشهر روی لینک کلیک کنید.

معرفی آب انبار قوام بوشهر

طبیعت خشک و نیمه خشک ایران باعث شده است تا همیشه آب شرب به عنوان یک مسئله مهم، از جایگاه ویژه‌ای در بین مردم برخوردار باشد. همین ویژگی باعث شده است تا تاسیسات قدیمی مانند قنات‌ها، چشمه‌ها، آب انبارها و غیره برای تامین آب خوردنی مردم به وجود بیایند. امروزه با پیشرفت لوله‌کشی‌های شهری، بقایای این تاسیسات قدیمی تبدیل به یک جاذبه‌ی گردشگری در شهرها شده است.

یکی از جاذبه‌های دیدنی شهرهای ایران، آب انبارها هستند. بیشتر آب انبارها به دلیل دسترسی راحت‌تر مردم به آب در مرکز شهر و در مسیر کاروان‌سراها ساخته شده‌اند. همچنین معماری این آب انبارها با الهام از معماری‌های محلی ساخته شده‌اند. بوشهر از جمله شهرهای ایران است که با کمبود بارندگی مواجه است. همین موضوع باعث شده است تا در قسمت‌های مختلف این شهر برای تامین آب از روش‌های سنتی استفاده کنند.

معرفی قوام

یکی از مکان های دیدنی بوشهر اختصاص به آب انبار قوام بوشهر دارد. این آب انبار با قدمت ۱۵۰ ساله و معماری شگفت‌انگیز خود، به یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این شهر تبدیل شده است. آب انبارهای سواحل جنوبی کشور با نام‌های دیگری نظیر برکه و یا آبگیر نیز شناخته می‌شوند و معماری آن با سایر آب انبارها متفاوت است.

آب انبارهای جنوب کشور معمولا از یک مخزن تشکیل شده‌ است که درون زمین قرار گرفته است. بالای این آب انبارها یک محفظه‌ای وجود دارد که اهالی شهر از طریق در به داخل آن دسترسی پیدا می‌کنند تا از آب درون آن استفاده کنند. آب این آب انبارها معمولا از آب باران گرفته می‌شوند. اهمیت این آب انبارها به دلیل میزان کم بارندگی و شوری آب‌های زیرزمینی بود.

به طوری که اکثر مردم جنوب تنها از طریق آب آب انبارها به آب شیرین دسترسی داشتند و از آب‌های زیرزمینی تنها برای مصارف شستشو و آبیاری استفاده می‌کردند.

آشنایی با معماری آب انبار تاریخی قوام

آب انبار تاریخی قوام به عنوان یکی از مکان های دیدنی بوشهر قدمتی ۱۵۰ ساله دارد و با طراحی هوشمندانه خود، نشان‌دهنده دانش و نبوغ ایرانیان گذشته است. آب انبار قوام بوشهر به دلیل تامین آب شرب مردم بوشهر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. اما در حال حاضر از آن به عنوان رستوران سنتی استفاده می‌شود و هر روزه پذیرای اهالی مردم شهر بوشهر و گردشگران داخلی و خارجی است.

این مطلب را هم بخوانید
عمارت کازرونی بوشهر، شاهکار معماری جنوب

این آب انبار قدیمی در نزدیکی دریا واقع شده است. در نتیجه برای ساخت اسکلت اصلی این بنا از سنگ‌های رسوبی محکم استفاده شده است. همانند سایر آب انبارهای جنوب کشور مخزن این آب انبار به طول سه متر، در زمین واقع شده است. اما برای دسترسی به آن دریچه‌هایی در اطراف آن وجود دارد. در نتیجه مردمان گذشته برای برداشت آب مورد نیاز خود از اطراف این آب انبار وارد آن می‌شدند.

قسمت بیرونی آب انبار به طول دو متر بر روی سطح زمین قرار گرفته است. دریچه‌های اطراف این آب انبار به صورت پنجره‌هایی ساخته شده است که با فاصله معین و با ابعاد ۱۲۰ در ۹۰ سانتی‌متر از بیرون این آب انبار قابل مشاهده است. آب انبار قوام بوشهر محلی برای ذخیره باران‌های سطح زمین به شمار می‌رفت. به این دلیل که آب شیرین در جنوب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. در نتیجه باید همین بارش‌های اندک را به خوبی محافظت می‌کردند.

معماری آب انبار قوام

تاریخچه آب انبار قوام

آب انبار تاریخی قوام بوشهر به کوشش یکی از دولتمردان قاجاری به نام علی اکبر قوام الملک شیرازی در سال ۱۲۲۶ هجری قمری در زمان ناصرالدین شاه ساخته شده است. قوام الملک شیرازی کلانتر شیراز بود. او در سفری که به بوشهر داشت، متوجه کمبود آب آشامیدنی این شهر شد. در نتیجه تصمیم بر این گرفت تا مشکل کم‌آبی بوشهر را برطرف کند.

در ناحیه غربی بندر بوشهر و در نزدیکی برجی به نام بحری، یک آب انبار بزرگی وجود داشت که به دلیل عدم استفاده به صورت متروکه درآمده بود. قوام السلطنه دستور داد تا با هزینه شخصی خودش، این آب انبار قدیمی را لایروبی و بهسازی کنند. علاوه بر این نهری در کنار این آب انبار ایجاد کرد تا آب باران در این نهر جمع‌آوری شده و به سمت آب انبار سرازیر شود.

از آنجایی که آب انبار قوام بوشهر توسط قوام السلطنه مرمت و بازسازی شده است، در نتیجه این آب انبار به همین نام مشهور شده است. این آب انبار از ۲۹ اتاق تشکیل شده است و گنجایش آن به اندازه‌ای بود که می‌توانست ۶ ماه از آب مردم شهر بوشهر را تامین کند. اما امروزه به دلیل گسترش سیستم لوله‌کشی شهری، کاربری آن تغییر پیدا کرده است و به رستوران سنتی و چای‌خانه تبدیل شده است.

به طوری که غذاهای سرو شده در این مکان، جزو بهترین غذاهای شهر بوشهر به شمار می‌رود. البته برخی مخالف تغییر کاربری این آب انبار هستند. چرا که معتقدند که مرمت غیراصولی آن می‌تواند به این بنا آسیب برساند. اما برخی معتقد هستند که مرمت این آب انبار و تغییر آن به رستوران باعث حفظ و نگهداری آن شده است.

این مطلب را هم بخوانید
گنبد نمکی جاشک دشتی ؛ فعالترین گنبد نمکی خاورمیانه

دسترسی به آب انبار قوام

اگر در سفر به بوشهر قصد دیدن آب انبار تاریخی قوام بوشهر را دارید، باید به محوطه باری در خیابان ساحلی بوشهر در قسمت غربی شهر بروید. آب انبار قوام بوشهر در کنار ساحل زیبای خلیج فارس قرار گرفته است. شما می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از نمای بیرونی این آب انبار دیدن کنید. اما اگر قصد دارید تا فضای داخلی این آب انبار را ببینید، باید سفارش غذا داشته باشید.

برای رفتن به رستوران قوام، توجه به این نکته ضروری است که این مکان در روزهای تعطیل بسیار شلوغ است. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از این مکان تاریخی را به روزهای دیگر موکول کنید. تزیین فضای داخلی بنا با وسایل قدیمی یک فضای دلنشینی را به ارمغان آورده است.

بهترین زمان برای بازدید از آب انبار تاریخی قوام اواسط پاییز تا اواسط بهار است. چرا که آب و هوای بوشهر در این فصول بسیار دلپذیر و مطبوع است.

دسترسی به آب انبار قوام بوشهر

مکان‌های تفریحی نزدیک به آب انبار قوام

در نزدیکی این آب انبار قدیمی دوره قاجاریه، مکان‌های گردشگری بسیار زیادی وجود دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی محله کویتی مانند عمارت نوذری، عمارت دهدشتی، مسجد شیخ سعدون، موزه رئیس علی دلواری، عمارت طاهری، عمارت گلشن و غیره دیدن کنید. در واقع شما می‌توانید آب انبار قوام بوشهر را بعد از یک روز گشت و گذار در این محله، برای استراحت و صرف غذا، انتخاب کنید.

رستوران سنتی قوام با غذاهای متنوع دریایی و غذاهای سنتی ایرانی به همراه موسیقی زنده، اوقات خوبی را برای شما و خانواده به ارمغان می‌آورد. اگرچه قیمت غذاهای این رستوران، نسبت به سایر رستوران‌های بوشهر کمی بالاتر است، اما کیفیت بالای غذا در این رستوران، ارزش یک بار امتحان کردن را دارد. این آب انبار تاریخی اکنون به ثبت در فهرست آثار ملی ایران رسیده است.

مکان های تفریحی نزدیک آب انبار قوام

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با آب انبار تاریخی شهر بوشهر یعنی قوام صحبت کردیم. آب انبار بوشهر جزو یکی از مکان‌های دیدنی این شهر به شمار می‌رود که امروزه تبدیل به یک چایخانه سنتی شده است. اگر شما هم تجربه‌ای از رستوران سنتی آب انبار قوام دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خود را با ما در میان بگذارید.

درباره “اطلاعات مورد نیاز برای بازدید از آب انبار قوام بوشهر” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا