جاهای دیدنی تهران

آشنایی با موزه سینما تهران | عاشقانه ها در عمارت باغ فردوس

یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین موزه‌های پایتخت، موزه سینما تهران است. اگر شما هم جزو کسانی هستید که به تهران‌گردی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از موزه سینما را در برنامه گردشگری خود قرار دهید. حال و هوای متفاوت این موزه تاریخی قطعا شما را دگرگون خواهد کرد. ما در این مقاله از سپنجا قصد داریم تا شما را با بخش‌های مختلف این موزه و امکانات تفریحی و گردشگری باغ فردوس آشنا کنیم.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

معرفی موزه سینما تهران

یکی از زیباترین باغ‌های پایتخت، باغ زیبای فردوس تهران است. این یادگار زمان قاجاریه، اگرچه قدمت زیادی ندارد، اما در دل خود داستان‌ها و سرگذشت‌های بسیاری پنهان کرده است. این باغ زیبا و جذاب علاوه بر جنبه تاریخی، از زیبایی‌ منحصر به فردی برخوردار است. باغ فردوس تهران در حوالی میدان تجریش قرار دارد و با امکانات بسیار عالی خود، یک مکان مناسب برای هنرمندان و هنردوستان به شمار می‌رود.

تاریخچه باغ فردوس تهران در دوران قاجاریه

زمان دقیق ساخت باغ فردوس تهران و یا همان موزه سینما تهران فعلی به سال ۱۲۶۴ هجری قمری می‌رسد. پادشاه وقت ایران یعنی محمدشاه قاجار دستور داد تا قصر بزرگی در منطقه حمیدیه تهران بسازند. مساحت این قصر با دو عمارت شمالی و جنوبی آن به ۲۰ هزار متر مربع می‌رسید.

صدراعظم شاه یعنی حاجی میرزا قاسمی پایه‌گذار ساخت این بنا بود. اما مریضی محمدشاه قاجار و مرگ او باعث شد تا ساخت این قصر به صورت نیمه‌تمام رها شود. در حال حاضر عمارت جنوبی این مکان باقی مانده است و عمارت شمالی به کلی تخریب شده است. باغ فردوس تهران امروزه با نام‌های دیگری از جمله موزه سینما و باغ موزه فردوس نیز شناخته می‌شود.

این باغ زیبا و دیدنی به دلیل قرارگیری در یکی از مناطق خوش و آب و هوای تهران، بسیار سرسبز و زیبا است. باغ موزه فردوس در سال ۱۳۸۱ با ثبت در آثار ملی کشور، به موزه‌ ی سینمای ایران تبدیل شده است.

تاریخچه باغ فردوس تهران در دوران قاجاریه

پادشاهان قاجاری تهران، باغ‌های متعددی را در تهران ایجاد کرده‌اند. یکی از زیباترین باغ‌های تهران، اختصاص به باغ فردوس و یا همان موزه سینما تهران دارد. در واقع این باغ به عنوان یک بخش کوچکی از باغ‌های فردوس به حساب می‌آید. این باغ وسیع از شمال به زمین‌های ولنجک، از شرق به تجریش، از جنوب به الهیه و از غرب به محمودیه می‌رسد.

برای اجاره سوئیت در میرداماد تهران به سامانه سپنجا سر بزنید.

بعد از مرگ پایه‌گذار باغ فردوس تهران یعنی محمد شاه قاجار، اداره این باغ به داماد ناصرالدین شاه یعنی معیرالممالک رسید. در واقع این باغ هدیه عروسی شاه به دخترش بود. بعد ها معیر برای برگزاری جشن عروسی خود، عمارت جنوبی این باغ را تکمیل کرد. بعد از مرگ داماد شاه، اداره این باغ به پسرش یعنی دوستعلی خان واگذار شد.

بخش غم‌انگیز سرگذشت این باغ به دوران پسر معیر می‌رسد. پسر معیر علاقه بسیار کمی به باغ داشت. به طوری که هروقت به این باغ سر می‌زد، در زیر درختان سر به فلک کشیده چنار باغ، محلی برای استراحت خود برپا می‌کرد. او حتی بعدها سنگ‌های مرمر عمارت باغ را برای مدرسه نظام و یا همان عمارت امیریه استفاده کرد. در زمان پسر دوستعلی خان، چیزی جز ویرانه‌های این باغ باقی نماند.

بعدها تاجری معروف به نام میرزا حسین شیرازی، باغ فردوس و یا همان موزه سینما تهران را از دوستعلی خان خریداری می‌کند. بعد از آن مالکیت باغ توسط اشخاص دیگری از جمله میرزا حسین تهرانی، محمد ولی خان سپهسالار تنکابنی، میرزا اسماعیل خان امین الممالک و غیره دست به دست شد.

مطالب بیشتر:آشنایی با بهترین موزه های ایران

تاریخچه باغ فردوس تهران در زمان پهلوی

آخرین مالک این عمارت و باغ در زمان قاجاریه یعنی محمد ولی خان با حفر قنات و آباد کردن آن رونق دیگری به این باغ بخشید. اما به دلیل بدهکاری او به تجارتخانه تومانیانس مجبور شد تا باغ را به طلبکار خود تسلیم کند. دولت نیز به دلیل طلبکاری از تومانیانس، این باغ را از او تصرف کرد و اراضی آن را با قیمتی مناسب به کارمندان وزارتخانه خود فروخت.

با روی کار آمدن سلسله پهلوی، سرنوشت این باغ زیبا نیز دچار تغییراتی شد. در واقع دوران پهلوی زمان شکوفایی و رسیدگی به این باغ به شمار می‌رود. با دستور علی اصغر حکمت، وزیر معارف وقت پهلوی در سال ۱۳۱۶ باغ فردوس تهران خریداری شد. بعد از مرمت و بازسازی، عمارت این باغ به دبیرستان شاپور تجریش تغییر کاربری داد. همچنین این باغ زیبا و دیدنی که بخشی از موزه سینما تهران به شمار می‌رود، در دوران پهلوی دوم، به مکانی برای برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله تبدیل شده بود.

موزه سینما تهران

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی باغ فردوس تهران در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما قرار گرفت. در سال ۱۳۸۱ فصل جدید زندگی این باغ شروع شد و شهرداری تهران آن را به موزه سینما تبدیل کرد.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی بهترین رستوران های سنتی تهران

از میان باغ‌ها و اراضی بسیاری که در این منطقه وجود داشت، تنها عمارت باغ فردوس باقی مانده است. سایر زمین‌های این منطقه با تغییر کاربری به مدرسه، ساختمان‌های مسکونی، موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران، لغت‌نامه دهخدا و غیره تبدیل شده‌اند.

طالعه بیشتر:لوکیشن باغ فردوس روی گوگل مپ

معماری شگفت‌انگیز باغ فردوس تهران

از این باغ زیبا و دیدنی بعد از طی فراز و نشیب‌های بسیار اکنون تنها عمارت جنوبی آن باقی مانده است. اما سبک معماری و تزئینات این باغ به گونه‌ای است که باغ فردوس تهران را به یک اثر جاودانه تبدیل کرده است. درختان چنار قدیمی و سرسبز در ورودی این باغ، مجسمه‌های زیبا، شکوه عمارت آن از جمله مواردی است که قطعا هوش را از سر شما خواهد برد.

موزه سینما تهران و یا همان عمارت باغ فردوس از یک ساختمان سه و نیم طبقه تشکیل شده است. مساحت این ساختمان به ۱۰۰۰ متر مربع می‌رسد. ایوان این عمارت، ویویی به سمت حوض وسط باغ دارد. این حوض در وسط باغ با فواره‌های بی‌نظیر یک منظره شگفت‌انگیز را به ارمغان آورده است.

معرفی ۱۵ مورد از بهترین موزه های ایران

یکی از جالب‌ترین قسمت‌های طراحی عمارت باغ فردوس محل قرارگیری آن است. از آنجایی که این عمارت بر روی یک شیب تند قرار گرفته است، در نتیجه کف طبقه اول هم سطح با بخش جنوبی آن است. همچنین قسمت شمالی باغ با سقف طبقه اول هم‌ سطح است.

معماری شگفت انگیز باغ فردوس

از دیگر قسمت‌های جذاب این عمارت دیدنی، گچ‌بری‌های ظریف و هنرمندانه اتاق‌ها و ستون‌های این عمارت است. این گچ‌بری‌های خلاقانه با تلفیق سبک یونانی، رومی و ایرانی، یک ترکیب دلبری را به نمایش گذاشته است. اگر قصد بازدید از این عمارت زیبا را دارید، عکاسی در ایوان عمارت موزه سینما تهران با گچ‌بری‌های منحصر به فرد آن را از دست ندهید.

البته توجه به این نکته ضروری است که به دلیل تغییر کاربری این عمارت، بخش‌هایی از ساختمان داخلی آن با نورپردازی تغییراتی داشته است. همچنین بخش‌های بسیار زیادی از این ساختمان تخریب شده و یا ساختمان‌های جدید، استخرهای متعدد و عمارت‌های دیگری به آن اضافه شده است.

امکانات و جاذبه‌های گردشگری باغ فردوس

در کنار جنبه تاریخی، این باغ از امکانات و جاذبه‌های گردشگری بسیاری برخوردار است. به طوری که هر گردشگری می‌تواند ساعت‌ها در این مکان خودش را سرگرم کند. از جمله بخش‌های باغ فردوس تهران می‌توان به سینما موزه همراه با تالارهای دیدنی، غرفه صنایع دستی، سالن سینما، کافه‌ها، کتابفروشی و غیره اشاره کرد.

تمامی این جاهای دیدنی بسیار جذاب هستند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که دیدن از این بخش‌ها را از دست ندهید. امکانات و جاذبه‌های مختلف این باغ باعث شده است تا باغ فردوس تهران جذاب و دیدنی به نظر برسد.

سینما موزه باغ فردوس تهران

ایده ساخت اولیه موزه سینما تهران در سال ۱۳۷۳ توسط مرکز توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران داده شد. سرانجام این طرح با تلاش‌های هنرمندان نامی ایران از جمله عباس کیارستمی، غلامرضا جلال امیدی، عزیزالله ساعتی، بهزاد رحیمیان، امیر ثباتی در خیابان لاله‌زار تهران به بهره‌برداری رسید.

از جمله فعالیت‌های اولیه این موزه می‌توان به انتشار کارت پستال، برگزاری جشن‌های ۱۰۰ سالگی سینما، انتشار کتاب، انتشار مجموعه موسیقی متن فیلم‌های ایرانی و غیره اشاره کرد. در سال ۱۳۸۱ با تلاش نهادهای مختلف از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور سینمایی، موزه سینما به مجموعه باغ فردوس انتقال پیدا کرد.

سینما موزه باغ فردوس

در حال حاضر تنها موزه سینمای ایران، اختصاص به موزه سینما باغ فردوس دارد. این مجموعه باشکوه از چندین تالار از جمله تالار نام‌آوران، تالار بین الملل، تماشاخانه، نمایشگاه ارامنه، بخش سینمای کودک و نوجوان، خانه فرهاد، شاه‌نشین عمارت، بخش دوبله و صدا و غیره تشکیل شده است.

در هر کدام از این تالارهای موزه سینما تهران مجموعه‌هایی ارزشمند از جمله مستندات و تجهیزات فیلم‌سازی، جوایز هنرمندان ایرانی در جشنواره‌های مختلف، مجموعه فیلم‌نامه‌ها و نمایش‌نامه‌های ایرانی، پوسترهای مختلف فیلم‌ها، عکس‌های هنرمندان سینمای ایران و غیره قرار دارد. اگر شما هم علاقه‌مند به دیدن و عکاسی از این آثار را دارید، باید حتما قبل از ورود به عمارت، مجوز آن را از گیشه دریافت کنید.

۱- تالار آغازگران

همانطور که از نام این تالار مشخص است، شما می‌توانید اولین‌های سینمای ایران را در آن مشاهده کنید. از جمله آثار دیدنی در تالار آغازگران می‌توان به تاریخچه سینما، تجهیزات فیلم‌برداری، انواع فیلم‌های ایرانی و غیره اشاره کرد.

۲- خانه فرهاد

یکی از خاطره‌انگیزترین قسمت‌های سایت موزه سینما، تالار فرهاد است. شما با شنیدن صدای خواننده نامی ایران یعنی فرهاد وارد این اتاق دیدنی می‌شوید. صدایی که شما را قطعا به گذشته خواهد برد. در این موزه یادگاری‌های فرهاد از جمله سازها، وسایل شخصی و کتاب‌های او برای بازدید عموم نگهداری می‌شوند.

۳- تالار معاصران

این تالار دیدنی در موزه سینما تهران به هنرمندان معاصر سینمای ایران اختصاص دارد. شما می‌توانید در تالار معاصران با پرتره شخصیت‌های مطرح در زمینه کارگردانی، آهنگسازی، بازیگری، تصویربرداری و غیره آشنا شوید.

۴- تالار نام‌آوران

در این تالار زیبا، شما به گونه‌ای دیگر با نام‌آوران هنر ایرانی آشنا می‌شوید. محیط این تالار در ابتدا تاریک و ساکت است. سپس با نور فلاش عکاسان همراه با صدای تشویق حضار می‌توانید با اهالی سینما آشنا شوید.

اجاره ویلا در تهران

۵- تالار بین‌الملل

اگر علاقمند به دانستن اخبار موفقیت‌های سینمای ایران در زمینه بین‌الملل هستید، بازدید از این تالار را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این تالار با آثار ارزشمند خود برای طرفداران سینمای ایران بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

در این تالار تمامی جوایز بین‌المللی کسب شده توسط هنرمندان ایرانی به نمایش گذاشته شده است. از جمله این جوایز می‌توان به نخل طلایی کن، خرس برلین، شیر ونیز، پوسترهای راه‌یافته به جشنواره‌های جهانی و غیره اشاره کرد.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی بهترین جاهای فرحزاد

تالار بین الملل

۶- اتاق علی حاتمی

یکی از زیباترین تالارهای موزه سینما تهران اختصاص به اتاقی به نام علی حاتمی دارد. این اتاق که در قسمت شاه‌نشین عمارت باغ فردوس واقع شده است، در آن آثار این کارگردان مشهور ایرانی قرار گرفته است. هنگام ورود به این اتاق با مجسمه علی حاتمی به همراه عزت الله انتظامی روبرو خواهید شد که پشت میز تدوین حاجی واشنگتن نشسته است. این اتاق برای طرفداران پروپاقرص علی حاتمی بسیار جذاب است.

۷- تالار تماشاخانه

تالار تماشاخانه بخشی از عمارت باغ فردوس است که بازدید از آن شما را به تاریخ سینماهای دهه ۳۰ و ۴۰ ایران می‌برد. اگر شما هم علاقه‌مند هستید که چند لحظه‌ای از زمان حال به گذشته سفر کنید، حتما بازدید از این بخش را در برنامه خود قرار دهید. این بخش از موزه باغ فردوس به بخش شاه‌نشین عمارت معروف است. همچنین اتاق علی حاتمی نیز در این تالار قرار گرفته است.

۸- بخش صدا و دوبله

در این بخش لحظات شیرینی از نخستین فیلم دوبله شده ایرانی را تجربه خواهید کرد. علاوه بر این شما نیز می‌توانید در این بخش از موزه سینما تهران از ابزارها و وسایل صدابرداری و غرفه علی کسمایی به عنوان پدر دوبله ایران دیدن کنید.

۹- بخش سینمای کودک و نوجوان

این بخش جذاب از موزه سینما تهران شما را به دوران کودکی و نوجوانی می‌برد و خاطرات آن دوران را برای شما زنده می‌کند. این بخش از موزه، عروسک‌های قدیمی فیلم‌های مخصوص کودکان از جمله کلاه قرمزی و پسرخاله به همراه برخی از بازیگران و دست‌اندرکاران سینمای کودک به نمایش درآمده است.

بخش سینمای کودک و نوجوان

۱۰- بخش سینمای دفاع مقدس

اهمیت دفاع مقدس در ایران باعث شده است تا یک بخش جداگانه‌ای برای سینمای دفاع مقدس در این موزه در نظر گرفته شود. در بخش سینمایی دفاع مقدس این موزه شما می‌توانید تصاویر مربوط به فیلم‌های دفاع مقدس، بازیگران این فیلم‌ها و سایر فیلم‌های جنگی ایرانی را ببینید.

۱۱- نمایشگاه ارامنه

نقش مهم ارامنه در سینمای ایران باعث شده است تا بخشی از موزه سینما تهران به دست‌اندرکاران ارامنه در ساخت فیلم‌ها و شخصیت‌های ایرانی اختصاص پیدا کند.

۱۲- زیرگذر تاریخ

یکی دیگر از بخش‌های موزه سینما تهران اختصاص به بخش زیرگذر تاریخ دارد. در این بخش زیبا و دیدنی شما می‌توانید اولین ابزارهای خلق تصویر را ببینید. همچنین بازدید از این بخش، شما را با دو اثر جذاب یعنی تئاتر سایه در چین و هند و همچنین نگاره‌های ایرانی شاهنامه آشنا می‌کند.

مسیر دسترسی به باغ فردوس

باغ موزه فردوس به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران در محله‌ای باصفا در شمال شهر تهران با نام باغ فردوس واقع شده است. این مکان دیدنی از سمت شمال به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر، خیابان دربندی از سمت شرق، خیابان توتونچی از جنوب، خیابان ولیعصر از غرب متصل است. اگر شما هم علاقه بسیار زیادی به دیدن این موزه دارید، می‌توانید از یکی از مسیرهای زیر به آن دسترسی پیدا کنید.

  • با خط یک مترو می‌توانید به ایستگاه تجریش بروید. سپس با رسیدن به میدان قدس و خروج از این ایستگاه به سمت جنوب عمارت باغ فردوس بروید. شما می‌توانید هم با تاکسی و هم با ۲۰ دقیقه پیاده روی در خیابان ولیعصر خودتان را به این عمارت دیدنی و موزه سینما تهران برسانید.
  • با استفاده از بی‌ آر تی و اتوبوس‌های مسیر تجریش-راه آهن می‌توانید به عمارت باغ فردوس بروید.
  • مینی‌بوس‌های خط تجریش به ولنجک به خیابان ولیعصر شما را مستقیما جلوی درب ورودی باغ پیاده می‌کنند.
  • در صورت تمایل شما می‌توانید با ماشین شخصی، خودتان را به این عمارت دیدنی برسانید. البته توجه به این نکته ضروری است که پیدا کردن جای پارک مناسب برای ماشین کمی مشکل است. به طوری که مجبور هستید تا ماشین شخصی خودتان را در کوچه‌های اطراف آن پارک کنید.

آدرس باغ فردوس تهران: خیابان ولیعصر (شمال)، بعد از سه راه زعفرانیه، نرسیده به تجریش، باغ فردوس

مسیر دسترسی به باغ فردوس

ساعت بازدید ازموزه سینما تهران

بازدید از قسمت‌های مختلف باغ در ساعات مختلفی از شبانه‌روز برای شما میسر است. برای بازدید از باغ موزه فردوس تهران می‌توانید همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۳ از آن دیدن کنید. اما بازدید از موزه فردوس از یکشنبه تا جمعه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ برای عموم باز است. توجه به این نکته ضروری است که تعطیلی موزه سینما تهران در روزهای شنبه و ایام سوگواری است.

سخن نهایی

در این مقاله از سپنجا، در رابطه با موزه سینما در باغ فردوس تهران صحبت کردیم. اگر شما هم به گردش یک روزه در تهران علاقه دارید، دیدن از این عمارت دیدنی را در برنامه گردش خود قرار دهید. بازدید از این باغ موزه، لحظات فرح‌بخش و خاطره‌انگیزی را برای شما به ارمغان می‌آورد. این باغ که به موزه سینمای ایران شهرت دارد، یادگاری از دوران قاجاریه است و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به شمار می‌رود.

اگر شما هم تجربه رفتن به این عمارت زیبا و دیدنی را دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با دیگران به اشتراک بگذارید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا