جاهای دیدنی ایران

معرفی ۱۵ مورد از بهترین موزه های ایران

در بین تمام کشورهای جهان، ایران کشوری با تاریخ و پیشینه‌ای بسیار قدیمی است، که همین باعث شده است تا همه آن را به عنوان یک مقصد برای سفر به گذشته و با خبر شدن از حوادث و اتفاقات گذشتگان این مرز و بوم، انتخاب کنند.  از مکان‌هایی که می‌توان به کمک آنها تاریخ را مرور کرد، موزه‌ها هستند. ما در این مطلب بهترین موزه های ایران را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید از تاریخ و پیشینه‌ی این سرزمین به خوبی مطلع شوید.

آیا تا به حال از موزه های حیرت انگیز و باشکوه ایران دیدن کرده‌اید؟ یا اولین باراست که می‌خواهید در رابطه با آنها بدانید؟ آماده باشید تا باهم سفری به تاریخ ایران داشته باشیم و سری به نیاکان خود بزنیم .

بدون شک پایتخت ایران، تهران بزرگ، مرکز موزه های باشکوه کشورمان به شمار می‌رود. بهتر است مقصد اول خود را این شهر در نظر بگیرید. موزه کاخ گلستان، هنر های معاصر، کاخ موزه سعد آباد، موزه آبگینه و… از جمله موزه‌های زیبا و حیرت انگیز تهران هستند که بخشی از تاریخ کشور را در خود جای داده‌اند.  شما با بازدید از این موزه های تاریخی می‌توانید اطلاعات بسیاری از پیشینه ایران به دست آورید.

جای جای این کشور در ساخت تاریخ آن نقش موثری داشته است؛ با توجه به اینکه در گذشته به دست پادشاهان مختلف، کشور ایران شهر های زیادی را به عنوان پایتخت انتخاب کرده و تا به آخر که به تهران رسیده، برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر باید به شهر های دیگر آن از جمله اصفهان، شیراز، همدان، یزد، مازندران و… سر بزنید  و از موزه های باشکوه این شهرهای تاریخی نیز دیدن کنید. به همین خاطر ما در این مقاله موزه تاریخی شهرهای مختلف را به شما معرفی میکنیم.  با ما در سپنجا همراه باشید و برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

آشنایی با بهترین موزه های ایران

۱- موزه ملی

اولین موزه‌ای که در این مقاله به شما معرفی می‌کنیم موزه ملی ایران است که یکی از مهم ترین مکان های تاریخی کشور محسوب می‌شود. اشیای تاریخی قرار گرفته در آن از قدمت بالایی برخوردار هستند. ۱۰۳ سال پیش به طور رسمی این مکان با نام موزه ملی ایران  در کشور به رسمیت شناخته شد و در سال ۱۳۱۶ بود که بنای آن توسط آندره گدار در زمینی به مساحت ۱۸ هزار متر مربع ساخته شد.

باید بگویم این جاذبه تاریخی که یکی از باشکوه ترین موزه های ایران است، کاملا شبیه به گذشته خود نیست و در گذر زمان تغییراتی را به خود دیده است. باید دانست که نمیتوان با همان موزه یک قرن پیش رو به رو شد؛ بسیاری از آثار حفاظت شده در این موزه قدمتشان حتی به یک میلیون سال قبل باز می‌گردد. بدون شک شما در بازدید از این موزه با شگفتی هایی از تاریخ ایران روبرو خواهید شد، که هر کدام به نوبه خود بخشی از تاریخ این کشور را برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارند.

موزه ملی

موزه ملی به دو بخش ایران باستان و باستان شناسی تبدیل می‌شود. با قدم گذاشتن به این موزه، سفر هیجان انگیز شما شروع می‌شود که با گذر از هر سالن از آن و دیدن اشیای گرانبهای تاریخی، بخش زیادی از اطلاعات جالب و حیرت انگیزی از پیشینه ایران را خواهید فهمید. در واقع این موزه یکی از اولین و مهم ترین موزه باستان شناسی کشور است.

بخش دوم یعنیی موزه باستان شناسی در سال ۱۳۷۶ شمسی احداث شده است. اشیای تاریخی متعلق به دوره بعد از ورود اسلام به ایران در این بخش قرار دارند. از دوره پارینه سنگی تا قبل از ورود اسلام به ایران را نیز مشاهده می‌کنید.

در فصل‌های بهار و تابستان از ساعت ۹ صبح تا ۷ شب و در زمستان ها از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر می توانید از این موزه دیدن کنید.

۲- کاخ موزه گلستان

یکی از معروف‌ترین کاخ های سلطنتی کشور که امروزه به یکی از بهترین و زیباترین موزه های ایران تبدیل شده، کاخ موزه گلستان است. در واقع این جاذبه تاریخی و فرهنگی مشهوریت زیادی در بین گردشگران دارد و سالانه مسافران و توریست‌های زیادی از اقصی نقاط جهان برای دیدن شگفتی های تاریخی از این موزه دیدن می‌کنند. توصیه میکنیم در سفر خود به تهران حتما از این جاذبه حیرت انگیز دیدن کنید.

در طول تاریخ پادشاهان زیادی از این کاخ سلطنتی به عنوان مرکز حکومت خود استفاده کرده‌اند. حدود ۴۴۰ سال قدمت دارد، بنای آن در زمان‌های مختلفی از جمله دوره حکومت شاه عباس صفوی  و کریم خان زند تکمیل شده است. این بنا شاهد وقایع تاریخی مهمی از جمله انقلاب مشروطه و تاج گذاری پهلوی بوده است.

 از دوره صفوی تا به حال نیز تغییراتی در آن ایجاد شده؛ در زمان حکومت شاه عباس صفوی که به سال های ۹۹۸ تاریخ باز می‌ گردد، چهار باغ در این کاخ ساخته شد و بعد از آن شاه سلیمان صفوی دیوان خانه‌ای را به سازه اضافه کرد، اما طی فراز و نشیب های تاریخ، امروزه آثاری از آن ها دیده نمیشود و هر آنچه که هست به دوره زندیه مربوط می‌شود، به همین خاطر به طور کامل نمی توان گفت که متعلق به چه زمانی و در چه تاریخی است.

کاخ موزه گلستان از بهترین موزه های ایران

آثار تاریخی باارزشی همچون تخت مرمر و سنگ قبر ناصرالدین شاه قاجار از شهرری به این کاخ تاریخی انتقال داده شده‌اند. این کاخ زیبا شهرتی جهانی یافته و یونسکو در سال ۱۳۹۲ نام آن را در میراث بشری به ثبت رساند.

 شما در بازدید خود می‌توانید آثاری از هنرمندان خارجی و ایرانی همچون کمال الملک را از نزدیک تماشا کنید. اشیای برجای مانده از دوره حکومت قاجار، تالار الماس، عمارت بادگیر، کاخ ابیض، تالار آینه، تالار برلیان، خلوت کریمخانی، تالار عاج، تالار الماس، شمس‌العماره و… از جمله بخش های مهم کاخ گلستان هستند که می‌توانید از آنها دیدن کنید.

۳- موزه پارس

پارس یکی دیگر از بهترین موزه های ایران در شیراز است. این جاذبه تاریخی به عمارت کلاه فرنگی شیراز نیز معروفیت دارد. اشیا موجود در آن متعلق به بعد و قبل اسلام هستند، یعنی به راحتی می‌توان اطلاعات فراوانی از ایران باستان به دست آورد و در کنار آن شاهد اشیای گرانبهای تاریخی بر جای مانده از نیاکانمان بود.

قابل توجه افراد علاقه مند به نقاشی و آثار هنری، در این موزه آثار و نقاشی هایی از هنرمندان مشهور زندیه قرار دارد. نقاشان ماهری همچون: آقا صادق، میرزا بابا نقاش باشی و جعفر، نقاشان این آثار بسیار زیبا و با شکوه هستند.

 آثار هنرمندان دیگری از جمله صدرالدین شایسته و میر منصور که از شاگردان کمال الملک بوده‌اند نیز در این موزه قرار دارند. این نقاشی ها در سال ۱۳۱۴ در ۱۵ آذر جزو آثار ملی کشور قرار گرفتند.

موزه پارس

نمای بیرونی موزه به شکل یک هشت ضلعی است. آرامگاه کریم خان زند نیز در این موزه قرار گرفته و نمای بالای عمارت بسیار زیبا و حیرت انگیز با کاشی کاری تزئین شده است که این نگاره‌های رنگی و پر از اشکال مختلف به تخت نشستن تخت حضرت سلیمان را برای بازدیدکنندگان کاخ پارس به تصویر کشیده‌اند.

 این عمارت چهار آبنما دارد که یکی از آنها تخریب شده است. در میان باغ نظر کریم خان زند عمارتی هشت ضلعی را بنا کرده که در آن زمان برای پذیرایی از مهمانان خارجی و ایرانی، انجام امورات و مراسم های گوناگون استفاده شده است.

در این موزه که یکی از قدیمی ترین جاذبه ها و موزه های تاریخی استان فارس است، اشیا و آثار ارزشمند سفالی، فلزی، سکه های تاریخی و باستانی، مهره ها و… که تاریخ آنها به هزار سال پیش از میلاد باز میگردد در معرض دید قرار دارند.

۴- موزه هنرهای معاصر

یکی دیگر از باشکوه ترین موزه های ایران موزه هنرهای معاصر تهران است. این سازه همانطور که از نامش پیداست آثار هنری زیادی را از جای جای جهان را به خود اختصاص داده است. درواقع شهرتی جهانی یافته و یکی از مجموعه های  برتر دنیا در حوزه هنرهای نوگرا را به خود اختصاص داده است.

این مطلب را هم بخوانید
زیباترین‌ جاذبه‌ های‌ گردشگری‌ سرولات‌‌ چیست و در کجا قرار دارد؟

 در سال ۱۳۵۶ به دستور فرح پهلوی در غرب پارک فرح ساخته شد که در محله امیرآباد قرار گرفته است. نقشه موزه به دست کامران دیبا طراحی شده که از سبک معماری مدرن و بادگیرهای کویر ایران بهره می‌گیرد و ساخت آن ۹ سال به طول انجامیده؛ مساحت کل مجموعه یعنی همراه با باغ اطراف آن حدود ۸,۵۰۰ متر مربع است. اگر بخواهیم تنها مساحت بنا را محاسبه کنیم تقریبا ۵,۰۰۰ متر مربع می‌شود.

موزه هنرهای معاصر

این بنا دو در ورودی دارد، یکی طرف پارک لاله و دیگری ورودی اصلی آن محسوب می‌شود که در خیابان کارگر قرار دارد، جنس سازه از سنگ و بتن است. اگر به آثار هنری علاقه مندید یا قصد تحقیق در این رشته را دارید بهتر است حتما سری به موزه هنرهای معاصر تهران بزنید. این مکان هنری علاوه بر آثار هنرمندان ایرانی آثار هنرمندان معروف خارجی را نیز در خود جای داده، که می‌تواند اطلاعات بسیار خوبی را در رابطه با آنها به شما بدهد.

 آثار هنرمندانی همچون پیکاسو، رنوار، گوگن، پولاک، لوئیت، ارنست، وارهول، چاک اموتی، سهراب سپهری، پرویز تناولی و فریده لاشایی در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

این موزه بیش از ۳۰۰۰ اثر از هنرمندان و نخبگان هنرهای تجسمی را در خود نگه داری می‌کند که قیمت و ارزش آنها چیزی در حدود ۱۰ میلیارد هم تخمین زده شده است. از این ۳۰۰۰ هزار آثار هنری ۴۰۰ تا از آنها نیز از ارزشی استثنایی برخوردار هستند.

 برای بازدید از موزه میتوانید از ساعت ۱۰ الی ۱۸ به این مکان شگفت‌انگیز مراجعه کنید.

۵- موزه آبگینه و سفالینه

موزه آبگینه و سفالینه یکی از بناهای باشکوه در تهران است  و به عنوان یک موزه شیشه و سفال بازدیدکنندگان زیادی دارد.

این موزه در واقع خانه ای تاریخی متعلق به دوره قاجار است که از آجرکاری بی نظیری ساخته شده و به همین خاطر اردیبهشت سال ۷۷ شمسی در آثار ملی ایران به ثبت رسید و لقب یکی از بهترین آجرکاری خانه های تاریخ کشور را به خود اختصاص داد. جالب است بدانید که این خانه در گذشته محل سفارت کشورهای مصر و افغانستان بوده، که به دستور احمد قوام (سیاستمدار و نخست وزیر کشور ایران) ساخته شده است.

در واقع هنر از در و دیوار این خانه می بارد؛ در بازدید از این بنا شما علاوه بر تماشای آثار آن محو تماشای معماری، گچ بری، آجرکاری، آینه کاری و میناکاری و جواهر خواهید شد. این موزه خانه ای سنتی و کهن است که پله های طبقه اول آن چوبی و بسیار زیبا هستند و شما را به طبقه دوم می‌برند، نمای بیرونی سازه با ۵۰ نوع طرح و شکل هندسی طراحی شده که مربوط به دوره سلجوقیان هستند و جذابیت بازدید از موزه را دوچندان می‌کنند.

موزه های ایران

این خانه دو طبقه دارد و از شش تالار نیز تشکیل شده است. در آنجا تا جایی که چشم کار می‌کند شیشه های زیبا با اشکال مختلف و سفال های عجیب و حیرت انگیز قرار دارند. این موزه برای افرادی که به کارهای هنری علاقه مندند یا قصد تحقیق در رابطه با تاریخ شیشه ایران را دارند جاذبه ای بسیار مناسب است، چرا که اطلاعات فراوانی در رابطه با تاریخ شیشه و سفال کشور ایران را در اختیار شما قرار می‌دهد.

۶- کاخ موزه سعدآباد

این مجموعه فرهنگی یکی دیگر از باشکوه‌ترین موزه های ایران زمین است. کاخ تاریخی سعدآباد مجموعه‌ای ازعمارت‌ها و کاخ های بی‌نظیر  و حیرت انگیز است که در منطقه ای سرسبز و خوش آب و هوا در شهر بزرگ تهران واقع شده و حدود  ۱۱۰ هکتار مساحت دارد.

یکی از عمارت های معروف این مجموعه که به عمارت سفید نیز شهرت یافته کاخ ملت است، که بزرگ ترین عضو این مجموعه نیز محسوب می‌شود. در این عمارت سفال های قبل از میلاد و کریستال های برجای مانده از دوره قاجار دیده می‌شوند.

یکی از زیبایی های این عمارت که در نگاه اول چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می‌کند، لوستر های ایتالیایی باشکوهی هستند که سبب زیباتر شدن عمارت شده‌اند. بزرگ ترین آنها از ۱۸۰ شاخه زیبا درست شده است. همچنین می‌توان به میز تحریر ملکه فرانسه (ماری آنتوانت) اشاره کرد.

کاخ موزه سعدآباد

یکی دیگر  از مجموعه های سعدآباد، موزه آب است که در زمان حکومت پهلوی دفتر رئیس تشریفات کاخ بوده؛ موزه برادران امیدوار، موزه استاد بهزاد که محل استراحت رضا شاه پهلوی بوده، موزه خط و کتاب، محل سکونت علیرضا و فرحناز پهلوی، موزه چهره های ماندگار، کاخی اختصاصی برای ملکه توران همسر رضا شاه، موزه مردم‌شناسی، موزه ظروف سلطنتی، موزه مینیاتور استاد آبکار، موزه فرشچیان و موزه‌ آشپزخانه‌ سلطنتی، شاید چند مورد دیگر را نیز جزو این مجموعه بزرگ تاریخی را از قلم انداخته باشیم، توصیه میکنیم حتما آز آنها دیدن کنید. هر کدام به نوبه خود اطلاعات زیادی را از تاریخ این کشور برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارند.

ساعت بازدید از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر است. این مجموعه زیبا و مشهور در خیابان ولیعصر، انتهای خیابان شهید کمال طاهری قرار دارد.

۷- موزه آب یزد

و اما یکی دیگر از بهترین و آخرین موزه های ایرانی که در این مقاله به شما معرفی خواهیم کرد، موزه آب شهر یزد است. شاید با خود بگویید که چرا آب؟ امروزه به دلیل لوله کشی و راحت شدن دسترسی به آب، مردم مشکلی در این باره ندارند؛ اما در گذشته ها امکانات بسیار کم و دسترسی ها محدود بود، مخصوصا در شهر یزد که بیابانی و خشک است. در زمان های گذشته در این شهر چالش پیدا کردن آب وجود داشته است.  بازدید از موزه تاریخی می‌تواند شما را به حقایق زیادی از مشکلات زندگی در گذشته ها آشنا کند.

این موزه در سال ۷۹ شمسی در خانه ای تاریخی شگفتی های خود را برای گردشگران به اجرا گذاشت. کاریزی صد ساله از میان این موزه می‌گذرد. در واقع با بازدید از این موزه شما با تمام ابنیه های مربوط به آب آشنا می‌شوید.موزه آب مکانی تاریخی با بافتی کهن و قدیمی است که فرهنگ مردم یزد را نیز به گونه ای به ما نشان می‌دهد. امیدواریم که در سفر خود به یزد حتما از این شگفتی و جاذبه معروف دیدن کنید .

برای اجاره سوئیت در یزد روی لینک کلیک کنید.

موزه های ایران

۸- موزه جواهرات

از جذاب ترین موزه های تهران و ایران، موزه جواهرات یا همان خزانه جواهرات سلطنتی است. در این موزه نفیس ترین و گرانبهاترین جواهرات جهان نگهداری میشود. از نظر مادی جواهرات این موزه قابل ارزش گذاری نیستند و فقط میتوان گفت که بی نهایت ارزشمند هستند و اگر از جنبه‌ای دیگر به آنها نگاه کنیم جواهرات سلطنتی این موزه تاریخ کهن و هنر و خلاقیت هنرمندان چیره دست این سرزمین را به رخ میکشند.

قدمت جواهرات خزانه ملی ایران به دوره صفویه برمیگردد. و از دوره های قبل از آن هیچ چیزی به یادگار نمانده است، چرا که در ایران از دوره صفویه شروع به جمع آوری جواهرات و سنگ‌های زینتی کردند.

همه ی جواهرات متعلق به ایران نیستند. از قرن ۹۰۷ تا ۱۱۴۸ هجری قمری، پادشاهان صفوی دستور جمع آوری جواهراتی را در هند، فرانسه، ایتالیا و… را دادند که در آن زمان به اصفهان که پایتخت حکومت آن زمان بود، انتقال داده می‌شدند.

موزه ها همیشه حرف های زیادی برای گفتن دارند. موزه جواهرات نه تنها پشتوانه ثروت ملی به حساب می آید، بلکه به عنوان یک جاذبه گردشگری محبوب از جذابیت بصر زیادی برخوردار است. برای چنین سرمایه ملی قطعا نیاز به فضایی درخورتر است. این موزه در طبقه پایین بانک مرکزی واقع شده است و قرار است در آینده با ساخت موزه جدید، تدابیر امنیتی بیشتری برای آن داشته باشند و در فضایی جذاب تر جواهرات این موزه را در معرض دید تماشاگران بیشتری قرار دهند.

این موزه از بانک مرکزی به ساختمان جدید در اراضی آباد منتقل میشود. طراحی و معماری بخصوصی برای موزه جواهرات در نظر گرفته شده و در حال ساخت آن هستند. اگر در تهران هستید و یا میخواهید جاذبه های گردشگری تهران را ببینید، موزه جواهرات انتخابی بسیار عالی است.

۹- موزه دفاع مقدس

از دیگر موزه های پربازدید تهران، موزه دفاع مقدس است. سرگذشت ایران در ۸ سال دفاع مقدس، قابل تقدس است و چه خوب است که این موزه بنا شده است تا ثبت دوران شود و همه‌ی نسل ها از اتفاقات سخت و دشوار آن سالها مطلع شوند. هر چند که در این موزه فقط گوشه ای از حماسه ملت ایران در دوران انقلاب و ۸ سال دفاع مقدس به نمایش گذاشته شده است.

باغ موزه دفاع مقدس در کنار چندین جاذبه پربازدید تهران بنا شده است. شما میتوانید در بازدید از این موزه با یک تیر چند نشان بزنید و از جاذبه های دیگر همچون فرهنگستان جمهوری اسلامی، مصلی بزرگ تهران، باغ کتاب تهران و کتابخانه ملی دیدن کنید.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین موزه های ایران

زیربنای این موزه ۲۰۵ هزار متر مربع است و فضایی کاملا متفاوت و دیدنی نسبت به دیگر موزه ها دارد. موزه دفاع مقدس در اراضی عباس آباد واقع شده است.

در آذر ماه سال ۱۳۸۳، اولین مطالعات برای ساخت این موزه با هدف ترویج فرهنگ مقاوت برداشته شد و پس از مدت ها مطالعه بر روی این طرح، سال ۱۳۸۵ طرح به تصویب نهایی رسید. برای طراحی ساختمان موزه یک مسابقه برگذار کردند، که ۴۲ نفر وارد مرحله نهایی شدند تا در نهایت طرح انتخابی، معماری انجام شده امروزی بر روی ساختمان موزه است.

باغ موزه دفاع مقدس در سال ۱۳۹۱ افتتاح شد و پس از چند سال تغییراتی در ساختار و اهداف آن داده شد که همین منجر شد تا نام آن در سال ۱۳۹۵ به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تغییر پیدا کند.

این موزه از بخش های زیادی تشکیل شده است. از جمله آنها میتوان به تالار پروانه ها، تالار آستانه، تالار حیرت و واقعیت، تالار دفاع، تالار آرامش، تالار شهادت، تالار پیروزی، تالار سرانجام و… اشاره کرد.

تنها در تالار پروانه میتوانید حس رفتن به موزه را احساس کنید. در این تالار به معرفی سرداران دوران دفاع مقدس پرداخته شده است و به گونه ای طراحی شده است که حال و هوای آن دوران را به صورت زنده میتوان حس کرد. و علت نامگذاری تالار پروانه، یادبود شهدای ۸ سال دفاع مقدس است.

۱۰- موزه آستان قدس رضوی

موزه آستان قدس رضوی در مشهد مقدس واقع شده است. این موزه در حرم مطهر ضوی قرار دارد. سرتاسر شهر مشهد پر از جاذبه های دیدنی بسیاری است که همگی پربازدید و محبوب هستند. موزه ها از جاذبه های خاص هر شهری هستند که در مشهد مقدس این موزه جایگاه خاص ترین موزه را به خود اختصاص داده است.

بسیاری از افراد که به قصد زیارت به حرم مطهر رضوی میروند، هیچ اطلاعی از وجود موزه های متعدد در صحن رضوی ندارند. به همین خاطر توصیه میکنیم که دقت خود را بیشتر کنید تا از دیدن موزه های حرم مطهر رضوی غافل نشوید. موزه مرکزی آستان قدس رضوی در صحن کوثر قرار دارد و تابلوها میتوانند به خوبی راهنمای شما باشند.

۱۱- موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان از بهترین موزه های ایران است و از نام و عنوان آن مشخص است که جذابیت زیادی در آن وجود دارد. این موزه نخستین موزه خصوصی موسیقی در کشورمان است و جالب است بدانید که در محله قدیمی جلفا، که زیباترین جاذبه گردشگری اصفهان است، واقع شده است.

موزه موسیقی اصفهان دارای دو تالار است که تالار سازها ملی و تالار سازهای محلی هستند. در این موزه بیش از ۳۰۰ نمونه آلات موسیقی وجود دارد. تمام این آلات از سراسر ایران گردآوری شده‌اند. این موزه با کسب دو جایزه بزرگ توانسته است عنوان موزه خصوصی ایران را به خود اختصاص دهد.

موزه موسیقی اصفهان

۱۲- موزه سینما

شهر تهران دارای موزه های ارزشمند بسیاری است. یکی دیگر از بهترین موزه های تهران و ایران، موزه سینما است که در باغ فردوس تهران واقع شده است. این موزه حال و هوایی متفاوت دارد و بی تاثیر از قرارگیری در باغ موزه فردوس نیست. هدف از ساخت این موزه حفظ و ثبت میراث سینمای ایران است. تلاش های زیادی برای تاسیس این موزه توسط هنرمندان سرشناسی همچون عباس کیارستمی و عزت الله انتظامی صورت گرفت و از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۷۷ این تلاش ها ادامه داشت تا در نهایت به طور رسمی در سال ۱۳۷۷ تاسیس شد.

اولین مکان تاسیس این موزه در خیابان لاله زار تهران بوده است، سپس در سال ۱۳۸۱، به باغ موزه فردوس انتقال پیدا میکند.

۱۳- موزه ملی ملک

کتابخانه و موزه ملی ملک از دیگر جاذبه های دیدنی و تاریخی تهران است. این موزه آثار و اشیا فرهنگی و تاریخی ارزشمند زیادی را در معرض نمایش گذاشته است تا علاقه مندان به آثار و اشیا تاریخی به دانسته های زیادی دست پیدا کنند. ساختمان این موزه خود در خاص‌تر شدن موزه اثر گذار بوده است، چرا که موزه ۸۰ سال قدمت دارد و همچنان به جذابیت خود باقی مانده است.

این موزه غیردولتی است و تحت نظارت آستان قدس رضوی مدیریت میشود. محل موزه در ساختمان کتابخانه و طبقه همکف و زیر همکف قرار دارد. موزه ملی ملک توسط حاج حسین ملک در سال ۱۳۱۶ تاسیس شد و ایشان منزل پدری خود را وقف آستان قدس رضوی کردند. که در بین موقوفات تمامی اثاثیه منزل حاج حسین آقای ملک موجود بودند. در بین این اثاثیه و لوازم، کتاب ها و هزاران نسخه خطی نفیس، فرش و نسخ چاپ سنگی دیده میشوند.

این منزل، منزل پدری حاج حسین ملک بوده است و در هنگام وقف ذکر شده است که تمامی روزهای هفته، به جز روزهای تعطیل، افراد میتوانند از آن بازدید کنند و از کتاب ها و آثار تاریخی موزه استفاده کنند. اما این موزه اکنون فقط اجازه مطالعه کتاب را فقط در فضای کتابخانه را به بازدیدکنندگان می‌دهد.

۱۴- موزه فرش ایران

تار و پود فرش های ایرانی نشان از هنر مردمان این سرزمین دارد. جای تعجب بود اگر که در بین تمامی موزه های ارزشمند ایران، جای موزه فرش خالی باشد. در تهران بزرگ موزه های زیادی بنا شده‌اند. همه ی موزه ها تاریخی نیستند، بلکه علمی، سیاسی، هنری و تاریخی هر کدام موزه های جذابی را در بر گرفته اند که بازدید از هر کدام از آنها خالی از لطف نیست.

موزه فرش ایران یک موزه تاریخی و هنری است. در این موزه فرش های نفیس و ارزشمند زیادی که متعلق به مناطق مختلف ایران هستند، گردآوری شده و در معرض دید علاقه مندان گذاشته شده اند. گردشگران خارجی و داخلی زیادی در طول سال از این موزه دیدن میکنند. فرش های پر نقش و نگاری که در این موزه قرار دارند، قدرت بالایی در مجذوب کردن بازدیدکنندگان دارند. توصیه میکنیم شما نیز سری به این موزه ارزشمند بزنید تا شگفتی هنر ایرانی را با تمام وجود حس کنید.

موزه فرش ایران در ۲۲ بهمن ۱۳۵۶ به دستور فرح پهلوی تاسیس شد و اگر بخواهید زیباترین فرش های ایرانی را ببینید، موزه فرش ایران، بهترین انتخاب در تمام دنیا خواهد بود.

موزه فرش ایران

علاوه بر فرش در این موزه گلیم های قدیمی زیادی نیز وجود دارند. هدف از تاسیس موزه فرش ایران پژوهش بر روی تاریخ هنر و صنعت فرش و در نهایت گردآوری کردن بهترین نمونه های فرش دستبافت بود. این هدف به خوبی شکل گرفت و سرانجام موزه ای که امروز مشاهده میکنید، حاصل تلاش های بسیاری از افراد است تا بی بدیل بودن صنعت فرش ایرانی به رخ جهانیان کشیده شود و اصالت هنر ایرانی حفظ شود.

۱۵- موزه ارتباطات

نگاهی دیگر به لیست بهترین موزه های ایران که بیندازید، میبینید که اکثر این موزه ها در تهران بزرگ واقع شده اند. و حالا شاید تصور میکردید که جای این موزه خالی باشد. موزه ارتباطات، موزه ای است مرتبط با موضوع روز دنیا. همانطور که قبلا نیز گفتیم تمامی موزه ها تاریخی نیستند، بلکه بسیاری از آنها علمی، فرهنگی، سیاسی و… هستند؛ اما این موزه نیز با تاریخ ایران گره ای ناگسستنی دارد.

نام دیگر این موزه، موزه پست و مخابرات است. موزه پست و مخابرات ایران ۱۵ هزار متر مربع مساحت دارد. ساختمان این موزه محل پیشین اداره پست بوده است. آنچه که در این موزه نگهداری میشود تلاقی با تاریخ فرهنگی و معماری ایران است. و آثار نگهداری شده در موزه شامل ابزارهای ارتباطی از گذشته تا کنون میشود.

کلام آخر…

کشور ایران از تاریخ و پیشینه‌ای ارزشمند بهره‌مند است و به همین جهت موزه‌هایی در مکان‌های تاریخی مهم ایران تاسیس شده‌اند که اطلاعات بسیاری در مورد گذشته و تاریخ کشورمان در معرض دید قرار داده‌اند. بازدید از این موزه‌ها بی شک برای هر بازدیدکننده‌ای همراه با کسب تجربه‌های جدیدی خواهد بود که در هیچ کجا دست یافتنی نیستند.

پیشنهاد می کنیم که در اولین فرصت از این موزه‌های شگفت انگیز دیدن کنید.

درباره “معرفی ۱۵ مورد از بهترین موزه های ایران” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا