دیدنی های گلستان

آشنایی با جاهای دیدنی بندرگز ، شهر ساحلی استان گلستان

اگرچه جاهای دیدنی بندرگز بی‌نظیر هستند و بندرگز جزو یکی از شهرهای شمالی به حساب می‌آید، اما به اندازه سایر شهرهای شمالی معروف نشده است. طبیعت زیبا و فوق‌العاده، آب و هوای معتدل، داشتن ساحل دریای خزر و غیره از جمله عواملی هستند که باعث شده اند تا این شهر چیزی کمتر از بقیه شهرهای شمالی نداشته باشد. ما در این مقاله از سپنجا قصد داریم تا شما را با شهر بندرگز، شهر فانوس دریایی استان گلستان آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: سفرنامه گردشگری به گلستان

جاهای دیدنی بندرگز

یکی از شگفت‌انگیزترین استان‌های شمالی با طبیعت بی‌نظیر خود، استان گلستان است. این استان به دلیل داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خود، هرساله میزبان گردشگران بسیار زیادی است. به خصوص فصل بهار و تابستان به دلیل آب و هوای معتدل و بی‌نظیر خود باعث شده است تا افراد زیادی را به این استان بکشاند.

یکی از شهرهای ناشناخته و زیبای این استان سرسبز، شهر تاریخی بندرگز است که با طبیعت فوق‌العاده زیبای خود، همچنان ناشناخته باقی مانده است. این شهر زیبای استان گلستان در قسمت غرب استان گلستان واقع شده است و با مرکز آن یعنی گرگان تنها ۴۴ کیلومتر فاصله دارد؛ بنابراین برای دیدن جاهای دیدنی بندرگز کافی است تا ۳۰ دقیقه رانندگی کنید تا به این شهر تاریخی و زیبا برسید.

جاهای دیدنی بندرگز

همجواری به ساحل زیبای دریای خزر و جنگل‌های سرسبز باعث شده است تا همیشه این شهر زیبا و سرسبز بماند. این شهر زیبا و دیدنی از زمان محمد شاه قاجار مورد توجه پادشاهان قاجاری قرار گرفته بود. به طوری که در زمان قاجار از این بندر به عنوان یکی از قطب‌های مهم تجاری و اقتصادی ایران استفاده می‌شد.

اسکله چوبی در این بندر وجود دارد که قدمت آن به زمان ناصرالدین شاه می‌رسد. او با اجرای این پروژه توانست این بندر با ارزش را از یک سمت با شهرهایی مانند گرگان، دامغان، تهران، مازندران، شاهرود و از سمت دیگر با کشورهای همسایه مانند آستراخان روسیه، بادکوبه مرتبط کند. همین ویژگی باعث شد تا فعالیت‌های تجاری در این منطقه نسبت به قبل پررونق‌تر باشد.

برای اجاره سوئیت در شهرهای شمالی کشور روی لینک کلیک کنید.

آبشار چلم ریز، یکی از جاذبه‌های دیدنی بندرگز

برای کسانی که علاقه بسیاری به کوهنوردی و یا سنگ‌نوردی دارند، آبشار چلم ریز یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. این آبشار بی‌نظیر به عنوان یکی از جاهای دیدنی بندرگز است و با ارتفاع ۱۵ متری خود هوش را از سر شما خواهد برد.

یکی از ویژگی‌های مثبت این آبشار، شفافیت و زلال بودن آب آبشار آن است. به طوری که بر خلاف سایر آبشارها، حتی در زمان بارش باران و یا طغیان رودهای اطراف آن، همچنان شفافیت خودش را دارد و هیچ‌وقت آن را گل‌آلود نمی‌بینید.

جنگلی که در پیرامون این آبشار قرار گرفته است، زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است. یکی از گیاهان مخصوصی که فقط در این منطقه می‌روید، چلم است. همین ویژگی باعث شده است تا این منطقه به این نام شناخته شود. اگر قصد سفر به استان گلستان را دارید، دیدن این آبشار رویایی را از دست ندهید.

اسکله بندرگز، زیباترین ساحل شمالی

بسیاری از گردشگران، بندرگز را فقط با اسکله آن می‌شناسند. یکی از جاذبه‌ های گردشگری شهرستان بندرگز اسکله زیبای بندرگز است. این اسکله بی‌شک جزو یکی از زیباترین سواحل دریای شمالی به حساب می‌آید که برخلاف سایر دریاها، ساحل آن به صورت صخره‌ای است. این اسکله زیبا، به عنوان یکی از جاهای دیدنی بندرگز در حاشیه دریای خزر و در مسیر جاده تهران مشهد قرار گرفته است.

از جمله تفریحات جذاب این منطقه شنا و قایق سواری است؛ بنابراین شما می‌توانید با اجاره قایق از قایق‌سواری در آب‌های دریای زیبای خزر لذت ببرید. در نزدیکی اسکله بندرگز یک بازارچه ساحلی نیز قرار دارد. فروش محصولات مخصوص ترکمنی مانند انواع روسری ترکمنی در این بازارچه توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

اسکله بندرگز

پارک جنگلی باغو، جنگل زیبا و بکر استان گلستان

یکی از معروف‌ ترین جاهای دیدنی شهر بندرگز جنگل زیبا و بکر باغو است که در قسمت جنوب شرقی این شهر واقع شده است. پارک جنگلی باغو به دلیل امکانات رفاهی مناسب و جاده آسفالته باعث شده است تا این پارک جنگلی هم در میان بومیان و هم مسافران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار باشد؛ بنابراین در صورت سفر به بندرگز پیشنهاد می‌کنیم که لذت قدم زدن در این پارک جنگلی را از دست ندهید.

پارک جنگلی باغو به عنوان یکی از جاهای دیدنی بندرگز به دلیل دارا پارکینگ اختصاصی، سکوی نشیمن جهت استراحت، سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی راحتی را برای مسافران به ارمغان می‌آورد.

پارک جنگلی باغو

سه شنبه بازار بندرگز

اگر علاقه بسیار زیادی به بازارهای هفتگی دارید، سه شنبه بازار بندرگز را از دست ندهید. فروش انواع محصولات محلی و روستایی، فروش انواع ماهی شمال، فروش محصولات سنتی ترکمنی و غیره از جمله ویژگی‌هایی است که حس زندگی و شادابی را برای شما به ارمغان می‌آورد. حتی دیدن این بازار رنگارنگ و قدم زدن در بین مردم محلی این شهرستان، حال و هوای شما را عوض خواهد کرد.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به شمال در زمستان

در این بازار محلی محصولات از کیفیت بسیار بالا و تنوع بسیار زیادی برخورداراند و با قیمت عالی فروخته می‌شوند.

امام زاده علیرضا

در یکی از روستاهای شهرستان بندرگز یک امامزاده به نام امامزاده علیرضا قرار دارد که با نام امامزاده معصوم‌زاده سرطاق نیز شناخته می‌شود. معماری این بنا در کنار فضای سرسبز اطراف این امام زاده یک فضای روحانی را به وجود آورده است. این امامزاده به عنوان یکی از جاهای دیدنی بندرگز محل دفن یکی از کسانی است که در جنگ لشکریان مأمون به شهادت رسیده است.

این امامزاده دارای شجره‌نامه است؛ بنابراین اگر سری به این امامزاده زدید، می‌توانید لوح آن را که درون صحن قرار گرفته، مشاهده کنید. اهالی این روستا برای برپایی مراسمات مذهبی خود به خصوص ایام محرم از این امامزاده استفاده می‌کنند.

جنگل جهان مورا

همانطور که از نام استان گلستان مشخص است، این استان سراسر پوشیده از جنگل‌های سرسبز است. همین ویژگی باعث شده است تا این استان از زیبایی منحصر به فردی برخوردار باشد. بندرگز به عنوان یکی از شهرهای استان گلستان از این قاعده مستثنی نیست و به دلیل نزدیکی به دریا و جنگل از آرامش و زیبایی خاصی برخوردار است.

یکی از جنگل‌های بسیار زیبای این منطقه جنگل جهان مورا است. به دلیل نزدیکی جنگل‌های این منطقه به کوه جهان مورا این نام را برای این جنگل انتخاب کردند. یکی از جذابیت‌های جنگل‌های این منطقه نوع پوشش درختی آن است. راش، زالزالک، توسکا و ممرز از جمله درختان این منطقه است. همچنین جنگل جهان مورا به عنوان یکی از جاهای دیدنی بندرگز یک محل مناسب برای برداشت انواع گیاهان دارویی است.

این منطقه زیستگاه حیوانات بسیاری از جمله روباه، خرگوش، خوک، شغال و بسیاری از پرندگان است. برکه‌ها و رودخانه‌های کوچک و بزرگی که در این منطقه وجود دارد، لطافت و سرزندگی را به محیط جنگلی این منطقه بخشیده است.

جهان مورا

فانوس دریایی

شهرستان بندرگز استان گلستان را به شهر فانوس دریایی استان گلستان می‌شناسند. دلیل این نام‌گذاری به دلیل فانوس دریایی است که در ساحل بندرگز بنا شده است. این فانوس دریایی به عنوان یکی از معروف ترین مکان های دیدنی بندرگز ، در زمان قاجار و توسط روس‌ها بنا شده است.

این فانوس دریایی نقش یک راهنما برای کشتی‌هایی را داشت که از طریق خلیج گرگان، صادرات و واردات خودشان را انجام می‌دادند و در کنار این بندر لنگر می‌انداختند. فانوس دریایی بندر گز به عنوان یکی از شاخص ترین نمادهای بندرگز در سال ۸۴ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

چشمه قلقلی

یکی از جاهای دیدنی بندرگز چشمه قلقلی است. این چشمه دیدنی در جنگل‌های انبوه و زیبای روستای وطنا قرار گرفته است. برای تامین آب آشامیدنی روستای وطنا از آب چشمه قلقلی بندرگز استفاده می‌شود.

برای دیدن این چشمه کافی است تا به این روستا در فاصله ۲۰ کیلومتری بندرگز بروید. بخصوص در فصل تابستان برای فرار از هوای شرجی این شهر، رفتن به این جنگل و استفاده از آب زلال و خنک آن خاطره‌ای تکرار نشدنی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

امامزاده حبیب الله نوکنده

در فاصله هشت کیلومتری بندرگز یک امامزاده‌ای به نام حبیب الله قرار دارد که شجره نامه آن به امام موسی ابن جعفر می‌رسد. این امامزاده در مجاورت راه آهن سراسری و در روستای لیوان شرقی قرار گرفته است. قدمت این امامزاده به ۸۰۰ سال پیش برمی‌گردد. اما به تازگی و در سال ۱۳۷۰ بقعه‌ای برای آن ساختند.

بنای آجری با گنبد دایره‌ای با رنگ سبز در میان یک منطقه سرسبز، زیبایی این مکان را دوچندان کرده است. علاوه بر این ضریح فولادی و گچبری‌های داخلی بقعه این امام زاده زیبایی خاصی به فضای درونی آن بخشیده است.

امام زاده حبیب الله

چشمه بلبل

یکی از جاهای دیدنی بندرگز چشمه بلبل است. این چشمه زلال و شفاف در نزدیکی یکی از توابع شهرستان بندرگز یعنی لیوان غربی و در بخش نوکنده استان گلستان قرار گرفته است. عمق این چشمه دیدنی به ۱.۵ متر می‌رسد. اما امروزه به دلیل کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، عمق آن نسبت به گذشته کمتر شده است.

در گذشته‌های دور این چشمه پر آب و زلال، محلی برای استراحت بزرگان و شاهان قاجاری و صفوی بود. چرا که این چشمه در محل رفت‌ و آمد جاده قدیمی شاه عباسی بود. این چشمه علاوه بر محلی برای تفریح مردم، برای تامین آب آشامیدنی اهالی روستای کهنه آباد نیز استفاده می‌شد.

جنگل نرگسی

یکی از جنگل های دیدنی بندرگز جنگل نرگسی است که در فاصله ۱۲ کیلومتری این شهرستان واقع شده است. برای دسترسی به این جنگل دیدنی و سرسبز می‌توانید یکی از شهرهای نوکنده، لیوان غربی، لیوان شرقی و تلور را انتخاب کنید. این جنگل زیبا به منطقه کوهستانی و ییلاقی استان گلستان یعنی هزار جریب نیز راه دارد.

یکی از ویژگی‌های خوب این منطقه به عنوان یکی از جاهای دیدنی بندرگز مسیر آسفالته آن است؛ بنابراین به راحتی می‌توانید به این جنگل زیبا برسید. از جمله امکانات رفاهی این جنگل مانند سرویس بهداشتی و آب لوله کشی است که راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد. بنابراین در صورت سفر به استان گلستان در ایام نوروز و یا تعطیلات تابستان می‌توانید در این جنگل زیبا و سرسبز اتراق داشته باشید.

جنگل نرگسی

گمرک بندرگز

اگر به دیدن بناهای تاریخی علاقه بسیاری دارید، بنای تاریخی گمرک بندرگز را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این گمرک به عنوان یکی از مکان های تاریخی بندرگز به شمار می‌رود که با معماری منحصر به فرد خود توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید
محبوب ترین جاهای دیدنی علی آباد کتول

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این بنا، مصالح به کار رفته در آن است. ملات این بنا از سیمان و ماسه دریایی تشکیل شده است. ضخامت ۴۰ سانتی دیواره‌ها و ارتفاع ۲۷۰ سانتی کف کرسی باعث استحکام این بنا شده است. تمامی قسمت‌های این گمرک دارای هواکش‌هایی است که باعث می‌شود تا در روزهای گرم تابستان، داخل ساختمان شرایط خوبی از نظر خنکی هوا داشته باشد.

خرابه‌های آتشکده قدیمی بندرگز

یکی از جاهای دیدنی بندرگز خرابه های آتشکده قدیمی آن است که در جنوب شرقی روستای کهنه آباد بندرگز قرار گرفته است. این روستای کوچک و زیبا در ابتدای جاده گلستان از سمت غرب قرار دارد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این روستا، قرار گرفتن بسیاری از آثار تاریخی و مذهبی در آن است. اگر شما هم جزو کسانی هستید که به آثار تاریخی علاقه بسیار زیادی دارید، دیدن این روستای تماشایی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

جرکلباد بندرگز

بندرگز اگرچه طبیعت زیبا دارد و آثار تاریخی بسیاری را در دل خودش پنهان کرده است، اما همچنان برای خیلی از گردشگران یک شهر ناشناخته است. یکی از آثار باستانی زیبای این منطقه جرکلباد است که در غرب روستای کهنه آباد قرار دارد. این مکان تاریخی جزو آن دسته از آثاری است که هنوز برای بسیاری از افراد شناخته شده نیست.

اسکله و بازارچه بندر گز

اگر می‌خواهید علاوه بر تفریح و گشت و گذار از یکی از بزرگ‌ترین مناطق پرورش ماهی در ایران دیدن کنید، بازدید از اسکله بندر گز را در برنامه‌ی سفرتان بچینید؛ این اسکله جزو اصلی‌ترین جاهای دیدنی بندر گز است که علاوه بر نقاط گردشگری جذاب، دارای مناطق پرورش ماهی درجه یکی است. روستای لیوان شرقی از مناطقی است که در گرگان به پرورش ماهی گرمابی پرداخته و پیشرفت چشم‌گیری در این خصوص داشته است.‌ گردشگران می‌توانند از این منطقه دیدن کنند و  از تفریحات پرطرفدار آن مانند قایق‌ سواری، شنا و ماهیگیری لذت ببرند.

و اما تفریح و خوش‌گذرانی در گلستان تنها به اسکله‌ی بندر گز ختم نمی‌شود، بلکه بازارچه‌ بندر گز نیز یکی دیگر از نقاط فوق‌العاده‌ی گردشگری این بندر است که خاطرات خوبی برای‌تان به جای می‌گذارد. این بازارچه که در سال ۱۳۸۰ به منظور جذب گردشگران و رونق اقتصاد تاسیس شد محل اقامت گردشگران را نیز فراهم کرده است؛ به این صورت که گردشگران می‌توانند در آلاچیق‌ها اقامت کنند و کودکان در پارک‌ها به بازی بپردازند.

در بازارچه‌ی بندر گز می‌توانید غرفه‌های رنگارنگی را مشاهده کنید که پر هستند از خوراکی‌ها و صنایع دستی این بندر؛ می‌توانید سوغات با کیفیت این بندر را خریداری کنید و به یادگار با خود ببرید.

علاوه بر اینکه می‌توانید در این بازارچه به خرید زیورآلات، لباس‌های بومی، شیرینی‌های محلی و دیگر سوغات بندر گز و بندر ترکمن بپردازید، می‌توانید به کافه‌ها و رستوران‌های آن بروید و از خوراکی‌ها و غذاهای سنتی آن نهایت لذت را ببرید‌‌.

ساحل نوکنده

ساحل زیبای نوکنده یکی دیگر از جذاب‌ترین جاهای دیدنی بندر گز است که توجه گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. شهر نوکنده که در قسمت جنوب غربی بندر گز واقع شده است، به دلیل داشتن یک موقعیت جغرافیایی خاص و جنگل‌های جهان‌مورا در قسمت جنوبی‌اش و همچنین خاک حاصل‌خیز و آب و هوایی مساعد و ساحل فوق‌العاده‌اش بسیار دوست داشتنی و قابل توجه است.

ساحل آرامش‌بخش دریای خزر در این شهر از مکان‌های عالی تفریحی بندر گز است. برای رفتن به ساحل نوکنده باید مسیری به اندازه‌ی ۸ کیلومتر از بندر گز و ۴ کیلومتر از شهر نوکنده را طی کرد. سواحل نوکنده دارای امکاناتی مانند برق، آب، سرویس‌ بهداشتی، فروشگاه و آلاچیق است. گردشگران می‌توانند با خیالی آسوده به این منطقه سفر کنند و از آرامش ساحل بهره ببرند؛ می‌توانند در آلاچیق‌های مخصوص به استراحت بپردازند و از فروشگاه‌های آن اجناس دلخواهشان را خریداری کنند.

افرادی که برای بار اول به این منطقه سفر می‌کنند بهتر است در جریان باشند که ساحل نوکنده امکانات رفاهی سایر سواحل شمالی  را ندارد اما همان‌طور که گفته شد دارای امکانات معمولی یک سفر کوتاه مدت است. ساحل نوکنده محیطی دنج، آرام و خلوت است؛ اما باید به این نکته توجه کرد که این خلوت بودن برای‌تان مشکلی به وجود نیاورد؛ به این صورت که غریق نجاتی در این منطقه وجود ندارد و افراد باید حواس جمعی داشته باشند و به خصوص از کودکان بیشتر مراقبت کنند.

مورد دیگری که جذابیت این منطقه را بیشتر می‌کند این است که افرادی که مهارت ماهیگیری دارند می‌توانند از دریای نوکنده گونه‌های مختلف ماهی را صید کنند و یک غذای بی‌نظیر را تجربه کنند.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با مکان های دیدنی بندرگز صحبت کردیم. به جز موارد گفته شده در بالا، جاهای دیدنی دیگری مانند مار قلعه، قدیم قلعه و عروس قلعه نیز وجود دارد. اگر بعد از یک روز گشت و گذار و بازدید از جاهای دیدنی بندرگز به دنبال یک اقامت راحت در استان گلستان هستید، می‌توانید به صورت آنلاین از ویلاها و اقامتگاه‌های ما دیدن کنید و نسبت به رزرو اینترنتی آن اقدام کنید.

مطالعه بیشتر: استان گلستان را بهتر بشناسیم

ما در سپنجا به شما کمک می‌کنیم تا از یک راه ایمن بتوانید یک اقامت راحت و باکیفیت برای خود رزرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 3 میانگین: 2.7]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا