جاهای دیدنی ایران

آشنایی با جاهای دیدنی اسفراین اولین شهر اقوام آریایی

یکی از شهرهای دیدنی ایران، شهر اسفراین است. این شهر در جنوب شرقی خراسان قرار دارد. قدمت تاریخی این شهر بسیار زیاد است. همین ویژگی باعث شده است تا جاهای دیدنی اسفراین برای علاقه‌مندان به آثار باستانی یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب باشد. ما در این مقاله از سپنجا قصد داریم تا شما را با مکان های دیدنی اسفراین آشنا کنیم تا در سفر به این شهر با فرهنگ و تاریخ این نقطه از ایران بیشتر آشنا شوید.

معرفی جاهای دیدنی اسفراین

در مسیر جاده بجنورد به سبزوار، شهر تاریخی اسفراین قرار گرفته است. فاصله این شهر از بجنورد ۶۸ کیلومتر و فاصله آن تا سبزوار ۱۰۹ کیلومتر است. زبان مردم محلی این منطقه کرمانجی است. اسفراین به عنوان یکی از شهرهای استان خراسان شمالی از چندین دانشگاه و دانشکده تشکیل شده است. به طوری که برخی از این دانشکده‌ها در کل استان خراسان شمالی از شهرت بسیار بالایی برخوردار هستند.

این شهر از نظر تاریخی قدمت بسیار زیادی دارد. آثار به جای مانده از دوره‌های قبل، نشان‌دهنده این موضوع است. قسمت‌های مختلف این شهر مانند محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی آن مانند انجیرلی، چهل دختران، اردوگاه اردغانی و غیره نشان‌دهنده تاریخ کهن این منطقه است.

بیشتر آثار باستانی و جاهای دیدنی اسفراین به دوران اشکانی و ساسانی برمی‌گردد. به طوری که در این دوره‌ها، این شهر جزو یکی از ولایات مهم کشور به شمار می‌رفت و از اهمیت تاریخی و جغرافیایی بالایی برخوردار بود. اگر شما هم قصد سفر به اسفراین را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که دیدن جاذبه های گردشگری اسفراین را از دست ندهید.

برای اجاره سوئیت در بجنورد روی لینک کنید.

منار مسجد یا مسجد خسرو شیر

مسجد تاریخی منار در روستایی به نام خسرو شیر قرار گرفته است. قدمت تاریخی این مسجد به دوره سلجوقی برمی‌گردد. همچنین الحاقاتی از دوره ایلخانی بر روی آن دیده می‌شود. در حال حاضر از این مسجد زیبا تنها جرزهای ایوان آن باقی مانده است. همچنین بر روی مناره آجری باقی‌مانده آن کتیبه‌هایی با خط کوفی، تزیینات آجرکاری صلیب شکسته و غیره به چشم می‌خورد.

منار مسجد

پارک ملی ساریگل

برای علاقه‌مندان به طبیعت، دیدن پارک ملی ساریگل یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. این پارک دیدنی در سال ۱۳۵۳ در سازمان حفاظت محیط زیست به ثبت رسیده است. این پارک ملی در ابتدا با نام شاه جهان شهرت داشت. اما بعد از انقلاب، به منطقه ساریگل تغییرنام پیدا کرد. همچنین این منطقه در سال ۱۳۸۱ به دو منطقه پارک ملی ساریگل و منطقه حفاظت شده ساریگل تقسیم شد.

در حال حاضر پارک ملی ساریگل به عنوان یکی از جاهای دیدنی اسفراین جزو یکی از معروف‌ترین پارک‌های ملی استان خراسان شمالی به شمار می‌رود. در صورت بازدید از این پارک ملی، دیدن جاذبه‌های طبیعی دیگر آن مانند آبشار ایزی، سد اسفراین، رودخانه اردغان، روستای سرچشمه و غیره را از دست ندهید.

پارک ملی ساریگل از اسفراین تنها ۸ کیلومتر فاصله دارد و با طبیعت بکر و منحصر به فرد خود یک روز خاطره‌انگیز را برای شما به ارمغان می‌آورد. در این منطقه قله‌های بسیار معروفی مانند قله صیاد، قله کرکزو، قله قره داش، قله قوچ قلاقی، قله بیل باقلی و غیره وجود دارد. در نتیجه این مکان برای علاقه‌مندان به کوهنوردی یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است.

وجود چشمه‌های طبیعی در این منطقه مانند چشمه آق چشمه، چشمه فولاد، چشمه چهل مرغ، چشمه آلبلاغ، چشمه گاو ارکی، چشمه یاق و غیره سرسبزی و طراوت خاصی به منطقه بخشیده است. این منطقه یک منبع بسیار عالی برای رویش انواع گیاهان دارویی مانند اسفند، تلخه، خارشتر، زنبق، آلاله، لوبیای وحشی و غیره است.

پارک ملی ساریگل به عنوان یکی از جاهای دیدنی اسفراین محل زندگی بسیاری از پستانداران، خزندگان، پرندگان، ماهیان و غیره است. همچنین مراتع سرسبز این منطقه باعث شده است تا منطقه حفاظت شده ساریگل، زیستگاه خوبی برای زندگی حیواناتی نظیر قوچ، میش اوریال و پلنگ باشد.

 

 

ارگ تاریخی بلقیس

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید ارگ تاریخی بلقیس به عنوان دومین بنای گلی در ایران شهرت دارد. این ارگ بعد از ارگ بم جزو یکی از دیدنی‌ترین ارگ‌های تاریخی ایران به شمار می‌رود. معماری این ارگ طبق اصول معماری ساسانی ساخته شده است. این ارگ از ۲۹ برج با ارتفاع ۱۱ متر تشکیل شده است. دور تا دور این دژ با خندق احاطه شده است.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به یوش

جاهای دیدنی اسفراین

مصالح به کار رفته در این ارگ تاریخی از گل و چینه است و در برخی از قسمت‌ها جهت استحکام بیشتر از خشت، آجر و چوب نیز استفاده شده است. تفاوت اصلی ارگ تاریخی بلقیس با ارگ‌های موجود در ایران، ساخت آن در یک سطح هموار است. این در حالی است که معمولا دژها را در ارتفاع می‌ساختند. اما برای امنیت بیشتر دژ، دور تا دور آن را خندق کنده‌اند.

متاسفانه حفاری‌های غیرقانونی انجام شده در ارگ تاریخی بلقیس به عنوان یکی از جاهای دیدنی اسفراین باعث شده است تا تنها ویرانه‌ای از این ارگ تاریخی باقی بماند. اما با این حال دیدن این ارگ تاریخی خالی از لطف نیست.

مطالب بیشتر:اجاره سوئیت در نیشابور

پارک ملی سولیک

در شمال غربی اسفراین یک پارک ملی به نام سولیک قرار دارد. این منطقه در سال ۱۳۵۷ به دلیل تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی جزو مناطق حفاظت شده ایران به ثبت رسید. سپس در سال ۱۳۸۱ ارزش اکولوژیکی این منطقه باعث شد تا به پارک ملی ارتقا پیدا کند.

پارک ملی سولیک، زیستگاه اصلی برخی پرندگان و حیوانات مانند آهو، قوچ، میش و غیره است. همچنین برخی درختان جنگلی مانند گلابی، زرشک، ریخوک، نسترن، آلوچه وحشی، افرا کرکو، گز انجیر، گردو و غیره نیز در این منطقه به وفور یافت می‌شوند.

یکی از جاذبه‌های دیدنی این منطقه بنایی تاریخی به نام قلعه صعلوک است که در ارتفاعات جنوبی این منطقه قرار گرفته است. قدمت این قلعه تاریخی به قرن ۶ و ۷ هجری برمی‌گردد. البته توجه به این نکته ضروری است که بازدید از این قلعه تاریخی به عنوان یکی از جاهای دیدنی اسفراین برای افراد عادی تقریبا غیرممکن است. به این دلیل که مسیر رسیدن به این قلعه بسیار سخت و دشوار است.

آبشار ایزی

آبشار ایزی در نزدیکی یکی از روستاهای اسفراین یعنی ایزی قرار گرفته است. این آبشار در دامنه غربی کوه شاه جهان واقع شده است و آب آن از رودخانه ایزی تامین می‌شود. آب رودخانه ایزی یک منبع مناسب برای آبیاری زمین‌های کشاورزی این منطقه به حساب می‌آید. آبشار ایزی از یک صخره ۳۰ متری به پایین می‌ریزد و یک محیط سبز و زیبا را به وجود آورده است.

آبشار ایزی

مقبره شیخ آذری

در جنوب شهر دیدنی اسفراین و در نزدیکی شهر تاریخی بلقیس، مقبره یکی از شاعران و عارفان قرن ۹ هجری یعنی شیخ آذری قرار گرفته است. این شاعر قرن ۹ هجری در اسفراین متولد شده است. او شعرهای بسیار زیادی در وصف شاهرخ تیموری سروده است. بعد از مدتی او به عرفان روی آورد و کتاب‌ها و دست‌نوشته‌هایی را نیز از خود به یادگار گذاشت.

مقبره شیخ آذری به عنوان یکی از جاهای دیدنی اسفراین به شمار می‌رود که با معماری متفاوت خود قطعا شما را شگفت‌زده خواهد کرد. آرامگاه شیخ آذری در بخش شمالی این بنا قرار گرفته است.

روستای رویین

در ۲۵ کیلومتری شمال اسفراین یک روستای تاریخی و زیبا وجود دارد. برخی از باستان‌شناسان معتقد هستند که قدمت این روستا به پیش از اسلام برمی‌گردد. معماری بسیار زیبا و پلکانی خانه‌های این روستا از جمله ویژگی‌هایی است که باعث جذب گردشگر به این منطقه شده است. خانه‌های روستای رویین همانند ماسوله بر روی یکدیگر ساخته‌ شده‌اند. یعنی پشت بام منزل هر خانه، به عنوان حیاط خانه دیگری به حساب می‌آید.

قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های این شهر، بافت قدیمی، شیب کوچه‌های این روستا، عبور رودخانه از میان روستا، وجود درختان کهنسال و غیره از جمله ویژگی‌هایی است که حس و حال متفاوتی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

منطقه نمونه گردشگری میلانلو

منطقه گردشگری میلانلو به عنوان یکی از مناطق ییلاقی این شهر به حساب می‌آید که در ۹ کیلومتری شرق اسفراین قرار گرفته است. این منطقه گردشگری به عنوان یکی از جاهای دیدنی اسفراین از روستاهای مختلفی مانند اردغان، سرچشمه، سارکانلو، پرکانلو، قراقی و غیره تشکیل شده است. باغ‌های به هم‌پیوسته در این منطقه یک دالان سبز و چشم‌نوازی را به وجود آورده است.

چشمه‌های متعدد در این منطقه گردشگری باعث شده است تا زمین‌های زراعی و باغ‌های این منطقه سیراب شوند. این منطقه سرسبز با باغ‌ها، دره‌های سرسبز، کوه‌ها، چشمه‌سارها، کوه‌ها و غیره به یکی از مناطق گردشگری اسفراین تبدیل شده است. بافت متفاوت معماری این منطقه از جمله مواردی است که این منطقه را به یک مکان گردشگری نمونه در اسفراین تبدیل کرده است.

میلانلو

رشته کوه جغتای

رشته کوه جغتای در استان خراسان رضوی و بین دو شهر اسفراین و سبزوار قرار گرفته است. طول این رشته کوه به ۱۱۰ کیلومتر می‌ رسد و دشت جوین را از دشت سبزوار جدا می‌کند. بلندترین نقطه این رشته کوه، کوهی به نام نظرگاه است که از ارتفاع ۲۸۵۸ متری برخوردار است. آب و هوای این منطقه سرد و نیمه خشک است. برخی از علاقه‌مندان به کوه‌نوردی، به برخی از قله‌های این منطقه صعود کرده‌اند.

این مطلب را هم بخوانید
همه چیز درموردسفر مارکوپولو به ایران

مطالعه بیشتر:هر آنچه که نیاز است در مورد قوم کرمانج بدانید!

آب انبار صفی آباد

یکی از جاهای دیدنی اسفراین آب انبار صفی آباد است که در روستایی به همین نام در نزدیکی اسفراین قرار گرفته است. این آب انبار تاریخی توسط حاکم بام و صفی آباد به نام صفی خان بغایری ساخته شده است و قدمت آن به دوره افشار و قاجار برمی‌گردد. اما متاسفانه این آب انبار تاریخی، به دلیل عدم رسیدگی و فرسایش توسط آب و باد چیزی جز ویرانه‌های آن باقی نمانده بود.

بعدها دو شخص به نام‌های ارغیانی و گرایلی اقدام به مرمت و بازسازی این آب انبار کردند و سرانجام در سال ۱۳۴۴ جان تازه‌ای به این آب انبار بخشیدند. آب انبار صفی آباد در سال ۱۳۸۶ به ثبت در آثار ملی ایران رسیده است.

آرامگاه شیخ ادکانی

آرامگاه شیخ ادکانی عارف قرن ۷ هجری در روستای ادکان شهرستان اسفراین قرار گرفته است. معماری کلی این بنا به صورت یک گنبد چهار ضلعی است که از چهار ورودی تشکیل شده است. اما در حال حاضر دو ورودی آن در قسمت‌های غربی و جنوب این آرامگاه بسته است. آرامگاه شیخ رضی الدین علی لالا ادکانی معروف به شیخ ادکانی به عنوان یکی از جاهای دیدنی اسفراین به ثبت در آثار ملی ایران رسیده است.

آرامگاه شیخ ادکانی

آبشار دره جاج

برای علاقه‌مندان به طبیعت و طبیعت‌گردی شهرستان اسفراین یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. این شهر به دلیل برخورداری از جاذبه‌های طبیعی بسیار به یکی از مقاصد سفر گردشگران تبدیل شده است. یکی از جاذبه‌های طبیعی این منطقه آبشار دره جاج است که در ۶ کیلومتری اسفراین در روستایی به نام سست قرار گرفته است. این آبشار زیبا به صورت دو پله‌ای است و ارتفاع آن به ۴۰ متر می‌رسد. آب این آبشار از چشمه‌های بالادست آن تامین می‌شود.

شهر تاریخی بلقیس

این شهر جزو یکی از بزرگترین شهرهای گلی و خشتی ایران به شمار می‌رود که در قسمت جنوب غربی شهر اسفراین واقع شده است. شهر تاریخی بلقیس با وسعت ۱۸۰ هکتار، از مجموعه‌های متفاوتی از جمله ارگ، برج و بارو، منار تپه، آب انبار، مقبره شیخ آذری، کوره سفالگری، بازار، کاروانسرا، آب انبار، گورستان وسیع، یخدان‌ها و غیره تشکیل شده است.

اهمیت باستان‌شناسی شهر تاریخی بلقیس به عنوان یکی از جاهای دیدنی اسفراین باعث شده است تا این شهر قدیمی و کهن به ثبت در آثار ملی ایران برسد.

مطالب بیشتر:اجاره سوئیت در شیروان

آبشار توی

این آبشار در نزدیکی روستایی به همین نام در غرب اسفراین قرار گرفته است. دلیل ایجاد این آبشار رودخانه کوه‌های سالوک در این منطقه است. بهترین فصل برای دیدن این آبشار، فصل بهار است. به این دلیل که در سایر فصل‌ها ممکن است سیلاب‌های این منطقه کمی خطرناک باشد. البته توجه به این نکته ضروری است که برای دیدن این آبشار باید قسمتی از مسیر را پیاده بروید.

آبشار توی اسفراین

آرامگاه شاهزاده توی

یکی از بناهای تاریخی مذهبی شهرستان اسفراین، بنای امامزاده شاهزاده زید است. معماری این بنا در اصل به صورت هشت ضلعی بوده. اما تعمیرات انجام شده بر روی این بنا باعث شد تا قسمت‌های مختلف این بنا به صورت چند وجهی به نظر برسد. صندوقچه چوبی منبت کاری شده، کتیبه‌هایی با خط نسخ، شمسه و ترنج‌های هندسی، قاب‌های تزیین شده و غیره از جمله ویژگی‌های جذاب این آرامگاه به عنوان یکی از جاهای دیدنی اسفراین به حساب می‌آید.

سخن نهایی

اسفراین به عنوان اولین کانون استقرار آریایی‌ها، از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی برخوردار است. ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مهم‌ ترین مکان های دیدنی اسفراین آشنا کنیم. اگر به دنبال یک شهر تاریخی و زیبا برای تعطیلات خود می‌گردید، سفر به اسفراین به عنوان یکی از شهرهای خراسان شمالی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این شهر با جاذبه‌های دیدنی خود، یک سفر خاطره‌انگیز را برای شما به ارمغان می‌آورد.

در صورت تمایل به اقامت چند روزه در این شهر می‌توانید نسبت به رزرو اقامتگاه مناسب از طریق سپنجا اقدام کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا