توریست درمانی

چشمه های آب معدنی ؛معجزه ای برای درمان بیماری ها + آبگرم های ایران

چشمه های آب معدنی ؛معجزه ای برای درمان بیماری ها + آبگرم های ایران

یکی از دلایلی که سبب می شود، ایران به یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای افراد با سلیقه های مختلف تبدیل شود، چشمه های آب معدنی آن است.

چشمه های آب معدنی در ایران به وفور یافت می شوند و بدون آن که نیاز به صرف هزینه های بالا داشته باشید، هم می توانید از زیبایی آنها و هم از خواص درمانی شان استفاده کنید.

این چشمه ها دارای ویژگی های خاصی می باشند که می توانند به درمان بیماری های تنفسی، روماتیسم، بیماری های زنان، تسکین اعصاب، تنظیم فشار خون و موارد بسیار دیگر کمک می کنند.

با سامانه رزرو و اجاره ویلا، سوئیت، بومگردی و … سپنجا همراه باشید، تا چشمه های آبگرم ایران و خواص درمانی آن ها را دقیق تر بررسی کنیم.

خواص درمانی آب های معدنی ایران

استفاده از آب های معدنی به منظور خواص درمانی آن، قدمت بسیار زیادی دارد. آب های معدنی تاثیرات زیادی بر روی قسمت های مختلف بدن انسان می گذارند؛ این تاثیرات به گونه ای است که اگر در برخورد مستقیم آب چشمه قرار داشته باشید، چند برابر هستند. به همین دلیل است که افراد بسیار زیادی حضور فیزیکی در چشمه ها را به راه های درمانی دیگر ترجیح می دهند.

آب های معدنی هر کدام دارای مواد منحصر به فرد خود می باشند و تاثیر خاص خودشان را بر روی بدن دارند. این تفاوت در مواد تشکیل دهنده مواد معدنی، ناشی از تفاوت منطقه است. در هر صورت در لیست زیر با برخی از این خواص درمانی آشنا می شویم:

  • آب های سولفات کلسیم سرد سبب می شود تا ادرار افزایش پیدا کند.
  • آب های معدنی که دارای سولفاته سدیم و منیزیم هستند، ملین هستند و به برطرف شدن یبوست کمک بسیار زیادی می کنند.
  • آب های بیکربنات سدیم برای ایجاد تعادل در بین سرد مزاجی و گرم مزاجی بسیار موثر هستند.
  • از آب های سولوفوره سدیم رادیو اکتیو گرم برای درمان بیماری های تنفسی به کار می رود.

یکی از چشمه های آب معدنی ایران

باید در نظر داشته باشید که در خواص درمانی چشمه های آب معدنی، علاوه بر مواد تشکیل دهنده آنها عوامل دیگری مانند آب و هوای منطقه، ارتفاع آن روش درمان هم تاثیر گذار است. همان طور که گفتیم در جای جای نقاط کشورمان، چشمه های آب معدنی به وفور یافت می شود؛ از این رو لازم است آنها بشناسیم تا بهترین را از لحاظ نزدیک بودن انتخاب کنیم.

لیست چشمه های آب گرم ایران

آب گرم شهر کهنه

اگر ساکن خراسان رضوی هستید، آب گرم شهر کهنه یکی از بهترین انتخاب ها برای شما است. آب گرم شهر کهنه در شهر قوچان و در ۱۴۸ کیلومتری شمال غرب مشهد واقع شده است. شهر قوچان یکی از با قدمت ترین شهرهای ایران است که به ۲۵۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد.

از صدر اسلام تاکنون این شهر نام های متفاوتی از جمله اشاک، آساک، استوا، خوجان و خوشان به خود گرفته است. جالب است بدانید اشکانیان اولین حکومت خود را در شهر قوچان برپا کردند. چشمه آب گرم شهر کهنه که با عنوان چشمه سارهای جاری عنوان می شود در ۱۸ کیلومتری غرب قوچان و ۶ کیلومتری آرامگاه امام زاده سلطان ابراهیم قرار گرفته است.

چشمه آب های معدنی شهر کهنه یکی از پربازدیدترین جاذبه های قوچان است. پیشنهاد می کنیم در سفر به مشهد این آبگرم هم در برنامه تان قرار دهید.

آبگرم شهر کهنه از چشمه های آب معدنی ایران

اگر آبگرم شهر کهنه انتخاب شما است، با رزرو سوئیت در مشهد، می توانید خیال خودذتان را از بابت محل اقامت در مشهد راحت کنید! در این صورت یکی از روزهای سفرتان را به این آبگرم و خواص درمانی اش، اختصاص می دهید. تنوع اقامتگاه های سپنجا در شهر مشهد بسیار بالا است؛ از این رو با هر بودجه ای می توانید محل ایده آلی برای خود و اعضای خانواده تان پیدا کنید.

در نظر داشته باشید این محل های اقامت را می توانید براساس ویژگی های مختلف مانند تعداد اتاق ها، قیمت، نوع اقامتگاه و … در دسته بندی های مختلف قرار دهید و در کوتاهترین زمان، نمان مورد نظرتان را پیدا کنید. در نظر داشته باشید، در این مسیر پشتیبانی سپنجا همواره همراه و حامی شما است!

این مطلب را هم بخوانید
طاق بستان کرمانشاه ؛ از بهترین زمان بازدید تا بهترین رستوران هایش!

آب گرم چالدران

اگر جزو افرادی هستید  که منحصرا به دنبال چشمه های آب معدنی ایران می گردید، استان آذربایجان غربی باید اولویت یک شما باشد. استان آذربایجان غربی دارای بیش از ۴۶ چشمه آب گرم می باشد و جاذبه بسیار پر بازدید در این استان به شمار می آید. تعدادی از چشمه های آبگرم این استان در نزدیکی آثاری تاریخی قرار دارند که می توانید در بازدید از هر دوی این جاذبه های دیدن کنید.

آب گرم چالدران یکی از محبوب ترین آبگرم های این استان است که در منطقه سیه چشم، بخش مرکزی واقع شده است.

آب گرم سرعین

آب گرم سرعین به احتمال زیاد تا کنون به گوشتان خورده است؛ چرا که از شهرت زیادی برخوردار است. چشمه های آب گرم سرعین یکی دیگر از بهترین انتخاب هایی است که می توانید داشته باشید. این آب گرم در ۵۲ کیلومتری اردبیل واقع شده است.

آب گرم سرعین دارای ویژگی هایی خاصی مثل دما و خاصیت درمانی، از دل زمین بیرون می آید و در فصل تابستان، یکی از محبوب ترین جاذبه ها برای گردشگران داخلی و خارجی است. جالب است بدانید حمام کردن در آب گرم سرعین به سرعت می تواند سبب آرام شدن دردهای عصبی، روماتیسمی و عصبی مفصلی شود.

آبگرم سرعین از چشمه های آب معدنی ایران

اگر به دنبال چشمه آب گرم می گردید، سرعین مناسب ترین انتخاب است؛ چرا که به سبب نزدیکی به شهر اردبیل می توانید از هر دوی آنها در یک سفر دیدن کنید. اردبیل هم شهری بزرگ می باشد و به خودی خود دارای جاذبه های بسیار زیادی می باشد. برای شناخت بیشتر دیدنی های اردبیل، مطلب زیر را به شما پشنهاد می کنیم:

آبگرم سرعین یکی از پرطرفدارترین انتخاب ها در این لیست است. اگر شما هم مانند بسیاری از افراد این آبگرم و مزایای فوق العاده اش را انتخاب می کنید، می توانید با رزرو سوئیت ارزان در اردبیل و رزرو سوئیت ارزان در سرعین، بخشی از سفرتان را به این جاذبه پر خاصیت اختصاص دهید!

آبگرم رینه

شمال همیشه یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری برای مردم بوده است. در این بین، استان مازندران هم با دارا بودن تعداد زیادی از چشمه های آب معدنی، هر ساله میزبان گردشگران است.

در جاده هراز در استان مازندران، چشمه آب گرمی با نام رینه وجود دارد که مکانی بسیار مناسب برای گذراندن اوقات فراغت تان در دل جنگل های همیشه سبز شمال است.

 

برای دسترسی به آبگرم رینه بعد از پلور، باید بعد از آب اسک حدود ۳ کیلومتر به پیش بروید. برای لذت بردن از آبگرم هم می توانید به صورت عمومی و هم خصوصی از آن استفاده کنید.

آبگرم رینه یکی از چشمه های آب معدنی ایران

پیشنهاد می کنیم برای بازدید از آبگرم رینه همراه با اعضای خانواده و یا دوستانتان به این منطقه سفر کنید؛ چرا که تنها به مدت یک یا دو ساعت می توانید از آبگرم استفاده کنید در حالی که باید پول روز کامل یا نصف روز را بپردازید.

سفر گروهی به این منطقه صرفه جویی بسیاری در هزینه هایتان می کند. یادتان نرود در سفر به مازندران، بازدید از دریاچه چورت و شورمست از اولویت های سفرتان هستند!

  • دریاچه شورمست مازندران پاتوق تهرانی ها و مسافران شمال!

  • دریاچه چورت مازندران را در اولویت سفرهایتان قرار دهید!

  • آبگرم رینه
  • اقامت در ویلا دربستی در رینه

آبگرم فردوس

چشمه آب معدنی فردوس، یکی از جاذبه های مورد علاقه مشهدی ها است. این آب گرم که دارای قدمتی ۲۰۰ ساله می باشد، در ۲۲ کیلومتری مشهد در جاده فردوس به بجستان واقع شده است.

آبگرم معدنی شهر فردوس بر روی کوهی که آبگرم از آن سرچشمه می گیرد واقع شده است و در آنجا آثاری مانند برج و بارو می بینید که همگی بیانگر تاریخی بودن این منطقه هستند. جالب است بدانید که جریان آبگرم فردوس پس از زلزله سال ۴۷ متوقف می شود و پس از زمین لرزه های یعدی دوباره به جریان می افتد. در بازدید از آبگرم فردوس، از اجاره سوئیت ارزان در فردوس غافل نشوید!

این مطلب را هم بخوانید
غار نمکدان قشم

آب گرم قلعه کندی

در هر کجای ایران را که نگاه می کنید؛ چشمه های آب معدنی وجود دارند که هر کدام با ویژگی های منحصر به فرد خود، جاذبه ای برای گردشگران به حساب می آیند. در مسیر جاده ای که از اردبیل به پارس آباد می رود، قلعه کندی قرار گرفته است که در آن چشمه آبگرمی وجود دارد.

این چشمه به دلیل واقع شدن در نزدیکی جنگل های ارسباران و رود مرزی ارس گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور را به خود جذب می کند. گردشگران خارجی برای دیدن این چشمه آبگرم از کشور هایی مانند آذربایجان، ارمنستان و نخجوان می آیند.

آبگرم قلعه کندی دارای خاصیبت درمانی بسیار قوی می باشد که برای درمان بیماری های روماتیسمی بسیار موثر است. دمای آب در این چشمه به ۷۵ تا ۸۰ درجه می رسد و تعداد زیادی از دکترهای ارتوپدی این چشمه را به بیماران خود برای استفاده از خواص درمانی آن پیشنهاد می کنند.

آبگرم فلکده

در بین شهر های شمالی، تنکابن همواره یکی از انتخاب های اول گردشگران بوده است. جاذبه های طبیعی تنکابن را در هیچ کجای دیگر نمی توان یافت. اگر به تنکابن سفر کنید و از مردم محلی درباره یکی از بهترین جاذبه های طبیعی آن سوال بپرسید، حتما جنگل دو هزار را به شما پیشنهاد می دهند.

آبگرم فلکده هم در جنگل دوهزار تنکابن واقع شده است و به برکت وجود آن، منطقه فلکده شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است.

آبگرم فلکده از بهترین چشمه های آب معدنی ایران

فلکده، منطقه ای پرت است و کمتر کسی که آنجا را نشناسد می تواند آن را پیدا کند؛ به همین سبب منطقه ای بکر و دست نخورده می باشد. آبگرم فلکده دارای پستی و بلندی هایی می باشد که زیبایی خاص و منحصر به فردی به آن بخشیده است. یکی از ویژگی های خوب آبگرم فلکده آن است که، آب آن دارای گوگرد نمی باشد.

پیشنهاد می کنیم برای استفاده از آبگرم فلکده، فصول سرد سال را انتخاب کنید، زیرا این منطقه دارای آب و هوایی کوهپایه ای است که در فصول گرم سال بسیار مطلوب است. برای دسترسی به این آبگرم ابتدا باید به تنکابن و جاده دو هزار بروید، سپس از آنجا خودتان را به روستای لیره سر برسانید.

تنکابن دارای دیدنی های فوق العاده ای می باشد که یکی از آنها، آبگرم فلکده است. پیشنهاد می کنیم با رزرو سوئیت در تنکابن، هم از دیدنی های این شهر و هم از جاذبه های گردشگری فوق العاده اطرافش نهایت استفاده را ببرید و بخشی از سفرتان را به این آبگرم اختصاص دهید.

آبگرم دهلران

اگر سفری به استان ایلام دارید، بازدید از آبگرم دهلران را تحت هیچ شرایطی از دست ندهید. چشمه های آبگرم دهلران با دمایی در حدود ۵۰ درجه سانتی گراد یکی از زیباترین جاذبه های این استان می باشند. این آبگرم دارای گوگرد می باشد که خواص درمانی خاص خود را دارا می باشد.

گردشگران بسیار زیادی هستند که این مکان را برای سلامتی خود انتخاب می کنند. آن چیزی که چشمه های آبگرن دهلران را منحصر به فرد می کند، تغییر رنگ این چشمه در طول روز و پرتوی هفت رنگی است که در آن منعکس می شود.

آبگرم دهلران یکی از بهترین چشمه های آب معدنی ایران

علت وجود آبگرم دهلران، جوشش و وجود منابع نفتی و گازی در زیر زمین است که خواص بسیار مفیدی دارند. اگر خواهان بازدید از این منطقه هستید، ابتدا باید به شهر دهلران در استان ایلام بروید. سپس در دامنه ارتفاع سیاه کوه، در نزدیکی غار خفاش به چشمه می رسید.

خوب است بدانید در اطراف چشمه های آب گرم دهلران مجتمعی رفاهی و استخر هایی لجن مالی درمانی برای فراهم آوردن امکانات بیشتر برای مسافران وجود دارد.

 

این موارد تنها بخش کمی از چشمه های آب معدنی ایران بودند که هر کدام به نوعی زیبایی خود را دارا می باشند. بازدید از آنها را از دست ندهید. آیا شما هم تجربه استفاده از مزایای این چشمه های آب معدنی را دارید؟ در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید!

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا