دیدنی های گیلان

هر آنچه در ارتباط با لنگرود باید بدانید!

خاص‌ترین جاهای گردشگری لنگرود را بشناسید!

اگر عاشق سفر هستید، اگر به دنبال مناطق بکر و سرسبز طبیعت می‌باشید، اگر علاقه‌مند به شناخت جاده‌های فرعی شمال کشور هستید، این کادر برای شما است پس با ما همراه باشید. شمال سرزمین کشورمان با آب و هوای رؤیایی و مناظر سرسبز و خیره کننده اش، یکی از بهترین مقصدها برای به یاد ماندنی‌ترین سفر عمرتان است. لنگرود، یکی از بی نظیرترین هرهای استان گیلان می‌باشد که نه تنها از نظر جاذبه‌های طبیعی، بلکه از لحاظ جاذبه‌های تاریخی نیز غنی است.

لنگرود شهری است بین دریای آبی خزر و کوهای استوار لیلا که مردمان خونگرمش زیبایی این شهر را دو چندان کرده‌اند. این شهر با باغ‌های وسیع پر تقالش، شالیزارهای سرسبزش، آثار تاریخی فراوانش، لباس‌های رنگارنگ روستایی اش و… هرساله هزاران مسافر و گردشگر را به سمت خود جذب کرده و آماده پذیرایی از آن‌ها است.

برای اجاره ویلا در شمال کلیک کنید!

درباره لنگرود

درباره-لنگرود

شهرستان لنگرود یکی از شهرهای مرکزی استان گیلان است که از غرب با لاهیجان و از شرق با رود سر در مجاورت است. این شهر با وسعتی حدود ۹۰۰ کیلومتر زیبایی‌های بسیاری را در قلب خود جای داده‌است. گویش و لهجه مردمان ساکن لنگرود گیلکی است که بسیار شیرین و جذاب می‌باشد. تاریخ لنگرود مربوط به ۹۰۰ سال پیش بوده و همان‌طور که گفتیم این شهر از نظر پیشینه تاریخی از قدمت بالایی برخودار است. در زمان نادر شاه این شهر از اهمیت والایی برخوردار بوده زیرا این شهر پایگاه دریایی و کارخانه کشتی سازی شمال ایران بوده‌است.

لنگرود در زمینه‌های کشاورزی، صنایع مختلف فلزی و کشت کنف بسیار معروف و قدرتمند است.

از نظر معنا لغوی لنگرود از دو بخش لنگر و رود تشکیل شده‌است که به معنی وقار و آرامش می‌باشد. این شهر با موقعیت مکانی بی نظیرش، یعنی حضو در میان جنگل و دریا، جاذبه‌های طبیعی بسیاری را در قلب خود جای داده‌است که در این کادر با هر کدام به خوبی آشنا خواهیم شد.

جاذبه‌های طبیعی لنگرود

همان‌طور که در کادر بالا ذکر کردیم لنگرود شهری است سرشار از جاذبه‌های طبیعی و طبیعتی دلچسب که بسیاری از گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. در این قسمت از این مقاله به توصیف جاذبه‌های طبیعی لنگرود می‌پردازیم.

۱- لیلا کوه

یکی از دلچسب‌ترین مکان‌های دیدنی لنگرود که سرشار از باغ‌هایی وسیع از چای و پرتقال است لیلا کوه می‌باشد. جنگل‌هایی سر سبز و مخملی، ابشارهای زلال در دل کوه و چشمه‌های که با رود بر سطح زمین جاری شدند، سالانه هزاران مسافر را به سمت خود جذب می‌کند. از دیگر جذابیت های این منطقه قهوه‌خانه‌ها و استراحت گاه‌هایی است که در لیلا کوه آماده پذیرایی از شما هستند. این قهوه‌خانه‌ها به دلیل قهوه‌های لذیذ خود معروف شده‌اند و تمامی مسافران لیلا کوه، در دل طبیعت، خود را مهمان بهترین قهوه شمال ایران می‌کنند.

مکان‌های دیدنی که در حوالی لیلا کوه قرار گرفته و بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست، شامل اطاقور، ملات، کومله و علی‌آباد می‌باشد.

اگر به عشق باغ‌های چایی به لیلا کوه آمده‌اید، باید بگویم باید از مسیری پر پیچ خم و جاده خاکی عبور کنید. اما بعد از رسیدن به باغ‌های مخملی و سرسبز چای، بدون شک تمام خستگی راه از تن شما به در خواهد رفت. به محض ورود به این باغ‌ها عطر چای را با بند بند وجودتان احساس خواهید کرد که بسیار مطبوع و دلچسب است. قدم زدن در این باغ‌های خارق‌العاده آنقدر رؤیایی است که گویی در تابلویی نقاشی گام برمی‌دارید.

برای رساندن خود به لیلا کوه با استفاده از اتوبوس‌های لاهیجان به لنگرود خود در عرض ۵ ساعت به این بهشت گمشده برسانید. از لنگرود تا لیلا کوه میدان فرمانداری را باید به سمت راست برانید تا در مسیر این روستا قرار بگیرید، این جاده تا ۳ کیلومتر آسفالت است.

۲- تالاب کیاکلایه

این تالاب دیدنی علاوه بر شهرت خود از نظر جاذبه‌های طبیعی، از نظر گونه‌های گیاهی و جانوری که در دل خود جای داده‌است بسیار معروف شده‌است. این تالاب به عنوان یکی از غنی‌ترین تالاب‌های ایران از نظر انواع گونه‌های جانوری و گیاهی بسیار حائز اهمیت و قابل توجه زیست شناسان قرار گرفته‌است. متأسفانه امروزه به دلیل توسعه شهر از ۳۰۰ هکتار تالاب کیاکلایه، تنها ۱۵۰ هکتار از ان باقی مانده‌است که باید در حفظ و بقا آن کوشا باشیم.

این مطلب را هم بخوانید
چرا باید به آبشار دودزن خرمکش برویم؟

تالاب کیاکلایه لنگرود با اتصال به شالیزارهای کوهپایه لیلا کوه، منظره بی نظیری را خلق کرده‌است که شما می‌توانید تالابی پوشیده از گل‌های نیلوفری را تماشا و روزی به یادماندنی را در کنار خود و عزیزان تان ثبت کنید.

برای حضور در این جاذبه طبیعی به جنوب شهر لنگرود رفته و نرسیده به لیلا کو توقف کنید. تالاب کیاکلایه در ۳ کیلومتری لیلا کوه قرار دارد.

۳- تالاب چاف

یکی از حیرت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی لنگرود تالاب چاف می‌باشد که سالانه هزاران مسافر را به سمت خود جذب می‌کند. تالاب چاف با وسعتی حدود ۸۰۰ هکتار یکی از به یاد ماندنی‌ترین مناظر طبیعی را به دیدگاه شما خواهد رساند. برای بازدید از این تالاب چشم نواز علاوه بر فصل بهار که پادشاه فصل‌ها است، می‌توانید در پاییز نیز به آن سر بزنید تا با چشم‌اندازی رنگارنگ و خیره کننده از تلفیق رنگ‌ها رو به رو شوید.

برای رساندن خود به تالاب چاف، باید خود را به ۱۳ کیلومتری شمال لنگرود بروید. لازم است ذکر شود که برای حفظ محیط زیست در این تالاب شکار و ماهیگیری ممنوع است .

۴- عطا کوه

عطا کوه یا کوه دکل نیز یکی از دیگر جاذبه‌های طبیعی لنگرود می‌باشد. شما با رساندن خود بر فراز عطا کوه با منظره ای بی نظیر و خیره کننده رو به رو خواهید شد. این منطقه ییلاقی و گردشگری به قدری آرامش بخش و دلچسب می‌باشد که توصیف آن بسیار سخت و غیرممکن است. برای شرح این قله باید بگویم که در ارتفاعی ۷۰۰ متری از سطح دریا، چشم‌اندازی از دریا و لاهیجان را در زیر پایتان خواهید داشت.

به دلیل وجود دکل‌های مخابراتی و تلویزیونی بر روی این  کوه به هیچ عنوان به مشکلات ارتباطی و نبود آنتن برنخواهید خورد.

۵- بام کومله

اگر به دنبال طبیعتی بکر و آرامش بخش در لنگرود هستید بام کومله را به هیچ عنوان از دست ندهید. این منطقه سرسبز علاوه بر مناظر چشم نوازی که از ارتفاعات لنگرود به شما هدیه  می‌دهد. دارای دریاچه ای طبیعی است که امکانات تفریحی بسیاری را برای گردشگران فراهم می‌کند.

در بام کومله  شما می‌توانید از مناطق بکر و کمتر دیده شده لنگرود، روزی خاطره انگیز را در کنار عزیزان رقم بزنید. در نزدیکی دریاچه این منطقه اماکاناتی همچون قایق‌سواری و رستوران‌های متعدد برای بازدید کنندگان قرار گرفته‌است.

به‌طور کلی در وصف زیبایی بام کومله لنگرود باید بگویم که با قدم زدن در ارتفاعات کومله به قدری درگیر زیبایی‌های آن خواهید شد که گویی در رویاهایتان گام برمی‌دارید.

۶- آبشار ماهی مشو

این آبشار دیدنی یکی بهترین گزینه‌ها برای علاقه مندان به طبیعت است. دلیل نام گذاری عجیب این آبشار به دلیل عدم عبور ماهی به بالا آن می‌باشد. ارتفاع ۱۰ متری این آبشار چنان منظره ای خیره کننده را در اختیارتان قرار می‌دهد که هر بازدید کننده ای را مبهوت خود می‌سازد. در کنار این آبشار معروف لنگرود دو حوضچه آب با عمق دو متر قرار دارد که فرصت و شرایط مناسبی را در اختیار علاقه مندان به شنا و آب‌تنی قرار می‌دهد تا در گرما تابستان با آب‌بازی و آب‌تنی در این حوضچه‌ها روزی سراسر انرژی و هیجان را برای خود رقم بزنند.

یکی از دیگر جلوه‌های ویژه این آبشار قرارگیری در مجاورت غار است، این غار با سنگ‌هایی قرمز رنگ منظره ای جالب و جذاب را در اختیار شما مسافران عزیز خواهد گذاشت.

۷- ساحل چاف و چمخاله

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طیعی لنگرود که تمامی مسافران به محض ورود به این شهر از آن بازدید می‌کنند، ساحل چمخاله است. به‌طور کلی لنگرود شهر علاقه مندان به طبیعت است و شما می‌توانید انواع طبیعت را از کوه، جنگل، آبشار، دریاچه و دریا در این شهر ببینید. ساحل چمخاله از گذشته تا امروز پس از انزلی دیگر ساخل فعال شمال ایران می‌باشد که با ساحلی نرم و ماسه ای و دریایی زلال و درخشان، منطقه منحصر به فرد و آرامش بخش را به شما هدیه خواهد کرد.

این مطلب را هم بخوانید
جاذبه های گردشگری گیلان و شهر های پربازدید شمال

مطالعه مطالب بیشتر: فاصله تهران تا رامسر از جاده چالوس | سفر به شمال

جاذبه‌های تاریخی لنگرود

همان‌طور که گفتیم با توجه به قدمت بالا و پیشینه تاریخی کهن شهر لنگرود شما کمی توانید در گوشه گوشه این شهر بناهای تاریخی و قدیمی بسیری را بیابید و در ماشین زمان آن‌ها نشسته و به گذشته‌های دور سفر کنید.

در این کادر از این مقاله با بناهای تاریخی لنگرود آشنا خواهیم شد.

۱- مسجد جامع لنگرود

اگر علاقه‌مند به بناهای سنتی هستید و همچنین از هنر معماری اسلامی لذت می‌برید، مسجد جامع لنگرود را از دست ندهید. این مسجد تاریخی در سال ۱۲۰۴ هجری شمسی ساخته و احداث گردید. این مسجد با هنر منبت کاری به بهترین نحو تزئین شده و نمایی زیبا و چشم نواز را در اختیار بازدید کنندگان قرار می‌دهد. مسجد جامع لنگرود در محله بازار این شهر قرار گرفته‌است.

مسجد-آقا-شیخ-حبیب‌الله

۲- مسجد آقا سید حسین

این مسجد قدیمی متعلق به یکی از سران کیایی است که مانند مسجد جامع لنگرود در بازار این شهر قرار دارد. این بنا دارای کاشی کاری هنرمندانه ای است که بر روی دیوارها و ایوان این مسجد نقش بسته‌است. تمامی کاشی کاری‌های ذکر شده مربوط به دوران قاجاریه، صفویه و تیموریان می‌باشد. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این مسجد درب‌های آن است که کتیبه‌هایی از آیات قرآن بر روی ان‌ها به جا گذشته شده‌است. همچنین بر روی دیوارهای این مسجد نگاره‌هایی از واق کربلا ترسیم شده که در گنار آن با استفاده از گچ بری مرثیه ای از محتشم کاشانی نقش بسته‌است.

۳- خانه منجم باشی

بدون تردید یکی از بهترین آثار تاریخی شهر لنگرود خانه منجم باشی است. این بنا معروف از هنر معماری قاجار در این شهر به یادگار مانده‌است. این خانه متعلق به خانواده منجم باشی می‌باشد که در زمان محمد خان قاجار بسیار معروف و صاحب نام بوده‌اند که به دلیل آگاهی در علم نجوم به خانه منجم باشی مروف شده‌است.

ورودی اصلی این ساختمان مهتابی نامیده می‌شود. که شبیه به ماه و حالت هلالی شکل را دارا است. درون این خانه دارای تزئیناتی بسیاری از قبیل گچ بری و شیشه‌هایی یا رنگ‌هایی خاص می‌باشد که برای علاقه مندان به بناهای تاریخی، بسیار جذاب است.

به‌طور کلی خانه منجم باشی یکی از نمادهای شهر لنگرود می‌باشد که در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

۴- پل خشتی لنگرود

این پل تاریخی و دیدنی بر روی رودخانه سفید رود در مرکز شهر لنگرود قرار گرفته‌است. همان‌طور که از نامش پیداست این پل کهن و قدیمی از آجر و خشت ساخته شده و به خشته پورد نیز معرف است.

این پل مزربوط به دوران صفویه می‌باشد.

۵- مسجد آقا شیخ حبیب‌الله

این بنا تاریخی در دوران قاچار احداث شده‌است که به ستون‌ها و چوب کاری‌های بی مثالش شهرت یافته‌است. برای رسیدن به این مجد قدیمی باید به محله راه پشته لنگرود بروید.

معرفی روستاهای لنگرود

لنگرود شهری است کوهپایه ای که سرشار از باغ‌های میوه و شالیزلرهای سرسبز می‌باشد. برای بازدید از این بهشت گمشده باید به بافت روستایی این شهر سفر کنید و از زیبایی‌های بی نظیر این شهر لذت ببرید.

روستاهای لنگرود شامل چاف، سالکویه، سیاه منسه، گل سفید، فتیده، سلوش، لیسه رود، خال کیاسر، بلوردکان، تپه، و پرشکوه می‌شود. شما با سفر به بافت‌های روستایی شهر لنگرود می‌توانید سبک جدیدی از زندگی را در دل طبیعت از نزدیک ببینید و لذت ببرید.

سخن آخر

شمال ایران یکی از بکرترین مناطق ایران است که شهر لنگرود همانند نگینی در انگشتر یخش شمالی این مرز و بوم می دخشد. امید است با معرفی دیدنی‌های این شهر ناشناخته، عزم سفر به آن را برنامه‌ریزی و اوقات خوشی را در کنار خانواده تان سپری کنید.

با کمک سامانه رزرو سپنجا دیگر نگران هتل و محل اقامت در لنگرود نباشید و هماهنگی اقامتگاه در شهر لنگرود را به ما بسپارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا