جاهای دیدنی ایران

سوئیس کوچک ایران کجاست؟

استان چهار محال و بختیاری به علت وجود چشمه‌سارها و مناطق دیدنی و جذاب در کنار طبیعت دنج و محشیری که دارد به سوئیس کوچک ایران معروف شده است. چهار محال و بختیاری یکی از زیباترین استان‌های ایران به شمار می‌رود که هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. این منطقه در بیشتر فصل‌های سال سرد بوده و از آن به عنوان سردترین نقطه ایران یاد می‌شود.

تماشای کوه‌های برفی و یخبندان می‌تواند برای شما تجربه‌ای متفاوت باشد. این استان تقریبا حدود ۲۵۰ جاذبه طبیعی و گردشگری دارد که بر اوج کوه‌های زاگرس قرار گرفته است. اگر به طبیعت‌گردی علاقه دارید و اهل تفریح و گردش هستید سفر به این دنیای زیبا و فوق‌العاده را از دست ندهید. سپنجا قصد دارد تا شما را با سوئیس ایران که پر از جذابیت و شگفتی است، آشنا کند؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید تا به گوشه‌ای از زیبایی‌های آن اشاره کنیم.

سوئیس کوچک ایران

استان چهار محال و بختیاری در منطقه‌ای کوهستانی در مرکز کشور ایران قرار گرفته که مرکز این استان شهرکرد است. این استان به عنوان سوئیس کوچک ایران معرفی شده است که از سمت جنوب به استان کهگیلویه و بویر احمد، از سمت شرق و شمال به استان اصفهان، از سمت غرب هم به استان خوزستان ختم می‌شود. مردمی که در این استان زندگی می‌کنند به زبان‌های ترکی قشقایی، لری بختیاری و فارسی حرف می‌زنند.

افرادی که ساکن شهرهای هفشجان، گندمان، شهرکرد و بروجن هستند بیشتر به زبان فارسی سخن می‌گویند. بلندترین مرکز استان ایران، شهرکرد با ارتفاع ۲۰۶۶ از سطح دریا است. استان چهار محال و بختیاری یک پیشینه دور و درازی دارد و طبق ابزارهای سنگی و آثار تاریخی که در این منطقه پیدا شده است قدمت آن را ۹۰۰۰ سال تخمین زده‌اند. این سرزمین به دلیل منابع طبیعی، بارندگی زیاد، آب فراوان و مراتع سرسبز باعث شده تا مکانی مناسب برای زندگی باشد.

کشاورزی در این مناطق رونق فراوانی دارد و مراتع آن می‌تواند برای پرورش دام بسیار مناسب باشد؛ بنابراین مردم این منطقه بیشتر به کار کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و از این راه کسب درآمد می‌کنند. در ادامه برخی از شگفتی‌های طبیعی این استان را معرفی خواهیم کرد تا بدانید که این استان به‌خاطر زیبایی‌های نایاب و بی‌نظیرش به سوئیس کوچک ایران معروف شده است.

برای اجاره سوئیت در شهرکرد روی لینک کلیک کنید.

سوئیس کوچک ایران

روستای چالشتر

مرکز استان چهار محال و بختیاری، شهرکرد است که این شهر زیبا زیبایی‌های بی عدیلی را دارد. یکی از این زیبایی‌ها روستای چالشتر است که از شهرکرد شش کیلومتری فاصله دارد و قبل از اینکه خوانین به این استان تسلط پیدا کنند چالشتر مرکز چهار محال و بختیاری بوده است. در این روستا یک قلعه وجود دارد که شکل مربعی داشته و با ابعاد ۳۵ متر در وسط این روستا قرار گرفته است.

این قلعه دارای ۴ دروازه بود که برای امنیت بیشتر، شب‌ها هر ۴ دروازه را می‌بستند و در وسط این قلعه مسجد و خانه خان وجود داشت که رو به روی چهار دروازه بودند. این قلعه با هنرمندی خاصی طراحی شده و نمای بسیار زیبا و دلربایی دارد و با تمام قدیمی بودنش جذابیت زیادی دارد.

چشمه زنه هفشجان

سوئیس کوچک ایران دارای تفریگاه‌های بسیاری است که یکی از آن‌ها چشمه زنه است. این چشمه در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهرکرد قرار گرفته و از هفشجان نیز ۲ کیلومتر فاصله دارد. از ویژگی‌های این منطقه می‌توان به لاله‌های واژگون و آب معدنی آن اشاره کرد که همین ویژگی‌ها باعث شده تا گردشگران زیادی برای تماشای جاذبه‌ها و طبیعت سرسبز آن راهی این سفر شوند. چشمه زنه در روز طبیعت بسیار شلوغ می‌شود و بیش از ده هزار نفر در این منطقه حاضر می‎‌شوند.

چشمه زنه هفشجان

چشمه سیاسرد

شهر زیبایی به اسم بروجن در چهار محال و بختیاری وجود دارد که به دلیل اهمیت بالایی که دارد دومین شهرستان این استان به حساب می‌آید. در این شهر چشمه‌ای به نام سیاسرد خواهید دید که یکی از مناطق تفریحی و گردشگری محسوب می‌شود. هر ساله مسافران بی‌شماری از اقصی نقاط جهان برای بازدید و تفریح به این منطقه می‌آیند.

آب و هوای مطبوع و خنک، درختان بلند قامت کهنسال و طبیعت سرسبز همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا این منطقه را به مکان تفریحی زیبا و استراحتگاهی امن برای مردم شهر بروجن و مسافران تبدیل کنند. فضاسازی‌های جذاب و آسانی مسیر راه باعث جذب هر چه بیشتر گردشگران شده است.

مطالعه بیشتر: جاذبه های دیدنی چهارمحال و بختیاری

تالاب چغاخور

تلاب چغور در شهرکرد قرار نگرفته بلکه حدود ۶۰ کیلومتری از آن فاصله دارد و در مسیر رفتن از شهرکرد به شهر ایذه خوزستان می‌توانید از این تالاب بازدید کنید. این تالاب تقریبا ۲۳۹۹ هکتار وسعت دارد که اگر به این منطقه بروید پرندگان زیبایی را خواهید دید که در آن حوالی پرواز می‌کنند. پرندگان بومی و مهاجر مثل لک لک‌های سفید، مرغابی‌های مختلف، خروس کولی که وجود این پرندگان به زیبایی هر چه بیشتر این تالاب افزوده است.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی برخی از بکرترین مناطق شمال

در این تالاب آبزیان بی‌شماری زندگی می‌کنند از جمله آن‌ها می‌توان به ماهی‌های گورخری و ماهی‌های کپور اشاره کرد. تالاب چغاخور با طبیعت دلنشین و صدای پرندگان، همراه نسیم خنکی که می‌وزد، چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای را به وجود آورده است و همین ویژگی‌هاست که گردشگران زیادی را به خود جذب کرده و اکنون به عنوان یک منطقه تفریحی به شمار می‌رود.

تالاب چغاخور

تفرجگاه پیرغار

پیرغار یکی از تفرجگاه‌های زیبا و جذاب استان چهار محال و بختیاری است که در فاصله ۳۸ کیلومتری از شهرکرد قرار گرفته و از شهرستان فارسان نیز ۶ کیلومتری فاصله دارد؛ اما اینکه دقیقا در کجا قرار دارد باید گفت که در یک روستایی به نام ده چشمه واقع شده و برای بازدید از این غار باید به این روستا بروید.

روستای ده چشمه قدمت طولانی دارد بنابراین آثار تاریخی گرانبهایی را در آن خواهید دید که به زمان‌های خیلی دور برمی‌گردد. در تفرجگاه پیرغار کتیبه‌های ارزشمندی وجود دارد و سه تا از آن‌ها را که به خط نستعلیق بر روی سنگی حکاکی شده در این منطقه مشاهده خواهید کرد. طبق بررسی‌هایی که محققان انجام داده‌اند گفته شده که این کتیبه‌ها در زمان خسروخان (سردار ظفر بختیاری) حک شده است.

چشمه دیمه

یکی از علت‌هایی که به شهرکرد سوئیس کوچک ایران می‌گویند، وجود چشمه‌ها و طبیعت خارق‌العاده آن است. چشمه دیمه با ایجاد فضایی فرح بخش و زیبا مکان بسیار مناسبی برای تفریح و گردش است. این چشمه از رودخانه زاینده رود اصفهان سرچشمه می‌گیرد و آبی زلال و گواراست. چشمه دیمه از کوهرنگ ۱۰ کیلومتری فاصله دارد و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است. اگر از چشمه  دیمه بازدید کردید حتما سری هم به این روستا بزنید.

چشمه دیمه

روستای سر آقا سید

روستای سر آقا سید یکی از مناطق گردشگری و دیدنی استان چهار محال و بختیاری است که از شهرکرد ۱۴۰ کیلومتر فاصله دارد. ساختار خانه‌های این روستا شباهت بسیار زیادی به روستای ماسوله دارد و همه خانه‌ها در دامنه کوه به صورت پلکانی قرارگرفته‌اند. این روستا در شهرستان کوهرنگ واقع شده که برای دیدن این روستا باید مسیر دشواری را طی کنید و از پیچ و خم‌های جاده خاکی عبور کنید.

اگر در فصل‌ بهار و در ماه‌های خرداد و اردیبهشت به این روستا سفر کنید عشایرانی که در حوالی این روستا چادر زده‌اند هم خواهید دید که برای شما می‌تواند تجربه‌ای متفاوت باشد. این عشایران از سمت مناطق گرمسیر مثل خوزستان به این استان می‌آیند و مدتی را در کنار اهالی این روستا سپری می‌کنند. وقتی از پیچ و خم‌ها و ناهمواری‌های کوهستانی کوه‌های زاگرس گذر کنید به ماسوله زاگرس یا به عبارتی روستای سر آقا سید می‌رسید.

آبشار شیخ علیخان

آبشار شیخ علیخان یکی از زیباترین آبشارهای سوئیس کوچک ایران است که هر ساله عده بی‌شماری برای تماشای این شگفتی الهی به این منطقه می‌آیند و راهی سفر می‌شوند. این آبشار از شهرکرد ۹۲ کیلومتری فاصله دارد و در شهرستان کوهرنک قرار گرفته است. نام این آبشار از روستایی که درمجاورت آن قرار دارد گرفته شده که مردمان این روستا بسیار مهربان و خونگرم هستند.

آبشار شیخ علیخان با تمام زیبای‌هایی که دارد افراد زیادی را به سمت خود کشانده و بیشتر در فصل‌های گرم سال مثل بهار و تابستان به این منطقه سفر می‌کنند و به علت کوهستانی بودن سرمای طاقت‌فرسایی در این منطقه حاکم می‌شود و در این زمان است که شما می‌توانید آبشار را به صورت یخ‌های قندیل بسته ببینید که جلوه‌ای زیبا را پدید می‌آورد.

آبشار شیخ علیخان

غار یخی چما

غار یخی چما از شهرستان کوهرنگ یا به عبارتی چلگرد ۲۵ کیلومتری فاصله دارد و به روستای شیخ علیخان بسیار نزدیک است. در این منطقه غارهای یخی فراوانی وجود دارد که یکی از عجیب‌ترین و نادرترین غارها هستند. در این غار یخی چشمه آب سرد، زلال و گوارایی در جریان است که آب این غار در نهایت به سد کوهرنگ ریخته می‌شود. دره‌های عمیقی در این منطقه وجود دارند که حجم عظیمی از برف را در آن‌ها مشاهده می‌کنید و در تمام فصل‌های سال باقی می‌مانند.

آبشار دره عشق

در سوئیس کوچک ایران آبشارهای بی‌نظیری وجود دارد که یکی از آن‌ها دره عشق است. آبشار دره عشق از شهرکرد ۱۳۰ کیلومتر فاصله دارد و در بخش مشایخ و شهرستان اردل که بروید باید آدرس آبشار دره عشق را از افراد آنجا بپرسید. این آبشار در نزدیکی یک روستا به نام دره عشق قرار دارد و نام آبشار از نام این روستا گرفته شده است.

ارتفاع آبشار دره عشق به بیش از ۱۰۰ متر می‌رسد که با سرعت زیادی از دل کوه بیرون می‌ریزد. رود کارون از کنار این آبشار به آرامی عبور می‌کند که با آب آن پیوند می‌خورد. این آبشار در کنار شالیزارهای روستای دره عشق، انارستان و دورک اناری صحنه خارق‌العاده‌ای را به وجود آورده که این ترکیب‌ها، چشم هر بیننده‌ای را به خود مسحور می‌کنند.

این مطلب را هم بخوانید
دره خزینه لرستان | گرند کانیون ایران + تصاویر

آبشار دره عشق

آبشار آتشگاه

آبشار آتشگاه در دره‌ای دلچسب به طول دو کیلومتر در بالای روستایی به نام آتشگاه قرار گرفته است. آتشگاه از شهرکرد ۱۹۰ کیلومتری فاصله دارد و باید حدود دو ساعتی را در راه باشید و از شهر لردگان هم ۴۰ کیلومتر فاصله دارد که با گذر از این شهر به روستاهای سردشت و میلاس می‌رسید که با ادامه مسیر به این آبشار زیبا خواهید رسید.

از سرچشمه این آبشار تا زمانی که به رودخانه خرسان پیوند می‌خورد فضای سرسبز و باطراوتی را خواهید دید که با درختان سر به فلک کشیده جنگلی و فضای سرسبز با هوای خنک و مطبوع متوجه طولانی بودن این مسیر نخواهید شد. طول این آبشار ۳ کیلومتری می‌شود که به علت ناهمواری‌ها و پستی و بلندی‌هایی که در مسیر این آبشار وجود دارد آبشارهای بزرگ و کوچک دیگری را به وجود آورده است.

آبشار زردلیمه

زردلیمه نام یکی از بکرترین آبشارهای شهرکرد است که با سرسبزی و طبیعت خاص خود چشم‌انداز زیبایی را خلق کرده و باعث شده تا گردشگران زیادی را به سمت خود بکشاند. کلمه زردلیمه به زبان چهار محال بختیاری به مسیر زندگانی معنا می‌شود و این نام زیبا برازنده چنین فضایی نیز هست. در حوالی آبشار زردلیمه آثار تاریخی و جذابی را خواهید دید که با دیدن این آثار به پیشینه دور و دراز این منطقه پی می‌برید.

سنگ حجاری شده مربوط به شش هزار سال قبل، ایل راه باستانی و پل خدا آفرین در اطراف این آبشار قرار گرفته‌اند که همه این‌ها درکنار آبشار زردلیمه هستند و به زیبایی هر چه بیشتر آن می‌افزایند. علاوه بر این‌ها آب این آبشار در رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته و از بالای این کوه به سمت پایین سرازیر می‌شود که جذابیت این منطقه را چند برابر کرده است.

آبشار زردلیمه

پل زمان خان

ساخت پل زمان خان به زمان‌های خیلی دور برمی‌گردد و از همان موقعی که عشایران این منطقه می‌خواستند از پل زاینده رود گذر کنند و به شهر کرد برسند ساخت و ساز این پل آغاز شد. در آن دوران فردی به نام زمان خان حکومت می‌کرد که وقتی یک زن از زاینده رود عبور می‌کند و فرزندش در آب غرق می‌شود به سراغ این فرد می‌رود و قضیه را برای او تعریف می‌کند. از آن موقع زمان خان دستور می‌دهد که پلی را احداث کنند تا رفت و آمد برای مردم راحت شود.

با ساخته شدن پل ایل‌های بختیاری و قشقایی به راحتی از زاینده رود گذر می‌کردند. در ساخت این پل خیلی از افراد همکاری کردند تا اتفاق بدی برای فرزند آن‌ها نیافتد. نام این پل زمان خان نام گرفت که اکنون یکی از مهم‌ترین و گرانبهاترین آثار باستانی ایران به شمار می‌رود. امروزه این پل به عنوان یک منطقه تفریحی و گردشگری محسوب می‌شود که افراد بسیاری در فصل‌های بهار و تابستان راهی این سفر می‌شوند.

خانه ستوده چالشتری، قلعه دزک، پارک ملی تنگه صیاد، تالاب گندمان، چشمه آب سفید در بروجن، موزه باستان شناسی شهرکرد و… از دیگر مقاصد گردشگری در استان چهار محال و بختیاری به حساب می‌آیند که با همین جاذبه‌های طبیعی و شگفتی‌های الهی به سوئیس کوچک ایران شهرت یافته و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

مطالعه بیشتر: سفر به چهارمحال و بختیاری

سوغات شهرکرد

در شهرکرد سوغات بسیاری وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل گیوه، گلیم، جاجیم، نمد، خورجین، چوخا یا همان لباس سنتی بختیاری، جل، وریس یا همان طناب ابریشمی، خور کچمه دان، خور و پلاس هستند. یکی از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین خوراکی‌های این منطقه، گز بلداجی است و به علت استفاده از ماده گیاهی و اسانس‌ها مزه لذیذی دارد. این گز را بیشتر به صورت گز شکلاتی و گز لقمه‌ای می‌فروشند.

سوغات شهرکرد

در آخر

در این مقاله از سپنجا با سوئیس کوچک ایران که همان استان چهار محال و بختیاری است آشنا شدید و دانستید که این استان شگفتی‌های خارق‌العاده و نایابی دارد به همین دلیل هم هست که به سوئیس ایران معروف شده است. هر چقدر از زیبایی‌های این استان و شهرکرد برایتان بگوییم باز کم خواهد بود؛ بنابراین اگر گذرتان به این استان خورد حتما از جاذبه‌های بی‌نظیر آن دیدن کنید و لذت ببرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا