دیدنی های گیلان

راهنمای سفر به ییلاقات ماسال

اگر از زندگی شهری و شهرهای پر جمعیت و پر دود و دم خسته شده‌اید، به ییلاقات ماسال بروید. این منطقه می‌تواند برای چند روز یا چند هفته، آرامش خاطر را به شما هدیه دهد. شما می‌توانید یک زندگی کاملاً روستایی و لذت‌بخش را در روستای زیبای ماسال تجربه کنید. در اینجا بعد از خوابیدن در کلبه‌های چوبی زیر آسمان پرستاره، با صدای پرندگان از خواب بیدار خواهید شد و توصیه می‌کنیم در اسرع وقت از کلبه خارج شوید تا فرشی از ابرها را در زیر پای خود ببینید. همچنین خود را برای خوردن لذیذترین غذاهای محلی آماده کنید. با خواندن این مقاله، سفر به ییلاقات ماسال را بیشتر دوست خواهید داشت. با ما در ادامه این مطلب از سپنجا همراه باشید.

ماسال کجاست؟

در بین مناطق شمالی کشور، ییلاقات ماسال در استان گیلان یکی از زیباترین نقاطی است که می‌توانید از آن دیدن کنید. سفر به ییلاقات ماسال در فصل تابستان به بالاترین میزان خود می‌رسد چون هیچ یک از دیگر جاهای گیلان در فصل تابستان به اندازه ماسال خنک نیستند. اصلاً برای همین هم هست که ماسال در گردشگری ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. این منطقه زیبا را بهشت ​​گمشده گیلان می‌نامند و این را طبیعت سرسبز، آب و هوای معتدل و چشم انداز چشم نوازش به اثبات رسانده است.

ماسال یکی از زیباترین و بکرترین مناطق شمالی کشور است. ماسال در واقع یک منطقه کوهپایه‌ای است که در در شمال غرب رشت، مرکز استان گیلان قرار دارد. این امر منجر به ظهور ویژگی‌های طبیعی منحصر به فرد در منطقه شده است. به طوری که تا چشم کار می‌کند، مراتع متراکم و مناطق سرسبز دیده می‌شود. شرایط آب و هوایی و جوی این منطقه به دنبال سایر مناطق استان، معتدل و مرطوب است که طبیعتاً به دلیل قرار گرفتن در مناطق کوهستانی کمی سردتر و کوهستانی‌تر از دیگر جاهای استان است. میانگین دمای این منطقه در روزهای سرد سال ۳ درجه و در روزهای گرم سال ۲۸ درجه، با رطوبت متوسط ​​۸۰ درصد است.

ماسال کجاست

دلایل محبوبیت ماسال

ماسال یکی از نقاط بسیار زیبای ایران است که علاقه مندان زیادی دارد، به ویژه بین دوست‌داران بوم گردی ایران. یکی از دلایل اصلی سفر به ییلاقات ماسال، طبیعت زیبای این شهر و جنگل‌های سرسبز آن است که توجه طبیعت گرایان زیادی را به خود جلب کرده است. از سوی دیگر، اقیانوس ابری در این منطقه پدیده‌ای زیبا و کم‌نظیر است که قدم زدن روی ابرها را به واقعیت تبدیل می‌کند. به علاوه، وجود رودخانه‌ها و غارها را نیز می‌توان یکی دیگر از دلایل شهرت و محبویت ماسال دانست.

برای اجاره سوئیت در ماسال روی لینک کلیک کنید.

جاذبه‌های گردشگری ماسال

ماسال مکانی رویایی و یکی از قدیمی‌ترین شهرهایی است که از سلسله اشکانی وجود داشته است. این شهر از دو قسمت ماسال و شاندرمن تشکیل شده است. این دو منطقه پر از جاذبه‌های طبیعی است هنوز برای انبوه افراد ناشناخته است. در ادامه برخی از زیباترین جاهای ماسال را خواهید شناخت. اینها شامل:

۱- قلعه کول

قلعه کول نام یک بنای خشتی و بسیار قدیمی مربوط به سده‌های دوم و سوم هجری است که در روستایی به همین نام در ماسال واقع شده است. البته ناگفته نماند، روستای قلعه کول به روستای تاس کوه نیز معروف است و عده زیادی آن را به همین نام می‌شناسند. اگر بخواهید در سفر به ییلاقات ماسال سری به این اثر تاریخی بزنید باید از جاده ماسال به سمت کیش خانی حرکت کنید. قلعه‌ در ارتفاعات یک تپه‌ طبیعی جا خوش کرده و متاسفانه به دلایل متعدد از جمله شرایط جوی و نگهداری نامناسب، تا حدودی تخریب شده است. قلعه کون با وجود اینکه بخشی از بافت تاریخی خود را از دست داده است اما هنوز هم زیبا و قابل تحسین است. نام این اثر باشکوه در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

کول تپه

۲- رودخانه‌های ماسال

اگر به استان گیلان سفر می‌کنید، از بین جاذبه‌های ماسال از دو رودخانه زیبا که این منطقه را زیباتر کرده‌اند چشم پوشی نکنید. رودخانه ماسال خلکای و رودخانه شاندرمن مرغک دو رودخانه مهم این منطقه هستند. حتی می‌توانید در آب خروشان آنها قایقرانی کنید. البته در هوای مناسب در تابستان!

این مطلب را هم بخوانید
سیر تا پیاز سفر به شهر بندر انزلی! + اقامتگاه ارزان

۳- ییلاق اولسبلانگاه

اولسبلنگاه نام روستایی بکر و خوش آب و هوا در بالای ماسال است که اکثر بومیان ماسال آن را برای سپری کردن بهار و تابستان خود انتخاب می‌کنند. اگر دلتان خواست در سفر به ییلاقات ماسال اولسبلنگاه را نیز ببینید، بدون توجه به زمان مناسب این کار را انجام دهید چون اولسبلنگاه در هر فصل، زیبایی‌های خاص خود را دارد. این دهکده تپه‌ای باشکوه در ارتفاع ۱۰۰۰ و ۴۸۹ متری از سطح دریا، فرم و معماری قدیمی خود را به خوبی حفظ کرده و همچنان با خانه‌ها و تخته‌های چوبی و سقف‌های رنگارنگ همه را به سمت خود فرا می‌خواند.

۴- غار آویشو

در ماسال غارهای متعددی وجود دارد و ما به عنوان بزرگ‌ترین و زیباترین غارهای این شهر می‌توانیم از غار آویشو نام ببریم. این غاز قدیمی و زیبا در فاصله ۲۲ کیلومتری ماسال واقع شده است و دارای خصوصیاتی از قبیل دهانه ۱۵ متری و ارتفاع دهلیز تا ۵۰ متر است. همچنین از یک رودخانه‌ی خروشان‌ و آبشارهای متعدد برخوردار است. وجود پدیدهای زیبا و کاملاً طبیعی مثل قندیل‌های آهکی در سقف و دیواره‌های آویشو، زیبایی غار را چندیدن برابر کرده است. جالب است بدانید که طول برخی از این قندیل‌ها را بیش از یک متر می‌رسد. برای دسترسی غار آویشو باید به ماسال بروید و ۴۰ کیلومتر از شهر شاندرمن فاصله بگیرید. در آن منطقه می‌توانید غار را ببینید.

غار آویشو

۵- پارک ساحلی ماسال

یکی دیگر از جاهایی که باید در سفر به ییلاقات ماسال ببینید، پارک ساحلی ماسال است. این پارک  در کنار رودخانه خلکای قرار دارد و منطقه زیبایی را برای گردشگران ایجاد کرده است. این منطقه تفریحی به یک سری امکانات رفاهی از جمله سرویس بهداشتی عالی، آلاچیق‌ها و همینطور صندلی  برای گردشگران مجهز است. همچنین در بخشی از آن برای کودکان، تعدادی وسایله بازی در نظر گرفته شده است که اوقات خوشی را برای آنها فراهم می‌کند.

۶- بام سبز ماسال

اگر به شمال کشور می‌روید تا چشم‌اندازهای خیره کننده را ببینید، حتماً بام سبز ماسال را برای این کار انتخاب کنید. این منطقه جداً زیباترین چشم‌اندازها را دارد و فرصت تماشای تمام ماسال سرسبز و زیبا را در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر به اسم این منطقه توجه کرده باشید حتماً می‌دانید که قرار است به ارتفاعات ماسال قدم بگذارید. بله درست است بام ماسال بلندترین منطقه ماسال محسوب می‌شود و تقریباً یک کیلومتر از شهر فاصله دارد. برای همین می‌توانید با خودروی شخصی خود به آنجا دسترسی پیدا کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله “بام سبز ماسال کجاست؟” را بخوانید.

۷- شاندرمن

از دیگر جاهای پیشنهادی راهنمای سفر به ییلاقات ماسال برای شما، بازدید از منطقه بکر و زیبای شاندرمن است. شاندرمن از آب و هوایی فوق‌العاده خنک و ییلاقی برخوردار است و دیدنی‌های زیادی از جمله چشم اندازهای جادویی، آبشارها، غار اسرارآمیز آویشو، و از همه مهم‌تر بزرگ‌ترین روستای استان گیلان به نام سیاهمرد برخوردار است.  شاندرمن نیز مانند ییلاق اولسبلنگاه، یکی از بهترین مناطق برای طبیعت‌گردی است و جالب ایننجاست که در اینجا هم امکان اقامت در کلبه‌های چوبی وجود دارد. برای دسترسی به این مکان جذاب باید حدود ۱۰ کیلومتر از شمال شهرستان ماسال فاصله بگیرید.

شاندرمن

آب و هوای ماسال

ماسال از مناطق ییلاقی و سردسیر شمال کشور است برای همین در پاییز و زمستان سرد است. حتی دمای هوای آن در این دو فصل ممکن است به زیر صفر درجه هم برسد. اما در بهار و تابستان، میانگین دمای آن ۱۸ درجه است.

بهترین فصل برای سفر به ماسال

اگر در فکر سفر به ییلاقات ماسال هستید باید از اواسط بهار تا اواخر تابستان برای سفر خود به این منطقه برنامه ریزی کنید. همانطور که گفته شد ماسال یکی از نقاط مرتفع استان گیلان است. برای همین در بهار و تابستان، هوای کاملاً مطبوع دارد. بازدید از مناطق تابستانی ماسال یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید در سفر به این شهر انجام دهید. گذراندن تابستان یا بهار در کلبه‌های چوبی این منطقه سرسبز و مرتفع، جذابیت خاصی دارد. اگر صبح خیلی زود از خواب بیدار شوید و به کلبه‌های چوبی نگاه کنید، اقیانوسی از ابرها و مه را نیز خواهید دید که شما را احاطه کرده و شما را به سرزمینی فرازمینی می‌برد.

تجهیزات لازم برای سفر به ییلاقات ماسال

اکثر مسافران در سفر به منطقه ماسال دوست دارند شب‌ها در کلبه‌ها بمانند، اما از آنجا که شب‌های ماسال خنک رو به سرد است، همراه داشتن یک پتوی مسافرتی، کیسه خواب و لباس گرم ضروری است. همچنین کفش مناسب برای پیاده روی داشته باشید. اگر هم به ارتفاعات ماسال می‌روید، بهتر است قبل از رفتن به آنجا نیازهای خود را خریداری کنید، به ویژه آب و نان.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به شهر آستارا ،مقصدی جذاب برای هرسلیقه ای! +اقامتگاه

راهنمای سفر به ییلاقات ماسال

در ماسال کجا غذا بخوریم؟

یکی از سوالاتی که ذهن شما را در سفر به ییلاقات ماسال درگیر می‌کند این است که در در ماسال کجا غذا بخوریم؟ اگر از افرادی که به ماسال سفر می‌کنند بپرسید، رستوران خزر ماسال در خیابان انقلاب بهترین رستوران شهر را به شما معرفی می‌کنند. بین غذاهای سنتی ایرانی در این منطقه، کباب ترش این رستوران بسیار خوب است و قیمت آن  زیاد گران نیست. میانگین قیمت غذا در رستوران‌های ماسال از ۱۵۰،۰۰۰ ریال تا ۳۵۰،۰۰۰ ریال است.

در ماسال کجا اقامت کنیم؟

بسیاری از گردشگران در سفر به ماسال ترجیح می‌دهند در کلبه‌های چوبی اقامت داشته باشند، اما حقیقت این است که شما انتخاب‌های دیگری هم دارید. در اینجا از کلبه‌های چوبی گرفته تا ویلاها، مهمانسراها، هتل‌ها و همینطور اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارد. برای اجاره ویلا در ماسال سری به سایت سپنجا بزنید. در ادامه دو تا از بهترین هتل‌های ماسال را در ادامه همین بخش معرفی می‌کنیم. اینها شامل:

هتل رستوران فردین معصومی

چنانچه به هر دلیلی دوست نداشتید در سفر به ییلاقات ماسال ، در کلبه‌های چوبی اقامت کنید می‌توانید سراغ هتل‌های این منطقه بروید. هتل رستوران فردین معصومی به عنوان بهترین هتل این شهر شناخته می‌شود و از تمام امکانات رفاهی مورد نیاز یک مسافر برخوردار است. این هتل یک هتل سه ستاره است و اتاق‌های دوتخته، سه تخته و چهار تخته دارد. جالب است بدانید که اتاق‌های طبقات اول این هتل که شامل اتاق‌های دو و چهار تخته می‌شود دارای بالکنی با نمای رو به جنگل هستند. لابی، پارکینگ، فروشگاه، کافی شاپ و همینطور رستوران از امکانات ویژه هتل فردین محسوب می‌شوند.

تلفن: ۲۲۱۴ ۴۴۶۶ ۰۱۳

وب‌سایت: hotelfardin.blog.ir

آدرس: ماسال، گیلوان، اولسبلانگاه

هتل فردین

هتل رستوران آریانا ماسال

این هتل سه ستاره دارای مساحتی بالغ بر ۱۷۰۰ متر مربع است و از سال ۱۳۹۸ تا امروز فعالیت می‌کند. هتل آریانا که به عنوان یکی از بهترین مکان‌های اقامت در ماسال شناخته می‌شود در کیلومتر هشت جاده ییلاقی قرار دارد و از ۱۸ باب اتاق برای پذیرایی از حدود ۸۰ نفر برخوردار است. ویوی رو به جنگل، کوه و رودخانه از خصوصیات هتل آریانا است و پارکینگ، سیستم گرمایشی و سرمایشی، یخچال، تلویزیون و… از جمله امکانات رفاهی آن است.

تلفن: ۳۲۰۵ ۴۴۶۹ ۰۱۳

آدرس: کیلومتر هشت جاده ییلاقی، روستای گندز

سوغات شهر ماسال

در سفر به ییلاقات ماسال حتماً وقتی را به خرید سوغات این شهر اختصاص دهید. از جمله صنایع دستی این شهر می‌توان به انواع شال، چادر شب، حصیر، گلیم، جاجیم و انواع صنایع دستی چوبی اشاره کرد. که ارزشمندترین سوغاتی ماسال هستند. عروسک‌های سنتی منطقه نیز ثبت ملی شده‌اند و روستای شلما منشا صنایع چوبی استان است. جدا از انواع محصولات کشاورزی و لبنی، غذاهایی مانند حلوا و نان‌هایی مانند نان طلایی نیز از جمله سوغاتی‌هایی هستند که در روستاها و تابستان‌های این شهر پخته و سرو می‌شود.

غذاهای محلی ماسال

شما می‌توانید انواع غذاهای شمالی و گیلانی را در ییلاقات ماسال تجربه کنید. باقالا قاتق، خورشت فسنجان، ترش و تره با سبزیجات محلی، انار بیج با دانه‌های انار، کال کباب‌ با طعم به یاد ماندنی و بسیاری از غذاهای دیگر که مخصوص منطقه گیلان هستند، در منطقه ماسال پیدا می‌شود. خیالتان راحت همه آنها در رستوران‌های ماسال با کیفیت عالی طبخ می‌شوند.

غذاهای محلی ماسال

سخن آخر…

موارد ذکر شده در مورد سفر به ییلاقات ماسال تنها جهت آشنایی مختصر شما با این منطقه بکر و خیره کننده جمع آوری شد تا لذت سفر به چنین بهشتی را از دست ندهید. وگرنه ماسال خیلی بیشتر از این توضیحات، زیباست و جای تحسین دارد. این یکی از مناطق بکر و منحصر به فرد شمال کشور است که برای علاقه مندان به طبیعت بسیار محبوب است.

برای برنامه‌ریزی و اقامت در ییلاقات ماسال می‌توانید از تیم سپنجا کمک بگیرید.

لطفا نظرات خود را درباره سفر به ییلاقات ماسال برای گردشگران دیگر بنویسید. نظرات شما کمک می‌کند سفری لذت بخش را تجربه کنند. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا