جاهای دیدنی ایران

راهنمای سفر به یوش

هر فرد یا هر گردشگری برای سفری راحت‌تر و مطمئن‌تر، نیاز به اطلاعات کاملی در رابطه با مقصد و مکان مورد نظر خود را دارد تا سفری بهتر را در آنجا تجربه کند این مقاله نیز برای راحتی شما در سفر به یوش است، روستایی که جزو  یکی از جذاب‌ترین و پر‌بازدیدترین مکان‌های گردشگری قرار گرفته و دیدنی های فراوانی برای تفریح و گردش دارد. ما هم  تمام سعی و تلاش خود را خواهیم کرد تا شما را با تمام ویژگی‌ها و خصوصیات این روستای زیبا و دلنشین آشنا کنیم.

شاید به دلیل اینکه یوش زادگاه نیما یوشیج است بیشتر ما را به خود جذب کند، اما زیبایی‌ها و نعمت‌های خدادادی این روستا که خیلی زیبا و دیدنی هستند بیشتر از هر چیزی توریست‌ها و گردشگران را به طرف خود میکشاند، به هر حال یوش یک روستای معمولی نیست، چرا که هنرمندی بزرگ همچون نیما را در خود پرورش داده و او را به جامعه تحویل داده است.

در ادامه‌ی مطلب ابتدا شما را با یوش آشنا خواهیم کرد تا اطلاعات کاملتری در رابطه با این روستا داشته باشید. همراه سپنجا باشید.

معرفی یوش

یوش روستایی بسیار زیبا و البته کوچک است که در استان مازندران و شهر نور واقع شده و جمعیتی ۱۷۲ نفری دارد و به دلیل اینکه زادگاه پدر شعر نو فارسی و کشور ایران بوده، شهرت فراوانی یافته و سالانه گردشگران و توریست‌های خارجی و داخلی فراوانی را به خود جذب میکند.

طبیعت بکر و زیبای این روستا دیدنی و مثال زدنی است  و باغات و زمین‌های زراعت اهالی یوش در کناره‌ی رودخانه و جایی واقع شده‌اند که به آن نسِم میگویند، یعنی مکانی که در معرض نور خورشید قرار نگرفته و نور کمتری دریافت می‌کند. برخلاف خانه‌هایشان که در خورتاب ساخته شده‌اند، یعنی محلی که در معرض نور خورشید است و اهالی آن از خورشید و مزایای آن بهره مندند.

محصولات و دست آوردهای دامی این روستا، شیر، پنیر، کره، سرشیر، قره قروت، ماست است که از دام‌های پرورشی خود و کاملا طبیعی سالم به دست می‌آیند و اما محصولات کشاورزی و باغداری آنها  عسل و انواع میوه‌ها از جمله فندق، گردو، گیلاس، سیب، آلو، زدپرد آلو و… است که شما در سفر به یوش می‌توانید  آنها را امتحان کنید یا به عنوان سوغات از این روستا با خود به خانه ببرید.

بیشتر بخوانید : آشنایی با بهترین مکان های مازندران

چگونه به یوش برویم؟

موقعیت جغرافیایی روستای یوش به گونه‌ایی است که از جنوب با روستای کام، از شرق به شهر بلده، از شمال به کجرو  و از غرب به روستای اوز همسایه است که شما با رفتن به این اماکن میتوانید خیلی راحت خود را به یوش برسانید. اما اگر از نقطه‌ی شروع و شهر خود قصد سفر به یوش را دارید باید از راه‌های دیگری به آنجا سفر کنید.

یوش در بین کوهای البرز و در دره‌ای زیبا واقع شده که  با تهران۱۵۶ کیلومتر و با شهر آمل ۱۱۰ کیلومتر فاصله دارد و از چالوس هم می‌توان به این روستای خوش آب و هوا دست پیدا کرد که ۱۸۰ کیلومتر را باید طی کنید.

این روستا از آبشار زیبای آب پری که  در رویان مازندران واقع شده، ۸۴ کیلومتر فاصله دارد و شما می‌توانید در سفرتان و بازدید از روستای یوش، سری هم به این آبشار زیبا ودیدنی بزنید.

این مطلب را هم بخوانید
اجاره ویلا در شمال عید نوروز

اگر هم با اتوبوس قصد سفر به یوش را دارید، حواستان باشد که روزهای پنج شنبه تعطیل است و دیگر روزها، اتوبوس‌های مسافربری، روبروی پمپ بنزین چهارراه سرچشمه‌ی تهران و ساعت پنج صبح به طرف یوش راهی می‌شو ند که بعد از گذشت چهار ساعت به این روستای زیبا خواهند رسید. البته ایستگاه دومی هم در تهران وجود دارد که به طرف یوش می رود و در تهران پارس واقع شده که ساعت ۶ صبح حرکت می کنند.

سفر به یوش

جاذبه های گردشگری یوش

از آنجایی که این روستا به یک منطقه ی توریستی/ گردشگری تبدیل شده، اماکن تاریخی و جاذبه های آن به همان گونه‌ی اول در حال حفظ و نگهداری  هستند و همان زیبایی اولشان را دارند که در سفر به یوش شما را مجذوب خود می کنند تا از آنها دیدن کنید. فضای این روستا به گونه‌ایی طراحی و ساخته شده که در ورود به آن، احساس راحتی و آرامشی تمام وجودتان را فرا میگیرد، چرا که سرسبزی، آب و هوای پاک، دیدن خانه‌های قدیمی و زیبا و صد البته دام‌ها که دسته دسته به چرا می‌روند و همه و همه در قاب چشم شما گنجانده و خیلی زیبا و دیدنی هستند.

در ادامه مطلب شما را با چند جاذبه‌ی زیبا و تاریخی یوش آشنا خواهیم کرد، هر چند که سفر به یوش و دیدن کل این روستا خود یک جاذبه ی بزرگ محسوب می شود.

بیشتر بخوانید : بهترین شهرهای شمال برای تفریح و گردش تعطیلات

خانه ی نیما یوشیج

در سفر به یوش یکی از زیباترین و بهترین جاذبه هایی که می توانید از آن بازدید کنید، خانه‌ی نیما یوشیج یا علی اسفندیاری است که در دوره‌ی قاجار و به دست اجداد نیما ساخته شده است. علی اسفندیاری پس از مرگش در شهر ری به خاک سپرده شد که طی گذشت زمان و در سال ۱۳۷۲ پیکرش به زادگاه و دیارش بازگردانده شد و همین سبب جذب بیشماری از گردشگران به یوش شده است تا بر سر مزار این شاعر بزرگ بیایند و از این روستا هم دیدن کنند.

خانه‌ی نیما به شیوه‌ی سنتی  منطقه‌ی نور ساخته شده، که تعداد زیادی اتاق و یک حیاط مرکزی دارد و اتاق هایش با گچ بری های زیبا و آجر کاری تزئین شده‌اند. داخل این خانه‌ی بزرگ و زیبا به یک موزه‌ی اشیا تبدیل شده است که شما با رفتن به آنجا می‌توانید تمام وسایل نیما یوشیج را ببینید و همچنین بقیه وسایل و اشیا  که بعضی از آنها متعلق به بهجت اسفندیار خواهر نیما است قرار گرفته و شما می توانید  از آنها نیز دیدین کنید.

خانه ی نیما یوشیج

آرامگاه کیا داوود

در سفر به یوش و بازدید از خانه‌ی نیما یوشیج ، دومین مکان و جاذبه‌ای که باید به آنجا رفت آرامگاه کیا داوود است که به عنوان آثار ملی کشور ایران نیز به ثبت رسیده و داستان‌های زیادی را با خود به همراه دارد. عده‌ای معتقدند که این آرامگاه مزار یکی از سه فرزند حاکم این منطقه بوده که دو فرزند دیگرش را هم در دو گوشه دیگر از یوش به خاک سپرده‌اند، اما تنها مزاری که باقی مانده این آرامگاه است. به گفته ‌ی دیگران، این بنا یک آتشکده بوده و متعلق به زمان و دوران زرتشتیان است.

با این تعاریف و گفته‌های مردم، این مکان یک آرامگاه زیبا و دیدنی است که در بالای روستای یوش و تپه‌ای قرار گرفته و همچون خانه‌ای کوچک و جم و جور، زیبایی خاصی از طراحی را از خود به نمایش میگذارد.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی بهترین جاهای بکر ایران

کیاداوود

اوزرود

اوز یکی دیگر از دیدنی‌ها و جاذبه های یوش است که تنها جزو یکی از هزار و دو شاخه‌ی اصلی رودخانه است و در جنوب این روستا و از پایین دست یوش گذر میکند. برای افرادی که در شهرهای شلوغ و بدون طبیعت زندگی می کنند، اوزرود مکان و محل بسیار خوبی  برای تفریح و گردش است، چرا که حتی نشستن کنار این رود و گوش دادن به صدای آب خود یک تفریح محسوب میشود و آرامشی را که در بین آن همه شلوغی به دنبالش می گردید را به شما هدیه خواهد کرد .

طبیعت بکر و زیبای این رود غیر قابل توصیف است و صدای پرندگان و تصویر زیبای این رود لحظات خوشی را برایتان رقم میزنند.

 سوغاتی ها و غذاهای یوش

 از غذاهای رایجی که در این روستا وجود دارد که می توانید آنها را در مسافرخانه‌های کوچک یوش، سفارش دهید، سرجاش (آش ترش)، خورش آلو است. یا اگر غذاهای سنتی و محلی و البته دیرینه ی این دیار را دوست دارید، باید بگویم که حتما این چند غذا را امتحان کنید، چرا که بسیار خوش عطر و بو و خوشمزه هستند و تا آخر سفر بدن شما را پر انرژی و مقوی نگه می‌دارند. از جمله ی این غذاها می توان به  او کباب( نوعی کباب تابه ایی)، هلی برگه (خورش آلو قرمز و برگ زرد آلو)، گروس پلا (ارزن پلو) و …اشاره کرد.

از آنجایی که مردم  و اهالی این روستا هنوز به شیوه ی سنتی زندگی می کنند، در سفر به یوش شما شاهد نجاری‌های سنتی، محصولات دست بافت سنتی، و تنورهای سفالی و… خواهید بود که همه و همه رنگ و لعاب خاصی را به این روستا داده‌اند و شما با رفتن به یوش و بازدید از مکان‌های دیدنی آن می‌توانید از مغازه‌های رنگارنگ خرید کنید و سوغاتی های زیبایی را از این روستا به خانه هایتان یا شهرو دیار خود ببرید.

همان طور که قبلا  هم اشاره کردیم این روستا باغات و میوه جات فراوانی دارد که شما می‌توانید در کنار دیگر محصولات یوش از آنها نیز به عنوان سوغات خوردنی استفاده کنید و از این همه تنوع و زیبایی لذت ببرید.

بیشتر بخوانید : بهترین رستوران های شمال با خوشمزه ترین غذاها

سوغاتی های یوش

کلام آخر…

یوش روستایی آباد و سرسبز است که رفتن به آنجا حال و هوای هر فردی را زیر رو می‌کند و حس شادابی و سر زندگی را به انسان هدیه خواهد کرد. این روستا علاوه بر زیبایی‌ها و نعمت‌های طبیعی‌اش، جاذبه‌ها و معماری‌های تاریخی و فرهنگی فراوانی دارد و حتی گردش در این روستا و قدم زدن در کوچه و خیابان‌های آن نیز به شما در ساختن لحظاتی خوش همراه با شور نشاط کمک میکند و ما هم امیدواریم در رفتن به این روستا و دیدن زیبایی‌های آن سفر خوبی را داشته باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا