جاهای گردشگری دنیا

راهنمای سفر به عمان

هر فردی برای سفری راحت‌تر و رفت و آمدی بهتر نیازمند اطلاعاتی در مورد آب و هوا، موقعیت جغرافیایی، مکان‌های تفریحی، هزینه رفت و آمد و… از آن مکان است که این اطلاعات همانند یک راهنما در سفر می‌توانند کمک کنند تا شما با خیالی آسوده‌تر سفر خود را آغاز کنید. و اما این مقاله در رابطه با سفر به عمان که در آن تمامی اطلاعاتی که برای یک سفر هیجانی و لذت بخش در مورد عمان نیاز است ذکر شده و شما را در داشتن انتخاب‌های  بهتر راهنمایی میکند.

در مرحله اول ما قصد آشنا کردن شما با  تاریخچه‌ی عمان را داریم، چرا که گذشته و تاریخ هر کشور حکم شناسنامه‌ی آن را دارد و دیدن شناسنامه ی هر کشور به شما در بهتر شناختن فرهنگ آداب و رسوم و زبان آنها کمک میکند. در ادامه مطلب همراه سپنجا باشید.

تاریخچه عمان

این کشور در کنار سواحل خلیج فارس و در جنوب ایران واقع شده است که جزو قدیمی ترین کشورهای ساکن در جهان به شمار می‌رود و دارای ۱۴ هزار سال قدمت  و حدود ۳۰۹۵۰۰ هزار کیلومتر مربع  مساحت است.

عمان سومین کشور بزرگ در شبه جزیره عربستان به شمار می‌رود که پایتختش مسقط نام دارد. این کشور جزیره مانند که در گذشته نام هایی از قبیل امانا، امان  و مگان را به خود دیده، طی سال‌ها به عمان که یک واژه‌ی غیر‌‌عربی است تغییر یافته است.

جالب است بدانید که در طول تاریخ، این کشور دورانی را تحت سلطه‌ی حکومت‌های ایرانی از جمله  اشکانیان ساسانیان و هخامنشیان بوده و در دوره‌ی حکومت  الجلندی  اسلام به این کشور وارد شده است.  در همان زمان مردم عمان این دین را پذیرفتند و تابع اصول آن شدند. مردم آنجا خیلی مهربان و مهمان نوازاند و تمام سعی و تلاش خود را میکنند که به خوبی از مهمانان‌شان پذیرایی کنند.

تاریخچه عمان

آداب و رسوم عمان

این کشور پادشاهی، سلطان نشین و مرد سالار است و به همین دلیل خانواده برای آنها در اولویت قرار دارد. جمعیت عمان حدود ۵۰۰۰۳۱۲ هزار نفر است، که از نژادهای مختلفی از جمله عرب، آفریقایی، بلوچ و آسیای شرقی تشکیل شده اند و به زبان عربی صحبت میکنند. البته زبان‌های دیگری همچون انگلیسی، هندی به عنوان زبان دوم آنها شناخته شده‌اند و شما میتوانید برای صحبت کردن از انگلیسی و هندی نیز استفاده کنید.

در سفر به عمان شما شاهد پوشش ساده‌ی مردم عمان خواهید بود، به طوری که مردها لباس های سفید بلند و زنها لباس های رنگی بلند بر تن دارند و بچه هایشان نیز از همین پوشش پیروی میکنند.

آب و هوای کشور عمان

کشور عمان دارای آب و هوای گرم و مرطوبی است، که در تابستان دمای روز به ۳۸ درجه ودر شب به ۲۱ درجه سانتیگراد میرسد. به طور کلی میتوان گفت بهترین زمان برای سفر به این کشور فصل زمستان است چرا که دمای روز ۲۴و شب ۱۶ درجه سانتی گراد است و در این فصل آب و هوای خنک و مرطوبی را تجربه خواهید کرد. اما هزینه ی هتل و مسافر خانه‌ها در این فصل نسبت به سایر فصل‌ها بیشتر میشود چرا که گردشگران بیشتری در این زمان به عمان سفر می‌کنند.‌‌‌

سفر به عمان

جاذبه های گردشگری عمان

این کشور به دلیل تاریخچه و پیشینه‌ی ارزشمندی که دارد شامل بناهای تاریخی و تفریحی زیادی است که این خود میتواند به راحتی گردشگران را به آنجا جذب کند. اما زیباترین جاذبه‌های این شهر بعد از بناهای آن سواحلی هستند که به دلیل همسایگی با خلیج فارس به وجود آمده و زیبایی شان هر بیننده ای را به خود جذب می‌کند. البته ناگفته نماند که به دلیل اینکه عمان جاذبه های زیادی دارد اینکه به کدام شهر و کدام جاذبه سفر کنید کاملا به سلیقه و انتخابتان بستگی دارد.

بندر مسقط

اگر در عمان  تنها یک حق انتخاب برای دیدن جاذبه‌ها داشته باشید، شهر مسقط پایتخت عمان است. این شهر مملو از جاهای دیدنی، تاریخی و تفریحی است و هنگام سفر به عمان می توان گفت یک جای کامل برای گردش و تفریح است، که در بازدید از آنها میتوانید لحظات خوشی را در این شهر سپری کنید.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی بهترین هتل های فنلاند

مسقط شامل موزه‌ها ، قله‌ها، بازارها و کاخ‌های بسیار زیبایی است. بازارهایش پر از جواهرات، طلا، انواع ماهی‌ها، خنجرهای قدیمی و هنری، نقاشی ها و..  است که شما می‌توانید با هر سلیقه‌ای دارید  به آنجا بروید و خریدی لذت بخش را تجربه کنید.

 قله‌ی دو قلوها یکی دیگر از پدیده های این شهر است که به یک موزه تبدیل شده و بازدید از آن برای تمام عموم مردم و تمام گردشگران رایگان است.

سفر به عمان

شهر بهلا

بهلا شهر جادویی عمان که به طرز عجیبی زیبا و شگفت انگیز است و پر از اطلاعات تاریخی و فرهنگی است. اگر به تاریخ و هنر و معماری علاقه دارید بهلا بهترین گزینه برای شما عزیزان است، چرا که پیشینه‌ی این شهر ذکر میکند در گذشته‌های دور بهلا یک روستا و همچون مسافرخانه‌ای برای افراد رهگذر بوده و در همان زمان ها به عنوان پایتخت عمان شناخته شده است.

به غیر از خانه‌های تاریخی و بازارهای سنتی که واقعا زیبا و منحصر به فرد هستند این شهر به عنوان خانه‌ی اجنه و شهری جادویی نیز شناخته میشود. به گفته ی مردم بهلا هیچ جن و پری در شهر وجود ندارد اما گفته میشود در گذشته جادویی در بین مردم وجود داشته و افرادی در شهر جادو را به چشم خود دیده‌اند.

نیزوا

در سفر به عمان توصیه میکنیم  به شهر نیزوا که قدمتش به دهه هفتم هجری می‌رسد سر بزنید، چرا که این شهر پر از جاهای تاریخی و فرهنگی است و ساخت قلعه‌های آن به دوره ی هفدهم هجری باز میگردد.

نیزوا اولین پایتخت عمان در گذشته‌های خیلی دور بوده و گفته شده دیوارها و قلعه‌هایی که از جنس ساروج هستند برای دفاع از شهر ساخته شده بودند. این شهر پر از صنایع دستی هنرمندان و مردم عمان است همچنین دارای موزه‌ها و مکان های تاریخی/ گردشگری بسیاری است.

نیزوا

جزیره ماسیره

در کشور عمان کمتر کسی  هست که به این جزیره‌ی منحصر به فرد نرفته و از زیبایی‌های آن لذت نبرده باشد. جای جای این جزیره را میتوان انتخاب و از امکانات آن لذت برد. یکی از دلایل پرطرفدار بودن این مکان ۳ هزار لاکپشتی است که سالانه به صورت غیر قابل توصیفی از تخم هایشان بیرون می‌آیند و به سمت دریا سرازیر می‌شوند، همین پدیده باعث جذب گردشگرهای بیشماری میشود که هر سال برای دیدن این صحنه ی زیبا به این جزیره سفر میکنند.

از جمله دیگر سرگرمی‌ها و بازی‌های این مکان میتوان به شنا کردن در آب جزیره و آنالیز کردن کشتی‌های قدیمی آن اشاره کرد.

ماسه های واحیبا

اگر به سنت‌ها و زندگی گذشتگان علاقه مندید در کشور عمان   حتما به ماسه های واحیبا که در مرکز عمان واقع شده است سری بزنید. شب‌های این مکان بسیار زیبا و دیدنی است به طوری که حس آرامشی تمام وجودتان را فرا میگیرد و از دیدن آسمانی که پر از ستاره های ریز و درشت است و کهکشانی که در آسمان شهرهای دیگر دیده نمی شود حس خوبی خواهید داشت. شما میتوانید شتر سواری را هم امتحان کنید که آن هم به نوبه ی خود حال و هوایی دیگر را به شما هدیه میدهد.

سفر به عمان

بهترین غذا های عمان

به هر شهر و کشوری که سفر کنید باید با غذاهای آنجا آشنایی داشته باشید تا طبق سلیقه و ذائقه‌تان غذاها را انتخاب و از سفرتان لذت ببرید. عمان شهری عرب زبان است و آوازه‌ی غذاهای عربی هم در همه جای جهان پیچیده و ترفندی که در درست کردن این غذاها به کار رفته را هیچ کجا نمیتوان پیدا کرد.غذاهایی همچون هریس، کباب شوا، مجبوس، حلوا، نان عمانی، مشوی و… از جمله‌ پرطرفدارترین غذاهای عمان هستند که در رابطه با آنها بیشتر توضیح خواهیم داد.

غذاهای عمان

مشوی

اگر به غذاهای دریایی علاقه مندید میتوانید در عمان دنبال مشوی بگردید، هر چند که به دلیل پرطرفدار بودن این غذا در هر رستوران و مسافرخانه آن را پیدا خواهد کرد. مشوی جزو خوش عطر و خوش طعم ترین غذاهای عمان است که با ماهی‌های عمان معروف ترین آنها شیر ماهی تهیه و درست میشود.

راز خوشمزگی و عطر و طعم آن در ادویه‌های مخصوصی است که تنها در عمان یافت میشود و بهتر است در سفر به عمان تست این غذا را از دست ندهید.

هریس

این غذا که به عنوان پیش غذا نیز استفاده میشود، جایگاه ویژه ای در بین مردم عمان دارد وهمیشه در سر سفره هایشان شما هریس را میبینید. این غذای عمانی که مانند هلیم ایرانی است به شدت مقوی و سالم است واز گوشت و گندم درست میشود که همراه با سس مخصوصش سرو میشود. هریس جزو غذاهای محلی مردم عمان به شمار می‌رود.

این مطلب را هم بخوانید
ایندوچاینا کجاست و چه جاذبه های گردشگری دارد؟

مطالعه کنید: معرفی بهترین رستوران های گیاهی تهران

کباب شوا

شوا یا همان گوشت بریان از دیگر غذاهای محبوب مردم عمان به شمار می‌رود، که طرفداران  زیادی هم دارد، در واقع یک غذای خاص و منحصر به فرد است و مردم عمان آن را بیشتر در جشن ها و مناسبت‌هایی همچون عیدها و…درست میکنند، چرا که این غذای بسیار خوشمزه حدود یک روز طول میکشد تا آماده شود به همین دلیل بیشتر روزهای شاد و به یاد ماندنی از آن استفاده میکنند.

حلوا

این غذا در بین مردم عمان خیلی طرفدار دارد و به عنوان یه شیرینی از آن استفاده میکنند. مردم عمان معمولا از حلوا به عنوان  دسر بعد از غذا نیز استفاده میکنند و اگر همسفره‌ی آنها شوید مطمئنا برای احترام بیشتر به شما از حلوا استفاده می‌کنند. این غذای شیرین، به ظاهر شبیه حلوای ایرانی است اما ترکیبات و طعم و مزه‌ی آن کاملا متفاوت است.

مجبوس

مجبوس که کاملا یک غذای عربی  است بیشتر در کشورهای عرب زبان باید دنبال آن بگردیم و در عمان جایی که مملو از غذاهای خوشمزه و خوش عطر است میتوانید مجبوس را امتحان کنید. این غذای پرطرفدار و با این حال ساده، از برنجی مخصوص به نام باسماتی درست میشود که همراه با گوشت ادویه دار سرو میشود.

نان عمانی

نان‌های عمانی پرطرفدار و معروف هستند و اگر در داخل شهر چرخی بزنید و به رستوران‌ها و مغازه‌ها سری بزنید می بینید که  این نان را در همه جای  کشور عمان می‌توان تهیه کرد.

این نان‌ها نازک و سفید هستند که همراه با تمام غذا‌ها از جمله هریس، حلوا، مجبوس و… استفاده میشوند و در آشپزخانه های تمام عمانی‌ها نان هم همراه با غذا پخت و سرو میشود. محال ممکن است که در سفر به عمان از این نان‌های خوش عطر و طعم استفاده نکنید.

اطلاعات کلی سفر به عمان

شاید برای سفر به کشور عمان سوالاتی برایتان پیش بیاید که در این قسمت ما به تمام آنها جواب خواهیم داد.

اطلاعات کلی برای سفر به عمان

چگونه ویزا بگیرم؟

گرفتن ویزای این کشور بسیار ساده و مختصر است؛ چنانچه شما قصد سفر به این کشور را داشته باشید میتوانید در فرودگاه  با زدن مهری بر روی پاسپورتتان، به مدت هفت روز از کشور عمان اقامت بگیرید و راهی آنجا شوید. البته باید مبلغی را هم بابت گرفتن ویزا بپردازید که حدود ۲۰ تا ۲۵ دلار است.

حمل و نقل عمان چگونه است؟

شما میتوانید برای حمل و نقل شهری از اتوبوس و تاکسی ها استفاده کنید که رنگ آنها نارنجی و زرد است، کرایه این تاکسیها گران است. سعی کنید که با چند نفر سوار شوید تا کرایه را تقسیم کنید. می توانید از هواپیما نیز استفاده کنید اما قابل توجه شما عزیزان که هر شهری فرودگاه ندارد و تنها می توانید از شهری که دارای خط هوایی است با هواپیما سفر کنید.

وضعیت بهداشت و درمان در عمان

این کشور دارای بیمارستان‌ها و مطب‌های مدرنی است که بیشتر آنها در پایتخت این کشور ( مسقط ) قرار دارند و به وسایل مدرن پزشکی تجهیز هستند. اگر قصد بردن دارو را به عمان دارید  داروهای آرامش بخش، مسکن و مواد مخدر ممنوع است و با همراه داشتن هر کدام از آنها جریمه خواهید شد.

کلام آخر

در این مطلب از سپنجا همه چیز را در مورد سفر به عمان برای شما عزیزان شرح دادیم. سفر به هر شهر و کشوری بدون در دست داشتن اطلاعات سفر، قطعا میتواند برای شما دردسرهایی بیافریند یا اینکه از لذت سفر شما بکاهد و در نتیجه از وقتی که در اختیار دارید، نمی‌توانید به درستی استفاده کنید. پس بهتر است همیشه و در هر سفر یک راهنمای کامل و جامع از مقصدتان را مطالعه کنید و سپس سفر خود را آغاز کنید.

عمان جزو آن دسته از کشورهایی است که نه تنها جاذبه‌هایش، بلکه فرهنگ، آداب و رسوم، هنر و صنایع دستی مردمان خونگرمش، شما را شگفت زده می‌کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 3 میانگین: 3]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا