جاهای دیدنی تهران

راهنمای جامع سفر به تهران | هر آنچه باید قبل از سفر به تهران بدانید!

10 حقیقت جالب در مورد تهران که احتمالا نمی دانستید!

تهران، پرجمعیت ترین و بزرگ ترین شهر کشور عزیزمان است که طی ۲۰۰ سال گذشته آن را به عنوان پایتخت می شناسیم! تهران شهری توریستی، سیاسی، اجرایی و اداری بسیار مهمی است که از همه نظر مورد توجه قرار دارد و با مساحتی در حدود ۷۳۰ کیلومتر مربع، نگین کشور ایران است. بخاطر موقعیت این شهر، مردم زیادی روزانه با مقاصد مختلف به تهران سفر می‌کنند. از نظر گردشگری نیز می‌توان حساب ویژه‌ای روی شهر تهران باز کرد.

اگر دوست دارید سفر خوبی به این شهر داشته باشید، این راهنمای جامع سفر به تهران را بخوانید. در این مقاله قرار است با بهترین جاهای دیدنی این شهر آشنا شوید، اطلاعات مفیدی از جای جای این شهر بزرگ بدست آورید تا بتوانید از سفر خود به پایتخت حداکثر لذت را ببرید.

کافیست امروز تا پایان این مقاله همراه با سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا باشید.

فهرست مطالب مخفی کردن

چرا باید به شهر تهران سفر کنیم؟

مزایای تهران نسبت به دیگر شهرهای ایران چیست؟ | راهنمای جامع سفر به تهران

  • تهران پایتخت ایران است و به همین دلیل میزبان بسیاری از رویدادهای فرهنگی، ورزشی، سیاسی، آموزشی، علمی و هنری در کشور است!
  • جاذبه های فراوانی در این شهر وجود دارد که می توانید با مراجعه به آن‌ها در مورد تاریخ، فرهنگ و طبیعت ایران اطلاعات خوبی بدست آورید.
  • در میان شهرهای ایران، تهران جزو ۵ شهر برتر در زمینه گردشگری محسوب می شود که تعداد زیادی مسافر به صورت سالانه به آن مراجعه می کنند.
  • افرادی که به دنبال خرید و یا گردش در بازارهای سنتی هستند، تهران را می توانند به عنوان یکی از بهترین مراکز با بازارهای سنتی و مدرن بشناسند.
  • برای علاقه‌مندادن به سفرهای مذهبی، شهر تهران محل دفن بسیاری از امامزاده های معروف مانند امامزاده صالح، شاه عبدلعظیم حسنی و … است.

اگر به تهران رفته اید، به نظر شما چه دلایل دیگری وجود دارد که باید به این شهر سفر کنیم؟ مزایای این شهر نسبت به سایر شهرهای ایران چیست؟ می‌توانید در کامنت برایمان بنویسید.

برای لذت بردن از سفری هیجان انگیز، لازم است تا همه چیز از جمله محل استراحت هم فراهم باشد. نگران جای استراحت خود نباشید. سپنجا همراه شما است. اقامت در سوئیت مبله در تهران

راهنمای جامع سفر به تهران

اطلاعات عمومی درباره شهر تهران | راهنمای جامع سفر به تهران

ساکنان اصلی این شهر، مردم فارسی زبان هستند. باتوجه به رشد زیاد تهران در سال های اخیر، گروه ها و قومیت های مختلفی برای سکونت به این شهر مهاجرت کرده اند، که می توان به قومیت‌های زیر اشاره کرد:

  • عرب
  • مازندرانی
  • گیلک
  • ارمنی
  • لر
  • ترک
  • کرد
  • و …

مردم این شهر بیشتر لهجه تهرانی دارند که در میان همه مردم به اندازه کافی مشهور است. طبق آمارهای رسمی و سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت تهران در حدود ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است که تمامی آن ها در ۲۲ منطقه و ۳۷۴ محله موجود در این شهر زندگی می کنند.

دین اکثر مردم تهران، اسلام و شیعه است. البته خالی از لطف نیست که بدانید، اقلیت مسیحی، یهودی، ارمنی و سنی هم در این شهر سکونت دارند.

سفر به جاهای دیدنی شهر تهران

شهر تهران، در تقویم شمسی یک روز به نام خود دارد! (۱۴ مهر، روز مشروطه)

در تقویم شمسی که هر روز آن، اتفاقات مهم تاریخی را نقد می کند، ۱۴ مهر، روزی است که آن را به عنوان روز تهران بزرگ می‌شناسیم! روزی که در آن (در سال ۱۲۸۶)، فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه قاجار امضا شد و طبق اصل چهارم قانونی اساسی موجود در فرمان مشروطیت، شهر تهران به عنوان پایتخت ایران شناخته شد.

اگر مسافر تهران هستید، باید بدانید که در این تاریخ هزینه‌های رفت و آمد نصف می‌شود، ورودی‌ موزه‌های تهران رایگان می‌شوند و برای ورود به سینما کافیست که بلیط نیم بها خریداری کنید.

اقامت در هتل آپارتمان در تهران

۱۰ حقیقت جالب در مورد تهران که احتمالا نمی دانستید!

  1. تهران در لیست بزرگ ترین شهرهای ایران قرار دارد و از آن به عنوان یک مگاشهر (Megacity) یاد می شود!
  2. در سال ۱۱۶۷ هجری شمسی، تهران برای اولین بار توسط آقامحمدخان قاجار (پایه گذار سلسه قاجاریه) به عنوان پایتخت ایران شناخته شد.
  3. تهران بر روی یک گسل بزرگ قرار دارد و آخرین زلزله آن در سال ۱۲۰۹ هجری شمسی، اتفاق افتاده است.
  4. تهران به عنوان یکی از ۱۰ شهر خطرناک فعال دنیا در زمینه بلاهای طبیعی قرار دارد و از همین رو برای زندگی دائمی شاید مناسب نباشد!
  5. در شهر تهران، آثار قدیمی و تاریخی پیدا شده است که نشان می دهد، قدمت این شهر به ۷۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد.
  6. به ازای هر ۴ انسانی که در این شهر زندگی می کنند، یک موش در این شهر حرکت می کند.
  7. طولانی ترین خیابان خاورمیانه یعنی خیابان ولیعصر در این شهر قرار دارد.
  8. روزانه ۲۷ نفر از مردم تهران به خاطر آلودگی هوای شدید در این شهر، جان خود را از دست می دهند!
  9. اولین کبابی، چلوکبابی، بستنی، چراغ، تلگراف، پرواز و خط تلفن ایران در این شهر راه اندازی شده است.
  10. اولین واحد دانشگاه آزاد اسلامی در تهران شروع به کار کرد.
این مطلب را هم بخوانید
معرفی کامل مرکز خرید قائم | هر اطلاعاتی که نیاز دارید

در مورد بقیه حقایق جالب در مورد این شهر چه می دانید؟ می توانید آن ها را در بخش نظرات با دیگر افرادی که این مقاله را مطالعه می کنند به اشتراک بگذارید.

قبل از سفر به تهران بخوانید!

آگاهی از راهنمای جامع سفر به تهران، کمک می‌کند تا سفر جذاب‌تری را تجربه کنید. در طی سالیان گذشته، مردم بسیاری از شهرهای ایران برای داشتن یک زندگی مدرن‌تر، انتخاب کرده اند که به تهران بیایند. وجود افراد از شهرهای مختلف در تهران، باعث شده است که آداب و رسوم مردم این شهر، تنها به یک قومیت خاص مربوط نباشد.

مراسمات مذهبی مانند محرم، صفر و … این شهر را از بسیاری شهرهای دیگر جدا می کند، اما بازهم نباید اتفاقاتی که درون این شهر می افتد را از شهرهای دیگر متمایز دانست. یکی از باشکوه ترین مراسمات عزاداری هرساله در ماه محرم و صفر در ایران، در شهر تهران برگزار می شود! جالب است بدانید که قدمت برگزاری مراسم محرم در این شهر، چند صد ساله است.

سفر به شهر زیبای تهران

یکی از هنرهای پرطرفدار در این شهر که همچنان می توانید آن را در قهوه خانه‌ها، کافه سنتی‌ها و …. پیدا کنید، نقالی است. هنری که در داستان‌های حماسی و اتفاقات کربلا می‌توانید پیدا کنید. این هنر بسیار جذاب و شنیدنی است. در برنامه های خاص فرهنگی این شهر که معمولا با حمایت شهرداری تهران برگزار می شود، همیشه از نقال‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود.

از مراسمات ماه محرم و نقالی که بگذریم، نوبت به سیاه بازی می‌رسد. سیاه بازی در واقع نوعی نمایش کمدی است که می‌توانید آن را در حیاط خانه‌های ایرانی، مهمانی‌ها و … تماشا کنید. اگر علاقه مند به دیدن مراسمات سیاه بازی در تهران هستید، کافیست که از افراد محلی بپرسید که این مراسم در کجاها برگزار می شود و چگونه می توان به آنجا رفت.

از تهران، چه سوغاتی‌ها و صنایع دستی می‌توانم بخرم؟

مردم هنرمند تهران از گذشته، علاقه‌مند به کارهای هنری و دستی بوده اند که شاید کمتر کسی به آن‌ها توجه می کرده است. از جمله این سوغاتی ها و صنایع دستی می توان به پشته دوزی، کارهای خراطی، زیورآلات معدنی، وسایل تزئینی و … اشاره کرد. شما می توانید در بازار تجریش و عودلاجان، بهترین نمونه های این موارد را پیدا کنید.

اگر به دنبال شکم گردی در تهران هستید، بخوانید! (غذاها و خوراکی‌های خوشمزه تهرونی!)

بستنی سنتی یا همان بستنی زعفرانی، شاید خوشمزه ترین خوراکی باشد که در تهران بتوانید نوع خاص آن را پیدا کنید. برای تهیه بستنی زعفرونی و سنتی تهرانی از تخم مرغ، شیر، زعفران، شکر، گلاب، آرد و وانیل استفاد می‌شود. شما می توانید این بستنی را در اولین مغازه بستنی فروشی تهران یعنی مغازه اکبر مشهدی پیدا کنید. این بستنی بر اساس سلیقه‌ ما ایرانی‌ها تهیه شده است و شما هم حتما از خوردن آن لذت خواهید برد.

از بستنی که بگذریم، نوبت به یک غذای سنتی خاص تهران به نام سرگنجشکی می رسد. این غذا که از گوشت چرخ کرده، سیب زمینی و گوجه فرنگی تهیه شده است، احتمالا به مزاج شما هم خوش می‌آید و از خوردن آن لذت می برید.

بعد از سرگنجشکی، دومین غذای سنتی مورد علاقه مردم تهران، دمی بلغور جو است که در منطفه لواسان تهران به وفور یافت می‌شود. در این غذا از سبزی‌های محلی هم استفاده می‌شود که عطر و طعم آن را خاص می کند.

غذای کله گنجشکی تهران

البته غذاها و خوراکی‌های خوشمزه تهران به موارد بالا بسنده نمی شود، بلکه موارد زیر هم می‌توانند به عنوان غذاهای سنتی این شهر یاد شوند:

  • آش رشته
  • کباب کوبیده
  • قیمه
  • قرمه سبزی
  • اشکنه اسفناج

اگر در فصل تابستان تصمیم به سفر به تهران گرفته اید، بهتر است که باغ‌های اطراف این شهر هم سری بزنید و از میوه های خوشمزه آن نوش جان کنید. شما می توانید انواع میوه‌های تابستانی مانند گیلاس، آلبالو، هلو، گلابی و زردآلو را در اطراف تهران پیدا کنید.

اگر می‌خواهید درباره غذاهای محلی دیگر تهران اطلاعات بیشتری داشته باشید، مطلب “غذای محلی تهران را نباید از دست داد” مجله گردشگری سپنجا را از دست ندهید!

رستوران گردی در تهران | لذت تجربه غذاهای سنتی تا مدرن

برای انتخاب بهترین رستوران در تهران همه چیز به سلیقه شما بستگی دارد که بخواهید به یک رستوران آرام و دنج بروید و یا اینکه محیطی شلوغ و پر از هیجان با نورپردازی زیاد را برای خوردن غذای مورد علاقه خود انتخاب کنید. 

رستوران شرف الاسلامی، رستوران شاندیز جردن، رستوران سنتی عالی قاپو، رستوران حس توران، رستوران بین‌المللی نارنجستان، رستوران گردان برج میلاد، رستوران‌های نایب ساعی، رستوران خونه، رستوران مسلم، رستوران هانی، رستوران البرز، رستوران بلامونیکا، کافه رستوران‌های سنسو، رستوران‌های جنارو رستوران‌هایی هستند که در مسافرت به تهران می‌توانید لحظات خوشی را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید.

مقاله “معرفی بهترین رستوران های تهران از کبابی تا ایتالیایی” را بخوانید تا اطلاعات بیشتری از این رستوران‌ها به‌دست آورید.

بهترین گزینه‌های اقامت در تهران | راهنمای جامع سفر به تهران

اگر تصمیم قطعی خود را گرفته‌اید و می‌خواهید به شهر تهران سفر کنید، بهتر است که برای محل اقامت خود برنامه ریزی داشته باشید. برای محل اقامت خود می‌توانید از سامانه‌های معتبری مانند سپنجا کمک بگیرید تا بهترین خانه‌ها، سوئیت‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی این شهر را پیدا کنید.

اگر برای پیدا کردن اقامتگاه و اجاره سوئیت در تهران، دچار شک و یا تردید هستید، می توانید با تیم پشتیبانی سامانه سپنجا تماس بگیرید و از آن ها کمک بگیرید. تیم سپنجا می‌تواند در رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی بهترین خدمات را به شما مشافران عزیز شهر تهران ارائه دهد.

کلکسیونی از بهترین مکان‌های تهران برای زندگی

بخش‌های مختلف تهران، شرایط خاص خود را برای زندگی دارند. در بخش می‌خواهیم بهترین مکان‌ها از نظر شرایط مختلف زندگی را به طور خلاصه برای شما بیان کنیم. این شرایط را می‌توانید در مقاله “بهترین جاهای تهران برای زندگی را بشناسید!” با جزئیات بیشتر بخوانید.

در بخش شمالی تهران، خانه ها با قیمت و کیفیت بالاتری به مشتریان ارائه می‌شوند. این بخش به دلیل آب و هوای خوبی که دارد، محبوبیت بیشتری در بین مردم دارد. محله‌های ولنجک، نیاوران، سعادت آباد، قیطریه، زعفرانیه، اقدسیه، فرمانیه، الهیه و جماران در بخش شمالی شهر قرار گرفته‌اند.

این مطلب را هم بخوانید
تنگه واشی ، سفر به محبوب ترین تور اطراف تهران !

در تهران، وضعیت فرهنگ و هنر به چه صورت است؟

مسافرانی که علاقه‌مند به برنامه‌های فرهنگی و هنری هستند، می‌توانند در این شهر انواع برنامه‌های زیر را دنبال کنند:

  • جشنواره‌های فیلم، موسیقی، تئاتر، بادبادک‌ها و …
  • گالری‌ها، نگارخانه‌ها و فرهنگسراهای مطرح کشور
  • نمایشگاه‌های بین المللی و داخلی
  • کنسرت‌های موسیقی
  • حراج های فصلی
  • و …
گالری های نقاشی شهر تهران

جاهای دیدنی تهران که حتما به آن سر بزنید!

قبل از مسافرت به تهران، هتر است اطلاعات لازم را از جنبه‌های مختلف درباره این شهربدست آورید. داشتن اطلاعات کافی به شما کمک می‌کند بدون دغدغه‌های اضافی از سفر خود لذت ببرید. قبل از مسافرت به تهران، حتما تعیین کنید که اقامت در کدام منطقه برای شما بهتر است.

اقامت در منزل مبله در  تهران

البته باید مدنظر داشته باشید که آژانس‌ها و گروه‌های زیادی وجود دارند که برای نمایش بهتر زیبایی‌های شهر تهران، تورهای درون شهری برگزار می کنند. اگر برای اولین بار است که به تهران سفر می‌کنید، استفاده از خدمات این تورها، می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مکان های تاریخی تهران، نشان دهنده قدمت و فرهنگ ایران زمین

از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران که تاریخی هم هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاخ و موزه گلستان، مشهورترین بنای تاریخی تهران (ثبت شده در سازمان بین المللی یونسکو)
  • کاخ‌های نیاوران، آثار به جای مانده از شاهان قجری و پهلوی
  • کاخ و موزه سعد آباد، شمالی ترین جاذبه تاریخی تهران
  • بازار تهران، مشهورترین جاذبه پایتخت و قلب تپنده اقتصاد شهر
  • خانه و موزه مقدم، مجلل ترین خانه قجری
  • سر در باغ ملی، نماد قدیمی پایتخت (در حال حاضر برج میلاد، نماد پایتخت ایران است!)
کاخ گلستان از بهترین جاهای دیدنی تهران

پارک ها  و بوستان‌های تهران، مکان‌هایی برای اوقات فراغت و تفریح

در میان مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارک ملت، زیباترین پارک پایتخت
  • پارک آب و آتش، مجموعه چند پارک بزرگ پایتخت با جاذبه‌های تهرانی فراوان
  • پارک جنگلی لویزان، مشهورترین پارک جنگلی تهران بزرگ
  • بوستان مینیاتوری، جاذبه ی تفریحی در شرق تهران (این اثر ثبت بین المللی هم شده است.)
  • باغ گیاه شناسی ملی، طراحی شده بر اساس باغ های ایرانی

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پارک‌های تهران مقاله “معرفی پارک های قشنگ تهران (شرق، جنوب، شمال، غرب و مرکز!)” را بخوانید.

موزه های تهران، مکان‌هایی برای شناخت تاریخ و آثار فرهنگی ایران

از جمله معروف‌ترین و مشهورترین موزه‌های تهران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موزه ملی ایران با قدمت ترین و بزرگ ترین موزه ایران
  • موزه جواهرات ملی، مجموعه‌ای از بزرگ‌ترین و خاص‌ترین جواهرات موجود در دنیا
  • موزه برادران امیدوار، اولین موزه مردم شناسی احداث شده در ایران
  • باغ موزه دفاع مقدس، محل به نمایش گذاشتن رشادت‌ها و حماسه‌های جوانان غیور ایرانی در دوران دفاع مفدس
  • موزه حیات وحش دارآباد، محلی برای نمایش انواع تاکسیدهای حیوانی

بهترین جاذبه‌های تفریحی تهران، مکان‌هایی برای خوش گذرانی

در میان مهم‌ترین مجموعه‌های تفریحی شهر تهران، می‌توان موارد زیر را در نظر گرفت:

  • مجموعه تجاری- تفریحی چیتگر، بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی کشور با داشتن تفریحات بی نظیر
  • مجموعه تفریحی- هیجانی ارم، بزرگ‌ترین پارک هیجانی در ایران
  • مجموعه تفریحی- هیجانی بام تهران، منطقه ای مناسب برای لذت بردن از منظره تهران بزرگ
  • دربند، مشهورترین منطقه تفریحی در تهران
  • شهرک سینمایی غزال، مکانی برای فیلمبرداری بسیاری از مجموعه‌های تلویزیونی بزرگ
  • مجموعه بام لند؛ جذاب ترین مجموعه تفریحی پایتخت

در شهر تهران، چه مکان‌های دیدنی دیگری وجود دارد؟

از جاذبه های تفریحی، تاریخی، موزه‌ها و … که بگذریم، نوبت به مکان‌های دیدنی درون شهری تهران می‌رسد که از جمله آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برج میلاد، نماد پایتخت
  • برج آزادی، مشهورترین سازه شهری ساخته شده توسط معمار معروف، حسین امانت
  • باغ کتاب، بزرگ‌ترین مجموعه کتابفروشی در سراسر ایران
  • پل طبیعت، یکی از مفرح ترین مکان های تفریحی شهر!  سومین نماد شهر تهران با کافه‌ها، رستوران‌ها و مجموعه‌های متنوع
  • گنبد مینا قرار گرفته در پارک آب و آتش

برای آشنایی با پرطرفدارترین کافه های تهران، مطلب “بهترین کافه های تهران را بشناسید +آدرس و مشخصات دقیق” ما را از دست ندهید! این مطلب کمک زیادی به مسافران برای پیدا کردن محبوب‌ترین کافه های تهران کرده است.

لازم به ذکر است، دیدنی های بی نظیر این شهر تنها به داخل خود شهر ختم نمی شود؛ بلکه می توانید از تورهای اطراف شهرتهران هم استفاده کنید. به عنوان مثال بازدید از تنگه واشی یکی از بهترین انتخاب ها در سفر به شهر تهران است!

خرید در تهران، بهتر است که از کجا صورت بگیرد؟

در تهران بازارهای زیادی وجود دارند که در آن‌ها می‌توانید از شیرمرغ تا جان آدمیزاد را پیدا کنید. در ادامه مشهورترین بازارهای شهر را به شما معرفی می کنیم:

  • بازار تهران همه چیز از همه جا: مشهورترین بازار تهران و شاهرگ اقتصادی پایتخت
  • بازار تجریش، نمونه کوچک شده بازار تهران برای خرید همه چیز
  • بازار لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی واقع در خیابان جمهوری و حافظ
  • بازار کتاب و کالاهای فرهنگی واقع در خیابان انقلاب
  • بازار صنایع دستی خیابان ویلا
  • بازار ظروف خانگی، واقع در میدان شوش
  • جمعه بازار پارکینگ پروانه
  • و …
بازار تجریش از بهترین مکان های شهر تهران

اگر شما هم بازار دیگری می‌شناسید، در بخش نظرات آن‌ها را به دیگران و ما معرفی کنید.

جمع‌بندی: تهران شهری برای همه سلیقه‌ها

فرقی نمی کند که به دنبال چه چیزی هستید، شهر تهران مملو از برنامه‌های خاص فرهنگی است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در بازارهای قدیمی و جدید آن خرید کنید. در مجموعه‌های تفریحی با خانواده خود وقت بگذرانید و در موزه ها، تاریخ و قدمت ایران را بررسی کنید.

به نظر شما چه مکان های دیدنی دیگری در تهران وجود دارند؟ در بخش نظرات شما هم می‌توانید تجربه‌های خود از سفر به تهران را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 2.5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا