بدون دسته بندی

معرفی بهترین مکان های آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی یکی از استان های گردشگری کشور ایران به شمار می‌رود و مملو از اماکن دیدنی و تفریحی بسیار زیبایی است،اما در این مقاله می‌خواهیم سری به بهترین مکان های آذربایجان شرقی بزنیم و شما را با تمام ویژگی ها و خصوصیات این اماکن زیبا و شگفت آور آشنا کنیم.

شهر تبریز یکی دیگر از اماکن پر جذبه و محبوب گردشگری در ایران است که یکی از شهر های مهم و با فرهنگ استان آذربایجان شرقی نبیز به شمار می‌رود، مردم این دیار بسیار مهمان نواز و خونگرم هستند، شما در سفر به آذربایجان می‌توانید با فرهنگ غنی و با ارزش مردم آنجا نیز آشنا شوید، در واقع هر کدام از جاذبه ها و اماکن تاریخی این استان بخشی از تاریخ و گذشته آذربایجان و کشور ایران را به نمایش می‌گذارند، اگر به تاریخ شیوه زندگی و فرهنگ نیاکان مان علاقه مندید تا آخر این مقاله از سپنجا ما را همراهی کنید تا شما را با  ۱۷ مورد از بهترین جاذبه های این استان زیبا معرفی کنیم. برای اجاره سوئیت در تبریز روی لینک کلیک کنید.

معرفی بهترین مکان های آذربایجان شرقی

۱- روستای کندوان یکی از بهترین مکان های آذربایجان شرقی

این روستای زیبا جزو ۱۰۰ مورد از بهترین جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی به شمارمی‌رود، در سفر به آذربایجان شرقی دیدن روستای صخره ایی کندوان را از دست ندهید، بدون شک این روستا یکی از بهترین مناطق دیدنی این استان است که در نزدیکی منطقه اسکو قرار گرفته و برای رفتن به این جاذبه زیبا می‌توانید از اسکو نیز دیدن کنید.

این روستا شهرتی جهانی یافته و با اینکه در شهر ترکیه و ایالات متحده نیز مانندش پیدامی‌شود اما رتبه اولین روستای صخره ایی مسکونی را دارد و سالانه سیل عظیمی از گردشگران سراسر جهان را به طرف خود می‌کشاند، بهترین زمان سفر به این روستایی زیبا را از اواسط بهار تا اواخر پاییز می‌دانند و با رفتن به آنجا با فرهنگ مردم آذربایجان شرقی نیز آشنا خواهید شد.

سبک معماری خانه های این روستا بسیار حیرت انگیز و شگفت آور هستند که در دل صخره های عظیم کنده کاری شده اند،همین جذابیت دیدوبازدید را دوچندان می‌کندو بهترین سوژه برای عکاسی و ثبت لحظات خوش هستند.

بیشتر بخوانید : غار سهولان مهاباد | جلوه ای از طبیعت آذربایجان غربی

کندوان

۲- ائل گلی

یکی دیگر از بهترین مکان های آذربایجان شرقی دریاچه معروف و محبوب ائل گلی است، ائل گلی در واقع نام پارکی زیبا و سرسبز است که به نام شاه گلی نیز شناخته می‌شود، قدمتی دیرینه دارد و زمان بنیانگذاری آن به دوره حکومت آق قویونلوها بازمی‌گردد.

در ابتدا دلیل تاسیس و درست کردن این پارک و دریاچه ائل گلی، تامین آب آشامیدنی مردم تبریز بود، اما امروزه کاربردهای بسیاری دارد که یکی از آنها سرگرم گردن و ساخت لحظات خوش برای میهمانان شهر تبریز است و در کنار آن پارک های بازی و مراکز خرید و.. فراوانی ساخته شده تا لحظات شادتری را به شما عزیزان هدیه دهند.

۳- جنگل‌های ارسباران

و اما می‌رسیم به اماکن سرسبز و تفریحی آذربایجان، که جنگلی سبز و پربار،و مکانی خوش آب و هوا، است اگر به طبیعت و کوهنوردی علاقه مندید توصیه می‌کنم در سفرتان به آذربایجان شرقی حتما از جنگل های ارسباران دیدین کنید یا آن را در لیست گردش خود قرار دهید.

این جنگل های خوش آب و هوا به عنوان موزه حیات وحش کشور ایران نیز شناخته شده اند، چرا گه گونه های مختلف ، کمیاب و با ارزشی از جمله ،  مار افعی، گراز، خرس قهوه‌ای، غزال، سیاه‌گوش، مرال، پلنگ و.. در جنگل های ارسباران  زندگی می‌کنند، بهترین زمان سفر به این جنگل نیز تابستان است که هوای بسیار دلچسب و خنکی دارد.

بهترین مکان های آذربایجان شرقی

۴- کاخ شهرداری تبریز

این کاخ عمارتی زیبا و با شکوه است که ۸۰ سال پیش و از نیاکان مردم تبریز برای این شهر و استان آذربایجان برجای مانده است، در آن زمان ها این عمارت محلی برای انجام تمام کارها و امور شهرداری شهر تبریز بوده و  الان دیگر به یک موزه با آثاری متعدد تبدیل شده است، توصیه می‌کنیم اگر علاقه‌مندید تا اطلاعاتی از تاریخ شهر تبریز به دست آوردید در سفر خود حتما به شهرداری تبریز سر بزنید و از جذابیت و زیبایی آن لذت ببرید.

کاخ شهرداری تبریز یکی از بهترین مکان های آذربایجان شرقی در نزدیکی برج ساعتی تبریز واقع شده که با رفتن به این کاخ می‌توانید از این برج مشهور و باشکوه دیدن کنید، لازم به ذکر است که برای بالا رفت از پله های این برج توان بدنی بالایی لازم است و اگر مشکلی در این باره هست می‌توانید از نمایی بیرونی شاهد عظمت آن باشید.

۵- ربع رشیدی

در واقع می‌توان گفت یکی از گرانبها و قدیمی ترین جاذبه های این استان ربع رشیدیه است، قدمت این بنای باشکوه به بالای ۶۰۰ سال هم می‌رسد که برای کشور ایران،شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی بسیار با ارزش و گران بها است.

این بنا که در دوره حکومت مغول ها در ایران طراحی و ساخته شده ، نخست با عنوان یک دانشگاه علوم پزشکی با امکانات کامل طرح ریزی و ساخته شده ، امکانات آن شامل استراحتگاه، ساختمان دانشگاه، کتابخانه، مسجد، حمام و… بوده که متاسفانه تنها گنبد این بنا سالم تر از بقیه اجزای سازه است که آرامگاه خواجه رشیدالدین فضل الله بوده است.

ربع رشیدی

۶- مسجد و گنبد کبود

اگر میخواهید در سفر به آذربایجان شرقی با یک از شاهکار های معماری ایرانی و تاریخی روبرو شوید بهتر است سری به مسجد و گنبد کبود بزنید، داخل بنای مسجد با آبی و فیروزه‌ای تزیین شده که نمایی زیبا و باشکوه را برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد.

در سال ۱۱۹۳ زلزله ای در این مکان رخ می‌دهدکه متاسفانه بخش فراوانی را از این مکان تخریب می‌کند ، اما با این حال بسیار دیدنی و جذاب است و هنوز هم شکوه و عظمت خود را حفظ کرده، در واقع این گنبد و مسجد جاذبه ای است که از دوران حکومت قراقویولونها در ایران برای نسل های آینده برجای مانده که با دیدن آن می‌توانید اطلاعات فراوانی از تاریخ ایران به دست آورید.

۷- خانه مشروطه

یکی دیگر از بهترین مکان های آذربایجان شرقی که در شهر تبریز قرار گرفته خانه مشروطه است، در واقع از مهم ترین تحولات و اتفاقات تاریخ پیشین ما انقلاب مشروطه بوده ، همانطور که می‌دانید این انقلاب در شهر تبریز صورت گرفته و خانه مشروطه نیز یادگاری از همان انقلاب است.

هر آنچه را که در این انقلاب صورت گرفته را شما می‌توانید در خانه مشروطه مشاهده کنید از تندیس ها و نماد ها گرفته تا آثاری از تمام کار‌های صورت گرفته در این انقلاب، تاریخ ساخت بنای این عمارت به یک قرن و نیم پیش بازمی‌گردد که از جاذبه های قدیمی و تاریخی این شهر و استان آذربایجان محسوب می‌شود، اگر مشتاق دیدار این عمارت هستید بهتر است از نزدیک نیز آن را مشاهده کنید و از موزه داخل آن دیدن کنید ، آنگاه می‌توانید اطلاعات بیشتری نیز به دست آورید.

خانه مشروطه

۸- مقبره‌الشعرا

از آنجا که شهر تبریز زادگاه عارفان و شاعران بسیاری بوده و در طول تاریخ هنرمندان فراوانی رابه جامعه تحویل داده است ، مکانی را به هنرمندان و دانشمندان خود اختصاص داده که در آن پیکر ۴۰۰ تن از شاعران، عارفان ، دانشمندان و هنروران این مرز و بوم به خاک سپرده شده اند.

مقبره الشعرا یکی دیگر اماکن دیدنی محبوب آذربایجان است که بهترین گزینه برای افراد علاقه مند به هنر و هنرمندان به شمار می‌رود، شما می‌توانید در سفر به آذربایجان این مکان دیدنی را در لیست دید و بازدید و گردش خود قرار دهید و سر فرصت به آنجا مراجعه کنید چرا که این مکان اطلاعات فراوانی در رابطه با هنرمندان ایرانی به بازدید کنندگان خود ارائه می‌دهد که بیشتر با ویژگی یا کارهای مهم آن بزرگواران آشنا شوند که یکی از آنها نیز استاد بزرگ مرحوم شهریار است.

علاوه براین شما هنگام بازدید از مقبره الشعرا یکی از  بهترین مکان های آذربایجان شرقی شاهد معماری بی‌نظیر و چشم نوازی خواهید بود که در نگاه اول توجه شما را به خود جلب می‌کند، در واقع می‌توان گفت سازه این بنا برای معماران از خود مقبره الشعرا معروف تر است.

۹- موزه آذربایجان

اگر در سفر به آذربایجان به دنبال موزه‌ی باستان شناسی هستید بهتر است حتما از موزه‌ی آذربایجان دیدن کنید، پنجاه سال قدمت این موزه توانسته آن را به یکی از بهترین و بزرگترین موزه‌های ایران تبدیل کند، از ساخت بنای موزه حدود ۵۰ سال می‌گذرد، از سه طبقه تشکیل شده و در زمینی به مساحت ۲۴۰۰ متر مربع بنا شده است.

این مطلب را هم بخوانید
روستای ابیانه کاشان

آثار موجود در این موزه نیز به خودی خود دارای قدمتی دیرینه هستند برای مثال کشفیاتی و آثار باستانی که از جیرفت به دست آمده حدود ۷۰۰۰ هزار سال قدمت دارند که برای کشور ایران و استان آذربایجان بسیار با ارزش و گرانبها هستند، در بازدید از این موزه شما می‌توانید از بسیاری دیگر آثار باستانی گرانبها و با ارزش دیدن کنید.

بیشتر بخوانید : سفر به شهر تاریخی اسکو در آذربایجان شرقی

بیشتر بخوانید : بازدید از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی

موزه آذربایجان

۱۰- قلعه ضحاک

ضحاک یا اژدها قلعه ای زیبا و باشکوه ، واقع در شهر هشترود، یکی دیگر از زیبایی های استان آذربایجان شرقی به شمارمی‌رود، درواقع می‌توان گفت یکی از قدیمی ترین جاذبه های این استان به شمار می‌رود که زمان ساخت آن به دوره اشکانیان بازمی‌گردد.

همچنین علاوه بر زیبایی و بافت بی‌نظیر خود قلعه ، مناظر بسیار زیبا و دلنشینی در اطراف آن موجود است که شما را حیرت زده می‌کنند، از آنجایی که قلعه ضحاک در بالای کوهی بنا  و پایه گذاری شده می‌تواند از آن بالای نماها  و چشم انداز های بی‌نظیری را به شما نمایش دهد.

داستان ها و افسانه های بسیاری درباره قلعه ضحاک گفته شده و معروف ترین آنها این است که ضحاک ،قلعه اژدها در زمان های گذشته محلی برای پادشایی و حکمرانی پادشاه شاهنامه یعنی ضحاک بوده ، حتی به گفته اهالی هشترود می‌توان گفت که این شهر زادگاه کاوه آهنگر بوده که در برابر ستمگری های ضحاک قیام کرده است.

اگر دوست دارید سفری به باستان و تاریخ ایران داشته باشید و از نزدیک شاهد مکانی تاریخی و یکی از بهترین مکان های آذربایجان شرقی دیدن کنید بهتراست قلعه ضحاک را نیز در برنامه گردش خود قرار دهید و در سفر به آذربایجان حتما از آن دیدن کنید، شما بعد از دیدن قلعه از فضای بی‌نظیر و طبیعت خوش آب و هوای نیز لذت ببرید.

۱۱- موزه عصر آهن

و اما می‌رسیم به معرفی یکی از زیباترین جاذبه ها در استان آذربایجان شرقی، یکی دیگر از موزه های مهم و تاریخی ایران که به موزه صحرایی نیز شهرت یافته،این موزه گنجینه ایی بود که سال های سال کاملا ناشناخته در زیر خاک خوابیده بود و طی یک اتفاق و هنگام خاکبرداری در زمین کناری مسجد کبود تبریز این گنجینه مهم کشف شد که شامل گور های زنان، مردان ، پسر و دختر های نوجوان و کودکان بود، این کشفیات توانست اطلاعات فراوانی در رابطه با تاریخ کشور، استان آذربایجان و شهر تبریز به ما بدهند ، اگر کنجکاو هستید تا از جزئیات بیشتر این کشفیات با خبر باشید بهتر است از نزدیک آن ها را مشاهده کنید.

همان طور که در قبل اشاره شد این موزه باستانی در شهر تبریز و در کنار جاذبه ایی دیگر گنبد کبود واقع شده که گورهای پیدا شده وسایل بسیاری را با خود به همراه آورده اند، شما در آنجا شاهد گذر زمانی از باستان تا به کنون خواهید بود، اسباب بازی، ظرف های تاریخی همراه با اشیا های مختلف از جزئیات این کشفیات هستند که بسیار حیرت انگیز اند ، توصیه می‌کنیم در سفر به آذربایجان حتما از این جاذبه تاریخی دیدن کنید.

بیشتر بخوانید : راهنمای سفر به آذربایجان شرقی

بهترین مکان های آذربایجان شرقی

۱۲- گنبد کبود مراغه

مراغه آذربایجان شرقی یک شهرستان زیبا با آب و هوایی معتدل است. در هر خیابان  و کوچه‌ای، درختان قد علم کرده اند و قدمت دیرینه این شهر را به رخمان می‌کشند.

در گذشته هنرمندان این مرز و بوم آثار تاریخی فراوانی را از خود به جا گذاشته‌اند که امروزه می‌توان تنها با یک بازدید ساده از شکوه و عظمت آنها بهره مند شد.

روزگارانی در شهر مراغه گنبد‌های بسیاری زیبایی ساخته شد که هر کدام به نوبه خود کاربردهای مختلفی داشتند. امروزه می‌توانیم از آنها دیدن کنیم و از معماری هنرمندان ایرانی لذت ببریم . این اماکن با خود حرف‌های بسیاری به همراه دارند و اگر کمی دقت به خرج دهیم می‌توان به حرف دلشان گوش داد. در بین آنها گنبد کبود از محبوبیت بالاتری برخوردار است چرا که در مرکز شهر مستقر شده و نسبت به دیگر اماکن ، دسترسی بهتری دارد.

گنبد کبود در ۱۵ دی ۱۳۱۰ شمسی به عنوان یکی از بهترین مکان‌های آذربایجان شرقی به ثبت ملی رسید. گفته شده مقبره مادر هلاکو خان در این گنبد قرار دارد. با توجه به همین موضوع بسیاری از افراد معتقداند که سازه متعلق به دوران هلاکو خان است و بسیاری دیگر آن را به حکومت مغولان در ایران نسبت می‌دهند. محققان این بنای زیبا با معماری کم‌نظیرش را متعلق به دوره سلجوقیان می‌دانند و با توجه به سایر آثار به جا مانده از آن دوران، معماری بسیار زیباتری دارد.

اطلاعات دقیقی در رابطه با طراح و معمار این بنا در دسترس نیست اما استفاده از کاشی‌های فیروزه‌ای و آجرهای سرخ رنگ در ساخت بدنه‌، تصمیمی بسیار هوشمندانه و انتخابی درست بوده که زیبایی خاصی به گنبد بخشیده است. ساختار ده ضلعی و استفاده از نقوش هندسی در بدنه گنبد سبب شده تا به گونه‌ای خاص و منحصر به فرد باشد. مانند دیگر برج ها از دو طبقه تشکیل می‌شود که بخش اول سرداب ومخصوص دفن اجساد. قسمت دوم اتاقی زیبا با تزیینات گچ‌بری و کاشی کاری است.

برجی استوانه‌ای شکل معروف به برج مدور در فاصله ده متری  گنبد قرار دارد. در سال های اخیر نیز اقداماتی برای بازسازی و مرمت این دو جاذبه صورت گرفته است. مراکز خرید و دیگر جاهای دیدنی شهر مراغه به گنبد کبود نزدیک هستند که می توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

۱۳- آبشار آسیاب خرابه

یکی از مکان‌های با صفا و خوش آب و هوای شهرستان جلفا، با تمام جاذبه‌های گردشگری و تفریحی آن روستای مینجان آباد است. حدود ۵ کیلومتر آن طرف‌تر آبشاری زیبا و باشکوه نمایان شده که در زبان ترکی آذری به آن خارابا دییرمان گفته می‌شود. در فاصله  ۱۵۹ کیلومتر شهر تبریز و ۳۰ کیلومتری شرق شهرستان جلفا قرار دارد.

این آبشارتمام طبیعت اطراف خود را سیراب می‌کند. روی صخره ها با خزه‌های سبز و نرمی پوشیده شده‌اند که سبب به وجود آمدن منظره‌‌های دل انگیز و زیبایی می‌شوند. زمستان سال ۱۳۹۲ بخشی از این آبشار و خزه ها  به دلیل یخ زدگی و جمع شدن انبوهی از حجم یخ، تخریب شدند. به همین خاطر در بعضی قسمت‌ها تابلوهای خطر ریزش دیده می‌شود.

این آبشار از کوه‌های کیامکی روستای داران واقع در منطقه  ارسباران و شهرستان مرند سرچشمه می‌گیرد. آبشارهای کوچک و بزرگی در میان دره‌ای سرسبز و از بالای صخره‌های ناهموار و پوشیده شده با خزه‌های نرم و لطیف،سرازیر شده است.

درنزدیکی همین مکان آسیابی قدیمی  به ارتفاع  ۱۰ مترو پهنای  ۲۰۰ متر مربع وجود دارد که نام آبشار برگرفته از آن است. درسال‌های گذشته اهالی منطقه برای آرد کردن گندم های خود  از این آسیاب استفاده می‌کردند. اما امروزه بخش عمده‌ای از آن تخریب شده و هیچ کاربردی ندارد.

با فرا رسیدن فصل تابستان بسیاری از افراد از تعطیلات استفاده می‌کنند و به فکر مکانی خوش آب و هوا برای مسافرت هستند. آبشار آسیاب خرابه در این فصل  خنک و سرسبز است و از بهترین مکان‌های آذربایجان شرقی در بهار و تابستان به شمار می‌رود. در فاصله ۱۰۰ متری از این جاذبه رستوران، سوپرمارکت و آلاچیق‌هایی برای اقامت و استراحت گردشگران وجود دارند. همچنین می‌توان خودروی شخصی خود را در پارکینگ این مکان پارک کنید.

۱۴- کوه عینالی

سری می‌زنیم به یکی از مکان‌های تفریحی- مذهبی شهر زیبای تبریز که مقصد بیشتر مسافران استان آذربایجان شرقی است. در قسمت شمالی این شهر رشته کوه بلند و استواری با نام کوه عینالی قرار دارد که در واقع مجموعه‌ای از تپه‌ها، دره‌ها و قلعه‌ها را شامل می‌شود.

در بلندترین نقطه از کوهستان سرخاب آرامگاهی قدیمی با نام عون بن علی، متعلق به دو تن از فرزندان حضرت علی (ع) وجود دارد که از دوره ایلخانیان برجای مانده است. ژان باتیست تاورنیه یک جهانگرد فرانسوی، سال ۱۶۳۶ میلادی در سفر خود به شهر تبریز از کوه عینالی دیدن می‌کند. طبق گفته‌های ایشان ساخت آرامگاه به پیش از اسلام باز می‌گردد و از آن به عنوان آتشکده و عبادتگاه استفاده می‌کردند.

عینالی

گذر زمان بر بدنه این سازه زخم های بسیاری وارد کرده ولی تا قرن نهم هیچ آسیبی به آن وارد نشده بود. طی حمله عثمانی ها تخریب بسیاری صورت گرفت همچنین در زلزله  سال ۱۱۹۳هجری ویرانی‌های دیگری به بار آمد.البته قابل ذکر است که در سال های اخیر به طور جدی این سازه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در آثار ملی کشور به ثبت رسید. این آرامگاه دارای ۶ گنبد از جنس سنگ و آجر، پنج ستون بزرگ، ایوان، مناره، هشتی و در مجموع ۹ اتاق است.

این کوه از نظر موقعیت جغرافیایی مکان بسیار خوبی برای تفریح و گردش مخصوصاً پیاده روی و ورزش به شمار می‌رود. تله کابین یکی از پرطرفدار‌ترین و محبوب‌ترین وسایل تفریحی کوه عینالی بوده که در سال ۱۳۸۹ افتتاح شد. هر کدام از تله ها ضرفیت هشت نفر را دارند و مسافتی حدود ۱۴۸۰ متر را طی می‌کنند. در بین راه می‌توان از آرامش حاکم در منطقه بهرمند شد و از مناظر زیبای کوهستان سرخاب لذت برد. همچنین امکانات رفاهی کوه عینالی کامل و مجهز به رستوران، بوفه، سرویس بهداشتی، آلاچیق و پارکینگ است.

این مطلب را هم بخوانید
بازدید از زیباترین آبشارهای لرستان

با توجه به اینکه تبریز یکی از مناطق سردسیر کشور ایران است. بهترین گزینه برای سفر به کوه عینالی تابستان است. چون در این فصل هوا به نسبت دیگر اماکن گردشگری خنک تر بوده و شما می‌توانید به تفریحاتی از جمله صخره‌نوردی، پیاده روی، کوه‌نوردی، بازدید از دریاچه مصنوعی داغ گلی، سوار شدن تله کابین، زیپ لاین و از همه مهم‌تر دیدن چشم اندازی زیبا از شهر تبریز بپردازید.

در بخش شمالی این کوه فضای سبزی به وسعت ۵۶۱۲ هکتار وجود دارد. این جنگل سرسبز فضای امنی برای پیکنیک گردشگران فراهم می‌کند و مکان مناسبی برای یک گردهمایی دوستانه یا خانوادگی به شمار می‌رود. اگر از دیدگاهی دیگر به این سفر نگاه کنیم. می‌تواند زیارتی هم باشد چرا که برای بازدید، بقعه عون بن علی و یادمان شهدای گمنام را پیش رو داریم.

۱۵- کوه‌های آلاداغ لار

کوهای آلاداغ یکی ازشگفتی‌های جهان است. پیک نیک  به همراه دوستان یا خانواده یکی از تفریحات مهیج این مکان به شمار می‌رود. پیاده روی بر روی خاک‌ رسی در رنگ‌های آبی، قهوه‌ای، قرمز، سبز و زرد. همچون قدم نهادن در خاک سرخ مریخ است. با اینکه شرایط لازم برای رفتن به این سیاره فراهم نیست اما همان تجربه را می‌توان در آلاداغ لار کشف کرد.

این کوهای رنگین در ۲۵ کیلومتری شمال شرق تبریز جزو بهترین مکان‌های آذربایجان شرقی  برای سفر و از جاذبه‌های مثال زدنی و نادر کشور ایران هستند. در زبان ترکی آذری آلا به معنای رنگی و داغ لار معنای کوه است. طی سالیان متوانی و با انباشته شدن خاک‌های رنگی  بر روی هم این مکان حیرت انگیز به وجود آمده که هرسالا گردشگران داخلی و خارجی را بسیاری را به طرف خود جذب می‌کند.

اگر به قصد کوهنوردی این مکان را برای مقصد سفرتان انتخاب کرده‌اید بهترین گزینه کوه بلقیس است که با ارتفاع ۳۳۰۰ از سطح دریا و پهنای ۷۰کیلومتر مربع، بلند‌ترین نقطه به شمارمی‌رود.

تنها چند نمونه‌ای از این جاذبه بی‌نظیررا می‌توان در جهان مشاهده کرد که شامل کوه‌های آسانگیت در پرو، کوه‌های رنگی هورن کال در شمال غربی آرژانتین، ژئوپارک چین و تپه‌های رنگی اورگون هستند. طبق تحقیقات و پژوهش صورت گرفته، زمین شناسان بر این باوراند که عامل اصلی به وجود آمدن خاک‌های رنگی، فشرده شدن و اکسید شدن مواد معدنی مانند آهن،ماسه و سنگ  در طی ۱۵ میلیون‌ سال پیش است. برای مثال رنگ قرمز از ترکیب شدن اکسید با آهن و رنگ سبز از کربناته شدن فلز مس به وجود می‌آید. شهرستان ماهنشان منبع اصلی مواد معدنی کشور ایران است و به دیل عناصری همچون مس، آهن و روی این پدیده شکل می‌گیرد.

این خلقت کم نظیر در هر فصلی از سال تصاویری تازه را از خود به نمایش می‌گذارد. در زمستان و شروع بارش برف و باران خاک رس خیس می‌شود ودرتابستان با تابش خورشید. بهترین سوژه‌ها برای عکاسی به وجود می‌آید.

۱۶- تالاب قوری گل

در ۱۵ متری شهری تاریخی بستان آباد و ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی تبریز، تالابی بزرگ به وسعت ۲۰۰ هکتار در دل طبیعت سرسبز و شاداب قرار دارد. در بعضی نقاط عمق آن به ۱۳ متر می‌رسد که ۴ کیلومتر طول و۱۶ کیلومتر مساحت آن است. طی بارش‌های سالانه و از چند چشمه‌ای که از زمین می‌جوشد، در تمام فصول سال تالاب آن پر از آب است. در بیشتر مواقع از آب شیرین و قابل شرب آن در آبیاری مزارع و کشاورزی استفاده می‌شود.

در زبان محلی از این تالاب با نام هایی همچون دوری گل (به معنای استخر آب زلال) و قویل گل(به معنای استخری عمیق) و..‌. می‌شناسند.از معروف‌ترین آنها می‌توان به قوری گل  اشاره کرد که در گویش ترکی آذری به معنی استخر خشک است. این جاذبه جزو بهترین مکان‌های آذربایجان شرقی  برای مسافرت‌های دسته جمعی به شمارمی‌رود و به دلیل اهمیت زیست محیطی در برخی از فصول سال برای پرندگان مهاجر همچون پناهگاهی امن است.

همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، اگر آب تالاب را تصفیه کنیم شیرین و قابل شرب است . به دلیل ویژگی‌های خوبی که بیان شد این جاذبه به عنوان تالاب بین المللی کنوانسیون رامسر، در سال ۱۳۵۴ به ثبت رسید.

هر کجا که آب باشد آبادانی هم وجود دارد. منطقه قوری گل با توجه به دریاچه راکت آن از نعمت‌های بسیاری برخوردار است. در این منطقه برای حیوانات مختلف زندگی به خوبی جریان دارد و هر کدام در جستجوی غذا تمام سعی و تلاش خود را به کار می‌گیرند. عکاسان با دوربین‌های حرفه‌ای تصاویری زیبا را به ثبت می‌رسانند. بالغ بر ۹۲ گونه‌ از پرندگانی نظیر اردک مرمری، اردک سر سفید و اردک بلوطی در این تالاب  شناسایی شدند و به صورت مهاجر زندگی می‌کنند. از آن طرف پستاندارانی همچون جربیل ایرانی، موش مغان، گرگ، روباه و سمور سنگی مشغول زندگی و سرگرم شکار هستند. به هر طرف که بنگریم در این طبیعت خدادادی گونه‌ای در حال رشد و پرورش است . بجز خزندگانی چون مار پلنگی، کورمار و… در خاک این مکان حدود ۲۸۰ گونه‌گیاهی به وجود آمده که ۸۹ درصد آنها در کنار تالاب یافت می‌شوند.

گیاهانی چون بارهنگ آبی، قوشاب شانه‌ای، فیتوپلانکتون، انواع جلبک‌ها در داخل آب روییده و سبب به وجود آمدن نمایی بسیار زیبا و دلانگیز هستند.

از آنجایی که این مکان کوهستانی زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدلی دارد. بهترین گزینه برای مسافرت‌های خانوادگی همان فصول گرم سال است. در نزدیکی به همین تالاب یک پارک تفریحی قرار دارد و امکاناتی مانند آلاچیق‌ها و سرویس بهداشتی برای اقامت گردشگران موجود هستند. شما عزیزان می‌توان چند روزی را در آنجا اقامت کنید و از طبیعت بکر و آب و هوای دل انگیز تالاب قوری گل لذت ببرید.

بیشتر بخوانید : سفر به کلیبر، سرزمینی سرسبز در آذربایجان شرقی

۱۷- کلیسای سنت استپانوس

در مجاورکو‌های سرسبز و باصفای منطقه صومعه سرخ با فاصله ۱۷ کیلومتری از شهر جلفا،  یکی از کلیساهای مقدس و پربازدید ارامنه به نام سنت استپانوس وجود دارد. این مکان  تنها یک عبادتگاه نیست بلکه از قسمت‌های مختلفی نظیر نمازخانه، برج ناقوس، حیاط، سالنی برای آموزش طلاب، محل جمع آوری آذوقه، موزه،  مکانی برای اسکان مسافران و… تشکیل می‌شود.

سنت استپانوس برگرفته از یک کلمه یونانی به معنای تاج و به حد کمال رسیدن است. همچنین استپانوس یا استفان نام یکی از مبلغان حضرت مسیح و به اولین شهید دین مسیحیت  به شمارمی‌رود. در تاریخ ۳۶ میلادی یهودیان  او را به سبب سخنرانی علیه  قومشان سنگسار کردند. تصویر استپانوس هنگام کشته‌شدن بر روی دیوار جنوبی کلیسا وجود دارد. همچنین به یاد این شهید کلیساهای بسیاری در سراسر جهان با نام استپانوس نامگذاری شدند.

در گذشته از این کلیسا به عنوان مکانی برای تعلیم و تربیت کشیشان و راهبان مسیحی توسط دانشمندان، فلاسفه و مورخان مورد استفاده قرار می‌گرفت. هنرمندان بسیاری به آنجا مراجعه می‌کردند و بیشتر خوشنویسان ارمنی کتاب‌های خود را در آنجا  به پایان رساندند. امروزه بخش وسیعی از این کتابهای تاریخی در کتابخانه‌های ایتالیا و جمهوری ارمنستان حفاظت ونگهداری می‌شوند.

همانطور که اشاره کردیم سنت استپانوس در بین ارمنی‌ها  از اهمیت بالایی برخوردار است و در طول سال برای برگزاری مراسمات مذهبی به آنجا مراجعه می‌کنند. در ۱۵ اسفند  ۱۳۸۶ این سازه  به عنوان مجموعه‌ای از کلیساهای ارمنی ایران در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و ملی شدن آن در میراث فرهنگی کشور نیز در سال ۱۳۴۱ با شماره‌ی ۴۲۹ صورت پذیرفت.

بدنه استوانه‌‌ای کلیسا گنبدی مخروطی و صحن اصلی آن به شکل یک صلیب است و دیگرقسمت‌ها تلفیقی از معماری رومی، اورارتویی و اشکانی هستند. دیوارهای بیرونی با سنگ‌های صورتی، قرمز و سفید تراشیده شده و نمای بسیار زیبایی را به وجود آورده‌اند. این مکان همه روزه  از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر پذیرای گردشگران و زیارت‌کنندگان از سرار کشور است.

کلام آخر…

استان آذربایجان شرقی و شهر های آن بخشی از تاریخ کشور ایران را به خود اختصاص داده اند، از این رو نصف جاذبه های معرفی شده تاریخی و باستانی هستند اما نمی‌شود از طبیعت بکر و آب و هوای خوب این شهر گذشت و توصیه می‌کنیم حتما از جاذبه های طبیعی آن نیز دیدن کنید ، امیدوارم سفری راحت و کامل را تجربه کنید و بهترین ها را برایتان آرزومندیم.

بیشتر بخوانید : استان آذربایجان شرقی را بشناسیم

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا