دیدنی های قشم

بهترین سفرنامه های قشم

ایران کشوری پهناور با آب و هوا و شرایط زمین شناسی متفاوت در سراسر کشور است. در نتیجه، این کشور یک مکان چهار فصل است. به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین مکان‌های کشور می‌خواهیم از جزیره قشم یاد کنیم و یکی از سفرنامه های قشم را در اختیار شما همراهان همیشگی مجله خود قرار دهیم.

این جزیره زیبا بخش عمده شهرت و محبوبیت خود را مدیون داشتن یک ژئوپارک منحصر به فرد و بناهای تاریخی است. علاوه بر این، آنچه در این منطقه جالب توجه است، فرهنگ ساکنان آن است که آمیخته‌ای از فرهنگ ایرانی و عربی است. با توجه به تعداد مکان‌های دیدنی، توصیه می‌کنیم حتما از این مکان دیدن کنید و چند روزی را در این منطقه سپری کنید. در اینجا قصد داریم جزیره شگفت انگیز قشم را به اختصار معرفی کنیم. در سپنجا همراه ما باشید.

برای اجاره سوئیت در قشم روی لینک کلیک کنید.

فهرست مطالب مخفی کردن

سفرنامه های قشم

جزیره قشم بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است. این جزیره بزرگ‌تر از ۲۰ کشور دنیاست و پر از شگفتی‌ها و زیبایی هاست. جزیره قشم به خاطر جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر و مناظر خیره کننده‌اش شناخته شده است. علاوه بر این، قشم یک مرکز تجاری مهم در این منطقه است، بنابراین مراکز خرید بسیاری را در خود جای داده است.

مکان‌های زمین‌شناسی جالب، مناظر خیره‌کننده، فعالیت‌های آبی متنوع در کنار فرصتی برای درک فرهنگ جنوب ایران، این جزیره بهشتی را به یک مقصد محبوب برای تعطیلات تبدیل کرده است. جزیره قشم سالانه مسافران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند، چه آنهایی که به دنبال ماجراجویی هستند و چه کسانی که فقط می‌خواهند استراحت کنند.

قشم در جنوب ایران قرار دارد. در واقع این جزیره بزرگ‌ترین جزیره در منطقه خلیج فارس است و مساحت آن تقریباً ۱۵۰۰ کیلومتر مربع است. این جزیره دارای ۱۲۰ کیلومتر طول و ۱۰ تا ۳۵ کیلومتر عرض در قسمت‌های مختلف آن است. این جزیره در کنار تنگه هرمز واقع شده است. بلندترین ارتفاع جزیره قشم از سطح دریا ۳۵۰ متر است.

قشم کجاست

جمعیت جزیره قشم چقدر است؟

جمعیت جزیره قشم تا سال ۱۳۹۵ حدود ۱۵۰۰۰۰ نفر بوده است. ساکنان این جزیره زیبا و پهناور به زبانی آمیخته از فارسی، هندی، عربی و انگلیسی صحبت می‌کنند. آداب و سنن مردمان این مرز و بوم بسیار متنوع و رنگارنگ است و آنها همچنین از گویش محلی بندرعباسی در گفتار خود تأثیر دارند.

آب و هوا

دراین سفرنامه از سفرنامه های قشم نیاز است از شرایط آب و هوایی این جزیره نیز آگاه شوید. قشم که در جنوب ایران و در خلیج فارس قرار دارد، آب و هوای نسبتاً گرم و مرطوبی دارد. در تابستان معمولاً دمای هوا بین ۴۵ تا ۳۵ و در زمستان بین ۱۵ تا ۲۰ درجه باقی می‌ماند. میزان رطوبت هوا معمولاً حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است. بهترین زمان برای سفر به جزیره قشم، از اواخر پاییز تا اوایل بهار است.

تاریخچه جزیره قشم

کسب اطلاعات در مورد تاریخ مقاصد، به ویژه جزیره تاریخی قشم، برای هر گردشگری ضروری است. از این رو، در این راهنمای سفر به جزیره قشم، به معرفی مختصری از تاریخ جزیره قشم می‌پردازیم.

در قرن شانزدهم میلادی پرتغالی‌ها به جزایر هرمز و قشم حمله کردند و قلعه‌های خود را در این جزایر ساختند. بر همین اساس می‌توانید بقایای این قلعه‌ها را در این منطقه مشاهده کنید. در قرن هفدهم میلادی ارتش ایران پرتغالی‌ها را سرنگون کرد و سلطه آنها بر خلیج پایان یافت.

از سوی دیگر در قشم، ساکنان جزیره برای دوری از گرما از معماری منحصر به فردی استفاده کرده‌اند. آنها سقف‌های خشتی گنبدی و بادگیرهایی ساختند. همچنین برای به دست آوردن و صرفه جویی در آب، مردم محلی از آب انبارها و چاه‌ها استفاده می‌کردند. به عبارت دیگر جزیره قشم گواه زنده سازگاری انسان با طبیعت است.

قلعه های قشم

بهترین جاهای دیدنی جزیره قشم کدامند؟

جزیره قشم خانه برخی از جاذبه‌های عالی و منحصربه فرد است. برای همین اگر بخواهید تنها مهم‌ترین‌ها را از نزدیک ببینید باید چند روز بیشتر در جزیره بمانید. در زیر معروف‌ترین جاهای دیدنی قشم را می‌شناسید.

ژئوپارک

یکی از پربازدیدترین مکان‌های قشم، ژئو پارک آن است. این پارک ملی در ۲۱ مارس ۲۰۰۶ توسط شبکه جهانی ژئوپارک‌ها در پاریس به ثبت رسید. ژئوپارک قشم در قسمت غربی جزیره واقع شده و مساحتی بالغ بر ۳۲۰۰۰ هکتار را پوشش داده است. این پارک به دلیل قرار گرفتن بین آسیای شرقی و اروپا، از نظر زمین شناسی، اکولوژی، باستان شناسی، محیط زیست و تنوع طبیعت وحشی، جایگاه مهمی را در منطقه به دست آورده است.

غارهای خربس

غارهای خربس در ۱۵ کیلومتری شهر قشم قرار دارد. این پدیده‌های شگفت انگیز به طور طبیعی ۲۸۰۰ سال پیش به دلیل کاهش سطح آب در این منطقه شکل گرفته‌اند. بر اساس شواهد تاریخی، گمان می‌رود در زمان ساسانیان روستایی به همین نام در نزدیکی این غارها وجود داشته است که دریانوردان و بازرگانان در آن تردد می‌کردند اما امروزه چیزی از روستا باقی نمانده است.

آنچه در این غارها ارزش بازدید دارد، شواهد حکاکی‌های صخره‌ای است که نظریه‌های زیادی در مورد عملکرد این غارهای پیچ و خم‌ مانند ارائه شده است، از جمله اینکه آنها مکانی برای عبادت آیین میترایی، استودخانه زرتشتیان بوده‌اند. این مکان قبلا معبد باستانی آناهیتا بوده است.

سفرنامه های قشم

غار نمکدان

در اینکه غارهای جالب زیادی در سراسر دنیا وجود دارد شکی نیست، اما غار نمکدان یک غار نمکی استثنایی و خیره کننده است. این غار بیش از شش کیلومتر طول دارد و در حدود ۱۶۰ متری ورودی آن دریاچه نمکی به عمق یک متر قرار دارد. اعتقاد بر این است که نمک‌های کاوش شده از این غار برای مبتلایان به بیماری‌های تنفسی فواید درمانی دارد.

این مطلب را هم بخوانید
هرآنچه لازم است درباره بازار اطلس درگهان بدانید!

روستای شیب دراز

در جزیره قشم روستاهای زیادی وجود دارد که روستای شیب‌دراز یکی از مشهورترین و پربازدیدترین آنهاست. دلیل محبوبیت این روستا در بین مردم این است که زیستگاه آن لاک پشت‌های پوزه عقابی است. یکی از شگفت‌انگیزترین تجربه‌هایی که هر کسی می‌تواند در این روستا داشته باشد، دیدن لاک پشت‌ها است. لاک پشت‌ها فقط در بهار و گاهی کمی زودتر تخم می‌گذارند. پس از تقریبا ۶۰ روز، لاک پشت‌های کوچک تخم‌های خود را بیرون می‌آورند.

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه یکی از جذاب‌ترین و خاص‌ترین جاذبه‌های جزیره قشم است. این دره حیرت‌انگیز به خاطر اشکال زیبایی که روی دیواره‌هایش دیده می‌شود مشهور است. این دیوارها تقریباً ۱۰۰ متر ارتفاع دارند و هر چه به عمق دره بروید نزدیک‌تر می‌شوند. آرامش یافت شده در تنگه چاهکوه یکی دیگر از دلایل محبوبیت آن در بین مسافران است. همچنین می‌توانید در شب از این جای شگفت انگیز زمین شناسی دیدن کنید و از تماشای ستارگان لذت ببرید.

تنگه چاهکوه

جنگل حرا

جنگل دریایی حرا یک منطقه محدود پوشیده از حراهای خاکستری شگفت انگیز است، سیاره‌ای زیبا که در آب شور رشد می‌کند. این جنگل باشکوه یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های قشم است. این درختان آبی علاوه بر زیبایی، تصفیه کننده آب طبیعی هستند. جنگل دریایی حرا زیستگاه طبیعی بسیاری از گونه‌های پرندگان و آبزیان است که سفر شما را جذاب‌تر می‌کند. جنگل دریایی حرا قطعا یکی از شگفت انگیزترین جاذبه‌های ایران است. این جنگل شگفت انگیز با قایق قابل دسترسی است.

قلعه پرتغالی‌ها

قلعه ۱۱۰ ساله پرتغالی‌ها در زمان تسلط پرتغالی‌ها بر مسیر تجاری بین هند و اروپا ساخته شد. این قلعه که بیش از ۲۰۰۰ متر مربع وسعت دارد توسط فرمانده پرتغالی آلفونسو دو آلبوکرک در سال ۱۵۰۷ ساخته شده است. در ساخت این قلعه از سنگ آهک، گچ و ملات ساروج(مخلوط آهک و خاک رس) استفاده شده است. این قلعه دارای چندین برج ۱۲ متری و دیوارهایی به ضخامت ۳.۵ متر است.

این قلعه در ابتدا برای جدا کردن یک قسمت از جزیره با بقیه توسط یک خندق ساخته شد. در قلعه قسمت‌های مختلفی از جمله آب انبار، اسلحه خانه، پادگان، زندان، کلیسا، مرکز فرماندهی و تعدادی تالار وجود دارد. امام‌قلی خان که در زمان صفویه فرمانده بود به حکومت پرتغالی‌ها پایان داد و در سال ۱۶۲۲ قلعه را تصرف کرد.

دره ستاره‌ها

داستان‌های مختلفی در دره شگفت انگیز ستارگان قشم وجود دارد. مثلاً برخی از مردم محلی بر این باورند که یک بار ستاره‌ای در این مکان به زمین سقوط کرده است و اشکال جالبی در ماسه‌ها و صخره‌های این دره ایجاد کرده است. طبق افسانه به نظر می‌رسد که دره خالی از سکنه است و مردم محلی از این دره در شب دوری می‌کنند.

دره اسرارآمیز ستارگان یکی دیگر از جاذبه‌های خیره کننده جزیره قشم است. سن دره ستاره‌ها به ۲ میلیون سال تخمین زده می‌شود. دره ستارگان با رمز و راز خود بازدیدکنندگان خود را شگفت زده می‌کند و در قشم باید از آن دیدن کرد.

دره ستارگتن قشم

جزایر ناز

جزایر ناز که در یک کیلومتری ساحل جزیره قشم قرار دارند به جاذبه‌های محبوب این منطقه تبدیل شده‌اند. این جزایر صخره‌ای از طریق مسیری که در زمان جزر وجود دارد به قشم متصل می‌شوند. پایین آمدن سطح دریا به مسافران این امکان را می‌دهد که در آب تا قوزک پا قدم بزنند و به جزایر ناز برسند. علاوه بر تجربه بی‌نظیر پیاده روی در دریا، فعالیت‌هایی مانند اسب سواری، شترسواری، عکاسی و ماهیگیری، جزیره ناز را به جاذبه‌ای هیجان انگیز تبدیل کرده است.

روستای لافت

روستای لافت یا بندر لافت یکی از قدیمی‌ترین روستاهای واقع در جنوب ایران است. این روستای تاریخی به روستای بادگیرها نیز معروف است. قلعه پرتغالی‌ها یکی از جاذبه های معروف این روستا است. قدمت این قلعه تاریخی به قرن شانزدهم و زمانی که پرتغالی‌ها جنوب ایران را تصرف کرده بودند، بازمی‌گردد.

چاه‌های تلا یکی دیگر از جاذبه‌های معروف روستای لافت است. این چاه‌ها با باران پر می‌شوند و بعدا مورد استفاده قرار می‌گیرند. روستای لافت علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، به خاطر مناظر خیره کننده غروب خورشید که از ساحل آن قابل مشاهده است، شهرت دارد.

جزیره هنگام

یکی دیگر از جاذبه‌های قشم که نباید از دست داد، جزیره هنگام است. آب‌های اطراف جزیره بسیار شفاف است به طوری که می‌توان زندگی دریایی را از طریق قایق مشاهده کرد. جزیره هنگام واقع در خلیج فارس یکی از زیباترین جزایر این منطقه است. این جزیره باشکوه یکی از بهترین سواحل ایران را دارد.

آب تمیز و گوارای خلیج به بازدیدکنندگان این فرصت را می‌دهد تا از فعالیت‌های مبتنی بر آب لذت ببرند. جزیره هنگام همچنین یکی از بهترین مکان‌ها برای آشنایی با فرهنگ مردم جنوب ایران است، زیرا ساکنان آن هنوز به سنت‌های قدیمی خود احترام می‌گذارند. این جزیره زیبا همچنین میزبان بسیاری از حیوانات جالب مانند دلفین‌ها، خرچنگ‌ها و گونه‌های خاص غزال است.

ساحل نیز به دلیل حل شدن خاک قرمز در آن قرمز است. ماسه قرمز این ساحل نیز خوراکی است و در صنایع پزشکی و آرایشی استفاده می‌شود.

هرمز ایسلند

دره مجسمه‌های قشم و هرمز

دره مجسمه‌ها یکی دیگر از جاذبه‌های بی‌نظیر قشم و هرمز است. این دره باشکوه نام خود را از اشکال شگفت انگیزی که در صخره‌ها در اثر فرسایش ایجاد می‌شوند گرفته است. قدم زدن در این دره علاوه بر زیبایی، خلاقیت شما را نیز افزایش می‌دهد.

ساحل لاک پشت‌ها، جزیره هرمز

ساحل لاک پشت‌ها یکی از سواحل جزیره هرمز است که لاک پشت‌ها در آن تخم می‌گذارند. از هر پنج گونه لاک پشتی که در خلیج فارس زندگی می‌کنند، دو گونه در این ساحل تخم می‌گذارند. لاک‌پشت‌ها از اواخر زمستان تا اوایل بهار تخم‌گذاری می‌کنند و زمانی که تخم‌ها ۵۰ روز بعد از تخم بیرون می‌آیند، تماشای لاک‌پشت‌های کوچکی که به سمت دریا می‌خزند، تجربه‌ای است که یک بار در طول زندگی انجام می‌شود.

دره سکوت

سکوت مطلق حاکم بر این دره باعث شده است که این مکان را «دره سکوت» بنامند. برای رسیدن به دره خاموش هرمز باید چند صد متر پیاده روی کرد. در مسیر خود می‌توانید از دیدن انواع خاک‌های رنگی و سنگ‌های نمکی لذت ببرید. این دره توسط سنگ‌های نمکی زیبا و دره‌های کریستالی احاطه شده است. از آنجایی که سنگ نمک انرژی بسیار مثبتی از خود ساطع می‌کند، پس از گذراندن بخشی از وقت خود در این دره، قطعا احساس خوبی خواهید داشت، به همین دلیل به این دره، دره انرژی نیز می‌گویند.

این مطلب را هم بخوانید
تنگه ی کریان دولاب قشم، یکی از زیباترین های ایران

دره سکوت هرمز

چگونه به قشم برویم؟

از آنجایی که قشم یکی از مقاصد گردشگری ایران است، راه‌های مختلفی برای رسیدن به آن وجود دارد. از این رو، در این سفرنامه از سفرنامه های قشم، شما را با راه‌های مختلف سفر به جزیره قشم آشنا می‌کنیم.

سفر به قشم با کشتی

می‌توانید با کشتی به جزیره قشم سفر کنید. برای این منظور باید با هواپیما، قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی خود را به بندرعباس برسانید و از آنجا با قایق به جزیره قشم بروید. لازم به ذکر است کشتی‌های بین قشم و بندرعباس از ساعت ۶ صبح الی ۲۳ کار می‌کنند.

دو بندر اصلی در بندرعباس وجود دارد که قایق‌ها به مقصد قشم یا هرمز از آنجا حرکت می‌کنند. بر همین اساس در صورت نداشتن خودرو می‌توانید به بندر شهید حقانی رفته و سوار قایق تندرو شوید و پس از حدود ۱ ساعت به جزیره قشم خواهید رسید. از طرفی اگر می‌خواهید ماشین خود را به جزیره منتقل کنید باید به بندر بندر پل بروید. در آنجا باید وسیله نقلیه خود را در لندینگ کرافت بارگیری کنید و با همان کشتی به جزیره قشم برسید.

سفر به قشم با هواپیما

شما می‌توانید از طریق فرودگاه بین المللی قشم به جزیره قشم سفر کنید. پروازهای داخلی متعددی بین جزیره قشم و شهرهای مهم ایران از جمله تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، رشت، تبریز و … انجام می‌شود و می‌توانید از شهرهای دیگر به بندرعباس پرواز کنید و از آنجا می‌توانید با قایق به قشم بروید.

سفر به قشم با اتوبوس

اقتصادی‌ترین راه برای سفر به جزیره قشم استفاده از اتوبوس است. برای این روش می‌توانید با اتوبوس به بندرعباس بروید و سپس از بندر شهید حقانی با قایق به قشم بروید.

سفر به قشم با اتوبوس

سفر به قشم با قطار

امن‌ترین راه برای سفر به قشم سفر با قطار است. برای این منظور باید با قطار خود را به بندرعباس برسانید و سپس با قایق به سمت قشم یا جزیره هرمز حرکت کنید. قطار بندرعباس مسیرهای تهران، مشهد، اصفهان، یزد و … را پوشش می‌دهد.

سفر به قشم با ماشین

بزرگراه‌های اصلی سواحل جنوبی ایران را به سایر شهرها متصل می‌کند. بنابراین، بسیاری از مسافران برای سفر به قشم، گزینه ماشین شخصی را انتخاب می‌کنند، زیرا برنامه آن انعطاف‌پذیر است و سریع‌تر و راحت‌تر از اتوبوس و قطار است. برای این منظور باید خود را به بندرعباس برسانید و سپس با قایق به جزیره قشم بروید.

نحوه رفت و آمد در قشم

از آنجایی که قشم جزیره‌ای وسیع است جاذبه‌های آن در نقاط مختلف جزیره پراکنده شده‌اند. بنابراین اطلاعات حمل و نقل در جزیره قشم برای هر گردشگری ضروری است. از این رو، در این سفرنامه از سفرنامه های قشم، شما را با روش‌های مختلف حرکت در جزیره قشم آشنا می‌کنیم.

با تاکسی در قشم بگردید

می‌توانید با تاکسی در جزیره قشم بگردید و از جاذبه‌های آن دیدن کنید. برای این منظور، بهتر است تاکسی را از هتل خود بگیرید و از پذیرش هتل در مورد کرایه آن بپرسید.

با اتوبوس در قشم بگردید

سیستم اتوبوسرانی قشم فقط حمل و نقل درون شهری را پوشش می‌دهد و هیچ رفت و آمد منظمی به جاذبه‌های قشم وجود ندارد. از این رو اتوبوس نمی‌تواند گزینه مناسبی برای گشت و گذار در قشم باشد.

با ماشین شخصی با راننده در قشم بگردید

اگرچه اجاره ماشین شخصی با راننده گران‌ترین گزینه برای رفت و آمد در جزیره قشم است، اما سریع‌ترین و راحت‌ترین انتخاب است. ضمناً برای رفتن به جاذبه‌های گردشگری دور از شهر قشم مانند غار نمکدان، دره چاهکوه و … می‌توانید یک روز ماشین با راننده کرایه کنید.

کرایه ماشین در قشم

بهترین رستوران‌های قشم

بازدید از رستوران‌ها و چشیدن غذاهای مختلف یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌های سفر است. جالب است بدانید این موضوع به حدی در کشورمان جدی گرفته شده است که می‌توان شاهد رستوران‌های عالی و حتی بین المللی زیادی در تمام شهرها بود. با این حال شما مدت کوتاهی در قشم هستید و بهتر است در این مدت محدود به سراغ بهترین گزینه‌ها بروید.

رستوران قلعه

در نزدیکی قلعه پرتغالی‌های قشم، رستوران قلعه با معماری قلعه‌ای در ساحل خلیج فارس قرار دارد. مردم محلی این رستوران را با غذاهای دریایی را اداره می‌کنند و منوی آن بستگی به نوع ماهی‌های روزانه دارد. غذاهای این رستوران شامل انواع ماهی، کوسه، خرچنگ، ماهی مرکب، صدف و میگو است.

رستوران الوند

رستوران الوند با طراحی شیک و مجلل یکی از رستوران‌های معروف جزیره قشم است. این رستوران که در داخل هتل الوند قرار دارد با منوی متنوعی از جمله کباب و غذاهای دریایی پذیرای مهمانان خود است. قابل ذکر است که مخلوط غذاهای دریایی ترکیبی از فیله ماهی و میگوی سرخ شده یکی از بهترین غذاهای این رستوران است.

رستوران خاله

رستوران خاله در نزدیکی قلعه نارنج قشم قرار دارد. خاله، زنی بومی است که رستوران کوچک خود را راه اندازی کرده است و طعم غذایش شبیه طعم غذای خانگی است. خاله سمبوسه و فلافل خوشمزه درست می‌کند و غذاهای دریایی نیز سرو می‌کند. به یاد داشته باشید که رستوران خاله فقط در هنگام عصر باز است.

سوغاتی قشم

قشم نیز مانند سایر شهرهای جنوب ایران مکانی عالی برای خرید خرما و انواع ادویه‌های خاص است که فقط در جنوب یافت می‌شود. همچنین انواع مختلفی از محصولات حصیری و محصولات ساخته شده از صدف‌های دریایی وجود دارد که می‌توانند انتخاب‌های بسیار خوبی برای سوغاتی باشند. این سوغاتی‌ها در بازارهای سنتی و مغازه‌های محلی یافت می‌شوند.

سوغات قشم

سخن آخر…

جزیره قشم به همراه جزایر هرمز و هنگام یکی از جذاب‌ترین و متنوع‌ترین نقاط ایران است. جزیره‌ای زیبا که ارزش کاوش و کشف دارد. در این مقاله سعی بر آن شد تا هرآنچه که نیاز قبل از سفر به جزیره قشم بدانید قید شود. امیدواریم این سفرنامه از سفرنامه های قشم شما را برای سفری پرهیجان آماده کرده باشد.

درباره “بهترین سفرنامه های قشم” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا