دانستنی های سفر

یکی ازجذاب ترین دانستنی هایی که باید درباره بلیط متروتهران بدانید!

آیا تا به حال تجربه استفاده از مترو را داشته‌اید؟ اگر چنین است، مطمئناً بعد از این تجربه، لبخند رضایت روی لبتان نشسته‌است. این رضایت، تنها مختص شما نیست! مترو، یکی از محبوب‌ترین وسایل حمل و نقل در دنیا است  که در دل مردم ایران هم به خوبی جای خودش را باز کرده‌است.  مترو، جدا از آتکه هزینه‌های روزمره تان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، به محیط زیست هم کمک فوق‌العاده ای می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، برای استفاده از این وسیله نقلیه، به بلیط مترو نیاز دارید. این بلیط از زمان تأسیس اولین مترو در ایستگاه صادقیه، تا همین لحظه که در حال خواندن این مطلب هستید، تغییرات فراوانی کرده‌است. بنابراین،تهیه بلیط مترو تهران یکی از ملزومات سفر با مترو است.با تهیه بلیط مترو هزینه‌های‌ سفر خود راکاهش دهید.

  • با سیر تکاملی بلیط مترو در ایران آشنا شوید
  • قوانین خرید و استفاده از بلیط مترو در ایران را بشناسید

به خواندن ادامه دهید و سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا را تا انتهای این مطلب، همراهی کنید:

یکی از جذاب ترین دانستنی هایی که باید در مورد بلیط مترو تهران بدانید

این روزها، در ایرانی زندگی می‌کنیم که شلوغی، به بخشی جداناپذیر از شهرهای بزرگش تبدیل شده‌است. بنابراین، سرعت رفت و آمدها، بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده‌است و خوشبختانه، مترو این امکان را برای ما به وجود آورده‌است.

چه بخواهید چه نخواهید، در روزهای شلوغ ممکن است گذارتان به مترو بیفتد یا جزو آن دسته از افرادی باشید که همه روزه برای رفت و آمدهایتان از آن استفاده می‌کنید؛ از این رو آشنایی با قوانین بلیط مترو و پیشینه ای که داشته‌است، جدا از جذابیت‌هایش، کمک زیادی به شما می‌کند.

نمایی از یکی از ایستگاه های مترو

بیش از این منتظرتان نمی‌گذاریم، برویم تا با بلیط مترو در ایران آشنا شویم:

اولین بلیط مترو ایران را به یاد دارید؟

ابتدایی‌ترین بلیط مترو در ایران، آن برگه‌های کاغذی بودند که ارزششان تنها ۱۵۰۰ ریال یا همان ۱۵۰ تومانی خودمان بود. با این بلیط‌های کاغذی، تا زمانی که از شبکه مترو خارج نشده بودید، می‌توانستید به هر تعداد برای گشت و گذار در بین ایستگاه‌ها استفاده کنید.

این مطلب را هم بخوانید
هزینه های حمل و نقل در سفر را با این 6راهکار کاهش دهید

البته جدا از این بلیت‌های کاغذی، انواع دیگری هم بودند که به شکل کارتی ارائه می‌شدند و به آنها، بلیط‌های اعتباری می‌گفتند. این بلیط‌ها در رنگ‌های مختلف و البته، اعتبارهای مختلف، به فروش می‌رسیدند.

اعتبار یک‌ماهه، نارنجی رنگ بود و مبلغ آن ۴۷۰۰ تومان بود. عتبارهای سه‌ماهه، دارای رتگ آبی بودند و ۱۳۳۰۰ تومان بودند، اعتبارهای شش‌ماهه دارای رنگ سبز با مبلغ ۲۳۴۰۰تومان و در آخر، اعتبارهای یک ساله، رنگی قرمز داشتند و اعتباری به اندازه ۳۹۶۰۰ تومان در اختیارتان قرار می‌دادند.

اولین بلیط مترو ایران را به یاد دارید؟

بلیط مترو ۶۰ تا ۷۲۰ سفره

بعد از بلیط‌های کاغذی، این بلیط‌ها وارد متروی ایران شدند و طرفداران زیادی هم داشتند. بلیط‌هایی که نوع ۶۰ سفره آن، رنگی نارنجی، ۱۸۰ سفره آن، دارای رنگی آبی، ۳۶۰ سفره رنگی سبز و ۷۲۰ سفره آن، رنگی قرمز داشتند.

یکی از جالب‌ترین نکات درباره این بلیط‌ها آن است که به راحتی می‌توانستید آن را به دیگران انتقال دهید و همچنین، امکان شارژ شدن هم داشتند.

بلیط مترو هوشمند

روند این بلیط‌ها ادامه داشت، تا سال ۱۳۸۱! سالی که در آن، کارت‌های اعتباری دیگر فروششان به پایان رسید و بلیط مترو به صورت هوشمند به بدون تماس (CSC)، وارد بازار شد و در اختیار همه قرار گرفت.

ورود بلیت‌های هوشمند، یکی از پیشرفت‌های بزرگ کشور در آن زمان بود.

و اما مزیت‌های این بلیط نسبت به انواع قدیمی تر چه بود؟ این بلیط، امکان انواع تخفیفات را با توجه به گروه مسافران، شارژ مجدد، استفاده دوباره از تخفیفات و قابلیت انتقال به دیگران  استفاده مشترک و همزمان هنگام ورود به گیت را در اختیارتان می‌گذاشت.

همچنین، اگر این بلیط‌های هوشمند را دشاتیدف می‌توانستید در هر زمان که خواستید، به باجه‌های فروش سری بزنید و وجه باقی مانده تان در کارت را دریافت کنید.

بلیط مترو مغناطیسی

نوع دیگری از بلیط مترو که در گذشته وارد بازار ایران شده‌است، انواع مغناطیسی بودند. این بلیط‌ها به صورت رنگی و فلش دار بودند. فلش برای آین روی کارت‌ها طراحی شده بود که نشان دهنده جهت ورود به بخش ریدر گیت را مخاطبان نشان دهد و نواری پشت آن قرار داشت که اطلاعات از روی آن، خوانده می‌شد.

بلیط مترو به صورت کارت‌هایی هوشمند و بدون نیاز به تماس

بعد از آن شاهد کارت‌هایی هوشمندی بودیم که از آنها با عنوان سیستم RFID یاد می‌شود. این کارت‌ها دارای امنیت بالایی بودند و و استفاده از آنها نیاز به ریدر گیت نداشت؛ بنابراین مورد استقبال زیادی قرار گرفتند.

یکی از مهمترین دلایلی که سبب شده‌است این نوع از کارت، حسابی در دنیا طرفدار داشته باشند، آن است که امکان برنامه‌ریزی‌های وسیع برای آنها در شبکه‌های سیستماتیک وجود دارد.

این مطلب را هم بخوانید
اجاره ویلا شمال عید

نمایی از بلیط مترو

بلیت‌های مترو الکترونیکی

یکی از انواع بلیط مترو که غوغایی در سیر تحولات سیستم مترو ایران به پا کرده‌است، بلیط‌های الکترونیکی هستند. در واقع، بلیت‌های الکترونیکی کمک زیادی به سرعت بخشیدن به روند پیشرفت سیستم متروی ایران کرده‌است و افتخارات زیادی را به وجود آورده‌است.

از جمله مزیت‌های این بلیط‌ها می‌توان به این موضوع اشاره کرد که قابل استفاده در اتوبوس‌های درون‌شهری تهران هستند.

همچنین، به کمک این کارت‌ها، می‌توانید هزینه پارک خودرو را هم پرداخت کنید.

بلیط‌های QR

بلیط‌های QR، از دیگر انواع بلیط‌ها هستند که این روزها، به احتمال زیاد به چشمتان خورده‌است یا تجربه استفاده از آنها را داشته‌اید.

به کمک این بلیط‌ها می‌توانید کد آن را روی ریدر گیت قرار دهید و از آن عبور کنید.

این بلیط، فوایدی برایتان دارد که از جمله آنها می‌توان کاهش هزینه نگهداری از گیت‌ها، عدم کپی گرفتن از کارت‌ها، سرویس بهتر به مسافران، توسعه خدمات و … اشاره کرد.

 

این مطلب را هم بخوانید:

هزینه های حمل و نقل در سفر را با این ۶راهکار کاهش دهید

کارت‌های متروی ایزی پی

ممکن است با خودتان بگویید، ایزی پی دیگر چیست؟

EZpay دستگاه‌هایی هستند که در تمامی ایستگاه‌ها مترو نصب شده‌اند و به شما این امکان را می‌دهند که بدون استفاده از پول نقد، اقدام به خرید و یا شارژ کردن کارت‌های EZpay کنید. کارت‌هایی که مردم تهران آن را با نام کارت مترو می‌شناسند و زیاد سراغ این اصطلاحات عجیب و غریب نمی‌روند.

این دستگاه‌ها، به افزایش سرعت خدمات رسانی کارت‌های مترو، کمک زیادی کرده‌است و وقتتان در صف‌های طولانی تلف نمی‌شود.

نمایی از دستگاه های ایزی پی

نتیجه‌گیری: آخرین تکنولوژی مورد استفاده برای بلیط مترو در ایران چیست؟

و در نهایت، به عنوان سخن آخر باید بگوییم این روزها، تکنولوژی که در سیستم بلیط مترو ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، کارت‌های اعتباری و بلیط‌های کاغذی QR هستند.

این کارت‌ها، از همه انواع دیگر دارای کارایی بسیار بالایی هستند و آسیبی که به محیط زیست می‌زنند، بسیار کم است.

شما چه تجربه ای از استفاده از بلیط مترو دارید؟ آیا این سیر تکاملی را از نزدیک دیده‌اید؟ در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان مجله گردشگری سپنجا به اشتراک بگذارید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 3 میانگین: 3.3]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا