بدون دسته بندی

آشنایی با نکات لازم برای برنامه ریزی پیش از سفر

برای اینکه سفری لذت بخش و بدون دغدغه داشته باشید باید نکات لازم برای برنامه ریزی پیش از سفر را مدنظرتان قرار دهید تا حین سفر با مشکلات مواجه نشوید و بتوانید لحظاتی سرشار از آرامش و شادی را برای خودتان رقم بزنید. حتی اگر تمام وسایل سفر را هم آماده کرده باشید، باز هم امکان دارد که چیزی از قلم بیاندازید؛ بنابراین سعی کنید همه جوانب را به درستی بسنجید.

شاید برای برنامه ریزی قبل از سفر نیاز به کمک داشته باشید و بخواهید بدانید که این برنامه ریزی‌ها شامل چه چیزهایی خواهد بود؛ برای دانستن تمام این موارد در سپنجا همراه ما باشید.

نکات لازم برای برنامه ریزی پیش از سفر

قبل از اینکه سفر خود را آغاز کنید باید نکات مهم زیر را حتما در نظر گرفته و طبق آنها پیش بروید تا در مسافرت خود به مشکل برنخورید. در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم:

نکات لازم برای برنامه ریزی پیش از سفر

شناسایی هزینه‌های سفر و تلاش برای مدیریت آنها

هزینه‌های سفر را قبل رفتن باید بررسی کرد و تخمینی کلی زد و باید بودجه این هزینه‌ها را داشته باشید تا بتوانید سفری راحت را تجربه کنید. این هزینه‌ها به دو نوع تقسیم می‌شوند:

«هزینه آشکار» هزینه‌هایی هستند که کاملا مشخص و معین هستند؛ مثل هزینه هتل و اقامت، هزینه راه و مسیر از مکان اولیه خود تا مقصد یا برعکس و حتی می‌توانید قبل از شروع سفر به صورت آنلاین هزینه آنها را پرداخت کنید و خیالتان از بابت آنها راحت شود. اما برخی از هزینه‌ها اینگونه نیستند و شما نمی‌توانید برای آنها پیش بینی درست و دقیقی داشته باشید و حین سفر اتفاق می‌افتند که این هزینه‌ها، هزینه‌هایی پنهان هستند.

و اما هزینه پنهان چیست؟ «هزینه‌ پنهان» همانطور که از نامش پیداست هزینه‌هایی هستند که نمی‌توان از قبل پیش بینی کرد و اکثرا این هزینه‌ها نادیده گرفته می‌شوند. مثل هزینه پارکینگ، بلیط شهربازی، تفریح، کرایه آلاچیق یا قایق و یا هر گونه اتفاقات غیر منتظره دیگری که حتما باید برای آن‌ها پول کافی کنار گذاشته شود تا در سفر خود به پولی نخورید.

وقت کافی گذاشتن برای کارهای اداری

یکی از نکات لازم برای برنامه ریزی پیش از سفر انجام به موقع کارهای اداری است. اگر کاری اداری دارید آن را به لحظه آخر موکول نکنید؛ برای مثال اگر قصد سفر به خارج از کشور را داشته باشید، باید ویزا و پاسپورت خود را از چند روز قبل از آغاز سفر تهیه کرده باشید و کاملا مطمئن شوید کار دیگری باقی نمانده است. انجام زود و به موقع این کارها باعث آرامش خاطر بیشتر شما خواهد شد.

اجتناب از حمل بار اضافه در سفر

چه بخواهید به صورت هوایی و چه به صورت زمینی سفر کنید وسایل اضافی و غیر ضروری را همراه خود نبرید و در کل سبک سفر کنید؛ مخصوصا اگر سفری هوایی در پیش داشته باشید باید هزینه اضافه باری که با خود می‌برید را نیز پرداخت کنید. پس توصیه ما به شما این است که وسایل ضروری را همراه خود ببرید و تا حدالامکان از حمل موارد غیر ضروری خودداری کنید.

عدم اختصاص زمان بیش از حد به عکس گرفتن

برخی از افراد در هر مکان و حالتی هزاران عکس می‌گیرند، از خیایان‌ها گرفته تا غذاهایی که می‌خورند و آنقدر محو عکس‌های متعدد می‌شوند که از محیط اطراف و زیبایی‌های سفر خود غافل می‌مانند و چیزی متوجه نمی‌شوند. پس سعی کنید با رعایت تعادل در عکس گرفتن بتوانید در سفری که هستید خاطره‌سازی کنید و لحظات دلچسب و لذت‌بخش را در ذهن خود ذخیره کنید.

عکاسی

آگاهی از آداب و فرهنگ مردم منطقه‌ای که به آنجا سفر می‌کنید

قبل از آغاز سفر راجع به فرهنگ و آداب و رسوم مردم مقصد خود اطلاعات کافی داشته باشید؛ حال سفر شما چه داخل کشور باشد چه خارج از کشور. از رسم و رسومات مردم مقصد سفرتان که یکی دیگر از نکات لازم برای برنامه ریزی پیش از سفر است، آگاه شوید. شاید رفتار یا حرفی که برای محل شما عادی جلوه می‌کند برای آنها بسیار بی ادبانه و زشت باشد و یا حتی شاید از فرهنگ مردم مقصد خود مطالبی را متوجه شوید و بخواهید آن‌ها را تجربه کنید و یا به تماشای آن‌ها بپردازید.

اجتناب از بردن وسایل ارزشمند در سفر

حمل ابزارهای ارزشمند در سفر شاید مزایای زیادی داشته باشد، اما با معایبی که دارد بهتر است از بردن آنها صرف‌نظر کنید. سعی کنید وسایل ارزشمندی مثل ابزارهای هوشمند، طلا و جواهرات، لپ تاپ و هرگونه وسایل اینچنینی همراه خود نبرید زیرا برای شما درسر خواهند شد و باید برای مراقبت و نگهداری از آنها در استرس و اضطراب باشید. البته استفاده از گوشی همراه و بردن آن بهترین راه است و می‌توانید تمام کارهای خود را توسط آن انجام دهید.

کسب تجربه و ماجراجویی در سفر

از تجربه چیزهای جدید و عجیب در سفر نهراسید و فرار نکنید. در مسیر راه و حتی مقصد سفر شما، پر از اتفاقات هیجان‌انگیز است که برای شما خاطره‌ و تجربه‌ای جالب خواهد بود. با چشیدن غذاهای محلی و خوش‌طعم، رفتن به غارهای ترسناک و عجیب، رفتن به مکان‌های قدیمی و مخروبه، تجربه ارتفاعات بلند و کلی حوادث و حتی دیدن مکان‌های حیرت‌انگیز شما را به وجد می‌آورند.

مهم بودن غذا در سفر

خیلی از افرادی که مسافرت می‌کنند برای صرف ناهار و شام به رستوران‌ها می‌روند. صرف غذا آن هم در رستوران‌ها خیلی لذت‌بخش است و وقت زیادی برای آماده کردن غذا و شستشوی ظرف‌ها از شما نمی‌گیرد؛ اما اگر رستوران رفتن کار هر روزتان باشد، درست نیست و توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد خودتان آشپزی کنید؛ زیرا با این کار از بد بودن و مسموم شدن با غذاهای بیرون آن هم در مسافرت در امان خواهید بود.

 با غذا درست کردن در مسافرت، همکاری بیشتر شده، انرژی بالایی به دست می‌آ‌ورید و در نتیجه آشپزی در طبیعت را تجربه خواهید کرد. البته این موضوع مدنظرتان باشد که قبل از شروع سفر وسایل آشپزی را هم آماده کنید؛ مثل پیک نیک، زیرانداز، سفره، قابلمه، کتری برای آب جوش، بشقاب و قاشق، فلاسک و… اگر برنج، سیب‌زمینی، پیاز و هر گونه خوراکی دیگری را همراه خود نبردید مانعی نیست و به راحتی می‌توانید در هر مکانی که هستید خرید کنید.

احترام به نظرات همسفران

اگر می‌خواهید به تنهایی سفر کنید که طبق اصول خود پیش رفته و راحت‌تر خواهید بود؛ اما در صورتی که قصد سفر با اعضای خانواده و یا دوستانتان را دارید باید نظرات و خواسته‌های آنها را نیز در نظر بگیرید و برای هر کاری که می‌خواهید انجام دهید و یا برنامه‌ای که می‌خواهید بچینید، بدون توجه به توانایی و سن اجازه اظهارنظر را بدهید؛ یعنی با یکدیگر مشورت کنید و در آخر به توافق برسید. با این کار از مسافرت کنار هم لذت بیشتری خواهید برد.

انتخاب همسفر خوب

از دیگر نکات لازم برای برنامه ریزی پیش از سفر انتخاب همسفر خوب است. در انتخاب همسفر یا همسفران خود دقت کنید؛ زیرا افرادی که برای هر موضوعی به ابعاد منفی آن نگاه می‌کنند، توقع بالایی در سفر دارند و مدام بهانه می‌گیرند، مسافرت با آن‌ها بسیار سخت بوده و از سفرتان دلسرد خواهید شد؛ اما اگر همسفر شما فرد و یا افرادی شاد و پرانرژی، با روحیه بالا و افکاری مثبت باشند، قطعا در حال و هوای شما تاثیر گذاشته و بهترین لحظات را با هم سپری خواهید کرد.

البته همینطور که شما توقع دارید تا همسفر خوبی در سفر کنارتان باشد شما نیز سعی کنید همسفر خوبی باشید. مثلا اگر حال و هوایتان خوب نیست و حوصله سفر را ندارید قول سفر را ندهید یا با بداخلاقی و افکار منفی حال خود و اطرافیان را خراب نکنید. اخلاق خوب و صبوری در سفر باعث می‌شود که به راحتی با دیگران ارتباط بگیرید و دوستان تازه‌ای پیدا کنید.

نکات لازم برای برنامه ریزی پیش از سفر

ناامید نشوید

همیشه کارها آنگونه که ما می‌خواهیم پیش نمی‌روند؛ مثلا اگر در گردش و بازدید از یک مکان تاریخی بودید و به دلیل ازدحام و شلوغی نتوانستید آنطور که انتظارش را داشتید و پیش‌بینی کرده بودید، پیش بروید، نباید مایوس شوید و از دیدن جاذبه‌های دیگر آن شهر دست بکشید. پس در سفر خود صبوری کنید و نگذارید که موارد بسیار کوچک شما را ناراحت و ناامید کنند.

شاید زمان کافی برای دیدن همه‌ی جاذبه‌های یک منطقه را نداشته باشید ولی نباید مایوس شوید، حتی می‌توانید دوباره به آن مکان سفر کرده و از بقیه آن‌ها بازدید کنید؛ پس دلیلی برای ناراحتی وجود نخواهد داشت. با پایین آوردن توقعات و پذیرفتن اینکه قرار نیست همه چیز مطابق میل شما پیش برود، می‌توانید سفر خوشی را داشته باشید.

مجهز بودن در سفر

برخی افراد به راحتی با شرایط آب و هوایی برخی مناطق سازگار نیستند یا به برخی چیزها آلرژی و حساسیت دارند؛ مثلا با بوی دریا و ماهی به آنها حالت تهوع دست می‌دهد یا با قرارگیری در مکان‌هایی مرتفع دچار سرگیجه و سردرد شدید می‌شوند. سعی کنید اگر با شرایطی سازگار نیستید و یا اینکه دچار بیماری خاصی هستید از آن مکان فاصله بگیرید.

در صورت داشتن بیماری حتما داروهایی که پزشک تجویز کرده است را با خود برده و استفاده کنید. علاوه بر این به آب و هوای مقصد سفرتان دقت کنید شاید آنجا بسیار سرد یا حتی گرم باشد؛ بنابراین با توجه به شرایط، لباس‌های خنک و یا گرم همراه خود داشته باشید. اگر منطقه سفر شما کوهستانی باشد، تجهیزاتی مثل کوله پشتی، چکمه و… نیز لازم می‌شود.

همراه داشتن مدارک

یکی از نکات لازم برای برنامه ریزی پیش از سفر به همراه داشتن کپی تمام مدارک شناسایی است. یا حداقل عکس تمام مدارک را در گوشی همراه خود داشته باشید؛ زیرا در خیلی از مکان‌ها مثل اقامت در هتل، سوار شدن هواپیما، رفتن به باشگاه،بازدید از یک مکان تاریخی، کافه و… مدارک شناسایی از شما درخواست می‌کنند و در صورت به همراه نداشتن آن‌ها به مشکل برمی‌خورید تا جایی که نمی‌توانید در هتلی که می‌خواستید اقامت گزینید.

سفر شما چه داخلی باشد چه خارجی بهتر است که بیمه سفر داشته باشید؛چون حادثه خبر نمی‌کند و هر گونه هزینه پزشکی، گم شدن وسایل و چمدان‌ها، سرقت گوشی همراه و حتی آتش سوزی و دزدی از خانه‌ شما هنگامی که در سفر هستید را به شما برمی‌گرداند و شما را پوشش می‌دهد. پس توصیه می‌شود حتما قبل از سفر خود را بیمه کنید.

همراه داشتن مدارک

رزرو محل اقامت و بلیط

پس از اینکه مطمئن شدید مقصد سفرتان کجاست برای تهیه بلیط اقدام کنید. البته باید بررسی کنید که با کدام وسیله نقلیه برای طی کردن مسیر راحت‌تر هستید؛ مثلا زمینی با اتوبوس، خودروی شخصی و قطار و یا هوایی از طریق هواپیما که انتخاب هر کدام به خودتان بستگی دارد. البته توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید بلیط ارزان‌تری تهیه کنید در اواسط هفته و چند روز قبل از سفر خریداری کنید؛ زیرا آخر هفته‌ها گران شده و خیلی هم زود به فروش می‌رسند.

برخی از افراد در سفر خود به یاد رزرو هتل و یا سوئیت می‌افتند در صورتی که باید قبل از شروع سفر حتی چند روز قبلش این کار را انجام می‌دادند. با این کار شاید آن شب هتل‌ها جایی برای شما نداشته و پر شده باشند و مجبورید که داخل ماشین بمانید و یا اینکه با تهیه چادر مسافرتی شب را صبح کنید پس توصیه ما به شما این است که چند روز قبل از مسافرت بلیط هتل و یا سوئیتی را رزرو کنید تا در سفر خود به مشکل برنخورید.

در آخر

برای اینکه سفری آسوده و سرشار از آرامش داشته باشید باید حتما نکات لازم برای برنامه ریزی پیش از سفر را که در این مطلب در مورد آنها صحبت کردیم جدی بگیرید و تمامی وسایل مورد نیاز را آماده کنید و از بردن وسایل غیر ضروری و ارزشمند خود اجتناب کنید. اگر به مواردی که در سپنجا گفته شد اهمیت دهید و طبق آنها پیش بروید، مطمئنا سفری دلچسب و آرامش‌بخشی را در کنار خانواده یا دوستانتان سپری خواهید کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]
این مطلب را هم بخوانید
محمد بهمن بیگی ایران

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا