دیدنی های شیراز

باغ ایلخانی شیراز، عمارت قدیمی دوره قاجار

راهنمای جامع بازدید از باغ ایلخانی شیراز

سفر به شیراز با جاذبه‌های گردشگری فراوانی که این شهر دارد، قطعاً برای شما جزوه خاطره انگیزترین سفرها خواهد شد. باغ ایلخانی یکی از جاذبه‌های کمتر دیده شده در شیراز می‌باشد.

آیا تابحال درباره باغ ایلخانی شیراز شنیده‌اید؟ کافیست امروز با سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا، همراه باشید و این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در ادامه قرار است نگاهی به این عمارت قجری پر رمز و راز بزنیم.

همچنین اگر می‌خواهید، سایر جاذبه‌های تفریحی شیراز را بشناسید، که هنوز تعداد زیادی از گردشگران آن‌ها ندیده‌اند، باید صفحه مکان‌های ناشناخته شیراز را مطالعه کنید.

چرا باغ ایلخانی شیراز

در محله سه باغ شیراز، در زمان قاجار توسط محمد قلی خان از ایلخانان قشقایی، بنایی به نام باغ ایلخانی ساخته شده‌ است.

این بنا در نزدیکی بقعه بی بی دختران شهر شیراز قرار دارد. عده زیادی از گردشگران، هر بار که به شیراز سفر می‌کنند، از باغ ایلخانی هم بازدید می‌کنند.

از ویژگی‌های مهم این باغ می‌توان به فضاهای سرسبز و قدمت آن اشاره کرد.

عمارت ایلخانی یکی از قدیمی‌ترین عمارت‌های تاریخی شیراز می‌باشد، که مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد.

اداره کل میراث فرهنگی استان فارس

چگونه سفری هیجان‌انگیز داشته باشیم؟

برنامه‌ریزی کلید اصلی هر گردشگری است. اینکه از قبل بدانید چه کارهایی انجام می‌دهید و کجا اقامت می‌کنید، کمک می‌کند تا آسوده سفر کنید. به همین خاطر معمولا گردشگران سعی می‌کنند محل اقامت خود را قبل از سفر تعیین کنند.

گاهی ممکن است در سفر، نتوانید اقامتگاه مناسبی پیدا کنید. سامانه سپنجا برای حل مشکلات پیرامون پیدا کردن اقامتگاه در سفر، خدماتی را به گردشگران ارائه می‌دهد.

اگر در حین سفر خود با سامانه سپنجا در ارتباط باشید، می‌توانید در بهترین زمان، برای اجاره سوئیت در شیراز اقدام کنید. اقامتگاه‌هایی که در شیراز توسط تیم سپنجا ارائه می‌شوند عبارتند از:

این مطلب را هم بخوانید
باغ ارم شیراز، باغ بهار نارنج‌ها

معرفی قسمت‌های مختلف باغ ایلخانی شیراز

عمارت اصلی این باغ در قسمت غربی قرار دارد، این عمارت از سال‌های دور تا به الان مرمت نشده‌ است و هنوز شکل قدیمی خود را دارد.

مساحت عمارت ایلخانی ۳۵۰۰ متر مربع می‌باشد.

وجود معماری ایرانی و سنتی که به دوره قاجار تعلق دارد، جلوه زیبایی به این عمارت و باغ داد است.

عمارت کلاه فرنگی

در مجموعه باغ ایلخانی، عمارتی به نام کلاه فرنگی وجود دارد. این عمارت در باغچه به وسعت ۳۰۰۰ متر مربع و در ضلع شرقی باغ قرار گرفته‌است.

در ساختار عمارت کلاه پهلوی، ایوانی با دو ستون در مرکز آن وجود دارد.

عمارت پنج دری

سالن بزرگ‌تری با عنوان پنج دری در پشت ایوان عمارت کلاه فرنگی قرار گرفته‌است. با ورود به داخل عمارت، در دو طرف ایوان، دو راهرو را می‌بینید، که در قسمت بالاتر آن دو گوشواره استفاده شده‌ است.

در قسمت شمالی ایوان سه اتاق و در قسمت جنوبی آن چهار اتاق وجود دارند. تعداد ۱۴ اتاق هم در بخش زیرزمین این عمارت وجود دارد.

نمایی از باغ ایلخانی شیراز از بهترین جاهای دیدنی شیراز

تزئینات معماری باغ ایلخانی شیراز

از بخش‌های مهم در معماری این بنا می‌توان به ستون‌های سنگی و طرح مارپیچ روی ایوان اشاره کرد. معماری ایوان عمارت، برگرفته از سبک‌های دوره زندیه و قاجاریه است.

دیگر تزئینات معماری روی ستون‌ها به صورت مقرنس و حجاری شده می‌باشد. اتاق یا تالار آینه کاری در ضلع جنوبی این بنا قرار دارد.

در معماری اتاق آینه کاری، هنرهای زیبای ایرانی مانند نقاشی و نگارگری، منبت کاری و گچبری کار شده‌ است.

آدرس باغ ایلخانی کجاست؟

گردشگرانی که به شیراز سفر می‌کنند، از بین ده‌ها جاذبه گردشگری، می‌توانند باغ ایلخانی را به عنوان بهترین گزینه از نظر تاریخ و معماری بنا برای بازدید انتخاب کنند.

دسترسی از خیابان‌های شیراز به این جاذبه گردشگری بسیار راحت است. برای رفتن به باغ ایلخانی کافیست خود را به محله میدان شاه شیراز برسانید.

این مطلب را هم بخوانید
همه چیز در مورد دروازه قرآن شیراز

باغ ایلخانی شیراز تنها یکی از جذاب ترین دیدنی های شیراز است. برای آشنایی با جاذبه‌های بیشمار گردشگری در شیراز این مقاله را بخوانید. راهنمای سفر به شیراز، دانستی هایی که باید قبل از سفر بدانید! (جامع برای گردشگران!

باغ ایلخانی از بهترین جاهای دیدنی شیراز

اقامتگاه در شیراز و نزدیک باغ ایلخانی

پیدا کردن اقامتگاه با قیمت مناسب، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های گردشگران در سفر به شیراز است.

برای اجاره سوئیت، ویلا، آپارتمان مبله، باغ و … در شیراز و نزدیک به جاذبه‌های گردشگری، کافیست در صفحه اختصاصی شهر شیراز در سامانه سپنجا، از بخش نوع اقامتگاه، اقامتگاه مورد تایید خود را انتخاب کنید. اجاره سوئیت با کیفیت و با امکانات مناسب در شیراز

کافیست، مقدار بودجه خود را در نظر بگیرید، بعد مشخص کنید چه نوع سوئیت و ویلایی می‌خواهید. در نهایت با چند کلیک آن را رزرو کنید.

تیم سپنجا تمام تلاش خود را می‌کند تا به بهترین شکل به شما کمک کند، تا در سریع‌ترین زمان ممکن مشکلات اقامتی خود را برطرف کنید.

کلام آخر

نظر شما در مورد جاذبه گردشگری باغ ایلخانی شیراز چیست؟ آیا این جاذبه تاریخی مانند سایر مکان‌های گردشگری مورد استقبال مسافران قرار می‌گیرد؟

در بخش نظرات منتظر پیشنهادات و تجربیات شما درباره سفر به شیراز هستیم. امیدواریم سفر به شیراز برای شما از بهترین سفرهای تفریحی و گردشگری باشد.

در طول سفر می‌توانید با سامانه سپنجا در ارتباط باشید. در صورت بروز مشکل در مورد اقامتگاه خود، آن را با تیم پشتیبانی مطرح کنید. بلافاصله برای رسیدگی به مشکل شما، هماهنگی‌های لازم انجام خواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 4 میانگین: 3.8]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا