جاهای گردشگری دنیا

آشنایی با بهترین جاهای وان

آشنایی با بهترین جاهای وان برای تمامی کسانی که قصد دارند تعطیلات خود را در این شهر سپری کنند ضروریست. وان از کوچک‌ترین شهرهای ترکیه و نزدیک‌ترین شهر به کشور خودمان است. این شهر در نزدیکی مرز ایران و ترکیه واقع شده است و به دلیل قدمت طولانی که دارد به عنوان یک شهر تاریخی در دنیا شناخته می‌شود.

اگر شما هم قصد دارید امسال به این شهر سفر کنید، نیاز است پیش از هر اقدامی بهترین جاهای آن را بشناسید. جهت آشنایی با بهترین جاهای وان سپنجا را دنبال کنید.

آشنایی با بهترین جاهای وان

شهر وان برای علاقه‌مندان به گربه، خرید، تفریحات آبی و همینطور علاقه‌مندان به تاریخ چیزهای زیادی در چنته دارد. این شهر کوچک مساحتی حدود ۴۳۰ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۳۷۱ هزار نفر دارد. شاید تعجب کنید اما هزینه‌های زندگی در وان به نسبت پایین‌تر از ایران است. به همین دلیل سالانه ایرانیان زیادی به ویژه از زمان بالا  رفتن نرخ دلار تصمیم به سفر به این شهر می‌گیرند.

دریاچه وان

یکی از جاذبه‌هایی که توانسته، تا امروز گردشگران زیادی را از اقصی‌نقاط دنیا به سمت وان بکشاند «دریاچه وان» است. این دریاچه نماد جذاب شهر وان و بزرگ‌ترین دریاچه کشور ترکیه محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید یک پیک نیک حسابی در قلب طبیعت و کنار دریاچه داشته باشید، حتماً باید از دریاچه وان دیدن کنید.

این دریاچه در آناتولی شرقی قرار دارد و همانطور که گفتیم بزرگ‌ترین دریاچه کشور است. دریاچه وان که توسط قله‌ها و فلات‌های آتشفشانی احاطه شده است، با مناظر خیره کننده شما را خیره می‌کند. این یک دریاچه شور است که در طول زمستان یخ نمی‌زند، و آن را به یک مکان محبوب برای برخی از تفریحات آبی در تمام سال تبدیل می‌کند. بازدیدکنندگان از بسیاری از ورزش‌های آبی مانند قایقرانی و مسابقات قایقرانی در داخل کشور لذت می‌برند. شنا نیز یک تجربه فوق‌العاده هیجان‌انگیز در این دریاچه است اما در زمستان باید از آن اجتناب شود.

بهترین جاهای وان

مطالب بیشتر:  بهترین شهر ترکیه برای زندگی

موزه وان

بدون شک موزه وان یکی دیگر از بهترین جاهای وان برای بازدید است. سالانه گردشگران بیشماری برای بازدید از همین موزه راهی شهر وان می‌شوند. در این موزه آثار ریز و درشت زیادی از دوره‌های مختلف تاریخی گردآوری شده است به همین دلیل بازدید از این موزه می‌تواند به اتفاقی هیجان‌انگیز در سفر شما تبدیل شود.

انگیزه ساخت این موزه بعد از پیدا شدن لوح‌های نوشته شده از خط میخی که تاریخ فرهنگی بسیار غنی این منطقه را به همراه داشتند، به وجود آمد. البته نیاز به مکانی برای نگهداری و حفظ سنگ قبرهای آق قویونلو، و قریونلو در ساخت این موزه بی‌تاثیر نبود. این موزه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و در هر بخش از آن اشیاء باستانی زیادی مربوط به دوران مختلف تاریخی از جمله دوران اوراتور، و عثمانی است که بازدید از آنها می‌تواند برای اهل تاریخ جذاب و به یاد ماندنی باشد.

برخی از اشیاء باستانی موجود در این موزه شامل: زیورآلات طلایی، کمربندهای برنزی، زره‌های اسب، ظروف سفالی، نوشته‌های خط میخی و… می‌شوند.

بهترین جاهای وان

قلعه وان

یکی دیگر از بهترین جاهای وان قلعه تاریخی وان است. قلعه وان بر منظره شهر تسلط دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم هنگام غروب آفتاب از این قلعه بازدید کنید تا از منظره عالی دریاچه وان بی‌نصیب نمانید. این قلعه در ۴ کیلومتری شرق دریاچه وان و ۵ کیلومتری مرکز شهر وان واقع شده است. این قلعه در امتداد شرق به غرب به سمت دریاچه گسترش یافته و بر روی صخره‌ای سنگ آهک به طول ۱۸۰۰ متر، عرض ۱۲۰ متر و ارتفاع تقریبی ۱۰۰ متر ساخته شده است.

از کتیبه‌های میخی آشوریان و اورارتویی‌ها می‌توان فهمید که قلعه وان، توسط پادشاه اورارتوها، ساردور اول ساخته شده است. قلعه وان، یکی از معدود بناهای قدیمی در جهان است که هنوز هم پابرجا مانده است.

برای مطالعه: معرفی بهترین هتل های وان ترکیه

قلعه وان

جزیره آختامار

جزیره آختامار یکی از زیباترین جزیره‌های جهان و بهترین جاهای وان است. این جزیره در میان آب‌های دریاچه بزرگ وان آرام گرفته است و یک افسانه بسیار جالب و شنیدنی درباره اسم آن وجود دارد که قصد داریم در همین بخش برای شما هم تعریف کنیم.

روایت است، روزی مردی اشراف‌زاده دل باخته دختری به نام تامار از این جزیره می‌شود. این مرد برای دیدن تامار هر روز با قایق از دریاچه وان عبور می‌کرد تا اینکه یک شب در هنگام عبور از دریاچه گرفتار طوفانی سهمگین شده و قایقش در آب دریاچه واژگون می‌شود. می‌گویند این مرد عاشق پیشه در زمان غرق شدن، بارها واژه آه تامار، را با صدای بلند تکرار کرده است تا اینکه در نهایت از دنیا می‌رود. اما این ماجرای عاشقانه و سوزناک در همین جا به پایان نمی‌رسد!

این مطلب را هم بخوانید
معرفی ۱۴ مورد از زیباترین جاذبه های گردشگری جهان

گویا وقتی خبر غرق شدن این مرد به گوش تامار می‌رسد، تامار به قدری از این اتفاق ناراحت و شوکه می‌شود که خیلی زود از دنیا می‌رود. اسم این جزیره بعد از مرگ تامار و معشوقه‌اش برای همیشه آختامار نام گرفت.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به وان ترکیه

جزیره آختامار

کلیسای آختامار

در ادامه روایت عاشقانه جزیره آختامار، می‌خواهیم شما را با کلیسایی تاریخی در همین جزیره آشنا کنیم تا چنانچه به دیدن جزیره می‌روید بازدید از این جاذبه تاریخی را نیز از دست ندهید. این جزیره یکی از بهترین جاهای وان است که در واقع تنها بازمانده مجموعه کاخیست که در اواسط سال‌های ۹۱۵-۹۲۱ میلادی در این مکان ساخته شدند. این کلیسا دارای یک گنبد مخروطی قرمز رنگ است که از نوعی سنگ آهک قرمز به اسم سنگ توفا ساخته شده است.

باستان ‌شناسان قدمت این کلیسا را به قرن دهم تخمین زده‌اند. نام دیگر این کلیسا، کلیسای ارمنی صلیب مقدس است و بر دیواره‌های آن می‌توان نقوش و تصاویر مختلفی از مفاهیم کتاب مقدس، تصاویر آدم و حوا، صحنه‌های جنگ و تصاویری از انسان‌ها را مشاهده کرد.

قلعه هوساپ

قلعه Hoşap یک استحکامات تحمیلی و اصلی‌ترین جاذبه گردشگری روستای Güzelsu در نزدیکی وان در شرق ترکیه است. هوساپ یک قلعه قرون وسطایی باستانی در کنار رود هوساپ است. برخلاف بیشتر قلعه‌ها، این قلعه در زمان امپراتوری عثمانی توسط فرماندار محلی ساخته شده است. در شمال قلعه، شهر سابق هوساپ واقع شده است که نام قلعه مشترک است. این قلعه شامل دو مسجد ، سه حمام ، چشمه ها و سلول های زندان است.

خانه گربه‌های وان

یکی دیگر از بهترین جاهای وان خانه گربه‌های وان است. وان شهریست مالامال از جاذبه و جاهای دیدنی که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. باورتان نمی‌شود، حتی گربه‌های این شهر هم جز جاذبه‌های آن به حساب می‌آیند! در این شهر نژادهای مختلف گربه وجود دارد. گربه‌های منحصر به فرد با چشمانی دو رنگ که نظیر آنها در هیچ جای دیگر دنیا نمی‌توان پیدا کرد. تعداد زیادی از این گربه‌ها را می‌توانید در کنار دریاچه ببینید که برخی از آنها از شنا در آب‌های دریاچه لذت می‌برند.

جالب است بدانید، وقتی مسئولان دولت ترکیه متوجه شدند از نسل این گربه‌های زیبا و منحصربه فرد تنها ۹۰ گربه باقی مانده است و به نوعی رو به انقراض هستند، تصمیم گرفتند بنیادی جهت حمایت از آنها راه‌اندازی کنند. امروز این مرکز در شهر وان واقع شده است و به خانه گربه‌های وان شهرت دارد. خانه‌های گربه وان از بهترین جاهای وان برای بازدید است.

بهترین جاهای وان

آبشار مرادیه

جاذبه‌های وان تنها محدود به آثار تاریخی نمی‌شوند بلکه در جای جای آن می‌توان شگفتی‌های طبیعت را به چشم دید. به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این شهر می‌توان از آبشار مرادیه نام برد. این آبشار با حدود ۸۰ متر عرض و ۶ متر ارتفاع در ۸۸ کیلومتری شهر در جاده وان-دوغوبیازیت واقع شده است.

در مورد این جاذبه جالب است بدانید که برای دیدن آبشار و تماشای چشم‌انداز خارق‌العاده آن از بالا، باید از روی یک پل معلق عبور کنید. و جالبتر اینکه، چندین رستوران و کافی‌شاپ به صورت کلبه‌های بسیار دوست‌داشتنی و جذاب چوبی در اطراف دریاچه ساخته‌ شده و شما می‌توانید یک وعده ناهار عالی در کنار این دریاچه زیبا میل کنید. نیاز است بدانید، این آبشار در فصل زمستان یخ می‌زند و آب و هوای آن بسیار سرد است بنابراین اگر در این فصل به دیدن آبشار مرادیه رفتید حتماً لباس‌های گرم بیشتری به همراه ببرید.

آبشار مرادیه

قلعه کاووستپه وان

یکی دیگر از بهترین جاهای وان که حتماً باید برای دیدنش وقت بگذارید، قلعه تاریخی کاووستپه یکی از بازمانده‌های پادشاهی اوراتو است. پادشاهی اوراتو برای داشتن چنین دژهای مستحکمی همیشه مورد تحسین بوده است به همین دلیل آثار بر جای مانده‌اش بعد از گذشت قرن‌ها هنوز هم مورد توجه قرار دارند.

این دژ نیرومند از سنگ‌های برش خورده بزرگ تشکیل شده است و از دو بخش پایینی و بالایی برخوردار است. در بخش بالایی قلعه معبدی باستانی با معماری کم‌نظیر وجود دارد که به افتخار خدای هالدی ساخته شده است. بخش پایینی نیز شامل انبارهایی برای حفظ غلات و شراب، کارگاه و… است. این قلعه شگفت‌انیز در ۲۵ کیلومتری دریاچه بزرگ وان قرار دارد.

مرکز خرید AVM

این روزها بسیاری از مسافران ایرانی تنها با هدف خرید به شهر وان سفر می‌کنند. جالب است بدانید این شهر اولین شهر مرزی ایران و ترکیه است و به تعدادی از شهرهای غربی ایران از جمله تبریز از راه زمینی راه دارد. لازم به ذکر است این شهر مراکز خرید زیادی دارد و در بیشتر آنها اجناس و پوشاک ارزان قیمت اما باکیفیت زیادی به فروش می‌رسد.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین هتل های پنج ستاره ی دبی

با وجود تعداد بالای مراکز خرید و پوشاک مقرون به صرفه در شهر، خرید کردن نیز جزء جاذبه‌های وان محسوب می‌شود. مرکز خرید AVM یکی از بهترین جاهای وان و از مشهورترین مراکز خرید این شهر است که برای خرید پوشاک مردانه و زنانه بسیار توصیه می‌شود. این فروشگاه، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فروشگاه شهر است و در آن انواع برندهای جهای و ترک پیدا می‌شود.

اسکله وان

اگر به دنبال جایی برای قدم زدن در کنار معشوقه‌تان در شهر وان می‌گردید، به اسکله زیبای شهر روید. اسکله وان از شلوغی‌های شهر به دور است و در مکانی فوق‌العاده آرام با چشم‌‌اندازی بی‌نظیر از دریا و کشتی‌ها قرار دارد.

می‌توانید از این اسکله به عنوان مقصدی برای آب تنی و شنا استفاده کنید و از غذا خوردن در رستوران‌های اطراف آن و تماشای مزارع دوست‌داشتنی چای لذت کافی را ببرید. جالب است بدانید شهر تاریخی گواش در مجاورت همین اسکله قرار دارد. این شهر تاریخی دارای گورستان قدیمی سلجوقیان با سنگ قبرهای عجیب اما زیبا و حیرت‌انگیز و همینطور مقبره حلیمه خاتون است. می‌توان از بازدید این شهر و جاذبه‌هایش در نزدیکی همین اسکله نیز تجربه خوبی به دست آورد.

پارک آبی وان

یکی دیگر از بهترین جاهای وان پارک آبی وان است. شهر وان از آن دسته شهرهایست که تفریحات آبی زیادی در آن پیدا می‌شود بنابراین برای آن دسته از افرادی که علاقه‌مند به تفریحات آبی هستند بسیار مناسب است. اگر این روزها عازم سفر به ترکیه هستید و قصد دارید در شهر زیبای وان اقامت کنید، سعی کنید لذت تفریح در پارک آبی وان را از دست ندهید. این پارک از سال ۲۰۱۱ تاکنون مشغول فعالیت است و از محیطی کاملاً بهداشتی با امکانات عالی برخوردار است.

تفریحات این مجموعه شامل: استخر‌های شنا، سرسره‌های آبی، جکوزی، سونا، جلسات یوگا، صندلی‌های آفتاب‌گیر، بوفه، و… می‌شود. پارک آبی وان به جز تعطیلات رسمی در تمام روزهای هفته باز از ساعت ۹ صبح تا ۱۱ شب باز است.

بهترین جاهای وان

توشپا

یکی دیگر از بهترین جاهای وان شهر قدیمی توشپا در امتداد ساحل دریاچه بزرگ وان است. طبق کاوش باستان شناسان در این شهر تاریخی، وجود اولین انسا‌ن‌ها در این منطقه  به حدود ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد تخمین زده شده است. در شهر تاریخی وان جاذبه‌های باستانی و آثار متعددی از تاریخ این مرز و بوم وجود دارد اما از میان آنها بقایای شهر توشپا، شناخته شده‌ترین منبع از فرهنگ وان است.

توشپا در واقع شهریست که در قرن نهم پیش از میلاد به عنوان پایتخت پادشاهی اوراتور انتخاب شد. با گذشت این همه سال هنوز هم بقایایی از آن وجود دارد که ارزش بازدید دارند. بعد از دیدن این جاذبه می‌توانید به کلیسای ارمنی کارماراوانک، هفت کلیسا و قلعه باستانی چاووش تپه که در همین نزدیکی قرار دارند نیز سری بزنید.

پل شیطان

بدون شک یکی دیگر از جذاب‌ترین و بهترین جاهای وان برای بازدید، پل شیطان است. این پل در ارتفاعات یک دره باریک و مخوف بر روی یک رودخانه باریک بنا شده است.  پل شیطان قدمتی طولانی دارد و ساخت آن به قرن نوزدهم می‌رسد بنابراین جز جاذبه‌های تاریخی وان به حساب می‌آید.

افسانه‌ها می‌گویند در یک مراسم عروسی، هنگام گذر از این پل اتفاقی مرگبار رخ داده است که از آن پس مردم نام آن را پل شیطان می‌گذارند.

سخن پایانی…

هدف از نوشتن این مقاله از سپنجا آشنایی شما با بهترین و جذاب‌ترین جاهای وان بود. این جاذبه‌ها از آثار تاریخی تا شگفتی‌های طبیعت را در بر دارد. امیدواریم توانسته باشید اطلاعات خوبی از این جاذبه‌ها به دست آوردید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 6 میانگین: 1.8]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا