جاهای دیدنی ایران

کلیبر کجاست؟

اگر شما هم جزو کسانی هستید که تا به حال اسم کلیبر به گوش شما نخورده است، باید بگوییم که این جاذبه توریستی در یکی از شهرستان‌های آذربایجان شرقی قرار دارد. آب و هوای معتدل کوهستانی در کنار مناظر بکر و دیدنی و جنگل‌های انبوه باعث شده است تا این منطقه به یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران تبدیل شود. ما در این مقاله از سپنجا قصد داریم تا شما را به سفری یک روزه به این جاذبه توریستی ببریم. پس ما را همراهی کنید.

راهنمای سفر به کلیبر

بسیاری از علاقه‌مندان به سفر و گردشگری چیزی در رابطه با این نقطه از کشور نمی‌دانند. کشور عزیز ما ایران از شهرها و روستاهای دیدنی بسیار زیادی تشکیل شده است که با ویژگی‌های منحصر به فرد خود به مقاصد گردشگری تبدیل شده‌اند. برخی از روستاها و شهرهای ایران به دلیل برخورداری از آب و هوای تمیز و طبیعت زیبا و بکر حس قطعه‌ای از بهشت را به شما منتقل می‌کنند.

مناظر و چشم‌اندازهای بی‌نظیر این شهرها در کنار مردمان خوش رفتار آن باعث می‌شود تا یک سفر خاطره‌انگیز برای شما رقم بخورد. کلیبر این شهرستان شگفت‌انگیز در نزدیکی مرز آذربایجان و ارمنستان واقع شده است. زیبایی این منطقه به حدی است که بسیاری از تورهای گردشگری این منطقه زیبا را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری انتخاب می‌کنند.

این شهرستان در ضلع شمالی استان آذربایجان شرقی و در ۱۷۰ کیلومتری شهر تبریز واقع شده است. به طوری که شما تنها با ۳ ساعت رانندگی می‌توانید خودتان را به این شهرستان زیبا برسانید. این شهرستان از جنوب به اهر و از غرب به جلفا ختم می‌شود. همچنین در همسایگی با سایر شهرهای آذربایجان شرقی مانند پارس‌آباد مغان و مشکین شهر قرار گرفته است.

این شهر در قدیم با نام‌هایی مانند بذ و بذین شهرت داشت. برخی از باستان‌شناسان معتقد هستند که این شهر زیبا به عنوان پایگاه بابک خرمدین به شمار می‌رفت.

برای اجاره سوئیت در تبریز روی لینک کلیک کنید.

بهترین زمان برای سفر به کلیبر

اگر علاقه‌مند هستید تا با جاذبه‌های گردشگری این شهر آشنا شوید، سفر به کلیبر را به شما پیشنهاد می‌دهیم. زیبایی و هوای بسیار تمیز و عالی کلیبر شما را سرحال و پرانرژی خواهد کرد. از نظر دمایی این شهر ده درجه خنک‌تر از آذربایجان است؛ بنابراین بهترین زمان برای مسافرت به این شهر، اواخر بهار و فصل تابستان است.

زیبایی طبیعت در این دو فصل در کنار آب و هوای مطبوع و خنک بهاری روح شما را به پرواز در خواهد آورد. پاییز این منطقه نیز چشم‌انداز بی‌نهایت زیبایی دارد. بنابراین شما می‌توانید از زیبایی پاییز هزار رنگ این منطقه نهایت لذت را ببرید. اما فصل زمستان این منطقه اغلب اوقات سرد و یخبندان است. در نتیجه سفر به این منطقه بسیار خطرناک است.

بهترین زمان سفر

مکان‌ های دیدنی کلیبر

یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفرهای تابستانی، شهرستان کلیبر است. مکان های دیدنی کلیبر به گونه‌ای است که با هر سلیقه‌ای جور خواهد شد. از جمله مکان‌های تفریحی این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قلعه بابک

در ۱۳ کیلومتری غرب کلیبر قلعه دیدنی بابک واقع شده است. قدمت این قلعه به دوران ساسانیان برمی‌گردد و جزو یکی از محبوب‌ ترین مکان های دیدنی آذربایجان شرقی به حساب می‌آید. قلعه حیرت‌آور بابک بر روی کوهی به نام بذ ساخته شده است. این قلعه با نام‌های دیگری از جمله قلعه درسی، قلعه بذ، قلعه جاویدان، قصر جمهور، دژ بابک نیز شهرت دارد.

قلعه بابک جزو یکی از بی‌نظیرترین قلعه‌های تاریخی در جهان است که بازدید از آن قطعا حال شما را دگرگون خواهد کرد. یکی از ویژگی‌های خوب این قلعه مسیر دسترسی به آن است. بیشتر مسیر این قلعه به صورت ماشین‌رو است. فقط برای رفتن به داخل این قلعه مجبور هستید تا یک مسیر پلکانی را بالا بروید تا بتوانید از درون این قلعه دیدن کنید.

یکی از برنامه‌های ویژه این قلعه پاسداشت زادروز بابک خرمدین در این قلعه است. در نتیجه شما نیز می‌توانید هر ساله در ۱۵ تیر به شهر کلیبر سفر کنید و خودتان را به این دژ مستحکم برسانید.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین جاهای خوزستان

پل‌های خداآفرین

یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه، پل‌های خداآفرین است که در ۷۰ کیلومتری این شهر در روستایی به همین نام واقع شده است. این پل بر روی رودخانه ارس و در نزدیکی سد خداآفرین ساخته شده است. رود ارس با سرچشمه از کوه‌های ترکیه، وارد مزر ایران و جمهوری آذربایجان می‌شود و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. قدمت این پل قدیمی به دوران صفویان برمی‌گردد.

پل خداآفرین

قلعه پیغام

این شهر با قلعه‌های منحصر به فرد خود شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است. قلعه پیغام جزو یکی از معروف‌ترین قلعه‌های تاریخی این منطقه به حساب می‌آید که در روستایی به همین نام ساخته شده است. داستان این قلعه به نبردهای بابک خرمدین برمی‌گردد. برخی از باستان‌شناسان معتقد هستند که قدمت قلعه پیغام به دوران اشکانیان برمی‌گردد. این قلعه دیدنی همانند سایر قلعه‌های کلیبر بر روی ارتفاعات ساخته شده است و رودی از زیر آن عبور می‌کند.

دلیل نام‌گذاری این قلعه به فلسفه ساخت آن یعنی خبرسانی و تبادل اطلاعات برمی‌گردد. همین ویژگی باعث شده است تا این قلعه به این نام شهرت پیدا کند.

کاروانسرای شاه عباسی

در قسمت شمالی این شهرستان، یک کاروانسرای دیدنی به نام کاروانسرای شاه عباسی قرار دارد. این کاروانسرا از سه سالن تشکیل شده است. اما تخریب‌های صورت گرفته باعث شده است که تنها ویرانه‌های یک سالن آن باقی بماند. این کاروانسرا قدیمی در جاده جانانلو در ۱۲ کیلومتری این شهر واقع شده است. قدمت این کاروانسرا به دوران صفویه برمی‌گردد.

آبگرم‌های کلیبر

این منطقه جزو شهرهای معروف ایران به شمار می‌رود که چشمه‌های آبگرم بسیاری دارد. همین ویژگی باعث شده است تا این شهر به یکی از مقاصد گردشگری در ایران تبدیل شود. اگر شما هم دوست دارید تا از فواید آب‌های معدنی استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم که سری به آب‌های معدنی کلیبر بزنید.

از جمله چشمه‌های آبگرم این منطقه می‌توان به چشمه آبگرم موتالیق روستای آبیش احمد، چشمه آبگرم قلعه کندی و چشمه آب معدنی بالاسا اشاره کرد.

قلعه پشتو

قلعه پیشتو از دیگر مکان‌های دیدنی و جذاب این منطقه به حساب می‌آید که همانند سایر قلعه‌ای این منطقه بر روی کوه بنا شده است. این قلعه دیدنی در میان مسیر دو روستای پشتاب و کوجان قرار گرفته است. اگر شما هم به بناهای تاریخی علاقه دارید، دیدن این قلعه خالی از لطف نیست.

منطقه آینالو

در غرب این شهر دیدنی یک منطقه‌ی تفریحی به نام آینالو قرار گرفته است. آب و هوای مناسب این منطقه در کنار طبیعت بکر و چشمه‌های بی‌نظیر آن، آینالو را به یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های تفریحی برای علاقه‌مندان به طبیعت تبدیل کرده است. از آنجایی که این منطقه جزو مناطق حفاظت‌شده کشور به حساب می‌آید، در نتیجه شما نمی‌توانید هیچ‌گونه شکار، صید و یا قطع درختی انجام دهید.

زیبایی این منطقه از کلیبر به اندازه‌ای است که با یک بار آمدن سیر نخواهید شد.

منطقه آینالو

جنگل ارسباران

یکی از بهترین و دیدنی‌ترین مکان‌های این منطقه جنگل‌های معروف ارسباران است. این جنگل که با نام قره داغ نیز شهرت دارد، جزو یکی از مناطق سرسبز ایران به شمار می‌رود که در آن می‌توانید انواع گونه‌های کمیاب گیاهی را پیدا کنید. مساحت جنگل‌های ارسباران به ۷۲ هزار هکتار می‌رسد. این جنگل اسرارآمیز در قسمت جنوبی رودخانه ارس واقع شده است. زیبایی خیره‌کننده این جنگل قطعا شما را سرحال خواهد آورد.

این جنگل بکر و دست نخورده یک محل زندگی امن برای انواع گونه‌های وحشی و اهلی از جمله عقاب، گرگ، خرس قهوه‌ای، شاهین، شغال و غیره است. همچنین شما می‌توانید در این منطقه انواع گونه‌های مختلف گیاهی مانند گیلاس وحشی، بلوط، سرخدار، افرا و غیره را ببینید.

عمارت طومانیانس

این عمارت دوره قاجاری در روستای وینق در نزدیکی جنگل ارسباران قرار گرفته است. این عمارت دو طبقه از یک ایوان با چهار برج تشکیل شده است. نمای بیرونی این عمارت حس قلعه‌های قرون وسطایی اروپا را به شما القا می‌کند. این عمارت تاریخی به عنوان یکی از جاذبه‌های کلیبر از چشم‌انداز بسیار زیبایی برخوردار است.

تپه باستانی اژدها داش

تپه باستانی اژدها داش با ارتفاع ۱.۵ متر و شعاع تقریبی ۱۵ متر در دشت لشگرگاه هوراند در نزدیکی این شهر قرار گرفته است. در این تپه آثار باستانی متعلق به قبل از میلا مسیح مانند سفال و سنگ چخماق پیدا شده است. همین ویژگی باعث اهمیت این تپه باستانی شده است.

تپه باستانی اژدها داش

منطقه تاریخی قوبول دره سی

یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های این شهر مربوط به دره سی است. برخی از تاریخ‌نویسان معتقد هستند که این منطقه تاریخی در گذشته به عنوان محل زندگی اصلی بابک بوده است. در ارتفاعات این منطقه غارهایی وجود دارند. ظرفیت هر کدام از این غارها چیزی در حدود ۲۰۰۰ نفر است. گذشتگان در زمان جنگ، از این غار به عنوان پناهگاه استفاده می‌کردند.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین شهرهای شمال برای تفریح و گردش تعطیلات

اقامتگاه‌های معروف کلیبر

یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک سفر محل اقامت است. مکان‌های تفریحی و جاذبه‌های دیدنی شهر کلیبر به اندازه‌ای است که حتما باید چند روزی در این شهر اقامت داشته باشید تا بتوانید از بهترین جاهای دیدنی آن دیدن کنید و نهایت لذت را ببرید. برای اقامت در این شهر جای هیچ نگرانی وجود ندارد. چرا که این شهر دارای هتل‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی بسیاری است که یک اقامت راحت و خاطره‌انگیز را برای شما به ارمغان می‌آورد.

اقامتگاه های کلیبر

از جمله این اقامتگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اقامتگاه بوم‌گردی اوبا: در منطقه قلعه بابک این شهرستان، یک اقامتگاه بوم‌گردی زیبا به نام اوبا قرار گرفته است. این اقامتگاه بوم‌گردی به سبک زندگی عشایری ساخته شده است. در نتیجه با فضای دنج و آرام خود، یک اقامت آرام‌بخش را برای شما به ارمغان می‌آورد. شما می‌توانید چند روزی این اقامتگاه را رزرو کنید و از آب و هوای بی‌نظیر آن نهایت لذت را ببرید.
  • اقامتگاه بوم‌گردی گلوسنگ: این اقامتگاه بوم‌گردی به دلیل سرویس‌دهی عالی و امکانات خوب به یکی از بهترین اقامتگاه‌های کلیبر تبدیل شده است. اقامتگاه گلوسنگ در روستایی به همین نام در ۵ کیلومتری این منطقه واقع شده است. طبیعت سرسبز به همراه آب و هوای فرح‌بخش یک سفر خاطره‌انگیز را برای شما به ارمغان می‌آورد.
  • هتل آنزا: هتل آنزا به دلیل قرارگیری در یک مکان خوش آب و هوا به یکی از معروف‌ترین هتل‌های این شهر تبدیل شده است. امکانات عالی پذیرایی این هتل باعث شده است تا نظر بسیاری از گردشگران را به سمت خود جلب کند. رستوران این هتل جزو یکی از معروف‌ترین رستوران‌های این شهر به حساب می‌آید. در نتیجه شما می‌توانید وعده‌های غذایی خود را در این رستوران نوش جان کنید.

آدرس هتل آنزا: ایران، آذربایجان شرقی، کلیبر، خیابان فرمانداری، کوچه ثبت احوال

غذاهای محلی و سنتی کلیبر

یکی از بخش‌های جذاب هر سفر، خوردن غذاهای محلی مخصوص هر منطقه است. این شهر همانند سایر شهرهای ایران، در کنار داشتن جاذبه‌های طبیعی از غذاهای محلی بسیار عالی برخوردار است. دو مورد از معروف‌ترین غذاهای کلیبر شامل موارد زیر است:

غذاهای محلی کلیبر

  • آش زغال اخته: یکی از محصولات اصلی باغ‌های این منطقه میوه آبدار و خوشمزه زغال اخته است. به طوری که میوه زغال اخته جزو جداناپذیر سبد غذایی مردم این منطقه است. آش زغال اخته جزو یکی از غذاهای مفید و خوش‌طعم این شهر است که ارزش یکبار خوردن دارد. مواد به کار رفته در این آش محلی شامل لوبیا چیتی، سبزی، فلفل، پیاز و غیره است.
  • میوه آشی: یکی دیگر از آش‌‌های میوه‌ای این شهر میوه آشی است که به دلیل طعم بسیار عالی خود، طرفداران بسیار زیادی دارد. مواد اولیه در این آش سنتی شامل میوه‌هایی مانند گوجه سبز، زردآلو و آلبالو است.

سوغاتی شهر کلیبر

سوغاتی این شهر معمولا خوراکی‌ها و میوه‌های باغ‌های این منطقه مانند زغال اخته و انار است. علاوه بر این فراورده‌های تهیه شده از این دو خوراکی خوشمزه مانند برگه، خشکه، لواشک، ترشی، شربت، ژله و غیره از دیگر مواردی است که می‌توانید به عنوان سوغاتی خریداری کنید. صنایع دستی عشایر شهر کلیبر مانند رونی باقی از دیگر مواردی است که می‌توانید به عنوان سوغاتی به شهر و دیار خود ببرید.

سوغاتی ها

سخن نهایی

ما در این مقاله تمام اطلاعاتی که برای سفر به این شهر نیاز داشته باشید را گرد هم آوردیم. این شهر با جاذبه‌های دیدنی خود مطمئنا جزو یکی از بهترین سفرهای شما خواهد بود. اگر شما هم تجربه سفر به این شهر دیدنی آذربایجان شرقی را دارید، می‌توانید تجربیات خودتان را زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

درباره “کلیبر ” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا