دیدنی های مشهد

هر آنچه برای سفر به کلات نادری نیاز دارید! +اقامتگاه

کلات نادری را چقدر می شناسید؟ امروز در سپنجا می‌خواهیم از کلات نادری مشهد و جاذبه‌های دیدنی آن برایتان بگوییم. طبیعت کلات نادری(گناباد) دارای جاذبه‌های بسیار منحصر به فرد و دست نخورده‌ای است، به همین خاطر گردشگران در سفر به خراسان بازدید از کلات نادری را در اولویت برنامه‌های سفر خود قرار می‌دهند.

اگر علاقه مند هستید که درباره مهم‌ترین جاذبه‌های کلات نادری یعنی کاخ خورشید و مناطق طبیعی آن مثل بهشت گمشده و آبشار قره سو اطلاعات مفیدی بدست آورید،  با سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا همراه باشید.

چرا سفر به طبیعت کلات نادری؟

همان طور که می‌دانید اغلب گردشگران، شهرستان تاریخی کلات را به عنوان یکی از ییلاقی‌ترین شهر‌های استان خراسان رضوی می‌شناسند.

از آثار بسیار با ارزش کلات نادری می‌توان به کاخ خورشید و بند نادری اشاره کرد، این دو آثار تاریخی به دوره افشاریه تعلق دارند. گردشگران به واسطه مناطق طبیعی بسیار زیبایی که در اطراف این شهر وجود دارد، می‌توانند سفر خاطره انگیزی را تجربه کنند.

یکی دیگر از مواردی که بازدید از شهرستان کلات را برای مسافران جذاب می‌کند، جاده زیبای و ییلاقی این شهر است.

تاریخچه وسیع این شهر باعث شده از گذشته تا به الان القاب متنوعی برای این شهر در نظر بگیرند، سرزمین گنج‌های ایران و سرزمین دژهای نفوذناپذیر از القاب این شهر می‌باشند.

نگاهی دقیق تر به کلات نادری مشهد

اگر از مشهد تنها ۱۶۰ کیلومتر فاصله بگیرید، به شهرستان کلات در قسمت شمال شرق مشهد و در نزدیکی مرز ترکمنستان خواهید رسید.

شهر کلات نادری دارای ۳۶۲۳۷ نفر جمعیت می‌باشد، که زبان بسیاری از آن‌ها گویش خراسانی، ترکی و کردی کرمانجی است. دو صنعت مهم کشاورزی و گردشگری اقتصاد این شهر را تامین می‌کنند.

مکان های دیدنی گناباد

تولیدات کشاورزی طبیعت کلات شامل برنج، گردو، جو، یونجه و بادام می‌شود. این شهر به واسطه داشتن پتانسیل گردشگری، در این چند سال امکانات خوبی برای گردشگران در نظر گرفته‌است.

طبیعت کلات نادری برای گردشگران اهمیت بسیاری دارد.

نگاهی به کلات نادری در نزدیکی مشهد

سوغات کلات و معروف‌ترین صنایع دستی این شهر

شهر کلات با داشتن باغات بسیار پر محصول و زمین‌های زراعی با وسعت فراوان به یکی از صادرکنندگان بزرگ محصولاتی مانند برنج، عسل، کنجد و گردو تبدیل شده است، در بخش‌های مختلف شهر می‌توانید از این محصولات تهیه کنید.

صنایع دستی شهر کلات تشکیل شده از پلاس، ابریشم بافی و انواع کالا‌های چرمی. در ضمن در سفر به کلات  خرید فتیر مسکه یا قتلمه را فراموش نکنید. این سوغات خوراکی از بهترین و معروف‌ترین سوغات کلات نادری مشهد است.

 

غذاهای محلی کلات نادری کجاست؟

در سفر به این شهر  نمی‌توانید به تفاوت از خوردن غذا‌های محلی آن عبور کنید. بودن در طبیعت این شهر  و گشت و گذار در جاهای دیدنی این شهر، شرایط را برای یک شکم گردی دلچسب فراهم می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید
کسب تجربه بی‌نظیر در بهترین رستوران های مشهد

از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین غذا‌های محلی کلات نادری می‌توان به آش‌های کوریا، اوماج، جوش پره سمبوسه و گُرماست اشاره کرد.

جاهای دیدنی کلات نادری مشهد

همان طور که گفتیم گنج کلات نادری یکی از القاب مهم این شهر محسوب می‌شود و کلات به واسطه داشتن جاذبه‌های مهم گردشگری به این لقب شهرت یافته‌است.

اغلب جاذبه‌های تاریخی این شهر به دوره افشاریه تعلق دارد. کاخ خورشید، دربند ارغوانشاه، کتیبه نادری، مسجد کبود گنبد، سد زاوین و بند نادری جزء محبوب‌ترین مکان‌های تفریحی و تاریخی شهر هستند.

مطالعه بیشتر:اقامت در بومگردی روستایی در گناباد

 

نمایی از جاهای دیدنی کلات نادری

گشت و گذاری در طبیعت کلات نادری

طبیعت کلات نادری در بین گردشگران از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. در سفر به کلات نادری می‌توانید علاوه بر سفر در زمان و بازدید از جاذبه‌های تاریخی، از سایر جاهای دیدنی و مناطق ییلاقی این شهر بازدید کنید. ییلاقات لایین، آبشار‌های آب گرم کلات، قره سو و ارتوکند، آسباد خشت و اقامتگاه نادر به عنوان مهم‌ترین و پرطرفدارترین مناطق طبیعی این شهر معرفی شده‌اند.

معمولا افرادی کلات نادری را برای سفر و بازدید انتخاب می کنند که به جاذبه های تاریخی و طبیعی علاقه زیادی دارند. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به دیدنی های طبیعی و تاریخی علاقه نشان می دهید، بدانید در سفرتان به مشهد علاوه بر کلات نادری، جاذبه های دیگری برای شما وجود دارد که لازم است آنها را بشناسید! از مطالب زیر برای شناخت این دیدنی ها می توانید استفاده کنید.

کلات نادری کجاست؟ و چگونه به آن جا برویم؟

برای رفتن به کلات نادری می‌توانید با وسیله شخصی خود به این شهر سفر کنید، ابتدا باید خود را به اتوبان چراغچی مشهد برسانید و بعد از عبور از خروجی مسیر کلات به طرف این شهر حرکت کنید. جاده منتهی به این شهر مانند طبیعت کلات زیبا و ییلاقی است، شما در مدت زمان ۳ ساعت در این جاده خواهید بود و بعد از آن به کلات می‌رسید.

اقامت در اتاق سنتی درکلات نادری

شرایط آب و هوایی کلات نادری مشهد، (بهترین زمان سفر به این شهر)

طبیعت کلات با آمدن بهار شکل جذاب و متفاوتی به خود خواهد گرفت و بارش‌های پیاپی باران در اوایل اردیبهشت ماه در این شهر ادامه دارد. ۲۱۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا، بهترین شرایط را برای بارش‌های فراوان باران مهیا کرده‌است.

طبیعت کلات نادری تاثیرات مثبتی بر پرورش گله و دام و توسعه آن‌ها می‌گذارد. با رسیدن اردیبهشت ماه، گرمای شدید وارد شهر کلات می‌شود، تا مرداد ماه کلات میزبان آب و هوای گرم و تابستانی خواهد بود و بعد از آن خنکای شهریور و پاییز مواجه خواهد شد.

فصل‌های پاییز و زمستان برای کلات آب و هوای بسیار سردی را به همراه دارد. توصیه می‌کنیم در فصل زمستان به کلات سفر نداشته باشید، زیرا دمای هوای کلات در زمستان به شدت کاهش می‌یابد.

این مطلب را هم بخوانید
22 مورد از مکان‌های ناشناخته مشهد که تا بحال ندیده‌اید!

البته اگر عاشق طبیعت گردی باشید، طبیعت کلات در زمستان جذابیت خاصی برای شما خواهد داشت. شما می‌توانید در زمستان با تجهیزات کامل طبیعت گردی و کوهپیمایی به کلات نادری مشهد سفر کنید.

 

کلات نادری از بهترین جاهای دیدنی مشهد

تاریخچه کلات نادری مشهد، (گنج کلات نادری)

اگر شاهنامه فردوسی را خوانده باشید، می‌بینید که به نام کلات در این کتاب و دوره غزنویان اشاره شده‌است. دوره ایلخانان مغول شهر کلات بسیار مورد توجه مردم قرار می‌گرفت، با توجه به اینکه این شهر از اهداف اصلی حملات تیمور بود، اما هیچ وقت موفق به شکست این شهر نشد. در حال حاضر تنها اثر باقی مانده از دوره ایلخانان مغول، دروازه ارغوانشاه نام دارد.

حتماً می‌دانید که تاریخچه این شهر  رابطه بسیار نزدیکی با دوره افشاریه دارد. نادر شاه با توجه به این در محل بند همین شهر به دنیا آمد، تعلق خاطر خاصی به این شهر داشت. در همین راستا بعد از پیروزی در نبرد کرنال یعنی جنگ نادر با محمد گورکانی، با توجه به غنایمی که از جنگ نصیب او شد، کلات را برای نگهداری و ذخیره این غنایم انتخاب کرد. وجود کوه‌های فراوان در اطراف این شهر، ورود افراد ناشناس را به مرکز شهر و قلعه نادر سخت کرده بود.

اقامت در خانه سنتی در کلات نادری

نمایی از شهر کلات نادری از بالا

نادر در سال ۱۱۵۱ هجری قمری تصمیم گرفت کاخ خورشید را به واسطه اسیر‌های هندی بسازد. تعدادی از مهم‌ترین جواهرات نایاب و بسیار ارزشمند را در این کاخ نگهداری کرد. متاسفانه نادر شاه افشار بنای تکمیل شده کاخ را ندید و از دنیا رفت، البته او در زمان مراحل ساخت، تجربه سکونت در این کاخ را داشته است.

در کلات کجا بمانیم؟

با رفتن بهاین شهر می‌توانید در بهترین جاهای این شهر اقامت داشته باشید. اگر از طرفداران اقامت در خانه‌های قدیمی و روستایی هستید، می توانید از طریق سایت رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا، به اجاره اقامتگاه بوم گردی در کلات نادری بپردازید. شما در این شهر می‌توانید انواع اقامتگاه‌ها را برای ماندن چند روز بدون هیچ مشکلی انتخاب کنید و در صورت وجود هر گونه سوالی با پشتیبان های ما تماس بگیرید.

مطالب بیشتر:ن رزرو سوئیت ارزان در گناباد

سخن آخر ! تجربه شما در بازدید از طبیعت کلات

با سپنجا گشت و گذاری در شهر زیبا و تاریخی کلات نادری مشهد داشتیم. شهری که روزگاری محل پادشاهی نادرشاه بود و از این شهر برای نگهداری از جواهرات خود استفاده می‌کرد. برای شما درباره طبیعت کلات نادری صبحت کردیم و گفتیم برای رفتن به این شهر باید از چه مسیری بروید. اگر شما هم تجربه تازه ای از سفر به مشهد و سفر به کلات نادری دارید، می‌توانید در بخش نظرات سایت ارائه کنید.سپنجا

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا