دانستنی های سفر

چگونه مناسب ترین چمدان را انتخاب کنیم؟ + تصاویر

چمدان وسیله‌ای است که استفاده زیادی از آن در طول مسافرت می‌شود. این محصول در برندها و اشکال مختلفی در بازار عرضه شده و انتخاب بهترین مدل آن کار نسبتا سختی است. از این رو در این مقاله قصد داریم در مورد فاکتورهای مهم خرید چمدان و همچنین ویژگی‌های یک چمدان کارآمد و عالی صحبت کنیم. با سپنجا همراه باشید.

معرفی انواع چمدان از نظر جنس

معیار-انتخاب-چمدان-مناسب

تمام چمدان‌هایی که امروزه از آن‌ها برای سفر استفاده می‌شود یا از جنس الیاف مصنوعی ساخته شده و یا جنس فلزی دارند. اگر بخواهیم چمدان‌ها را از لحاظ جنس تقسیم‌بندی نماییم، می‌توان گفت به طور کلی چمدان‌های امروزی به چهار گروه چمدان‌های برزنتی، چمدان‌های چرمی، چمدان‌های تیتانیومی و چمدان‌های پلاستیکی تقسیم‌بندی کرد که هر کدام مزایا و البته معایبی دارند. در ادامه این چهار نوع را با یکدیگر بررسی کرده ایم.

چمدان‌های برزنتی

چمدان‌های برزنتی که امروزه معمولی‌ترین نوع چمدان در بازار هستند، دارای یک قابلیت عالی هستند. این قابلیت وزن کم آن‌ها است.  در واقع چمدان‌های برزنتی بهترین انتخاب برای افرادی است که کم به مسافرت رفته و معمولا مقصد آن‌ها مقاصد خشک و گرمسیری است. چرا که جنس برزنت جنسی است که در برابر باران و رطوبت مقاومت خوبی دارند اما این مقاومت باعث می‌شود لباس‌های شما داخل چمدان نم دار شده و بوی بدی بگیرند.

چمدان‌های تیتانیومی

چمدان‌هایی که جنس آن‌ها از تیتانیوم است جزو چمدان‌های بادوامی هستند که به تازگی وارد بازار شده و از قیمت بالایی برخوردار هستند. چمدان‌های تیتانیومی به دلیل مقاومت بالایی که دارند معمولا انتخاب اول مسافرانی است که زیاد به صفر می‌روند. این نوع چمدان در صورتی که نگهداری مناسبی از آن‌ها صورت بگیرد بیشتر از ده سال عمر مفید خواهند داشت و می‌توانند تا مدت‌ها وسایل‌تان را در مسافرت جابجا کنند. بزرگ‌ترین مشکل چمدان‌های تیتانیومی، ایجاد خط و خش روی آن به دلیل حمل و نقل در طول سفر است. جنس تیتانیوم جنسی است که در برابر خط و خش مقاومت کمی دارد. در عوض استحکام بدنه این چمدان و مقاومت آن‌ها در برابر باران و رطوبت بسیار بالا بوده و لباس‌هایتان داخل آن‌ها نم و بوی بد نمی‌گیرند.

چمدان‌های پلاستیکی

چمدان‌هایی که جنس آن‌ها از پلاستیک سخت و فشرده است نیز خاصیتی شبیه به چمدان‌های تیتانیومی داشته و البته استحکام‌شان در برابر ضربات کمتر می‌باشد. ظاهر این نوع چمدان‌ها ظاهری ساده بوده و امکان شکستگی‌شان بالاست. به هرحال چمدان‌های پلاستیکی برای کسانی که قصد ندارند هزینه زیادی برای خرید چمدان کنند انتخابی خوب و اقتصادی می‌باشد.

چمدان‌های چرم

این نوع از چمدان ها، کلاسیک‌ترین و گران قیمت نوع در بین انواع چمدان‌ها بوده و مسافران لوکسی که در سراسر جهان سفر می‌کنند معمولا از آن استفاده می‌نمایند. چمدان‌های چرم تقریبا هیچ برتری نسبت به سه نوع قبلی نداشته و تنها چون ظاهر شیک‌تری داشته و از متریال گران قیمت‌تری ساخته شده اند، ارزش بالایی دارند.

نکاتی برای خرید چمدان

چمدان-مناسب-سفر

در هنگام خرید چمدان به این نکات دقت کنید تا انتخاب بهتر و کاربردی‌تری داشته باشید.

بودجه خرید چمدان

قبل از هرگونه اقدامی برای خرید چمدان به شما توصیه می‌کنیم بودجه‌تان را برای خرید چمدان مشخص کنید تا گستره محصولاتی که با بودجه شما هماهنگ‌اند مشخص شود. در حال حاضر چمدان‌های معمولی با قیمت و کاربری خوبی در بازار به فروش می‌رسند و نمونه‌های گران قیمت نیز با همان کاربری قیمت بیشتری دارند. پس قبل از خرید چمدان بودجه خود را مشخص کنید. پیشنهادی که ما برای شما داریم این است که از خرید چمدان گران قیمت خودداری کنید. چرا که کاربری چمدان گران قیمت و ارزان قیمت تفاوت چندانی نداشته و تنها برند محصول و چند جزئیات کوچک باعث اختلاف قیمت این محصولات می‌شود.

میانگین عمر چمدان‌ها

چمدان محصولی است که میانگین عمر آن حدود ده سال بوده و پس از این مدت و به پایان رسیدن گارانتی آن، احتمال خرابی قسمت‌های مختلف این محصول مثل زیپ، چرخ و دسته آن بسیار زیاد است. البته این در صورتی است که شما به صورت مداوم از چمدان استفاده کرده باشید. به همین دلیل اگر مدام در مسافرت هستید بهتر است پس از گذشت این مدت به فکر خرید یک چمدان جدید باشید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی 9 سس تند جهان که هوش از سرتان می پراند!

خرید چمدان بر اساس نوع نیاز

از آنجایی که هر چمدان دارای کاربری ویژه‌ای می‌باشد، بهتر است نوع نیاز خود و تعداد افرادی که قصد استفاده از چمدان را دارند پیش از خرید این محصول مشخص کنید. برخی از افراد به تنهایی سفر می‌کنند و این دسته از افراد نیاز به چمدان‌های کوچک تک نفره یا حتی ساک‌های سفری دارند. اگر شما هم جزو این گروه هستید توصیه می‌کنیم از خرید چمدان گران قیمت صرف نظر کنید.  البته اگر سفرهای شما نیازمند جابجایی وسایل زیادی است، طبیعتا چمدان‌های بزرگ برایتان کارآمد خواهد بود. افرادی که همراه با خانواده سفر می‌کنند نیز بهتر است از چمدان‌های بزرگ استفاده کرده و چمدانی را خریداری کنند که دارای زیپ و جیب‌های مختلفی باشد. البته باید در نظر داشته باشید که چمدان‌های سایز بزرگ ممکن است مشکلاتی مثل جابه جایی سخت چمدان در تاکسی یا فرودگاه را برای شما ایجاد نمایند.

چمدان‌های چرخ دار

در هنگام خرید چمدان حتما به چرخ‌های آن توجه کنید و ببینید چمدانی که قصد خریداری آن را دارید، چمدانی دو چرخ یا چهار چرخ و یا اصلا بدون چرخ است. برای چمدان‌های بزرگ‌تر داشتن چرخ لازم بوده و وجود این چرخ‌ها حرکت را راحت‌تر می‌کنند. همچنین آن دسته از افرادی که دائما در حال مسافرت هستند، نیاز به چمدان چرخ دار دارند تا برای حمل و نقل وسایل‌شان انرژی کمتری صرف نمایند. طبیعی است چمدان‌های چرخ دار قیمت بیشتری نسبت به ساک و چمدان‌های بدون چرخ داشته باشند.

جنس بدنه چمدان

بدنه چمدان معیار مهم دیگری است که در هنگام خرید این محصول بایستی به آن توجه داشته باشید. بدنه محکم چمدان در مقایسه با بدنه نرم وزن بیشتری داشته و در مقابل ضریب حفاظت بیشتری را برای وسایل شما در مقابل ضربه، رطوبت و… ایجاد می‌کند.  چمدان‌های بزرگ با بدنه محکم برای افرادی مناسب است که دارای چندین وسیله مهم و ارزشمند هستند و مایلند تمام وسایل‌شان در یک مکان قرار داشته باشد.  اگر بودجه خرید چمدان مستحکم و بزرگ را ندارید، این نکته را بدانید که ساک‌های کوچک پارچه‌ای دارای قابلیت انعطاف‌پذیری زیادی بوده و می‌توانند وسایل زیادی را به خوبی در خود جای دهند.

چمدان-چرخ-دار

ترمز و فرمان چندان

چمدان‌هایی که دارای ترمز و فرمان هستند، به نسبت دیگر چمدان‌ها از کیفیت و قیمت بالاتری برخوردارند. این قابلیت اغلب در چمدان‌های سایز بزرگ مشاهده شده و به دارندگان کمک می‌کند در جابجایی چمدان‌های سنگین راحت‌تر عمل کنند. در مورد این دو ویژگی باید بدانید که چمدان‌های ترمزدار دارای ترمزی در چرخ‌های جلویی هستند که این ترمزها مانع از حرکت چمدان در زمانی که یک جا ایستاده‌اید می‌شود. فرمان‌های چمدان نیز اهرم‌های های کوچکی هستند که نزدیک به دسته چمدان قرار گرفته و به کمک آن می‌توان چمدان را به هر سو به راحتی هدایت کرد. ضمن اینکه چمدان‌های چرخ دار معمولا دارای فرمان‌هایی روی چرخ هستند که کاربری سختی دارند. اگر به طور مداوم در سفرهای کاری و شلوغ هستید، در هنگام خرید چمدان به وجود ترمز و فرمان در آن توجه کنید.

 دسته چمدان

شاید در ابتدا تصور کنید دسته چمدان اهمت زیادی در خرید این محصول نداشته باشد اما اگر جزو کسانی باشید که زیاد مسافرت می‌روند، حتما این را می‌دانید که دسته چمدان چه تاثیر بالایی در راحتی‌تان دارد. از این رو در هنگام خرید چمدان به دسته آن توجه کنید. دسته چمدان هرچه بلندتر باشد بهتر است. دسته کوتاه برای چمدان حمل و نقل را دشوار کرده و باعث می‌شود وزن بالای چمدان شما را خسته کند. همچنین بند باریک نیز کار جابه جایی را سخت خواهد کرد. علاوه بر دسته، اغلب چمدان‌های بزرگ‌تر دارای یک دستگیره نیز هستند. دستگیره کشنده‌ای که در چمدان‌ها وجود دارد، معمولا از دوجنس ساخته می‌شود؛ جنس استیل و جنس آلومینیوم. دستیگره‌های استیل بهتر از آلومینیوم بوده و چون احتمال خم شدن یا شکسته شدن آن کمتر از استیل است، قیمت بالاتری را برای چمدان رقم می‌زند. توجه داشته باشید که برای افزایش کیفیت و ایمنی محصول، دسته کشنده باید در داخل چمدان کار شده باشد نه بیرون آن. یعنی اگر شما درب چمدان را باز کردید، در کف چمدان دو ستون برآمده را لمس نمایید. اگر این حالت در چمدان وجود نداشته باشد،  ممکن است دسته چمدان در رفته و به شما آسیب وارد کند.

رنگ‌بندی چمدان

رنگ‌بندی چمدان تاثیری در کیفیت آن نداشته و معیاری کاملا سلیقه‌ای است. برای انتخاب چمدان رنگی را برگزینید که شما را درگیر دردسر نکرده و برایتان خوشایند باشد. اگر جزو افرادی هستید که زیاد سفر می‌کنند، بهتر است از چمدان‌هایی با رنگ تیره استفاده کنید. چرا که چمدان هنگام حمل و نقل کثیف و تیره شده و اگر رنگ آن جزو رنگ‌های روشن باشد این کثیفی را به بدترین شکل نشان می‌دهد. اغلب چمدان‌های موجود در بازار نیز رنگ‌بندی تیره دارند.

این مطلب را هم بخوانید
سال نو در کشورهای مختلف ، جشن هایی به زیبایی نوروز و کریسمس

خرید چمدان گارانتی دار

در هنگام خرید محصولاتی که هر لحظه ممکن است نیاز به تعمیر و سرویس پیدا کنند، حتما به گارانتی آن‌ها دقت کنید. از این رو برای خرید چمدان نیز به وجود گارانتی معتبر و قانونی توجه داشته باشید.  چرا که برخی از چمدان‌ها به دلیل استفاده نادرست یا استفاده از قطعاتی نظیر زیپ و دسته بی‌کیفیت به زودی دچار ایراد شده و عملا شما را از کارایی چمدان بی‌بهره می‌کند.  به همین دلیل بهتر است یک چمدان گارانتی دار خریداری کرده تا خیالتان بابت تعمیر قطعات مختلف آن راحت باشد. همچنین پس از خرید فاکتور و ضمانت نامه را از فروشنده دریافت کرده تا پایان اعتبارش آن را نگهداری کنید.

 چمدان قفل دار

چمدان قفل دار امنیت بیشتری نسبت به چمدان‌های عادی داشته و البته قیمت بالاتری هم دارند.  این قفل به دو شکل می‌تواند در چمدان وجود داشته باشد. یکی این که قفل در قالب بدنه چمدان وجود داشته و به شکل یا رمز یا پین باشد؛ و یا قفل یک قطعه خارجی بوده و به همراه یک کلید در هنگام خرید به شما داده شود. در هر دو صورت قفل روی قیمت چمدان تاثیر چندانی نداشته و اگر چمدان رمزدار با قیمت مناسب باشد که بسیار عالی است.

 زیب چمدان

در بعضی از مدل‌های چمدان، یک زیپ برای اضافه کردن فضای داخلی چمدان وجود دارد که اصطلاحاً به آن زیپ افزایش حجم می‌گویند. وجود این زیپ‌ها و استفاده از آن ارتفاع چمدان را ۷ الی ۱۵ سانتی متر اضافه می‌کنند. اگر جزو افرادی هستید که اجناس ریز و درشت زیادی همراه خود به سفر می‌برید، بهتر است از این نوع چمدان‌ها استفاده نمایید تا برای تمام وسایل شخصی و لباس‌هایتان جای کافی وجود داشته باشد. این زیپ در چمدان به عنوان یک قابلیت جذاب به شمار رفته و در بسیاری از مواقع شما را از کمبود جای کافی برای وسایل نجات می‌دهد.

 انعطاف‌پذیری چمدان

خرید-چمدان

گرچه چمدان‌های بزرگ و چرخ دار قابلیت انعطاف ندارند، اما برخی از مدل‌های چمدان که به تازگی وارد بازار شده‌اند هم از جنس مستحکمی برخوردار بوده و هم قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی دارند. به یاد داشته باشید اگر سفرهای شما معمولا سفر بین شهری بوده و با وسیله شخصی یا اتوبوس مسافرت می‌کنید، حدالامکان از چمندان و ساک‌های انعطاف‌پذیر استفاده کنید که جای زیادی نگرفته و مشکلی از بابت حمل و نقل وسایل برایتان ایجاد نمی‌کنند.

یک چمدان حرفه‌ای و کارآمد چه ویژگی‌هایی دارد؟

سبک بودن و کم جا بودن چمدان در عین حال که فضای خوبی را برای قرار دادن وسایل در اختیار فرد قرار دهد بسیار مهم بوده و به استفاده کنندگان کمک می‌کند در هر مکانی بتوانند از آن استفاده کنند.

  • داشتن چرخ زیرین و دسته و دستگیره بلند برای افزایش سرعت حمل و نقل و همچنین حمل و نقل آسان‌تر
  • داشتن بدنه محافظ در برابر رطوبت، گرما و سرما برای تامین امنیت وسایل داخل چمدان
  • دارا بودن قفل مخصوص برای جلوگیری از دزدیده شدن وسایل و باز شدن چمدان بدون اطلاع شما
  • دارا بودن محفظه دستیگره برای جمع و جور کردن دستگیره چمدان پس از استفاده
  • دارای ترمز برای چرخ‌ها و همچنین فرمان روی دسته چمدان جهت هدایت‌پذیری هرچه بهتر چمدان
  • دارا بودن بدنه‌ای از جنس برزنت یا پلاستیک که قابلیت استفاده طولانی مدت و بدون مشکل از چمدان را ممکن می‌سازد.
  • طول دستیگره مناسب جهت راحتی در حمل و نقل
  • دارا بودن زیپ برای ایجاد محفظه جداگانه در مواقع ضروری
  • بدنه قوی، مستحکم و زیبا با رنگ‌بندی مناسب
  • قیمت مناسب و ساخته شده توسط برند معتبر
  • دارا بودن نمایندگی در ایران و گارانتی و خدمات پس از فروش

همچنین معیارهای دیگری وجود دارد که برای هر شخص منحصر به فرد بوده و هرکس برای این که خرید رضایت بخشی داشته باشد بایستی به آن معیارها توجه کند.

از این که تا پایان این مطلب همراه ما بودید سپاسگزاریم؛ شما عزیزان می‌توانید سوالات، پیشنهادات و انتقادات خود را در زمینه با این مطلب و سایر مطالب ارائه شده از طریق بخش نظرات به اطلاع ما و سایر کاربران برسانید.

درباره “چگونه مناسب ترین چمدان را انتخاب کنیم + تصاویر” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا