بدون دسته بندی

همه چیز در رابطه با تاریخچه دیزی ، غذای لذیذ ایرانی

دیزی و یا همان آبگوشت، جزو یکی از غذاهای اصیل ایرانی به شمار می‌رود. بسیاری از افراد معتقدند که تاریخچه دیزی به زمان یکجانشینی و دامپروری قدیم برمی‌گردد. یعنی زمانی که مردم به ساخت ظروف سفالی و سنگی روی آورده بودند. امروزه این غذای اصلی و لذیذ از جایگاه کمتری در بین ایرانیان برخوردار است. اما آبگوشت یک غذای کامل به شمار می‌رود و سرشار از مواد مغذی است.

ما در این مقاله از سپنجا قصد داریم تا شما را با تاریخچه آبگوشت آشنا کنیم و به معرفی برخی از بهترین دیزی سراهای تهرانی بپردازیم. اگر شما هم علاقه به این غذای اصلی و قدیمی ایرانی دارید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

آشنایی با تاریخچه دیزی در ایران

نحوه پخت آبگوشت نشان می‌دهد که قدمت این غذای اصیل ایرانی بیشتر به زندگی یکجانشینی برمی‌گردد. یعنی کوچ نشینان و کوچندگان قدیمی زمانی که به مقصد نهایی می‌رسیدند، می‌توانستند این غذای خوشمزه و لذیذ را بار بگذارند. به این دلیل که بار گذاشتن آبگوشت زمان بسیار زیادی طول می‌کشید. در نتیجه فرصت کافی برای پخت این غذا نداشتند. مگر اینکه بعد از چند روز به مقصد نهایی خود می‌رسیدند.

تاریخچه دیزی خیلی دقیق مشخص نیست. سندهای پیدا شده نشان می‌دهد که قدمت این غذای ایرانی به قرن ۸ هجری برمی‌گردد. در قدیم آبگوشت را شورباج می‌نامیدند. همچنین برخی آن را نخودآب یا یخنی نیز صدا می‌کردند. اما پخت غذایی با محتویات دیزی امروزه، به سال‌های قبل برمی‌گردد. پخت این غذای خوشمزه در همه‌ی ایران رواج بسیار بالایی دارد. برخی از این غذا به عنوان غذای مهمان نیز استفاده می‌کنند.

آشنایی با تاریخچه دیزی

اگرچه امروزه بیشتر افراد آبگوشت را با گوشت گوسفند، پیاز، نخود و لوبیا می‌شناسند، اما تنوع این غذای ایرانی بسیار زیاد است. به طوری که برخی از ادویه‌جات و مواد مختلفی برای پخت این غذا استفاده می‌کنند. از جمله آن می‌توان به آبگوشت لیمو، آبگوشت ترشاله، آبگوشت برنج، نخودآب بره، آبگوشت سبزی، آبگوشت غوره، آبگوشت قیمه، آبگوشت لپه و غیره اشاره کرد.

اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که تفاوت دیزی با آبگوشت چیست، باید بگوییم که تاریخچه دیزی نشان می‌دهد که دیزی همان آبگوشت است. اما برای پخت این آبگوشت از ظروف مخصوصی به نام دیزی استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث شده است تا آبگوشت در میان دیزی‌پزی‌ها به این نام معروف شود.

معرفی بهترین دیزی سراهای ایرانی

 در سال‌های بسیار دور، مانند کله پاچه، دیزی در میان دیزی‌پزی‌ها رایج نبود. به طوری که اگر کسی هوس خوردن دیزی می‌کرد، باید آن را در قهوه‌خانه‌ها امتحان می‌کرد. به خصوص دیزی‌های دور میدان شوش از شهرت بسیار بالایی برخوردار بود و هر شخصی را وسوسه می‌کرد تا این غذای لذیذ و ایرانی را امتحان کند. از جمله دیزی‌های معروف تهران و سایر شهرها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهترین دیزی سراهای ایران

  • دیزی صناری: این دیزی مخصوص افراد کم درآمد جامعه بود. دیزی سراهای جنوب تهران معمولا این نوع دیزی را پخت می‌کنند.
  • دیزی قهوه‌خانه‌ای: قیمت پخت این نوع دیزی نسبت به دیزی پزی‌ها کمتر است؛ بنابراین افراد متوسط جامعه در صورت هوس دیزی می‌توانند دیزی‌های قهوه‌خانه‌ای را نوش جان کنند.
  • دیزی قابلمه: دیزی قابلمه درون دیگ مسی و بر روی تنور هیزمی پخته می‌شود. چربی این نوع آبگوشت فقط دنبه است که مقداری کم از آن استفاده می‌شود.
  • دیزی سنگکی: تاریخچه دیزی نشان می‌دهد که برخی از کاسبان به صورت مشترک مواد آبگوشت را تهیه می‌کردند و آن را به دکان سنگکی می‌دادند تا این غذای لذیذ را در تنور نانوایی بپزند. همچنین گاهی برخی از کارگران سنگکی، مواد آبگوشت را از درآمد نانوایی تهیه می‌کردند و درون تنور می‌پختند.

اگر شما هم هوس خوردن یک آبگوشت لذیذ و جاافتاده به همراه نان سنگک را کرده‌اید، بهترین دیزی‌سراهای تهران را به شما پیشنهاد می‌دهیم. از جمله این مکان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دیزی سرای آذری

یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین دیزی سراهای تهران، دیزی سرای آذری است که در جنوب تهران یعنی میدان راه آهن قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های خوب این دیزی سرا، رفتار خوب و حرفه‌ای رستوران‌دار آن است. همین ویژگی باعث شده است تا شما در این مکان احساس آرامش داشته باشید. تمامی دیزی‌های طبخ شده در این رستوران، بسیار عالی و جا افتاده است. در نتیجه این رستوران پاتوق عاشقان دیزی و آبگوشت است.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با تاریخچه کله پاچه لذیذترین غذای ایرانی

فضای قدیمی و سنتی این دیزی سرا به همراه اشیا قدیمی و تزئینات قدیمی بر روی دیوار، شما را به تاریخچه دیزی می‌برد.

دیزی سرای آذری

سرویس چای و قلیان این دیزی سرا همیشه به راه است. در نتیجه اگر هوس قلیان کردید، می‌توانید بعد از دیزی سفارش دهید. این دیزی سرا در بین تهرانی‌ها از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. در نتیجه همیشه شلوغ است. به خصوص روزهای تعطیل خیلی کم پیش می‌آید که صندلی خالی پیدا کنید. در نتیجه باید زودتر از خانه حرکت کنید تا بتوانید در خلوتی این غذای خوشمزه را امتحان کنید.

آدرس دیزی سرای آذری:  میدان راه آهن، ابتدای خیابان ولیعصر، روبروی شهرداری ناحیه ۴، پلاک ۳۰، دیزی سرای آذربایجان

دیزی سرای طرشت

اگر به دنبال یک دیزی سرای باصفا در تهران هستید، دیزی سرای طرشت را به شما پیشنهاد می‌دهیم. مدیریت این رستوران توسط فردی به نام آقا ناصر قهرمانی اداره می‌شود. اگر دیزی‌های این دیزی سرا را امتحان کرده باشید، با تصاویر و پوسترهای چسبانده شده به دیوار قطعا شگفت‌زده خواهید شد. علاقه آقای قهرمانی به هنرپیشه قدیمی ناصر ملک مطیعی باعث شده است تا تمام قسمت‌های دیوار این رستوران از پوستر این هنرپیشه پر باشد.

لحن، مرام و رفتار مدیریت این رستوران شما را به تاریخچه دیزی می‌برد. حال و هوای مردانه این رستوران باعث شده است تا کمتر خانمی وارد این رستوران شود. یکی از ویژگی‌های خوب این رستوران، قیمت مناسب و معقول دیزی‌های آن است. در نتیجه شما می‌توانید یک دیزی دلچسب، جاافتاده با طعم منحصر به فردی را تجربه کنید. به طوری که تا مدت‌ها طعم آن زیر زبان شما باقی خواهد ماند.

آدرس دیزی سرای طرشت: ضلع شمالی میدان آزادی، خیابان شهید صالحی، چهارراه طرشت شمالی، انتهای کوچه اکبری، جنب حسینیه بزرگ، دیزی سرای طرشت

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

رستوران دیزی بار

اگر به دنبال یک دیزی سرای شیک و مدرن هستید، دیزی‌های رستوران دیزی بار خیابان ملاصدرا را حتما امتحان کنید. این رستوران برخلاف رستوران‌های سنتی بسیار شیک و مدرن است. شما می‌توانید در رستوران دیزی بار انواع دیزی با قلیان به صورت مدرن و لوکس را امتحان کنید. این رستوران تازه تاسیس است و با دیزی سراهای قدیمی تهران کمی متفاوت است. در نتیجه در این رستوران خبری از تاریخچه دیزی نیست.

البته توجه به این نکته ضروری است که قیمت دیزی‌های رستوران دیزی بار نسبت به بقیه دیزی‌سراها کمی بالاتر است. به طوری که می‌توان آن را در رده رستوران‌های گران قیمت حساب کرد. منوی این رستوران از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. از جمله آن می‌توان به دیزی هندی، دیزی قلم، دیزی اعیونی، دیزی سنتی، دیزی گردن، دیزی کم چرب و غیره اشاره کرد.

منوی این رستوران تنها شامل دیزی نیست. بلکه شما می‌توانید سایر غذاهای سنتی مانند کوفته تبریزی، کشک بادمجان، میرزاقاسمی، دلمه بادمجان و برگه مو نیز سفارش دهید.

آدرس رستوران دیزی بار:  میدان ونک، خیابان ملاصدرا، بعد از شیخ بهایی، روبروی بیمارستان بقیه الله، رستوران دیزی بار

رستوران دیزی بار

دیزی لند

از دیگر دیزی سراهای مشهور تهران می‌توان به رستوران دیزی لند اشاره کرد. این دیزی سرا مشهور در خیابان شریعتی تهران قرار گرفته است. در این رستوران دو نوع دیزی سنگی یعنی دیزی سنگی تشریفاتی و دیزی سنگی معمولی طبخ می‌شود. این رستوران در کنار غذای سفارشی شما، سایر مخلفات مانند نان، سبزی تازه، انواع ترشی، ماست محلی و غیره نیز دارد؛ بنابراین در این رستوران یک پذیرایی کامل از شما خواهد شد.

از آنجایی که دکوراسیون و محیط داخلی رستوران دیزی لند سنتی است، در نتیجه شما را به یاد تاریخچه دیزی می‌اندازد. رستوران دیزی لند، علاوه بر دیزی‌های خوشمزه و جا افتاده، برخی غذاهای سنتی دیگر مانند کشک بادمجان، کوفته و انواع کباب‌ها را نیز ارائه می‌دهد. اما شهرت اصلی این دیزی سرا برای دیزی‌های خوشمزه و منحصر به فرد آن است.

آدرس رستوران دیزی لند: خیابان شریعتی، ظفر، گوی آبادی، خیابان راجیان، پلاک ۱۷، رستوران دیزی لند

دیزی بار آتیش

دکوراسیون سنتی و باصفا از یک طرف و طبخ انواع دیزی‌های خوشمزه و پرگوشت از طرفی دیگر باعث شده است تا رستوران دیزی بار به یکی از مشهورترین دیزی سراهای معروف تهران تبدیل شود. دیزی‌های این رستوران درون ظروف سفالی سرو می‌شود و یک حس و حال متفاوت را برای شما به ارمغان می‌آورد.

سبزی، نان سنگک، سالاد، ماست، ترشی و دوغ‌های خوشمزه از دیگر مواردی است که همراه با دیزی برای شما می‌آورند. طعم دیزی‌های این رستوران به قدری خوشمزه است که بعد از آن دوست ندارید برای خوردن دیزی آن را جایی دیگر امتحان کنید. از دیگر ویژگی‌های خوب رستوران بار آتیش برخورد مناسب پرسنل در کنار سرویس‌دهی بسیار خوب آن است. همین ویژگی باعث شده است تا افراد نسبت به آمدن به این رستوران تمایل داشته باشند.

این مطلب را هم بخوانید
دریاچه مهارلو ، دریاچه قرمز رنگی که شگفت انگیز است!

تاریخچه دیزی

این رستوران در محله‌های قدیمی تجریش قرار دارد و تاریخچه دیزی را به یاد شما می‌آورد. جلوی این دیزی سرا، جای پارک بسیار مناسبی وجود دارد؛ بنابراین شما نگرانی بابت پارک ماشین خود نخواهید داشت.

آدرس رستوران دیزی بار آتش:  میدان تجریش، خیابان امیرابراهیم دربندی (مقصودبیک سابق)، روبروی خروجی پارکینگ همت، پلاک ۸۲، دیزی بار آتیش

مستر دیزی

شاید در نگاه اول رستوران مستر دیزی با سایر دیزی‌سراها متفاوت به نظر برسد، اما کیفیت بسیار عالی دیزی‌های این رستوران باعث شده است تا مستر دیزی جزو یکی از بهترین دیزی سراهای تهران به شمار برود. در ظاهر این دیزی سرا چیزی شبیه یک رستوران فست فود است. چرا که دکوراسیون امروزی و مدرن این رستوران در کنار ظروف چینی شیک آن حسی متفاوت را برای شما به ارمغان می‌آورد.

این رستوران برای کسانی که به دنبال یک فضای سنتی هستند تا دیزی را در آنجا نوش جان کنند، ممکن است کمی خوشایند نباشد. از دیگر ویژگی‌های مثبت این دیزی سرا، دیزی‌های بهداشتی و سلامت آن است. به این دلیل که دیزی‌های این رستوران چرب نیستند و برخلاف تاریخچه دیزی بسیار سالم پخت می‌شوند. این رستوران دارای شعب بسیار زیادی در تهران و سایر شهرستان‌ها است.

از جمله بهترین شعبه‌های رستوران مستر دیزی می‌توان به شعبه ستارخان، شعبه قیطریه، شعبه میدان ولیعصر و شعبه پارک ملت آن اشاره کرد.

مستر دیزی

دیزی سرای تیلیت

اگر شما هم جزو علاقه‌مندان به غذای سنتی دیزی هستید و دوست دارید تا این غذای اصیل ایرانی را در یک محیط شاد و مدرن نوش جان کنید، خوردن دیزی‌های دیزی سرای تیلیت را از دست ندهید. همانطور که از نام این رستوران مشخص است، در این رستوران دیزی طبخ می‌شود. یکی از ویژگی‌های جذاب رستوران تیلیت، طبخ غذا در ظروف سفالی و سنتی است.

منوی جذاب رستوران تیلیت شامل دیزی آجیل، دیزی بزباش، دیزی زعفرانی، دیزی گیاهی، دیزی فلفلی و غیره است. تمامی غذاهای این رستوران همراه با ترشی سرو می‌شود. همچنین بعد از خوردن غذا با چای و نبات شما را غافلگیر می‌کنند. البته باید بگوییم که این سبک پذیرایی در تاریخچه دیزی وجود ندارد.

از دیگر ویژگی‌های مثبت رستوران تیلیت می‌توان به پرسنل حرفه‌ای و سرویس‌دهی عالی آن اشاره کرد. بنابراین این رستوران برای قرارهای خانوادگی یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. محبوبیت این رستوران در بین تهرانی‌ها بسیار بالا است. در نتیجه اگر قصد دارید تا در ایام تعطیل به این رستوران بیایید، حتما از قبل میز خودتان را رزرو کنید.

از آنجایی که این رستوران جزو دیزی سراهای لاکچری و مدرن به حساب می‌آید، در نتیجه قیمت‌های آن نیز نسبت به سایر دیزی سراها بالاتر است.

آدرس دیزی سرای تیلیت:  سعدی شمالی، روبروی منوچهری، کوچه مصباح، پلاک ۱۹۴، دیزی سرای تیلیت

دیزی سرای ایرانشهر

یکی از معروف‌ترین دیزی سراهای تهران، دیزی سرای ایرانشهر است. محبوبیت و شهرت این رستوران به اندازه‌ای است که تهرانی‌ها از تمامی نقاط برای امتحان کردن دیزی‌های خوشمزه این دیزی سرا، به این رستوران می‌آیند. یکی از جذابیت‌های این رستوران، دکوراسیون و محیط داخلی رستوران است. تمامی دیوارهای این رستوران از نقاشی‌های شاهنامه و هزار یک شب پر شده‌اند و شما را به تاریخچه دیزی می‌برد.

تمامی دیزی‌های طبخ شده این رستوران در ظروف سنگی طبخ می‌شود. همچنین همراه تمامی دیزی‌ها انواع ترشی، زیتون، ماست، سبزی و غیره نیز آورده می‌شود. البته این سرویس برای تمامی دیزی‌ها یکسان است. اما در آخر باید هزینه این سرویس اضافی را بپردازید.

کیفیت بسیار بالای دیزی‌های این رستوران در کنار محیط سنتی آن ارزش قیمت بالای دیزی‌های آن را دارد. همیشه مشتریان زیادی در صف انتظار دیزی در این رستوران هستند؛ بنابراین برای روزهای تعطیل باید از قبل میز خودتان را رزرو کنید.

آدرس دیزی سرای ایرانشهر:  خیابان کریمخان، خیابان ایرانشهر، خیابان آذری، دیزی سرای ایرانشهر

دیزی سرای ایرانشهر

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با بهترین دیزی سراهای تهران و تاریخچه آن صحبت کردیم. دیزی جزو آن دسته از غذاهای اصیل ایرانی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. اگر شما هم تجربه‌ای از یکی از دیزی سراهای شهر خودتان را دارید، می‌توانید زیر همین پست تجربه خوردن دیزی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

درباره “همه چیز در رابطه با تاریخچه دیزی ، غذای لذیذ ایرانی” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا