جاهای دیدنی ایران

میانه کجاست

ممکن است تا به حال اسم شهر زیبا و اصیل میانه به گوش شما نخورده باشد. اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که میانه کجاست باید بگوییم که این شهر پهناور در دل استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است و با تاریخ چند هزارساله خود به یکی از جاذبه‌های تاریخی ایران تبدیل شده است.

ما در این مقاله از سپنجا قصد داریم تا شما را با این شهر تاریخی آشنا کنیم. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر روح و روان شما را قطعا تازه خواهند کرد. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

برای اجاره سوئیت در میانه روی لینک کلیک کنید.

میانه کجاست

این شهر زیبا و قدیمی تاریخچه‌‌ای طولانی دارد. به طوری که با گشت و گذار در کوچه پس کوچه‌های این شهر، تاریخ چند هزارساله خواهید دید که در لابه‌لای تاروپود این شهر پنهان گشته است. خطوط و نقوش باستانی که از این شهر بدست آمده است، نشان از قدمت چند هزارساله این شهر دارد.

از آنجایی که این شهر تاریخی در میان دو سرزمین پارت‌ها و مادها قرار گرفته است، نام میانه را به آن نسبت داده‌اند. البته در گذشته شهر میانه به میانج شهرت داشته است. البته در تاریخ، تعابیری دیگری برای این شهر وجود دارد. برخی نام اصلی این شهر را مییانا یا میانا می‌دانند. این دو نام از ترکیب دو آوای “مای” و “آنا” ساخته شده‌اند و معنای ماد بزرگ یا ماد مادر را می‌دهند.

شهر میانه در زمان ساسانیان به مای شهرت داشت. به طوری که تا ابتدای دوران پهلوی، شهر میانه با نام مای صدا زده می‌شد. با روی کار آمدن دوران پهلوی نام این شهر به میانه تغییر پیدا کرد. در برخی کتاب‌های تاریخی که مربوط به قرن هفتم و هشتم هجری است، شهرستان میانه به گرمرود نیز نامیده شده است. این شهر تاریخی به دلیل موقعیت جغرافیایی خود به دروازه آذربایجان شرقی نیز معروف بود.

چرا که از جهت‌های مختلف به شهرهایی مانند سراب، بستان آباد، هشترود، زنجان، خلخال و اردبیل منتهی می‌شود. حتی در قدیم شهر میانه جزو مناطق اصلی کشور به شمار می‌رفت که ارتباط قسمت‌های مختلف شهرها را با بدنه اصلی کشور برقرار می‌کرد.

مطالعه بیشتر: راهنمای سفر به آذربایجان شرقی

میانه کجاست

آب و هوای میانه

در پاسخ به این سوال که شهر میانه کجاست باید بگوییم که این شهر تاریخی و زیبا درست در جنوبی‌ترین قسمت آذربایجان شرقی قرار گرفته است. شهر میانه از مرز جنوبی خود با شهر زنجان، از مرز شمالی خود با شهر دیدنی سراب، از مرز شمال غربی خود با شهر بستان آباد، از مرز غربی با شهر افسانه‌ای هشترود، از مرز شرقی با شهر سرسبز و دیدنی خلخال و از شمال شرق به استان سرسبز اردبیل منتهی می‌شود.

شهر میانه جزو یکی از بزرگترین شهرهای استان آذربایجان شرقی بعد از تبریز، مرند و مراغه به شمار می‌رود. اگر برای سفر تابستانی خود به دنبال یک مقصد خنک می‌گردید، شهر میانه را به شما پیشنهاد می‌دهیم. چرا که میانگین دمایی این شهر بین ۳ الی ۱۵ درجه سانتی‌گراد در گرمترین روزهای سال است.

یکی از شگفتی‌های شهر میانه تنوع آب و هوایی در آن است. برخی از قسمت‌های این شهر آب و هوای نیمه خشک و گرم در فصل‌هایی مانند بهار و تابستان دارد. این در حالی است که فصل پاییز و زمستان این شهر از آب و هوای سرد و کوهستانی برخوردار است و در اغلب روزها سرد و برفی است؛ بنابراین اگر قصد سفر به این شهرستان را دارید، بهترین زمان برای مسافرت فصل بهار و اوایل پاییز است. خنکای هوا یک سفر دل‌انگیز را برای شما به ارمغان می‌آورد.

تنوع آب و هوایی این شهر زیبا باعث شده است تا در خاک آن بیش از ۴۰ نوع پوشش گیاهی وجود داشته باشد. اگر سفری به این شهر زیبا داشته باشید، در مناطق کوهستانی این شهرستان گیاهان خودرویی مانند ریواس، نعناع کوهی، خاکشیر، ترشک و… را خواهید دید.

آب و هوای میانه

سوغاتی میانه

صنایع دستی سنتی میانه جزو مشهورترین سوغاتی‌های این شهر است. ظرافت و زیبایی این صنایع دستی نظر هر گردشگری را به سمت خود جلب خواهد کرد. اگر شما هم به کارهای سنتی علاقه دارید، خرید جارو، گلیم و قالی‌های میانه را از دست ندهید.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای جامع و کاملی از تمام آن‌چه راجع به خلیل شهر بهتر است بدانیم

خوراکی‌های خوشمزه میانه از دیگر مواردی است که می‌توانید برای عزیزان خود سوغاتی ببرید. از جمله آنها می‌توان به کمبوزه، سیب، برنج، لبنیات، عسل، گیاهان دارویی، ایشلی فطیر و… اشاره کرد.

غذاهای محلی میانه

خوردن غذاهای محلی هر شهر، جزو یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر به شمار می‌رود. اگر سفری به شهر دیدنی میانه داشتید، از خوردن غذاهای محلی آذربایجان شرقی غافل نشوید. این خوراکی‌های لذیذ و دلچسب قطعا هوش را از سر شما خواهند برد. یکی از مشهورترین غذاهای محلی میانه، آبگوشت بامیه است. این غذای لذیذ از گوشت گوسفندی، گوجه رنده شده، بامیه و ادویه‌های مخصوص تشکیل شده است.

از دیگر غذاهای سنتی شهر میانه می‌توان به ماهی ساجی یا ساج بالیغی اشاره کرد. این غذای سنتی از ماهی قزل آلا پخته می‌شود. برای پخت ماهی قزل آلا در میانه از هیچ‌گونه روغنی استفاده نمی‌شود. بلکه آن را بر روی ساج گذاشته و آن را می‌پزند. همین موضوع باعث شده است تا این نام را برای این نوع غذا انتخاب کنند.

در طول سفر خود اگر چشمتان به غذاخوری‌های سنتی میانه خورد، خوردن ماهی سنتی میانه را از دست ندهید. این غذا جزو یکی از سالم‌ترین غذاهای سنتی میانه به شمار می‌رود که با طعم متفاوت و خوشمزه خود، نظر هر سلیقه‌ای را به خود جلب می‌کند.

بعد از یک روز گشت و گذار در شهر میانه، بستنی سنتی میانه همراه با کیک مخصوص آن بسیار می‌چسبد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد بستنی‌های این منطقه تهیه آن از لبنیات درجه یک میانه است. همین ویژگی باعث تفاوت مزه آن با سایر بستنی‌هایی است که تا به حال خورده‌اید.

غذاهای محلی میانه

طبیعت میانه

شهر میانه به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی متفاوت باعث شده است تا طبیعت بی‌نظیری داشته باشد. شما می‌توانید با گشت و گذار در طبیعت بکر و منحصر به فرد این منطقه انواع گونه‌های گیاهی و جانوری را ببینید. مراتع سرسبز این منطقه پر از گونه‌های گیاهی خودرو است که از آنها به عنوان گیاهان دارویی استفاده می‌شوند.

از آنجایی که در طبیعت میانه، گونه‌های جانوری مختلفی وجود دارند، در نتیجه این شهر جزو مناطق حفاظت شده به حساب می‌آید. از جمله جانوران و پرندگان طبیعت میانه می‌توان به آهو، خرس قهوه‌ای، رودک، راسو، گراز، روباه، گرگ، گربه وحشی، کورکور، تیهو، عقاب طلایی، شاهین و… اشاره کرد.

مکان‌های دیدنی میانه

همانند سایر شهرهای استان آذربایجان شرقی، شهر میانه مکان‌های دیدنی بسیار زیادی دارد. به طوری که با یک روز گشت و گذار در این شهر نمی‌توانید از تمامی جاذبه‌های گردشگری این شهر دیدن کنید. از جمله مکان‌های دیدنی شهر میانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتر بخوانید: استان آذربایجان شرقی را بشناسیم

۱- پل شهرچای

یکی از جاهای دیدنی میانه پل شهرچای است. این پل دیدنی در مسیر رودخانه‌ای به همین نام در روستای تازه کند ساخته شده است. از آنجایی که طول این پل به ۲۶۰ متر می‌رسد، به طولانی‌ترین پل آذربایجان شرقی شهرت پیدا کرده است. این پل دارای ۲۳ دهانه گنبدی است که در قدیم هر کدام از این قسمت‌ها به عنوان محلی برای استراحت مسافران به شمار می‌رفت.

این پل شگفت‌انگیز به دلیل نداشتن هیچ‌گونه کتیبه، سال ساخت آن مشخص نیست. اما به دلیل شباهت آن به سی و سه پل اصفهان می‌توان حدس زد که قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد.

پل شهر چای

۲- مسجد سنگی

یکی از شگفت‌انگیزترین آثار تاریخی شهر میانه، مسجد سنگی آن است. دلیل نام‌گذاری این مسجد به این نام، سنگ نمای بیرونی این مسجد است. معماری داخلی این مسجد به دلیل وجود نقش‌ها، کتیبه‌ها و آجرهای قرمز رنگ، نگاه هر بیننده‌ای را به سمت خود خیره می‌کند. برخی قدمت این مسجد را به قرن ششم و برخی آن را به قرن هشتم نسبت می‌دهند.

اما کتیبه‌هایی که بر روی دیواره‌های این مسجد وجود دارند، نشان می‌دهد که این بنا در دوران صفویه و قاجاریه بازسازی شده است. مسجد سنگی میانه با معماری اسلامی شگفت‌انگیز خود در سال ۱۳۴۸ به ثبت در آثار ملی ایران رسیده است.

۳- قبر امامزاده محمد

اگر سری به میانه زدید، دیدن امامزاده محمد در روستای کندوان را از دست ندهید. فاصله این امامزاده از شهر میانه تنها ۳۵ کیلومتر است؛ بنابراین شما تنها با نیم ساعت رانندگی می‌توانید خودتان را به این ساختمان گلی با ضریح چوبی برسانید.  محلی‌های این منطقه، این امامزاده را فرزند امام صادق (ع) می‌شناسند. سفره‌ای از نور که قطعا حال و هوایی معنوی برای شما به ارمغان می‌آورد.

در حوالی امامزاده محمد، امامزاده‌های دیگری نیز وجود دارند. برخی از این امامزاده‌ها در روستاهایی مانند صومعه، حسن آباد، ترکمانچای، دمیرچی، چرور، گاوینه رود و… قرار گرفته‌اند. اگر شما هم به مکان‌های مذهبی علاقه دارید، دیدن از این امامزاده‌ها خالی از لطف نیست.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با طبیعت بکر جنگل های ارسباران

۴-قلعه نجفقلی خان

قلعه زیبای نجفقلی خان، در جنوب شرقی شهر میانه خودنمایی می‌کند. برخی از باستان‌شناسان در نزدیکی این قلعه بناهای مسکونی بسیار زیادی را پیدا کرده‌اند. همچنین در بخش جنوب و جنوب غربی این قلعه باغ‌ها و زمین‌های زراعی بسیار زیادی دیده شده‌اند. البته امروزه دیگر از این قلعه اسرارآمیز چیزی باقی نمانده است و تنها می‌توانید ساختمان متروکه آن را ببینید. اگر علاقه به بازدید از جاذبه‌های تاریخی دارید، دیدن این قلعه می‌تواند برای شما جالب باشد.

قلعه نجفقلی خان

۵- قیز کورپوسی (پل دختر)

یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های گردشگری میانه قیز کورپوسی است که به پل دختر شهرت دارد. این مکان تاریخی برخلاف سایر مکان‌های دیدنی میانه همچنان پابرجا است. برای بازدید از این پل زیبا و دیدنی باید به ۲۰ کیلومتری شهر میانه یعنی دامنه شرقی قافلانکوه بروید. این پل بر روی رودخانه قزل اوزون بنا شده است.

شهرت این پل به دلیل پایه‌های آجری آن است. این پل عظیم از ۳ دهانه تشکیل شده است که بر روی آب راهی قرار گرفته‌اند. نوشته‌هایی به خط نستعلیق و کوفی بر روی قسمت‌های این پل دیده می‌شوند که تاریخ تعمیر و بازسازی آن را نوشته است. اما هیچ اثری از تاریخ احداث آن وجود ندارد.

۶- کاروانسرای جمال آباد

در ۳۵ کیلومتری شهر میانه، یک کاروانسرای دیدنی وجود دارد که قدمت آن به سال ۱۰۶۵ هجری قمری می‌رسد. در نوشته‌های جهانگرد معروف آمده است که این کاروانسرای دیدنی توسط وزیر سلطان مغول یعنی غیات‌الدین محمد بنا شده است. اما بسیاری از تاریخ‌شناسان این موضوع را رد کرده‌اند. در حال حاضر از این کاروانسرای زیبا و مستحکم قدیمی، چیزی جز خرابه‌های نیمه ویران باقی نمانده است.

۷- آبشار بلوکان

اگر عاشق طبیعت هستید و به طبیعت گردی علاقه دارید، در سفر به میانه سری به آبشار بلوکان بزنید. این آبشار دیدنی در یکی از مناطق سرسبز و بکر شهرستان میانه واقع شده است. ارتفاع ۱۰ متری این آبشار هوش را از سر شما خواهد برد. از جاری شدن این آبشار بر روی خاک، رودخانه‌ای با همین نام به وجود آمده است و باعث سرسبزی مناطق اطراف آن شده است.

کشاورزان پایین‌دست این منطقه، زمین‌های خودشان را از آب‌ این رودخانه سیراب می‌کنند. این رودخانه بعد از عبور از مسیر پرپیچ و خم با پیوستن به قزل اوزون به دریای خزر می‌ریزد. برای دیدن این آبشار کافی است از میانه راهی بلوکان شوید. البته برای رفتن به روستای بلوکان باید بعد از شهرستان ترکمنچای از جاده خاکی روستای یوخاری سوما عبور کرده تا به روستای دستجرد و سپس روستای بلوکان برسید.

اگرچه مسیر دسترسی به این آبشار کمی سخت است، اما زیبایی‌های طول مسیر از سختی آن می‌کاهد. به خصوص اگر عاشق طبیعت هستید، آبشار پر آب و خرم بلوکان حس و حال متفاوتی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

۸- بازار میانه

بازار میانه به عنوان بزرگترین و اصلی‌ترین بازار این شهرستان جزو یکی از جاهای دیدنی آن به شمار می‌رود. برای دیدن صنایع دستی این شهر و خرید انواع پوشاک و سوغاتی پیشنهاد می‌کنیم که سری به این بازار بزنید. پاساژ الماس و مرکز خرید محمد از دیگر مراکز بزرگ خرید در شهر میانه به حساب می‌آیند.

بازار میانه

سفر به میانه از تهران

اگر برای شما این سوال پیش آمده است که میانه کجاست و چگونه به این شهر برسید، باید بگوییم که برای دسترسی به این شهر باید از تهران، قزوین و زنجان خودتان را به آزادراه زنجان تبریز برسانید. با وارد شدن به این آزادراه می‌توانید به سمت میانه حرکت کنید. امکان سفر به میانه به صورت هوایی نیز برای شما ممکن است. البته به صورت هوایی نمی‌توانید مستقیم به میانه برسید. بلکه باید در نزدیک‌ترین فرودگاه به میانه یعنی فرودگاه اردبیل و یا سهند مراغه پیاده شوید.

امکان سفر به مراغه با قطار برای علاقه‌مندان به این شهر نیز فراهم است. از آنجایی که میانه دارای ایستگاه قطار است؛ بنابراین راحت‌ترین روش برای سفر به این شهر زیبا، سفر با قطار است.

سخن نهایی

اگر برای سفر تابستانه خود به دنبال یک شهر زیبا و تاریخی هستید، میانه با آب و هوای دلپذیر، خوراکی‌های جذاب، سوغاتی‌های هیجان‌انگیز و جاذبه‌های گردشگری دیدنی خود می‌تواند بهترین مقصد برای شما باشد. تنها کافی است تا بار سفر ببندید و راهی جاده زیبای آذربایجان شرقی شوید. شما می‌توانید برای اجاره سوئیت یا خانه در میانه، سری به سایت سپنجا بزنید و نسبت به رزرو مکان در این شهر اقدام کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 4]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا