دیدنی های مشهد

۴ مورد از مکان های گردشگری نشتیفان

از جاذبه ها تا اقامتگاه های بومگردی!

نشتیفان یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران است؛ اما متاسفانه افراد بسیار کمی هستند که از وجود این شهر و جاذبه های بی نظیرش، خبر دارند.

نشتیفان در استان خراسان رضوی واقع شده است و اگر سری به مشهد می‌زنید، پیشنهاد می‌کنیم این شهر و دیدنی هایش را تحت هیچ شرایطی از دست ندهید.

یکی از مشهورترین جاهای دیدنی نشتیفان که در ادامه معرفی می‌کنیم، مجموعه خشتی آن است که به زودی به ثبت جهانی می رسد و افتخاری بزرگ برای ایران محسوب می شود. با سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا همراه باشید تا مکان های گردشگری نشتیفان را تمام و کمال در کنار هم بشناسیم و سفری به آنجا داشته باشیم:

فاصله نشتیفان تا مشهد

اولین قدم در شروع این سفر آن است که بدانیم اصلا نشتیفان کجاست؟ فاصله اش تا مشهد چقدر است؟ همان طور که گفتیم این شهر باستانی در خراسان رضوی و جنوب غربی مشهد واقع شده است.

برای رفتن به آنجا از مشهد، تنها ۲۵۰ کیلومتر مسیر پیش رویتان قرار دارد. مکان های گردشگری نشتیفان آنقدر می‌ارزد که بخشی از سفر و بازدید از جذاب ترین جاهای دیدنی مشهد  را به این شهر اختصاص دهید. در ادامه با لیستی از این جاذبه ها آشنا می‌شوید:

آسیاب های بادی از مکان های گردشگری نشتیفان

آسبادهای نشتیفان خواف

آیا تا به حال از نزدیک آسیاب های بادی را دیده اید؟ در گذشته های دور در خراسان رضوی و به طور کلی در شرق کشور، استفاده از آسیاب ها برای بهره بردن از انرژی باد، طرفداران بسیار زیادی داشته است.

مردم در آن زمان به ۲ دلیل به ساخت این گونه از آسیاب های بادی روی آورده اند؛ یکی به دلیل وجود بادهای شدید و دیگری کم آبی در آن زمان است.

شهر نشتیفان در اوایل قرن نهم هجری به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای ایران یاد می‌شده است؛ ساخت آسیاب های بادی در این شهر بار دیگر به شهرت آن افزود و اکنون در انتظار ثبت جهانی است.

اقامت در اقامتگاه سنتی در نشتیفان

خوب است بدانید آسبادهای این شهر، از محبوبیت بسیار زیادی در بین گردشگران برخوردار است. این دیدنی مشهور شهر، مربوط به دوره صفویان است و در عصر خود به زندگی بسیاری از انسان ها رونق و رفاه بخشیده است.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین فست فودهای مشهد را کجا امتحان کنیم؟

آسبادها از مکان های گردشگری نشتیفان

شاید بخواهید درباره ساخت این آسیاب های بادی اطلاعات بیشتری داشته باشید؛ در این صورت این پاراگراف را بخوانید. آسیاب های بادی ابزاری هستند که با استفاده از نیروی باد به حرکت درمی‌آیند در آن زمان برای آسیاب کردن گندم ها از آن استفاده می‌شده است.

شهر نشتیفان

در آن زمان بادهایی ۱۲۰ روزه وجود داشته است که تمامی مناطق شرق کشور از سیستان بلوچستان تا نشتیفان را در بر می‌گرفته است. این بادها قدرت بسیار زیادی داشته اند و محرک بی نظیری برای آسبادها بودند.

جالب است بدانید این بادها تنها در ماه های اردیبهشت تا پاییز می‌وزیده اند، اما تا زمان های طولانی بعد از آن تاثیراتشان وجود داشته است.

مدرسه غیاثیه خرگرد نشتیفان

از دیگر مکان های گردشگری نشتیفان مدرسه غیاثیه خرگرد است. این بنا از دیدنی های به جا مانده از قرن نهم است و دارای قدمتی بسیار طولانی است. با گذشت این همه سال، هنوز هم زیبایی و ابهت خود را در میان دیگر جاذبه های باستانی حفظ کرده است.

اگر سری به این بنا بزنید، قطعا رنگ و زیبایی کاشی ها و معماری آن در چشم شما خودنمایی خواهد کرد.

از این مکان در گذشته ها برای تجمع صاحبان نظر در علم و دانش و دانشمندان استفاده می‌شده است و اکنون تنها از آن جاذبه ای برای گذراندن اوقات فراغت در شهر نشتیفان باقی مانده است.

این مدرسه توسط دو برادر معمار به نام های هاب قوام الدین و غیاث الدین شیرازی ساخته شده است و مربوط به دوره شاهرخ تیموری است.

اقامت در خانه بومگردی در نشتیفان

معماری آن به سبک بناهای چهار ایوانی است که دارای ۳۲ حجره می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم مدرسه غیاثیه ر حتما در برنامه تان قرار دهید.

مدرسه غیاثیه خرگرد از مهمترین مکان های گردشگری نشتیفان

قبرستان سنگی، جاذبه ای عجیب

از مهیج ترین و عجیب ترین مکان های گردشگری نشتیفان قبرستانی است که روی آن سنگ های عمودی وجود دارد. طول این سنگ ها یکسان نیست و گاهی به ۴ متر هم می‌رسد!

این پدیده ما را به یاد جاذبه باغ میوه سنگی می‌اندازد که می‌توانید توضیحاتش را در مقاله زیر بخوانید:

●       باغ میوه سنگی ؛ جاذبه ای با داستانی رازآلود که باید ببینید!

این مطلب را هم بخوانید
جزیره هرمز عروس سرخ پوش

عمر این قبرستان مربوط به قرن ها پیش می‌باشد و حکایت های مختلفی درباره آن وجود دارد.

برخی می‌گویند این قبرها برای نوادگان اشکانیان است و برخی دیگر می‌گویند، این قبرها متعلق به ۴۴ نفر از بزرگان شهر است که بین مردم نشتیفان از محبوبیت زیادی برخوردار بوده اند.

اقامت در بومگردی سنتی در نشتیفان

در این روزها و دنیای امروز ما مردم برای حاجت گرفتن به آنجا می‌روند و لطف خودشان به این مکان را نشان می‌دهند. خالی از لطف است اگر از این جاذبه قدیمی دیدن نکنید.

قبرستان نشتیفان

در آخر: اقامتگاه بوم گردی نشتیفان

اگر به این شهر سفر می‌کنید و می‌خواهید نهایت استفاده را از مکان های گردشگری نشتیفان ببرید، باید بدانید که ممکن است ۲ یا ۳ روز در این شهر ماندگار شوید. از این رو باید به فکر اقامت باشید.

متاسفانه هتل های مدرن و امکانات شهرهای دیگر در آنجا وجود ندارد و تنها گزینه پیش رویتان استفاده از اقامتگاه های بوم گردی نشتیفان است. در این اقامتگاه ها، حال و هوای سنتی و زندگی گذشته به جانتان می‌خورد و سفری به یاد ماندنی می‌سازید.

اگر از سفر به این شهر و مکان های گردشگری نشتیفان نشتیفان اطمینان دارید، اصلا نگران مسائل اقامتی خود نباشید. سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا در تمام طول این مسیر همراه شماست و این امکان را به شما می‌دهد تا در کوتاهترین زمان، محل ایده آلتان را پیدا کنید و سفری به یاد ماندنی را بسازید.

در نظر داشته باشید، برای رزرو سوئیت در نشتیفان می‌توانید اقامتگاه ها را براساس تعداد اتاق، قیمت، مکان و … در دسته های مختلف قرار دهید و محل مورد نیازتان را پیدا کنید. آیا شما تجربه سفر به نشتیفان را داشته اید؟ در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید!

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا