دیدنی های مازندران

موزه تماشاگه خزر | جلوه زیبای هنر در رامسر

موزه تماشاگه خزر (رامسر) یکی از زیباترین موزه های هنر ایران

موزه تماشاگه خزر (رامسر) یکی از جاهای دیدنی رامسر باقیمانده از موزه‌های زمان شاه و دوران پهلوی است که به عنوان کاخ مرمر شهر رامسر شهرت دارد. در مجله سپنجا قصد داریم، درباره این مکان تاریخی اطلاعاتی ارائه کنیم تا با شناختی کامل برای بازدید از کاخ موزه رامسر و سفر به این شهر شمالی آماده شوید. لطفا با ما همراه باشید.

می‌توانید به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان از مسیر آزاد راه شمال تهران به رامسر برسید. البته جاهای دیدنی رامسر به قدر زیاد است که اگر بخواهید درباره هر یک از آن اطلاعاتی بدست آورید باید به صفحه جاهای دیدنی رامسر بروید.

کاخ مرمر رامسر به‌عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر سالانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور می باشد.

از طریق سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا می‌توانید بهترین اقامتگاه‌ها را در شمال مشاهده و رزرو کنید.

چرا از موزه هنر ایران کاخ مرمر بازدید می کنیم؟

موزه تماشاگه خزر (رامسر) به عنوان یک جاذبه تاریخی ماندگار در قلب شمال کشور برای شما سفر خاطره انگیزی را رقم خواهد زد. این کاخ موزه چندین موزه متنوع دیگر را در خود جای داده است و از متفاوت‌ترین و زیباترین کاخ‌های ایران به‌شمار می‌رود.

از مکان‌های تاریخی که در سال ۱۳۹۰ جزوه پرطرفدارترین جاذبه گردشگری محسوب شده است و یکی از موزه‌های جهانی را به نام موزه بین‌المللی عاج را کنار خود دارد.

موزه تماشاگه خزر

کاخ موزه مرمر یا موزه تماشاگه خزر (رامسر)

اگر بخواهید یک عمارت تماشایی را از موزه های شهر رامسر مثال بزنید کافیست اطرافتان را نگاه کنید تا کاخ زیبای سلطنتی رامسر را ببینید. این موزه هنر ایران دارای نام‌های متعددی مانند باغ رامسر، کاخ سلطنتی رامسر، کاخ موزه مرمر، کاخ مرمر و موزه تماشاگه خزر (رامسر) است.

این مکان تاریخی در سال ۱۳۱۶ با دستور رضاه شاه ساخته شد و خانواده پهلوی از آن به عنوان محل اقامت خود استفاده می‌کردند.

راهنمای سفر به رامسر

 فضای سبز موزه رامسر با مساحت ۶۰۰۰ متر مربع از پوشش‌های گیاهی متنوع و حتی نایاب تشکیل شده است. این مکان در سال ۱۳۵۷ با تغییراتی مواجه شد و در حال حاضر به عنوان مجتمع فرهنگی و شهدای رامسر فعالیت می‌کند.

البته چند موزه دیگر در جاذبه گردشگری وجود دارد که مردم را به سمت خود می‌کشاند. بازدید و توجه زیاد گردشگران در سال ۱۳۹۰ باعث شد موزه تماشاگه خزر (رامسر) از پر بازدید ترین موزه‌های ایران معرفی شود.

این در واقع افتخاری برای شهر رامسر است که باید از آن حفاظت کنند. به نظر شما چه جذابیت‌هایی باعث می‌شود گردشگران از این مکان تاریخی بازدید کنند؟ آیا شما به این جاذبه گردشگری در شمال کشور سفر کرده اید؟

این مطلب را هم بخوانید
آنچه که باید پیش از سفر به شهر نوشهر بدانید!

موزه تماشاگه خزر

جاذبه های خاص کاخ موزه رامسر

شما هنگام ورود به کاخ مرمر رامسر باید از باغی زیبا عبور کنید که در آن گیاهان متنوع و گونه های نایاب بسیاری در حال رویش هستند. حتی می‌توان این باغ موزه را به‌عنوان یکی از زیبا ترین باغ‌های گیاه‌شناسی ایران معرفی کرد. باغ موزه تماشاگه خزر (رامسر) به واسطه اینکه اقامتگاه رضا شاه پهلوی بوده، اغلب محصولات نایاب در ایران، برای اولین بار وارد و در این باغ کاشته می‌شد. از جمله این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نخستین نهال‌های مرکبات اصلاحی
  • نخستین گیاهان زینتی

باغ موزه رامسر دومین رویشگاه گیاه برهنه

کاخ موزه مرمر رامسر، به واسطه پرورش گیاه برهنه دومین رویشگاه این گیاه در خاورمیانه به‌شمار می‌رود. گیاه برهنه یکی از معروف ترین و قدیمی ترین گونه‌های گیاهی در طول تاریخ که با قدمتی ۴۰۰ ساله در باغ موزه رامسر وجود داشته است.

شاید در اطراف باغ موزه با درختانی جالب‌انگیز مواجه شوید و زیبایی آن‌ها مدت‌ها شما مجذوب کند. این درختان نزدیک به ۲۳ متر ارتفاع و ضخامت ۱.۵ متری دارند.

البته نام دیگر این درختان چهار شاخ است که در گذشته، درختان محوطه کاجی باغ موزه را با این نام می‌شناختند.

محصولات گیاهی نظیر باغچه‌های چای و گل گاوزبان، درختان کاج و سرو و نخل، باغ‌های مرکبات و بامبو و کیوی در این باغ پرورش می‌یابند.

موزه تماشاگه خزر

را های ورودی باغ در جهت شرقی و غربی آن قرار دارد. با عبور از مسیر پیچ پس از ورودی درب‌های باغ با گل و گیاهان زینتی مواجه می‌شوید که با ترکیب شن و ماسه جلوه خاصی به فضای باغ داده اند.

این مکان تاریخی یک جاذبه کوچک و قدیمی دارد که در محوطه باغ آن را خواهید دید و آن حوض آبی رنگی است که آب آن از چشمه تامین می‌شود.

تله کابین رامسر

موزه تماشاگه خزر (رامسر) با ترکیبی از معماری ایرانی و آلمانی

همان‌طور که گفتیم مساحت باغ موزه رامسر ۶۰۰۰ متر مربع است و معماری آن ساخته دست مهندس هوانس اونیک قریبیان است. مهندسان نظارتی در مراحل ساخت این باغ معماران حرفه‌ای ایرانی و آلمانی بوده‌اند.

حوض آبی رنگ در محیط باغ به‌عنوان یکی از عناصر مهم در معماری باغ به‌شمار می‌رود.

از قسمت شمالی باغ با عبور از ۱۱ پله از طرف حوض به ورودی اصلی کاخ موزه خواهید رسید.

نکات جالبی در معماری این باغ تاریخی و سایر موزه های شاه وجود دارد. از مصالح بسیار ارزشمند و قیمتی گرفته تا تزئیناتی که در فضای داخلی این باغ انجام شده است.

یکی از دلایلی که به این کاخ موزه کاخ مرمر می‌گویند وجود سنگ‌های مرمر رگه دار از مشهد می‌باشد که با قطر ۳۰ سانتی‌متر در نمای اصلی کاخ استفاده شده است.

این مطلب را هم بخوانید
نمک آبرود قطب گردشگری شمال ایران را بشناسید.

در مقابل ایوان و ستون‌هایی را می‌بینید که از سنگ‌های مرمر یکپارچه با ارتفاع ۱۰ متر ساخته شده‌اند. اگر درباره معماری یونانی و ایرانی اطلاعاتی داشته باشید و با دقت به ستون‌ها، می‌بینید که تاج ستون آن و پای آن‌ها الهام گرفته از هنر حجاری یونانی است.

موزه تماشاگه خزر

فضاهای اصلی بنای کاخ از تالار مرکزی و هال و دو اتاق بزرگ تشکیل شده است. اتاق‌ها و تالار مرکزی از جهت شرقی و غربی هم ورودی دارند و درهای اتاق به سمت تالار مرکزی باز می‌شوند.

زیبایی‌ها و جذابیت‌های خیره کننده باغ موزه رامسر در ظرافت‌های معماری و گچ بری‌ها دو چندان می‌شود.

این گچ بری‌ها با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در دو طرف کاخ به شکل متقارن بکار رفته است. با وارد شدن به محیط داخلی کاخ با پنجره‌های منبت کاری شده و طراحی‌های هندسی چوبی مواجه خواهید شد که زیبایی توأم با آرامشی به فضای داخلی بخشیده است.

آثار دیدنی و قدیمی موزه تماشاگه خزر (رامسر)

موزه‌های شاه معمولاً وسایل زیادی را به یادگار گذاشته‌اند. این کاخ موزه رامسر هم لوازم و اشیای قیمتی بسیاری دارد که در آن زمان با بهترین متریال تولید شده اند.

شاید هنوز بتوان از ابزار و وسایل تاریخی استفاده کرد. این موزه دیدنی از برخی کشفیات باستان‌شناسی هم نگهداری می‌کند.

از آثار قدیمی کاخ مرمر رامسر می‌توان به سرویس‌های متنوع مبلمان و شمعدانی‌ها و کمدهای آنتیک، مجسمه‌های ساخته شده از جنس مرمر و برنز، تابلوهای نگارگری و نقاشی که هنرمندان معروف جهان خلق کرده اند، وسایل و اشیای بلوری، کشفیات باستان شناسان، گلیم‌ها و فرش‌های دستباف ایرانی اشاره کرد.

در سالن‌های دیگر این کاخ موزه بسیاری از تزیینات و هنرمندی‌های انسانی، ابزارهای جنگی و … را خواهید دید.

مکان های ناشناخته مازندران

کلام آخر

در این مقاله سپنجا سعی کردیم درباره موزه تماشاگه خزر (رامسر) از زیباترین موزه های شهر رامسر اطلاعات گردشگری و تاریخی را به شما ارائه کنیم.

اگرقصد سفر به این مکان تاریخی در شهر رامسر را دارید، از طریق راهنمای سفر به رامسر می‌توانید از دیگر جاذبه‌های تفریحی شهر هم اطلاعاتی داشته باشید و برای محل اقامت قبل از آن که سفر را آغاز کنید.

برای اجاره اقامتگاه کافی است وارد سایت سپنجا شوید و اجاره سوئیت در رامسر یا ویلا را در نوار جست و جو وارد کنید تا تمامی اقامتگاه‌های رامسر همراه با عکس به شما نمایش داده شود.

منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا