جاهای دیدنی ایران

معرفی لیدر محلی هرمز

خیلی از مردم ایران برای گذراندن تعطیلات و پر کردن اوقات فراغتشان به سمت مناطق سرسبز شمالی کشور راهی می‌شوند، در صورتی که از زیبایی‌ها و جذابیت‌های بخش جنوبی ایران غافل هستند. مناطق جنوبی ایران حال و صفای دیگری دارد که یکی از آن‌ها شهر زیبای هرمز است. برای سفر به هرمز و دیدن جاذبه‌های آن بهتر است به صورت گروهی و با تور گردشگری راهی سفر شوید تا لیدر محلی هرمز تمام جاهای دیدنی این شهر را به شما نشان دهد.

شما می‌توانید با خودروی شخصی هم این سفر را بپیمایید؛ اما اگر اولین بار است که می‌خواهید به این منطقه سفر کنید توصیه می‌شود حتما به همراه یک راه‌بلد و یا همراه یک تور گردشگری سفر خود را آغاز کنید؛ اینگونه راه را گم نکرده و برای رزرو هتل و آماده کردن وعده‌های غذایی دچار نگرانی نخواهید شد چون همه این‌ها توسط خود لیدر انجام می‌شود. در این مقاله سپنجا قصد دارد تا شما را با جاذبه‌های گردشگری هرمز و لیدر محلی آن آشنا کند؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای اجاره سوئیت در هرمز روی لینک کلیک کنید.

شهر هرمز

شهر زیبای هرمز در استان هرمزگان و در شهرستان بندر عباس واقع شده و جمعیت آن در سال ۱۳۹۵ طبق آمار و سرشماری‌های انجام گرفته معادل با ۵۸۹۱ نفر بود. این شهر در حقیقت در جزیره هرمز قرار دارد و فاصله آن تا بندرعباس حدود ۸ کیلومتر است. هرمز را با کلید خلیج فارس می‌شناسند؛ زیرا در نزدیکی تنگه هرمز قرار گرفته و موقعیت جغرافیایی آن هم حرف ندارد. اگر اطلاعی راجع به خیلی از جاهای این شهر ندارید نگران نباشید، چون لیدر محلی هرمز شما را با جای جای این شهر آشنا می‌کند.

موقعیت خوب این شهر باعث شده تا از لحاظ بازرگانی، تجاری، اقتصادی و راهبردی در شرایط خوبی قرار داشته باشد؛ به همین جهت این شهر از جایگاه بالا و اهمیت خاصی برخوردار است. هرمز چندین سال در دست پرتقالی‌ها بود که در سال ۱۶۲۲ میلادی، یعنی زمانی که شاه عباس بر ایران حکومت می‌کرد پس گرفته شد. هرمز در گذشته هورموغ نام داشته که به زبان محلی هرمزگان مغ به معنای نخل بوده و تقریبا از ترکیب این دو کلمه می‌توان به کلمه موغستان رسید.

شهر هرمز

در حقیقت باید بندرگاه موغستان باشد که به اشتباه آن را هرمز صدا می‌زنند. در کتاب‌های مختلف نام‌های گوناگونی از این شهر استفاده شده است، طوری که جغرافی‌دانان آن را زرون می‌نامند و حتی در یکی از شعرهای حافظ شیرازی هرمز را هرموز نوشته است؛ البته یونانیان باستان نیز با نام ارگانا آن را صدا می‌زدند. زبان مردم این منطقه فارسی است؛ اما لهجه مینابی و بندری دارند و مذهب و دین بیشتر آن‌ها شیعه است.

اقوام مختلفی مثل هلندی‌ها و پرتقالی‌ها مدتی در ایران حضور داشته‌اند، به همین جهت زبان‌های آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. اکثر مردم هرمز به کار صیادی مشغول هستند و از این راه به درآمد خوبی هم می‌رسند. این شهر دارای صنایع دستی خاص و منحصر به فردی است که توجه خیلی از گردشگران و مسافران را جلب می‌کند. جاذبه‌های خارق‌العاده و نایاب هرمز باعث شده تا افراد زیادی از اقصی نقاط دنیا به سمت این شهر حرکت کنند.

لیدر محلی هرمز

اگر از مناطق خیلی دور به شهر هرمز سفر کرده باشید و با هیچ کدام از بخش‌های آن آشنایی نداشته باشید می‌توانید از لیدر محلی هرمز کمک بگیرید. لیدرهای زیادی وجود دارند که شما را برای تماشای جاذبه‌های جذاب و دیدنی این منطقه راهنمایی کنند تنها کافیست آن‌ها را بشناسید و برای ارتباط با آن‌ها شماره داشته باشید. وظیفه همه لیدر‌ها در هر منطقه هدایت و رهبری است مخصوصا اگر برای سفر تور گردشگری را انتخاب کرده باشید.

یکی از راهنماهای گردشگری لیدر محلی پارسیان است که می‌توانید از جزایر لاوان و مارو بازدید کنید. غذا، اقامت، مینی بوس، موسیقی محلی و… توسط هماهنگی این لیدر به تمام افراد تور ارائه می‌شود که برای بهره‌مندی از این خدمات باید هزینه‌ای پرداخت کنید.

لیدر دیگری هم هست که می‌توانید هم به صورت خصوصی و هم به صورت عمومی از تمام خدمات تور برخوردار باشید. محمد روان یکی از لیدرهای خوب در غرب هرمز است که خدماتی مثل تماشای جزیره‌ها و ساحل‌ها و دره‌نوردی را به گردشگران و توریست‌ها ارائه می‌دهد.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با معروف‌ترین کلیساهای ایران

رسول خوراهه یکی دیگر از لیدرهای هرمز است که تنها با یک هماهنگی و یک تماس می‌توانید از تمامی خدمات بهره‌مند شده و از بخش‌های دیدنی هرمز بازدید کنید وعده‌های غذایی و اسکان توسط خود این لیدر رزرو می‌شوند؛ بنابراین نگرانی از این بابت نخواهید داشت.

لیدر محلی هرمز

تورهای گردشگری هرمز

خیلی از افراد به تنهایی سفر کردن را دوست ندارند و ترجیح می‌دهند به صورت گروهی راهی سفر شوند. با انتخاب تورهای گردشگری برای سفر، دیگر نگران رزرو محل اقامت، تهیه غذا و اینکه چه جاذبه‌هایی در هر منطقه وجود دارد و از کدام بازدید کنید نباشید؛ چون تمام این‌ها توسط خود لیدر محلی هرمز آماده و هماهنگ می‌شوند.

حتی اگر به صورت تور هم سفر کنید باید برخی وسایل ضروری و مهم را به همراه خود ببرید. این وسایل شامل عینک آفتابی، لباس اضافه، کلاه، شارژر، کفش مناسب پیاده‌روی و… هستند. در شهر هرمز تورهای گردشگری متفاوتی وجود دارند که به سلیقه و انتخاب شما بستگی دارد؛ برخی تورها چند روزه، یک روزه و حتی نیم روزی هستند که علاوه بر این‌ها میزان هزینه هر کدام نیز متفاوت است.

جاذبه‌های گردشگری هرمز

جزیره و شهر هرمز آنقدر جاهای دیدنی و جذاب دارد که یک روز برای بازدید از همه آن‌ها بسیار کم است و باید سه روزی را به گردش در هرمز اختصاص دهید. البته سفر با تورهای گردشگری می‌توانید این روزها را تعیین کنید و با لیدر محلی هرمز از تمام شگفتی‌ها و زیبایی‌های این منطقه بازدید کنید. در ادامه به معرفی برخی از دیدنی‌های جذاب و شگفت‌انگیز هرمز می‌پردازیم:

قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی‌ها یکی از قلعه‌های قدیمی و محکم هرمز است که جزء یکی از مکان‌های تاریخی به شمار می‌رود. این قلعه به آب‌های نیلگون خلیج فارس مشرف است که به دوران تسلط پرتغالی‌ها به این منطقه اشاره دارد. این قلعه را فردی به نام آلفونسو آلبرکرک که یکی از دریانوردان پرتغالی بود ساخت و تا به امروز محکم و استوار باقی مانده است.

قلعه پرتغالی‌ها قدمتی طولانی دارد که به زمان حکومت صفویان برمی‌گردد و پس از سالیان سال که پرتغالی‌ها در این منطقه می‌زیستند بالاخره در سال ۱۶۲۲ میلادی به دستور شاه عباس یکی از سرداران شاه عباس با نام امام قلی خان فتح شد. این قلعه دیوارهایی به قطر ۳ متر و نیم و ارتفاعی حدود ۱۴ متر دارد که مساحت آن از ۲۰ هزار متر به ۱۵ هزار متر رسیده و با این حال باز هم یکی از مکان‌های دیدنی استان هرمزگان است.

قلعه پرتغالی ها

جزیره لارک

جزیره لارک یکی از جزایر جذاب و دیدنی در هرمز است؛ اما متاسفانه به دلیل قرارگیری بین دو جزیره قشم و هرمز کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این جزیره ۷۷ کیلومتر مساحت دارد که از کوه‌های آتشفشانی مخروطی ایجاد شده است. ارتفاع لارک از سطح دریا ۱۳۸ متر است که قطری حدود ۱۰/۶ کیلومتری دارد. این جزیره آنقدر تمیز و پاک است که تا حدودی عمق آن از بالا خواهید دید و قدمت آن به قرن شانزدهم میلادی برمی‌گردد.

ساحل سرخ هرمز

یکی دیگر از جاذبه‌های هرمز ساحل سرخ است که به دلیل جذابیت و خاص بودنش هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود کشانده و لیدر محلی هرمز حتما شما را برای بازدید از این منطقه دعوت می‌کند. ساحل جزیره هرمز امکانات و خدمات رفاهی خاصی ندارد اما قدم زدن در ساحل آن و تماشای این منظره می‌تواند بسیار جذاب و شگفت‌انگیز باشد. تا چند متری ساحل سرخ آن را به رنگ خون می‌بینید که یکی از بهترین سوژه‌ها برای عکاسی است.

ساحل سرخ هرمز

دره مجسمه‌ها

از مجله جاهای دیدنی و جالب هرمز می‌توان به دره مجسمه‌ها اشاره کرد. دره مجسمه‌ها در جزیره هرمز قرار دارد و عمر این جزیره را به ۶۰۰ سال پیش تخمین زده‌اند. با دیدن این دره مجسمه‌ای می‌توانید اشکال مختلفی را در ذهنتان تجسم کنید که مجموعه‌ای فوق‌العاده و خاصی از تندیس‌های عجیب و غریب است. افراد مراجعه کننده با خیال پردازی اژدها، موش، خروس، عقاب، مارمولک و دیگر جانوران را می‌بینند.

دره رنگین کمان

یکی از عجایب خلقت دره رنگین کمان است که لیدر محلی هرمز حتما شما را به دیدن این منظره زیبا خواهد برد. وجود رنگین کمان آن هم در دل کوه‌های زمینی دور از باور خواهد بود که چشمان هر بیننده‌ای را به خود مسحور می‌کند. هرمز و جزیره آن از طبقات رسوبی تشکیل شده که طبق ترکیبات و فرمول‌های شیمیایی رنگی جذاب و خاص به خود می‌گیرند با این وجود می‌توانیم به رنگین بودن دشت و کوه‌های این منطقه اعتراف کرد.

غار الهه نمک فیروزه‌ای

هرمز به تنگه هرمز شهرت دارد که یکی از مکان‌های دیدنی آن غار الهه نمک فیروزه‌ای است. همانطور که پیش‌تر هم گفتیم جزیره هرمز علاوه بر خاک سرخ و صخره‌های جذابش کوه‌های نمکی هم دارد که یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های هرمز است. دریای هرمز و آب‌های این منطقه اشباع از نمک هستند که عبور جریان آب در این غار طی سال‌ها این غار را به وجود آورده است. شاید با دیدن این غار در نگاه اول فکر کنید که برف است؛ اما با کمی دقت متوجه می‌شوید که نمک بوده است.

این مطلب را هم بخوانید
لوکس‌ترین هتل های 5 ستاره ایران

غار الهه نمک

فرش خاکی هرمز

فرش خاکی یکی از نمادها و نشانه‌های بومی و اصیل هرمز است که از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۶ به وسیله گروهی از هنرمندان در یکی از ساحل‌های هرمز اجرا شد. فرش خاکی هرمز را هنرمندان با خاک‌های رنگی این جزیره ایجاد کرده‌اند که با نقش‌های اساطیری منظره‌ای خاص و حیرت‌انگیزی را به وجود آورده است. در هر دوره که این فرش را در ساحل اجرا می‌کردند تاریخ هرمز را به تصویر می‌کشیدند.

موزه دکتر نادعلیان

موزه دکتر علیان قدمت زیادی ندارد و در سال ۱۳۸۸ تأسیس شد و نام هنرمندسرا را گرفت. این موزه فرهنگ و تاریخ بومی و محلی این منطقه را به تصویر کشیده که آثار تاریخی به جای مانده از گذشتگان را خواهید دید. از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۳ این موزه مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و از آن پس با نام موزه دکتر علیان شروع به فعالیت کرد. لیدر محلی هرمز با هماهنگی از قبل گردشگران و توریست‌ها را برای بازدید به این موزه می‌آورد.

قصر بی‌بی گل

قصر بی‌بی گل یکی از جاذبه‌های دیدنی و جذاب هرمز است که معماری و بنای آن تقریبا به برج گلک شباهت دارد. این قصر را به دو خواهر نسبت داده‌اند چون از هفت خواهری که در منطقه هرمزگان آمدند تنها دو نفر در هرمز ماندند. این قصر امروزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده است.

قصر بی بی گل

از دیگر جاذبه‌های هرمز

زیارتگاه خضر و مقام الیاس، اقامتگاه ماجرا، جنگل حرا، دره تندیس‌ها، معدن خاک سرخ، غارهای دریایی، پرتگاه غروب، ساحل سنگ مرغان و… از دیگر جاذبه‌های هرمز هستند که اگر با لیدر محلی هماهنگ کنید می‌توانید از این مناطق هم دیدن کنید. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که نمی‌توانید از همه این مکان‌ها یک روزه دیدن کنید؛ بنابراین باید حداقل سه روز را به گردش در هرمز اختصاص دهید.

اقامت در هرمز

اگر با لیدر محلی هرمز و سفر خود را با تور گردشگری آغاز کرده باشید؛ اصلا نگران رزرو هتل و اقامتگاه نباشید؛ هر چند هتل مجللی در این منطقه نخواهید یافت. اقامتگاه‌های سنتی بسیاری در هرمز است که از جمله آن‌ها می‌توان به اقامتگاه ماجرا اشاره کرد. اقامتگاه ماجرا در سال ۲۰۲۰ به دلیل طراحی زیبا و وجود خاک‌های رنگارنگ برنده جایزه بین‌المللی بوم‌گردی شد.

بهترین زمان سفر به هرمز

در جنوب کشور جزایر بسیاری وجود دارد و می‌توان گفت از آب و هوای گرم و خشک و تا حدودی مرطوب هم برخوردار هستند؛ هرمز هم یکی از این شهرهای جزیره‌ای است. در فصل تابستان هوای هرمز آنقدر گرم می‌شود و دما بالا می‌رود که شرایط را برای سفر بسیار سخت می‌کند؛ طوری که نمی‌توانید با لیدر محلی هرمز از جاذبه‌ها و شگفتی‌های آن دیدن کنید؛ بنابراین سفر در این فصل به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

فصل بهار هم هوا معتدل است؛ اما به محض ورود به ماه خرداد هوا گرم می‌شود. بهترین زمان بازدید از هرمز فصل پاییز و زمستان است؛ چون هوا از گرم و خشک به سرد و خشک تبدیل می‌شود، البته نه خیلی سرد طوری که معتدل شود. افرادی هم هستند که فصل بهار و پاییز هم به هرمز می‌آیند. اواخر فصل بهار چون هوا رو به گرمی می‌رود این منطقه خلوت می‌شود؛ بنابراین اگر آرامش و سکوت را ترجیح می‌دهید و تحمل گرمی هوا را دارید این زمان، زمان بسیار خوبیست.

بهترین زمان سفر به هرمز

درآخر

در این مقاله از سپنجا در مورد لیدر محلی هرمز و از جاذبه‌هایی که در تور گردشگری قرار است بازدید کنید تا حدودی آشنا شدید. هر چه از زیبایی‌ها و شگفتی‌های هرمز بگوییم باز کم است؛ اما حواستان باشد که برای سفر به این منطقه فصل تابستان را انتخاب نکنید، چون زمان مناسبی نخواهد بود. سفر با تورهای گردشگری برای افرادی که از کشورهای خارجی آمده‌اند یکی از ضروریات است و مردم ساکن ایران هم در صورتی که مایل باشند می‌توانند از خدمات این تورها بهره‌مند شوند.

درباره “معرفی لیدر محلی هرمز” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا