جاهای دیدنی ایرانجاهای دیدنی خرم آباد

با بی‌نظیرترین آبشارهای لرستان آشنا شوید

در کشورمان آبشارهای بی‌شماری وجود دارد که می‌توان از دیدن هر یک از آنها لذت برد. اما آبشارهایی که در منطقه لرستان قرار دارند، جزء زیباترین آبشارهای ایران به حساب می‌آیند. آبشارهای لرستان در دامن طبیعتی بکر و سرسبز پدید آمده و در جایگاه جاذبه‌های مهم استان، بازدید کنندگان فراوانی دارند.

استان لرستان با مرکزیت شهر خرم آباد، بیش از ۴۰ آبشار فصلی و دائمی دارد. وجود آبشارهای زیاد در اقصی‌نقاط این استان باعث شده تا همه آن را به عنوان سرزمین آبشارها بشناسند و به هر بهانه‌ای به خصوص آبشارگردی و طبیعت گردی به سمتش حرکت کنند. اکثر این آبشارها در مسیر رودخانه‌های پرآب، محیط‌های جنگلی و مناظر خیره کننده به وجوده آمده و نام‌های جالبی هم دارند. نوژیان، بیشه، گریت، وارک و نای انگیز زیباترین آبشارهای این منطقه خوش آب و هوا هستند و به نظر می‌آید در بین گردشگران و مردم محلی محبوب‌تر از سایرین باشند.

سرزمین لرستان را به خاطر وجود چشمه‌های متعدد، رودخانه‌های پرآب فراوان، مراتع جنگلی زیاد و ده‌ها دلیل دیگر دارد تا شما آن را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنید. با ما در سپنجا همراه باشید تا در کنار هم سری به آبشارهای لرستان بزنیم و ببینیم هر یک از آنها دارای چه خصوصیاتی هستند.

مععرفی معروف ترین آبشارهای لرستان

لرستان به دلیل داشتن جاذبه‌های تاریخی فراوان، یکی از مقاصد تاریخی مهم کشور به حساب می‌آید. اما از آنجا که آبشارهای زیادی در دامن فوق‌العاده بکر و سرسبز خود دارد، بیشتر با آبشارهایش شناخته می‌شود و سالانه عده زیادی از اقصی‌نقاط ایران، تنها برای دیدن این آبشارها به سمت خرم‌آباد و دیگر شهرهای این استان حرکت می‌کنند.

گفتیم که بیش‌تر از ۵۰ آبشار در این استان وجود دارد، بنابراین اگر تنها با هدف آبشارگردی به لرستان می‌روید، یک برنامه هفتگی تدارک ببینید تا حداقل بتوانید از زیباترین و معروف‌ترین آبشارهای آن دیدن کنید. در این مقاله از سپنجا قصد داریم معروف‌ترین آبشارهای این استان شگفت انگیز را معرفی کنیم:

آبشار بیشه

این آبشار یکی از معروف‌ترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران است و در دل رشته کوه‌های زاگرس پدید آمده است. ترکیب آبشار بزرگ بیشه با جنگل پر از درختان بلوط در یک روز گرم، حس بسیار خوب و خاصی است که باید حتماً امتحان کنید. بیشه که یکی از محبوب‌ترین آبشارهای لرستان است حدود ۴۸ متر ارتفاع دارد و در ۳۰ کیلومتری شهرستان دورود قرار دارد.

در بالای آبشار، روبه‌روی ایستگاه راه‌آهن، چشمه‌های متعددی وجود دارد که پس از عبور از ایستگاه، به هم می‌پیوندند و آبشار را می‌سازند. در اطراف آبشار هم مکان‌های خیره‌کننده‌ای مانند جنگل بلوط، روستای بیشه و ایستگاه قطار بیشه وجود دارد که این مکان را به یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری لرستان تبدیل کرده است.

آبشار بیشه

لرستان یک سرزمین چهارفصل است، برای همین می‌توان در تمام طول سال به آن سفر کرد. آبشار بیشه‌ی این استان در میان کوه‌ها قرار دارد و تابستان‌هایی معتدل و زمستان‌های بسیار سرد و پر از برف دارد. بهار بهترین زمان برای سفر به آنجا است زیرا شرایط آب و هوایی مناسب در این منطقه وجود دارد. البته این آبشار در فصل پاییز بسیار دیدنی است و هزاران درخت رنگارنگ در پیرامون آن، منظره‌ای زنده را خلق می‌کنند.

اگر از کمپینگ لذت می‌برید می‌توانید از سکوهای اطراف آبشار استفاده کنید. اگر هم بخواهید در هتل اقامت کنید، یک ساعت و نیم طول می‌کشد تا به خرم آباد برسید. مسیر رسیدن به آبشار بیشه با ماشین شخصی طولانی‌تر و سخت تر از سفر با قطار است. از خرم آباد یا دورود می‌توانید به آنجا بروید.

آبشار نوژیان

یکی دیگر از بهترین و زیباترین آبشارهای لرستان ،نوژیان است. این آبشار اعجاب انگیز فقط ۴۰ کیلومتر از مرکز استان لرستان یعنی خرم‌آباد فاصله دارد و ارتفاع آن به بیش از ۹۴ متر می‌رسد. نکته جالب این است که نوژیان در زبان محلی به معنای آب زنده است و گفته می‌شود این نام به خاطر تغییر شکل آبشار در فصول کم آب و پرآب برای آن برگزیده شده است. آب این آبشار از ارتفاع بیش از ۹۴ متر به روی یک صخره می‌کوبد و مقصد آن، رودخانه سزار است.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی زیباترین روستاهای ایران

پیرامون آبشار نوژیان مملوء از انواع گیاهان دارویی است که عطرشان، هوش از سر آدم می‌برد.  بنابراین باید برای یک طبیعت‌گردی ناب هم آمادگی کامل داشته باشید. مسیر دسترسی به نوژیان به این شکل است که باید از سه راهی خرم آباد-بروجرد-دورود و طی حداقل ۱۴ کیلومتر راه، خود را  به تابلوی آبشار نوژیان نزدیک کنید. به تابلو که رسیدید به سمت چپ بپیچید و حدود ۳۸ کیلومتر از مسیری کوهستانی و جنگلی بلوط را بپیمایید تا به پای آبشار برسید.

آبشار نوژیان

آبشار وارک

وارک با بیش از هفت متر ارتفاع یکی دیگر از زیباترین آبشارهای لرستان است. برای دسترسی به  این آبشار هم باید به دل صخره و کوهستان‌های لرستان بروید تا چشم انداز زیبای آن را ببینید. نکته جالب در مورد وارک این است که در یک قدمی آبشار نوژیان قرار دارد و می‌توانید در یک روز، هر دوی آنها را ببینید. این آبشار از نوع دو قلوست و از دو قسمت متفاوت تشکیل شده است. آبشار اول از ارتفاع هفت متر و آبشار دوم از حدود ۱۵ متر ارتفاع به رودخانه می‌ریزد و منظره بسیار جذابی را خلق می‌کنند.

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید در یکی از مناطق ییلاقی و سردسیر استان لرستان قرار دارد. این منطقه در دو فصل بهار و تابستان به شدت تماشایی و خوش آب و هوا می‌شود و تنها ۷۷ کیلومتر از شهر الیگودرز فاصله دارد. ارتفاع آبشار سفید به بیش از ۳۴ متر و پهنای عاج آن به ۱۵ متر می‌رسد. محلی‌ها در زبان شیرین خود، آبشار آب سفید را «او اسپید» تلفظ می‌کنند و نام زیبای آن در آبان ۱۳۹۸ وارد فهرست میراث طبیعی ایران، شده است.

آبشار آب سفید

آبشار گریت

گریت یا سرکانه نام یکی دیگر از آبشارهای لرستان است. این آبشار نیز در دل ناهمواری‌های استان لرستان به وجود آمده و به قدری زیباست که ساعت‌ها از بودن در کنارش خسته نخواهید شد. به این آبشار هفت چشمه هم گفته می‌شود و در روستایی هم نام خود قرار دارد. از خرم‌آباد تا گریت، تقریباً یک ساعت راه است اما به محض رسیدن به روستا و دره‌ای که در آن قرار دارد، خستگی راه از یادتان خواهد رفت. دره‌ای پوشیده از درختان بلوط  و خنکای آب آبشار گریت، هوش از سر هر گردشگر و رهگذری خواهد برد.

آبشار چکان

اگر برای بازدید از آبشار آب سفید به شهرستان الیگودرز رفتید، سری هم به آبشار چکان در همان حوالی بزنید. چکان هم در نزدیکی شهر الیگودرز در ارتفاعات دره‌ی به همین اسم واقع شده است. نکته جالب توجه در مورد چکان این است که آب زلال و سفید رنگ آن از دل یک غار با ارتفاع ۳۰ متر به پایین سرازیر می‌شود و در انتها به چشمه داسار می‌پیوندد و رودخانه چکان را شکل می‌دهد. این آبشار از آبشارهای لرستان بیشتر در فصل بهار و تابستان خروشان است و فصل سرما تقریباً خشک می‌شود. بنابراین اگر دوست دارید، هیبت زیبای آن را با چشمان خود ببینید و از طبیعت پیرامون آن لذت ببرید، در این دو فصل راهی لرستان شوید.

آبشار افرینه

آبشار افرینه در ۸۰ کیلومتری جنوب خرم آباد قرار دارد و یکی از پرآب‌ترین آبشارهای این خطه محسوب می‌شود. افرینه از تلاقی دو رود چشمک و افرینه جان می‌گیرد و پس از گذر از دره‌ چولهول به رودخانه  زیبا و خروشان کشکان می‌پیوندد. آنچه افرینه را از دیگر آبشارهای منطقه متمایز ساخته است، چشم انداز آن است که بر روی صخره‌‌ای عریض به رودخانه سرازیر می‌شود. وسایل مورد نیاز کوهنوردی و کمپینگ را بردارید و برای خوشگذرانی به کنار آبشار بروید. آرامش این محیط و هیجان صدای آب افرینه، ذهن شما را برای ساعت‌ها از تمام مشکلات و دغدغه‌های روزمره دور خواهد کرد.

آبشارهای لرستان

آبشار شیرز

ما در مجله خود بارها درباره‌ی تنگه شیرز، طبیعت بکر و صخره‌ای آن صحبت کرده‌ایم. این تنگه در نزدیکی شهرستان کوهدشت قرار دارد و یکی از زیباترین آبشارهای لرستان را در دل خود جای داده است. این آبشار به آبشار شیرز مشهور است و دلیل به وجود آمدنش هم به عمل فرسایش سنگ و خاک و آب رودخانه‌ی کوچکی که در دل تنگه جاری است برمی‌گردد. آبشار شیرز در فصل بهار و تابستان بسیار زیباتر از سایر فصل‌ها دیده می‌شود و چشم انداز ویژه‌ای به تنگه می‌بخشد.

آبشار تنگه پیازه

آبشار یا آبشارهای تنگه پیازه یکی دیگر از آبشارهای منحصربه فرد لرستان است. این آبشار از خرم‌آباد فاصله چندان دوری ندارد و با تقریباً ۲۰ کیلومتر رانندگی به سمت شمال خرم آباد می‌توان به آن دست پیدا کرد. نمای پلکانی این آبشار که به دلیل عبور از صخره‌های باریک پدید آمده است، به حدی زیباست که فرصت پلک زدن را از چشم هر بیننده‌ای سلب می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به همدان | آنچه که نیاز است برای سفر به همدان بدانید!

آبشار کول چپ

آبشار کول چپ از آبشارهای موقتی لرستان به حساب می‌آید و در مسیر خرم آباد به اندیمشک قرار گرفته است. این آبشار که از زیباترین آبشارهای لرستان است در روستایی به همین نام از توابع پلدختر قرار دارد. نکته جالب این است که در این منطقه رد و نشان غارنشینی روئیت شده و نمایانگر وجود انسان‌های دوره پیش از باستان است.

آبشار مخمل کوه

مخمل کوه یکی از زیباترین کوهستان‌های استان لرستان است که بافتی رسوبی دارد. سراسر این کوه را گلسنگ‌هایی سیاهی پوشانده است که در فصل بارش سبزرنگ می‌شوند، برای همین نمای کوه از دور به صورت یکدست مخملی دیده می‌شود. اگر خود را به این کوه برسانید و از دره مخملی آن عبور کنید در مسیر یک آبشار فوق‌العاده زیبا خواهید دید که به‌دلیل داشتن سنگ‌های مخملی رنگ به این نام شناخته می‌شود.

آبشارهای لرستان

آبشار نای انگیز

نای انگیز؛ نام یکی دیگر از آبشارهای زیبا و پرطرفدار لرستان است. این آبشار در منطقه هشتاد پهلوی لرستان در دل رشته‌کوه‌هایی سر به فلک کشیده‌ به وجود آمده است. نای انگیز، خود را از چشمه‌سارهایی که در ارتفاعات کوه‌های مجاور قرار دارند، تأمین می‌کند و در انتها به حوضچه‌ها می‌پیوندد. اگر می‌خواهید این آبشار از آبشارهای لرستان را ببینید باید خود را برای یک کوهنوردی حسابی آماده کنید تا سرچشمه اصلی آن را هم ببینید.

آبشار دره گرم

آبشار دره گرم در محله‌ای هم نام خود از محله‌های شهر خرم آباد قرار دارد. این در واقع از آبشارهای درون شهری لرستان است و اکنون در فهرست آثار ملی-طبیعی ایران نیز قرار دارد. آب این  آبشار پس از سرازیری به شکل یک رودخانه جای می‌شود و دو منطقه دره گرم و شهرک پارسیلون خرم آباد را از هم جدا می‌کند.

آبشار طلایی

آبشار طلایی در دامنه‌های یک کوه از کوهای لرستان واقع شده است. این کوه که به‌شکل یک دلفین دیده می‌شود در مسیر خرم آباد به الشتر قرار دارد و خود یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی استان به حساب می‌آید. آبشار طلایی از درون حفره‌ای غار مانند در دل این کوه به بیرون سرازیر می‌شود.

آبشار برنجه

آبشار برنجه که یک آبشار سه طبقه است به عنوان یکی دیگر از زیباترین آبشارهای لرستان شناخته می‌شود. این آبشار در منطقه شول آباد یکی از مناطق شهرستان الیگودرز قرار دارد و ارتفاع آن به‌طور دقیق معلوم نیست. گیاهان انوبه و درختان میوه زیادی در پیرامون این آبشار وجود دارند که از بین آنها می‌توان به درخت گلابی، گردو، تمشک و انگور اشاره داشت. ضمناً این یکی از بهترین مناطق کوهنوردی برای کوهنواردان کشور است.

آبشار کبوتر لو

به عنوان آخرین آبشار، می‌خواهیم از آبشار کبوتر لو نام ببریم. محلی‌ها نام این آبشار را به زبان شیرین خود، کموتر لو تلفظ می‌کنند که به معنای کبوتر لانه است. کبوتر لو در یک منطقه فوق‌العاده خوش آب و هوا در نزدیکی منطقه حفاظت‌شده اسبی کوه خرم‌آباد قرار دارد. جالب است بدانید، اسبی کوه از زیستگاه‌های مهم پلنگ ایرانی است.

آبشارهای لرستان

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم به معرفی بیشتر آبشارهای لرستان بپردازیم اما حقیقت این است که این تنها بخش کوچکی از تمام آبشارهای استان لرستان بود و تعداد آنها به همین چند مورد محدود نمی‌شود. استان گسترده لرستان دارای کوهستان‌های سر به فلک کشیده زیادی است که بیش از ۵۰ آبشار کوچک و بزرگ را در دل خود پنهان کرده‌اند.

 برخی از این آبشارها فصلی و برخی دیگر دائمی هستند، بنابراین بهتر است قبل از هرگونه اقدام برای بازدید از آنها، به این نکته مهم توجه کنید تا با یک آبشار خشک شده مواجه نشوید. سفر به استانی مثل لرستان تنها به دیدن آبشارهای متعدد ختم نمی‌شود. شناخت فرهنگ، تاریخ و دیگر جاذبه‌های آن نیز می‌تواند بهانه‌های خوبی برای یک سفر چند روزه به این استان باشد. برای اجاره سوئیت در خرم آباد روی لینک کلیک کنید.

درباره “با بی‌نظیرترین آبشارهای لرستان آشنا شوید” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا