جاهای دیدنی ایران

لیستی از بهترین جاهای دیدنی البرز

بازدید از جاهای دیدنی البرز یا هر نقطه‌ی دیگری از ایران علاوه بر اینکه حال و هوای‌تان را تغییر می‌دهد و مدتی شما را از شلوغی‌های زندگی‌ روزمره دور می‌کند باعث می‌شود برخی از ویژگی‌های وجودی‌تان تقویت شود. مثلا شما وقتی وارد یک شهر دیگر می‌شوید موقعیت‌های مختلفی را تجربه می‌کنید، در این حین مغز شما باید در هر لحظه یک تصمیم جدید بگیرد؛ این حالت مغز شما را خلاق‌تر می‌کند و در نهایت به این صورت باعث افزایش خلاقیت‌تان می‌شود. این مورد تنها یکی از فواید سفر کردن و بازدید از جاذبه‌های گردشگری جهان است.

همراه سپنجا باشید تا با هم سری به البرز زیبا بزنیم و از جاذبه های ارزشمند آن دیدن کنیم.

برای اجاره سوئیت در البرز روی لینک کلیک کنید.

فهرست مطالب مخفی کردن

معرفی جاهای دیدنی البرز

شهر کرج با وجود وسعت نه چندان زیاد پر از جاذبه‌های گردشگری، تفریحی، طبیعی و تاریخی است که بدون شک برایتان جذابیت بسیاری دارند. قدم به قدم با ما همراه باشید تا این شهر توریستی خوش آب و هوا را بهتر بشناسید.

کاروانسرای شاه عباس صفوی

کاروانسرای شاه عباس از مکان‌های تاریخی البرز است که بازدید از آن می‌تواند شما را با آداب و رسوم آن زمان‌ها آشنا کند و البته شما را کمی متعجب کند. این کاروانسرا در اوایل ساخت آن در زمان صفویه، مورد استفاده‌ی کاروان‌ها و مرکب‌هایشان بود که در آنجا به استراحت می‌پرداختند. در زمان قاجار این بنا تغییر کاربری پیدا کرد و به یک قلعه‌ یا پادگان نظامی تبدیل شد.

تغییر کاربری این کاروانسرا در دوره‌ی قاجار تنها به پادگان نظامی ختم نشد؛ بلکه در اواخر دوره‌ی قاجار به یک مدرسه‌ی علم‌آموزی تبدیل شد و مدتی را هم به همین شیوه گذراند. در سفر به کرج و عبور از ناحیه‌ی مرکزی شهر می‌توانید از این کاروانسرا بازدید کنید و از فضای صمیمی آن‌ لذت ببرید.

پل شاه عباس از قدیمی‌ترین‌ مناطق کرج

پل شاه عباس از قدیمی‌ترین بناهای کرج است که با اینکه این روزها به منطقه‌ای تبدیل شده است که ارازل اوباش در آن‌جا تجمع می‌کنند اما هنوز هم زیبایی‌های خاص خودش را دارد‌ و یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی البرز است. پل شاه عباسی که به نام‌های پل سلیمانیه، پل خاتون و پلدختر شهرت دارد به سده‌های پنج و شش‌ یعنی دوره‌ی سلجوقیان برمی‌گردد. این پل که در راه قزوین و ری بنا شده است بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته؛ یکی از بازسازی‌ها در دوران صفویه و یکی دیگر از آن‌ها حدودا در سال ۱۳۸۸ ، پس از سیل و باران‌های بسیار و همچنین فرسودگی‌ها انجام شده است.

روی این پل معروف در بازسازیِ نهایی سنگفرش شد و پلکان درگاهی و جان‌پناه به آن اضافه شد تا امنیت بیشتری داشته باشد. پل شاه عباسی که بر رودخانه‌ی کرج سوار است از آثار ملی شناخته‌ شده‌ی کشور است که بازدید کنندگان بسیاری داشت اما اخیرا به دلیل پرسه زدن ارازل اوباش و افراد معتاد در حومه‌ی آن، آرامش خاطر بازدید کنندگان کاهش یافته است و تمایل بسیاری برای بازدید از آن ندارند؛ همکاری شهرداری برای کمک به معتادان و جمع‌آوری ارازل اوباش از این منطقه می‌تواند خیال بازدید کنندگان را راحت کند.

جاهای دیدنی البرز

برج تهمینه‌ی کرج از با قدمت‌ترین بناهای استان البرز

در فاصله‌ی ۶۰ کیلومتریِ جاده‌ی کرج چالوس و در مجاورت گچسر بنایی ۸ ضلعی با گنبدی مخروطی شکل وجود دارد که نوع مصالح آن که از ساروج و سنگ ساخته شده است نمایی خیره کننده را به وجود آورده است؛ نام این بنای پر رمز و راز برج تهمینه است که ظاهری شبیه به ساختمان‌های مغولی دارد. این بنا با عنوان برج میدانک شناخته می‌شود و محلیان عنوان برج تهمینه را به آن اختصاص داده‌اند.

اطلاعات بسیاری راجع‌ به این بنا وجود ندارد اما مشخص شده که فردی در آنجا مدفون است؛ همچنین هیچ اطلاعی راجع‌به فرد مدفون شده در آن وجود ندارد اما بنظر می‌رسد فردی که در این مقبره دفن شده است یکی از قلعه‌بانان یا فردی از خانواده‌ی پادوسیان است که در سال‌های ۹۷۵-۱۰۱۴ هجریِ شمسی حکومت محلیِ منطقه‌ی رویان را عهده‌دار بوده است. این بنای قدیمی در سال ۱۳۵۷ به ثبت آثار ملی رسید و به یکی از جاهای دیدنی البرز تبدیل شد.

کاخ سلیمانیه‌ فتحعلی شاه قاجار

کاخ سلیمانیه به دستور فتحعلی شاه قاجار به میمنت تولد سی و چهارمین فرزندش یعنی سلیمان میرزا برای اقامت‌های تابستانی ساخته شد. ساختمان‌ها و باغ زیبایی که در مقابل این کاخ ساخته شده است مخصوص ملازمان است که بتوانند به راحتی در آن‌جا اقامت داشته باشند. سبک معماریِ این ساختمان هماهنگ با معماری‌های قاجاریه است که در عین سادگی‌‌شان بسیار زیبا و جالب توجه هستند. کاخ سلیمانیه در مرکز شهر و حدفاصل میان بلوارهای چمران و امامزاده حسن است که می‌تواند لحظات فوق‌العاده‌ای را در خاطراتتان ثبت کند.

این مطلب را هم بخوانید
جاهای دیدنی کرج برای گشت و گذار

خانه‌ی دکتر مصدق

ملی شدن صنعت نفت که یکی از روزهای مهم در تقویم ایران است باعث تبعید شدن دکتر محمد مصدق و محصور شدن آن در خانه‌ای در نظر آباد استان البرز شده است.‌ قلعه‌ی احمد آباد نام روستایی است که خانه‌ی تبعیدیِ دکتر مصدق در آن واقع است. مصدق پس از تلاش‌های فراوانش در پی ملی شدن صنعت نفت و در امتداد آن کودتای ۲۸ مرداد به حبس و سرانجام تبعید محکوم شد.

دکتر محمد مصدق پس از این ماجراها به دستور محمدرضا شاه پهلوی به سه سال حبس و تبعید محکوم شد. او در روستای قلعه‌ی احمد آباد در خانه‌اش تحت نظر بودن ساواک را تحمل کرد تا‌به زندگی ابدی خود رسید.

این خانه از بخشی مسکونی و حیاطی با معماریِ ساده تشکیل شده است. بعد از چندی در کنار این ساختمان بنای دیگری به عنوان کتابخانه و موزه‌ی دکتر محمد مصدق ساخته شد و در گروه آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 کاخ مروارید

یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی البرز کاخ مروارید است که به نوبه‌ی خود بسیار منحصر به فرد است. کاخ مروارید که با عنوان کاخ شمس نیز از آن یاد می‌شود متعلق به فرزند رضا شاه، شمس پهلوی است که در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ هجری شمسی برای گذراندن زندگی‌اش در زمان بیماری آسم برای آن ساخته شد. طرح این کاخ شبیه به یک سفره ماهی است که صدفی آن را در برگرفته و سه طرف آن‌را دریاچه‌ای احاطه کرده است. این کاخ اشرافی از مهم‌ترین بناهای تاریخیِ دوران پهلوی است که نقشه، سبک و ساختاری کاملا غربی دارد.

کاخ مروارید که تاریخی از معماریِ مدرن را تشکیل می‌دهد، طبق گفته‌ی رئیس کل میراث فرهنگیِ البرز از با ارزش‌ترین کاخ‌های ایرانی است. واگذار شدن این کاخ به بنیاد تعاون، مستضعفان و در نهایت شهرداری به مدتی اندک، آسیب‌های بسیار و جبران ناپذیری به این ساختمان وارد کرده است. کاخ مروارید این روزها به دلیل شیوع کرونا و بازسازی آن، تعطیل است؛ امید است بافت تاریخیِ این کاخ به خوبی حفظ شود و به طور کامل زیر نظر میراث فرهنگی قرار بگیرد تا هیچ خطری آن‌را تهدید نکند.

کاخ مروارید

روستای ارنگه‌ کرج

روستای زیبای ارنگه شامل روستاهای کوچکتر سیجان، ابهرک، گوراب، چاران، خور و سرزیارت‌چی است که به مجموع و مرکز آن‌ها ارنگه گفته می‌شود. این روستا‌ی تاریخیِ دیدنی مناطق خاص و منحصر به فرد بسیاری دارد و می‌تواند یک منطقه‌ی جذاب برای گردشگری‌ آخر هفته باشد.

هفت چشمه از سمت شمال، ابهرک از سمت شرق، جاده چالوس از سمت غرب و ‌کوه پورا از سمت جنوب روستای ارنگه را محاصره کرده‌اند.‌ بعد از وارد شدن به جاده چالوس، پس از پیمودن ۱۸ کیلومتر می‌توان تابلوی روستای ارنگه را مشاهده کرد. پس از پیمودن ورودیِ شیبدار روستای ارنگه به اندازه‌ی ۲ کیلومتر جاده مسطح شده و دو ورودی دیگر نمایان می‌شود؛ اگر ورودی سمت چپ روستا را انتخاب کنید می‌توانید قبرستان تاریخی ارنگه و دره‌ی هفت چشمه که از بهترین جاهای دیدنی البرز هستند را مشاهده کنید و سپس وارد روستا شوید. لازم به ذکر است که ساکنین ارنگه توجه بسیاری به حفظ کردن بافت تاریخی روستا دارند؛ گردشگران اگر می‌خواهند مورد احترام ساکنین ارنگه باشند باید توجه بسیاری به این مسئله داشته باشند.

روستای ارنگهه

آبشار دلپذیر ارنگه

جاده‌ای ماشین رو در قسمت شمالی قبرستان ارنگه در میان باغ‌ها و تپه‌ها وجود دارد که ساکنین محلی از آن استفاده می‌کنند. اگر انتهای غربی روستا را در حدود ۵۰۰ متر پیاده‌روی کنید به پرتگاهی می‌رسید که می‌توانید صدای آبشاری را از آنجا بشنوید. اگر مسیرتان را با احتیاط ادامه دهید آبشار جذاب ارنگه را مشاهده می‌کنید که پس از رد کردن آن پرتگاه مخوف احساس خوشایندی را در شما به وجود می‌آورد. اگر قصد دارید به بالای آبشار بروید می‌توانید لبه‌ی دره را با احتیاط طی کنید و به سمت جنوب و در نهایت به سمت شرق و غرب رودخانه بروید و از آنجا آبشار را مشاهده کنید.

آبشار معروف وارش کورور

آبشار جذاب وارش کورور ابتدایی‌ترین آبشار روستای “سفید داران ساوجبلاغ” است که به علت بارش‌های زیاد آب فراوانی دارد. در قسمت ورودی آبشار که در یک تنگه‌ی سرسبز قرار گرفته شده چشمه‌ای با همین عنوان نیز وجود دارد. آبشار وارش در ۵ کیلومتریِ روستای سفید داران در جاده‌ی ولیان واقع است. این آبشار پر آب در طبیعت بی‌نظیر این روستا درخشندگی بسیاری دارد. نام دیگر روستای سفیدداران، ایسپی داران است که به معنیِ روستایی است که درختان سپیدار بسیاری دارد.

دره و آبشار هفت چشمه

دره‌ی هفت چشمه یکی از نقاط دیدنی البرز است که آبشار هفت چشمه در آن واقع شده است. بعد از آبشار هفت چشمه دره کمی تنگ‌تر شده و حالتی صخره مانند پیدا می‌کند و در نهایت آبشار آدران مشاهده می‌شود. برای بازدید از دره‌ی هفت چشمه باید از نیمه راه خروجیِ روستای ارنگه وارد دره‌ی هفت چشمه شوید و در نهایت از آبشار آن دیدن کنید. این دره در فصول گرم سال محیط مناسبی برای سنگ‌نوردی و درک خنکای آبشار است.

جاده‌ی فوق‌العاده‌ی چالوس

جاده چالوس یکی از جاده‌های بی‌نظیر ایران برای دسترسی به قسمت‌های شمالی کشور است. این جاده به عنوان زیباترین جاده‌ی ایران و چهارمین جاده‌ی زیبای جهان شناخته می‌شود. جاذبه‌های طبیعی، مذهبی و تاریخی بسیاری در اطراف این جاده است که از بهترین جاهای دیدنی البرز هستند. مناطق کوهستانی و جنگلی، روستاهای زیبا، سدها و بناهای تاریخی، رودخانه‌ها، امکانات طبیعی و دست‌ سازه‌های انسانی از جذابیت‌های بسیار این مسیر هستند. یکی از جذابیت‌های دیدنی معروف جاده چالوس برج آرامگاهی میدانک است که می‌توانید در مسیر از آن دیدن کنید.

این مطلب را هم بخوانید
مناظر بکر شمال رو کجا میشه پیدا کرد؟

جاده چالوس

روستای پل خواب

 یکی از مناطق دیدنیِ جاده‌ی کرج چالوس روستای پل خواب است که شهرت بسیاری دارد. در قسمت راست این روستا رودخانه‌ی خروشانی وجود دارد که در فاصله‌ی ۴۷ کیلومتری از کرج واقع شده است. دره‌ی مورود در قسمت انتهایی روستای پل خواب واقع است و نقطه‌ی بکری برای گردش و تفریح است. این دره رودخانه‌ای دارد که از ارتفاعات قله‌ی سیاه سنگ با ارتفاع ۳۵۰۰ متر جاری می‌شود و پس از عبور از پیچ و خم‌های زیاد به پل خواب می‌رسد.

قلعه‌ی پل خواب

یکی دیگر از جاذبه‌های روستای پل خواب قله‌ی پل خواب است که صخره‌های عظیم آن موقعیت فوق‌العاده‌ای برای صخره‌نوردی‌های ملی و بین‌المللی ایجاد کرده است. دیواره‌های پل خواب تنوع مسیر بسیاری دارد و می‌تواند برای صخره‌نوردی‌ در سطح‌های مختلف مناسب باشد. پتانسیل بسیار این موقعیت جغرافیایی باعث شده است که این منطقه هر هفته از صخره‌نوردهای بسیاری میزبانی کند.

بام کرج

اگر تمایل دارید یک شب رویایی پر از آرامش را در کرج تجربه کنید می‌توانید از بام کرج دیدن کنید؛ این منطقه‌ی دنج در ارتفاعات شهر واقع است و می‌تواند فضای عاشقانه‌ی خاصی را در خاطراتتان ثبت کند. برای رسیدن به این منطقه باید یک مسیر حدودا ۴۰ پله‌ای طی شود. اگر فرد مسنی را به همراه دارید بهتر است از قبل با او هماهنگ کنید تا تصمیم درستی برای طی کردن این مسیر بگیرد.

پیست اسکیِ دیزین

یکی از با اهمیت‌ترین پیست‌های اسکیِ بین‌المللی پیست اسکیِ دیزین است که ۱۲۳ کیلومتر از جاده‌ی چالوس و ۷۱ کیلومتر از جاده‌ی شمشک فاصله دارد. این پیست اسکی توسط یک گروه خارجی در سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ شناخته شد و از سال ۱۳۴۷ به طور رسمی به افتتاح درآمد. پیست اسکی دیزین در حال حاضر با دو پیست تابستانه و زمستانه در اختیار افراد است. در این مجموعه می‌توان امکانات خدماتی، رفاهی و اقامتیِ کاملی را مشاهده کرد. واحد‌های اقامتیِ این منطقه جذابیت بسیاری دارند؛ به این صورت که می‌توان چندین روز را با آرامش کامل در آنجا سپری کرد و لذت برد.

پیست اسکس دیزین

دشت لاله‌ی کندر

دشت لاله‌ی کندر از زیباترین جاهای دیدنی البرز است که در اواسط فصل بهار به اوج زیبایی خود می‌رسد. گل‌های لاله‌ی سرخ و زرد در کنار یکدیگر منطقه‌ی فوق‌العاده‌ای را به وجود آورده‌اند که منظره‌ی بسیار جذابی برای عکاسی است.

قلعه‌ی آغشت

اگر تمایل دارید از یک بنای بسیار متفاوت دیدن کنید که نظیر آن‌را کمتر می‌توانید در ایران مشاهده کنید، قلعه‌ی آغشت یکی از همان بناها است. این بنا بر خلاف تصور عموم قدمت زیادی ندارد؛ تاریخ ساخت این بنا به ۱۰ سال پیش برمی‌گردد. این قلعه‌ی جذاب یک ویلای شخصی است که از قلعه‌های اروپایی قدیمی الگوبرداری شده است. این نقطه در اختیار مالک شخصی‌اش است و نمی‌توان آن‌را یک منطقه‌ی تاریخی محسوب کرد اما لوکیشن دنج بسیار جذابی برای عکاسی است.

مجموعه‌ی بین‌المللی تنیس

مجموعه‌ی بین‌المللی تنیس البرز توسط حاج محمد صادق یزدی در کرج بنا شد. این مجموعه دارای هفت زمین تمرین و یک زمین مسابقه‌ است که ۱۲۰۰ نفر ظرفیت دارد. این مجموعه‌ علاوه بر داشتن زمین‌های تنیس برای ورزشکاران، دارای فضای سبز و درختان قدیمی‌ای است که فضای بی‌نظیری برای تفریح و گردشگری است و می‌تواند یک روز عالی را برایتان رقم بزند.

باغ پرندگان چهارباغ

باغ پرندگان چهارباغ بر خلاف عنوان آن که یک باغ زیبای پر از پرنده را تصویرسازی می‌کند متشکل از یک ساختمان دو طبقه است که نژادهای مختلف کبوتر، طوطی، طاووس و قرقاول را نگهداری می‌کند. اگر قصد دارید این پرنده‌ها را از نزدیک ببینید این فضا محیط مناسبی برای شما است.

روستای برغان کرج

طبیعت روستای برغان کرج این روستا را به یکی از نقاط بکر گردشگری تبدیل کرده است که گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. این روستا در دامنه‌ی جنوبیِ استان البرز و در ۱۳ کیلومتریِ شهر کرج واقع است. این روستا به علت داشتن درختان آلوچه‌ی بسیار، لقب سرزمین آلوچه را به خود اختصاص داده است. از جاذبه‌های توریستی روستای برغان می‌توان به تپه‌ی کش کلا، مسجد جامع، پل تاریخی و حمام قدیمیِ آن اشاره کرد. علاوه بر لذت از طبیعت و جاذبه‌های دیدنی برغان می‌توان از خوراکی‌های خوشمزه‌ی آن به خصوص آلوی برغانی لذت برد.

روستای برغان

آبشار سپهسالار

در فاصله‌ی ۴۵  کیلومتریِ جاده‌ی کرج چالوس می‌توان از آبشار سپهسالار دیدن کرد. وجود قله‌ی هفت خوان در نزدیکی این آبشار و وجود خود آبشار در دره‌ای زیبا با چمنزارهایی خاص جذابیت آن‌را چندین برابر و گردشگران آن‌را بیشتر کرده است.

دیدنی‌های بی پایان استان البرز

شهر کرج جزو شهرهای زیبایی است که جذابیت‌های گردشگری آن پایان ندارند. در هر نقطه از آن می‌توان بناها، رودخانه‌ها، آبشارها و نقاط بکر گردشگری‌ را پیدا کرد که منحصر به فرد هستند. بازدید از جاهای دیدنی البرز ، سفرهای بعدی شما به این استان را برنامه‌ریزی می‌کنند، امیدواریم اوقات خوشی را در خاطراتتان ثبت کنید.

درباره “لیستی از بهترین جاهای دیدنی البرز” بیشتر بخوانید:

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا