بدون دسته بندی

فهرست مرباهای سنتی ایران به همراه معرفی چند مربای مجلسی و عجیب

محال است در کشور ایران زندگی کنید و عاشق مربا نباشید، زیرا مرباهای سنتی ایران جایگاه ویژه‌ای در سفره صبحانه هر یک از ما به دست آورده‌اند و گاه از عناصر مهم و پرطرفدار عصرانه نیز به شمار می‌آیند. این روزها به هر میوه فروشی که سر بزنید متوجه بالا رفتن تنوع در میوه‌ها خواهید شد، این تنوع منجر به بالا رفتن تنوع در مرباها نیز شده است و برخی از آنها مانند مربای انجیر ظاهر فریبنده‌تری به خود گرفته‌اند. طعم شیرین و لذیذ این مرباها در کنار لبنیاتی چون کره یا خامه واقعاً لذتبخش است.

در گذشته تعداد مرباهای سنتی و خانگی بسیار محدود بود و تنها چند میوه چون آلبالو، سیب، به، انجیر و… به مربا تبدیل می‌شدند اما همانطور که گفته شد، امروز تنوع در میوه‌ها بسیار بالا رفته و این خوراک شیرین، روز به روز رنگارنگ‌تر می‌شود. فهرست بلند بالای مرباهای خانگی ایران را می‌توانید در ادامه این مقاله از سپنجا مطالعه کنید.

فهرست خوشمزه‌ترین مرباهای سنتی ایران

مربا، فراورده‌ای است که از پخت میوه‌های کاملاً سالم و تازه به دست می‌آید، برای همین اگر به روش سنتی در خانه تهیه شود، مرغوب‌تر از نوع صنعتی است و صرف آن در وعده صبحانه سرشار از ویتامین‌های ضروری بدن برایتان خواهد بود. در حال حاضر نمی‌توان مرباهای سنتی ایران را تنها محدود به چند نوع خاص دانست زیرا از انواع میوه‌ها و صیفی‌جات، لذیذ‌ترین مرباها درست می‌شود. در ادامه با مرباهای متفاوت زیادی آشنا خواهید شد.

۱-مربای پرتقال

پرتقال از مفید‌ترین و خوشمزه‌ترین میوه‌هاست، برای همین در سراسر دنیا و مخصوصاً ایران شناخته شده و طرفداران خود را پیدا کرده است. این میوه که خواص بسیار زیادی برای بدن به همراه دارد، با رنگ نارنجی خود، در پخت انواع کیک‌، شیرینی‌ و دسر کاربرد دارد. علاقه‌مندان این میوه پاییزی می‌توانند با روش‌هایی چون تهیه مربا و خشک کردن، عطر و طعم بی‌نظیر آن را برای استفاده طولانی مدت در اختیار داشته باشند.

مربا پرتقال

مربای پرتقال را می‌توان با پوست و بدون پوست به صورت کامل، خرد شده و مارمالاد در خانه تهیه کرد. این مربا از لذیذترین مرباهای سنتی ایران است اما رعایت یک سری نکات در پخت آن الزامیست. به عنوان مثال: بهتر است در انتخاب پرتقال برای تهیه مارمالاد یا نوع خرد شده، پرتقال‌ها بدون هسته و کم آب باشند. همچنین اگر قرار است با پرتقال کامل این مربای لذیذ را تهیه کنید، نیاز است پرتقال‌ها را به مدت چند روز داخل آب استراحت دهید و چند مرتبه این آب را تعویض کنید تا تلخی پوست آنها از بین برود و جهت از بین رفتن تلخی کامل، پرتقال‌ها را داخل آب جوش قرار دهید تا بپزند.

مطالب بیشتر:آشنایی با بهترین غذاهای خوشمزه ایرانی

۲-مربای نارنج

یکی دیگر از پرطرفدارترین مرباهای سنتی کشورمان، مربای نارنج است که شباهت بسیار زیادی به مربای پرتقال دارد. این مربا خاصه فصل پاییز است و اغلب از پوست نارنج برای تهیه آن استفاده می‌کنند زیرا؛ قسمت گوشتی آن ترش است و آب هم زیادی دارد که چندان مناسب مربا نیست.

شیوه پخت و ظاهر مربای نارنج، شباهت چشمگیری به مربای پرتقال دارد با این تفاوت که فقط از پوست نارنج برای تهیه مربا استفاده می‌شود. این مربا از بهترین مرباهای سنتی ایران است و شما می‌توانید به چند روش مختلف در خانه به طبخ آن بپردازید. روش اول این است که خلال پوست شیرین شده نارنج را با هویج رنده کنید و مخلوط به دست آمده را با آب و شکر بپزید تا مربایی بسیار خوش‌طعم و معطر حاصل ‌شود.

مربا نارنج از مرباهای سنتی ایران

در روش دوم، نارنج‌های میان‌تهی با مربای هویج شکم‌پر می‌شوند و داخل شهد قرار داده می‌شوند تا پخته شوند. این روش به شما یک مربای نارنج مجلسی و بسیار خوش طعم می‌دهد. البته نارنج‌ها در این روش باید به صورت کامل تلخی‌زدایی شوند.

روش سوم این است که پوست نارنج‌ها را به‌صورت نواری برش بزنید و به‌شکل گل رز بپیچید. سپس آنها را در شهد قرار دهید تا بپزند. این روش نوع دیگری از مربای نارنج مجلسی فوق‌العاده شیرین و دلچسب را به شما هدیه خواهد داد.

۳-مربای تمشک

مربای تمشک که خاصه خطه سرسبز شمال است، یکی دیگر از محبوب‌ترین مرباهای سنتی ایران است. این مربا دارای طعم ترش و شیرین است و تقریباً تمام ذائقه‌ها از خوردن آن لذت می‌برند. فصل تابستان بهترین فصل برای طبخ این مربای لذیذ است و می‌توان از تمشک منجمد نیز برای تهیه آن استفاده کرد. به طور کلی دو نوع تمشک در کشورمان وجود دارد که شامل قرمز و سیاه می‌شود. این دو نوع تمشک بومی جنگل‌های شمال کشور‌ هستند اما درختان تمشک خودرو در استان‌هایی چون آذربایجان، ‌کردستان، لرستان و خراسان نیز دیده می‌شوند.

پخت مربای تمشک چند نکته اساسی دارد که اگر در دستور کار قرار گیرند، نتیجه بسیار مطلوبی حاصل خواهد شد. نکات از این قبیل هستند: اگر از تمشک منجمد استفاده می‌کنید، چند ساعت به تمشک‌ها فرصت دهید تا از حالت انجماد خارج شوند. همچنین توجه داشته باشید که به ترکیب تمشک و شکر نباید آب اضافه کنید زیرا در پخت این مربا از مرباهای سنتی ایران اغلب اجازه می‌دهند تا میوه‌ها چند ساعتی به همراه شکر استراحت کنند و آب میان بافتی آنها خارج شود و بعد، آن را روی حرارت می‌گذارند. ضمناً لازم است بدانید که می‌توان به جای شکر از شیره انگور در پخت این مربا استفاده کرد که در این حالت،‌ رنگ مربا تیره‌تر خواهد شد.

برای اجاره سوئیت در شهرهای شمالی روی لینک کلیک کنید.

مربا تمشک از مرباهای سنتی ایران

۴-مربای بالنگ

یکی دیگر از خوشمزه‌ترین مرباهایی که هر کس می‌تواند در آشپزخانه منزل خود تهیه کند، مربای بالنگ است. این مربا خواص متعددی برای سلامت بدن، من جمله دستگاه گوارش به همراه دارد و طرز تهیه آن بسیار راحت است. برای تهیه مربای بالنگ به روش سنتی، نیاز است پوست بالنگ‌ها را بعد از شستشو به صورت نازک برداریم و هر یک از آنها را با یک چاقوی نوک تیز میان‌تهی کنیم. سپس به هر مدلی که دوست داریم برش بزنیم. مربای بالنگ از بهترین مرباهای سنتی ایران است.

بالنگ‌های خرد شده را در ظرفی حاوی آب سرد می‌ریزیم و ۱۰ دقیقه استراحت می‌دهیم. بعد از آن آبکشی می‌کنیم و بلافاصله آنها را به قابلمه‌ای که حاوی آب جوش است انتقال می‌دهیم و اجازه می‌دهیم تا یک دقیقه در آب بمانند و پس از یک دقیقه از آب بیرون می‌آوریم و در آب سرد می‌ریزیم. این فرایند باید سه تا چهار مرتبه تکرار شود تا تلخی بالنگ‌ها کاملاً از بین برود. در مرحله آخر بالنگ‌ها را به شهدی که از مخلوط آب و شکر به دست آورده‌اید، اضافه می‌کنید و اجازه می‌دهید به غلظت مطلوب برسد.

این مطلب را هم بخوانید
عطار نیشابوری

مطالب بیشتر:۸ مورد از خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت را بشناسید (+تصویر)

مربا بالنگ

۵-مربای کیوی

اگر می‌خواهید یک بمب ویتامین سی برای مقابله با سرمای زمستان بسازید، سراغ مربای خانگی کیوی بروید. کیوی از خوشمزه‌ترین میوه‌های فصل پاییز و زمستان است که اغلب در فصل بهارم در دسترس قرار می‌‌گیرد. بنابراین می‌توانید در یکی از این سه فصل برای تهیه مربای فوق‌العاده خوش عطر و طعم آن اقدام کنید. دستور پخت این مربا از مرباهای سنتی ایران واقعا ساده است و وقت زیادی از شما نمی‌گیرد.

۶-مربای توت فرنگی

توت فرنگی از جمله میوه‌هایی است که نوع گلخانه‌ای آنها در تمام فصول پیدا می‌شود و اینجاست که ما باید حواسمان را جمع کنیم. چرا؟ برای این که کیفیت مربای این میوه در فصل برداشتش به مراتب بالاتر از نوع گلخانه‌ای آن است. بنابراین اگر شما هم تمایل دارید مربای توت فرنگی مرغوبی طبخ کنید، پخت آن را به فصل بهار یا تابستان موکول کنید.

در انتخاب سایز توت فرنگی‌ نیز باید دقت زیادی به خرج دهید و مراقب باشید که توت‌های رسمی و کوچک‌تری را برای این کار انتخاب کنید. چراکه چنین توت‌هایی پس از پخت، شکل اولیه خود را از دست نمی‌دهند و مربای به ظاهر مجلسی‌تری به ما می‌دهند . البته اگر چندان به ظاهر توت‌ها اهمیت نمی‌دهید، می‌توانید توت‌های بزرگ‌تر را انتخاب کنید و آنها را به قطعات کوچک‌تر تبدیل کنید. برخی نیز توت فرنگی‌ها را کاملا پوره می‌کنند و مارمالاد توت فرنگی را به مربای آن ترجیح می‌دهند.

۷-مربای سیب قرمز یا زرد

مربای سیب یکی دیگر از مرباهای سنتی ایران است که قدمت بیشتری هم نسبت به سایر مرباها دارد. برای پخت مربای سیب می‌توان از هر نوع سیبی اعم از زرد، سبز و قرمز استفاده کرد و آنها را با پوست یا بدون پوست به مربا تبدیل کرد. این مربای خوش عطر و طعم،‌ دستورهای متعددی دارد که هرکس بنا بر سلیقه و تجربه خود، آن را تهیه و طبخ می‌کند.

برخی سیب‌های پوست کنده را خرد و در لایه‌های شکر استراحت می‌دهند تا آب بیندازند. برخی دیگر سیب‌های خرد شده را به همراه آب و شکر هم‌زمان روی شعله گاز قرار می‌دهند تا جا بیافتد و برخی دیگر، شربت را آماده کرده و سپس، سیب را به شربت در حال جوش اضافه می‌کنند. در روش‌ سنتی‌تر، یک‌ دم‌کنی روی ظرف حاوی مربا می‌گذارند و حرارت شعله را به حداقل ممکن می‌رسانند تا سیب‌ها تغییر رنگ دهند و در نهایت،‌ یک مربای سرخ‌رنگ و شیشه‌ای داشته باشند.

مربا سیب

۸-مربای گلابی از مقوی‌ترین مرباهای سنتی ایران

گلابی؛ یک میوه پرخاصیت سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی مانند کلسیم، منیزیم و آهن است. برای همین خیلی‌ها در فصل برداشتش از آن کمپوت و مربا تهیه می‌کنند تا از خواص شگفت انگیز آن برای مدت طولانی‌تری بهره ببرند. این مربای سنتی به راحتی در خانه به عمل می‌آید و مواد اولیه چندانی از شما نمی‌خواهد. طرز تهیه آن شباهت زیادی به طرز تهیه مربای سیب دارد.

۹-مربای سنتی آلبالو

یکی از خوش رنگ‌ترین مرباها در سراسر جهان، مربای آلبالوست. این مربا که غالباً در فصول اولیه سال تهیه می‌شود،‌ در دو شکل با هسته و بدون هسته درست می‌شود. دستورالعمل پخت سنتی این مربا در خانه به این صورت است که آلبالوهای بدون هسته یا هسته دار را با شکر فراوان ترکیب می‌کنیم و در یخچال قرار می‌دهیم تا حسابی آب بیندازد، سپس آنها را با همان آب روی حرارت قرار می‌دهیم تا قوام بیاید. این مربا که یکی از پرطرفدارترین مرباهای سنتی ایران است به روش‌های دیگری طبخ می‌شود. مثلاً عده‌ای با اضافه کردن شکر بیشتر، مربا و شربت آلبالو را هم‌زمان آماده می‌کنند.

۱۰-مربای هویج

مربای هویج؛ غالباً معرف حضور همه هست چون اکثر بانوان خانه‌دار تجربه پخت آن را دارند.وازمرباهای سنتی ایران است، این مربای ساده و دوست داشتنی پای ثابت سفره صبحانه هر ایرانی است و هر کسی به سادگی از طعم شیرین و منحصربه فرد آن نمی‌گذرد. پخت مربای هویج خیلی راحت است و مانند سایر مرباها به اشکال مختلف مثل خرد شده، قالب زده، رنده و خلال شده تهیه می‌شود. برخلاف مربای تمشک یا آلبالو، باید به این مربا آب اضافه کنیم و اجازه بدهیم همراه مخلوط آب و شکر حسابی قوام بیاید.

برای اینکه مربای هویج‌تان ظاهر شکیل‌تر و مجلسی به خود بگیرد، می‌توانید هویج‌ها را از طول ورقه ورقه کنید و هر ورقه را به‌ شکل گل رز بپیچید. همچنین می‌توانید بعد از پخت کامل و خنک شدن مربا، به آن مقداری خلال پسته یا بادام اضافه کنید تا علاوه برظاهر زیباتر، طعم بهتری به شما هدیه دهد. به این مربا که یکی از قدیمی‌ترین مرباهای سنتی ایران است می‌توانید چند دانه هل یا کمی گلاب نیز اضافه کنید تا عطر و طعم بهتری داشته باشد.

مربا هویچ

۱۱-مربای به

به یکی دیگر از میوه‌های پرخواص فصل پاییز و زمستان است که به عطر و طعم بسیار خوش معروف است.واز مرباهای سنتی ایران است، از این میوه، مربایی بسیار خوش رنگ و لعاب تهیه می‌شود که اکثر ایرانیان عاشق آن هستند. مربای به؛ به دو صورت ساده و مجلسی طبخ می‌شود که در روش ساده به‌ها معمولاً خرد و رنده می‌شوند و در روش مجلسی قطعات به را قالب می‌زنند تا زیباتر به نظر برسند.

اگر می‌خواهید یک مربای به خوش طعم و خوش رنگ و لعاب به روش سنتی طبخ کنید، به‌های کاملاً رسیده و زرد رنگ را برای این کار انتخاب کنید زیرا به‌های نارس و سبز، مربای باکیفیتی به شما نخواهند داد. همچنین در صورت امکان یک قابلمه مسی برای پخت مربا در نظر بگیرید و حرارت را به حداقل برسانید تا رنگ مربا کاملا تغییر کند و به رنگ قرمز براق برسد.

۱۲-مربا گل محمدی

به عنوان یکی دیگر از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین مرباهای سنتی ایران می‌توان به مربای گل محمدی یا گل سرخ اشاره کرد. گل خوشبوی محمدی در فصل بهار می‌روید، برای همین زمان پخت مربای گل محمدی در بهار میسر می‌شود. این از خوش‌رنگ‌ترین و معطرترین مرباها در سراسر جهان است و اصالت آن به استان آذربایجان غربی و شهر تبریز بر می‌گردد. برای درست کردن مربای گل محمدی می‌توان از برگ‌های تازه یا خشک شده این گل استفاده کرد. همچنین می‌توان از مقدار کمی جوهر لیمو جهت باز شدن رنگ سرخ مربای گل محمدی،‌ کمک گرفت.

مربا گل محمدی

۱۳-مربای زردآلود با میوه تازه یا خشک

از مربا گرفته تا کمپوت، مارمالاد، قیسی یا همان زرآلودی خشک و انواع تارت را می‌توان با زردآلوی خوشمزه و ملس تهیه کرد. این میوه تابستانی یکی از بهترین میوه‌ها برای پخت مرباست. البته قیسی یا زردآلوی خشک هم گزینه خوبی برای پخت مربای زردآلوست. ما توصیه می‌کنیم از میوه تازه برای پخت این مربا استفاده کنید و زردآلوهای سفت و شیرین را انتخاب کنید تا مربایی خوش رنگ‌تر و لذیذتر برای‌تان محیا شود.

۱۴-مربای شاه توت

مربای شاه توت نیز از خوشمزه‌ترین مرباهای سنتی ایران است. شاه توت از میوه‌های تابستانی است و طرفداران زیادی هم دارد. شاه توت‌های قرمز و سالم گزینه‌های بهتری برای پخت این مربا هستند و حتی کمی هم نارس باشند اشکالی ندارد، تا در حین پخت له نشوند. روش پخت این مربا درست مثل روش پخت مربای تمشک است.

۱۵-مربای شقاقل

مربای شقاق اسم کمتر شنیده‌تری در فهرست انواع مربای ایرانی دارد. شقاق نوعی هویج جنگلی است که نه تنها در ایران بلکه در قسمت‌هایی از غرب آسیا و شرق اروپا نیز می‌روید. هویج وحشی در صنعت داروسازی نیز استفاده‌های متعددی دارد و از خواص بی‌نظیری چون درمان کم‌خونی، کاهش فشار خون بالا، بهبود بیماری‌های کلیوی و… برخوردار است. این گیاه در گویش استان فارس و شهر شیراز، به «نرگسی شیرازی» نیز شهرت دارد و تنها در فصل زمستان قابل‌برداشت است.

این مطلب را هم بخوانید
آموزش اجاره آپارتمان در تهران

گذشته از تمام اینها باید بگوییم که مربای شقاق از منحصربه فردترین مرباهای سنتی ایران است و کمتر کسی پیدا می‌شود طعم آن را دوست نداشته باشد. اگر تمایل دارید این مربا را به روش کاملاً سنتی در آشپزخانه خود طبخ کنید باید صبر و حوصله زیادی برای این کار به خرج دهید زیرا پوست شقاق یا هویج جنگلی به راحتی از گوشت آن جدا نمی‌شود و باید دو روز صبر کرد تا شقاقل در آب خیس بخورد و بعد، دو مرتبه در آب جوش بپزد. در نهایت نیر شقاقل پخته را مجددا به‌مدت دو روز در آب خیس می‌کنند تا برای پخت مربا آماده شود.

مربا شقاقل

مرباهای مجلسی

در ادامه می‌توانید با چند مورد از مرباهای خاص و مجلسی که در سراسر کشورمان طبخ می‌شوند آشنا شوید. این مرباها هم جزء مرباهای سنتی به شمار می‌روند و هر کدام قدمت بالایی دارند اما به نوعی از لحاظ ظاهر شکیل‌ و مجلسی به نظر می‌رسند. پس بیایید آنها را با هم مرور کنیم:

۱۶-مربای زرشک

مربای زرشک از دیگر مرباهای سنتی ایران است که ظاهر خاص و مجلسی دارد. این مربا بسیار خوشمزه و زیباست و به واسطه رنگ سرخ زیبایش،‌ زینت‌بخش سفره‌های صبحانه شما خواهد بود.  از آنجا که زرشک تازه فصل پاییز به بازار می‌آید؛ طبخ این مربای سرخ و خوشمزه و پر خاصیت را باید به پاییز موکول کرد. البته این را هم اضافه کنیم که عده‌ای هم از زرشک خشک برای پخت این مربا استفاده می‌کنند که اتفاقاً یک مربای خاص و بی‌نظیر هم از آب در می‌آید.

۱۷-مربای آووکادو

اکثر مردم آووکادو را به عنوان یک سبزی می‌شناسند، این در حالیست که آووکادو یک میوه سبز رنگ و فوق‌العاده مقوی است که سرشار از چربی و ویتامین E است. اگر دوست دارید یک بمب ویتامین ای برای بدنتان بسازید و از بدن خود در برابر برخی بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های پوست و مو محافظت کنید، این میوه را در سبد تغذیه خود بگنجانید. اگر بتوانید مربای این میوه را تهیه کنید و در وعده صبحانه یا عصرانه از آن میل کنید، از خواص کم‌نظیر آن بی‌بهره نمی‌مانید.

۱۸-مربای زغال اخته

مربای زغال اخته یکی دیگر از مرباهای سنتی ایران است که به‌دلیل ظاهر و رنگ و لعاب زیبا در دسته مرباهای مجلسی قرار گرفته است. خواص زغال اخته نه تنها کمتر از میوه‌های دیگر نیست بلکه ممکن است بیشتر هم باشد. مربای ملس این میوه پرخاصیت یکی از بهترین گزینه‌ها برای زینت بخشیدن سفره صبحانه و عصرانه یا تزیین انواع کیک و شیرینی و دسر است.

اگر تصمیم دارید این مربا را به روش سنتی در خانه بپزید، توصیه می‌کنیم زغال اخته‌های قرمز رنگ و تقریباً رسیده را انتخاب کنید تا مربا، رنگ روشن‌تر و طعم ترش‌تری داشته باشد. البته شیرین یا ترش بودن این مربا کاملاً به سلیقه و ذائقه خودتان بستگی دارد.

مربا زغال اخته

۱۹-مربای انجیر سیاه یا زرد

مربای انجیر را همه به خوبی می‌شناسیم واز مرباهای سنتی ایران می باشد، طعم فوق‌العاده خوشمزه آن را اکثراً می‌پسندیم. این مربا نیز از قدمت بالایی برخوردار است و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. مربای انجیر یکی از انواع مرباهای سنتی ایران است و به دلیل ظاهر زیبا و منحصربه‌فردش،‌ در گروه مرباهای مجلسی قرار گرفته است.

اگر دوست دارید این مربای خوشمزه و مغذی را در خانه طبخ کنید، قبل از هر چیز انجیرهای مناسب را تهیه کنید که ما از بین انواع انجیر سبز، زرد، قرمز یا سیاه؛ انجیر زرد را توصیه می‌کنیم زیرا بعد از پخت شکل و رنگ زیباتری پیدا می‌کنند. همچنین توجه داشته باشید که انجیر مناسب مربا باید یک‌دست و یک اندازه باشند و بهتر است زیاد بزرگ نباشند تا در نهایت،‌ مربای زیباتری به دست بیاید.

مرباهای عجیب

ما تا اینجا در مورد مرباهای متنوع زیادی صحبت کردیم و فهمیدیم که هر یک از آنها طعم، رنگ و ظاهر منحصربه فرد خود را دارند. حالا می‌خواهیم در بخش آخر مقاله شما را با چند مربای عجیب اما پرطرفدار شگفت‌زده کنیم. اینها شامل:

۲۰-مربای پوست هندوانه

می‌دانیم که عجیب به نظر می‌رسد اما، ما در فهرست مرباهای سنتی ایران مربایی از پوست هندوانه نیز داریم. اصالت این مربا به استان همدان بر می‌گردد و طعم خاص خود را دارد. این مربا از لایه میانی پوست سبز هندوانه و بخش قرمز رنگ آن به دست می‌آید.

مربا پوست هندوانه

۲۱-مربای چاقاله گردو

دیگر مربای عجیب مقاله ما، مربای چاقاله گردوست! این مربا در واقع نوعی مربای مجلسی به حساب می‌آید و خاستگاه اصلی آن شهر جلفا از توابع آذربایجان شرقی است. فصل پخت مربای چاقاله گردو از خرداد شروع می‌شود و تا تیر ماه ادامه دارد.

۲۲-مربای گوجه فرنگی

عجیب‌تر از دیگر موارد، شاید مربای گوجه فرنگی باشد که مطمئناً کمتر کسی آن را امتحان کرده است. این مربای قرمز و خوش‌رنگ عجیب اما مجلسی و محبوب است. در پخت این مربا معمولاً از گوجه گیلاسی یا مینیاتوری استفاده می‌شود و علاوه بر رنگین کردن میز صبحانه، انواع دسرها و شیرینی‌ها را نیز جلا می‌دهد. پخت مربای گوجه فرنگی زیاد سخت نیست و در کمترین زمان ممکن پخته می‌شود.

۲۳-مربای پوست پسته تازه

مربای پوست پسته یکی دیگر از عجیب‌ترین مرباهای سنتی ایران به شمار می‌رود. این مربا را کمتر کسی درست می‌کند اما علاوه بر ظاهر مجلسی که دارد، بسیار خوش طعم و معطر است. مربای پوست پسته را با پوسته‌های نرم و اولیه پسته خام طبخ می‌کنند و در مناطقی چون دامغان و رفسنجان که قطب پسته ایران هستند، مصرف بیشتری دارد.

۲۴-مربای کدو حلوایی

مربای کدو حلویی آخرین مربای سنتی و عجیب مقاله ماست. این مربا بسیار خوش‌رنگ و خاص است و کاربردهایی چون تزئین انواع شیرینی، دسر و میز صبحانه دارد. البته ناگفته نماند که کدو حلوایی خواص متعددی دارد و استفاده از آن به عنوان مربا می‌تواند بسیار سودبخش باشد.

مربا کدو حلوایی

سخن پایانی

مرباها بسیار شیرین و خوشمزه هستند و در اینجا خواندید که انواع مرباها در سراسر کشورمان طبخ می‌شود. این خوراک لذیذ و مغذی از میوه‌ها حاصل می‌شود و می‌تواند در وعده صبحانه یا عصرانه همراه با نان و فراورده‌های لبنی مصرف شود.

ما در این مقاله بسیاری از مرباهای سنتی ایران که شامل انواع مجلسی و عجیب بود را معرفی کردیم. برخی از آنها مانند مربای زرشک، تمشک و انجیر به قدری زیبا و خوش رنگ و لعاب هستند که سفره‌های صبحانه، شیرینی‌ها و دسرهای شما شما را رنگین و زیبا‌تر می‌کنند. پختن مربا به روش سنتی یکی از بهترین و لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌ها در خانه است و ما این چالش هیجان‌انگیز و پر از لذت و شیرینی را به همه توصیه می‌کنیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا