جاهای دیدنی ایران

فهرست جاهای دیدنی اراک

افرادی که در تهران سکونت دارند، اگر بخواهند به یک مکان تفریحی و گردشگری مناسب بروند، می‌توانند استان مرکزی را انتخاب کنند. این استان با تهران حدود ۴ ساعت فاصله دارد و به دلیل داشتن جاذبه‌های تفریحی فراوان، به عنوان یکی از استان‌های خوش آب و هوا شناخته می‌شود. مرکز استان مرکزی اراک است که در این مقاله از سایت سپنجا قصد داریم تا در مورد جاهای دیدنی اراک صحبت کنیم. اراک به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری و تاریخی به عنوان یک شهر مناسب برای سفر و بازدید است.

برای اجاره سوئیت در اراک روی لینک کلیک کنید.

آشنایی با شهر اراک

با نگاه به تاریخچه این شهر می‌توان گفت که در حدود دو قرن پیش، در نزدیکی روستای کرهرود، ۱۰ قلعه وجود داشت که یکی از آن قلعه‌ها به دلیل داشتن معماری نظامی، به نام سلطان آباد شهرت داشت. معماری خاص این قلعه باعث شد تا همواره درگیری زیادی بر سر آن شکل بگیرد. فردی به نام یوسف خان گرجی که معروف به سپهدار بود، توانست قلعه را به صورت کامل فتح نماید. وی پس از فتح این قلعه بزرگ، شهری را در کنار آن بنیانگذاری کرد که امروزه به نام اراک شناخته می‌شود.

مجموعه تاریخی بازار اراک

جاهای دیدنی اراک فوق العاده زیباست و کسانی که قصد دارند تا یک سفر تفریحی جذاب و هیجان انگیز را تجربه کنند، می‌توانند به این شهر بروند. پس از فتح قلعه توسط سپهدار، تاسیسات شهری زیادی در کنار این قلعه شکل گرفت که از مهم‌ترین آنها می‌توان به قنات، آب انبار، حمام، سقاخانه، ارگ و بازار اشاره کرد. با توجه به پیشرفت شهرسازی در استان مرکزی، شهر اراک توانست پیشرفت قابل توجهی در معماری داشته باشد.

در حال حاضر شهر اراک با داشتن بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و وجود صنایع دستی جذاب، توانسته است خود را به عنوان مرکز استان مرکزی معرفی نماید.

آب و هوای شهر اراک چگونه است؟

اگر بخواهید به یک شهر سنتی و دارای جاذبه‌های گردشگری بروید، شهر اراک به عنوان یک انتخاب هیجان انگیز شناخته می‌شود. این شهر از لحاظ آب و هوایی در فصل زمستان سرد و در فصل تابستان گرم و خشک است. وجود روستاهای سرسبز اطراف این شهر باعث ایجاد آب و هوای نسبتا معتدل در فصول مختلف سال شده است. شهر اراک به دلیل داشتن صنایع دستی جذاب مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. جاهای دیدنی اراک به گونه‌ای است که گردشگران می‌توانند با تهیه بلیط ارزان به بخش‌های مختلف این شهر رفته و از مکان‌های جذاب، دیدن کنند.

از صنایع دستی شهر اراک می‌توان به قالی بافی، گلیم بافی، سفالگری، نگارگری و کتابت اشاره کرد. اگر می‌خواهید با مکان‌های دیدنی و جذاب این شهر آشنا شوید، بهتر است تا پایان مقاله همراه سایت سپنجا باشید.

آشنایی با جاهای دیدنی اراک

شهر اراک به عنوان مرکز استان مرکزی، با داشتن دیدنی‌های تاریخی و طبیعی گوناگون، به عنوان یک گزینه مناسب برای سفر و بازدید محسوب می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین جاهای دیدنی اراک اشاره خواهیم داشت:

حمام چهارفصل یا موزه مردم‌شناسی

در زمان قاجار، محمد ابراهیم خوانساری به دستور احمد شاه قاجار توانست بزرگ‌ترین حمام ایران را که شامل ۴ بخش مختلف بود تاسیس کند. این حمام با مساحت حدودی ۱۰۰۰ و ۶۰۰ مترمربع ساخته شد که در آن بخش‌های زنانه، مردانه، حمام ویژه اقلیت‌های دینی و حمام خصوصی به چشم می‌خورد. در بخش‎های مختلف این حمام، تابلوهای کاشی کاری زیادی به تصویر کشیده شده است که نمایان‌گر فصول مختلف سال است.

حمام چهارفصل

شاید به جرات بتوان گفت که از جاهای دیدنی اراک، حمام چهارفصل یا موزه مردم شناسی است که نمایانگر کاشی‌کاری دوره قاجاریه است. آب مورد نیاز این حمام از قنات تامین می‌شود. با توجه به گذر زمان در حال حاضر بخشی از حمام به موزه مردم شناسی اختصاص یافته است. این اثر ارزشمند در سال ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۳۳۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. در حال حاضر پس از اتمام علمیات مرمت و بازسازی حمام، بخشی از حمام به عنوان موزه برای گردشگری در نظر گرفته شده است.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی اقامتگاه ماجرا هرمز (+چرا این اقامتگاه مشهور است؟)

مدرسه سپهداری یا مدرسه امام خمینی

مدرسه سپهداری به عنوان اولین مکان علوم دینی در اراک شناخته می‌شود که به سبک معماری دوران صفویه ساخته شده است. این مدرسه به همت یوسف خان گرجی در دوره حکومت فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. بافت‌های قدیمی زیادی را می‌توان از دوران صفویه بر روی دیوارهای این مدرسه مشاهده کرد. در سال‌ ۱۳۳۳ هجری قمری، آیت الله حائری یزدی این مکان را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مدارس علمیه کشور معرفی کرد.

شاید جالب باشد بدانید که آیت الله خمینی، نورالدین عراقی و آیت الله گلپایگانی در این حوزه علمیه تحصیل کرده‌اند. بازدید از این مدرسه به صورت ۲۴ ساعته است و قیمت بلیط آن برای عموم مردم رایگان در نظر گرفته شده است.

مدرسه سپهداری از جاهای دیدنی اراک

قلعه حاج وکیل یا عمارت کلاه فرنگی

از جاهای دیدنی اراک می‌توان به قلعه حاج وکیل یا عمارت کلاه فرنگی اشاره کرد. این عمارت در دوران قاجاریه توسط یک شرکت تجاری انگلیسی با استفاده از ایوان و شبستان ساخته شد. پس از منحل شدن شرکت انگلیسی، یکی از افراد پولدار شهر اراک به نام حاج محمد حسین میثمی وکیل، توانست بخش‌های زیادی از این عمارت را خریداری کند. قسمت شمالی این قلعه برون‌گرا و بخش جنوبی آن به صورت درون‌گرا تعبیه شده است. ستون‌های این قلعه و بخش‌هایی از خارج عمارت به صورت کاشی‌های لعاب‌دار تزئین شده است که زیبایی عمارت را افزایش می‌دهد.

جالب است بدانید که در بالای طبقه همکف این بنا کلاه فرهنگی زیبایی دیده می‌شود که باعث جذابیت آن شده است. این عمارت حدود ۹۰۰ متر مربع است که در حال حاضر به عنوان دانشگاه جامع علمی کاربردی صنایع دستی اراک معرفی شده است. افراد و گردشگران به صورت رایگان و ۲۴ ساعته می‌توانند از این عمارت دیدن کنند.

بقعه پیرمرادآباد

با نگاه به جاذبه‌های تاریخی و تفریحی شهر اراک می‌توان گفت که این شهر دارای جاهای دیدنی زیادی است. بقعه پیرمرادآباد به عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی اراک شناخته می‌شود که در جنوب شرقی این شهر واقع شده است. قدمت این بقعه مربوط به قرن هفتم و هشتم هجری است. این مکان دارای معماری چندضلعی منتظم است که روی دوازده پایه با ارتفاع ۱۴ متر ساخته شده است. گنبدی آن از جنس گل بوده که با داشتن ارتفاع ۵ متر جلوه خاصی به این عمارت بخشیده است.

ویژگی‌هایی متعددی در این بقعه وجود دارد که مرتبط با معماری آن است. طاق نماهای موجود با گره چینی و تزئینات آجرنمای آن باعث افزایش زیبایی این مکان شده است. علاقه‌مندان به مکان‌های تاریخی می‌توانند برای بازدید از این بقعه همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۸ به این مکان مراجعه کنند.

بقعه پیر مراد آباد

کاروانسرای شاه عباسی

در حدود ۳۵ کیلومتری شهر اراک، یک کاروانسرای قدیمی به چشم می‌خورد که دارای سبک معماری چهار ایوانی است. این بنا با توجه به قدمتی که دارد مرتبط با دوران حکومت صفویان است. از نکات جالب طراحی این کاروانسرا می‌توان به چهار ایوان بودن آن اشاره کرد که در چهار جهت اصلی و یک حیاط مرکزی ساخته شده است. نمای داخلی این مکان به گونه‌ای تعبیه شده است که در هر ضلع اصلی، یک ایوان رفیع وجود دارد که در دو طرف آن سه حجره با ایوان‌های کوچک قرار گرفته است.

کاروانسرای شاه عباسی در سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است. علاقه‌مندان به این مکان می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته و رایگان به کاروانسرای شاه عباسی رفته و از این مکان تاریخی دیدن کنند.

کاروانسرای شاه عباسی

کلیسای مسروپ مقدس

در لیست جاهای دیدنی اراک، کلیسای مسروپ مقدس به چشم می‌خورد. این کلیسا در سال ۱۹۱۴ میلادی به کمک ارامنه شهر اراک احداث شد که شامل بخش‌های مختلف نظیر مدرسه، تالار اجتماعات، منزل کشیش و اقامتگاه سرایدار بود. دو درب مختلف در بخش‌های جنوبی و غربی این کلیسا در نظر گرفته شد. معماری بنا نشان می‌دهد که طراحان در ساخت این کلیسا از نمای بازیلیک مستطیل شکل برای چهارجهت کلیسا استفاده کرده‌اند. در بخش غربی کلیسا، ناقوس واقع شده است.

طبق اطلاعات به دست آمده این کلیسا در سال ۱۳۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. علاقه‌مندان به معماری‌های قدیمی می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته و به صورت رایگان به این کلیسا رفته و از آن دیدن کنند.

کلیسای مسروپ مقدس

مجموعه تاریخی بازار اراک

مجموعه تاریخی بازار اراک به دلیل گستردگی فراوانی که دارد در لیست جاهای دیدنی اراک قرار گرفته است. این مجموعه در دوران قاجار به دلیل نیازهای زندگی شهری تاسیس شد. این مجموعه شامل مسجد، مدرسه، سقاخانه، حمام، آب انبار و غیره است. یکی از نکات کلیدی این مکان این است که از هر سو به دروازه‌های اصلی شهر متصل است. امروزه مسجد و سقاخانه این مجموعه باقی مانده‌ است که به دلیل نیاز مردم همچنان به عنوان یک مکان دیدنی در اراک شناخته می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با جاهای دیدنی اسفراین اولین شهر اقوام آریایی

در این مکان سرپوشیده، راه‌های گذر زیادی تعبیه شده است که در صورت آتش سوزی، افراد بتوانند با سرعت بیشتری از این مکان خارج شوند. در بازار اراک پس از عبور از ملاقاسم، سرای کاشانی با معماری بسیار منحصر به فرد وجود دارد که باعث زیبایی آن شده است. موزه سلطان آباد نیز در این مجموعه واقع شده است.

برج شیشه یا ارگ حکومتی اراک

در اوایل قرن سیزدهم هجری قمری و در دوره حکومت فتحعلی شاه قاجار، یوسف خان سپهدار، ارگی را به منظور مدیریت بهتر حملات دشمن در آن زمان ایجاد کرد. این برج پس از گذشت سال‌های مختلف در حال حاضر به عنوان یکی از جاهای دیدنی اراک شناخته می‌شود. در بالای برج شیشه‌ای، وجود تزئینات کاشی‌کاری شده به همراه طرح لوزی باعث افزایش جذابیت برج شده است. هنگامی که تابش خورشید بر روی کاشی‌کاری‌ها قرار می‌گیرد، زیبایی مکان دوچندان می‌شود. با توجه به این که این اثر در آثار ملی ثبت، به ثبت رسید اما در سال ۱۳۶۱ برخلاف قوانین، تخریب شد و تنها منزل سپهدار از آن باقی ماند.

شهر بازی لاله اراک

علاوه بر آثار تاریخی و دیدنی مختلف، شهر اراک دارای مکان‌های تفریحی مختلف نیز است. در خارج از شهر اراک و در کنار هتل ۵ ستاره امیرکبیر، در بالای کوه‌پایه، شهربازی لاله قرار دارد. وجود آلاچیق‌های متعدد در این منطقه باعث شده است تا شهر بازی لاله به عنوان یک مکان دیدنی شناخته شود. در این مکان تفریحی انواع سرگرمی‌های مختلف نظیر قطار شادی، سرسره آبشازی، رنجر، قصر بادی، سینما ۵ بعدی، چرخ فلک و غیره به چشم می‌خورد. اگر دارای فرزند خردسال هستید و می‌خواهید از جاهای دیدنی اراک دیدن کنید، می‌توانید شهربازی لاله را انتخاب کنید. ساعت بازدید از این مکان ۱۸ تا ۲۴ است و با تهیه بلیط ارزان قیمت می‌توانید از امکانات شهربازی بهره‌مند شوید.

شهر بازی لاله اراک

باغ وحش و پارک جنگلی

در حاشیه شهر اراک، وجود مکان‌های تفریحی باعث شده است تا افرادی که دارای فرزند هستند بتوانند از امکانات آن استفاده کنند. باغ وحش و پارک جنگلی شهید باهنر اراک به عنوان یک مکان تفریحی شناخته می‌شود. باغ وحش در مساحتی حدودی ۳۲ هکتار است که حدود ۴۵ گونه جانوری در آن دیده می‌شود. از حیوانات این باغ وحش می‌توان به شیر، خرس، روباه، کفتار، درنا، اردک، خرگوش، طاووس و غیره اشاره کرد.

همچنین وجود فضای سبز موجود در این باغ وحش به افراد این امکان را می‌دهد که اوقات فراغت خود را در این پارک جنگلی سپری کنند.

تالاب میقان اراک یا نمکزار فراهان

در لیست جاهای دیدنی اراک، تالاب میقان یا نمکزار فراهان به چشم می‌خورد. این تالاب در ۱۷ کیلومتری شمال شرقی اراک واقع شده است. به جرات می‌توان گفت که این منطقه به عنوان یکی از زیباترین مناطق شهر اراک است. تالاب میقان از سه جزیره و یک دریاچه تشکیل شده است و به دلیل داشتن آب و هوای مناسب، زیستگاه خوبی برای پرندگان است. در این تالاب ۱۶ درصد از پرندگان کشور زندگی می‌کنند. وجود ۵۲ گونه گیاهی نیز در تالاب میقان وجود دارد که باعث جذابیت این مکان شده است.

اگر به طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستید، می‌توانید به این مکان رفته و از تماشای طبیعت لذت ببرید. ساعت بازدید از این تالاب به صورت ۲۴ ساعته و رایگان است.

تالاب میقان اراک

جمع بندی

استان مرکزی به عنوان یکی از استان‌های قدیمی ایران محسوب می‌شود که در دوران قاجار تحولات زیادی در این استان رخ داده است. استان مرکزی یعنی شهر اراک، یکی از شهرهای دیدنی است که دارای جاذبه‌های تاریخی و تفریحی زیادی است. در این مقاله به جاهای دیدنی اراک اشاره شده است.

اگر به طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید آثار تاریخی دوران گذشته را مرور کنید، می‌توانید به شهر اراک رفته و از جاذبه‌های دیدنی آن دیدن کنید.

درباره “فهرست جاهای دیدنی اراک” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا