جاهای دیدنی ایران

فهرست بهترین مکان های هرمزگان

آیا می‌دانید جاذبه‌ها و بهترین مکان های هرمزگان به دلیل موقعیت جغرافیایی‌ بسیار غنی و متنوع استان، در طول سال گردشگران داخلی و خارجی فراوانی را به سمت خود می‌کشانند. اگر شما هم دوست دارید به جایی سفر کنید که تنوع و رنگ در آن زیاد باشد، این استان را انتخاب کنید. استان هرمزگان در جنوب ایران و شمال تنگه هرمز واقع شده و مرکز آن بندرعباس است.

سواحل این استان از شرق به دریا و از غرب به خلیج فارس متصل است. قشم و کیش جزایر مهم هرمزگان هستند. هرمزگان استان شماره یک کشور از نظر درآمد است. خلیج فارس با مخازن گرانبهای نفت و گاز و سایر گنجینه‌های طبیعی مهم‌ترین دلیل توسعه اقتصادی منطقه است. از نظر اجتماعی، این استان در رده‌های بالایی قرار دارد و اقوام مختلف، هر کدام با فرهنگ خاص خود، بر غنای فرهنگی آن افزوده‌اند. از نظر گردشگری، استان هرمزگان دارای چندین جاذبه طبیعی و تاریخی است.

بهترین مکان های هرمزگان را که ببینیند، می‌فهمید که این استان بدون اغراق سرزمین عجایب ایران است. می‌توان گفت هرمزگان تعادل کامل بین زندگی سنتی و مدرن است. آب و هوای گرم و مرطوب، زمستان و اوایل بهار را بهترین زمان برای سفر به هرمزگان تبدیل می‌کند. این مقاله از سپنجا را بخوانید تا ببینید چرا این استان مردم را از جای جای دنیا به سوی خود می‌کشاند.

معرفی برترین و بهترین مکان های هرمزگان

استان زیبای هرمزگان از جاذبه‌هایی برخوردار است که مانند برخی از آنها را نمی‌توان در هیچ کجای دیگر جهان پیدا کرد. در زیر با برخی از این جاذبه‌ها آشنا شوید:

کشتی یونانی

کشتی یونانی که به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری کیش شناخته می‌شود در خیابانی به نام غروب واقع شده است. این کشتی فوق‌العاده جذاب در پارک ساحلی کیش دارای داستانی جذاب است که بسیاری از مردم از آن مطلع نیستند. کشتی یونانی در سال ۱۹۶۶ در نزدیکی روستای باغو بر روی آب باشکوه خلیج فارس و زیر نور زرد خورشید به گل نشست و از آن روز به بعد به عنوان یکی از بهترین مکان ‌های هرمزگان در جزیره کیش شاخته شد.

دلایل زیادی برای غرق شدن این کشتی مانند هوای مه آلود و نبود فانوس دریایی در جزیره کیش ذکر شده است و قسمت پایینی آن اکنون در آب است، به طوری که این قسمت بر اثر امواج دریا روز به روز پوسیده‌تر می‌شود. اگر به دیدار کشتی یونانی در جزیره کیش می‌روید، غروب خورشید را که در آبهای خلیج فارس به آرامی پشت کشتی یونانی می‌افتد، از دست ندهید. بازدید از کشتی یونانی را در سفر خود به این جزیره زیبا از دست ندهید زیرا این لحظات برای بینندگان و گردشگران بسیار لذت بخش است.

در نزدیکی کشتی یونانی، یک پارک ساحلی برای راحتی گردشگران و بازدیدکنندگان وجود دارد که ۶۰۰۰۰ متر مربع است.امکانات رفاهی زیادی از جمله کافه تریا، آمفی تئاتر، رستوران‌های ایرانی و لبنانی، تنقلات، مغازه کرایه اسکیت و دوچرخه و مغازه‌های ورزشی وجود دارد. اگر عاشق عکس گرفتن در ساحل هستید، به خط ساحلی کشتی یونانی در کیش که یکی از بهترین مکان های هرمزگان است بروید زیرا بسیاری از عکاسان حرفه‌ای برای گرفتن عکس از دریای خالص و لحظات غروب آفتاب به این نقطه می‌آیند و تصاویر فوق العاده‌ای از این صحنه رویایی را در خاطرات و دوربین‌های خود ثبت می‌کنند. برای اجاره سوئیت در کیش روی لینک کلیک کنید.

شهر زیرزمینی کاریز کیش

کاریز یا کهریز یک کلمه فارسی به معنی «قنات» است. قنات یا کاریز توسط ایرانیان اختراع شد و دارای پیشینه‌ای تاریخی برابر با تمدن ایران باستان است. این سازه با وجود سابقه طولانی و توسعه فناوری‌های مدرن، هنوز برای افرادی که در مناطق گرم و خشک زندگی می‌کنند بسیار حیاتی است. شهر زیرزمینی کاریز در جزیره کیش، شامل سه قنات و ۲۷۴ چاه است که امروز یک محل تفریحی است و به مردم امکان می‌دهد از قنات‌های باستانی در جزیره زیبای کیش دیدن کنند.

قدمت قنات کیش به بیش از ۲۵۰۰ سال پیش بر می‌گردد و از آن برای تأمین آب شیرین و آشامیدنی زیستگاه‌های جزیره استفاده می‌شده است. این سازه که یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره و بهترین مکان های هرمزگان است از نظر طول و عمق با دیگر قنات‌های ایران قابل مقایسه نیست. از ویژگی‌های فوق‌العاده این قنات کاریز، سقف هشت متری آن است که بیشتر از فسیل، پوسته و مرجان تشکیل شده است. این شهر اخیراً بسیار بازدید کننده دارد و با بخش‌هایی چون رستوران سنتی و مدرن، موزه، سالن آمفی تئاتر، سالن کنفرانس، غرفه‌های صنایع دستی و گالری‌های هنری همه را به شوک فرو برده است.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین شهر شمال برای کار و زندگی

قنات کاریز

جنگل حرا

قشم که یکی از مهم‌ترین جزایر استان هرمزگان است از جاذبه‌های گردشگری متنوعی برخوردار است. جنگل‌های حرا را بدون شک می‌توان یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی این جزیره دانست. این جنگل‌های خاص، شهرت خود را مدیون درختانی خاص هستند. این درختان به جای خاک، ریشه در آب دارند و هنگامی که جزر و مد زیاد است، ناپدید می‌شوند و هنگامی که آب پایین می‌آید، دوباره ظاهر می‌شوند! شگفت انگیز نیست؟

نکته جالب در مورد درختان جنگل‌ حرا که یکی از بهترین مکان های هرمزگان است این است که آنها آب شور را جذب می‌کنند و نمک را فیلتر کرده و به طور طبیعی آب را شیرین می‌کنند. این درختان حتی از اواسط ژوئیه تا آگوست شکوفه‌ها و میوه‌های کوچکی شبیه بادام شیرین دارند. جنگل‌های حرا در قشم بیش از ۲۲۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارند و بین آنها کانال‌های باریک زیادی وجود دارد. بنابراین، بهتر است با کسی که این مکان را به خوبی می‌شناسد، مخصوصاً یک قایقران ماهر، در منطقه حرکت کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که این منطقه حفاظت شده است و نمی‌توانید در اینجا ماهیگیری کنید. اینها واقعاً جنگل‌های کمیابی هستند و تعداد کمی از این نوع در جهان وجود دارد. اگر می‌خواهید از این جنگل‌های شگفت انگیز به طور کامل لذت ببرید، بهتر است بین ماه‌های اکتبر و می به جزیره قشم سفر کنید، زیرا قشم در این ماه‌ها آب و هوای مطبوع‌تری دارد. جنگل حرا که یکی از بهترین مکان های هرمزگان است به دلیل داشتن محیط منحصر به فرد، محل زندگی پرندگانی متنوع نظیر حواصیل، فلامینگو، پلیکان و عقاب ماهیگیر نیز است. بنابراین دوستداران پرندگان می‌توانند از تماشای این موجودات زیبا لذت ببرند.

جنگل حرا

قلعه پرتغالی‌ها

قلعه قرمز رنگ پرتغالی‌ها یکی از معدود آثار برجای مانده از زمان سلطنت پرتغالی‌ها در خلیج فارس است. قشم دروازه خلیج فارس است. بنابراین، در آن زمان این یک مکان استراتژیک مهم و شهر دریایی بود. قلعه پرتغالی‌ها در سال ۱۵۰۷ توسط آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی به منظور مدیریت شورش‌های پیش بینی نشده مردم محلی ساخته شد.

در سال ۲۰۰۰، یک زمین لرزه بزرگ و مخرب در جزیره رخ داد و در نتیجه، قلعه در حین حفاری احسان یعقوبی در سال ۲۰۰۸ پیدا شد. در این اکتشافات ظروف چینی، شیشه‌های ونیزی و توپخانه پیدا شد. اجزای اصلی این بنا سنگ قرمز، سنگ آهک، گچ و سیمان است و بیش از ۲۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. کاربرد اصلی قلعه پرتغالی‌ها که امروز به عنوان یکی از بهترین مکان های هرمزگان در جزیره قشم شناخته می‌شود انبار اسلحه و توپخانه بود. اما یک آب انبار، اتاق‌هایی برای سربازان، زندان، کلیسا، سالن و… نیز در آن وجود داشت.

قلعه پرتغالی ها

کلبه هور

در قسمت غربی کیش مکانی وجود دارد که در گذشته توسط اکثر مردم به عنوان کلبه هور شناخته می‌شد. کلبه هور یکی از مناسب‌ترین مکان‌ها برای علاقمندان به غواصی است. محیط زیبای کلبه هور و آب زلال آن بازدیدکنندگان را وادار به دیدن و لمس دنیای زیر آب و حیواناتی مانند لاک پشت، صدف، مرجان و آبزیانی مانند حمور، سرخو، سنگسر و… کرد. این یکی از دیدنی‌ترین چشم اندازهای جزیره است که بازدیدکنندگان و گردشگران زیادی را در تمام فصول سال به خود جذب می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد لحظات به یاد ماندنی را در گنجینه خاطرات خود ثبت کنند.

در کلبه هور کیش، در بیشتر مواقع سال، امواج از شکاف‌ها و صخره‌ها می‌شتابند و آب از سوراخ‌ها به بالا فوران می‌کند و منظره‌ای بسیار هیجان انگیز و دیدنی را ایجاد می‌کند. این یکی از بهترین مکان های هرمزگان است که علاوه بر زیبایی و تفریحات آبی، از امکانات رفاهی مانند سایبان، نیمکت، کباب پز و نورافکن‌های بزرگ  برای راحتی بازدیدکنندگان برخوردار است. گردشگران همچنین می‌توانند آبگرمکن خورشیدی کیش را مشاهده کرده و از انواع اجاق‌های خورشیدی استفاده کنند.

جزیره هندورابی

استان هرمزگان دارای یک جزیره شگفت انگیز و بی‌نظیر به نام هِندُرابی است. این جزیره که مساحتی بالغ بر ۲۲.۸ کیلومتر مربع را در بر گرفته است از جزایر شهرستان بندرلنگه و توابع کیش به شمار می‌رود. هندرابی تنها ۲۸ کیلومتر مربع از جزیره کیش فاصله دارد و می‌توان گفت بین دو جزیره لاوان و کیش قرار گرفته است.

این مطلب را هم بخوانید
جاهای دیدنی بندرعباس

آب و هوای جزیره هندرابی تقریباً در بیشتر ایام سال صاف وآفتابی است. برای همین بیشتر گردشگران برای گرفتن حمام آفتاب به سمت آن می‌روند. ویژگی دیگر این جزیره زیبا این است که برخلاف تابستان‌های گرم و طولانی، زمستان‌هایی کوتاه با هوای ملایم دارد. این جزیره شنی زیبا که یکی از بهترین مکان های هرمزگان شناخته می‌شود به دلیل داشتن پوشش گیاهی خاص و همینطور جمعیت پایین، فضایی آرام و دلنشین نیز دارد.

بدنیست بدانید کمتر از ۱۰۰ خانوار در آن زندگی می‌کنند که شغل بیشترشان ماهیگیری  و صیادی است و به موجب پوشش گیاهی خاصی که دارد، گونه های جانوری متنوعی اعم از پرندگان مهاجر و گونه‌های آبزی متعدد آن را برای زندگی انتخاب کرده‌اند. مهمانسرا، ویلا، کافی شاپ، رستوران و پیست پیاده روی از جمله امکانات رفاهی جزیره هندورابی برای گردشگران هستند.

بهترین مکان های هرمزگان

روستای باغو

اگر به جزیره زیبای کیش سفر کنید و در کنار بازدید از جزیره کیش و جاذبه‌های آن، از روستای باغو، بازدید نکنید تمام لذت سفر خود را از دست داده‌اید. این روستا علاوه بر آشنایی شما با فرهنگ و آداب و سنن منطقه، شما را از سر و صدای شهر دور می‌کند. نام این روستا برگرفته از نام یک زن ۱۰۰ ساله است که در هنگام شکست جزیره کیش توسط پرتغالی‌ها در روستای باغو زندگی می‌کرده است. باغو از بهترین مکان های هرمزگان است و اگر بخواهید از آن بازدید کنید باید ابتدا به کیش، سپس به میدان غروب کیش که نزدیک کشتی یونانی است بروید و جاده باغو را در پیش بگیرید تا به روستا برسید.

در این روستا می‌توانید از خانه‌ها، مساجد و درختان قدیمی دیدن کرده و از زمان خود در کنار دوستان و اقوام لذت ببرید. در این روستا همچنین می‌توان از یکی از گونه‌های کمیاب درخت مانند درخت لور دیدن کرد که درخت انجیری با برگ‌های بیضی شکل است. مردم بومی روستای باغو در ورودی روستا چادرهای مشکی سنتی برپا کرده‌اند تا گردشگران جزیره کیش بتوانند علاوه بر استراحت، با غذاهای محلی، غذاهای سنتی، جشن‌ها و رویدادهای سنتی روستا بیشتر آشنا شوند.

باغو

قلعه فین

قلعه فین در شهرکی به همین نام و در شمال شهر بندرعباس(منطقه هرمزگان) واقع شده است. قدمت آن، که احتمالاً در زمان ساختش دارای عملکرد نظامی و دفاعی بوده، به دوره ایلخانی و تیموری برمی‌گردد و تا چند دهه گذشته مورد استفاده بوده است. این قلعه بر روی یک تخته سنگ بزرگ، در مجاورت جاده‌های متصل کننده منطقه قرار دارد و تپه طبیعی آن فضای وسیعی را اشغال می‌کند که عرض آن ۱۸۰ متر و طولش ۲۹۰ است. این یکی از بهترین مکان های هرمزگان برای شما در سفر به این استان است که بی‌شک شگفت زده‌تان می‌کند!

مصالح به کار رفته در ساخت قلعه فین سنگ، ملات سیمان و آجرهای خام مربعی شکل است. در گوشه‌ای از ناحیه بیرونی قلعه، یک برج مدور وجود دارد که بیشتر تخریب شده است و تنها یک دیوار از آن باقی مانده است که در داخل آن مهرها و پنجره‌های عمودی با یک اتاق کوچک قرار گرفته است. همچنین در گوشه‌ای دیگر برج دایره‌ای دیگری وجود دارد. در لبه‌های قلعه و در طرف شیب دار آن می‌توانید پیوست‌هایی را با ساختار آهنی، آجری، بتنی و کاشی مشاهده کنید که در دوره‌های بعدی به قلعه اضافه شده‌اند.

بهترین مکان های هرمزگان

سخن آخر…

در این مقاله که در باب معرفی جاذبه‌های گردشگری استان هرمزگان نوشته شده است، سعی کردیم به بهترین موارد اشاره داشته باشیم تا آنها را در اولویت بازدید قرار دهید. تردید نداریم، هرمزگان با چنین جاهای شگفت انگیزی هرگز شما را از انتخابتان پشیمان نخواهد کرد. امیدواریم از خواندن مقاله بهترین مکان های هرمزگان لذت کافی را برده باشید و ما هم در معرفی این مکان‌ها که واقعاً هر یک در نوع خود نظیر ندارند، توانا بوده باشیم.

درباره “فهرست بهترین مکان های هرمزگان” بیشتر بخوانید:

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا