جاهای دیدنی ایران

فاصله فومن تا رشت

به دلیل سرسبزی و آب و هوایی مطبوع و دلپذیر شمال کشور بسیاری از ایرانیان برای زمان تعطیلات و اوقات فراغتشان این مناطق زیبا را انتخاب می‌کنند. رشت و فومن هر دو از شهرهای زیبا و خارق‌العاده گیلان به شمار می‌روند که هر ساله گردشگران بسیاری برای ایرانگردی و بازدید از مکان های تاریخی به این شهرهای زیبا سفر می‌کنند. فاصله فومن تا رشت بسیار کم است چون در یک استان قرار دارند و تقریبا نزدیک به هم هستند؛ بنابراین هنگامی که از فومن دیدن کردید می توانید سری هم به رشت بزنید.

این شهرهای گردشگری از پر جاذبه ترین و محبوب‌ترین مناطق گیلان هستند.قعله رودخان یکی از معروف‌ترین دژ‌های تاریخی فومن است فومن تنها به قعله رودخان ختم نمی‌شود بلکه جذابیت و زیبایی‌های آن بسیار بیشتر از اینها است. در فاصله فومن تا رشت مسیری وجود دارد که سرشار از سرسبزی و طراوت و مکان‌های دیدنی است. سپنجا در این مقاله قصد دارد که فاصله فومن تا رشت را بررسی کرده و شگفتی‌های این دو شهر گیلان را به شما معرفی کند؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فومن کجاست؟

قبل از هر چیز باید بدانید که فومن کجاست و چگونه جایی است؟ بسیاری از افرادی که به گیلان سفر می‌کنند تنها شهر آن را رشت می‌دانند در صورتی که گیلان فقط به رشت محدود نیست و جاذبه‌های زیادی در شهرهای دیگر آن وجود دارد. بعد از رشت و لاهیجان، شهر فومن سومین شهر گردشگری و توریستی استان گیلان محسوب می‌شود.

شهر فومن علاوه بر طبیعت بی نظیر و خارق‌العاده‌اش دارای مکان‌های تاریخی و دیدنی جذابی است؛ زیرا با پیشینه چند هزار ساله‌ای که دارد آثار تاریخی زیادی هم در آن یافت می‌شود. شهر فومن به دریای خزر نزدیک بوده به همین دلیل می‌توانید تنها با ۴۰ دقیقه رانندگی به ساحل زیبای خزر برسید.

فومن کجاست

رشت کجاست؟

واقعا حیف است که تا شهر فومن بروید و از رشت که یکی از کلان شهرهای ایران است دیدن نکنید. رشت یکی از پر جمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای شمال و سومین شهر مسافر پذیر ایران است. بزرگی این شهر نسبت به جمعیت آن بسیار کمتر به نظر می‌رسد و باید گفت شهری فشرده است که در روزهای تعطیل جمعیت چندین برابر می‌شود.

مردم رشت بیشتر به زبان گیلکی صحبت می‌کنند و غذاهای محلی آن‌ها بسیار خوشمزه و لذیذ است. در فاصله فومن تا رشت رستوران و غذاخوری‌های زیادی کنار جاده وجود دارند که با توقف در این مسیر می‌توانید طعم غذاهای گیلان را بچشید و لذت ببرید. آب و هوای شمال شبه مدیترانه‌ای و معتدل است که در تمام فصل‌های سال رطوبت خود را دارد و تابستان‌ها گرم و زمستان‌ها سرد خواهد بود.

تقریبا چهار و نیم قرن است که رشت به عنوان مرکز استان گیلان انتخاب شده است و در بخش‌هایی از تاریخ مانند جنبش جنگل، انقلاب ۱۳۵۷ و انقلاب مشروطه نقش مهمی را ایفا کرده است. به دلیل قرار گیری این شهر در جاده ابریشم پیشینه‌ای عالی از عصر مبادلات خارجی داشته و به «دروازه تمدن مدرن» معروف است. در زمینه خوراک شناسی شهر رشت در کنار ۱۲ شهر دیگر در کل جهان در یونسکو ثبت شد. برنج، نانو داروهای ضد سرطان و فولاد همه و همه در همین شهر تولید می‌شوند.

برای اجاره سوئیت در رشت روی لینک کلیک کنید.

رشت کجاست؟

فاصله فومن تا رشت چقدر است؟

اگر مقصدتان شهر رشت است باید بگوییم که مسیرهای بی‌شماری برای شما وجود دارد که به سلیقه خود می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید. یکی جاده رشت آستارا و دیگری جاده فومن سراوان است. اگر از جاده رشت آستارا بروید باید ۳۰ کیلومتر رانندگی کنید که معادل ۴۵ دقیقه خواهد بود و اگر جاده فومن سراوان را انتخاب کنید، ۴۰ کیلومتر تا رشت در پیش روی شما خواهد بود که از لحاظ زمانی ۵۳ دقیقه طول می کشد؛ بنابراین اگر جاده اول را انتخاب کنید سریع‌تر به مقصد خواهید رسید.

با انتخاب جاده فومن به سراوان راه کمی طولانی‌تر می‌شود اما جاذبه‌های مسیر آنقدر زیاد است که دوست دارید تا این مسیر زمان بیشتری هم طول بکشد. با توقف در بین راه می‌توانید از جاذبه‌های بین راه لذت ببرید و وجود رستوران‌هایی مثل کولمه و رستوران سنتی باباخان برای صرف یک وعده غذایی در این مسیر دیدنی بر جاذبه های آن افزوده است. تالار شاندیز هم در نزدیکی رشت واقع شده که غذاهای باکیفیت و لذیذی را ارائه می‌دهد.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین مکان های زیارتی ایران

مسیر دسترسی به رشت از فومن

برای اینکه از فومن به سمت رشت راه بیافتید و بخواهید سریع برسید، تنها یک مسیر وجود دارد که آن هم تقریبا ۳۰ کیلومتری می‌شود. در فاصله فومن تا رشت خدمات بین راهی زیادی برای مسافران و گردشگران فراهم شده است از جمله آن‌ها می‌توان به رستوران‌ها، سرویس بهداشتی، پمپ بنزین و گاز، بوفه‌هایی برای خرید آبجوش و خوراکی و… اشاره کرد.

در این مسیر باید از فومن به سمت جاده رشت حرکت کنید. جاده‌ای که از فومن به شفت می‌رود را کمی جلو رفته و سپس از آقاگل به بعد کمربندی کارگر را پیش بگیرید با ادامه این مسیر به جاده فومن به رشت خواهید رسید. در این جاده وقتی از فلاح آباد و دهستان تولم گذر کردید به یک بلوار به نام بلوار افتخاری می‌رسید که در نهایت به رشت خواهید رسید. در این جاده رویایی شگفتی‌های نایابی را مشاهده می‌کنید و از طراوت و سرسبزی راه لذت خواهید برد.

مسیر دسترسی به رشت از فومن

۱۱ جاذبه‌های دیدنی در فاصله فومن تا رشت

وقتی از شهر زیبای فومن به سمت رشت راه می‌افتید شگفتی‌های بی‌نظیری را در بین راه مشاهده می‌کنید و از این مسیر نیم ساعته لذت می‌برید. در ادامه چند نمونه از جاهای دیدنی و زیبا را در جاده فومن به رشت معرفی خواهیم کرد:

باغ محتشم

باغ محتشم که به پارک شهر هم معروف است در خود شهر رشت قرار گرفته که پیشینه دور و درازی دارد و قدیمی ترین پارک در این منطقه است. قدمت این پارک به زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد و قبر هوشنگ ابتهاج شاعر پر آوازه ایران هم در این پارک قرار دارد که در شهریورماه ۱۴۰۱ به خاک سپرده شد. مساحت این باغ سرسبز حدود ۱۴۴۰۰۰ متر مربع است و شروع بهره‌برداری این باغ از سال ۱۲۸۷ بوده است.

دریاچه سراوان

دریاچه سراوان یکی از مکان‌های دیدنی و گردشگری در نزدیکی رشت است. دریاچه سراوان در پارک جنگلی سراوان قرار گرفته که وجود آن منظره‌ای زیبا و خارق‌العاده را پدید آورده است. وقتی برای بار اول به این دریاچه نگاه کنید حس می‌کنید که یک محوطه چمنزار در مقابلتان قرار دارد در صورتی که اینگونه نبوده و این سرسبزی روی دریاچه خزه‌ها هستند که در اثر رطوبت هوای شمال روی آب قرار گرفته‌اند.

دریاچه سراوان

تالاب عینک

تالاب عینک یکی از جاذبه‌های منطقه ۴ در شهر رشت است که به آن مرداب عینک نیز می‌گویند. این تالاب یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های گیلان به شمار می‌رود؛ اما اینکه چرا نام عینک را بر روی آن گذاشته‌اند این است که اگر از بالا با عکس‌های هوایی به آن نگاه کنید آن را شبیه به یک عینک می‌بینید. میزان آب موجود در تالاب به بارندگی سالانه بستگی دارد و در فصول مختلف سال کم و زیاد می‌شود.

دریاچه سقالسکار

دریاچه زیبای سقالسکار در شهرستان رشت، دهستان لاکان و در جاده جیرده قرار گرفته و با رشت ۱۶ کیلومتری فاصله دارد. در فاصله فومن تا رشت از نزدیکی شهرستان شفت عبور می‌کنید که در حوالی آن طبیعت بکر و دریاچه‌های بسیاری وجود دارد که بزرگ‌ترین و معروف‌ترین آن سقالسکار است. نام این دریاچه از روستایی در اطراف آن به همین نام گرفته شده است.

در مسیر خود می‌توانید در روستای سقالسکار توقف کرده و از جاذبه‌های زیبای آن دیدن کنید. مردم این روستا، مردمانی مهربان و مهمان‌نواز هستند که بیشتر به کار کشت برنج، ماهی‌گیری و دامپروری می‌پردازند. این دریاچه به علت نزدیک بودن به رشت، از جمله جاهای دیدنی آن محسوب می‌شود.

مسجد صفی رشت

مسجد صفی یکی از مکان‌های قدیمی و تاریخی شهر رشت است که به آن مسجد شهیدیه و یا مسجد سفید هم می‌گویند. مسجد صفی پیشینه طولانی دارد؛ اما تاریخ دقیق ساخت آن هنوز مشخص نیست و روی یکی از کاشی‌های داخل آن نوشته شده که مربوط به سال ۱۳۳۴ هجری قمری است. این مسجد امروزه به یکی از مکان‌های زیارتی و گردشگری تبدیل شده و به عنوان آثار ملی ایران با شماره ۱۹۷ به ثبت رسیده است.

مسجد صفی رشت

خانه ابریشمی رشت

خانه ابریشمی یکی از خانه‌های به جای مانده از دوران قاجار است که اکنون در کوچه شاعری و در میدان بسیج قرار دارد. این خانه دارای وسعتی ۲۰۰۰ متر مربع است که در این محوطه بنایی دو طبقه‌ای وجود دارد و هر طبقه از ۸ اتاق تشکیل شده است. این خانه در گذشته متعلق به کلانتر رشت (حاج میر اسماعیل حاکمی) بود و بعدها در سال ۱۳۱۸ فردی به نام حاج میرزا احمد ابریشمی آن را خریداری نمود و از آنجا خانه ابریشم نام گرفت. این خانه در سال ۱۳۷۹ به عنوان آثار ملی کشور ثبت شد.

آبشار لار چشمه

آبشار لار چشمه از جمله جاهای دیدنی فومن به شمار می‌رود که در جاده فومن قرار گرفته است. این آبشار را در یک منطقه جنگلی سرسبز با درختان سر به فلک کشیده خواهید دید که یک محیط دنج و تفریحی است. ارتفاع آبشار حدود ۶ متر تخمین زده شده که به سمت پایین سرازیر می‌شود و به درون حوضچه‌های کوچک پایین آبشار می‌ریزد. در کنار لار چشمه، قهوه‌خانه، رستوران و استراحتگاه‌هایی برای مسافران و گردشگران تدارک دیده شده است.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای جامع و کاملی از تمام آن‌چه راجع به خلیل شهر بهتر است بدانیم

آبشار کوشم

آبشار کوشم یکی از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری فومن به حساب می‌آمد که ارتفاعی حدود ۳۰ متر داشت و در ارتفاعات جنگل‌های ماسوله واقع شده بود. امروزه این آبشار دیگر از بین رفته و علت آن هم بارندگی‌های شدیدی بود که در فصل پاییز سال ۱۳۹۹ رخ داد و تمام سنگ‌های بزرگی که در بالادست‌ها بودند به سمت پایین سرازیر شدند. آبشار کوشم هم‌اکنون یکی از بهترین مکان‌ها برای علاقه‌مندان به کوهنوردی است.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

میرزا کوچک خان جنگلی که به آن سردار جنگل نیز می‌گفتند، در گذشته یکی از افراد بزرگ و برجسته ایران بود و در سال ۱۳۰۰ درگذشت. مقبره این فرد بزرگ هم‌اکنون در جنوب شهر رشت و قبرستان سلیمان داراب قرار گرفته و از ترکیب معماری جذاب گیلانی و اسلامی الهام گرفته و امروزه در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است.

قلعه رودخان

قلعه رودخان یکی دیگر از شگفتی‌هایی است که در فاصله فومن تا رشت قرار گرفته و جزء شهرستان فومن محسوب می‌شود. این قلعه یکی از قلعه‌های قدیمی است که قدمت آن به دوران ساسانیان برمی‌گردد و به آن قلعه حسامی نیز می‌گویند. این قلعه در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده و نام رودخان برگرفته از این روستا است. این قلعه ۳۰ کیلومتری از شهر فومن فاصله دارد و بسیاری از گردشگران برای تماشای این قلعه تاریخی مدتی را در مسیر توقف می‌کنند.

قلعه رودخان

ییلاق زودل سر

ییلاق زودل سر یکی از ییلاق های زیبای شهر فومن به شمار می‌رود که در بالا دست‌های یک روستا به نام زودل قرار گرفته، به همین دلیل است که به این ییلاق زودل سر می‌گویند. هر ساله عده کثیری از گردشگران راهی این منطقه می‌شوند تا از این ییلاق خارق‌العاده دیدن کنند. آب و هوای مطبوع، طبیعت بکر و ناب و چشم‌انداز‌های بی‌نظیر این ییلاق باعث جذب تعداد بسیار زیادی گردشگر شده است. در مسیر قله تراشوم و در حوالی روستای خانوانه می‌توانید این ییلاق را ببینید.

فاصله تهران تا رشت و فومن

اگر در تهران سکونت دارید و می‌خواهید حال و هوایی تان در استان گیلان عوض کنید ما به شما دو شهر رشت و فومن از استان گیلان را معرفی می‌کنیم این دو شهر از نظر گردشگری و توریستی جاذبه های دیدنی بسیاری دارند. فاصله تهران تا رشت حدود ۳۲۰ کیلومتر است که از لحاظ زمانی معادل با ۴ ساعت رانندگی می‌شود اما نگران طولانی شدن مسیر نباشید چون آنقدر محو سرسبزی و طراوت شمال می‌شوید که متوجه گذر زمان نخواهید شد.

فاصله تهران تا شهر زیبای فومن ۳۵۶ کیلومتر است و اگر از تهران حرکت کنید ابتدا رشت و سپس به فومن خواهید رسید؛ بنابراین می‌توان گفت شهر رشت نزدیک‌تر است. فومن از خود رشت تقریبا ۳۰ کیلومتری فاصله دارد و شهر صومعه‌سرا نزدیک‌ترین شهر به فومن است. اگر در تهران هستید از مسیرهای مختلفی می‌توانید خود را به فومن برسانید.

فاصله تهران تا فومن تا رشت

بهترین زمان سفر از فومن به رشت

لازم نیست برای پیمودن فاصله فومن تا رشت زمان زیادی را اخصاص دهید چون فاصله فومن تا رشت حدود نیم ساعت زمان می‌برد بنابراین لازم نیست راه طولانی را طی کنید. درست است که هر دو شهر در یک استان قرار دارند؛ اما باید قبل از رفتن به رشت آب و هوای آن را بسنجید تا برای یک تفریح کوتاه با بارندگی و مشکلات ناشی از آب و هوا مواجه نشوید.

برای بازدید از شهر رشت در هر فصلی که بخواهید می‌توانید راهی شوید؛ ولی بهترین فصل، فصل بهار است و می‌توانید این شهر را در اوج زیبایی‌هایش مشاهده کنید. زمستان‌های آن هم زیباست به شرطی که توانایی تحمل سرما را داشته باشید و اما فصل پاییز که با برگ‌های زرد و قرمزش تمام شهر را رنگین می‌کند و برای گرفتن عکس‌هایی حرفه‌ای، بهترین و زیباترین لوکیشن ها را در اختیارتان قرار می دهد.

در آخر

در این مقاله سپنجا با فاصله فومن تا رشت و جاذبه‌های این دو شهر آشنا شدید. مسیری که قرار است از فومن به سمت رشت طی کنید طولانی نیست و حداکثر زمان به ۵۰ دقیقه می‌رسد و وجود جاذبه‌ها و شگفتی‌های مسیر هم آنقدر زیاد است که جذب آن‌ها می‌شوید و متوجه همین مسیر کوتاه هم نخواهید شد. رستوران‌ها و کافه‌های بی‌شماری در کنار جاده قرار دارند که می‌توانید مدتی توقف کرده و از غذاهای لذیذ گیلانی لذت ببرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا