دانستنی های سفر

۴ تا از محبوب ترین غذاهای محلی کرج 🥣 آشنا شوید (دستور پخت + عکس)

کرج شهری که مرکز استان البرز است و وجود رودخانه هایی خروشان در آن،  آب و هوای فوق العاده ای را به آن بخشیده است. همان طور که می دانید، کرج در نزدیکی شهر تهران واقع شده است و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران است. علاوه بر جاذبه ها و سوغات بی نظیر این شهر، یکی از به یاد ماندنی ترین خاطرات آن، غذاهای محلی کرج است.

فرقی نمی کند که ساکن کجا هستید، خودتان هم می توانید این غذاها را در خانه بپزید و رنگ و بوی کرج را به خانه تان بیاورید. با سایت رزرو و اجاره ویلا، سوئیت و … سپنجا همراه باشید تا با تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای محلی کرج آشنا شویم.

با غذاهای محلی کرج آشنا شوید

در ادامه به معرفی غذاهای محلی کرج خواهیم پرداخت.

 هلیم و گوشت گوسفند

یکی از محبوب ترین غذاهایی که در کرج سرو می شود، هلیم همراه با گوشت گوسفند است. این غذا یکی از خوش طعم ترین تجربه هایی است که می توانید در کرج داشته باشید. اگر به کرج سفر کرده اید، می توانید این غذا را در رستوران های آن نوش جان کنید. اگر هم خودتان می خواهید دست به کار شوید، دستور پخت را در ادامه بخوانید.

مواد لازم

  • گرم گوشت ران گوسفند یا نرمه گوساله
  • ۲۵۰ گرم بلغور گندم
  • روغن کرمانشاهی
  • نمک، شکر، دارچین و ادویه های دیگر به دلخواه

طرز پخت

گوشت ها را با کمی نمک ترکیب کنید و بگذارید کامل بپزد. بلغور های گندم را شسته و پاک می کنیم و در حدود ۱۰ پیمانه آب روی آن می ریزیم تا زمانی که کامل پخته شود صبر می کنیم. دقت داشته باشید که بلغورهار را هم بزنید تا به ته قابلمه نچسبد.

پس از پخته شدن، بلغور هار را صاف می کنیم و با استفاده از پشت کفگیر و مقداری آب جوش، به صاف شدن بلغور ها و ماندن کمی از دانه های آن کمک می کنیم. دوباره آب جوش روی بلغور ها می ریزیم تا لعاب آن به طور کامل از بین برود و البته توجه داشته باشید که در این مرحله از آب کمی باید استفاده کنید.

گوشت های پخته شده را ریش ریش می کنیم و داخل بلغور ها در قابلمه می ریزیم. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم و تا آماده شدن غذا صبر می کنیم. در انتها هم ادویه هایی که دوست دارید به آن اضافه می کنید.

غذاهای محلی کرج
غذای هلیم و گوشت گوسفند

مطالعه کنید: غذاهای محلی تهران

یوان آش

یکی دیگر از محبوب ترین غذاهای محلی کرج، یوان آش است. پیشنهاد می کنیم اگر سری به رستوران های این شهر می زنید، حتما این نوع خاص از آش را امتحان کنید. می توانید کمی یوان آش را به عنوان پیش غذا و هلیم و گوشت گوسفند را برای غذای اصلی نوش جان کنید. طرز تهیه یوان آش در ادامه آمده است:

این مطلب را هم بخوانید
اجاره سوئیت مبله سپنجا

مواد لازم

  • پیاز داغ
  • نصف پیمانه عدس
  • برنج
  • ۱ پیمانه سبزی آش
  • نیم کیلو گوشت چرخ کرده
  • نیم کیلو پیاز رنده شده
  • نمک، فلفل، زرد چوبه

طرز پخت

در ابتدا باید برنج و عدس ها را باهم با یک لیتر آب بپزید. سبزی های خرد و در صورت تمایل شلغم هم به آن اضافه کنید. در یک قابلمه دیگر گوشت های چرخ شده را همراه با پیاز های رنده شده، به خوبی تف می دهیم و پس از پختن به شکل کره های گرد کوچکی در می آوریم و به آش اضافه می کنیم.

پس از جا افتادن آش، آماده است تا نوش جان کنید. اگر به خوردن غذاهای آشی علاقه دارید، خوب است بدانید یکی دیگر از غذاهای محلی کرج ترشی آش است که طعم متفاوتی را در اختیارتان می گذارد.

غذای هلیم و گوشت گوسفند

یواش آش کرج

خوراک لوبیا پیله

خوراک لوبیا پیله علاوه بر آنکه یکی از غذاهای محلی کرج است، جزو ساده ترین آنها هم به شمار می آید. پختن این غذای خوشمزه زیاد وقتی از شما نمی گیرد، پس هر شور شده پخت آن را امتحان کنید.

مواد لازم

  • لوبیا چیتی تازه همراه با غلاف
  • نیم کیلو پیاز خرد شده
  • گوشت گوسفندی
  • ۲۵۰ گرم سیب زمینی خرد شده
  • دو عدد گوجه فرنگی خرد شده

طرز پخت لوبیا پیله

پیاز و سیب زمینی را در با هم در روغن تفت بدهید. سپس گوشت ها را با ادویه ترکیب کنید و به آن اضافه کنید. کار تف دادن را ادامه دهید تا زمانی که آب گوشت به طور کامل بخار شود.

لوبیاها را هم به این ترکیب اضافه کنید و کمی تف بدهید. در نهایت هم گوجه فرنگی را همراه با دو لیوان آب به قابلمه اضافه کنید تا غذا خوب مغز پخت شود.

 

غذای هلیم و گوشت گوسفند
خوراک لوبیا پیله

خورش عدس طالقان (مرجو خورش)

مرجو خورش از مشهور ترین غذاهای محلی کرج است که شاید تنها در این شهر فرصت تجربه کردن آن را داشته باشید. تضمین می دهیم پس از امتحان کردن این غذا، طعم آن از زیر زبانتان خارج نشود.

مواد لازم

  • ۳۰۰-۴۰۰ گرم گوشت گوسفندی
  • ۲ عدد پیاز بزرگ
  • ۲ مشت پر عدس
  • یک عدد سیب زمینی متوسط
  • ۱ مشت آلو بخارا، طالقان یا برقانی
  • زعفران، رب گوجه، آبغوره
  • ادویه هایی مثل نمک فلفل زردچوبه به دلخواه

طرز پخت

پیاز هایی را که آماده کرده اید، حلقه حلقه کنید و در روغن تف دهید تا طلایی رنگ شود. گوشت را به مواد بیفزایید. رب گوجه هم در همین مرحله اضافه کنید تا همراه با حرارت رنگ آن باز شود. هنگامی که رنگ گوشتتان عوض شد، اب درون آن بریزید و در قابلمه را بگذارید تا نیم پز شود. سپس باید آلو ها و عدس ها را شسته و خیس کنید.

سیب زمینی ها را هم خیس کنید. هنگامی که گوشت نیم پز شد، عدس و آلو ها را همراه با ادویه هایی مثل نمک، فلفل، زردچوبه و آبغوره  به آن اضافه کنید و اجازه تا به طور کامل مغز پخت شود. برای سرو این غذا در ظرف روی آن پیاز داغ قرار دهید و خوشمزگی آن را چندین و چند برابر کنید.

این مطلب را هم بخوانید
اجاره سوئیت دانشجویی در تهران

 

غذاهای محلی کرج
غذای مرجو خورش

غذاهای محلی شهرهای دیگر ایران!

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به غذاهای محلی علاقه دارید، بدون شک این غذاها تنها به شهر کرج محدود نمی شود.

جای جای ایران با غذاهایی لذیذ و خوشمزه رو به رو می شویم که طعمشان برای همیشه زیر زبانمان باقی می ماند. برای شمایی که در حال خواندن مطلب غذاهای محلی کرج هستید، پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را که معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی شهرهای دیگر ایران هستند همراه با دستور پخت کامل از دست ندهید:

در کرج کجا بمانیم؟

یکی از جذابیت های هر سفری، شکم گردی در مقصد گردشگری مان است. مطمئنا، تجربه غذاهای محلی کرج در خود این شهر چیز دیگری است! پس در اولین قدم باید به کرج سفر کنیم. رستوران هایی در این شهر هستند که غذای لذیذ محلی شان را برایتان سرو کنند. در کرج کجا بمانیم؟

اگر قصد سفر و اقامت در شهر زیبای کرج دارید می توانید روی سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا حساب باز کنید. سپنجا این امکان را برای شما به وجود آورده است تا در کوتاهترین زمان، محل اقامت ایده آلتان را پیدا کنید. یادتان باشد، در تمام این مسیر پشتیبانی سپنجا همراهتان است و در صورت تمایل می توانید به صورت مستقیم با ما ارتباط بگیرید.

برای رزرو سوئیت در کرج و تهران از لینک های زیر استفاده کنید:

کلام آخر

امیدواریم که از دستور پخت این غذاها نهایت استفاده را ببرید. نکته ای که درباره غذاهای محلی کرج وجود داشت، این بود که در تمامی آنها از گوشت استفاده شده است؛ حتی برای تهیه آش هم حتما گوشت را در آن به کار می برند.

اگر به دنبال غذاهایی بدون گوشت هستید، مطلب “غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت” یکی از بهترین انتخاب های پیش رویتان است. راستی اگر تجربه ای در زمینه پخت غذاهای محلی کرج دارید، در بخش نظرات با ما ودیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 10 میانگین: 3.9]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا