دانستنی های سفر

۸ مورد از خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت را بشناسید (+تصویر)

8 مورد از خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت را بشناسید (+تصویر)

مردم ایران به تغذیه و رژیم غذاییشان اهمیت زیادی می‌دهند. به همین دلیل در غذاهای ایرانی شاهد تنوع زیادی هستیم. بیشتر غذاهای خوشمزه ایرانی برای آماده شدن به زمان زیادی نیاز دارد. در زیر لیستی از انواع غذاهای ایرانی را آماده کرده‌ایم. در بخش دوم این مقاله نیز می‌توانید لیستی از غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت را مشاهده کنید. با سپنجا همراه باشید.

فهرست مطالب مخفی کردن

لیست غذاهای خوشمزه ایرانی و لیست غذا برای ناهار

زرشک پلو با مرغ

این غذای خوشمزه و پرطرفدار که به روش های مختلفی تهبه می‌شود و یکی از مجلسی‌ترین غذاهای ایرانی است که پایه ثابت انواع مهمانی‌ها، عروسی و دیگر مناسبت‌های مهم و خاص می‌باشد. زرشک پلو با مرغ ترکیبی از زرشک پلوی اصیل ایرانی به اضافه خورش مرغ مجلسی است که بین همه سنین محبوبیت زیادی دارد.

مواد لازم برای ۴ نفر

برنج ایرانی      ۴ پیمانه

سینه یا ران مرغ         ۴ تکه

زرشک  ۱ پیمانه

رب گوجه فرنگی  ۲ قاشق غذاخوری

پیاز      ۱ عدد

سیر    ۲ حبه

کره      ۲۵ گرم

آبلیمو   ۱ قاشق غذاخوری

شکر    ۱ قاشق چایخوری

زعفران دم کرده          ۲ قاشق چایخوری

گلاب    نصف قاشق چایخوری

نمک و فلفل سیاه       به اندازه کافی

غذاهای خوشمزه ایرانی

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

برای تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی و رستورانی در ابتدا توصیه می‌کنیم قبل از شروع مراحل پخت به مرغ مقداری نمک، زردچوبه و فلفل سیاه بزنید و اجازه بدهید دو ساعت بماند. اضافه کردن ادویه به مرغ و نگهداری آن در ظرف درب بسته درون یخچال باعث می‌شود بوی زهم مرغ گرفته شود و طعم آن بهتر شود. بعد از آن سیر و پیاز را به شکل نگینی خرد کنید و با مقداری روغن درون یک قابلمه بریزید. سیر و مرغ را خوب تفت دهید تا سبک و خوشرنگ شود. سپس به آن زردچوبه را اضافه کنید و کمی تفت دهید. بعد از آن قطعات مرغ را درون قابلمه بریزید و آنها را سرخ کنید.

بعد از سرخ شدن دو طرف مرغ، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و کمی آنرا تفت دهید. سرخ کردن رب گوجه فرنگی باعث می‌شود بوی خامی رب از بین برود و همچنین مرغ خوشرنگ‌تر شود. بعد از اینکه رب گوجه فرنگی به خوبی تفت خورد مقداری نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه می کنیم. سپس سه لیوان آب درون قابلمه می ریزیم و بعد از به جوش آمدن حرارت را ملایم می کنیم تا مرغها به خوبی بپزنند. یک ساعت الی یک ساعت و نیم طول می کشد مرغ ها پخته شوند. در طی پخت مرغ ها باید زرشک پلو را آماده کنید.

ابتدا زرشک ها را ۲۰ دقیقه الی ۳۰ دقیقه درون ظرف آب می ریزیم تا خوب نرم شوند. سپس یک قابلمه آب را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. آب اضافه برنجی را که بین نیم ساعت تا سه ساعت در آب ولرم و نمک خیس کرده اید، دور بریزید. درون قابلمه یک قاشق نمک و روغن مایع بریزید و سپس برنج را به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید تا دانه های برنج به هم نچسبند.

برنج ایرانی بین ۵ تا ۱۰ دقیقه نرم می‌شود اما برای اطمینان می‌توانید برنج را با دندان تست کنید. اطراف برنج باید نرم باشد و مغز آن کمی سفت باشد. در این صورت می‌توانید برنج را آب کش کنید و آن را با آب سرد بشویید. سپس درون قابلمه کمی روغن بریزید و ته دیگ آن را به دلخواه قرار دهید. سپس برنج را به آرامی با کف گیر روی ته دیگ بریزید. درب قابلمه را ببندید و حرارت را زیاد کنید تا بخار درون قابلمه بپیچد. بعد از آن اجازه بدهید برنج با حرارت ملایم دم بکشد.

زرشک را آبکش کنید و درون یک تابه با مقداری کره و شکر تفت دهید. حرارت برای تفت دادن زرشک باید بسیار ملایم باشد زیرا در غیر اینصورت زرشک می‌سوزد. بعد از آماده شدن زرشک آن را کنار بگذارید. دقت داشته باشید آب مرغ در این دستور پخت باید کم باشد و باید خورش به روغن بیافتد. در انتها به خورش مقداری زعفران دم کرده با آبلیمو و گلاب اضافه کنید و اجازه دهید خورش ۱۵ دقیقه دیگر جا بیافتد. البته دقت داشته باشید میزان گلابی که به خورش اضافه می‌کنید باید خیلی کم باشد وگرنه طعم خورش خوشمزه نمی‌شود.

مقداری زعفران دم کنید و مقداری برنج دم کشیده را با آن مخلوط کنید. سپس برنج را در دیس بکشید و با زرشک و برنج زعفرانی تزیین کنید. خورش مرغ را هم در ظرف مناسبی سرو کنید.

لوبیا پلو از غذاهای سنتی ایرانی

این غذای سنتی نیز بسیار پرطرفدار بوده و با استفاده از گوشت قرمز یا گوشت مرغ نیز می‌توانید آن را تهیه کنید.

مواد لازم برای ۴ نفر

لوبیا سبز        ۳ پیمانه

برنج     ۴ پیمانه

گوشت چرخ کرده        ۳۰۰ گرم

رب گوجه فرنگی         ۲ قاشق غذاخوری

سیر    ۲ حبه

پیاز      ۱ عدد

گوجه فرنگی    ۲ عدد

نمک و فلفل سیاه       به اندازه کافی

زردچوبه و روغن          به اندازه کافی

غذاهای خوشمزه ایرانی

طرز تهیه لوبیا پلو

در ابتدا لوبیاها را تمیز کنید و بشویید و درون آبکش بریزید تا آب آنها گرفته شود. سپس روی تخته آشپزخانه، لوبیاها را به قطعات دلخواه خرد کنید.

پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و درون تابه با حرارت کم با مقداری روغن تفت دهید. سپس سیر نگینی خرد شده را به آن اضافه کنید. گوشت چرخ کرده را به مخلوط اضافه کنید و مدام تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. گوجه فرنگی خرد شده را نیز به مایه گوشت اضافه کنید و باز هم مواد را تفت دهید. بعد از تبخیر شدن آب گوشت و گوجه فرنگی ها، لوبیا سبز را به مایه گوشت اضافه کنید.

درون یک ظرف دیگر مقداری روغن بریزید و رب گوجه فرنگی را درون روغن بریزید و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند و بوی خامی آن گرفته شود. سپس رب گوجه فرنگی را نیز به مایه گوشت اضافه کنید.

یک قابلمه آب را روی گاز بگذارید و کمی نمک و در صورت تمایل زردچوبه درون آن بریزید. سپس بعد از به جوش آمدن آب، برنجی که از قبل خیس خورده را درون قابلمه بریزید و بین ۵ تا ۱۰ دقیقه به آن زمان بدهید تا نرم شود. برنج را با دندان تست کنید اگر مغز آن سفت و اطراف آن نرم بود، بهترین زمان برای آبکش کردن است. ته دیگ را به دلخواه خود درون قابلمه که روغن ریخته‌اید، قرار دهید و سپس چند کفگیر برنج درون قابلمه بریزید و کمی از مایه گوشت و لوبیا روی آن بریزید. این فرآیند لایه لایه را چند بار انجام دهید.

این مطلب را هم بخوانید
کتاب جاذبه های گردشگری ایران و جهان

در انتها درب قابلمه را بگذارید و چند دقیقه حرارت را بالا بزنید تا درون قابلمه بخار کند. سپس حرارت را ملایم کنید تا برنج دم بکشد. بعد از دم کشیدن لوبیا پلو، به آرامی با کفگیر آن را زیر و رو کنید تا خوب مخلوط شود و سپس درون دیس بکشید.

چلو گوشت از غذاهای اصیل و مجلسی ایرانی

یکی دیگر از غذاهای اصیل و بسیار محبوب ایرانی، چلو گوشت است که غذایی مجلسی نیز به شمار می‌رود. این غذا از غذاهای گران قیمت محسوب شده و در مجالس مهم سرو می شود. چلو گوشت را می‌توان براساس سلیقه و ذائقه تان هم با گوشت گوسفند و هم با گوشت گوساله تهبه کنید. البته استفاده از گوشت گوسفند سبب خوشمزه‌تر شدن و لذیذتر شدن آن می‌شود.

مواد لازم برای ۴ نفر

گوشت گردن گوسفندی         ۱ عدد

پیاز      ۲ عدد بزرگ

زعفران ۶ قاشق غذاخوری

چوب دارچین    ۱ عدد

برگ بو ۴ عدد

سیر    ۲ عدد

رب گوجه فرنگی ( اختیاری )   ۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه       به اندازه کافی

زردچوبه و روغن          به اندازه کافی

غذاهای خوشمزه ایرانی

طرز تهیه چلو گوشت

در اولین مرحله، پیازها را به شکل خلالی درشت خرد کنید و درون یک قابلمه روغن آنها را سرخ کنید تا سبک و شفاف شوند. سپس مقداری زردچوبه به آن اضافه می‌کنیم و کمی تفت می دهیم. گوشت گردن گوسفندی را که از قبل شسته ایم درون قابلمه می اندازیم و آن را تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهد. البته گوشت را زیاد تفت ندهید چون سبب سفت شدن آن می شود.

در این مرحله اضافه کردن رب گوجه فرنگی به چلوگوشت سلیقه‌ای است. البته در دستور پخت رستورانی چلوگوشت به آن رب گوجه فرنگی اضافه نمی شود اما اگر می خواهید به آن رب بزنید، بهتر است رب گوجه فرنگی را در این مرحله اضافه کنید و خوب تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

سپس به میزان ۸ لیوان به قابلمه آب اضافه کنید و حرارت آن را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید تا گوشت با حرارت ملایم بپزد.

سیرها را تمیز کنید و همراه با برگ بو و دارچین درون قابلمه بریزید. می توانید چند بوته سیر نیز به شکل کامل درون قابلمه قرار دهید. دقت داشته باشید دارچین و زعفران بوی سیر را می گیرند و اصلا بوی آن را احساس نخواهید کرد.

در انتها درب قابلمه را بگذارید تا گوشت با حرارت ملایم پخته شود. حرارت ملایم باعث می‌شود چلو گوشت لذیذ تر و خوشمزه تری داشته باشید. بعد از ۳ یا ۴ ساعت چلو گوشت شما حاضر است. در ۳۰ دقیقه نهایی پخت بهتر است میزان نمک و فلفل آن را چک کنید و بعد از پخته شدن گوشت آن را پیاز داغ و زرشک تزیین نمایید. در انتها چلو گوشت را می‌توانید با برنج ساده و یا با باقالی پلو سرو کنید.

ته چین مرغ

یکی دیگر از غذاهای محبوب ایرانی ته چین مرغ است که برای مجالس و مهمانی ها نیز می توان از آن استفاده کرد.

مواد لازم برای ۴ نفر

برنج ایرانی      ۳ پیمانه

سینه مرغ       ۱ عدد کامل

ماست چکیده  ۱ پیمانه

پیاز      ۱ عدد متوسط

زرده تخم مرغ   ۲ عدد

گلاب    ۱ قاشق غذاخوری

کره      ۵۰ گرم

زرشک  ۱۰۰ گرم

پودر قند          ۱ قاشق چایخوری

زعفران دم کرده          ۴ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه       به اندازه کافی

دارچین و خلال پسته   به اندازه کافی

زردچوبه و روغن          به اندازه کافی

غذاهای خوشمزه ایرانی

طرز تهیه ته چین مرغ

در ابتدا مرغ را با دو لیوان آب، مقداری زردچوبه، فلفل و دارچین و یک پیاز خرد شده درون یک قابلمه بریزید و اجازه دهید با حرارت متوسط مرغ بپزد. اگر اجازه بدهید تمام آب مرغ کشیده شود، مرغ خوشمزه تر می شود. سپس مرغ را از روی حرارت بردارید تا سرد شود و آنرا ریش ریش کنید. مرغ ریش ریش شده را درون یک تابه که مقداری روغن درون آن ریخته‌اید قرار دهید و کمی آن را تفت دهید. سپس ادویه هایی مانند زردچوبه، دارچین، فلفل سیاه را نیز به آن اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا مرغ یکدست شود.

برنج را متناسب با نوع آن بین ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت قبل با آب ولرم و کمی نمک خیس کنید. سپس درون یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. برنج خیس شده که آب آن را گرفته اید را به قابلمه آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید برنج نرم شود. برای ته چین بهتر است مغز برنج سفت باشد.

زرشک ها را از نیم ساعت قبل خیس کنید و سپس آبکشی کنید و با مقداری کره یا روغن و شکر درون یک تابه تفت دهید تا رنگ آنها درخشان شود.

درون یک کاسه بزرگ زرده های تخم مرغ را بشکنید. آن ها را کمی با چنگال بزنید تا از حالت لختگی در بیایند. سپس ماست چکیده، گلاب و زعفران دم کرده را نیز به کاسه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شوند. در انتها برنج را نیز به این مواد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

درون یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. سپس مقداری از مخلوط برنج را درون قابلمه بریزید و با پشت قاشق فشار دهید تا سفت شود. گوشت ریش ریش شده مرغ و زرشک را روی برنج بریزید و سپس یک لایه دیگر برنج روی آن بریزید و خوب آن را فشرده سازید تا از هم نپاشد. در انتها نیز یک کره را به تکه ‌های کوچک تقسیم کنید و روی کل برنج پخش کنید.

حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان برای پخت ته چین لازم است. پس از آماده شدن ته چین کافیست آن را درون یک قابلمه برگردانید و تزیین کنید.

۸ مورد از بهترین غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت

این روزها زیاد افرادی می بینیم که به سمت غذاهای گیاهی روی آورده اند و رژیم غذایی شان هیچ گونه گوشتی ندارد. نخوردن گوشت لزوما به این معنی نیست که نیازهای بدنتان برطرف نمی شود؛ حتی گاهی به شما هم کمک بیشتری می کند. جایگزین های زیادی برای غذاهای سنتی ایرانی گوشتی وجود دارد.

اگر کمی درباره غذاهای بدون گوشت جست و جو کنید، با لیست بلندی از انواع خوراکی ها و غذاهای خوشمزه رو به رو می شوید؛ اما در این بین هیچ چیز نمی تواند جای غذاهای سنتی را بگیرد. در این مطلب می خواهیم برخی از غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت را به شما معرفی کنیم، پس در ادامه با سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا همراه باشید:

 خوراک قارچ و عدس

اولین انتخابتان در بین غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت، خوراک قارچ و عدس است. آیا تا به حال شنیده اید که می گویند گوشت را از برنامه غذایی تان حذف نکنید؟ این حرف ناشی از پروتئین هایی است که گوشت برای بدن ما فراهم می کند. خوب است بدانید خوراک قارچ و عدس بدون نیاز به گوشت، تمام پروتئین و فیبر بدنتان را تامین خواهد کرد.

این مطلب را هم بخوانید
تاریخ شمسی از کجا شروع شده است؟(دانستنی هایی جالب)

خوراک قارچ و عدس ترکیبی از مواد غذایی مثل عدس، پیاز، رب گوجه فرنگی و سس سویا است. می توانید به غذایتان سبزیجات هم اضافه کنید.

غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت
خوراک قارچ عدس

کوکو سبزی، دلمه برگ مو

دومین پیشنهاد خوشمزه ما، تعدادی از غذاهای آذری است. معمولا مردم در اکثر نقاط ایران تبریز را با کوفته تبریزی اش می شناسند. هر کجای ایران که هستید، اگر سری به تبریز می زنید، حتما از غذاهای محلی آن استفاده کنید.

کوفته تبریزی تنها غذای خوشمزه این شهر نیست. انتخاب های فوق العاده دیگری مانند دلمه برگ مو، آش کشک، کوکوی تره، آش آبغوره و خاگینه هم وجود دارد. غذاهایی سنتی که با گوشت درست نمی شوند.

غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت

دلمه برگ موکوکو سبزی یکی از غذاهای مجلسی شهر تبریز است که جایگاه بسیار پررنگی در سفره تبریزی ها دارد. مهم ترین مواد غذایی که در کوکوسبزی به کار می برید، سبزی و تخم مرغ است.

اگر برای پاک کردن سبزی کوکو به اندازه کافی وقت ندارید، می توانید از سبزی های آماده بیرون استفاده کنید. همچنین با تهیه برگ مو می توانید غذای لذیذ دلمه برگ مو را بدون گوشت در کنار خانواده تان نوش جان کنید.

غذای بدون گوشت یتیمک از شهر بوشهر

سومین غذا از شهر زیبای بوشهر می آید. اغلب مردم بوشهر یتیمک را همان یتیمچه می دانند، اما در بین این دو غذا تفاوت وجود دارد. یتیمک یکی از غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت است که در برخی از نقاط ایران سرو می شود.

مواد غذایی اصلی که در یتیمک به کار می رود، بادمجان، لوبیا چشم بلبلی، پیاز و تمر هندی است و با توجه به سلیقه تان می توانید از انواع ادویه های مختلف در آن استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم برای پختن یتیمک ادویه های تند را به کار ببرید.

غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت

غذای یتیمک بوشهری

رشته پلو از کرمانشاه

رشته پلو یکی از غذاهایی است که در اکثر نقاط کشور آن را سرو می کنند؛ منتهی نوع پخت در هر شهر متفاوت است. رشته پلو یکی از قدیمی ترین غذاهای ایرانی است که برای تهیه آن نیازی به گوشت ندارید. بیشترین طرفداران رشته پلو در شهرهای اردبیل، مشهد و کرمانشاه وجود دارند. مواد غذایی که در این غذا به کار می رود، برنج، رشته و خرما است.

در گذشته های کشورمان از این غذا برای عروسی ها و مراسم بله برون استفاده می کردند. پیشنهاد می کنیم در کنار رشته پلو، شوری یا ترشی هم نوش جان کنید.

غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت
غذای رشته پلو

کشک کدو از شهر کرمان

یکی از غذاهای سنتی بدون گوشت مخصوص شهر کرمان کشک کدو است. این غذا کالری کمی دارد و انتخاب خیلی خوبی برای وعده شام است. برای تهیه این غذا به کدو سبز، کشک و سیر، نعنا، گوجه فرنگی نیاز دارید. این غذا کاملا گیاهی است و برای هر سنی مناسب است. پیشنهاد می کنیم کشک کدو را از دست ندهید؛ چرا که دارای ویتامین C، پروتئین ها، آهن، کلسیم و روی است.

قره ماش شورباسی ارومیه ای

یکی از مقوی ترین غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت، قره ماش شورباسی است. این غذا در واقع سوپ لوبیا است که در شهر ارومیه بیشتر تهیه می شود. برای درست کردن این غذای خوشمزه به ماش، سیب زمینی و هویج نیاز دارید. همان طور که می دانید، ماش در بین مردم ایران کمرنگ شده است و مانند گذشته دیگر پرکاربرد نیست.

ماش از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است و حیف است اگر آن را از برنامه مان حذف کنیم. خوردن غذای قره ماش شورباسی به سیستم اعصاب و بینایی بدنتان کمک بسیار زیادی می کند.

گمنه از استان خوزستان

یکی از غذاهای با اصالت در استان خوزستان، گمنه است. نام دیگر گمنه، للک است که در بین استان های خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد از شهرت زیادی برخوردار است.

مردم این استان ها از گمنه به جای برنج استفاده می کنند و برای تهیه آن به بلغور گندم نیاز است. مردم خونگرم جنوب کشورمان از گمنه برای مراسم های مهمی مانند پشت پای مسافر، خرید منزل، مراسم های عزاداری، عروسی و … استفاده می کنند.

 

غذای گمنه خوزستان
غذای گمنه خوزستان

دیگچه از مشهد

یک دیگه از غذاهای بدون گوشت ایرانی دیگچه مشهدی هست. اگر به مشهد سفر می کنید، خوردن دیگچه را در این شهر از دست ندهید. شاید دیگچه را نتوان جزو غذاها به شمار آورد، اما از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و می توانید از آن برای پیش غذا، دسر یا عصرانه استفاده کنید.

مردم مشهد دیگچه را برای نذری ها در ایام خاصی از سال مانند محرم و رمضان می پزند. مواد غذایی اصلی که در دیگچه به کار می رود، برنج، شیر، گلاب و شکر است. اگر خودتان خواستید دست به کار شوید و برای خانواده تان دیگچه بپزید، پیشنهاد می کنیم، شکر زیاد نریزید؛ چرا که شیرینی زیاد در این دسر شما را زده خواهد کرد.

غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت
دیگچه مشهدی

غذاهای سنتی بدون گوشت را در شهر خودش بخوریم!

همان طور که در این مطلب دیدید، غذاهای سنتی بدون گوشت در کشورمان، هر کدام متعلق به جایی می باشد! یکی جزو غذاهای محلی بوشهر بود، یکی مشهد، یکی کرمانشاه و … . در این بین می خواهیم به شما پیشنهاد دهیم تا این غذاها را در شهر خودش نوش جان کنید.

در واقع بهترین و باکیفیت ترین غذاهای محلی هر شهر را تنها در همان شهر برایمان سرو می کنند. از این رو اولین قدمی که باید بردارید، آن است که در سفر به این شهرها، تحت هیچ شرایطی غذای محلی شان را از دست ندهید!

در این سفر تنها به فکر لذت بردن از غذاها و جاذبه های گردشگری مقصدتان باشید و نگرانی های محل اقامت را دور بریزید! سپنجا این امکان را برای شما به وجود آورده است تا در کوتاهترین زمان ممکن، اقدام به رزرو محل اقامت مورد نظرتان در هر نقطه ایران کنید.

تنها کافی است وارد سایت سپنجا شوید و مقصد مد نظرتان را جست و جو کنید. از آن پس با لیستی از اقامتگاه های متنوع قابل رزرو، رو به رو شوید! در تمام این مسیر پشتیبانی سپنجا همراهتان است و در صورت تمایل می توانید به صورت مستقیم با ما تماس بگیرید.

 

کلام آخر

در این مطلب به معرفی تعدادی از غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت  و غذاهای خوشمزه ایرانی با گوشت پرداختیم. غذاهایی که در سفر هم می توانند کاربردی باشند. تعداد زیاد دیگری از غذاها وجود دارد که هر کدام خاصیت های خود را دارند و ویتامین ها و فواید خاص خود را دارند. اگر تجربه ای در زمینه پخت این گونه از غذاها دارید با ما به اشتراک بگذارید.

 

درباره “۸ مورد از خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت را بشناسید (+تصویر)” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا