دانستنی های سفر

صبحانه در شهرهای مختلف ایران چگونه سرو می شود؟

هر آنچه باید قبل از سفر بخوانید!!!

اگر اهل سفر و مسافرت به نقاط مختلف ایران هستید، قطعا دوست دارید بدانید که با صبحانه در شهرهای مختلف ایران آشنا شوید و بدانید مردم چه نوع خوراکی هایی را در وعده صبحانه می‌خورند؟

انواع صبحانه در نقاط مختلف ایران کاملا متفاوت است و شامل ده ها نوع خوراکی محلی و سنتی می‌شود. اگر می خواهید با صبحانه های متنوع در شهرهای مختلف ایران آشنا شوید و در مسافرت به هر نقطه ای از ایران، صبحانه محلی و سنتی آن منطقه را تجربه کنید پیشنهاد می دهیم با مطالعه این مقاله و آشنایی با انواع صبحانه در ایران با سپنجا همراه باشید.

صبحانه در شهرهای مختلف ایران | شمال

شهرهای شمال کشور و بخصوص گیلان و مازندران مهم ترین قطب های گردشگری در ایران برای تمام ایام سال هستند، بنابراین اطلاع از وعده صبحانه شمالی ها می تواند برای بسیاری از ایرانیان حائز اهمیت باشد. (شما می توانید برای اجاره سوئیت در گیلان از خدمات سپنجا، کمک بگیرید!)

در مسافرت به شمال می توانید پنیر محلی بخرید یا اینکه به یک قهوه خانه سنتی رفته و در آنجا پنیر واویج را سفارش دهید. این وعده غذایی از پنیر، کره، تخم مرغ و شوید تهیه می شود.

در سفر به ماسوله می توانید آش بخرید. مردم ماسوله چنجه را نیز به عنوان صبحانه میل می کنند. کنالکی نیز یک صبحانه مقوی و ارزان قیمت است که با سبزی خورد شده و پنیر در میان خمیری که در تنور قرار می گیرد تهیه می شود. از رودسر تا رامسر نیز می توانید از زنان محلی نان کولاس بخرید. (شما می توانید برای اجاره سوئیت در ماسوله از خدمات سپنجا، کمک بگیرید!)

در ترکمن صحرا می توانید پیشمه که یک نان روغنی است را خریداری کنید. این نان با تخم مرغ، ماست و شکر درست شده و شبیه بامیه در روغن سرخ می شود.

بورک هم یک انتخاب مناسب است. داخل بعضی از بورک ها پنیر ریخته می شود و برخی دیگر هم اسفناج؛ شما می توانید حتی بورک هایی که با گوشت پر شده اند را سفارش دهید.

صبحانه-در-شهرهای-شمالی-ایران

صبحانه در شهرهای مختلف ایران | شمال غرب

هوا در مناطق شمال غرب کشور بسیار سرد است و اصولا در تابستان نیز هوای خنک و معتدلی را تجربه می کنید. سرمای هوا باعث شده است در این مناطق از خوراکی های گرم و مقوی استفاده شود تا افراد انرژی کافی برای مقابله با سرما را داشته باشند.

قیساوا یکی از صبحانه های معروف در این مناطق است که از ترکیب تخم مرغ، خرما و گردو تهیه می شود. سرشیر قیماق یا همان سرشیر عسل صبحانه دیگری است که می توانید در مسیر سرعین و از فروشگاه ها خریداری کنید.

به سمت ارومیه که راه می افتید، بهتر است به فکر امتحان کردن طعم خوشمزه گوزلمه باشید. گوزلمه در زبان ترکی به معنای _ منتظر نشو _ است و بدین معناست که آماده شدن این صبحانه زمان زیادی لازم ندارد. (شما می توانید برای اجاره سوئیت در ارومیه از خدمات سپنجا، کمک بگیرید!)

برای تهیه این غذا ابتدا تخم مرغ را به صورت نیمرو سرخ کرده و سپس ماست و سیر را به آن اضافه می کنند و برای مدت زمان اندکی هم می زنند.

این مطلب را هم بخوانید
با شناخت این موارد در پیش بینی وضعیت آب و هوایی در سفر استاد شوید

در آذربایجان غربی از خرید نان های محلی همچون نان ارده، تنور چره، یخاچره، تاواچره و جزلاچره غافل نشوید. با این حال نان سومون و یاغلی چورک شهرت بیشتری دارند.

پنیر تبریز مشهورترین و محبوب ترین صبحانه موجود در استان آذربایجان شرقی است. خوردن شیر داغ محلی، عسل و سرشیر در تبریز یک سنت دیرینه است. در روستاهای آذربایجان شرقی از ترکیب گردو، نان لواش خشک، پیازچه، خامه، خیار، دوغ، پنیر و سبزی خوردن یک صبحانه خوشمزه به نام دویماج درست می‌کنند. (شما می توانید برای اجاره سوئیت در تبریز از خدمات سپنجا، کمک بگیرید!)

صبحانه-در-شهرهای-شمال-غرب-ایران

صبحانه در شهرهای مختلف ایران | غرب

زمانی که صحبت از غرب کشور به میان می آید بیش از همه نام کردستان به ذهن انسان خطور می کند. صبحانه در استان کردستان یعنی ترکیب سیب زمینی، تخم مرغ، کره ذوب شده، سبزی خوردن یا خیارشور و گوجه که در نان سنگک یا لواش به صورت ساندویچ پیچیده شده و به بابوله معروف است.

برخی از مردم نیز به خوردن کلانه در وعده صبحانه علاقه دارند. کلانه از ترکیب یک سبزی ویژه در خمیر به همراه روغن کرمانشاهی درست می شود و طعم فوق العاده ای دارد.

در کرمانشاه، بژی به عنوان صبحانه سنتی شناخته می شود. بژی در زبان مردم کرمانشاه یعنی _ همواره زنده باشی _ و منظور از این اسم نیز بدین صورت است که مردم کرمانشاه در گذشته برای مسافرت های طولانی مقدار زیادی بژی می پختند و با خود حمل می کردند. (شما می توانید برای اجاره سوئیت در کرمانشاه از خدمات سپنجا، کمک بگیرید!)

این بژی در تمام طول مسافرت آن ها را سیر نگه می داشت و با توجه به سالم بودن این خوراکی سنتی، صحیح و سالم به خانه باز می گشتند.

در همدان از شیرینی کماج و انواع نان روغنی ها به عنوان صبحانه استفاده می شود. گردوی تویسرکان نیز در کنار برخی از خوراکی ها و بخصوص پنیر با خرما در سفره مردم همدان دیده می شود. (شما می توانید برای اجاره سوئیت در همدان از خدمات سپنجا، کمک بگیرید!)

نان گرده که یک نان معروف و محبوب در شهرهای کردستان و کرمانشاه است در همدان نیز به عنوان یک صبحانه مقوی شناخته می شد.

عبارت صبحانه سنتی ایرانی در همدان با گردوهای تویسرکان پیوند خورده است. علاوه بر آن، نان گرده و کماج یا نان روغنی از صبحانه‌های معروف روستاهای مختلف در این شهر است. نان گرده را معمولا با سرشیر، خامه و عسل می‌خورند. نان گرده در کرمانشاه و کردستان هم شناخته شده است.

صبحانه-در-شهرهای-غربی-ایران

صبحانه در شهرهای مختلف ایران | جنوب

جنوب کشور را به خوراکی های خوشمزه و البته سنگین و مقوی می شناسیم. در مسافرت به شهرهای جنوبی بهتر است رژیم خود را شکسته و طعم صبحانه های خوشمزه را تجربه کنید.

بحتیه یا پهتیه که از ترکیب شیربرنج و مربا تهیه می شود، معروف ترین صبحانه ای است که در مسافرت به اهواز به شما پیشنهاد می دهیم. نان توموشی به عنوان معروف ترین و محبوب ترین نان جنوبی کشور نیز در اغلب شهرهای این بخش از ایران یافت می شود.

در استان هرمزگان نان توموشی به لیتک و نون تاوَه معروف است. زمانی که این نان را در تنور می گذارند روی آن مقداری مهیاوه یا سوراغ (نوعی سس شور قهوه ‌ای رنگ) و تخم‌ مرغ می ‌ریزند تا برای وعده صبحانه میل شود.

نان تخم‌ مرغی یا چم‌ چمه هم یک نان شیرین است و با پنیر و دوشاب (شیره انگور) سرو می شود. بلالیت صبحانه دیگری است که با شکر و زعفران پخته می شود. نان پراته، نخود آب و شیرچایی صبحانه ای است که در بخش های جنوبی کشور و به سمت شرق سرو می گردد.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین شهر ترکیه برای زندگی

صبحانه در شهرهای مختلف ایران | مرکز

مهم ترین صبحانه در شهرهای مرکزی ایران، آش سبزی شیراز است. طعم ماورایی این آش باعث شده است در زمره خوش طعم ترین و محبوب ترین صبحانه های ایران قرار گیرد. (شما می توانید برای اجاره سوئیت در شیراز از خدمات سپنجا، کمک بگیرید!)

مطالعه بیشتر: کافه فردوسی در شیراز

در جهرم، ماهی خشک ساردین یک صبحانه سنتی است. شله مجکی در کهگیلویه و بویراحمد یک وعده مناسب برای صرف صبحانه است که از بادام کوهی درست می‌شود و به همین علت به آش بادام کوهی نیز معروف شده است.

در کرمان و شهر بزقرمه ‌ها، قورمه نیمرو را به عنوان صبحانه محلی و سنتی معرفی می کنند که از ترکیب گوشت گوسفندی و نیمرو تهیه می شود. (شما می توانید برای اجاره سوئیت در کرمان از خدمات سپنجا، کمک بگیرید!)

در اصفهان حلیم و عدس معروف‌ ترین صبحانه‌ است. برای تهیه حلیم و عدس ابتدا حلیم ساده را می پزند و سپس عدس چرخ شده را مانند سس روی حلیم می ریزند. (شما می توانید برای اجاره سوئیت در اصفهان از خدمات سپنجا، کمک بگیرید!)

در سمنان هم می توانید آرشه یا آروشه را سفارش دهید که یک نوع پنیر خاص است که با زردچوبه سرخ می‌کنند. این صبحانه را در فیروزکوه نیز می توانید پیدا کنید.

در مسافرت به شاهرود، قورمه (گوشت گوسفندی) را به صورت سرد بر روی نان بربری می گذارند و به عنوان صبحانه میل می کنند. مردم اراک و قزوین نیز نان فتیر درست می کنند و آن را به نام قزوینی ها در فهرست میراث ملی کشور ثبت کرده اند. (شما می توانید برای اجاره سوئیت در شاهرود از خدمات سپنجا، کمک بگیرید!)

صبحانه-در-شهرهای-مرکزی-ایران

صبحانه در شهرهای مختلف ایران | شرق

توگی را می توانید در مسافرت به خراسان جنوبی و گناباد تهیه کنید. این صبحانه از ارزن و شیر درست می شود. در خراسان شمالی سنخواست که از ماست درست می شود و با سبزی تازه و نان چریشی صرف می گردد معروف ترین صبحانه منطقه نام دارد.

کمه صبحانه دیگری است که در این مناطق با استفاده از آرد جو، پونه و شیر تازه گوسفندی درست می‌کنند و البته برای صبحانه بسیار اشتها آور است.

این صبحانه را در نایین هم می توانید پیدا کنید.صبحانه محلی اسفراین مسکه نام دارد که با ماست چکیده و کره محلی درست می‌شود و آن را با گوجه یا نان خشک می‌خورند. (شما می توانید برای اجاره سوئیت در اسفراین از خدمات سپنجا، کمک بگیرید!)

کلام آخر

در این مقاله از سپنجا درباره صبحانه در مناطق مختلف کشور صحبت کرده‌ایم. در شهر شما چه صبحانه ای سرو می‌شود؟ در کامنت های همین پست نام شهر و صبحانه محبوب شهر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 3 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا