دیدنی های قزوین

راهنمای سفر به شهر قزوین، خلاصه، کامل + عکس و اقامتگاه

راهنمای سفر به شهر قزوین، خلاصه، کامل + عکس و اقامتگاه

سپنجا در این مقاله قصد دارد به معرفی شهر قزوین و جاذبه‌های گردشگری آن بپردازد. شهر قزوین برای علاقه مندان به گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

در ادامه می‌خواهیم درباره بخش‌های مختلف سفر به قزوین و غذاهای محلی و چگونگی شکم گردی در این شهر نکاتی را به شما ارائه کنیم. البته در ابتدای مطلب به دلایل حضور گردشگران در این شهر خواهیم پرداخت.

اگر شما هم به فکر سفر به شهر قزوین هستید، تا انتهای این مطلب همراه سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا باشید.

سفر به قزوین و دلایل آن

افراد زیادی که به عنوان گردشگر سفر به قزوین را انتخاب می‌کنند، به خاطر جذابیت‌های تاریخی این شهر است. زیرا شهر قزوین در زمان صفویان، عنوان پایتخت کشور را داشته و از آن زمان بناهای تاریخی و بسیار زیبایی به جای مانده‌است.

قزوین به علت آب و هوای خوب و پاکیزه ای که دارد، برای بسیاری از کسانی که اهل پیاده گردی در سفر هستند مناسب می‌باشد. آن‌ها می‌توانند با پیاده گردی از هوای سالم و جاذبه‌های داخل شهر قزوین لذت ببرند.

نکته قابل توجه و بسیار حائز اهمیت در مورد شهر قزوین وجود دارد و آن کسب رتبه اول شهر تاریخی در کشور است. آثار تاریخی بسیار زیادی در قزوین وجود دارد و همین امر باعث شده جایگاه برتر شهر تاریخی به قزوین تعلق بگیرد.

معرفی شهر قزوین از نگاهی دیگر

شهر قزوین دارای ۵۹۶۹۳۲ نفر جمعیت دارد و مردم آن با زبان فارسی و لهجه قزوین صحبت می‌کنند. می‌توان یکی از قدیمی‌ترین گویش‌های ایران در طول تاریخ به قزوین تعلق دارد. دیگر ویژگی مهم قزوین، صنعتی بودن این شهر و کسب رتبه دوم در این زمینه است.

با توجه به صنعت توسعه یافته‌ای که در شهر قزوین وجود دارد، واحد‌های صنعتی و کارخانه جات این شهر از نظر اقتصادی در بهترین شرایط خود به سر می‌برند.

انواع صنایع مانند فولاد، شیشه، سیمان، لوازم برقی، تولیدات کاشی و سرامیک و … از مهم‌ترین صنایعی هستند که بخش بزرگی از اقتصاد شهر را تشکیل می‌دهند. البته بخش دیگری از اقتصاد قزوین را تولید و صادرات محصولات کشاورزی و باغبانی شامل می‌شود.

بیشترین محصولی که به شهرهای اطراف صادر می‌شود، عبارت اند از انگور، پسته و بادام. سومین موردی که در اقتصاد قزوین نقش بسیار مهمی دارد، جایگاه گردشگری این شهر است. با توجه به جاذبه‌های و مکان‌های تاریخی که در قزوین وجود دارد، این شهر سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران سراسر کشور می‌باشد.

نمایی از طبیعت شهر قزوین

حقایقی در مورد شهر قزوین

همان طور که گفتیم این شهر در مدت ۵۷ سال، پایتخت ایران در دوران حکومت صفویان بوده‌است. آب و هوا و فضای بسیار پاک و تمیز شهر قزوین باعث شده این شهر در سال ۹۲ رتبه اول پاک‌ترین شهر ایران را کسب کند.

جالب است بدانید مساحتی که شهر قزوین از کشور دارد کمتر از یک درصد می‌باشد. به گفته برخی از منابع شهر قزوین از نظر داشتن آثار تاریخی که در ایران ثبت رسمی شده‌است، رتبه سوم را در جهان دارد.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین جاهای قزوین را بشناسید

یکی از ویژگی‌های مهم که این شهر، میزبانی از تجار و بازرگانانی بوده‌است که به واسطه راه ابریشم از قزوین عبور می‌کردند. اغلب صادرات و واردات کالاها در آن زمان از شرق به غرب صورت می‌گرفت. در قزوین اولین خیابان ایران به نام خیابان سپه وجود دارد.

از جذابیت‌های آن می‌توان به آب انبار سردار که در جهان به عنوان بزرگ‌ترین آب انبار شناخته شده‌است، اشاره کرد. در طول تاریخ لقب‌های زیادی برای قزوین وجود داشته‌است که برخی از آن‌ها عبارت اند از دارالجنه، دارالسلطنه، باغشهر، مدینه مبارکه و ..

جذابیت شکم گردی در مورد شهر قزوین و غذاهای محلی آن

در شهر قزوین غذاهای بسیار متنوعی وجود دارد که اغلب آن‌ها با پسته، بادام، زرشک و برنج زعفرانی طبخ می‌شوند که عموماً مزه شیرینی دارند. شما در سفر به قزوین می‌توانید غذاهایی را که تا به الان طعم غذاهای که تا به الان تجربه نکرده‌اید را بچشید، شاید به غذاهای شیرین علاقه مند شوید.

قیمه نثار، کوکو شیرین قزوینی، شیرین پلو قزوینی، دیماج، کله جوش قزوینی، قیمه آبدار، مشکوفی، انواع آش‌های آلو، ماش پیازو و دوغ از مهم‌ترین و معروف‌ترین غذاهای شهر قزوین می‌باشند.

یکی از لذت‌های سفر شکم گردی در شهر مورد نظر شماست، بنابراین سعی کنید از این فرصت استفاده کنید و طعم بهترین غذاهای محلی یک شهر را برای یک بار هم که شده بچشید.

 

غذاهای محلی شهر قزوین

صنایع دستی و سوغات قزوین

سوغات و صنایع دستی بسیار متنوعی در قزوین وجود دارد. شما می‌توانید بعد از تفریحات و بازدید از مکان‌های گردشگری به بازارهای قزوین بروید و از دیدن صنایع دستی و سوغات این شهر لذت ببرید. سوغات قزوین هم مانند سایر غذاهای محلی طعم نسبتاً شیرینی دارند.

نان چای، نان نازک، شیرینی باقلوا و پادرازی قزوینی از پر طرفدارترین سوغات خوراکی این شهر می‌باشند.

تولیدات صنایع دستی در این شهر رونق بسیار زیادی دارد. همان طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کرده‌ایم، بخشی از اقتصاد و منابع مالی شهر قزوین به خرید سوغات و صنایع دستی توسط گردشگران بستگی دارد.

در این شهر صنایع دستی مانند جاجیم بافی، قالی بافی، چادرشب بافی، گلیم بافی و زیور آلات تولید می‌شود.

بهترین جاذبه‌های گردشگری قزوین کجاست؟

در مورد شهر قزوین و جاذبه تاریخی آن شاید بسیار شنیده باشید. اما در این بخش از مقاله به ارائه توضیحاتی درباره مهم‌ترین جاذبه‌های پرداخته‌ایم.

نمایی از جاهای دیدنی شهر قزوین

کاخ چهلستون، زیباترین موزه خوشنویسی

شاه طهماسب به عنوان دومین پادشاه حکومت صفویه دستور ساخت این عمارت را صادر کرد. در آن زمان قزوین به عنوان پایتخت ایران معرفی شده بود.

با گذشت سال‌های زیاد و مرور اتفاقات فراوان، در حال حاضر از این کاخ به عنوان موزه خوشنویسی استفاده می‌کنند. شما برای بازدید از آثار خوشنویسی و اشیای دوران صفویه می‌توانید در سفر به قزوین به این مکان بروید.

سرای سعدالسلطنه، مشهورترین کاروانسرای سرپوشیده

این مکان در گذشته مرکز مبادلات تجاری و اقتصادی کشور بوده‌است. وسعت و گستردگی این کاروانسرای سرپوشیده باعث شده، لقب بزرگ‌ترین کاروانسرای کشور را از آن خود کند. در حال حاضر بسیاری از هنرمندان قزوینی برای نمایش آثار خود به این بازارچه می‌آیند و تولیدات خود را برای فروش به گردشگران ارائه می‌کنند.

 

نمایی از سرای سعدالسلطنه

امام زاده شاه حسین قزوین، نمایش هنر و معماری ایرانی

این امامزاده از نظر معماری و تزئینات یکی از بهترین و زیباترین بناهای مذهبی ایران است. محیط و حال و هوای این امامزاده بسیار خاص و تماشایی می‌باشد، به ویژه تزئینات آن که با کاشی کاری و آینه کاری جلوه بسیار زیبایی به شهر داده‌است. اگر می‌خواهید بنایی با ویژگی‌های معماری اصیل ایرانی را در سفر به قزوین تماشا کنید، حتما به امام زاده شاهزاده حسین قزوین بروید.

این مطلب را هم بخوانید
قلعه الموت کجاست؟

کلیسای کانتور قزوین

تنها کلیسای سرخ رنگ در کشور کلیسای کانتور در شهر قزوین می‌باشد. اما با گذشت زمان این کلیسای کاربری خود را از دست داده‌است و در حال حاضر مردم برای خرید صنایع دستی به این مکان مراجعه می‌کنند.

 

نمایی از کلیسای کانتور از بهترین جاهای دیدنی شهر قزوین

سردر عالی قاپو و دولتخانه صفوی، معروف‌ترین بنای دوره صفوی

در گذشته برای ورود به ارگ سلطنتی صفویان می‌توانستند از طریق هفت ورود عبور کنند، اما از هفت در آن تنها سردر عالی قاپو باقی مانده است. در نتیجه برای ورود به مجموعه دولتخانه تنها باید از سردر عالی قاپو گذر کنید. در حال حاضر از این عمارت به عنوان موزه عکس خانه استفاده می‌کنند.

بسیاری از عکس‌های قدیمی و لوازم عکاسی از قدیم تا به الان در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. بعد از بازدید جاذبه‌های گردشگری داخل شهر می‌توانید از قلعه الموت و دریاچه اوان که در اطراف قزوین وجود دارند دیدن کنید.

بهترین زمان سفر به قزوین

در مورد شهر قزوین و آب و هوای آن می‌توان گفت این شهر زیبا، در بهار زیباتر و تماشایی تر خواهد شد. به همین ایام بسیاری از گردشگران برنامه سفر خود را به گونه تنظیم می‌کنند، که در فصل بهار به این شهر بیایند. البته در اوایل فروردین هنوز آثار از فصل زمستان و سرمایش در قزوین احساس می‌شود.

تابستان‌های قزوین، باعث آزار گردشگران نمی‌شود، البته اگر در ماه شهریور در به این شهر سفر کنند. ماه‌های تیر و مرداد آب و هوای بسیار گرمی را برای قزوین به ارمغان می‌آورند که باز هم می‌شود این گرما را تحمل کرد.

فصل پاییز در قزوین با آب و هوای خنک و بسیار مطبوعی همراه است. اما هر چه به زمستان نزدیک تر می‌شویم، هوا سرد تر می‌شود. زمستان‌های قزوین بدون بارش‌های سنگین برف معنای خاصی ندارد. سرد‌ترین ماه‌های زمستان در قزوین دی و بهمن می‌باشند؛ بنابراین اگر می‌خواهید واقعاً از سفر به قزوین لذت ببرید، باید در ماه‌های اردیبهشت و تیر ماه به این شهر سفر کنید.

اقامت در شهر قزوین

موارد بسیار متنوعی برای اقامت در قزوین برای گردشگران فراهم می‌باشد. انواع هتل‌های لوکس، ویلاها و سوئیت‌های اجاره ای، اقامتگاه‌های در طبیعت و … اجاره برخی از این اقامتگاه‌ها ممکن است برای گردشگران با مشکلاتی مانند افزایش هزینه و کمبود کیفیت همراه باشد.

در چنین شرایطی بهترین گزینه برای رزرو سوئیت در قزوین ارتباط و تماس با سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی در سپنجا می‌باشد. با ورود به سایت و بازدید از صفحه اقامتگاه‌های قزوین می‌توانید بهترین اقامتگاه را با ارزان‌ترین قیمت رزرو کنید.

سخن آخر

با سپنجا گشت و گذار در قزوین داشتیم و جاذبه‌های دیدنی آن را به نوبت تماشا کردیم و اطلاعات مورد نیاز را برای سفر به این شهر بدست آوردیم. امیدواریم بعد از خواندن این مقاله در مورد شهر قزوین بتوانید، تجربیات و نظرات خود را در سایت سپنجا برای ما و کاربران به اشتراک بگذارید.

 

درباره “راهنمای سفر به شهر قزوین، خلاصه، کامل + عکس و اقامتگاه” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا