جاهای دیدنی ایران

معرفی ۲۰ مورد از شهرهای توریستی ایران

شهرهای توریستی ایران با مساجد باشکوه، شاهکارهای معماری و شگفتی‌های طبیعی مسافران را از راه دور مجذوب می‌کنند و آنها را به ایران می‌کشانند تا این گنجینه‌ها را از نزدیک ببینند. ایران کشوری پهناور است که بیش از ۱۶۴۸۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. این کشور توسط خلیج عمان و خلیج فارس در جنوب و دریای خزر در شمال احاطه شده است و دارای تنوع زیادی در اقلیم و فرهنگ است. به دلیل گستردگی جغرافیایی، می‌توان از هر چهار فصل در تمام طول سال در ایران لذت برد. در اینجا برخی از بهترین شهرهای ایران را بررسی می‌کنیم. توصیه می‌کنیم حتماً با ما در سپنجا همراه شوید تا با آنها آشنا شوید.

فهرست بهترین شهرهای توریستی ایران

ممکن است بخواهید با هدف بازدید از جاذبه‌های گردشگری برجسته شهرهای مختلف، تماشای طبیعت، شناخت فرهنگ‌های خاص یک منطقه یا ده‌ها دلیل دیگر از شهرهای مختلف کشورمان دیدن کنید. از آنجا که شهرهای دیدنی ایران کم نیستند و تمام سلایق را پوشش می‌دهند. مطمئن هستیم هر شهری از شهرهای توریستی ایران را که انتخاب کنید به بهترین مکان‌ برای شما تبدیل می‌شود. با ما باشید و فرصت آشنایی با این شهرهای زیبا را از دست ندهید.

اصفهان

اصفهان یا نصف جهان یکی از دو شهر اصلی است که بازدیدکنندگان را از سراسر دنیا به ایران می‌کشاند. این شهر شاهکارهای معماری ایران را به بهترین شکل به نمایش می‌گذارد. قدم زدن در بازارهای تاریخی آن که چندین قرن را پشت سر گذاشته‌اند، مانند قدم زدن در یک موزه زنده است و در آنها می‌توانید شاهد ساخت برخی از معروف‌ترین صنایع دستی اصفهان باشید.

این کلانشهر در بخش مرکزی ایران قرار دارد و برای بیش از شش قرن پایتخت کشور بوده است. میدان نقش جهان که یکی از نفیس‌ترین نمونه‌های معماری اسلامی است را می‌توان در این شهر یافت. از دیگر جاذبه‌های گردشگری آن که بیشتر از بقیه قابل توجه هستند می‌توان به سی و سه پل، بازار بزرگ و مسجد شیخ لطف الله شاره داشت.

شهر اصفهان

شیراز

شیراز که به شهر عشق و ادب و باغ‌های ایرانی مشهور است، یکی دیگر از بهترین شهرهای توریستی ایران است. آرامگاه دو تن از محبوب‌ترین شاعران ایران یعنی حافظ و سعدی در این شهر قرار دارد. همچنین باغ ارم که مملو از درختان سر به فلک کشیده سرو و نخل، گل‌های سرخ و آب روان است در اینجا یافت می‌شود.

باز هم به جرأت می‌گوییم که شیراز یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری ایران است. تخت جمشید با شهرت جهانی، بازار باشکوه وکیل، مقبره شاه چراغ، مجموعه مقبره‌های سعدی و حافظ، دو شاعر بزرگ پارسی زبان، و باغ دیدنی ارم تنها بخش کوچکی از جاذبه‌های گردشگری فراوان این شهر هستند و نباید آنها را نادیده بگیرید. ناگفته نماند که شیراز، جند بازار تاریخی هم  دارد که از بهترین مکان‌ها برای خرید سوغات در ایران هستند. در مجموع هیچ ایرانگردی بدون بازدید از این شهر بزرگ کامل نمی‌شود.

تهران

تهران به عنوان یکی از برترین شهرهای توریستی ایران ، ده‌ها سال است که مورد توجه توریست‌ها قرار دارد. کاوش‌های باستان شناسی منجر به کشف اسکلت‌های انسانی نزدیک به ۷۰۰۰ ساله در این منطقه شده است و تقریباً دو قرن است که به عنوان پایتخت ایران فعالیت می‌کند.

کاخ‌ها و موزه‌های فراوانی که در سراسر شهر پراکنده شده‌اند، جاذبه‌های اصلی گردشگری آن هستند. علاوه بر این، بلندترین کوه کشور، دماوند را در خود جای داده است که آن را به مقصدی جذاب برای دوستداران اسکی تبدیل کرده است. امروزه این شهر با بیش از ۸.۵ میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین شهر کشور است. همچنین بزرگ‌ترین مرکز صنعتی و مالی کشور و مقصد اصلی سفرهای تجاری به ایران است.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

تهران بزرگ

یزد

یزد شهری تاریخی است که در مرکز ایران قرار دارد. یکی از جاذبه‌های اصلی آن وجود منطقه‌ای قدیمی در مرکز شهر است که دست نخورده باقی مانده است و برای قرن‌ها شکل اولیه خود را حفظ کرده است. این قسمت از شهر به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. بادگیر باغ دولت آباد، مسجد جامع یزد و مجموعه امیر چخماق از دیگر جاذبه‌های گردشگری آن است.

کرمان

شهر واحه کرمان به دلیل موقعیت مرکزی خود در ایران، همواره یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی ایران بوده و نقش مرکز بازرگانی و گاه حتی مقر حکومت کشور را ایفا کرده است. مجموعه گنجعلی خان، مسجد مالک و باغ شازده از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری کرمان هستند. این استان بین استان‌های یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس قرار دارد و جاذبه‌های تاریخی فراوان، آن را به یکی از ۵ شهر مهم کشور تبدیل کرده است.

این مطلب را هم بخوانید
شهرهای توریستی ایران را بشناسید!

جزیره کیش

کیش جزیره‌ای در خلیج فارس است. این شهر به دلیل مکان‌های تاریخی فراوان، ساحل زیبا و مراکز خرید و تفریحی فراوان، به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران تبدیل شده است و هر ساله میزبان بیش از یک میلیون بازدیدکننده است. حریره – شهری با قدمت ۸۰۰ سال – و قنات ۲۵۰۰ ساله آن از پربازدیدترین مکان‌های این جزیره هستند.

شهرهای توریستی ایران

تبریز

تبریز در بسیاری از دوره‌های تاریخی پایتخت ایران بوده است. ارگ ۷۰۰ ساله تبریز، مجموعه بازار تبریز، مقبره الشعرا و همچنین موزه‌ها و باغ های فراوان در سراسر شهر از جاذبه‌های اصلی گردشگری آن هستند. بدون شک تبریز نیز یکی دیگر از بهترین شهرهای توریستی ایران است و ارزش بازدید را دارد.

قشم

قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران است. این دریاچه در خلیج فارس واقع شده و بزرگ‌ترین توده خشکی این خلیج نیز محسوب می‌شود. دره ستاره‌ها، قلعه پرتغالی‌ها و ژئوپارک قشم از مهم ترین جاذبه‌های گردشگری آن هستند. تنوع طبیعی چشمگیر این جزیره به همراه مکان‌های تاریخی فراوان آن را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایرن در سال‌های اخیر تبدیل کرده است.

کاشان

کاشان شهری تاریخی در نزدیکی اصفهان در بخش مرکزی ایران است. تاریخچه آن به بیش از ده هزار سال پیش برمی‌گردد و خانه برخی از زیباترین ساختمان‌های دارای معماری اسلامی است. مراسم سالانه گلابگیری کاشان همه ساله جمعیت زیادی را به این شهر می‌کشاند. برخی از کهن‌ترین آثار تمدن در حوالی کاشان در محوطه باستانی سیلک کشف شده است.

سمنان

سمنان در شمال شرق ایران قرار دارد و یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری کشور است. مسجد جامع سمنان، کاروانسرای سنگی آهوان و بازار سمنان از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند. سمنان یکی از بهترین شهرهای توریستی ایران است و نباید آن را نادیده بگیرید.

رامسر

رامسر آخرین شهر غرب استان مازندران است. مردم آن را «عروس شهرهای شمالی ایران» نیز می‌نامند. علت اینکه این لقب را به رامسر داده‌اند، طبیعت زیبا و پیشرفتی است که در زمان پهلوی داشته است. هتل رامسر، موزه ساعت خزر و بالاترین تشعشعات پس زمینه طبیعی روی زمین از دلایلی است که این شهر را به یکی از محبوب‌ترین شهر شمال ایران تبدیل کرده است.

رامسر به جز مناطق توسعه‌یافته شهری، روستاهای طبیعی زیبای زیادی برای کسانی دارد که علاقه‌ای به گذراندن تعطیلات خود در شهر ندارند. زیباترین منطقه ییلاقی آنف روستای جواهر ده با طبیعت زیبا و چشمه‌های آب معدنی آن است. آب و هوای این روستا به خصوص در فصول بهار و تابستان شگفت انگیز است.

رامسر زیبا

قم

قم یکی از مقدس ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود. مملو از مناره‌های سر به فلک کشیده و گنبدهای فیروزه‌ای است. این نه تنها یکی از بهترین شهرهای توریستی ایران بلکه یکی از مراکز فرهنگی و مذهبی کشور است و جمعیت زیادی از زائران را در طول سال به خود جذب می‌‌کند. بازدید کنندگان بیشتر در حرم حضرت فاطمه معصومه که آرامگاه خواهر امام هشتم شیعیان است، توقف می‌کنند و به آن ادای احترام می‌کنند. این شهر همچنین شهری باستانی با تاریخی غنی است و جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد. علاوه بر زیارتگاه‌ها، جاذبه‌های طبیعی باورنکردنی در خارج از قم وجود دارد. محبوب‌ترین سوغات قم سوهان است و صنایع دستی بسیار زیبایی تولید می‌کند. بسیاری از کتب تاریخی قم را مهد معارف اسلامی می‌دانند.

مشهد

مشهد دومین شهر بزرگ و مرکز معنوی ایران است. این شهر در شمال شرقی استان خراسان قرار دارد. این شهر بیش از هر چیزی به دلیل داشتن آرامگاه امام رضا، امام هشتم شیعیان، مشهور است. سالانه میلیون‌ها گردشگر وارد مشهد می‌شوند که بسیاری از آنها زائران حرم مطهر امام رضا هستند. اما حرم مطهر امامرضا(ع) تنها دلیل محبوبیت این شهر بزرگ نیست و جاذبه‌های دیدنی دیگر نیز در سراسر آن وجود دارند.

این شهر که یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی ایران است، نه تنها در روزها و مناسبت‌های خاص، مانند میلاد امام رضا(ع)، امام هشتم اهل بیت معصومین(ع)، محل تردد زائران است، بلکه در تمام فصول سال مملو از بازدیدکنندگان است و تقریباً هر روز میزبان گردشگران زیادی از ایران و سایر کشورهای جهان است. باغ ملی مشهد، آرامگاه نادر شاه افشار، سرزمین موج‌های آبی، پارک ملت، خانه توکلی، جنگل جیغ و… از جمله جاهای دیدنی این شهر است.

 شهرهای توریستی ایران

اهواز

شهر اهواز که مرکز استان خوزستان به حساب می‌آید در بخش مرکزی شهرستان اهواز واقع شده است. ملیت‌ها و قومیت‌های متنوع از نظر فرهنگ و آداب و رسوم آن را به یکی از شهرهای غنی ایران تبدیل کرده‌اند. رودخانه کارون که به عنوان پرآب ترین رود ایران شناخته می‌شود، شهر اهواز را به دو قسمت تقسیم کرده است و پل‌های زیبای آن درخشندگی دیگری به این شهر بخشیده‌اند. شرکت ملی نفتکش جنوب ایران که بزرگ‌ترین شرکت تولید نفت ایران است در اهواز مستقر است و همچنین شرکت ملی حفاری ایران که بزرگ‌ترین شرکت حفاری کشور محسوب می‌شود نیز در اهواز مستقر است.

این شهر که یکی از بهترین شهرهای توریستی ایران است، تعدادی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های مادر کشور را در خود جای داده است و مانند بسیاری از شهرها و استان‌ها، به‌ویژه استان‌های جنوب ایران، در جریان جنگ ایران و عراق آسیب‌های زیادی دیده است. جاهای دیدنی اهواز شامل: پل سفید اهواز، پل طبیعت کیانپارس اهواز، پل سیاه اهواز، حمام نفت سفید، بازار عبدالحمید اهواز، خانه ماپار اهواز، گورستان سنگی تپه کوهساران، آبشار اهواز و… می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
با شگفتی‌های دریاچه سبلان آشنا شوید!

شهر اهواز

اردبیل

اردبیل استانی در شمال غربی ایران است. پایتخت آن شهر اردبیل است. این شهر در زمان صفویه شهر بسیار مهمی بوده است. آرامگاه شیخ صفی الدین بنیانگذار سلسله صفویه نیز در این شهر قرار دارد. استان اردبیل دارای آب و هوای مطبوع و خنک است. این استان در کنار آثار تاریخی، زیبایی‌های طبیعی زیادی را نیز در خود جای داده است. دو نقطه برجسته استان اردبیل عبارتند از سبلان، سومین کوه مرتفع ایران و چشمه‌های آب گرم سرعین.

همدان

استان همدان پایتخت باستانی ایران، یکی دیگر از مهم‌ترین و زیباترین شهرهای توریستی ایران است. این شهر در نواحی غربی و کوهستانی ایران قرار دارد و شهر همدان که یکی از قدیمی‌ترین و سردترین شهرهای ایران است که در دامنه کوه الوند قرار دارد. در طول تاریخ این شهر زیبا، مقر حکومت و پایتخت دوره‌ای امپراتوری‌های مختلف بوده است. به همین دلیل این شهر باستانی دارای تعداد زیادی از جاذبه‌های گردشگری ایران است. همچنین روستاها و شهرهای اطراف همدان آن را مقصد بسیاری از گردشگران از سراسر جهان کرده است. پایتخت باستانی ایران با انواع جاذبه‌های مذهبی، طبیعی و تاریخی، گروه‌های مختلف مردم را با هر نوع سلیقه به خود جذب می‌کند. مرکز این استان شهر همدان است که در زمان مادها ساخته شد و در آن زمان هگمتانه نامیده می‌شد.

رشت

رشت که بزرگ‌ترین شهر در ساحل دریای خزر به حساب می‌آید، یک مرکز مهم گردشگری است که تفرجگاه ماسوله در کوه‌های مجاور و سواحل خزر از جاذبه‌های اصلی آن هستند. این شهر نیز از بهترین شهرهای توریستی ایران است و زمانی مرکز بزرگ حمل‌ونقل و تجارت بود که ایران را به روسیه و اروپا متصل می‌کرد و به همین دلیل به «دروازه اروپا» شهرت داشت. این شهر دارای تاریخی است که به قرن سیزدهم می‌رسد، اما تاریخ مدرن آن به دوران صفویه باز می‌گردد که طی آن رشت مرکز بزرگ تجارت ابریشم با کارگاه‌های نساجی متعدد بود.

شهرهای توریستی ایران

آستارا

آستارا، شهر و بندر مرزی ایران، طیف وسیعی از جاذبه‌های گردشگری ایران را ارائه می‌دهد. این مرکز بزرگ گردشگری و اقتصادی در ساحل غربی دریای خزر در استان گیلان و آخرین نقطه مرزی ایران و آذربایجان است. مدرسه حکیم نظامی و قلعه شیندان دو مکان تاریخی این شهر هستند. تالاب آستارا، رودخانه آستاراچای، رودخانه قره سو، رودخانه چلوند، رودخانه دربند، رودخانه لاوندویل و کوه اسپیناس از جاذبه های طبیعی این شهرستان هستند. در میان مناطق مرزی ایران، آستارا تنها منطقه‌ای است که در ۸۰ سال گذشته تنش نداشته است و آن را به یکی از امن‌ترین مناطق تبدیل کرده است. این منطقه به دلیل زیبایی‌های طبیعی و آب و هوای مطلوب، یکی از بهترین شهرهای توریستی ایران است و گردشگران بسیار زیادی به خود جذب می‌کند.

بندر عباس

بندرعباس یکی از مهم‌ترین بنادر جنوب ایران است و در حال حاضر بزرگ‌ترین بندر ایران است و از نظر اقتصادی بسیار بالاست. از آنجا که در فصل پاییز هوای مناطق جنوبی کشور نسبت به دیگر نقاط کشور گرم‌تر است، گردشگران با آغاز فصل زمستان به جنوب سفر می‌کنند و هوای بندرعباس در این فصل معتدل و مناسب برای گردشگران است.

شهر بندرعباس که برای اکثر ایرانیان با نام بندر شناخته می‌شود، با موقعیت استراتژیک مشرف به تنگه هرمز و ورودی خلیج فارس، مرکز استان هرمزگان و شلوغ‌ترین بندر ایران است. این بندر شهری پرجنب‌وجوش با بازار بزرگ، بازار ماهی‌فروشی جذاب و فضاهای فراوان است.

خرم آباد

خرم آباد یکی از شهرهای کوهستانی ایران است. این شهر در میان رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد و به دلایل مختلف از جمله طبیعت زیبا، آبشارهای زیاد، هتل‌ها، آثار باستانی متعدد، غذاهای محلی، امکانات تفریحی و از همه مهم‌تر مردم خونگرم و مهمان‌نواز به یکی از بهترین شهرهای توریستی ایران تبدیل شده است.

آب و هوای خرم آباد معتدل است و به خاطر آبشارهای زیبا، رودخانه های بزرگ و کوچک، فواره‌ها و طبیعت سرسبزش معروف است. این شهر مهم ترین شهر دوره ساسانی است و قلعه تاریخی فلک الافلاک در مرکز آن مربوط به آن زمان است. ماشته بافی، قالی بافی، گیوه بافی، نمد بافی، حصیربافی، جاجیم بافی و… از صنایع دستی خرم آباد هستند. همچنین از سوغات معروف این شهر می‌توان به نان آردی، روغن حیوانی، کلوچه کاک، حلوا ارده، عسل و نان برساق اشاره کرد.

استان لرستان

سخن آخر…

ما در این مقاله ۲۰ شهر از شهرهای توریتی کشور را نام بردیم اما این تنها بخش کوچکی از تمام شهرهای توریستی کشورمان بود زیرا بیشتر شهرهای ایران از هر نظر شایستگی توریستی بودن را دارند و امکان معرفی آنها در یک مقاله برای ما مقدور نیست.

درباره “معرفی ۲۰ مورد از شهرهای توریستی ایران” بیشتر بخوانید:

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا