دیدنی اصفهان

سی و سه پل اصفهان، قدیمی‌ترین پل زاینده رود اصفهان

سی و سه پل اصفهان، قدیمی‌ترین پل زاینده رود اصفهان

سی و سه پل اصفهان، قدیمی‌ترین پل زاینده رود اصفهان

سی و سه پل اصفهان یکی از پل‌های تاریخی روی زاینده رود می‌باشد، با رفتن بر روی پل سی و سه پل می‌توانید چشم انداز زیبایی از زاینده رود را ببینید. در این مقاله می‌خواهیم درباره معماری سی و سه پل و جنبه‌های مختلف این جاذبه گردشگری صحبت کنیم. دلایل زیادی باعث می‌شود گردشگران در سفر به اصفهان از سی و سه پل بازدید کنند.

پل تاریخی سی و سه پل به واسطه جذابیتی که دارد نظر بسیاری از گردشگران اروپایی را به خود جذب می‌کند. مطمئناً با دیدن عکس سی و سه پل اصفهان متوجه زیبایی‌های نهفته و شگفتی‌های معماری در این پل خواهید شد.

البته که همه زیبایی‌های تاریخی اصفهان در سی و سه پل خلاصه نمی‌شوند. جاذبه‌های تاریخی زیادی در شهر وجود دارد که از طریق راهنمای سفر به اصفهان در سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا می‌توانید آن‌ها را ببینید. با برنامه ریزی دقیق می‌توانید از تمام جاذبه‌های شهر اصفهان دیدن کنید.

در صفحه راهنمای سفر اطلاعات کافی را در مورد مکان‌های تاریخی، پل‌ها، موزه‌ها، خانه‌های و باغ‌های قدیمی بدست خواهید آورد. بیش از این منتظرتان نمی گذاریم. برویم تا با یکی از بهترین دیدنی های شهر، یعنی سی و سه پل آشنا شوید. با سپنجا همراه باشید.

چرا از سی و سه پل بازدید می‌کنیم؟ (معرفی تاریخی‌ترین پل اصفهان)

بسیاری از گردشگران می‌دانند که سی و سه پل اصفهان به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهر شناخته شده‌است. در حقیقت این پل را یکی از نماد‌های اصلی اصفهان می‌دانند.

گردشگران به هنگام بازدید از سی و سه پل می‌توانند، از تفرجگاه‌های اطراف آن که حال و هوای خاصی دارد، استفاده کنند. در اطراف این پل امکانات رفاهی متنوعی برای گردشگران در نظر گرفته شده‌است.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین مکان های خرید اصفهان

معماری سی و سه پل یکی از شاهکار‌های دوره صفویه به شمار می‌رود که قدمت آن به ۴۰۰ سال قبل بازمی‌گردد. در کنار سی و سه پل، پل‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. سی و سه پل اصفهان یکی از طولانی‌ترین و با ارزش‌ترین پل‌های زاینده رود است.

این جاذبه تاریخی در تاریخ ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ با کد ۱۱۰ در آثار ملی ایران ثبت شده‌است. اگر می‌خواهید در مورد معماری سی و سه پل و تاریخچه آن بیشتر بدانید، بخش‌های بعدی مقاله را دنبال کنید.

اقامت در آپارتمان مبله در اصفهان

دیدنی های سی و سه پل اصفهان

درباره تاریخچه سی و سه پل چه می‌دانید؟

الله وردی خان به عنوان یکی از سرداران حکومت شاه عباس صفوی، مسئولیت ساخت سی و سه پل را از مراحل ابتدایی تا پایانی بر عهده داشته‌است. اگر به عکس سی و سه پل اصفهان دقت کرده باشید، می‌بینید که این پل دارای سی و سه دهانه در زاینده رود می‌باشد.

پل خواجو

سی و سه پل محل برگزاری بسیاری از جشن‌های مهم آن مانند گلریزان، آب پاشان، خاج شویان و نوروز بوده‌است. در طول تاریخ نام‌های مختلفی را به این پل نسبت داده‌اند، مانند پل شاه عباسی، پل الله وردی خان، پل جلفا، چهل چشمه، سی و سه چشمه و پل زاینده رود. در گذشته سی و سه پل را به این عناوین می‌شناختند.

نمایی از سی و سه پل قدیم

معماری سی و سه پل، خاص‌ترین مدل معماری ایران و صفوی

معماری سی و سه پل بر عهده معمار حسین بناء اصفهانی بوده‌است. همان طور که می‌دانید بسیاری از معماران برای ساختن پل قسمت‌های کم عرض را در نظر می‌گیرند، اما او قسمت عریض تر زاینده رود را برای ساختن سی و سه پل ترجیح داد.

در واقع ویژگی‌هایی مانند عمق کم، وسعت زیاد و چشم انداز و منظره تماشایی باعث شد، سی و سه پل در این قسمت از زاینده رود ساخته شود.

سی و سه پل دارای طاق‌های سرپوشیده ای است که در دو طرف پل قرار دارند که راه باریکی را برای رهگذران ایجاد کرده‌است و شما می‌توانید از یک طرف آن رودخانه و از طرف دیگر آن پل را ببینید. با قدم زدن روی سی و سه پل می‌توانید ۹۹ طاقچه ساخته شده روی این پل را ببینید.

البته در گذشته آثار نقاشی روی این طاقچه وجود داشته‌است که با گذشت زمان از بین رفته‌اند. ارتفاع ستون‌هایی که پل روی آن‌ها بنا شده‌است به ۷ تا ۹ متر می‌رسد. یکی از دلایلی که به این پل، سی و سه پل می‌گویند، تعداد ۳۳ دهانه است که در زاینده رود قرار گرفته‌است.

شهر اصفهان

نمایی از سی و سه پل از بهترین جاهای دیدنی اصفهان

چگونه به سی و سه پل اصفهان برسیم و در آن جا اقامت داشته باشیم؟

برای رفتن به سی و سه پل می‌توانید از طریق میدان انقلاب اصفهان به سمت خیابان چهار باغ عباسی بروید.

این مطلب را هم بخوانید
هر آنچه باید درباره کویر مصر پر طرفدار بدانید!

در اطراف سی و سه پل جاذبه‌های تاریخی دیگر هم وجود دارد، جاذبه‌هایی مانند پل خواجو، کاخ هشت بهشت و میدان نقش جهان که بعد از بازدید سی و سه پل می‌توانید، در کوتاه‌ترین زمان خود را به این جاذبه‌ها برسانید.

همان طور گفتیم شهر اصفهان جاذبه‌های متنوع دیگری هم دارد، که برخی از آن‌ها هنوز شناخته نشده‌اند، اگر می‌خواهید از شناختی از این جاذبه‌ها داشته باشید، باید صفحه مکان‌های ناشناخته اصفهان را مطالعه کنید.

اقامت در سوئیت مبله در اصفهان

نمایی از دیدنی های سی و سه پل

امروزه پیدا کردن اقامتگاه در اصفهان کار بسیار ساده است و شما بعد از برنامه ریزی سفر خود می‌توانید برای انتخاب اقامتگاهی مجهز صفحه اجاره سوئیت در اصفهان سپنجا را باز کنید و اقامتگاه‌های مورد نظر خود را مطابق با معیار‌هایی مانند قیمت، تعداد اتاق، امکانات و … بررسی کنید.

اقامت در خانه ویلایی در اصفهان

اگر علاقه دارید در سفر خود در سوئیت اقامت داشته باشید، می‌توانید از امکانات سپنجا استفاده کنید.

البته اقامتگاه‌های بوم گردی هم برای افرادی که به اقامت در مکان‌های طبیعی علاقه دارند، در نظر گرفته شده‌است.

با اقامت در این مکان‌ها می‌توانید با آداب و رسوم و فرهنگ مردم اصفهان بیشتر آشنا شوید.

نتیجه‌گیری

شهر اصفهان از دسته شهر‌های گردشگری است که در هر بار سفر به آن از دیدن جاذبه‌های تاریخی و گردشگری آن خسته نخواهید شد، زیرا شما می‌توانید با برنامه ریزی‌های جدید و بازدید از مکان‌های مختلف شهر، جذابیت سفر خود را چندین برابر کنید.

در سفر به اصفهان از خرید صنایع دستی و سوغات خوشمزه این شهر فراموش نکنید.

نظرات و تجربیات خود را در بازدید از اصفهان و معماری سی و سه پل بیان به اشتراک بگذارید. به نظر شما سی و سه پل چه جذابیت‌های دیگری دارد؟

اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان

درباره “سی و سه پل اصفهان، قدیمی‌ترین پل زاینده رود اصفهان” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا